Partijtje golfen op baggerspecie Koegorspolder in Terneuzen gaat komende jaren finaal op de schop 3ɧ 0B STEM ZEELAND C4 KVOORBEREIDER emse B.V. x 93" i i ZATERDAG 19 APRIL 1997 o.a. telefonische verkoop van abonnementen op krarv- ime baan die u zelf kunt indelen in middag- of avond- week minimaal 3 dagdelen beschikbaar te zijn ircieel en heeft u verkoopervaring, ik. raat 16. tel. (013)5367950 WERKERS ADMINISTRATIEF EN/OF TECHNISCH reda zijn wij op zoek naar een commercieel binnen- en er, een commercieel/administratief medewerker en lisch medewerker. Heeft u een afgeronde MBO- ndig. zakelijk en commercieel ingesteld, reageer dan ig is geen must Het betreffen vacatures met een vast ielngevandeKlundert. nstraat 10, tel. (076) 522 3611 PER inisch prospects benaderen om advertentieruimte te irderbevestigingen, lay-out verzorgen en after-sales ïsteld en heeft u een goede telefoonstem, reageer dan natig vacatures voor commerciële binnen- en buiten formatie: Peggy Seebregts. it 9 abc. tel. (040) 245 50 44. cDEWERKER jen op Zoom zoeken wij kandidaat voor het uitwerken m.b.v. dictafoon. Heeft u minimaal MAVO-opleiding, ndse taal perfect in woord en geschrift, heeft u een en kunt u overweg met een dictafoon. reageer dan Buiter. sstraat 17, tel. (0165) 52 46 20. EDEWERKSTER oothandel in Rosmalen. U wordt de spil van het bedrijf ig met telefoon, facturatie en pakbonnen verwerken, jrvaring met Word en Excel en mondelinge beheersing I: maximaal 20 jaar. Informatie: Yvonne van der Made >g 5, tel. (073) 612 88 88 ISTRATIEF MEDEWERKER ver in Sprang Capelle zijn wij op zoek naar een eau richting Weg- en Waterbouwkunde, die enigszins jrlegd. U bent verantwoordelijk voor de kwaliteits an van offertes en het aannemen van de telefoon. ieid bestaat de mogelijkheid de functie uit te breiden Heeft u interesse in deze vacature met zeer goede toe- leem dan zo snel mogelijk contact met ons op! s. 211,tel. (0416)651530 G. Willemse b.v. vervaardigt met s staal-skeletbouw. De projecten >n komen van opdrachtgevers uit i toenemende mate uit geheel Eu- nerika. Wij realiseren ook complete en speciale projecten zoals vries- Deze projecten worden dan turn- Onze organisatie kenmerkt zich Dor een resultaatgerichte werkwijze recte en informele communicatie. bouwkundige tekeningen 5n met de werkvoorbereiding happen >ch niveau zaken ons bedrijf it de eigen medewerkers als met de _in natiseerde systemen elijke functie is gewenst. Veel aan merken van betrokkene. Zo zal hij in tijd mee te werken, zowel in de iwplaatsen. kunt u richten aan: EEN GOLFBAAN op het baggerspeciedepot. Wethouder K. van der Hoofd van de gemeente Terneuzen noemt dat een 'maatschappelijk verantwoorde' invulling van de herinrichting van de Koegorspolder. Deze polder, zuidelijk van de, Scheldestad, gaat de komende jaren behoorlijk op de schop. De ingrediënten staan al op papier. Zoals een nieuw bedrijventerrein als aanvulling op Handelspoort, recyclingzone voor de afvalverwerking, baggerspeciedepot en natuurgebieden. Van der Hoofd noemt de herinrichting een uitdaging. Door Frank van Cooten DE KOEGORSPOLDER wordt aan de oostzijde omsloten door de Tractaatweg, aan de zuidkant door het Zijkanaal C, aan de westzijde door het Kanaal van Gent naar Terneuzen en aan de noordzijde door de rijksweg N61. Langs het kanaal in de polder is een aantal grote industrieën ge vestigd, zoals de Cokesfabriek en Hydro Agri. Het bedrijf Hydro Agri wil uit breiden in zuidoostelijke richting in het gebied tussen het spoor en het Zijkanaal. Tevens is er in de Koegorspolder een regionale stortplaats tussen de Koegors- straat en het spoor. Daarnaast wordt de Koegorspolder nog voornamelijk als akkerbouwge bied gebruikt, maar boerderijen komen nauwelijks voor. De herinrichting van de Koe gorspolder is ingegeven door het plan van aanpak in de Kanaalzo ne met als doel een scheiding tu- seen wonen en werken. Om dat de verwezenlijken is het buurt- schapje Koegorsstraat gesloopt. De polder is aangewezen als ge bied voor bedrijvigheid. De gemeente Terneuzen ging met dit gegeven aan de slag en schreef de Structuurschets Koe gorspolder. Dit plan bestaat in grote lijnen uit een stedelijke randzone waarin een uitbreiding