Occasion rijdt veel 1
goedkoper I
Auto op gas
wordt goedkoper
oo
De prijs van wielen
Particuliere auto kost gemiddeld 7000 gulden per jaar
Verzekeren wordt
alleen maar duurder
PAX7XEN
Nederland wielen
De leasemarkt trekt aan
WAT KOST DIE AUTO?
Nieuwwaarde auto keldert snel
AGE
Frauduleus
'Winkelen' kan geld besparen
'Zakenauto completer, niet groter'
terneuzen
bergen op zoom
DINSDAG 15 APRIL 1997
hooguit een derde waard van wat er nieuw voor
betaald werd.
De waarde van een auto kalft dus het snelst af
tijdens de eerste paar jaar. Volgens de Consu
mentenbond is twee keer achter elkaar een occa
sion van 2,5 jaar oud kopen en daar telkens 2,5
jaar mee rijden meestal goedkoper dan eenmaal
een nieuwe auto kopen en daar vijf jaar mee rij
den.
Dat oudere auto's veel duurder in onderhoud zijn
is een fabeltje. De kwaliteit van auto's is de laat
ste jaren sterk toegenomen. Onderhoud en repa
ratie van oudere auto's kost gemiddeld wel enke
le tientjes per maand meer, maar daar staat een
besparing van een paar honderd gulden aan af
schrijving per maand tegenover.
Tweedehands aanschaffen komt stukken voorde
liger uit dan nieuw kopen. Volgens onderzoek
van de Consumentenbond kan de automobilist
bijna een derde van zijn geld uitsparen door
tweeëneenhalf jaar lang met een occasion van
tweeëneenhalf jaar oud rond te rijden.
Een gebruikte auto waar veel vraag naar is, blijft
veel waard. Dat geldt bijvoorbeeld voor BMW's,
VW Golfs en de meeste Opeis.
Een nieuwe auto keldert snel in waarde. Na een
jaar en ca. 15.000 kilometer zakt de prijs met
minstens 25 procent ten opzichte van de nieuw
prijs. Na 2,5 jaar zakt de waarde verder tot 60 of
zelfs 50 procent. Na 3,5 jaar en ca. 55.000 km. is
de waarde gekelderd tot ongeveer de helft. Na
een jaar of zës is de auto nog maar een vijfde of
tdure auto's zijn er altijd, geweest. Met deze Bugatti won Lu-
cetteJoussy in 1938 een Frans 'concours d'elegance' voor au-
to'S FOTO SPAARNESTAD FOTOARCHIEF
Volgens onderzoek van de Consumentenbond kan de automobilist bijna een derde van zijn geld
uitsparen door tweeëneenhalf jaar lang met een occasion van tweeëneenhalf jaar oud rond te rijden.
FOTO MARC BOLSIUS
Wat kost een auto nu werkelijk
per jaar en wanneer wordt lpg
een gunstig alternatief voor
die dure benzine? Op deze pa
gina de antwoorden. Maar ook:
leasen en auto-verzekeringen
en een uitgebreid overzicht
met de prijzen van de meest
gangbare auto's van het Ne
derlandse wagenpark.
Op deze pagina: de prijs van
wielen.
Een auto kopen is geen
kunst. Maar een auto rij
den, dat is andere koek.
Elke automobilist weet uit de
praktijk hoe waar die volks
wijsheid is. De kosten voor een
auto zijn gigantisch en lopen
nog steeds op. Maar gek ge
noeg komen er nog steeds meer
auto's op de weg en zijn die au
to's gemiddeld ook steeds
duurder.
Goed uitkijken drukt kosten
auto aan te schaffen, laat u dan
vooral niet 'inpakken'. Er zijn
verschrikkelijk veel en achteraf
doorzichtige trucs, die op zichzelf
slim bedacht maar altijd duur
zijn. En die kosten zijn noch vast,
noch variabel.
Advertenties met de tekst 'Te
koop wegens familieomstandig
heden' of '...van oude dame' zijn
meer dan eens frauduleus. Kijk
ook altijd op het kentekenbewijs
deel II of de gebruikte auto on
langs nog van eigenaar verwisseld
is. Als de eigenaar daar geen goed
antwoord op heeft wees dan op
uw hoede. Let bij het inspecteren
op roestvorming, speling op het
stuur, verschillen in kleur bij ge
deelten van het plaatwerk, het
geen op schade kan duiden, kilo
meterstand en de behoorlijke
werking van alle functies.
