stratief Weekend nTJES P- u Het drama van een koude nacht in april 1912 zzzzrzJ Verlies 1 J E3 Vijfentachtig jaar geleden was de Titanic bezig de Atlantische Oceaan over te steken. Op 14 april 1912, even voor midder nacht, liep het drijvende paleis op een ijsberg, binnen drie uur verdween het onder de golven. Waardoor blijft de ondergang met de Titanic zo tot de verbeel ding spreken? Omdat de ramp voor vrijwel elk doel is te ge bruiken. 3700 meter onder de zeespiegel ligt het troetelschip van alle zwartkijkers. Titanic: 1500 doden X RO B526168cs Hand is het bedrijf geneesmiddelen, ir opent Boots de laar gemotiveerde len? unende functie ndelijk team; geleidt in opdracht ;edure. U kunt ons v brief met pasfoto naar: >phialaan 1a, 070 - 363 39 68. •ief ref.nr. aJ2436- i-admin. sn? resse heeft; s adres en tel.nr.; igen waarop u fivatie en persoon- dan opleiding, leef- op een zorgvuldige avens en een snelle jllen in Breda plaats- ii a.s. el waard om weg te >ewaren. Een strijk- i kunt u als particu- len met een waarde mder dat het u iets et een trefwoord in ieuwsblad/De Stem, [volgende uitgave rdt het Kleintje au- uitgave geplaatst, aan deze voor- het helaas niet j gratis Kleintjes weigeren. et. te laat of foutief ij niet aansprake- mlaatst in De Stem een totaal op- op zaterdag d en met t ,tis geplaatst. m/v 111 ZATERDAG 19 APRIL 1997 Altvan belang bestaat uit twee. Ja of nee, wit of/art, man of vrouw, dood of ieven, winst of Ve's. En het verschil zit in één kans. Er is im- mt geen andere mogelijkheid dan positief of petief. Is de waarde niet plus, dan is ze auto- «ch min. Waarom dan toch het enorme ver- sein reactie of waardering? Wap de beurs speculeert, weet dat het resul ts met vijftig procent waarschijnlijkheid te «pellen valt. Er bestaat slechts keuze uit wi: of verlies. Een geoefende belegger houdt da rekening mee. Toch dreigt hij met zelf- mrd uit wanhoop als de koersen instorten. Spsupporters zijn hossend opgewonden als hutlubje wint. Ze worden niet gehoord noch gen als de tegenstander met de punten aan deal gaat en dat ondanks het feit dat ze tevo- reeeds terdege beseft moeten hebben dat de kadaarop levensgroot is, Heerschil tussen winst en verlies is de reken- kiige afstand tussen 50,01 en 49,99. leder- eeveet dat, maar niemand houdt er rekening mi Want verliezen wil nu eenmaal niemand. wt is waar het om draait. In het kapitalisme, in sport en in de liefde. Verlies betekent mis- luhg. Ook al valt te berekenen dat de kans er- open groot is als die op winst. Dalculerende burger houdt overal rekening mi dekt zijn risico's af en bedenkt van tevoren hce voorkomen dat hij schade oploopt als zijn «scenario onverhoopt mocht falen. Behalve alst om echt, persoonlijk verlies gaat. Ves leidt daarom tot buitensporige reacties. Wiet, rouw en gedichten. Uit het hoofd ge il haren, gescheurde kleren en pagina's ver- ij papier. Want wie verloren heeft, wil zijn te- etelling van de daken schreeuwen. In de te dat hij door een lotgenoot gehoord en on- feund wordt. Biels vol zijn er geschreven over verloren lief- d veroverde verloofdes zijn hooguit aanlei- d tot puberversjes, kinderlijke schlagertek- s en sentimentele brieven. Rouw, teleurstel- li en liefdesverdriet vormen een vruchtbare tem voor kunst. Vooral voor poëzie. Want seef Jan Arends niet terecht: „Om pijn te sijven heb je weinig woorden nodig" Iny Michaëlis wilde door de aarde verzwol- i worden, want 'die in mijn armen sliep, kent iniet rtieer'. Hans Warren, de Zeeuwse en zo- mde verondersteld nuchtere bard, is niet veel jewekter. Liefde is als een zeepbel en van- ir dat nakijken, dromen, maar vooral dérven waarde uitmaken. En voor Marsman werd de innering aan een voorbije liefde een vloek: ap met het donker, vrouw slaap met de :ht'. •lies is ongewoon, lijken de gedichten te be ren. Waarom er anders zo vaak en zo heftig ar