van het bedrijventerrein Han delspoort is voorzien met hoog waardige bedrijven en kantoren, een baggerspeciedepot van hon derd hectare en een recyclingzo ne aan de Koegorsstraat met af- mr,mm -sa 'Gescheiden gilbergen. valverwerkende bedrijven. Op een later tijdstip wordt nog een deel van de polder ingericht voor een logische overgang van het stedelijk- naar het landelijk gebied. Op dit terrein wordt ge dacht aan zogenaamde 'groene bedrijvigheid' zoals maneges, kwekerijen en tuincentra. Daar naast wordt nog een gebied gere serveerd voor de ontwikkeling van natuur en landschap. Het ge meentebestuur wil met de vesti ging en concentratie van bedrij ven in de Koegorspolder ook aansluiten bij de reeds bestaande bedrijvigheid aan de zuidkant van Terneuzen. Uitbreiding van bedrijvigheid aan de oostzijde van de Scheldestad is niet ge wenst omdat daar is begonnen met de nieuwe stadswijk Othene. En daarnaast wil het gemeente bestuur de natuurwaarden van de Otheense Kreek verstevigen. „Er dient met nieuwe bedrijven eerder aansluiting gezocht te worden bij de reeds bestaande bedrijvigheid om zodoende de eventuele milieuhinder voor woongebieden te beperken. Bo vendien is het ook in economi sche zin gewenst om de bedrijven bij elkaar te plaatsen," aldus het college in de structuurschets. Uitbreiding van de industriële zone kan nog plaatsvinden op de westelijke kanaaloever, maar de plannen voor realisatie hiervan zijn nog niet uitgewerkt. Van daar dat de blik is gericht op de Koegorspolder. Het gemeentebestuur verwacht veel van het nieuwe bedrijven terrein aansluitend op Handels poort. De ontwikkeling van dit terrein wordt wel gefrusteerd door de drukke rijksweg N61. Het gemeentebestuur houdt ech ter rekening met een tunnel on der het kanaal van Gent naar Terneuzen. In verband hiermee wordt een nieuwe rijksweg door de Koegorspolder aangelegd. De ze weg sluit aan op de Tractaat weg. Bedrijventerrein De bestaande rijks weg N61 wordt dan een gebiedsontslui- tingsweg waardoor het nieuwe bedrij venterrein aange legd kan worden. Gedacht wordt aan de vestiging van groothandel, trans port- en garagebe drijven. De aanleg van een nieuw be drijventerrein is vol gens het college hard nodig omdat Han delspoort nog slechts capaciteit heeft voor een aantal jaren. „Er is natuurlijk altijd een risico, maar je moet vooruit kun nen denken. Er ontstaat in ieder geval een prachtige zichtlocatie voor nieuwe bedrijven. Er is op termijn veel vraag naar dergelij ke terreinen dus spelen we daar op in. Een bijkomend voordeel is dat er een subsidieregeling is voor hoogwaardige bedrijfster reinen met een regionale uitstra- Bedrijvigheid concentreren. ling," aldus Van der Hoofd. Daarnaast zijn er bedrijven die niet thuishoren op de bestaande bedrijventerreinen, maar die wel gebaat zijn bij een locatie in" de nabijheid van de stad en het ka naal. Te denken valt aan bedrij ven die handelen in de op- en overslag van grote goederen, au tosloperijen en bedrijven die zich bezighouden met afvalverwer king. Momenteel kan binnen de gemeente Terneuzen voor deze bedrijven geen goede plaats wor den gevonden. Het gemeentebestuur richt voor deze bedrijven de recyclingzone in aan beide kanten van de Koe gorsstraat in de directe omgeving van de stortplaats. Het gaat om een gebied van zestig hectare. Binnenkort wordt daar al begon nen met de bouw van het over slagstation van de Zeeuws- Vlaamse gemeenschappelijke af valstoffenregeling AVZV. „Naast de komst van dit station en de aanwezigheid van Scheldebek- ken met de puinbreker is er con crete belangstelling van vier a vijf bedrijven," zegt Van der Hoofd. „De komst van deze be drijven kan een toename van ar beidsplaatsen betekenen. Ik zeg bewust kan, omdat een paar be drijven reeds in Terneuzen is ge vestigd. Er is in ieder geval spra ke van behoud van werkgelegen heid. En dat is een goede zaak." Volgens Van der -Hoofd blijft de stortplaats in ieder geval zeker tot het jaar 2002 open. Een aan tal jaren geleden werd nog ge dacht dat de stortplaats dit jaar vol zou zijn. „Door compostering en verbranding wordt minder af val gestort zodat we nog een aan tal jaren vooruit kunnen. Wat daarna met de stortplaats gaat gebeuren