Het is meestal verstandig de auto
deugdelijk te laten keuren.
Spreek dan met de verkoper af
dat eventuele gebreken vervol
gens op zijn kosten hersteld wor
den. Dat er bij een gebruikte auto
een apk- keuring zit is meegeno
men. Maar hou in het achter
hoofd, dat zo'n keuring slechts de
'Weg-waardigheid' van de auto
vaststelt. Of de motor ook nog
btw (17,5 procent). En daar komt
behalve de verwijderingsbijdrage
van 250 gulden ook nog een be
drag bij dat importeur en dealer
rekenen voor transport, schoon
maken, kentekenplaat enz. Het
blijft vreemd, dat autokopers die
afleveringskosten meestal voet
stoots accepteren. Dat een kente
kenplaat en een halfvolle tank
geld kost is te snappen. Maar kos
ten van schoonmaken en trans
port? Als je een televisie koopt ac
cepteer je toch ook niet dat de
verkoper er drie tientjes voor
transport en schoonmaken/ver
pakking bij optelt?
Wat kost een auto eigenlijk?
Onderzoek van de Consumen
tenbond naar de voordeligste
auto van Nederland leverde
een paar jaar achtereen de
kleine Suzuki Alto op. Dat is,
aldus het onderzoek, de enige
nieuwe auto in Nederland die
per maand onder de 500 gulden
blijft. Tweedehands rijden is
goedkoper maar dat neemt niet
weg dat -oud en nieuw door el
kaar- een particuliere auto-be
zitter in Nederland gemiddeld
zeker 7.000 gulden per jaar aan
zijn wagen kwijt is.
eventjes meekan is een andere
zaak. Daar kan een garantiebe
wijs, minstens een van de Bovag,
iets meer zekerheid over bieden.
En aankloppen bij de Nationale
Autopas kan ook geen kwaad,
want daar worden kilometerbe
standen en corresponderende on
derhoudsbeurten bijgehouden.
Mits de auto dus bij een officieel
bedrijf op de brug heeft gestaan.
Een auto heef een basisprijs, waar
de importeur en dealer samen een
marge van 20 procent bovenop
zetten. Daarbovenop komen bpm
(25,2 procent) (belasting perso
nenauto's en motorvoertuigen) en
Accijnzen omhoog, belasting omlaag
Renault Laguna vijfdeurs het
omslagpunt voor autogas
18.026 kilometer en voor die
sel 35.848 km.
Een G3-lpg-installatie, die
recht op korting op de motor
rijtuigenbelasting geeft,
werkt samen met het bestaan
de motormanagementsysteem.
De G3-installatie voldoet aan
scherpe milieu-eisen. Alleen
moderne auto's kunnen met
zo'n installatie worden uitge
rust, want de milieu-eisen
hebben ook betrekking op de
uitstoot als de auto op benzine
rijdt.
Het gas wordt óf in dampvorm
in de cilinder gespoten of als
vloeistof, net als benzine. De
installatie kost gemiddeld
3.200 tot 3.800 gulden en de
auto wordt er (ruim vijftig ki
lo) zwaarder van. Een heel
groot nadeel is de kleinere ba
gageruimte die ter beschik
king komt, tenzij de gastank
onder de auto gebouwd kan
worden.
De overheid wil lpg-gebruik
stimuleren. Maar het kabinet
staat wat huiverig tegenover
diesel, zodat die brandstof
voor personenauto's eerder
duurder dan goedkoper zal
worden. Om de slecht rende
rende transportsector te ont
zien komt er goedkopere
'paarse' diesel. Om te contro
leren of particulieren ermee
rijden wordt er een kleurtje
aan toegevoegd. Hetzelfde
systeem is er al jaren voor
landbouwdiesel. De bedoeling
was dat de paarse diesel per 1
juli te koop zou zijn. Die da
tum is inmiddels uitgesteld.
