Weekend sfTJES Bond tegen het Vloeken waakt tachtig jaar over het Derde Gebod Fluister naar de Journeel-lasser DESTEM 10225 Het moet allemaal kunnen. Vloeken, schelden. Maar of het nou per se in het openbaar moet gebeuren? Nee dus. In Veenen daal deint de Bond tegen het Vloeken mee op de veranderende moraal en oogst de ombudsman van het fatsoen de erkenning van tachtig jaar waken over het Derde Gebod. fabrikant van othandel, land via de Door Dirk Vellenga en u een interessante /.v. de betreffende gemeente J* OOSTBURG inderen, Er zijn vele recreatieve op circa 90 km. Frankrijk), verspreid over de diverse woon- van 1 januari 1998 uittreden op )iel en zal volgens de prognose i basisformatie van 9,5 fte. vorm. De directeuren van de ver- rstijgende zaken worden behan een goed samenwerkend team fel in staat zijn om tijdig zorg te De directeur is een energiek en en vrouwelijke directeur. irijft. gedacht aan teur van de school de heer Ie onderwijsambtenaar van de zakelijk karakter kunt u Prijs incl. BTW voor plaatsing op zaterdag Tariefgroep 1 27.42 Steeds vaker hoor je mensen zeggen dat de ma nia het nieuws medipuleren, Journalisten nemen het niet zo flauw met de waarheid. Ze ver draaien, dikken aan en liegen zonder blikken of blazen. Je leest in kranten en tijdschimmen on- begrijfelijke woorden en zinnen. De taal van het Journaal is volgens onderzoekers zó veranderd, dat Nedertaligden er moeite mee hebben en het voor kinderen en allochtonen dikwijls niet duidelijk is waarover nu eindelijk wordt gespoten. Hoe kunnen zij dan een wol- raardiglid worden van een samenleving waarin alles toch op taai draalt. Maar is het werkelijk zo erg? Laten we gewoon eens luisteren naar een paar onderwerpen van Journeel-lasser Freerk Philips. De Amsterdamse politie heeft voor de eerste keer gereageerd op de Brutse beschilderingen over pielofieden die jongens misbruikt en ge dood zouden hebben. De moordvoerder deelde mee dat de Engelse tv ten onrechte zoveel op- baal heeft gemaakt in deze kinderbroodjeszaak, ft is nog steeds geen enkel bewijs in deze affai re die ook interlokaal veel tangen losraakte." Wat is daar mist mee? Goed, we nemen een an- dewerp. .De bemiddeling van ministerlo Hans van Mier lp eindelijk vrachten af te werken. Hij heeft de Pakistaanse leider Jansen Arafat overgehaald langer op Malta te blijven. In zijn pogingen het vredesprinses uit de inpassen te trekken, kreeg hij aanvankelijk nul op het orkest. Namens de Europese Unie heeft hij nu bereikt dat beide par tijen tenminste weer bereid zijn naar elkaar te fuisteren." Misschien helpt het dat we er beelden bij krij gen. Dan kun je zo raden over wie het gaat. Als hij het heeft over landen als Slavonië en Kraotië, wordt het wat lastiger. Maar ach, wat maakt het ook uit waar die landen liggen, als het maar niet op de plaats van België is. Stil even, zijn mond gaat weer open en verspreidt een klontje wolf- look. .De Zaïrese rebellenluider Kabila en Nelson Mandela hebben elkaar ontmoet in de Kaap stand. Welingerichte bronnen menen daaruit op te kunnen makendatdekansopeen staakt-het- varen is toegenomen. President Mobutu lijkt on dertussen niet meer onder de drek van de inter nationale gemeenschap uit te kunnen komen. Als je vrouw ondertussen vraagt of je nog een fopje thee lust, zitje even met je aderen te klop- |j pen. Jazeker, ik kus nog wel een topje, zeg je dan. .Minister Van Aartsen is bereid de strege ren- gels in de varkensmest-gebieden te verspoelen. Hij wil de boeren zijn welgemikte excuses aan binden. in Den Haag bestaat de vlees dat de agrarische sector de regering binnenkort gaat conformeren met rekeningen die in de meloe nenlopen." We hangen elke avond aan de slippen van de nieuwslezer. Aan