IS 1997 kom ook naar ;oewacht Audi A6 kan met BMW en Mercedes mee (SsangYong dringt zich met succes naar voren Move biedt verbazing en verrassingen iedereen! ,s. De lekkerste Citroen Rally van Peking naar Parijs SURPLUS Stoep 'an 7.50 Stoere en jeepachtige Korando als tweede model naast Musso n; Nn»J°rKroymans' die ook Xantia Activa met imposant veersysteem AUTONIEUWS KORT Miljoenste Mercedes Nieuwe diesel Peugeot Boxer VW VR5 komt later Vijf miljoen auto's in vijftien jaar VRIJDAG 18 APRIL 1997 igenwijze mini van Daihatsu Venetiaans Collier Irhi van 136,-voor 85 Wddel van 208,-nu voor 130 VZar van 280,- nu voor 175 licht van 144,-nu voor Iliddel van 240,- nu voor %waar van 320,-nu voor m licht van 200,-nu voor middel van 296,- nu voor 1 zwaar van 384,- nu voor jijt van Ginneken waarschuwing vooraf. iCich pleegt te verdiepen in ju ab optimale veiligheid, 'tning van de buren van iplei waarde vindt en al- sin een auto wenst te zitten .jje veel comfort biedt... j doorbladeren! Voor dat jt eigenschappen zijn hele jjte automobielen uitge- '*den dan de Daihatsu Move. anders' noemt de im- jteur hem in zijn geboorte- jrtje. Dat mag je wel zeggen dij hebben hier namelijk te jtn met een autootje dat de nullijn van een zeecontainer «erlijke wijze combineert met ilormaat van een boodschap- Van de supermarkt jte"verstaan. Oké, oké. Een lil overdreven. Maar u voelt jj we heen willen: de Move is standers, niet eens heel erg an- hij komt van een andere jiiet En zoveel bekijks trek je ongeveer mee als je op de ij rondrijdt. I;® wij daarmee? Nee. Wij jl.De mening van de buren zal pabsoluut worst zijn. Natuur- i,als het flink waait, ga je met i micro-ruimtewagentje over j alsof je op volle zee zit. |isnamelijk klein, smal en erg En de kreukelzone doet lijdenken aan die van een lu- Itrdoosje. Leeg uiteraard. Al I hij zonder twijfel alle be lande normen op dat gebied in. in!neemt allemaal niet weg dat pDaihatsu Move een echt héb- Hing is. Voor ergens tussen de Kg ruim 20 mille rij je er in A En daarmee is het beslist ..goedkoopste life-style model Hinde catalogi voorkomt. Een De Move: heel anders en veelzijdig. soort 21e-eeuwse witkar eigen lijk. Onder zijn wulps gevormde motorkapje snort -nee ronkt- een driecilinder met een inhoud van 850 cc en welgeteld 31 kW/42 pk. Prestaties? Ach, je komt redelijk vlot vooruit en zult slechts hoogst zelden bij de pomp moeten aanleggen. Een op zes tien of zeventien rijden, dat moet kunnen. Wind mee, heuvel af en zonder passagiers aaide de snel heidsmeter over de gunstige kant van 140 kilometer in het uur. Pakweg 130 echt dus. Maar daar draait het bij de Move ook niet om. Hij doet zijn werk, trekt vlot op en doet op de snelweg best aardig mee. Maar binnenin, daar wordt het pas interessant. Stap in en het is zowel voor- als ach terin niet te bevatten dat je in een auto zit van 331 centimeter lang en 140 centimeter breed. Je kunt er met vier volwassen per sonen namelijk heel fatsoenlijk in zitten. Vooral door de par mantig overeind geplaatste stoe len waarschijnlijk. Overigens mag je van de zitmeubels natuur lijk geen wonderen verwachten. De Move is verrassend veelzijdig. Niet in de laatste plaats door zijn in delen verschuifbare achter bank. Een constructie die hij leent van Renault Twingo en waar in veel kostbaarder auto's een boel ophef over wordt ge maakt. In de Move betekent het dat je de bagageruimte in stappen kunt vergroten van 170 liter (lees: be scheiden) via 260 liter (lees: mo daal) en pakweg 500 liter (for maat fikse sedan) tot 1150 liter bij een volledig volgestouwde achterkant. Waar denkt u dat die naam Move vandaan komt? Daihatsu is zich kennelijk ten volle bewust van het eigenwijze image dat de Move moet hebben. Ze geven de mini een aardige be kleding mee, maar ook een soort dakreling met spoiler. En berg- vakken in de opzij klappende achterdeur. Overigens klapt die naar rechts. Voor ons Europea nen de verkeerde kant dus, want daar is onze stoep. De stoelen zijn bijvoorbeeld ook vlak neer te klappen oih