Vlaamse miniaturen uit de Middeleeuwen te zien in Antwerpen in morgen 'EILIGING Koorboeken Pétanque Bezoeker Crypte Grote Gids DONDERDAG 24 APRIL 1997 i :v*%Tigé 1 V De geboorte van Christus. Volbladminiatuur uit het Breviarium Mayer van den Bergh, Gent-Brugge, ca. 1510. De heilige Catharina. Detail van een verlucht folio uit het Breviarium Mayer David en Goliath. Volbladminiatuur uit het Boek der Psalmen roro'S kmsk avtwerkn van den Bergh, Gent-Bruggeca. 1510. centimeter wijze van aanvullende tentoonstelling tot 22 juni ook nog enkele miniaturen int het breviarium te zien. De tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten wordt aangevuld met getijdenboeken voor vorsten en prela ten, koorboeken, als dat van Filips de Schone en Johanna van Castilië, missa len uit cisterciënzerabdijen en zoge naamde eedboeken, waarin de vorst zweert dat hij de privilegies van de stad eerbiedigt of boeken waarin de leden van rederijkerskamers trouw zweren aan hun doelstellingen. Tot slot is er een afdeling van getijden- en gebeden boeken met miniaturen die gemaakt zijn voor rijke burgers. Maar nergens heb ik de afbeelding van 'IJdelheid' aangetroffen. Zo blijkt dat een echte deskundige als professor Smeyers toch een streepje voor heeft. Hij heeft toegang tot verluchte hand schriften die het grote publiek onthou den worden. Overigens heeft professor Smeyers met zijn geleerde kompaan Jan Van der Stock de tentoonstelling, die vorig jaar al in de Hermitage in St. Petersburg en in het Palazzo Bardini in Florence te zien was, samengesteld. Ze maakten ook samen de subliem en rijkelijk geïl lustreerde catalogus. 'IJdelheid' staat daar niet in. Maar als troost mag gel den, dat heel veel van de 'vrome' tafere len die te zien zijn op deze tentoonstel ling in schoonheid niet voor haar on derdoen. langrijke heiligen die hun naamdag in de maand mei hebben. Aan de onderkant van het blad zien we in fraaie, heldere kleuren een gezicht op een stad. Op de stadsgracht, links, vaart een bootje. Twee mannen, een staand op de voorplecht en een zittend achterin, bedienen de riemen. In het midden, onder een baldakijn zitten te midden van meitakken een edelvrouwe en een jongeman. Tegenover dit tweetal een man die op de schalmei speelt. Drie figuurtjes bezien de idylle vanaf de ka de. In het midden ruiters op de brug bij de stadspoort. Ze keren terug van de jacht. Een van hen houdt een valk hoog in de rechterhand. Een hond sluit de stoet. Rechts in de bosschage wandelt een verliefd paartje. Deze tafereeltjes omringen de met rode en zwarte inkt geschreven tekst, die op zich weer verlucht is met een aantal initialen. Elk kalenderblad vertelt op deze wijze een verhaal. Op het juli-blad zien we jongens pétanque spelen, ter wijl op het land het gras gemaaid wordt en het hooi op de wagens wordt getast. In de linkermarge weer de medaillons met religieuze taferelen. Dit keer met van boven naar beneden beeldjes van de Visitatie, Maria Magdalena, de heili ge Jacobus (de Meerdere, de apostel die in Santiago de Compostella vereerd wordt en wiens feest op 25 juli valt. Aan hem is verderop nog een eigen blad gewijd), Sint Anna-te-drieën en de hei lige Martha. Verderop, in het temporale (de chrono logische ordening van de gebeden van het kerkelijk jaar), zie je bijvoorbeeld het blad waarop De Geboorte van Christus geschilderd is. Als door een venster kijken we in de stal - de ruïne van een Romaans bouwsel - waar zeven engelen in aanbidding rond de kribbe liggen. Maria, in kobaltblauw