deze presentie zijn we hele- ,«1 gewend en we beten niet weter. Als hij 'oept 'ik heb context met onze beslaggever Kees taman', dan weet je gewoon dat het gaat over ene Boonstra of Bouwman, invomatie die op een andere manier wordt gebracht, wan trouwen wij onderbewust. .De Nederlandse artiesten Frans Bouber en Ma- Mne Bever hebben een nieuw verkooprecord bereikt in de waterlandse lichte muziek. Hun cd 9ing nog vaker onder de toonbank dan die van Manco Borsato, tot.nu toe de absoliedjes re- cordhouding. Hun nummer 'De berenboot' ver drijft deze week ook nog eens het Volendamse wondenkind Jantje Smit van de eerste plaats in dehitpurade." Journeel-lasser Philips eindigt min of meest Wis met: „Dan hebben we nog het weer. Hoe toat het met de hogedrank-gebieden, Errol?" Wie kan er na dit (bijna) foutloze dictee nog vol raten dat het Journaal, de Koming van de tonnimicatie, ons elke avond bewust een ver- Jongen biljet van de werkelijkheid voorhan- u)§t? ZATERDAG 19 APRIL 1997 SINGSGARANTIE I GRATIS Directeur drs Rijk van de Poll (links staand) en pr-man Wim Eikelboom van de Bond tegen het Vloeken: "We worden niet meer belachelijk gemaakt, maar serieus genomen.' foto rianne den balvert De ombudsman van het fatsoen baller Bogarde, de schoonmaakbeurt van burgemeester Patijn in rossig Amsterdam, het verbale geweld van voetbalsupporters. Fatsoen lijkt niet alleen maar rechts in de pas te lopen, maar ook anderen aan te spreken. Ook bij de Bond tegen het Vloeken is de getij dewisseling niet voorbij gegaan. Rijk van de Poll: „Uit een Nipo-enquete van 1992 blijkt dat 49 procent, dus bijna de helft van de mensen sympathiek staat tegenover de doel stellingen van onze bond. De helft." Hij heeft nog meer uitslagen: „Tien procent, zo blijkt uit een onderzoek, is minder gaan vloeken na de introductie van het affiche van de papegaai: Vloeken is aangeleerd." Ook vooroordelen blijven bestaan. „We had den met de schrijver en columnist Koos van Zomeren een hele discussie over de campag ne Trein Gemist, Vloek Niet. Daar kon van Zomeren prima mee leven. Meer problemen had hij met de kleine letters onderaan het af fiche, die je alleen leest als je de trein hebt gemist en dus wat extra tijd hebt: Met vloe ken schendt u Gods heilige naam." Bij Koos van Zomeren gingen de haren recht opstaan. Zie je wel, moet hij gedacht hebben, daar heb het weer: ze willen me bekeren. Van de Poll: „Wij willen niemand bekeren. Wij willen alleen maar duidelijk maken dat er mensen zijn die die naam van God belang rijk vinden, die daar inhoud aan willen ge ven. En als je die naam van God ijdel ge bruikt dan haal je het omlaag. Meer willen wij niet zeggen. Denk eerst even na." Begrip Trots zegt Van der Poll dat zijn bond in een adem wordt genoemd met Amnesty Interna tional, het Rode Kruis, Artsen Zonder Gren zen en andere grote goede doelen. „We zijn een begrip geworden," concludeert hij. De Bond tegen het Vloeken hoort erbij. De ombudsman voor het fatsoen. Daar kun nen ze in Veenendaal mee leven. Dat laatst tijdens een voetbalwedstrijd iemand een rode kaart kreeg wegens vloeken, zien ze als winst. „Dat was een paar jaar geleden niet gebeurd. Nu laten mensen zien dat ze zich er geren." Ze zien het als verandering in de maatschap pij waar 69 procent vloeken tamelijk tot zeer vervelend vindt, zo blijkt uit Nipo-onder- zoek. Ze zien het als erkenning van hun werk. „We worden niet meer belachelijk ge maakt, maar serieus genomen." Van de Poll wijst-op het succes van de voet balcampagne met tekeningen van Dick Bruy- nesteyn: Over de Rooie, vloek niet en Een Vloek mist ieder doel. „Mensen zijn blij dat we er wat aan. doen. Driehonderd clubs heb ben materiaal aangevraagd en er was z'elfs