Partijtje golfen op baggerspecie
Koegorspolder in Terneuzen gaat komende jaren finaal op de schop
3ɧ
0B STEM
ZEELAND
C4
KVOORBEREIDER
emse B.V.
x 93"
i i
ZATERDAG 19 APRIL 1997
o.a. telefonische verkoop van abonnementen op krarv-
ime baan die u zelf kunt indelen in middag- of avond-
week minimaal 3 dagdelen beschikbaar te zijn
ircieel en heeft u verkoopervaring,
ik.
raat 16. tel. (013)5367950
WERKERS ADMINISTRATIEF EN/OF TECHNISCH
reda zijn wij op zoek naar een commercieel binnen- en
er, een commercieel/administratief medewerker en
lisch medewerker. Heeft u een afgeronde MBO-
ndig. zakelijk en commercieel ingesteld, reageer dan
ig is geen must Het betreffen vacatures met een vast
ielngevandeKlundert.
nstraat 10, tel. (076) 522 3611
PER
inisch prospects benaderen om advertentieruimte te
irderbevestigingen, lay-out verzorgen en after-sales
ïsteld en heeft u een goede telefoonstem, reageer dan
natig vacatures voor commerciële binnen- en buiten
formatie: Peggy Seebregts.
it 9 abc. tel. (040) 245 50 44.
cDEWERKER
jen op Zoom zoeken wij kandidaat voor het uitwerken
m.b.v. dictafoon. Heeft u minimaal MAVO-opleiding,
ndse taal perfect in woord en geschrift, heeft u een
en kunt u overweg met een dictafoon. reageer dan
Buiter.
sstraat 17, tel. (0165) 52 46 20.
EDEWERKSTER
oothandel in Rosmalen. U wordt de spil van het bedrijf
ig met telefoon, facturatie en pakbonnen verwerken,
jrvaring met Word en Excel en mondelinge beheersing
I: maximaal 20 jaar. Informatie: Yvonne van der Made
>g 5, tel. (073) 612 88 88
ISTRATIEF MEDEWERKER
ver in Sprang Capelle zijn wij op zoek naar een
eau richting Weg- en Waterbouwkunde, die enigszins
jrlegd. U bent verantwoordelijk voor de kwaliteits
an van offertes en het aannemen van de telefoon.
ieid bestaat de mogelijkheid de functie uit te breiden
Heeft u interesse in deze vacature met zeer goede toe-
leem dan zo snel mogelijk contact met ons op!
s.
211,tel. (0416)651530
G. Willemse b.v. vervaardigt met
s staal-skeletbouw. De projecten
>n komen van opdrachtgevers uit
i toenemende mate uit geheel Eu-
nerika. Wij realiseren ook complete
en speciale projecten zoals vries-
Deze projecten worden dan turn-
Onze organisatie kenmerkt zich
Dor een resultaatgerichte werkwijze
recte en informele communicatie.
bouwkundige tekeningen
5n met de werkvoorbereiding
happen
>ch niveau
zaken
ons bedrijf
it de eigen medewerkers als met de
_in
natiseerde systemen
elijke functie is gewenst. Veel aan
merken van betrokkene. Zo zal hij in
tijd mee te werken, zowel in de
iwplaatsen.
kunt u richten aan:
EEN GOLFBAAN op het baggerspeciedepot.
Wethouder K. van der Hoofd van de
gemeente Terneuzen noemt dat een
'maatschappelijk verantwoorde' invulling van
de herinrichting van de Koegorspolder.
Deze polder, zuidelijk van de, Scheldestad, gaat
de komende jaren behoorlijk op de schop.
De ingrediënten staan al op papier. Zoals een
nieuw bedrijventerrein als
aanvulling op Handelspoort, recyclingzone voor
de afvalverwerking, baggerspeciedepot en
natuurgebieden. Van der Hoofd noemt de
herinrichting een uitdaging.
Door Frank van Cooten
DE KOEGORSPOLDER wordt
aan de oostzijde omsloten door
de Tractaatweg, aan de zuidkant
door het Zijkanaal C, aan de
westzijde door het Kanaal van
Gent naar Terneuzen en aan de
noordzijde door de rijksweg N61.
Langs het kanaal in de polder is
een aantal grote industrieën ge
vestigd, zoals de Cokesfabriek en
Hydro Agri.
Het bedrijf Hydro Agri wil uit
breiden in zuidoostelijke richting
in het gebied tussen het spoor en
het Zijkanaal. Tevens is er in de
Koegorspolder een regionale
stortplaats tussen de Koegors-
straat en het spoor. Daarnaast
wordt de Koegorspolder nog
voornamelijk als akkerbouwge
bied gebruikt, maar boerderijen
komen nauwelijks voor.
De herinrichting van de Koe
gorspolder is ingegeven door het
plan van aanpak in de Kanaalzo
ne met als doel een scheiding tu-
seen wonen en werken. Om dat
de verwezenlijken is het buurt-
schapje Koegorsstraat gesloopt.
De polder is aangewezen als ge
bied voor bedrijvigheid.
