Een felle en gevaarlijke diva De Appel kristalhelder in klassiek 'Eindspel' Blok Steel: dynamische dans- en rapvoorstelling Sigrid Koetse speelt Maria Callas bij Toneelgroep Amsterdam JEISTBM 'Slippers' van Ayckbourn] vanavond in Etten-Leur DE STEM Heerlijk Driftig Fairport I Russisch DONDERDAG 24 APRIL 1997 Door Marjan Mes en Ton Verbeeten „Ik moest er lang over naden ken. Als iemand zo beroemd is, moet je daar dan mee op het podium gaan staan? Zelden heb ik echter iets gespeeld dat zo is aangeslagen. Stapels post van mensen, die het mens niet eens kenden, en soms zelf ook nog nooit van mij hadden ge hoord. Ook van uitgesproken Callas-fans natuurlijk." Sigrid Koetse, 61-jarige sterac trice bij Toneelgroep Amsterdam, zei dat in deze krant toen ze zes tig was geworden, veertig jaar aan het toneel was en zojuist on derscheiden met een ridderorde. Ze blikte toen onsentimenteel te rug op haar carrière en onder meer ook op het ongekende suc ces van de voorstelling Callas, waarmee zij drie seizoenen lang volle zalen trok. Een temperamentvol actrice die de temperamentvolle, uitzonder lijke kunstenares Maria Callas (1923-1977) met allure neerzette. Nu is Sigrid Koetse weer terug als de legendarische operazange res, in het Amerikaanse stuk Masterclass van Terence McNally en opnieuw vonkt het en is Koet se de grote diva. Zingen doet zij zelf niet; dat doen wel drie, jonge klassieke zangers in deze voor stelling. In de herfst van haar carrière gaf .Callas masterclasses aan de Juil- liard School in New York. Haar stem had aan kracht ingeboet Sigrid Koetse speelt de operadiva Maria Callas in de voorstelling 'Masterclass' door Toneelgroep Amsterdam. foto janswinkels maar de belangstelling voor de grootste operazangeres van de eeuw was nog steeds ongekend. De auteur baseerde zijn toneel stuk op deze legendarische mas terclasses, waarin Maria Callas zangstudenten genadeloos wees op hun muzikale tekortkomingen en vooral met zichzelf bezig was. Sigrid Koetse maakt er samen met de sopranen Esthelle Linssen en Eveline Karssen en de tenor Arnold Bezuyen een heerlijke voorstelling van. Zij zijn de solis ten, musici met een stralende présence op het toneel. In contrast daarmee staat de rol van Jaap Dieleman, die de bege leider van de masterclass speelt. Iets wat hij in het dagelijks leven ook doet, naast zijn baan als re petitor bij Toneelgroep Amster dam. Min of meer zichzelf is hij als de bescheiden begeleider, die zijn stem verliest en op zijn kruk je zit te trillen van bewondering voor La divina Callas. Het was vanzelfsprekend dat Si grid Koetse, zelf een absolute Callas-fan, opnieuw de rol van het betreurde idool zou vertol ken. „Vanaf het eerste moment dat ik haar in 1955 hoorde, ben ik platen van haar gaan kopen. Klassieke muziek, vooral opera, is heel belangrijk voor me." „Een leven zonder muziek kan ik me niet voorstellen. Als ik zelf een mooie zangstem had gehad dan had ik het wel geweten. Ik had daar graag mijn toneelcar rière voor op gegeven, want niets gaat boven de zangkunst. Abso luut de allerhoogste kunstvorm." Voor Sigrid Koetse, veertig jaar lang coryfee bij de belangrijkste gezelschappen van het land, was de overgang van het Publieks- theater naar Toneelgroep Am sterdam indertijd niet