een burgemeester die het affiche speciaal onthuld heeft." Hij wacht even en zegt dan: „Het zijn kleine dingen, maar ze tellen." Door Hans Jacobs Het gebeurt niet zomaar, maar het is onvermijdelijk. Je moet er even op wachten. Daar is hij dan. Je ziet het aan zijn rode hoofd: die dreigt te laat te komen. Het zweet parelt op zijn hoofd, de tas slingert wild achter hem aan. En jawel. Vlak voor zijn neus gaat de deur dicht. Een rood hoofd ziet de gele trein weg rijden. En ploft: alle spanning balt zich sa men in de aanzet tot een krachtige rollende vloek. Hij draait zich om, wil zich ontladen en stokt. Hij staat oog in oog met het affiche: Trein gemist, vloek niet. Je ziet hem slikken en je hoort hem inhouden. Verd..., als het niet waar is. Een fijne glimlach schaatst over zijn lippen. Drs. Rijk van de Poll is de directeur van de Bond tegen het Vloeken. Hij ziet er normaal uit. Geen in het zwart geklede fatsoensrak ker, geen zwartgekouste muggenzifter die de hele dag het vingertje vermanend omhoog houdt. En ook Wim Eikelboom, die onder meer de public relations voor de bond doet, is een normaal jong mens. „Ze kijken vaak hun ogen uit als je zegt dat je de Bond tegen het Vloeken vertegenwoor digt. Laatst in een gesprek in Arnhem met Loesje nog. Iemand als ik hadden ze niet ver wacht. En als je dan ook nog normaal Neder lands spreekt, blijk je best wel mee te val len. Het enige wat na een paar uur praten opvalt, is dat ze geen onvertogen woord gesproken hebben en er ook helemaal geen moeite mee hebben om het te laten. Zelf moet je voortdu rend op je hoede zijn als gast niet over een meter kerkbankeelt op de knieën hebben. „We bedoelen toch niet God zelf, zeggen ze dan. Waar ze wel moeite mee hebben is ei gentijdse uitdrukkingen als aidsleier, kan kertrut, mongool. Maar g.v.d? Nee. Dat staat ver van ze af. Kankerleider niet. Ik heb een tante, zeggen ze dan, die heeft kanker. Dan voelen ze het directe verband wel-." Vloeken is niet in een zucht uit te leggen. „Wat we proberen is duidelijk maken dat er mensen zijn die er veel moeite mee hebben als je de naam God ijdel gebruikt. Wat je dierbaar is misbruik je niet, dat doet anderen pijn. Waar het om gaat is fatsoen hebben, respect voor God en de medemens." Een modern bedrijf dat met de bezem door fatsoensland trekt en links en rechts op de vingers tikt. Trots worden in de nieuwsbrief Kort en Bondig van de bond de meest in het oog springende acties vermeld. Zo schaamt Monique van dë Ven zich in een hoekje om dat ze als nieuwe ambassadeur van Unicef onbeschroomd in een aantal interviews vloekte. Unicef heeft na een telefoontje uit Veenendaal de filmster aan het jasje getrok ken. Het automerk Daewoo trok een adver tentie terug waarin de stenen tafel met de tien geboden een hoofdrol speelde. Kon niet. Philips had er geen moeite mee om het door de bond als bastaardvloek gekwalificeerde Gedverderrie uit een campagne te strepen. Bedankt voor het commentaar, zeiden ze in Eindhoven. Let's make things better. Albert Heijn is blij als de bond commentaar geeft, :n,2X betalen aanbie- vloek uit te glijden. Ook het kantoor in Veenendaal is geen rechts bolwerk waar uit elke hoek het ethisch reveil schettert. Gewoon bureaus, computers, rinkelende telefoons, archief kasten, een reclamebudget dat professioneel wordt uitbesteed. Ze hadden er ook huizen kunnen verkopen, of verzekeringen. Maar ze doen in bewaking: ze bewaken het Derde Gebod waarin opgeroepen wordt de naam van God niet te misbrui ken. Twee moderne zakenmensen in ouderwets burgerlijk fatsoen. „We doen gewoon werk," zegt Rijk van de Poll. Maar hij corri geert zich. „Natuurlijk gewoon 'werk maar wel met een extra di mensie: je bent met God bezig. Je bouwt