IS 1997
kom ook
naar
;oewacht Audi A6 kan met BMW en Mercedes mee
(SsangYong dringt zich met succes naar voren
Move biedt verbazing en verrassingen
iedereen!
,s.
De lekkerste Citroen
Rally van
Peking
naar Parijs
SURPLUS
Stoep
'an 7.50
Stoere en jeepachtige Korando als tweede model naast Musso
n;
Nn»J°rKroymans' die ook
Xantia Activa met imposant veersysteem
AUTONIEUWS KORT
Miljoenste Mercedes
Nieuwe diesel Peugeot Boxer
VW VR5 komt later
Vijf miljoen auto's in vijftien jaar
VRIJDAG 18 APRIL 1997
igenwijze mini van Daihatsu
Venetiaans Collier
Irhi van 136,-voor 85
Wddel van 208,-nu voor 130
VZar van 280,- nu voor 175
licht van 144,-nu voor
Iliddel van 240,- nu voor
%waar van 320,-nu voor
m licht van 200,-nu voor
middel van 296,- nu voor
1 zwaar van 384,- nu voor
jijt van Ginneken
waarschuwing vooraf.
iCich pleegt te verdiepen in
ju ab optimale veiligheid,
'tning van de buren van
iplei waarde vindt en al-
sin een auto wenst te zitten
.jje veel comfort biedt...
j doorbladeren! Voor dat
jt eigenschappen zijn hele
jjte automobielen uitge-
'*den dan de Daihatsu Move.
anders' noemt de im-
jteur hem in zijn geboorte-
jrtje. Dat mag je wel zeggen
dij hebben hier namelijk te
jtn met een autootje dat de
nullijn van een zeecontainer
«erlijke wijze combineert met
ilormaat van een boodschap-
Van de supermarkt
jte"verstaan. Oké, oké. Een
lil overdreven. Maar u voelt
jj we heen willen: de Move is
standers, niet eens heel erg an-
hij komt van een andere
jiiet En zoveel bekijks trek je
ongeveer mee als je op de
ij rondrijdt.
I;® wij daarmee? Nee. Wij
jl.De mening van de buren zal
pabsoluut worst zijn. Natuur-
i,als het flink waait, ga je met
i micro-ruimtewagentje over
j alsof je op volle zee zit.
|isnamelijk klein, smal en erg
En de kreukelzone doet
lijdenken aan die van een lu-
Itrdoosje. Leeg uiteraard. Al
I hij zonder twijfel alle be
lande normen op dat gebied
in.
in!neemt allemaal niet weg dat
pDaihatsu Move een echt héb-
Hing is. Voor ergens tussen de
Kg ruim 20 mille rij je er in
A En daarmee is het beslist
..goedkoopste life-style model
Hinde catalogi voorkomt. Een
De Move: heel anders en veelzijdig.
soort 21e-eeuwse witkar eigen
lijk. Onder zijn wulps gevormde
motorkapje snort -nee ronkt-
een driecilinder met een inhoud
van 850 cc en welgeteld 31
kW/42 pk. Prestaties? Ach, je
komt redelijk vlot vooruit en zult
slechts hoogst zelden bij de pomp
moeten aanleggen. Een op zes
tien of zeventien rijden, dat moet
kunnen. Wind mee, heuvel af en
zonder passagiers aaide de snel
heidsmeter over de gunstige kant
van 140 kilometer in het uur.
Pakweg 130 echt dus. Maar daar
draait het bij de Move ook niet
om. Hij doet zijn werk, trekt vlot
op en doet op de snelweg best
aardig mee. Maar binnenin, daar
wordt het pas interessant. Stap
in en het is zowel voor- als ach
terin niet te bevatten dat je in
een auto zit van 331 centimeter
lang en 140 centimeter breed. Je
kunt er met vier volwassen per
sonen namelijk heel fatsoenlijk
in zitten. Vooral door de par
mantig overeind geplaatste stoe
len waarschijnlijk. Overigens
mag je van de zitmeubels natuur
lijk geen wonderen verwachten.