geschreven? De jiddische memme is het .'t de dichter eens. Zij wil haar kinderen niet rijt. Hoe oud ook, ze horen bij mama. Al zijn veertig, de oermoeder verwacht dat het kind elke beslissing haar raad opvolgt, zich voor t slapen gaan bij voorkeur in persoon maar •snoods telefonisch bij haar afmeldt en de we- •lijkse was aan haar door. niemand te overtref- n zorgen toevertrouwt. Het verlies van volwas- nschap accepteert zij niet. Judith Herzberg, et de hoogste lof gelauwerde dichteres, be- I drijft ir Juli het gevoel van mislukte memme: ik ben mijn jongen kwijt goud gaf ik voor ge- tsel /mijn nest zit me te wijd." I o klein en ingetogen is bet verdriet, het gemis 1 an de zich verlaten voelende ouder doorgaans I liet. Wie zich in de steek gelaten en dus be- igd voelt, denkt met in de eerste plaats aan :elfbeheersing. Bedreiging wordt met dreige- I Wen beantwoord. Zdals in De Onbeminden 'an Francois Mauriac, nd na jaren weer eens op I iet repertoire bij het Zuflelijk Toneel. Een vader, zijn vrouw, twee kwaadwillig verlaten dochters en een buurjo gen. De knaap heeft vu- 'sop het oudste meisje "want uit teleurstelling, "ij zich na de echtsch die dochter. Die wil hij Vader ziet daar niets in, woede en verdriet heeft .g vastgeklampt aan liet kwijt, maar zoals een [®ndig ouder beta; nt, zegt hij dat niet. Hij i: torgd over haar toe ;omst en vooral over die loch er, suggereert hij. Want ir erpreteren als verraad. Vfcler vertoont immers niet jaloerse verlatene, hij drigt niet op hoge toon, hij rustig argumenterende htzelfde. Alle vier verliezen ondanks zijn impliciete in. Ze wistn vooraf dat het kon ge lijk al het langst.. Toch teloren ingedekt. Met open w ren ze geen bordkarton- i de val. Verlies komt na- de. I "ie zou het huwelijk I Mereen trapt erin, I ta gedrag van 1 schreeuwt niet, hij speelt de redelijke, oudere. Het effect bet eind. Ook Suren. Vader natui Wt. niemand zich lopen ze, als ton toneelpersonen. Wntig jaar kan zien onverw; ht. Zelfs te verliezen is immer kans erop onder wie het al OQ< ankomen. nand. De angst om zo groot dat niemand de durft te zien. Binnen drie uur verdween de Titanic onder de golven. Troetelschip van zwartkijkers Van onze verslaggever Mevrouw Millvina Dean boekte vorige maand een bootreisje van New York naar Londen. Haar tweede Atlantische oversteek. Zo op het eerste oog geen bijzonder feit. Dat mevrouw Dean niettemin de wereldpers haalde, komt doordat ze haar eerste oversteek in 1912 maakte, op de Titanic. Ze is een van de weini ge nog in leven zijnde personen die de ramp met het schip hebben meegemaakt. De aandacht voor de vakantieplannen van een oude vrouw is niet het enige teken van een onverzadigbare belangstelling voor alles wat met de Titanic te maken heeft. In de loop der jaren zijn honderden boeken en artikelen ver schenen over het schip en de ramp. Er bestaan films, opera's, theaterstukken en tv-docu- mentaires over de ondergang. Auteurs hebben het verhaal gebruikt voor hun verhalen en ge dichten. Waarom lukt het toch maar niet om die koude nacht in april 1912 te vergeten? In de jaren direct na de ramp is al die aan dacht goed te begrijpen. De Titanic was op haar eerste reis en werd gezien als het toon beeld van technische vooruitgang. Door de modernste techniek was het schip 'onzink- baar'. Het was dan wel niet het snelste schip ter wereld, maar zeker het grootste, meest luxe en comfortabelste. Aan boord waren rij ke en bekende personen; velen van hen verlo ren het leven nadat de reddingsboten volgens het principe 'vrouwen en kinderen eerst' wa ren bezet. Bij die redding ging trouwens zo mogelijk nog meer mis dan bij de ondergang. Na 85 jaar is de belangstelling voor de Titanic nauwelijks afgenomen. Een tentoonstelling met uit het wrak opgedoken prullaria trekt grote aantallen bezoekers, hoewel er weinig te bewonderen valt aan bruin uitgeslagen