De gemeente Terneuzen ging met
dit gegeven aan de slag en
schreef de Structuurschets Koe
gorspolder. Dit plan bestaat in
grote lijnen uit een stedelijke
randzone waarin een uitbreiding
van het bedrijventerrein Han
delspoort is voorzien met hoog
waardige bedrijven en kantoren,
een baggerspeciedepot van hon
derd hectare en een recyclingzo
ne aan de Koegorsstraat met af-
mr,mm
-sa
'Gescheiden
gilbergen.
valverwerkende bedrijven.
Op een later tijdstip wordt nog
een deel van de polder ingericht
voor een logische overgang van
het stedelijk- naar het landelijk
gebied. Op dit terrein wordt ge
dacht aan zogenaamde 'groene
bedrijvigheid' zoals maneges,
kwekerijen en tuincentra. Daar
naast wordt nog een gebied gere
serveerd voor de ontwikkeling
van natuur en landschap. Het ge
meentebestuur wil met de vesti
ging en concentratie van bedrij
ven in de Koegorspolder ook
aansluiten bij de reeds bestaande
bedrijvigheid aan de zuidkant
van Terneuzen. Uitbreiding van
bedrijvigheid aan de oostzijde
van de Scheldestad is niet ge
wenst omdat daar is begonnen
met de nieuwe stadswijk Othene.
En daarnaast wil het gemeente
bestuur de natuurwaarden van
de Otheense Kreek verstevigen.
„Er dient met nieuwe bedrijven
eerder aansluiting gezocht te
worden bij de reeds bestaande
bedrijvigheid om zodoende de
eventuele milieuhinder voor
woongebieden te beperken. Bo
vendien is het ook in economi
sche zin gewenst om de bedrijven
bij elkaar te plaatsen," aldus het
college in de structuurschets.
Uitbreiding van de industriële
zone kan nog plaatsvinden op de
westelijke kanaaloever, maar de
plannen voor realisatie hiervan
zijn nog niet uitgewerkt. Van
daar dat de blik is gericht op de
Koegorspolder.
Het gemeentebestuur verwacht
veel van het nieuwe bedrijven
terrein aansluitend op Handels
poort. De ontwikkeling van dit
terrein wordt wel gefrusteerd
door de drukke rijksweg N61.
Het gemeentebestuur houdt ech
ter rekening met een tunnel on
der het kanaal van Gent naar
Terneuzen. In verband hiermee
wordt een nieuwe rijksweg door
de Koegorspolder aangelegd. De
ze weg sluit aan op de Tractaat
weg.
Bedrijventerrein
De bestaande rijks
weg N61 wordt dan
een gebiedsontslui-
tingsweg waardoor
het nieuwe bedrij
venterrein aange
legd kan worden.
Gedacht wordt aan
de vestiging van
groothandel, trans
port- en garagebe
drijven. De aanleg
van een nieuw be
drijventerrein is vol
gens het college hard
nodig omdat Han
delspoort nog slechts
capaciteit heeft voor een aantal
jaren. „Er is natuurlijk altijd een
risico, maar je moet vooruit kun
nen denken. Er ontstaat in ieder
geval een prachtige zichtlocatie
voor nieuwe bedrijven. Er is op
termijn veel vraag naar dergelij
ke terreinen dus spelen we daar
op in. Een bijkomend voordeel is
dat er een subsidieregeling is
voor hoogwaardige bedrijfster
reinen met een regionale uitstra-
Bedrijvigheid concentreren.
ling," aldus Van der Hoofd.
Daarnaast zijn er bedrijven die
niet thuishoren op de bestaande
bedrijventerreinen, maar die wel
gebaat zijn bij een locatie in" de
nabijheid van de stad en het ka
naal. Te denken valt aan bedrij
ven die handelen in de op- en
overslag van grote goederen, au
tosloperijen en bedrijven die zich
bezighouden met afvalverwer
king. Momenteel kan binnen de
gemeente Terneuzen voor deze
bedrijven geen goede plaats wor
den gevonden.
Het gemeentebestuur richt voor
deze bedrijven de recyclingzone
in aan beide kanten van de Koe
gorsstraat in de directe omgeving
van de stortplaats. Het gaat om
een gebied van zestig hectare.
Binnenkort wordt daar al begon
nen met de bouw van het over
slagstation van de Zeeuws-
Vlaamse gemeenschappelijke af
valstoffenregeling AVZV. „Naast
de komst van dit station en de
aanwezigheid van Scheldebek-
ken met de puinbreker is er con
crete belangstelling van vier a
vijf bedrijven," zegt Van der
Hoofd. „De komst van deze be
drijven kan een toename van ar
beidsplaatsen betekenen. Ik zeg
bewust kan, omdat een paar be
drijven reeds in Terneuzen is ge
vestigd. Er is in ieder geval spra
ke van behoud van werkgelegen
heid. En dat is een goede zaak."