er een soort bedden van te maken. Als je heel moe bent. In de vorm van een Move X hebben de Japanners ook nog een extra luxe uitvoe ring. Maar dat is nog maar het begin. De accessoirelijst is voor een auto in deze klasse even op merkelijk als het hummeltje zelf. Houten panelen binnen, een hou ten of leren sportstuur, beker houders, een ski-rek, lichtmeta len velgen met brede banden, een laddertje achterop, een spoiler set, twee zonnedaken... het kan allemaal. Je kunt hem trouwens naar keus ook in een kleur of in een two tone versie bestellen. Zo, nu alleen nog wachten op de Move kledinglijn. Met design door Giorgio Armani bijvoor beeld. Of Colani. We zullen de buren met hun Mercedes A klas se, waar ze al een jaar over zeve ren, eens wat laten zien. Jtjisin de tweede helft van 1997 pas leverbaar pdan nog alleen maar tegen een vanafprijs )0 gulden. De nieuwe Audi A6 (voor- is niet alleen naar de beste traditie mhet merk een toonbeeld van techniekl/maar [il mooi om te zien. Audi heeft serieus werk paakt van zijn streven om in -één adem met s en BMW genoemd te worden. En dat fel lukken. JEft valt niet te ontkennen: de nieuwste Audi 111 in veel opzichten op de VW Passat. Maar gtvinden ze bij het concern helemaal niet erg. «de achterkant heeft de A6 sterke trekken ïdeAvus, een designstudie van een jaar of fesgeleden. En een studie van een coupé, de TT, Pink de nieuweling zijn achterlichtpartij. |>let technisch interessant te maken huizen Hkt de motorkap uitsluitend benzinemotoren Pi rijf kleppen per cilinder, motoren die in parije gemaakt worden, pook een sterke diesel, de nieuwste 1.9 TDI FU8 pk. De benzinemotoren bestaan uit een p,Eventueel met turbo en 2.4 of 2.8, eventueel -S quattro-vierwielaandrijving. De 2.6 liter Pk uit het programma geschrapt, omdat de 150 pk die het ding leverde nu ook door de 1.8 Turbo neergezet worden. De auto biedt veel ruimte en heeft een zeer betrouwbaar weggedrag, vooral om dat de vöorwielbphanging grondig ge^v'ij- Twee airbags en sidebags zijn standaard, net als abs, elektronische remkrachtver- deling en een elektronisch sperdifferen- tieel. De duurste versies hebben bovendien aandrijfslipregeling (ASR) en ESP, een systeem dat het uitbreken van de wagen tracht te voorkomen door automatisch af te remmen. De A6 wordt vanaf 28 mei le verbaar. De nieuwe Audi A6 heeft duidelijke overeenkomsten met de VW Passat. Maar de auto wil veel meer wedijveren met BMW en Mercedes. En dit keer gaat dat lukken. Ntien van der Steen P Koreaanse merk Ssan- 8 is pas twee jaar op de fwlandse markt. En staat F» °p de derde plek van de v-markt, de vierwielwie- 1!llS«li'even auto's. Voorlo- ijooet SsangYong de eer '"LandRover en Toyota la- ïi Maar het is opvallend dat ^kleine merk het met slechts model zover gebracht li, ei8enziiinig vormgegeven 0 heeft ongetwijfeld veel 8ePut uit het feit, dat de anen hun voertuigen aan- 1 Ball? -met Mercedes-techniek de dorst of klokhuisE^bundig op de achterruit m °°k in de tweede Ssan- de Korando, draait een «kteMercedes-diesel. 8 ong is een jjgyg Koreaans '■Z'C'1 met Van a^eS en 8 bezighoudt. Olieraffina- L,W' Papier, verzekeringen, "W, recreatie en auto's. ube§011 Ssan- toen het een fabri- ganiseerti.s.m. X een thema-avond 997 rneville delburg tnemers moeten zelf ;t uit gaat zien. Denmarkt ontdekt, oen beleggen; gouden pensioen opgebouwd, dan en waarvan? nwetgeving en veran- zaal. m aan- lïu't V!erw'elaangedreven I if..?. cbt- Het merk bouwt fijjt,. 