^K0m Hair 'mmmm Pe 'Presenteren is een vak, hoor' Grunberg vermaakt publiek in Breda uitstekend DE STEM Film over leven van Nienke van Hichtum Anthoni van Dyck in paleis van Genua Rotterdams festival inspireert Durban tot Poetry Africa Erik van der Hoff, van Roberto Jacketti tot de Alles Kits Kwis G ids oeSTEM fill II MAANDAG 21 APRIL 1997 A7 Van Roberto Jacketti and the Scooters ('I'll save the day') tot de Alles Kits Kwis. Korter is de carrière van Erik van der Hoff niet samen te vatten. De ex-zanger ontplooit zich als redacteur, regisseur en produ cent van tv-programma's. Bo vendien presenteert hij elke werkdag de Alles Kits Kwis, een kennisspelletje voor de bollebozen van groep acht. En dat voor de somma van 46 gul den per aflevering. Door Maarten van de Rakt Herkend wordt Erik van der Hoff (33) nog steeds. „Door de vijftigplussers, die tien jaar geleden hoopten dat hun doch ter met mij zou trouwen", lacht de pre sentator van de Alles Kits Kwis in het KRO-café 't Hemeltje. Erik van der Hoff rolt zoals hij zelf zegt van het ene in het andere. Veel lijn zit er niet in. Op jonge leeftijd maakte hij al filmpjes met de 8 mm-camera van zijn vader. De filmacademie was daarom een mogelijkheid, de grafische school een andere. Op de laatste was het eerst plek. „Maar dat was vrij droog en saai. Gelukkig speelde ik in een bandje, dat succesvol werd. Dus ik kon stoppen met school", verwijst hij naar Koberto Jacketti and the Scooters, dat tussen 1980 en 1988 furore maakte tot in het verre Tadzjikistan. „Dan kom je in tv-programma's en spreek je met personen uit dat wereldje. Zo kwam ik in aanraking met mensen die een goedkope videoclip wilden. Dus ben ik clips gaan maken en vervolgens proefprogramma's. Toen zocht de Vara een eindredacteur jeugd. Tot mijn ver bazing werd ik aangenomen. Ik mocht onder meer een eigen jeugdserie schrij ven, produceren en regisseren." Hij kreeg de smaak te pakken. Toen de Vara de afdeling jeugd opdoekte, ging Van der Hoff freelance verder. Hij somt een hele riedel programma's op, waar aan hij meewerkte. Met twee andere ex- Vara-collega's stak hij de koppen bij el kaar. Zo werd de NCRV-quiz Quattro geboren. „We kregen het verzoek een programma te maken van vijf minuten per dag voor Nederland 1 en dat is de Alles Kits Kwis geworden." Dat Van der Hoff de presentator werd, was geen vooropgezet plan. „De eerste keer was doodeng. Vreselijk. De laatste dagen ervoor heb ik niet ge slapen. Je denkt dat je alles in je hoofd moet hebben. Daarom had ik keurig domme tekstjes gemaakt. Ik kreeg door, dat ik beter gewoon kon beginnen met praten. Dat scheelt zoveel vrijheid in mijn hoofd." „Je bent toch altijd heel benieuwd hoe mensen op je reageren. Vinden ze je niet een lui? Zo gaat dat toch", weet Van der Hoff. „Sommigen vinden mij heel streng voor de kinderen, anderen vin den het juist goed dat ik kinderen vol- Eric van der Hoff: „Als je jezelf bent, ben je eigenlijk een beetje saai. wassen benader. Het mag wel wat los ser. We hadden een bijdehand jongetje op een screendag, die vond het pro gramma zo saai: 'En dat komt door jou'. Ik dacht vroeger ook: 'Wat stelt zo'n spelletje nou voor'. Maar het is ook een vak hoor, presenteren. Als je jezelf bent, ben je eigenlijk een beetje saai. Je moet iets toevoegen maar ook niet teveel." De kinderkwis wordt in sneltreinvaart opgenomen, liefst twintig afleveringen per dag. „Dat moet je ook leren, je ener gie over een dag verspreiden. Nu heb ik na de middag een dipje. Als je verkou den bent, ben je dat ook twintig dagen. Het gekke is dat ik betaald krijg voor een dag werk, niet voor het feit dat ik twintig dagen op tv kom. Per aflevering krijg ik nu 46 gulden. Voor volgend sei zoen moet ik daarover met de