De Move is verrassend veelzijdig.
Niet in de laatste plaats door zijn
in delen verschuifbare achter
bank. Een constructie die hij
leent van Renault Twingo en
waar in veel kostbaarder auto's
een boel ophef over wordt ge
maakt.
In de Move betekent het dat je de
bagageruimte in stappen kunt
vergroten van 170 liter (lees: be
scheiden) via 260 liter (lees: mo
daal) en pakweg 500 liter (for
maat fikse sedan) tot 1150 liter
bij een volledig volgestouwde
achterkant. Waar denkt u dat die
naam Move vandaan komt?
Daihatsu is zich kennelijk ten
volle bewust van het eigenwijze
image dat de Move moet hebben.
Ze geven de mini een aardige be
kleding mee, maar ook een soort
dakreling met spoiler. En berg-
vakken in de opzij klappende
achterdeur. Overigens klapt die
naar rechts. Voor ons Europea
nen de verkeerde kant dus, want
daar is onze stoep.
De stoelen zijn bijvoorbeeld ook
vlak neer te klappen oih er een
soort bedden van te maken. Als
je heel moe bent. In de vorm van
een Move X hebben de Japanners
ook nog een extra luxe uitvoe
ring. Maar dat is nog maar het
begin. De accessoirelijst is voor
een auto in deze klasse even op
merkelijk als het hummeltje zelf.
Houten panelen binnen, een hou
ten of leren sportstuur, beker
houders, een ski-rek, lichtmeta
len velgen met brede banden, een
laddertje achterop, een spoiler
set, twee zonnedaken... het kan
allemaal. Je kunt hem trouwens
naar keus ook in een kleur of in
een two tone versie bestellen.
Zo, nu alleen nog wachten op de
Move kledinglijn. Met design
door Giorgio Armani bijvoor
beeld. Of Colani. We zullen de
buren met hun Mercedes A klas
se, waar ze al een jaar over zeve
ren, eens wat laten zien.
Jtjisin de tweede helft van 1997 pas leverbaar
pdan nog alleen maar tegen een vanafprijs
)0 gulden. De nieuwe Audi A6 (voor-
is niet alleen naar de beste traditie
mhet merk een toonbeeld van techniekl/maar
[il mooi om te zien. Audi heeft serieus werk
paakt van zijn streven om in -één adem met
s en BMW genoemd te worden. En dat
fel lukken.
JEft valt niet te ontkennen: de nieuwste Audi
111 in veel opzichten op de VW Passat. Maar
gtvinden ze bij het concern helemaal niet erg.
«de achterkant heeft de A6 sterke trekken
ïdeAvus, een designstudie van een jaar of
fesgeleden. En een studie van een coupé, de TT,
Pink de nieuweling zijn achterlichtpartij.
|>let technisch interessant te maken huizen
Hkt de motorkap uitsluitend benzinemotoren
Pi rijf kleppen per cilinder, motoren die in
parije gemaakt worden,
pook een sterke diesel, de nieuwste 1.9 TDI
FU8 pk. De benzinemotoren bestaan uit een
p,Eventueel met turbo en 2.4 of 2.8, eventueel
-S quattro-vierwielaandrijving. De 2.6 liter
Pk uit het programma geschrapt, omdat de
150 pk die het ding leverde nu ook door
de 1.8 Turbo neergezet worden.
De auto biedt veel ruimte en heeft een
zeer betrouwbaar weggedrag, vooral om
dat de vöorwielbphanging grondig ge^v'ij-
Twee airbags en sidebags zijn standaard,
net als abs, elektronische remkrachtver-
deling en een elektronisch sperdifferen-
tieel.
De duurste versies hebben bovendien
aandrijfslipregeling (ASR) en ESP, een
systeem dat het uitbreken van de wagen
tracht te voorkomen door automatisch af
te remmen. De A6 wordt vanaf 28 mei le
verbaar.
De nieuwe Audi A6 heeft duidelijke
overeenkomsten met de VW Passat.