De accijns voor benzine gaat
met ingang van 1 juli 1997 met
11 cent omhoog. Autogas
wordt 8 cent duurder en diesel
i cent. Dat alles exclusief
btw. Eigenaren van benzine
auto's betalen daartegenover
I «1140 gulden minder motor
rijtuigenbelasting, diesels 107
gulden lager. Voor auto's met
autogas wordt 220 gulden
minder belasting per jaar be
taald. En de autogasrijder met
ten moderne G3-installatie
I hijgt nog een extra korting
1 van 250 gulden.
De wijzigingen van de accijn
zen en motorrijtuigénbelas-
ïting zijn tamelijk geruisloos
Itor de Tweede Kamer ge-
I loodst. De overheid was aan-
I vankelijk van plan verschil te
I ffifa tussen zware en lichte
I auto's, maar de korting is uit-
I eindelijk voor elke auto gelijk
I geworden.
iDoor de maatregel zakt het
I owlagpunt. Dat is het aantal
I öometers waarbij het f inan-
laeel aantrekkelijk wordt om
1 van benzine op gas of diesel
Iw te schakelen. Vooral het
I omslagpunt voor gas zakt
Ifck. Tot nu lag dat omslag-
I punt voor een beetje auto al
I Ml rond 25.000 kilometer.
I 'w een Citroën Xantia ligt
B* punt volgens de Stichting
Autogas Nederland vanaf 1
B.«ia,s. op 18.277 kilometer,
een Opel Vectra op
H ',"22 km en voor een Ford
«deo op 18.722 km. Het
S| '®'agpunt wordt berekend
I een afschrijvingsperiode
I vier jaar. Volgens de
'ichting Autogas is bij een
Door Rien van der Steen
Bij de kosten van een auto draait
het om variabele en vaste kosten.
Vaste kosten zijn die, welke niet
afhankelijk zijn van het aantal
gereden kilometers. Verzeke
ringspremie, afschrijving, we
genbelasting, stallingskosten,
maar ook renteverlies dus.
Dé verzekering van de autó be
staat minimaal uit de verplichte
WA, maar vaak ook uit een even
tuele rechtsbij stands verzekering
en een extra Casco-verzekering,
altijd raadzaam als het om een
jonge auto gaat. Bij belasting
Een van de vaste autokosten be
staat uit de verzekeringspremie.
Die alleen maar hoger wordt.
Want auto's worden gestolen,
raken beschadigd bij aanrijdin
gen en er is een toenemende
trend om smartengeld te eisen
voor lichamelijke gevolgen van
een aanrijding. Zoals whiplash.
Verzekeringsmaatschappijen
zijn druk in de weer de gunst
van de klant te behouden. Ze
bieden kortingen en schermen
met voordelige premies.
Veel werkgevers en bonden
hebben een collectief verzeke
ringscontract, waardoor werk
nemers of leden korting op de
premie krijgen. Grote maat
schappijen als Centraal Beheer
benaderen beoogde klanten
steeds vaker met 'pakketverze
keringen': de premies worden
gekort als inboedel, woning, ca
ravan én auto tesamen bij één
maatschappij ondergebracht
worden.
Volgens de Consumentenbond
is verzekeren via een tussenper
soon (assurantiebureau) altijd
duurder dan rechtstreeks. Hoe
duurder de auto, hoe duurder de
verzekeringspremie. En hoe
meer schadevrije jaren hoe meer
korting op de premie bedongen
kan worden. Wie minder premie
wil betalen kan bij een aantal
maatschappijen terecht voor
een hoger eigen risico. Wie hele
maal geen eigen risico wil kan
in sommige gevallen bij de ver
zekeraar terecht om dat af te
kopen. Dat kost wel meer pre
mie.
De Consumentenbond signa
leert dat premie per maand of
kwartaal betalen vaak duurder
is: 5 tot 7 procent extra. En in
woners van de Randstad beta
len een hogere verzekeringspre
mie dan automobilisten in Zee
land of Noord-Brabant. Een
voudig omdat het risico van een
ongeval in de drukste regio van
Nederland groter is. In elk geval
geeft de Consumentenbond het
advies om voor verzekeringen te
'winkelen'. Offertes bij ver
schillende maatschappijen vra
gen dus.
De markt van lease-auto's is de
laatste paar jaar weer aan het
aantrekken. Een leasemaat
schappij als Auto Lease Holland
in Gouda -een van de grootste in
Nederland - meldt een groei van
10 in 1996. In Nederland rij
den in totaal 400.000 lease-auto's
rond.