mee aan het Konink rijk Gods." Fundering Dat maakt de Bond ook tot een andere club. De fundering ver loochenen ze niet: die is van protestants christelijke huize. Ze beamen later het beeld dat ze de voorpost, de krib, de pier, de stormbreker zijn in een wereld waar het onfatsoen tegen aanbeukt. Toch is de Bond tegen het Vloeken geen club die de hele dag bezig is met Jé en Jeetje. „Wat we zijn en wat we willen is duidelijk," zo stellen de twee. „Dat staat nadrukkelijk in onze naam: we zijn tegen het vloeken. Dan is de tweede logische vraag: wat is vloeken? Voor ons is dat op de eerste plaats het mis bruik maken van de naam van God." Maar in de loop van de jaren zijn daar ook andere eigentijdse uitwassen bij gekomen waaraan mensen zich ergeren, eigenlijk steeds meer ergeren, waardoor groepen zich beledigd voelen. Bedrijven, reclamebureaus, kranten en uitgevers die op een of andere manier over de schreef gaan, kunnen op een brief of een telefoontje rekenen. „De Bijbel is duidelijk: het vervloeken van de medemens kan in Gods ogen natuurlijk ook niet. De mens is een schepsel van God. Daar door is ons werk natuurlijk ook in de breedte toegenomen." Vloeken, schelden. Wat is het verschil? Wim Eikelboom omschrijft het zo: „Vloeken is schelden met een hogere dimensie. Schelden gaat over de medemens, vloeken gaat recht streeks over God." Kerkbankeelt In een land waar God nog maar een paar kerkbanken vult is het vooral moeilijk om het aan jongeren uit te leggen die geen milli- want het supermarktconcern wil vooral verkopen. Ook aan de christenenschaar. Alleen bij Youp van 't Hek, de hofschoffelaar van Nederland, vingen ze bot. „Zolang de we reld naar de sodemieterij gaat, heb ik geen behoefte met res pect over God te spreken," liet de cabaretier weten. Marineman Het begon in 1917. De tijd van de industriële revolutie. In een krantenartikel deed een mari neman, geschokt door de vele vloeken die hij om zich heen hoorde, een oproep ten strijde te trekken. Vijftien jaar later had hij 10.000 volgelingen. De slinger van de tijd is in de loöp van de geschiedenis zicht baar aanwezig in de activitei ten van de Bond tegen het Vloe ken. Pieken in de grafiek zijn de jaren zeventig met de ontkerke lijking en het begraven van de taboes: het ezelproces met Ger ard van 't Reve, de hamerslagen van het Vara-programma Zo Is Het Toevallig Ook Nog Eens Een Keer. Rijk van de Poll: „In de tijd daarvoor was het een ongeschreven regel dat op de radio, de tv, in kranten geen onvertogen woord werd ge bruikt. Maar daarna in de jaren zestig en ze ventig gingen de sluizen open, brak de zond vloed los." Wim Eikelboom: In het boek God en Cabaret zie je hetzelfde beeld. In het begin is het een directe aanval op God en daarna in de jaren tachtig worden de christenen op de hak ge nomen." En nog steeds heeft de bond het druk. Het aantal leden is inmiddels gestegen tot 20.000 en ze hebben de handen vol aan het speuren naar godslasterlijkheden. Rijk van de Poll: „In de reclame en vooral ook in de literatuur, waarin schrijvers antichristelijke elementen gebruiken om met hun eigen wortels af te re kenen. Daar hebben veel christenen veel moeite mee." Bogarde Het aantal klachten is de laatste tijd fors toe genomen. De bond moest vorig jaar vijftig procent meer in actie komen dan het jaar daarvoor. Het tij lijkt te keren. De tijd van alles moet kunnen staat onder druk. Natuur lijk moet alles nog steeds kunnen, maar moet dat dan ook in het openbaar gezegd worden, moet dat ook in elk bushokje te zien zijn, is de vraag. Wat men thuis doet, moet men zelf weten. De discussie rond de affiches van het Gronings Museum, de vloeken van de voet-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 45