moeilijk. „Het was een zeer bijzonder iets dat zo'n jong onorthodox gezel schap nog op mijn weg is geko men", aldus Koetse, in het dage lijks leven een opvallend chique geklede dame, die alleen daar door al opvallend contrasteert met haar jonge collega's van 's lands grootste maar minst forme le gezelschap. Koetse: „Ik geniet nog elke dag van de vrijheid die dit gezelschap mij biedt. De artistieke leiding geeft je zoveel vrijheid om je rol zelf in te vullen, ook in het geval van Maria Callas. Heerlijk is dat. Het bevalt me ook uitstekend dat je nooit lang tevoren weet wat er hier boven je kop hangt. Dat avontuurlijke, die verrassende repertoirekeus, in een sfeer van grote openheid; dat ligt me heel goed." Koetse: „Ik heb hier nog vier jaar te gaan en ik denk wel dat we het met elkaar volhouden. Het was voor mii heel goed om op latere leeftijd nieuwe figuren te leren kennen. Juist de mensen van wie je dacht, dat je er geen binding mee hadj Je weet maar nooit in het levenl" De triomf en het geluk in het léven van Maria Callas vormen maar een heel klein deel van de voorstelling Masterclass. Zo'n 'klas' voor getalenteerden betekent:werken en dat maakt de diva, driftig benend over het voortoneel, snel duidelijk. Haar wijsvinger priemt in de zaal, haar donkere ogen (Koetse met donke re lenzen voor haar eigen blauwe ogen) schieten vuur. Met felle stem deélt ze mee helemaal nie mand te zien met 'iets wat ik ima go noem'. Haar eerste slachtoffer, de so praan Sophie de Palma (Esthelle Linssen), ontbreekt het zelfs pijnlijk aan imago en kennelijk ook aan persoonlijkheid, inzet en mogelijkerwijs aan talent. Met een compliment, nietszeggend en daardoor dodelijk, wordt ze weg gestuurd. Dan volgt een indringend inter mezzo. Callas roept de herinne ringen op aan grote momenten van opkomst en neergang in haar carrière: 'Ze zeiden dat ze niet van mijn klank hielden. Dat was het niet. Ze hielden niet van mijn ziel.' En ze herinnert aan haar ongelukkige, uiterst gepassio neerde liefde voor Onassis. Dan komt zelfbewust in een lan ge, felrode avondjurk met goud brokaat de sopraan Sharon Gra ham (Eveline Karssen) op. 'Gaan wij hierna nog ergens naartoe?, is onmiddellijk Callas' snijdende commentaar. 'Dit is een master class, niet het bal van Assepoes ter.' Zo - hard voor zichzelf, hard voor het talent van anderen, vol scher pe humor, maar ook intens gedre ven, roekeloos en gevaarlijk, zo als Callas was, zo speelt Sigrid Koetse haar en beiden zeggen met recht: 'Io dato tutto a te!Al les heb ik je gegeven! Het publiek reageerde bij de première met een donderende ovatie. 'Masterclass' van Terence McNally door Toneelgroep Amsterdam (re gie Gijs de Lange) met Sigrid Koet se als Maria Callas is op 29 april in Tilburg, 22 mei in Roosendaal, 24 mei in Breda. Carol Linssen, links, als Clov en Eric Schneider als Hamm in Eindspel van Samuel Beckett. Toneel groep De Appel speelt Eindspel in regie van Yoshi Oida. foto pan sok Door Ton Verbeeten Eric Schneider en Carol Linssen spelen Hamm en Clov, meester en dienaar in Eindspel van Samuel Beckett, uiterst licht en zuiver. Boeiender en adembenemender zag ik nog geen voorstelling van deze klassieker. Christine Ewert, als Nell, en Luc Boyer, als Nagg, voegen zich naar de lichte