KRO in de clinch gaan." Haperen Met het oog op de productie van de Al- FOTO DIJKSTRA les Kwits Kwis heeft Van der Hoff met zijn companen in november een bedrijf je opgericht, Tri Amigos. „We proberen een kleine productiemaatschappij te worden. We zijn nu voornamelijk met kinderprogramma's bezig. Maar we willen ook een anderssoortige quiz voor volwassenen maken en we hebben een heel leuk idee voor een documentairese rie over het plattelandleven." De nieuwbakken presentator droomt van het maken van een mooie dramase rie of bioscoopfilm en van een theater show, waar het publiek lekker kan ge nieten. „Geen gedoe met moeilijke boodschappen." Na de Jacketti-periode meed Van der Hoff drie jaar lang de podia. Tot zich een bruiloft van vrienden aandiende, waar het bandje van zijn broer speelde. Hij liet zich overhalen. „Ik stond te stotteren en te haperen. Dat kan niet, als ik ooit een theatershow wil. Daarom speel ik een keer in de twee maanden mee. Het gaat een stuk losser. Met Pa sen trad ik voor het eerst in mijn eigen dorp op met die band. Dat was zo leuk." „Met plezier denk ik terug aan Roberto Jacketti. We hebben veel gereisd, veel meegemaakt. Op het moment zelf besef je het niet zo. Dat is het gekke. Je zit er in en ervaart wat er gebeurt als gewoon. Het is toch kicken dat je even voor een interview naar Duitsland vliegt. Het be kende Nederlander zijn, heb ik dus al eens meegemaakt. Ik kan er nu anders mee omgaan. Me beter concentreren op mijn werk." „Volwassen worden heb ik natuurlijk anders beleefd dan de gemiddelde pu ber. Want je zit in een wereldje waar veel mensen tegenop kijken. Toen de band stopte, heb ik op mijn 24e mijn puberteit ingehaald. Gezocht wat ik verder met mijn leven wou. Erg veel uit geweest. Met meisjes gevreeën, wat ik daarvoor gek genoeg niet heb gedaan. Ik was vrij monogaam. Ik had een leuke tijd met een vaste vriendin." En financieel? „Iedereen was dolgelukkig met het suc ces van I'll save the day. Maar toen kwam onze vriend, de belasting, die wilde zeventig procent hebben. We wa ren slecht begeleid in die tijd. Daarna deed de vader van een van ons de boek houding. Hij keerde ons 1750 gulden in de maand uit." Hamsters Nu presenteert Van der Hoff zijn kwis voor jonge tieners. Zelf keek hij inder tijd naar tv-programma's als Q en Q, Hameien en Beertje Colargol. Mocht opblijven voor de hamsters van Avro's Weekendquiz. En knokte om op zondag middag Star Trek te kunnen zien, ook al was er visite. In zijn geheugen gegrift staat de laatste Swiebertje. De Alles Kwits Kwis mikt op de bolle bozen van groep acht. Een categorie waartoe Van der Hoff zelf vroeger niet behoorde. „Niet echt. Een bolleboos werd ik pas na de tweede klas havo. Daarna ging het me makkelijk af. Ik was met van al les bezig, met clubjes, clubblaadjes ty pen en kopiëren. De school deed ik er een beetje bij naast de schoolkrant en het schoolcabaret. Het was een leuke tijd. We kwamen in opstand tegen mis standen. Als de koekprijs in de kantine omhoogging." „Aan spelletjes bewaar ik goede herin neringen. Stratego bijvoorbeeld of schaken. Ik kan heel slecht tegen mijn verlies. Dan maak ik er maar snel een lolletje van. Verloor ik met voetbal, had ik een rotdag. Misschien slijt dat als je ouder wordt." (werkdagen, Nederland 1,17.50 uur) Van onze verslaggever Breda - Niet alle schrijvers kun nen het, maar Arnon Grunberg kan het heel goed. De schrijver van Blauwe maandagen en Figu ranten kreeg zaterdavond een volle zaal in Breda aan zijn voe ten. Grunberg blijkt net zo goed te kunnen declameren als schrij ven. Hij las fragmenten voor uit zijn zojuist verschenen roman Figuranten en kreeg daarmee vooral de lachers op zijn hand. In de reeks van interviews en presentaties naar