Algemeen directeur Peter Ver-
kuyl van Auto Lease Holland, een
dochter van de ABN Amro Lease
Holding: „De zakelijke markt
groeit. Maar ook particulieren
leggen belangstelling voor het
leasen van een auto aan de dag.
We hebben sinds een maand een
site op Internet www.alh.nl
Daar zijn al 8000 hits op ge
maakt. We praten dus over een
Nederlandse site. Privérijders
Toen de economie enigszins ging
kwakkelen, zo in 1994, zakte de
markt in. Nu staan de neuzen
weer volop richting leasen in
plaats van kopen. Vooral bij de
middelgrote en grote bedrijven."
Verkuyl stelt vast dat 'in ons cal
vinistische land' de lease-auto's
niet groter en dikker worden.
„Het zijn vooral de Opeis Vectra
en Peugeots 406 die de boven
toon voeren. Maar ook erg veel
Golfs en Astra's hoor. De grote
BMW's en Mercedessen raken
ietwat op de achtergrond vanwe
ge de hoge fiscale bijtelling die
de gebruiker ervoor moet neer
tellen. De auto's zijn kleiner,
maar wel volgepakt met acces
soires en veiligheidsverhogende
voorzieningen."
weigeren vaak toe geven aan hoe
veel een auto kost. Als ze het
sommetje maken, komt in een
aantal gevallen leasen gunstiger
uit dan kopen. Maar voor ons is
het moeilijk die klanten te berei
ken. We hebben immers een com
plex product aan te bieden. Vaak
is het zo, dat mensen een auto
echt in eigendom willen hebben,
terwijl het soms goedkoper is de
auto in bruikleen te nemen. Hoe
dat fiscaal in elkaar zit wordt ook
op Internet uitgelegd
(www.alh.journaal). Onderzoek
heeft aangetoond, dat rijders van
lease-auto's minder privé rijden
dan particuliere autobezitters.
Dat komt voornamelijk omdat
lease-autorijders meestal zoveel
kilometers in de auto zitten dat
ze er in hun vrije tijd liever uit
blijven."
Auto Lease Holland is na Lease
Plan (ook ABN Amro) de groot
ste leasemaatschappij van Ne
derland. Het bedrijf heeft 26.000
wagens in beheer. Verkuyl:
„Rond de Oort-belastingwetge-
ving is het leasen van auto's eind
jaren tachtig, begin jaren negen
tig enorm in opkomst geraakt.
lweg 8 Tel. 0115-697111
den bosch
eg 354 Tel. 073-6422185
sittard
■aat 11 Tel. 046-4523443
vlissingen
eweg 9 Tel. 0118-418414
I 72-78 Tel. 0164-250050
Honda Civic 1.4i ƒ26.490,- Stationwagons
Honda Accord 1.8i ƒ39.990,- Audi A4Avant 1.6 53.990,-
Hyundai Excel 1.3 L ƒ23.495,- Audi A6Avant 1.8 5V 69.790,-
Hyundai Lantra 1.6 GL 31.950,- BMW 318i Touring 59.950,-
Kia Sephia 1.6 SLX ƒ25.990,- BMW 520i Touring 89.300,-
Kia Clarus 1.8 SD< ƒ35.990,- Citroën ZX 1.4i Break 30.090,-
[Lada Samara 1.1 14.995,- Citroën Xantia 1,8i Break
Lada 21041.7i 19.745,- 42.950,-