ser vies en bestek waarop de naam Titanic niet eens is aangebracht. Er bestaan verenigingen met tijdschriften van en voor Titanic-enthou-, siasten. Het WorldWideWeb biedt sites met de nieuwste ontdekkingen, meningen en ver klaringen. Met de modernste techniek blijft de bekendste technische ramp zo elke minuut actueel. Musical Maar ook voor mensen die geen bijzondere in teresse hebben voor ijsbergen en stoomsche pen, is het schip niet te vermijden. In de kin derafdeling van de boekwinkels ligt het ver haal van een teddybeer die de ramp overleef de en er verschijnen kookboeken met de me nu's voor de passagiers. De nieuwe Broad- way-musical van Joop van den Ende is aan het schip gewijd. Als decor en thema is de on dergang van de Titanic onverwoestbaar. Steeds meer boeken verschijnen over de rampzalige nacht in 1912. Het schitterende verhaal van de Noorse schrijver Erik Fosnes Hansen over de leden van het scheepsorkest is inmiddels ook in het Nederlands vertaald. De titel van dit boek, Koraal aan het einde van de reis, verwijst naar een van de mooiste me ningsverschillen over de ramp: wat speelde het orkest in de laatste minuten? Beryl Bain- bridge's boek Every Man for Himself, over de verveling en overvloed tijdens de vijfdaagse reis en de onwerkelijkheid van de plotselinge ondergang, won dit jaar in Engeland de Com monwealth writers prize. Niet alleen bij de kinderboeken, kookboeken, musicals, romans of klassiekers treffen we steeds meer nieuwe publicaties aan over de Titanic. In een uitvoerige reconstructie van de ramp en de gang van zaken bij de rederij ko men Robin Gardener en Dan van der Vat tot de conclusies dat er opzet in het spel is. Niet de Titanic, maar haar zusterschip de Olympic is 85 jaar geleden gezonken in een poging ver zekeringsgeld te bemachtigen. Onwil Het is de onwil om te vergeten die zich bij het lezen van al die boeken sterker opdringt dan de geur van verse drukinkt en nieuw papier. Kennelijk kan de ramp door iedereen voor vrijwel elk doel worden gebruikt. Die vast stelling vormt de kern van mogelijke ant woorden op de vraag waarom de ramp nog steeds zo populair is. Allereerst is het verhaal van de ondergang ei genlijk te onwaarschijnlijk om verzonnen te zijn. Het grootste en modernste schip ter we reld zinkt op zijn allereerste reis. Aan boord bevinden zich mensen van alle rangen en standen. Arme emigrantenvrouwen hebben een veel grotere kans de ramp te overleven dan mannelijke miljonairs. Er breekt geen paniek uit onder de passagiers en het scheepsorkest blijft tot het einde spelen. Met de dood voor ogen laten veel mannen zonder morren vrouwen en kinderen in de reddings boten gaan. Schaarse plaatsen in de sloepen blijven onbezet. Aan boord van de Titanic zien veel mensen een geheimzinnig schip aan de horizon, dat echter verdwijnt en geen hulp biedt. De kapi tein blijkt een hele serie waarschuwingen over ijsbergen naast zich neer te hebben ge legd. Op de gekozen route zijn ijsbergen in april vrij zeldzaam. De technische voorzie ningen konden het schip gemakkelijk drij vende houden bij een frontale botsing, maar helaas veranderde de stuurman op het laatste moment de koers in een poging de schade te beperken. Veel meer mensen zouden zijn ge red als de overlevenden in de reddingsboten hulp aan de drenkelingen hadden geboden. Wat er met de Titanic gebeurde, is zo onwaar schijnlijk dat het wel echt gebeurd móét zijn. Voor auteurs biedt de Titanic daardoor een ideaal decor voor hun verhalen. Men kan dan immers al die onwaarschijnlijke aspecten van de ramp gebruiken zonder dat de lezer denkt dat het allemaal wel heel erg toevallig is. Bo vendien kennen de lezers de tragische afloop. In een roman over de Titanic kan dus een vol strekt ongeloofwaardig drama als decor voor de belevenissen van gewone mensen worden gebruikt. Dat maakt de ramp ook tegenwoor