is nog onduidelijk. We moeten de discussie over het be houd van twee of het terugbren gen tot één Zeeuwse stortplaats afwachten. Daarnaast bekijken we de mogelijkheid van stort gasonttrekking. De stortplaats produceert gas dat niet zo best is voor het milieu. We onderzoeken de mogelijkheid dat gas op te vangen en te transporteren voor nuttig gebruik. We zijn op zoek naar bedrijven die dit gas af wil len nemen." De provincie Zee land heeft de Koegorspolder ge kozen als locatie voor de inrich ting van een depot voor de ber ging van verontreinigde bagger specie. Momenteel wordt hier voor een inrichtings Milieu Ef fect Rapportage (MER) opge steld. Centraal in dit rapport staat de vraag op welke wijze een grootschalige berging voor bag gerspecie gerealiseerd kan wor den. B en W van Terneuzen heb ben reeds de voorkeur uitgespro ken voor een zogenaamd putde- pot. Op deze manier heeft de om geving zo weinig mogelijk last van de berging. Het depot wordt zuidelijk in de Koegorspolder aangelegd. De aanleg neemt on geveer twee jaar in beslag. De verwachting is dat het depot na. zeven jaar vol zit met vier mil joen kuub verontreinigd slib. Op dit moment is het nog onduide lijk wat de gebruiksmogelijkhe den van het depot zijn nadat het gesloten is. „Dat kan van alles zijn. Van motorcrossterrein tot golfbaan. Of wellicht een wan delgebiedje. Het gaat erom dat we een waardevolle invulling aan het gebied willen geven." Ondergronds web Voor de herinrichting moet nog een oplossing worden gevonden voor het web van de ondergrond se kabels en leidingen. Met name langs de Koegorsstraat ligt een groot aantal soorten leidingen waaronder een aantal van Dow en Shell, en de afvalwaterleiding voor Terneuzen. Ook de akker bouwgronden in de polder wor den ondergronds doorsneden door een aantal kabels en leidin gen. Deze kabels moeten worden verlegd. „Het is de bedoeling dat een tr acé wordt aangelegd van veertig meter breed waar alle leidingen doorheen gaan. Vermoedelijk komt dit tracé naast de nieuwe rijksweg te liggen," aldus Van der Hoofd. De nieuwe rijksweg is onderdeel van een andere opzet van de ver- keerscirculatie zuidelijk van Ter neuzen. In verband met de tunnel onder het kanaal, waar het ge meentebestuur rekening mee houdt, wordt de nieuwe rijksweg aangelegd. Ook de komst van de Westerscheldetunnel speelt een rol. Er wordt rekening gehouden met een toename van vijftig pro cent van het aantal auto's. Van daar de noodzaak van de tunnel onder het kanaal. De huidige N61 krijgt dan de functie van gebiedsontsluitings- weg voor diverse woonwijken en bedrijfsgebieden. Er komt op de ze weg vrijwel zeker een rotonde bij de Haarmanweg omdat op de ze kruising momenteel veel onge vallen gebeuren. Ook de Koe gorsstraat wordt aangepast om dat met name het vrachtverkeer door de recyclingzone en het baggerspeciedepot sterk zal toe nemen. Ook moet deze straat goed en veilig bereikbaar zijn voor de fietsende werknemers. De nieuwe weg door de Koegors- FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE polder sluit aan op de Tractaat weg. Van der Hoofd weet nog niet hoe het tracé vervolgens zal lopen. Rijkswaterstaat doet een studie naar het verloop van de regionale hoofdroute door Zeeuws-Vlaanderen en de situe ring van een eventuele tunnel. „Het nieuwe tracé kan twee kan ten uit. Oostelijk richting Zaam- slag of zuidelijk naar Hulst. Ook moet nog een besluit worden ge nomen over de vraag of het gaat om een tweebaans- dan wel vier- baansweg." In de ruimtelijke hoofdstructuur van de Intergemeentelijke Struc tuurvisie uit 1996 is het gebied ten oosten van de Tractaatweg, inclusief de oevers van de Otheense Kreek, aangegeven als een gebied voor landschaps- en natuurontwikkeling. Hierbij wordt vooral gedacht aan de rea lisatie van onder andere bos, na- tuurbouw en nieuwe landgoede ren. Ook gaat de aandacht uit naar een netwerk van fiets- en wandelpaden. Bij de vorming van dit landschap speelt de lig ging van de Otheense Kreek een bepalende rol. Langs de Trac taatweg is een groenzone ingete kend om een buffer te maken tus sen de natuur en het industriege bied in de 'nieuwe' Koegorspol der.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27