Maar de auto wil veel meer wedijveren
met BMW en Mercedes. En dit keer gaat
dat lukken.
Ntien van der Steen
P Koreaanse merk Ssan-
8 is pas twee jaar op de
fwlandse markt. En staat
F» °p de derde plek van de
v-markt, de vierwielwie-
1!llS«li'even auto's. Voorlo-
ijooet SsangYong de eer
'"LandRover en Toyota la-
ïi Maar het is opvallend dat
^kleine merk het met slechts
model zover gebracht
li, ei8enziiinig vormgegeven
0 heeft ongetwijfeld veel
8ePut uit het feit, dat de
anen hun voertuigen aan-
1 Ball? -met Mercedes-techniek
de dorst of klokhuisE^bundig op de achterruit
m °°k in de tweede Ssan-
de Korando, draait een
«kteMercedes-diesel.
8 ong is een jjgyg Koreaans
'■Z'C'1 met Van a^eS en
8 bezighoudt. Olieraffina-
L,W' Papier, verzekeringen,
"W, recreatie en auto's.
ube§011 Ssan-
toen het een fabri-
ganiseerti.s.m.
X een thema-avond
997
rneville
delburg
tnemers moeten zelf
;t uit gaat zien.
Denmarkt ontdekt,
oen beleggen; gouden
pensioen opgebouwd,
dan en waarvan?
nwetgeving en veran-
zaal.
m
aan-
lïu't V!erw'elaangedreven
I if..?. cbt- Het merk bouwt
fijjt,. 16 °°k motoren en be-
Ljms van en voor Merce-
Pid-lr merk heeft
FUNpM C'an °°k veel aan
liahn:,.meer Koreaanse au
wil het merk in het
itn,„7 tot be belangrijkste
I-£ieUr Van heb Verre Oos-
f en' In Nederland wordt
Fterrl iSU^s twee iaar geïm-
L^m, Ferrari en Jaguar
!sns directeur Geert Tax van
De SsangYong Korando. Ook dit model is 'Powered by Mercedes'. Een stevige en vooral ruime vierwielaandrijver.
SsangYong Nederland is de
markt voor 4WD-voertuigen iets
aan het stijgen. Enkele jaren ge
leden werden er zo'n 13.000 per
jaar verkocht. Maar de overheid
greep in en de grijze kentekens
verdwenen voor een groot deel
omdat ingrijpende aanpassingen
vereist werden. Momenteel wor
den in dit segment ca. 4000 auto's
verkocht. SsangYong verkoopt
nu meer dan 300 chique Musso's
en volgens Tax is het mogelijk
daar meer dan honderd Koran
do's aan toe te voegen. „We zul
len naar een totaal van vijf- tot
zeshonderd auto's per jaar groei
en. We leveren uitstekende, ste
vig gebouwde producten voor een
zeer concurrerende prijs," aldus
Tax.
Stoer is de Korando zeker. Zeer
Jeep-achtig en uitgerust met een
dikke vijfcilinder 2,9 liter Merce-
des-diesel die 99 pk levert. Vol
gend jaar wordt daar de 2,3 liter
benzinemotor aan toegevoegd.
Die motor zit al in de Musso. De
De Citroen Xantia Activa. Onvermoed snel en uiterst stabiel.
FOTO MARC BOLSIUS
Door Rien van der Steen
Sinds een paar maanden levert
Citroen de Xantia Activa in Ne
derland. Een dik uitgeruste Xan
tia met een potente V6-motor, die
194 pk genereert. En uiteraard
voorzien van het veersysteem met
bollen en gas en olie. De mooiste
versie van dat systeem heet hy-
dractief en in de Activa draait het
om een actief stabilisatiesysteem.
De Xantia Activa is onvermoed
snel, zeer stabiel en uiterst com
fortabel. Het model zal niet lei
den naar hogere verkoopcijfers,
ofschoon het merk daarom zit te
springen. Maar daar zal eerst een
nieuwe ZX voor moeten verschij
nen.