toets, die alles behalve luchtig is. Het spel, kristal als het is, twinkelt, maar is ook doortrokken van een diepe melancholie. Eerder, in het voorjaar van 1991, zag ik een Eindspel in regie van Leonard Frank. Bert André speelde een ingetogen Hamm. Hans Kesting klom in de rol van Clov als een klipgeit in en op het uitbundige decor van Jan Ros. Zijn gedrag overstemde het spel van Bert André. Veel gedoe en lawaai kenmerkte de voorstelling van Eindspel die Het Oranjehotel, als gast van Theater van het Oosten, in Thea ter aan de Rijn in Arnhem bracht. Dat was in het voorjaar van 1996. Het ontbrak de hoofdrolspelers Ad Knipsels (Hamm) en Dimme Treurniet (Clov) aan subtiliteit. De toonzetting van Eindspel bij Toneelgroep De Appel is donker en sober. In het decor van Tom Schenk ontbreken de vensters die Clov op een trapje en op verzoek van Hamm uitzicht geven op de woeste en ledige aarde en, aan de andere kant, op de grijze en roer loze zee. Tom Schenk duidt de vensters aan met lichtbundels. Het ontbreken van vensters be nadrukt de geslotenheid van de ruimte waarin Hamm, blind en kreupel, in een leunstoel op wiel tjes in het midden troont en de beenloze (een ongelukje met de tandem in de Ardennen) Nell en Nagg zich slapend in hun vuilnis bakken terzijde ophouden. Bo vendien is er een loze ruimte tus sen het speelvlak en de roestbrui ne bakstenen muren van de Ap pelstudio. Alleen Clov komt bui ten deze begrenzing wanneer hij naar zijn keuken gaat. Terwijl ik naar het superieure ge zeur van Hamm luisterde en zag hoe Clov gedurig zijn ergernis onderdrukte, overviel me de stoutmoedige gedachte, dat al leen wijze oudere, in het theater gepokte en gemazelde acteurs de kracht hebben om Becketts on vervreemdbare, maar vervreem de personages werkelijk gestalte te geven. Het meesterschap dat de gerijpte Eric Schneider vorig seizoen toonde in De toneelmaker vindt zijn voortzetting in de rol van Hamm in deze voorstelling. Elke beweging van stem en lijf is ge richt op het langzaam maar zeker omvatten en daarmee onthullen van de onzegbare kern van de man, die nukkig op weg is naar het einde. Carol Linssen, bedrijvig het schoeisel poetsend dat in het werk van Beckett zo opvallend aanwezig is, draaft als een gebar sten knikengel om hem heen. De volstrekt naïeve blik waarmee hij Clovs verwondering over eigen, heuse gedachten uitdrukt maakt hem tot de volmaakte tegenspe ler. I Toneelgroep De Appel speelt 'Eindspel' van Samuel Beckett. Op donderdag 1 mei in het Chassé Theater in Breda, 27 mei in de Stadsschouwburg Eindhoven en op 28 mei in het Theater a/d Parade Den Bosch. woe tot AMSTERDAM Cirque du Soleil - 'Alegria' - acrobatiek, dans en theater - dionplein (t/m 27 apr) ANTWERPEN Een ideale echtgenoot - door het Nieuw Ensemble Raamtheater - woe tot zo 20.00 uur (t/m 27 apr) Torch Song Trilogy - door KNS - Bourlaschouwburg - 20.00 uur (vr ook 13.30 uur)(t/m 25 mei) DEN HAAG Miss Saigon - VSB Circustheater - di t/m za 20.00 uur, zo 14,00 20.00 uur (t/m 10nov) TERNEUZEN Urbanus - Zuidlandtheater - 20.00 uur (29 en 30 apr) DONDERDAG BREDA Djazzex - Modern Jazz Dance Company - Chassé Theater 20 30 ETTEN LEUR Slippers - blijspel met o.a. Hetty Verhoogt - De Nobelaer - 2015 MIDDELBURG West Side Story - musical - Stadschouwburg - 20.00 uur ROOSENDAAL Eindeloos - musical - Schouwburg de Kring - 20.15 uur VRIJDAG BERGEN OP ZOOM Ajuinen en Look - cabaret van Thomas van Luyn en Mike Bodde Maagd-20.15 uur ETTEN LEUR Fred Delfgaauw - Mozart - De Nobelaer - 20.15 uur ROOSENDAAL Vincent Bijlo - Niet Zeiken - cabaret- De Kring - 20.15 uur TILBURG Nee, nee en nog eens nee - Lenette van Dongen - Schouwbur 20.15 uur BREDA Blok Steel Poodle Naked - dans/live muziek. - Chassé Theati 20.00 uur Titus Andronicus - Het Nationaal Toneel - Chassé Theater -20,30iK7nog"gewoon op zijn Engel: - voorbespreking 19.30 uur ETTEN LEUR Creme Fraiche - A la minute - De Nobelaer - 20.15 uur MIDDELBURG Het Verbond - door Burrp! - Stadsschouwburg -15.00 uur ROOSENDAAL Fred Delfgaauw - Mozart - De Kring Kerkstraat 1-20.15 uur TILBURG Boot 7 - Gerard van Maasakkers en de Vaste Mannen - 20.30 uur ZONDAG TERNEUZEN De Wereld van Mathijs -kindermusical -Zuidlandtheater -15,00u iteratie haar spijkerpakkej irken van Indiakatoen, militair# 's en Afghaanse bontjassen lacht te parfumeren, ra Matthews, die daar op hel an het projectiedoek ontdane' ioscooppodium stond te zingen iet zijn nieuwe groep Plainsong ras een onverbiddelijke ster. Eer; lar eerder had hij met zijn vori! band, Matthews' Southeri (omfort, de wereldhit Woodstock escoord, een nummer van Jonil fitchell dat in zijn bewerking al-I reer heel anders klonk dan de over van de 'supergroep' Crosby) itills Nash Young. MAANDAG BREDA Theo Maassen - Neuk het systeem - Chassé Theater - 20.30 uur DINSDAG BREDA Brigitte Kaandorp - reprise - Chassé Theater - 20.00 uur MIDDELBURG Schakels - toneelstuk - Stadsschouwburg - 20.00 uur ROOSENDAAL Mama Carlota - Toneelgroep Ivonne Lex - De Kring - 20.15 uur TILBURG Master Class - Toneelgroep Amsterdam - Schouwburg - 20.15 uur WOENSDAG MIDDELBURG Mussen en Zwanen - Stadschouwburg - 20.00 uur u,dsentiment kan wonder! contrasten blootleggenl eer Iain Matthews van| ,ond op het podium van De, nue in Breda staat, kijkt enkele tientallen bemiddel! levensgenieters op hu tjes. Het merendeel van rekent op deze doorde- -ge dag zeven tientjes pet „avert af, om de ooit wereld- •roemde folkrock- en counj wock-zanger nog eens te „n optreden, tussen de viei en van hun diner door» leTkan raar lopen in een ar-j estenleven. „_a is het de tweede keer iij dertigjarige carrière dat dJ Intse singer/songwriter Bred<| udoet. En wat een verschil, ijfentwintig jaar geleden stond atthews - die zijn voornaam Iarj threef - hier in een bioscoopzaal „1 hippies. Er was geen sprake chic dineren. Het was 1972, jals er al gegeten werd, ging hel m een macrobiotische koek. Ol plak hash-cake. De halfvolle' aal van het Grand Theater zag iwieso blauw van de cannabis! ampen. Die vermengden zielf met de doordringende geu patchouli, het favoriete reuk-: -atertje waarmee de Woodstock! [rap 25 jaar oud had de, als Iarj latthew McDonald in Lincolns-: ure geboren zanger/gitarist zijij heldere zangstem geleenc; lan de oudste formaties van he| log altijd legendarische Fairpor invention. Had hij sindsdierl ier (solo-)albums in de Ameri-: raanse, Britse en Europese hitpa.; ides gehad. En stond behalve da :rder genoemde hippie-hymne Hetty Verhoogt en Hugo Metsers III in 'Slippers'. FOTO WILBERTO