aanleiding van zijn nieuwe roman deed Arnon Grunberg dus zaterdagavond Breda aan. Dat gebeurde in de vorm van een tweegesprek tus sen de jonge schrijver en zijn uit gever, Vic van de Reijt (Nijgh Van Ditmar). Plaats van hande ling was café Ome Jan. Het tweegesprek werd afgewisseld met voorleesbeurten door de schrijver, die gerust een groot succes genoemd mogen worden. Arnon Grunberg werd in 1971 geboren in Amsterdam, schreef twee boeken die in Amsterdam spelen en verhuisde vervolgens naar New York. Die verhuizing had mede een praktische reden. „Mijn vriendin komt uit New York en ik wilde daar best wo nen." In New York is Arnon Grunberg werkzaam als makelaar. Hij heeft daarvoor een cursus ge volgd. „Ook mensen die het En gels slecht beheersen, kunnen makelaar worden, net als taxi chauffeur." Grunberg is in New York een anonymus, zo vertelde hij. „Als ik daar zeg dat ik het Boeken weekgeschenk voor volgend jaar ga schrijven, dan zegt dat de mensen evenveel als wanneer ik vertel dat ik Prins Carnaval word." Interessant was het gegeven dat schrijver en uitgever samen op het podium zaten. Ze konden ze een tipje van de sluier oplichten over hun nauwe samenwerking. Wat schrijver en uitgever samen doen, heet in het Engels editen. „Editen is in de Amerikaanse en Engelse uitgeverswereld een in geburgerde zaak," aldus Vic van de Reijt, Deze praktijk is intus sen ook in Nederland in zwang geraakt. Volgens Arnon Grun berg moet daar niet te veel ophef van worden gemaakt. „Vic geeft commentaar en brengt kleine veranderingen in mijn boek aan. Je moet het vergelijken met een kok. De kok maakt het gerecht. De hulpkok kan er wat zout aan toevoegen, maar het blijft het gerecht van de kok." Arnon Grunberg rechtsza terdagavond in café Ome Jan in gesprek met zijn uitgever Vic van de Reijt. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Leeuwarden (anp) - Filmmaker Pieter Verhoeff gaat eei film maken over het leven van de Friese schrijfster Nienke' van Hichtum, echtgenote van Pieter Jelles Troelstra Zii schreef in 1903 het kinderboek Afke's Tiental. De film, die in het Fries wordt gemaakt, zal eind volgend jaar klaar zijn. Eerder regisseerde Verhoeff De Dream (De Droom) en De Fjoertoer (De Vuurtoren). Nienke van Hichtum leefde van 1860 tot 1939. Haar werkelijke naam was Sjoukje Troelstra- Bokma de Boer. In Afke's Tien tal beschrijft ze met veel mede leven het bestaan van een groot Fries arbeidersgezin. Het boek werd wereldberoemd, vooral door de beschrijving van de ty pisch Friese gebruiken van het begin van deze eeuw. Het boek werd oorspronkelijk in het Nederlands geschreven en pas in 1967 in het Fries ver- taald. Nienke van Hichtum schreef daarnaast verhalen en bewerkte sprookjes en volks vertellingen uit de hele wereld. Door Aart Heering Genua - Op 3 oktober van het jaar 1621 vertrok de jonge Anthoni van Dyck (1599 -1642), gezeten op een paard dat hem door zijn leermeester Rubens was geschonken, vanuit Antwa pen naar Italië. Zes weken later kwam hij aan in Genua waal hij zijn intrek nam in de woning van zijn medevlaming Coma lis De Wael. Van de zes jaar die Van Dyck in Italië bleef, zou hij er minstens vier doorbrengen in Genua, waar zijn roem als portretschilder voor goed werd gevestigd. Van Dyck kwam met goede referenties naar Genua. Tien jaar eerder had Ru bens hier al gewerkt en in Ant werpen had de jonge schilder al kennis gemaakt met daar wonen de Genuese kooplieden, collega's van zijn vader. Bovendien was in Genua, net als in Rome, al een kleine kolonie gevestigd van voor al in landschappen, genrestukken en stillevens gespecialiseerde Vlaamse en Nederlandse schil ders. Het was voor een broodschilder ook de juiste periode om naar Ge nua te komen. Terwijl het met