gewaad, en, wat achteraf, in grijze pij met oran je halsdoek, Jozef zien met deemoedig gevouwen handen neer op het kindje Jezus. Rechts op de achtergrond zien we de os en de ezel. In een venster links leunen vier herders naar binnen. Hun verweerde koppen stralen ronduit bru tale nieuwsgierigheid uit. trompe-l'oeil-effecten'. Voor de goede orde zij dat hier vermeld. In de randversieringen zie je overigens ook bijen en andere insecten, vlinders en vogels als de hop of de Vlaamse gaai. Het aardige is, dat ik na terugkeer van de tentoonstelling thuis op mijn com puter de bestudering van het Brevia rium Mayer van den Bergh per cd-rom heb voortgezet. Op die cd-rom, uitge bracht door de firma Bright Image en in de handel verkrijgbaar, worden 106 folio's van beschrijvend commentaar voorzien. Delen van de schilderingen kunnen uitvergroot bekeken worden. Daarnaast zijn er zoekmogelijkheden naar onderwerp en beeldtype, maar ook naar bloemen en dieren in de typisch Gents-Brugse randversieringen. De cd- rom biedt dit alles tegen een geluidsde cor van Vlaamse polyfone muziek uit het begin van de zestiende eeuw. Mij was het als bezoeker van de ten toonstelling na een verrukkelijk uur wel duidelijk, dat de afbeelding van 'IJ delheid' in het Brevarium Mayer van den Bergh niet te vinden is. Het brevier is overigens oorspronkelijk waarschijn lijk gemaakt voor de Portugese koning Manuel I el Afortunado. Het hand schrift leidde tot eind negentiende eeuw een verborgen bestaan tot het op dook tijdens een tentoonstelling in Ber lijn. De eigenaar was een kunstverza melaar uit Wenen. Na diens dood ging het naar de veiling van Christie's in London. De Vlaamse kunstverzamelaar Fritz Mayer van den Bergh kocht het daar voor 1491 pond. Sindsdien is dit schitterend stuk Vlaams erfgoed pronkstuk van de collectie van het, ook in Antwerpen gevestigde, Museum Mayer van den Bergh. In dat museum aan de Lange Gasthuisstraat zijn bij Een bladzijde van het perkament meet 224 bij 160 millimeter. In totaal telt het luxueuze brevier zevenhonderd folio's van velijn (fijn, glad perkament van kalfs- of schapenvel). De versiering be staat uit 12 kalenderillustraties en 29 miniaturen die alle de omvang van een blad hebben; voorts uit 7 halfbladmi- niaturen bij psalmteksten, 20 kleinere miniaturen, 9 gehistorieerde randver sieringen (bijvoorbeeld verschillende episoden uit het leven van Maria), 148 decoratieve marges en talrijke rijkver sierde initialen (hoofdletters) van ver schillend formaat. In principe krijg je als gewoon mens zo'n gebedenboek vol miniaturen nooit zo uitgebreid te zien als nu op deze ten toonstelling het geval is. Zo kostbaar als het boek is, zo kwetsbaar zijn het manuscript en vooral de verluchtingen. De historie wil dat het Breviarium Mayer van den Bergh in 1994 uit zijn in 1932 te strak aangelegde band is ge haald. Een gelegenheid bij uitstek om de losse bladen - zij het onder strikte beheersing van licht en klimaat - ten toon te stellen. De miniaturen laten levendige en on derhoudende taferelen van het leven in de Middeleeuwen zien. Op het kalen derblad van de maand mei zien we bo ven in de randversiering het astrolo gisch teken Tweelingen. Een piepklein schilderijtje van zo'n 3 X 1,5 cm toont een - zeg maar Siamese - tweeling in een pastoraal landschap met bomen. Aan weerskanten wandelen feestelijk uitgedoste meisjes en jongens met de twijgen van de meiboom. Deze twee on derdelen van de miniatuurschildering zijn uitgevoerd in bruin als betrof het de in hout