dig nog zo aantrekkelijk voor auteurs als Hansen en Bainbridge. Kapitalisme Het kelderen van de Titanic is niet alleen een geliefd romangegeven, het ongelukkige schip is ook het troetelkind van iedereen die meent te weten dat de wereld er slecht voorstaat. De Titanic was de grootste technische presta tie van de westerse wereld. Het schip was gi gantisch, modern, onzinkbaar en in recordtijd gebouwd. Het symboliseerde de macht van de mens over de natuur, het vermogen van het kapitalisme om alles met technische middelen te beheersen en ook de Britse overheersing van de wereld. Maar het grootste schip ter wereld zonk vrijwel direct na een aanvaring die de koers van de ijsberg nog geen millime ter veranderde. De elite van de Engelse zee lieden bleek niet eens in staat reddingssloe pen goed te gebruiken. In die koude aprilnacht in 1912 ging dan ook niet alleen een enorme hoeveelheid staal, hout en mensenlevens verloren. Wat werkelijk on derging was een tijdperk van ongeremd opti misme en grootheidswaanzin. Niet het uitbre ken van de Eerste Wereldoorlog, maar de on dergang van de Titanic markeert in die visie het einde van de negentiende eeuw. Voortaan had elke pessimist gelijk: technische vooruit gang is slechts schijn en overmoed wordt af gestraft. Veiligheid is een illusie en alleen de ondergang is zeker. Onderdeel van dergelijk clichés is uiteraard ook de grenzeloze naïve teit van de passagiers en een orkestje dat de moed er nog probeert in te houden als de helft van het schip al onder water is verdwenen. Vooroordelen Een mooier voorbeeld dan de ramp met de Ti tanic had de geschiedenis eeuwige pessimis ten niet kunnen schenken. Dat de Olympic nog vele jaren gewoon bleef doorvaren en de Britannic op haar eerste reis niet zonk, willen zwartkijkers uiteraard niet horen. De behoef te aan somberheid is ook hier groter dan de wens zaken positief te benaderen. De toepassingsmogelijkheden van de ramp zijn echter niet beperkt tot voorspellingen over het einde van de wereld. Vrijwel ieder een met een duidelijke opvatting kan de Tita nic gebruiken om eigen vooroordelen te be vestigen. Er bestaan dus boeken waarin de stelling wordt verdedigd dat de ramp een straf van God is. Het rompnummer van de Ti tanic (390904) kan men met veel goede (of kwade) wil opvatten als het spiegelbeeld van een kreet tegen de paus ('NO POPE'). Verder kalkten arbeiders tijdens de bouw in Belfast teksten op de romp als 'Zelfs Christus kan dit schip niet tot zinken brengen'. Een dergelijke godslastering kan volgens sommigen niet on gestraft blijven. Gelukkig reageert de Heer niet altijd op deze wijze, maar bij de Titanic was de maat kennelijk vol. De gedachte dat de ramp het gevolg is van een doortrapte wisseltruc om verzekeringsgelden te incasseren, is hier al genoemd. Daarnaast bestaan er al veel langer speculaties over het feit dat de Titanic op haar eerste reis al direct het record voor de snelste Atlantische over tocht wilde breken. De rederij zou op die ma nier veel sterker staan in de harde concurren tiestrijd om passagiers als de Titanic de zoge naamde 'Blauwe Band' zou voeren. Al die verklaringen zijn terug te voeren op de simpe le stelling dat het kapitalistische streven naar winst de oorzaak is van de ramp. De Titanic en haar beide zusterschepen waren echter juist gebouwd om niet met snelheid maar met betrouwbaarheid winst te maken. Het laten zinken van het vlaggenschip van de rederij lijkt niet direct in dat streven te passen. Voor de echte gelovigen toont dat uiteraard slechts aan hoe doortrapt kapitalisten te werk gaan. Ook de opvatting dat 'de kleine man altijd de sigaar is' laat zich desgewenst uitstekend be vestigen met de gebeurtenissen op de Titanic. De kansen om de ramp te overleven waren voor de mensen in de tweede en derde klasse duidelijk het slechtst. Dat op een reusachtig schip vooral de