16 °°k motoren en be- Ljms van en voor Merce- Pid-lr merk heeft FUNpM C'an °°k veel aan liahn:,.meer Koreaanse au wil het merk in het itn,„7 tot be belangrijkste I-£ieUr Van heb Verre Oos- f en' In Nederland wordt Fterrl iSU^s twee iaar geïm- L^m, Ferrari en Jaguar !sns directeur Geert Tax van De SsangYong Korando. Ook dit model is 'Powered by Mercedes'. Een stevige en vooral ruime vierwielaandrijver. SsangYong Nederland is de markt voor 4WD-voertuigen iets aan het stijgen. Enkele jaren ge leden werden er zo'n 13.000 per jaar verkocht. Maar de overheid greep in en de grijze kentekens verdwenen voor een groot deel omdat ingrijpende aanpassingen vereist werden. Momenteel wor den in dit segment ca. 4000 auto's verkocht. SsangYong verkoopt nu meer dan 300 chique Musso's en volgens Tax is het mogelijk daar meer dan honderd Koran do's aan toe te voegen. „We zul len naar een totaal van vijf- tot zeshonderd auto's per jaar groei en. We leveren uitstekende, ste vig gebouwde producten voor een zeer concurrerende prijs," aldus Tax. Stoer is de Korando zeker. Zeer Jeep-achtig en uitgerust met een dikke vijfcilinder 2,9 liter Merce- des-diesel die 99 pk levert. Vol gend jaar wordt daar de 2,3 liter benzinemotor aan toegevoegd. Die motor zit al in de Musso. De De Citroen Xantia Activa. Onvermoed snel en uiterst stabiel. FOTO MARC BOLSIUS Door Rien van der Steen Sinds een paar maanden levert Citroen de Xantia Activa in Ne derland. Een dik uitgeruste Xan tia met een potente V6-motor, die 194 pk genereert. En uiteraard voorzien van het veersysteem met bollen en gas en olie. De mooiste versie van dat systeem heet hy- dractief en in de Activa draait het om een actief stabilisatiesysteem. De Xantia Activa is onvermoed snel, zeer stabiel en uiterst com fortabel. Het model zal niet lei den naar hogere verkoopcijfers, ofschoon het merk daarom zit te springen. Maar daar zal eerst een nieuwe ZX voor moeten verschij nen. De Activa is tamelijk prijzig, maar vooral ook erg zwaar ge worden. De auto beschikt over het meest geavanceerde veersys teem dat Citroën in huis heeft. Zodra de auto dreigt over te hel len treedt de hydraulische pomp in werking die de auto in een ho rizontale positie terugdringt. Zo dat de auto als een soort over maatse skelter door de bochten dendert. Fraai, uiterst modern en veiligheid bevorderend. Want hoe stabieler een auto, hoe beter hij te corrigeren is. Zodra de sensoren voelen, dat de auto uitwijkt of een bocht ingaat wordt de stugheid van het onder stel bliksemsnel verhoogd. Elek tronisch en hydraulisch. 'Actieve compensatie van zijdelingse krachten' heet dat. Zonde, dat zo'n modern voertuig nog zo'n ouderwets antidiefstal-systeem heeft, waarbij de bestuurder tel kens voor het starten een code in moet tikken. Want bij fabrikant PSA hebben ze tegenwoordig ook sleutels met transponders, auto matische code-intikker dus. En die werken aanzienlijk prettiger. De drieliter krachtbron in de Xantia Activa is bijzonder soepel en dat ligt mede aan het variabe le inlaatsysteem. De tractie op de voorwielen doet denken aan de eerste edities van de Alfa 164, die ook op elke straathoek spinde omdat hij zijn vermogen maar moeilijk kwijtkon. De Activa heeft er ook danig last van. Be hoedzaam gasgeven is de bood schap dus. Nou kun je aan deze Activa best zien, dat het niet de eerste de bes te is: een spoiler op de achterklep en lichtmetalen wielen. Binnenin een hoop elektriek, airconditio ning en abs. Bij Citroën zijn ze ervan overtuigd, dat de auto vooral mannen aantrekt: welge stelder en ouder dan diegenen die normaal een hoge middenklasser kopen. En waarschijnlijk helpt dit ge avanceerde veersysteem tegen wagenziekte. Want er is geen sprake meer van enig deinend ge drag. De Activa is zonder meer de lek kerste Citroën. General Motors gaat een Buick 46S uit 1948 inzetten voor de ral ly Peking-Parijs, die tussen 6 september en 18 oktober wordt gereden. Aan de rally wordt ook deelgenomen door de Nederlan der Renger Guliker met een Che vrolet Pick Up uit 1956. General Motors is zeer in zijn nopjes met een kakelverse over eenkomst met de Chinezen voor de productie van Buicks voor de Chinese markt. Daartoe wordt in Shanghai een nieuwe fabriek ge bouwd. Het Amerikaanse concern wil net als veel andere grote automerken vaste voet aan Chinese grond krijgen, omdat daar enorm veel van de toekomstige automarkt verwacht wordt. De rally van Pe king naar Parijs is 18.000 kilome ter lang en gaat via Mount Eve rest, Katmandu, Teheran en Istanbul. Het is voor het eerst sinds 1907 dat het evenement weer wordt