gebeeldhouwde omlijsting van de tekst. Aan de linkerzijde zijn in de vorm van medaillons in kleur tafe reeltjes te zien uit het leven van de be DoorTon Verbeeten „Het zijn niet uitsluitend vrome plaatjes," zegt de hooggeleerde Mau- rits Smeyers en hij toont ons een dia van een aanvallige blote jongedame. „IJdelheid," klinkt het als terloops uit de mond van de professor. Zijn hand wuift in de richting van de kam in de hand van de vrouw. De symbo liek is overduidelijk. Links en aan de onderzijde een middel eeuws stadsgezicht. Een blonde herber- giertster met kind op de arm weigert Jozef en Maria onderdak. Maria staat bescheiden achter Jozef die zich met zijn halsdoek het zweet van het voor hoofd veegt. Over zijn schouder draagt hij een bundel aan een stok. Achter hun rug staan opnieuw de os en de ezel. Te gen de muur van de herberg ligt een hond die nieuwsgierig de kop heft. Als je ademloos de schoonheid van al deze schilderwerkjes op de vierkante centimeter, die naar kwaliteit niet on derdoen voor het werk van Vlaamse middeleeuwse schilders als Hugo van der Goes of Jan van Eyck, bekijkt, ver geet je bijna om op de stijlkenmerken van de Gents-Brugse school van minia turisten te letten. Toch heeft professor Smeyers daar uitvoerig op gewezen. Even dan. In de randversieringen zie je bloemmotieven. Met name acanthus bladeren en irissen. Wat deden mees ters als Gerard Horenbout, Jan Pro voost, Simon Bening en de anonieme miniaturist die de Maximiliaanmeester genoemd wordt nou? Zij heten de uit bundig geschilderde bloemen en blade ren schaduwen werpen, zodat ze los ko men van het oppervlak van het be schreven en beschilderde blad. Profes sor Smeyers sprak van 'de triomf van het illusionisme' en van 'verrassende Hij zet zijn betoog over het nieuwe rea lisme, dat zo karakteristiek is voor het werk van de miniatuurkunstenaars uit de Gents-Brugse school, voort: „Het verhalend karakter en de rijkdom aan details zijn alles behalve vrijblijvend. De schilderkunst van de hooggotiek ge bruikt het visualiseren als pedagogisch instrument voor het memoriseren..." Zijn woorden vervagen. Mijn aandacht blijft bij de fraaie heuplijn en de hoge borstjes van het meisje op de dia. Professor Maurits Smeyers verzorgt een inleiding op de tentoonstelling Vlaamse miniaturen voor vorsten en burgers, 1475-1550 in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Ant werpen. Ik hoop straks, tijdens het be kijken van die miniaturen, ongestoord grote aandacht te wijden aan 'IJdel heid'. Voorlopig stellen toespraken het geduld op de proef. Tot het verzamelde gehoor mag afdalen in de crypte van het museum. Daar lig gen in zacht kunstlicht de kostbare middeleeuwse verluchte handschriften. In speciale vitrines zijn op ooghoogte vierentwintig miniaturen uit het Bre viarium Mayer van den Bergh opge hangen. Met je neus tegen het glas kun je de kleurige schilderijtjes op perka ment tot in de kleinste details bekijken. Tentoonstelling 'Vlaamse miniaturen voor vorsten en burgers'. Koninklijk Mu seum voor Schone Kunsten, Leopold de Waelplaats, Antwerpen. Geopend dins dag t/m zondag 10-17 uur. Gesloten maandag en 1 en 8 mei. Toegang 200 bf (kinderen tot 12 jaar gratis, (t/m 22 juni) Sigrid Koetse vlamt als Maria Callas Val Kilmer moet het als Saint hebben van de grimeur lain Matthews al 30 jaar troubadour Rampzalige jaren dertig op expositie in Parijs Naar Europa kijken met Nooteboom PAGINA D2 PAGINA D4 PAGINA D3 PAGINA D6 PAGINA D7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21