emigranten in de lager gele gen dekken minder kans hebben om red dingsboten te bereiken, is duidelijk. Evenzeer is echter duidelijk dat er geen belemmeringen bestonden om de hogere dekken te bereiken en dat de neiging om in een volstrekt vreemde omgeving bij elkaar te blijven veel emigran ten noodlottig is geworden. Relatief meer vrouwen en kinderen uit de derde klasse slaagden erin de ramp te overle ven dan de mannelijke miljonairs uit de eerste klasse. Vrijwel kansloos waren de mannen uit de tweede en derde klasse. Hun overlevings kansen liggen zelfs vér onder die van de be manning. Verder waren de veiligheidsvoor schriften voordelig voor de rederijen en ver zuimden politici en ambtenaren hun taken bij het aanpassen van die regels. Met dergelijke gegevens kan iedereen elk vooroordeel beves tigen. Onbeantwoord In de loop der jaren is de Titanic uitgegroeid tot een symbool dat voor vele doeleinden kan worden ingezet. Over het daadwerkelijke ver loop van de ramp is genoeg bekend om de hoofdlijnen van het drama vast te leggen. Maar daarna is alles speculatie en interpreta tie. Waarom werd bij de oplevering van het schip volstaan met een proefvaart van slechts acht uur? Waarom voer de kapitein zo snel? Waarom werden niet alle plaatsen in de red dingssloepen bezet? Waarom werd het schip zo snel opgegeven? Waarom duurde het zo lang voordat er noodsignalen werden uitge zonden? Waarom annuleerde de financier van het schip op het laatste moment zijn deelna me aan de reis? Was er inderdaad een ander schip in de buurt? Waarom brak er geen pa niek uit? Waarom keerden de reddingsboten niet terug om drenkelingen te helpen? Waar om is het logboek niet in een sloep meegege ven? De rij onbeantwoorde vragen is eindeloos. Net als bij de moord op John Kennedy kan ie dereen het verloop van de geschiedenis ge bruiken om de eigen vooroordelen te bevesti gen. En net zo min als die novemberdag in 1963 zal die koude aprilnacht van 1912 uit onze herinnering verdwijnen. De Titanic is en blijft het symbool van overmoed, traagheid, pech, domheid, hebzucht en onzekerheid. Het had allemaal zo makkelijk anders kunnen lo pen. In 1908 gaf de rederij White Star op dracht drie gigantische passagierssche pen te bouwen. Met ongekende luxe, comfort en betrouwbaarheid zouden de ze drijvende paleizen een vaste dienst tussen Europa en de Verenigde Staten gaan onderhouden. Het eerste schip, de Olympic, liep in 1910 van stapel, de Brittanic vier jaar later. Het middelste schip was in 1912 gereed en kreeg de naam Titanic. Met een lengte van bijna 270 meter en een breedte van 28 meter konden ze elk 2600 passagiers en 900 bemanningsleden ver voeren. Door een wat andere indeling had de Titanic van dit trio de grootste capaciteit. Bovendien keek men bij de inrichting niet op een paar centen: een zwembad, een gymzaal, restaurants, rooksalons, leesruimten, liften, tapijten, kroonluchters en palmen. Op 10 april 1912 verliet de Titanic Sout hampton voor de eerste reis naar New York. Na korte stops voor de kust van Frankrijk en Ierland begon de volgende dag de oversteek. Voor de 5100 kilome ter tussen Ierland en New York dacht men slechts enkele dagen nodig te heb ben. Aan boord van de Titanic waren 1300 passagiers en 900 bemanningsleden. Het schip volgde de gebruikelijke koers en voer met hoge snelheid. De snelheid werd niet verminderd toen de eerste waarschuwingen voor ijsbergen kwa men. Op zondag 14 april, even voor mid dernacht, schampte het schip een ijs berg. Hoewel het met een dubbele bo dem en waterdichte schotten was uitge rust, zonk het schip snel. Er waren 705 overlevenden. De reddingsboten boden plaats aan 1178 personen. In de meeste sloepen was plaats over, maar ze keerden niet terug om drenkelingen te helpen. Een passe rend schip pikte de overlevenden op.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 47