verreden. In 1907 eindigde een Nederlandse Spyker als tweede. vierwielaandrijving is langs elek trische weg in te schakelen. Hoe wel de auto er niet naar uitziet is hij langer en vooral breder dan de meeste van zijn concurrenten. De ruimte binnenin is zeer fors en de aankleding krijgt iets aparts van wege de houtinleg in het dash board. De basisversie is de 601L, die behalve stuurbekrachtiging elektrisch te bedienen ruiten en buitenspiegels, centrale vergren deling en in hoogte verstelbaar stuur heeft. Een automaat (van Mercedes) is in de aanbieding. De Korando is gebouwd op de zelfde basis als de Musso en we derom getekend door de Brit Ken Greenly, die ook de Musso zijn opvallende verschijning bezorg de. Volgens de importeur is het geen fun-mobiel of terreinauto, maar een 'trendsettende, vol waardige 4x4', die met zijn uiter lijk knipoogt naar het verleden en anderzijds avantgardistisch aandoet.' De goedkoopste kost 55.980 gulden, met grijs kenteken 39.132,-. Het topmodel, inclu sief elektronisch geregelde trac- tiecontrole, kost 69.980,-. Ter vergelijking: een Opel Frontera met 2.5 liter turbodiesel kost ruim 66 mille, een Nissan Terra- no 2,7 tdi ongeveer eveneens, een 3.0 tdi Discovery van LandRover komt op bijna 72.000 gulden, een Mitsubishi Pajero 2,5 td op 77.000, een Toyota Challenger 3.0 td kost bijna tachtig mille en een Nissan Patrol 2,8 td kan pas de deur uit voor 88.600,-. Ssan gYong opent de aanval met de goed geprijsde Korando. „We hebben het met name gemunt op de Chrysler Cherokee", laat di recteur Tax nog weten. In Sindelfingen is de miljoenste C-klasse van Mercedes van de band gelopen. In Nederland zijn er sinds de introductie van het model, in 1993, 22.000 van verkocht. Van de C-stationcar zijn sinds zijn introductie vorig jaar 1.500 exemplaren verkocht. De meest geliefde Mercedes C is de basisversie 180. De direct ingespoten dieselmotor is lange tijd het domein van een handjevol fabrikanten gebleven. Zoals Volkswagen. Peugeot le vert de di echter ook voortaan. In de Boxer, de bestelwagen van het merk. De cilinders hebben bij een direct ingespoten diesel geen wervel kamers meer. De brandstof wordt direct in de verbrandingsruim te boven de zuiger gespoten. Daardoor wordt de motor zuiniger, hij start sneller en het vermogen en koppel nemen toe. De nieuwe krachtbron in de Peugeot Boxer heeft dezelfde cilinderinhoud (2.446 cm3) als zijn voorganger met indirecte inspuiting, maar heeft 107 pk en dat zijn vier paardekrachten meer dan de oude versie. De grootste winst zit hem echter in het brandstofverbruik. Volgens Peugeot is de motor 17 zuiniger. Volkswagen heeft de levering van de Passat met nieuwe VR5-mo- tor opnieuw uitgesteld. De levering zal pas eind dit jaar starten. Volgens de importeur is de fabrikant in Emden technisch niet klaar met de auto. Daarvoor in de plaats komt de Passat met 1.8 Turbomotor, die eveneens 150 pk levert. Die turbomotor was aan vankelijk niet bestemd voor verkoop in Nederland. De Passat is door leasemaatschappij CW Lease in Den Bosch ge kozen tot Lease-auto van het Jaar. De Audi A3, Volvo S40 en de Passat waren de genomineerde auto's. De jury, die de lease-auto van het jaar al zes jaar kiest, beoordeelt het zakelijk imago, de courantheid, rij-eigenschappen en comfort, veiligheid, milieu vriendelijkheid en kwaliteit van import- en dealerorganisatie. Volgens de jury is de verwachte restwaarde van de nieuwe Passat uitzonderlijk hoog en is de prijs/kwaliteitverhouding uitstekend. In de Spaanse fabriek van Opel te Zaragossa is de vijfmiljoenste auto, een Corsa, geproduceerd. De fabriek bestaat sinds 1982. De eerste Corsa liep in 1982 van de Spaanse band. Behalve in Spanje wordt de compacte auto tegenwoordig ook in Eisenach (Did), Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en Portugal gemaakt. Vorig jaar werden in Europa 485.000 Corsa's verkocht. Wereldwijd wa ren dat er 900.000. Behalve de Corsa wordt in Spanje ook de Op el Tigra gebouwd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15