Lancia Dedra 1.6 LE 38.850,- Citroën XM 2.0i Break 55.265,-
Mazda 626 1.8i 16V LX 38.995,- Fiat Marea 1.6 SX Weekend
Mercedes C180 ƒ61.950,- 36.450,-
Mitsubishi Carisma 1,6i Ford Escort 1.6 Wagon 33.990,-
ƒ33.495,- Ford Mondeo 1.6 Wagon
Mitsubishi Galant 1.8i ƒ36.645,- 39.990,-
Nissan Primera 1.6 IX 37.495,- Ford Scorpio 2.0i Wagon
Opel Astra 1.4 L 28.950,- 56.990,-
Opel Vectra GL 1.6i ƒ39.450,- Hyundai Lantra 1.6i
Peugeot 406 SL 1.6 ƒ38.950,- Stationwagon ƒ34.450,-
Renault Laguna RN 1.8 Lancia Dedra 1.8i S.W. 44.350,-
ƒ37.995,- Lancia K2.0i S.W. ƒ66.950,-
Rover416Si ƒ39,990,- Mercedes C Combi 180
Rover 618i ƒ45.990,-66.900,-
Saab 900 2.0 Coupé 49.950,- I Mercedes E Combi 200
Seat Cordoba 1.4i SE ƒ26.995,- 90.450,-
Seat Toledo 1.6i E 28,995,- Mitsubishi Lancer 1.6 Stationcar
Skoda Octavia 1.6 LX 29.995,- 32.995,-
Subaru Impreza 1.6 LX 29.995,- Mitsubishi Galant 2.0 Stationcar
Suzuki Baleno 1.3 GS 26.995,- 49.195,-
Toyota Corolla 1.3i 28.495,- Opel Astra 1.6 Stationcar
Toyota Carina E 1.6 XLi 33.450,-
37.990,- Opel Vectra 1.6 Stationcar
Volkswagen Golf ƒ28.995,- ƒ40.950,-
Volkswagen Vento ƒ32.390,- Opel Omega 2.0 Travel
Volvo S401.8 ƒ45.400,- Stationcar 53.550,-
F~— Peugeot 4061.8i Break 43.500,-
Renault Laguna RN 1.8 Break
De nieuwe vijfdeurs Honda Subaru Legacy 2.0 AWD Touring"
Civic. f 45.995,-
RuimtewagensChrysler Vision Basis 93.755,-
Chevrolet Astro 4.3 V6 ƒ77.250,- Citroën XM 2.0i 16V SX
Chrysler Voyager 55.950,- 55.265,-
Fiat Ulysse 2.0 i.e. S ƒ54.650,- Daimler Double Six 6.0
Ford Galaxy 2.0 CLX 55.990,- 239.600,-
Honda Shuttle 2.2i LS 66.490,- Ford Scorpio 2.0i Platinum
Lancia Zeta 2.0 turbo HL 54.490,-
ƒ75.125,- Jaguar XJ6 3.2 139.000,-
Mazda MPV 3.0 V6 LX ƒ66.995,- Jaguar XK8 Coupé 189.950,-
Opel Sintra 2.2i 63.950,- Lancia Kappa 2.0 20V LE
Peugeot 806 SR ƒ58.350,- 60.950,-
Renault Espace Cyclade 2.2i Lexus GS300 123.500,-
58.600.- Lincoln Continental 119.370,-
fSeat Alhambra 2.0 53.995,- Mazda Xedos 9 2.3 Miller
Volkswagen Sharan CL 114.995,-
ƒ57.155,- Mercedes S 280 159.500,-
Nissan Maxima^QX 2.0 SLX
53.990,-
De VW Sharan heeft een Rolls-Royce Silver Spur
gemiddelde prijs onder de 589.112,-
ruimtewagens. IRolls-Royce New Limousine
ƒ967.958,-
Limousines
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TS
59.950,-
Audi A8 2.8 5V 138.890,-
Audi S8 4.2. Quattro 213.890,-
Bentley Brooklands ƒ411.620,-
Bentley Azure 782.817,-
BMW 728i 135.000,
BMW 850 CSi 318.000,
Buick Regal Custom Sedan
79.990,
Cadillac Eldorado Coupé
ƒ159.750 Sportauto's
Chrysler New Yorker 3.5i V6 Alfa Romeo GTV 2.0 TS 16V
122.770,- ƒ68.