de economie van de stad langzaam aan bergaf ging, steeg de behoefte aan grandeur. De bankiers, reders en handelaren in de stad, van wie vele zich ade- lijke titels hadden aangeschaft, waren aan het potverteren van de rijkdommen die vorige generaties met hard werken hadden ver gaard. De circa driehonderd fami lies van de handelsaristocratie, die net als in zijn noordelijke te genhanger Amsterdam de dienst uitmaakte in Genua, bouwden in drukwekkende paleizen, legden kunstverzamelingen aan en lieten zichzelf en hun families voor het nageslacht vereeuwigen. En daar in lag de kans voor Van Dyck, die op een enkel altaarstuk na weinig publieke opdrachten kreeg, ver moedelijk door tegenwerking van zijn Genuese collega's, die het succes van de Vlaming met lede ogen aanzagen. Van Dyck maakte snel vereeuwigde de meest 1 namen van de Genuese zoals de families Doria, l Durazzo en Balbi. Zijn realisme, minder gestreng dan i Noord-Nederlandse maar ook minder exuberant) Rubens, maakte school en zoue model worden voor de van de Europese niet in het minst door toedoen v Van Dyck zelf die de laatste I jaar van zijn leven aan het 1 se hof zou slijten. Circa veertig van deze portrettei op een enkele uitzondering nar die hij in zijn Genuese perioi vervaardigde, zijn nu weerbijei gebracht in het vlak voor Van Dy cks komst naar Genua Hertogelijk Paleis. Naast het van de Antwerpenaar zelf in deze expositie ookhetcoll nisme van de oude en nieuwe ad(j belicht, dat de basis vormde vo het fortuin van Van Dyck en zijl collega's. In de eerste ruimte hangen daal om meer dan dertig schilderijei onder meer van Rubens, gio en Titiaan (een groot vooij beeld voor Van Dyck) dicht op el] kaar, uitsluitend op formaat ga rangschikt. De bezoeker van nj ondergaat een zelfde overweldi gende sensatie als de jonge Anttoj ni moet hebben gevoeld toen I voor het eerst zijn opwachtinj maakte. Tentoonstelling Van Dyck in Genua. Grote schilderkunsten collectionisme. Tot 13 juli in het Palazzo Ducale van Genua. Pretoria (anp)- Het Rotterdamse Poetry International is als mj del en uitgangspunt gekozen voor een groot poëziefestival d] begin mei in het Zuid-Afrikaanse Durban van start gaat. He'ij de bedoeling dat Poetry Africa na de eerste editie zal uitgroeieif tot een jaarlijks terugkerend evenement, niet alleen voor Zuiaj Afrika, maar voor het hele continent. Op 4 mei yvordt het festival in Durban geopend in aanwezigheid van burgemeester Bram Peper van Rotterdam. Peper onder streept met zijn bezoek het ver band tussen de twee festivals en de verbroedering tussen de twee steden. De belangrijkste buiten landse attracties op het festival zijn Remco Campert en Hugo Claus. Ongeveer een derde van de 24 dichters die aan het festival deelnemen, komt uit Zuid-Afri- ka, een derde uit andere landen van het Afrikaanse continent en een derde uit landen daarbuiten, van Nederland tot Mexico, van België tot Japan. Een week lang treden verschil lende dichters in de avonduren op in het theater van Durban. Maar Poetry Africa probeert ook iets meer te zijn dan alleen maar een poëziefestival. Er staan be zoeken van omringende scholen aan het theater met poëziework- shops op het programma en dich ters zullen in de ochtenduren scholen bezoeken. Er is zelfs een heuse wedstrijd onder de school jeugd georganiseerd in de hoop zoveel mogelijk jonge mensen voor poëzie te interesseren. De oprichter van Poetry Int®1] tional, Martin Mooij, heeft in voorbereidende fase de Zn Afrikaanse organisatoren raad en daad bijgestaan. De0 vende kracht uit Poetry Africa] Adriaan Donker - van oorsprt een Rotterdammer die echter j grootste deel van zijn 1®® Afrika heeft doorgebracht nieuwe directeur van het „Ce» for Creative Arts" aan deua» siteit van