De Activa is tamelijk prijzig,
maar vooral ook erg zwaar ge
worden. De auto beschikt over
het meest geavanceerde veersys
teem dat Citroën in huis heeft.
Zodra de auto dreigt over te hel
len treedt de hydraulische pomp
in werking die de auto in een ho
rizontale positie terugdringt. Zo
dat de auto als een soort over
maatse skelter door de bochten
dendert. Fraai, uiterst modern en
veiligheid bevorderend. Want
hoe stabieler een auto, hoe beter
hij te corrigeren is.
Zodra de sensoren voelen, dat de
auto uitwijkt of een bocht ingaat
wordt de stugheid van het onder
stel bliksemsnel verhoogd. Elek
tronisch en hydraulisch. 'Actieve
compensatie van zijdelingse
krachten' heet dat. Zonde, dat
zo'n modern voertuig nog zo'n
ouderwets antidiefstal-systeem
heeft, waarbij de bestuurder tel
kens voor het starten een code in
moet tikken. Want bij fabrikant
PSA hebben ze tegenwoordig ook
sleutels met transponders, auto
matische code-intikker dus. En
die werken aanzienlijk prettiger.
De drieliter krachtbron in de
Xantia Activa is bijzonder soepel
en dat ligt mede aan het variabe
le inlaatsysteem. De tractie op de
voorwielen doet denken aan de
eerste edities van de Alfa 164, die
ook op elke straathoek spinde
omdat hij zijn vermogen maar
moeilijk kwijtkon. De Activa
heeft er ook danig last van. Be
hoedzaam gasgeven is de bood
schap dus.
Nou kun je aan deze Activa best
zien, dat het niet de eerste de bes
te is: een spoiler op de achterklep
en lichtmetalen wielen. Binnenin
een hoop elektriek, airconditio
ning en abs. Bij Citroën zijn ze
ervan overtuigd, dat de auto
vooral mannen aantrekt: welge
stelder en ouder dan diegenen die
normaal een hoge middenklasser
kopen.
En waarschijnlijk helpt dit ge
avanceerde veersysteem tegen
wagenziekte. Want er is geen
sprake meer van enig deinend ge
drag.
De Activa is zonder meer de lek
kerste Citroën.
General Motors gaat een Buick
46S uit 1948 inzetten voor de ral
ly Peking-Parijs, die tussen 6
september en 18 oktober wordt
gereden. Aan de rally wordt ook
deelgenomen door de Nederlan
der Renger Guliker met een Che
vrolet Pick Up uit 1956.
General Motors is zeer in zijn
nopjes met een kakelverse over
eenkomst met de Chinezen voor
de productie van Buicks voor de
Chinese markt. Daartoe wordt in
Shanghai een nieuwe fabriek ge
bouwd.
Het Amerikaanse concern wil net
als veel andere grote automerken
vaste voet aan Chinese grond
krijgen, omdat daar enorm veel
van de toekomstige automarkt
verwacht wordt. De rally van Pe
king naar Parijs is 18.000 kilome
ter lang en gaat via Mount Eve
rest, Katmandu, Teheran en
Istanbul.
Het is voor het eerst sinds 1907
dat het evenement weer wordt
verreden.
In 1907 eindigde een Nederlandse
Spyker als tweede.
vierwielaandrijving is langs elek
trische weg in te schakelen. Hoe
wel de auto er niet naar uitziet is
hij langer en vooral breder dan de
meeste van zijn concurrenten. De
ruimte binnenin is zeer fors en de
aankleding krijgt iets aparts van
wege de houtinleg in het dash
board. De basisversie is de 601L,
die behalve stuurbekrachtiging
elektrisch te bedienen ruiten en
buitenspiegels, centrale vergren
deling en in hoogte verstelbaar
stuur heeft. Een automaat (van
Mercedes) is in de aanbieding.