Ford Maverick 2.4i 55.990,-
Jeep Wrangier 2.5i Softtop
49.990,-
Chrysler Cherokee 2.5i S
65.375,-
Kia Sportage 2.0i 46.990,-
Lada Niva 1.7i 29.945,-
Mercedes G 290D 96.100,-
Mitsubishi Pajero 2.5 TD GLX
77.545,-
Nissan Patrol GR 2.8 TO
88.600,-
Opel Frontera 2.0 GL 52.300,-
Opel Monterey RS V6 f89.700.-
iRange Rover4.0 f 128.300,-
Rover Discovery V8i 3.9 XS
89.200,-
Rover Defender 90 TDi 2.5
71.300,-
SsangYong Musso 601 61.980,-
Suzuki Vitara JLX16V 739.995,-
IToyota Starlet 1.3 16V 22.990,- j
Toyota LandCruiser 3.4i V6
79.990,-
Toyota FunCruiser 2.0i 49.650,-
Fiat Punto 55 Sf 22.650,-
Honda CRX 1.6 ESi fJjSLMO,-
Lancia Delta 1.6 16V LE 33.950,
Mazda 323 1.3i LX P 29.595,-
Mitsubishi Colt 1.3 GLi 26.995,-
Mitsubishi Lancer 1.3 GLi
29.995,-
Nissan Almera 1.4 LX 28.995,-
Renault Clio Oasis 1.2 21.995,-
RenaultMégane Eco 1.4
28.995,-
Rover 2141 30.490,-
Peugeot306XN 1.1 28.510,-
Suzuki Baleno Wagon 1.6
Wagon 31.995,
Toyota Corolla 1.3 SW 34.595,-
Toyota Carina E 1.6 SW
ƒ39.990,
Volkswagen Golf Variant 1.4
31.495,-
Volkswagen Passat Variant
ca. 43.000,-
Volvo V40 1.8 ƒ47.400,-
Volvo V70 2,0i 68.200,
Volvo V90 3.0i ƒ81.100,
Alfa Romeo Spider 2.0 TS 16V
71.550,-
Aston Martin DB7 337.334,-
|Aston Martin Volante 694.99071
BMW Z3 1.8 68.500,-
BMWM3 143.500,-
Chevrolette Corvette 153.700,-
Ferrari 355 Berlinetta 337.500,-
Ferrari 550 Maranello 511.000,-
|Fiat Coupé 1.8 i.e. 16V 54.150,-
Fiat Barchetta 1.8 16V ƒ57.350,-
Honda NSX-T 290.000,-
Lamborghini Diablo Roadster
534.996,-
Maserati Quattroporte
175.000,-
Mercedes SLK 200 84.800,-
Mercedes SL600 387.750,-
Nissan 200 SX Turbo 2.0
85.000,-
Pontiac Firebird Trans Am
104.750,-
Porsche Boxster 124.950,-
Porsche 911 Turbo 379.000,-
De Mercedes E-klasse Combi.
De kleinste Audi A3 is niet het
goedkoopst.
Compacte ruimteauto's
Citroën Berlingo Multispace 1.4i
ƒ31.990,-
Mitsubishi Space Runner 1.8 GLi
44.745,-
Space Wagon 2.0 GLXi
49.995,-
Space Gear 2.0 GLi 7 51.995.-
|Nissan Serena 2.0 SÉ f 52.495,- I
Renault Mégane Scénic RN 1.4.
35.975,-
Toyota Picnic 2.0 GLi 49.995,-
Middenklassers
Alfa Romeo 155 1.6 TS 16V
38.950,-
Audi A4 1.6 49.900,-
BMW316iN 49.950,-
Chrysler Neon SE 35.995,-
Chevrolet Corsica LT 2.2
39.950,-
Citroën Xantia 1.6i X 37.430,-
Daewoo Nexia 1.5 GL 25.995,-
Daewoo Espero 1.5 GLX
32.495,-
Daihatsu Valéra SGi 25.495,-
Fiat Bravo 1.4 S 28.750,-
FiatBrava 1.4 S ƒ29.950,-
Fiat Marea 1.6 SX 34.950,-
Ford Escort 1.4i Studio 29.490,-
Ford Mondeo 1.6i39.990,-
ford Taurus GL3.0 62.898,-
Rover820 Si
Saab 9000 CD 2.0
De Toyota FunCruiser, een
compacte vrijetijdsauto.
De Alfa Romeo GTV is een
bijzonder ogende sportwagen.
Rolls-Royce Silver Spur, nog
steeds statig, nog steeds
peperduur.
Kleine Middenklassers
Alfa Romeo 145 1.4 28.450,-
Audi A3 1.6 41.900,-
BMW 316 Compact ƒ44.950,-
Citroën ZX 1.4i 28.990,-
Daihatsu Charade CTI16V
19.995,-
\goedkoopste auto per categorie
[duursteaüto per categorie
De Citroën Berlingo Multispace,
een veelbelovende compacte
ruimtewagen.
prijzen: eind maart 1997