Volgens Van der -Hoofd blijft de
stortplaats in ieder geval zeker
tot het jaar 2002 open. Een aan
tal jaren geleden werd nog ge
dacht dat de stortplaats dit jaar
vol zou zijn. „Door compostering
en verbranding wordt minder af
val gestort zodat we nog een aan
tal jaren vooruit kunnen. Wat
daarna met de stortplaats gaat
gebeuren is nog onduidelijk. We
moeten de discussie over het be
houd van twee of het terugbren
gen tot één Zeeuwse stortplaats
afwachten. Daarnaast bekijken
we de mogelijkheid van stort
gasonttrekking. De stortplaats
produceert gas dat niet zo best is
voor het milieu. We onderzoeken
de mogelijkheid dat gas op te
vangen en te transporteren voor
nuttig gebruik. We zijn op zoek
naar bedrijven die dit gas af wil
len nemen." De provincie Zee
land heeft de Koegorspolder ge
kozen als locatie voor de inrich
ting van een depot voor de ber
ging van verontreinigde bagger
specie. Momenteel wordt hier
voor een inrichtings Milieu Ef
fect Rapportage (MER) opge
steld. Centraal in dit rapport
staat de vraag op welke wijze een
grootschalige berging voor bag
gerspecie gerealiseerd kan wor
den. B en W van Terneuzen heb
ben reeds de voorkeur uitgespro
ken voor een zogenaamd putde-
pot. Op deze manier heeft de om
geving zo weinig mogelijk last
van de berging. Het depot wordt
zuidelijk in de Koegorspolder
aangelegd. De aanleg neemt on
geveer twee jaar in beslag. De
verwachting is dat het depot na.
zeven jaar vol zit met vier mil
joen kuub verontreinigd slib. Op
dit moment is het nog onduide
lijk wat de gebruiksmogelijkhe
den van het depot zijn nadat het
gesloten is. „Dat kan van alles
zijn. Van motorcrossterrein tot
golfbaan. Of wellicht een wan
delgebiedje. Het gaat erom dat
we een waardevolle invulling aan
het gebied willen geven."
Ondergronds web
Voor de herinrichting moet nog
een oplossing worden gevonden
voor het web van de ondergrond
se kabels en leidingen. Met name
langs de Koegorsstraat ligt een
groot aantal soorten leidingen
waaronder een aantal van Dow
en Shell, en de afvalwaterleiding
voor Terneuzen. Ook de akker
bouwgronden in de polder wor
den ondergronds doorsneden
door een aantal kabels en leidin
gen. Deze kabels moeten worden
verlegd.
„Het is de bedoeling dat een tr
acé wordt aangelegd van veertig
meter breed waar alle leidingen
doorheen gaan. Vermoedelijk
komt dit tracé naast de nieuwe
rijksweg te liggen," aldus Van
der Hoofd.
De nieuwe rijksweg is onderdeel
van een andere opzet van de ver-
keerscirculatie zuidelijk van Ter
neuzen. In verband met de tunnel
onder het kanaal, waar het ge
meentebestuur rekening mee
houdt, wordt de nieuwe rijksweg
aangelegd. Ook de komst van de
Westerscheldetunnel speelt een
rol. Er wordt rekening gehouden
met een toename van vijftig pro
cent van het aantal auto's. Van
daar de noodzaak van de tunnel
onder het kanaal.
De huidige N61 krijgt dan de
functie van gebiedsontsluitings-
weg voor diverse woonwijken en
bedrijfsgebieden. Er komt op de
ze weg vrijwel zeker een rotonde
bij de Haarmanweg omdat op de
ze kruising momenteel veel onge
vallen gebeuren. Ook de Koe
gorsstraat wordt aangepast om
dat met name het vrachtverkeer
door de recyclingzone en het
baggerspeciedepot sterk zal toe
nemen. Ook moet deze straat
goed en veilig bereikbaar zijn
voor de fietsende werknemers.
De nieuwe weg door de Koegors-
FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE
polder sluit aan op de Tractaat
weg. Van der Hoofd weet nog
niet hoe het tracé vervolgens zal
lopen. Rijkswaterstaat doet een
studie naar het verloop van de
regionale hoofdroute door
Zeeuws-Vlaanderen en de situe
ring van een eventuele tunnel.
„Het nieuwe tracé kan twee kan
ten uit. Oostelijk richting Zaam-
slag of zuidelijk naar Hulst. Ook
moet nog een besluit worden ge
nomen over de vraag of het gaat
om een tweebaans- dan wel vier-
baansweg."
In de ruimtelijke hoofdstructuur
van de Intergemeentelijke Struc
tuurvisie uit 1996 is het gebied
ten oosten van de Tractaatweg,
inclusief de oevers van de
Otheense Kreek, aangegeven als
een gebied voor landschaps- en
natuurontwikkeling. Hierbij
wordt vooral gedacht aan de rea
lisatie van onder andere bos, na-
tuurbouw en nieuwe landgoede
ren. Ook gaat de aandacht uit
naar een netwerk van fiets- en
wandelpaden. Bij de vorming
van dit landschap speelt de lig
ging van de Otheense Kreek een
bepalende rol. Langs de Trac
taatweg is een groenzone ingete
kend om een buffer te maken tus
sen de natuur en het industriege
bied in de 'nieuwe' Koegorspol
der.