VAN DEN BOOG Van onze kunstredactie Slippers, een van de grootste suc cessen van de Engelse blijspelau teur Alan Ayckbourn, wordt van avond in De Nobelaer in Etten- Leur gespeeld als vrije productie door Eddy van der Schouw Thea terproducties. De vier hoofdrollen in deze Britse komedie uit 1965 worden ge speeld door Hetty Verhoogt, Gas ton van Erven, Mary-Lou Steenis en Hugo Metsers HI. Zij zijn gere gisseerd door Eddy Brugman. Het draait in de ingenieuze intri ge om één groot misverstand: een jongen en een meisje willen met elkaar trouwen, maar dan moet zij wel een eind maken aan de re latie met haar oudere vriend, waarvan hij denkt dat het haar vader is. De oudere vriend vei® derstelt dat de jongeman de mi» naar is van zijn vrouw. Uiteind^ lijk blijkt een paar slippers verwarring te kunnen ontknopi Tot nog toe was de leukste f beste Nederlandse versie nog tijd de allereerste, uit Toneelgroep Centrum, met Dresselhuys, Guus Hermus, «1 roen Krabbé en Ina van der Mo] len. Als vrije theaterproductie tfö het zes jaar later in nagenoef zelfde bezetting nogmaals speeld, nu met Willeke Alberti 1 de rol van de jonge vroui Twaalf jaar geleden kwam er of nieuw een vrije productie, Luc Lutz, Trins Snijders, Di de Lint en Liz Snoyink. Door Marjan Mes Het dansers- en choreografenduo Blok Steel - jong, mooi, sterk en energiek - ver tegenwoordigt meer dan wie ook in de moderne danswereld het supersnelle leven van deze tijd. Hun voorstellingen bestaan uit razendsnelle, flitsende en acrobatische bewegingen, waarbij de buitelingen niet zonder lichamelijk risico blijven. Op zaterdag 26 april presenteren Blok Steel samen met vijf andere dansers en de rapgroep Poodle Naked de zeer eigentijd se dansvoorstelling Pull the Plug en Any body in Breda. De Nederlandse Suzy Blok en de Engelse Christopher Steel (die altijd opviel door zijn kaalgeschoren hoofd) werken al acht jaar samen en hebben op menig dansfesti- val de liefhebbers verbaasd met hun ge- r durfde choreografieën en originele uit straling als danser. Suzy Blok: 'Hij is klein, sneller. Ik ben langer, dramatischer. Op het toneel zijn we uitdagend en stralen we iets liefdevols uit. Ik ben serieuzer, donkerder, zwaar der.'Steel:'Ik ben clownesker.' Kijken naar Blok Steel betekent niet al leen kijken naar opzwepende dans met sensuele momenten, maar ook kijken naar de grenzen van de fysieke vermogens. Zo als in Anybody, een stuk uit 1995 dat in een aangepaste vorm opnieuw op het pro gramma is gezet. De acrobatiek vindt hier plaats op en om een ziekenhuisbed op wieltjes dat ook gebruikt wordt als tram poline. Flauwe grappen zijn er ook. Een man wordt tot vrouw omgebouwd, maar als zijn borsten zijn lek geprikt, krijgt hij een opblaasbare fallus voorgebonden. Het zijn hilarische ziekenhuisscènes, die ook te maken hebben met het ernstige motoron geluk dat danser Mike van de Lagemaat een aantal jaren terug overkwam. Kruk ken en een rolstoel komen er ook aan te pas. Lagemaat" „Uit respect voor het lichaam duurt de voorstelling niet langer dan drie kwartier. Langer is niet vol te houden. De hip hop van Poodle Naked heeft zo'n po wer, als je daarmee een samensmelting tot stand wil brengen, moet je keihard wer ken. Dat doen we ook: we rennen ons de benen uit