Natal. Donker Wi snel steun van Breyten Bie) bach, een erkende fan van B* International. Breytenbach, het buitenland nog s'® f vierd, maar in eigen land in 1 dels vooral in ANC-kring®' omstreden, heeft speciaal het festival nu ook Durban zijn rijtje woonplaatsen Bare na en Parijs toegevoegd. Zoals voor ieder poëzi'- waren er ook voor Poetry jj problemen met de finance Door forse bijdrages van Rotterdam, het Nederlan® nisterie voor Onderwijs, C en Wetenschappen, Hivos e Novib heeft de organisatie laatste moment de begroti tend gekregen. tfeiligen verkeren in on- ze tijd enigszins in de schaduw, zoals hun beel den in de schaars be- zochte kerken. Wij we ten geen raad met man- jen en vrouwen die zo waren dat hun bunder goede kanten „jet of nauwelijks be schreven zijn. Wat kan bijvoorbeeld de Nij meegse heilige Petrus Canisius, die op 21 de cember 1597 te Fribourg jverleed, nog betekenen voor de hedendaagse mens? Is het voor ons be langrijk dat hij respect jpbracht voor zijn te genstanders, de protes tanten? Bericht over een man die zijn vader ver maande en kardinalen deles las. Icoor Ivo Postma [.Ieder jaar kwam er een koerier |tt paard uit Lotharingen naar Nijmegen met een zak geld voor [lijn vader. Van de hertog van totharingen, als dank voor het [feit dat vader zorg had gedragen or de opvoeding van diens kin- [deren. Een zak met geld. Mijn va- was burgemeester. Die had jat geld heus niet nodig. Hij was man van groot aanzien. Hij 1 in Orleans gestudeerd en ze ihiurden hem als afgezant naar z liet huwelijk van Hendrik de ichtste met Anna van Kleef. Hij z elde wat je noemt mee op Euro- z es niveau." [Toen mijn grootvader in Nijme- d pi terugkeerde van zijn reis b naar Jeruzalem, liep de hele stad v ait. Op de Lage Markt, waar h rootvader woonde, was het k root feest. De mensen hadden de ale straat versierd.m was vijf jaar toen een kunst- b schilder bij ons aan huis kwam om het hele gezin op het doek te E zetten. In 1526 dus. We moesten a" ren stilzitten voordat hij zijn ri chetsen klaar had. Het werd een st rieluik. Op het middenluik onze n beer Jezus Christus met de hui- li pende Maria en Johannes. Rechts ri lijn moeder, die in datzelfde a jaar stierf, met Wendel en de an- z dere zusjes. Ze bidden de rozen- h rans. Op het linker luik mijn va- v Ier en ik, allebei knielend op een bidstoel en met gevouwen han- Z leu." N pc was zeker niet zo een braaf g l,entje als dat schilderij doet ver- s aoeden. Wat een vroom gedoe, g een vreselijke vertoning. Ik be hoopte maar dat niemand van w ijn klasgenoten het stuk te zien au Prominente weldoeners o 'an de kerk lieten zich graag zo w "fbeelden, in een godvruchtige M itourage. Dan kon het kerkvolk lo ■>aat het weer beter met geloof en kerk? De ver koop van boeken over God en religie doet een Ntering vermoeden. Maar godsdienstsociolo gen zien een andere wer kelijkheid: die van het gestaag onbelangrijker prden van geloof en erk in de samenleving, aar verandert geen 0ekenweekthema iets i .n- Elke generatie r uift God een stukje P van daarboven naar hierbinnen. r Kees Buijs Selooft steeds min- ,n Hoeft God zijn beste tijd ten a 'i11 Nederland?' Dat schre- P kranten drie jaar geleden. leN(Ja£!r is driekwart van o„r!„1rianders buitenkerkelijk, let s8 onderzoekers van L(^mCMui^Flanbu- i Noa i raPPort 'Secularisatie ientat 1966-1991'. Com ing611 za®en al een 'D66- hntzuüd8'ontstaan: ongelovig Mk/ j?e®n.s werd God heront- ïrdpv, pmieweekbladen signa- lan pnjV0.nS iaar 'de terugkeer lebat Nederland'. In het 'kittpr,Veri normen en waarden en filosof niet"§elovige politi- feiriB voor een herwaar- NanL tn christendom als grijkste bron van de moraal Maatschappelijk bindmid-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10