De Korando is gebouwd op de
zelfde basis als de Musso en we
derom getekend door de Brit Ken
Greenly, die ook de Musso zijn
opvallende verschijning bezorg
de. Volgens de importeur is het
geen fun-mobiel of terreinauto,
maar een 'trendsettende, vol
waardige 4x4', die met zijn uiter
lijk knipoogt naar het verleden
en anderzijds avantgardistisch
aandoet.' De goedkoopste kost
55.980 gulden, met grijs kenteken
39.132,-. Het topmodel, inclu
sief elektronisch geregelde trac-
tiecontrole, kost 69.980,-. Ter
vergelijking: een Opel Frontera
met 2.5 liter turbodiesel kost
ruim 66 mille, een Nissan Terra-
no 2,7 tdi ongeveer eveneens, een
3.0 tdi Discovery van LandRover
komt op bijna 72.000 gulden, een
Mitsubishi Pajero 2,5 td op
77.000, een Toyota Challenger 3.0
td kost bijna tachtig mille en een
Nissan Patrol 2,8 td kan pas de
deur uit voor 88.600,-. Ssan
gYong opent de aanval met de
goed geprijsde Korando. „We
hebben het met name gemunt op
de Chrysler Cherokee", laat di
recteur Tax nog weten.
In Sindelfingen is de miljoenste C-klasse van Mercedes van de
band gelopen. In Nederland zijn er sinds de introductie van het
model, in 1993, 22.000 van verkocht. Van de C-stationcar zijn
sinds zijn introductie vorig jaar 1.500 exemplaren verkocht.
De meest geliefde Mercedes C is de basisversie 180.
De direct ingespoten dieselmotor is lange tijd het domein van een
handjevol fabrikanten gebleven. Zoals Volkswagen. Peugeot le
vert de di echter ook voortaan. In de Boxer, de bestelwagen van
het merk.
De cilinders hebben bij een direct ingespoten diesel geen wervel
kamers meer. De brandstof wordt direct in de verbrandingsruim
te boven de zuiger gespoten. Daardoor wordt de motor zuiniger,
hij start sneller en het vermogen en koppel nemen toe. De nieuwe
krachtbron in de Peugeot Boxer heeft dezelfde cilinderinhoud
(2.446 cm3) als zijn voorganger met indirecte inspuiting, maar
heeft 107 pk en dat zijn vier paardekrachten meer dan de oude
versie. De grootste winst zit hem echter in het brandstofverbruik.
Volgens Peugeot is de motor 17 zuiniger.
Volkswagen heeft de levering van de Passat met nieuwe VR5-mo-
tor opnieuw uitgesteld. De levering zal pas eind dit jaar starten.
Volgens de importeur is de fabrikant in Emden technisch niet
klaar met de auto. Daarvoor in de plaats komt de Passat met 1.8
Turbomotor, die eveneens 150 pk levert. Die turbomotor was aan
vankelijk niet bestemd voor verkoop in Nederland.
De Passat is door leasemaatschappij CW Lease in Den Bosch ge
kozen tot Lease-auto van het Jaar. De Audi A3, Volvo S40 en de
Passat waren de genomineerde auto's. De jury, die de lease-auto
van het jaar al zes jaar kiest, beoordeelt het zakelijk imago, de
courantheid, rij-eigenschappen en comfort, veiligheid, milieu
vriendelijkheid en kwaliteit van import- en dealerorganisatie.
Volgens de jury is de verwachte restwaarde van de nieuwe Passat
uitzonderlijk hoog en is de prijs/kwaliteitverhouding uitstekend.
In de Spaanse fabriek van Opel te Zaragossa is de vijfmiljoenste
auto, een Corsa, geproduceerd. De fabriek bestaat sinds 1982.
De eerste Corsa liep in 1982 van de Spaanse band. Behalve in
Spanje wordt de compacte auto tegenwoordig ook in Eisenach
(Did), Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en Portugal gemaakt. Vorig
jaar werden in Europa 485.000 Corsa's verkocht. Wereldwijd wa
ren dat er 900.000. Behalve de Corsa wordt in Spanje ook de Op
el Tigra gebouwd.