het lijf." „Als we het podium opgaan, weten we nog niet precies wat we gaan doen. Er ligt wel een aantal dingen vast, maar we reageren voor een groot deel op de raps van Poodle Naked. Dat vereist dat we heel geconcen treerd zijn, want je gaat zó op je bek. Juist die spanning maakt de voorstelling inte ressant. De adrenaline straalt er vanaf." Het resultaat is een dynamische rap- en dansshow waarin de rappers Rockattack Ten, Kid Crash en Rollarocka (eerder de Haarlemse hip hopgroep Gotcha!) aan het slot ook nog even virtuoos hun kunsten mogen vertonen. Anybody werd in 1995 gemaakt voor het Springdance-festival. In Pull the Plug staan de snelheid van de jaren negentig, de overvloed aan informa tie en de snelle constructie en deconstruc tie van relaties centraal. De dansers zijn kleurrijk uitgedost en bouwen aan een puzzel van blokken waar ze overheen bui telen. Grapjes met mobiele telefoons en sprays moeten het moderne leven dichter bij brengen. Hiphopper Ten: „In popmuziek is origina liteit de maat voor kwaliteit. Je moet iets maken dat helemaal van jou is. Ieder mens wordt echter gevormd door alle informa tie die hij de hele dag van alle kanten krijgt. Welbeschouwd is de hele evolutie van de mens gebaseerd op sampling, na doen wat anderen al voor je hebben uitge vonden en daar zelf iets aan toevoegen. Sampling is een belangrijk kenmerk van hiphop en iets waarmee Blok Steel zich ook bezighouden. We herkenden elkaar daarin." I Blok Steel en de rapgroep Poodle Naked, zaterdag 26 april in Het Chassé Theater in Breda en op 7 mei in Schouwburg Tilburg. »Het eneri dansduo BW' Steel komt w vijf dansers de hip groep poC Naked naart\- da FOTO DIANA6' 'oor Tom Smeets ïj noemt zichzelf „een kleine zé (e muziek". Renze Ferwerda, tl jonder meer van Conny Vandenl :r. 1 eigen beheer heeft hij zijn dei] gracht, Over de grenzen. Daarin Hes waar hij van houdt: zingen,I eizen. [tor iedereen die naar de liedjel Knzen luistert zal het snel di (lenze Ferwerda pakt graag zijn tana komt in allerlei variaties s| öjn liedjes terug. IHet is ook echt zo", zegt hij in Ft centrum van Breda. „Ik reis! eizen heerlijk. Ik vind het ook [e grensstreek te wonen. Omdatl ben. Ik houd van andereJ Won al lang in Brabant, maar Nr ook in Amsterdam gewoc Poortestad. Toen vond ik het 1 fver de markt te lopen en alle cul jen, alle eetculturen. Dat vind il aar hij zingt niet alleen maar ermen, hij belicht ook kritisch rn he medaille. Hij zingt bijvo Pensen die alsmaar op reis zijn, [en buren niet kennen. Dat gel pemzelf. „Ik ken m'n eigen bur oh het belangrijk dat ik ze ken uurlijk wel zo dat het met de eni °et «en ander niet." '1 buren zijn soms een bron v ;oor hem. „Boven me heeft eei oond die zich helemaal opsloot aar was geen contact mee te ki P ren geleden voor Conny Va r je geschreven dat geïnspireei jl ogen. Er zijn er die gaan in ht or, niet metend waarom, niet 1 poor,.," I» e levensverhalen zitten som i 1 concludeert hij. „Ik heb e wat die heeft meege L heeft in de oorlog TRb P gezeten. Die vrouw L nze' a!s je te eten hebt, dan b Lt hier al dertig jaar en verb Lr over wat wij in Nederl, Jgek 6n ^aar zi3 heeft geen tik ■On ?en ze Msmaar meer h( lp vraag 'wie is Renze Fe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22