Occasion rijdt veel 1 goedkoper I Auto op gas wordt goedkoper oo De prijs van wielen Particuliere auto kost gemiddeld 7000 gulden per jaar Verzekeren wordt alleen maar duurder PAX7XEN Nederland wielen De leasemarkt trekt aan WAT KOST DIE AUTO? Nieuwwaarde auto keldert snel AGE Frauduleus 'Winkelen' kan geld besparen 'Zakenauto completer, niet groter' terneuzen bergen op zoom DINSDAG 15 APRIL 1997 hooguit een derde waard van wat er nieuw voor betaald werd. De waarde van een auto kalft dus het snelst af tijdens de eerste paar jaar. Volgens de Consu mentenbond is twee keer achter elkaar een occa sion van 2,5 jaar oud kopen en daar telkens 2,5 jaar mee rijden meestal goedkoper dan eenmaal een nieuwe auto kopen en daar vijf jaar mee rij den. Dat oudere auto's veel duurder in onderhoud zijn is een fabeltje. De kwaliteit van auto's is de laat ste jaren sterk toegenomen. Onderhoud en repa ratie van oudere auto's kost gemiddeld wel enke le tientjes per maand meer, maar daar staat een besparing van een paar honderd gulden aan af schrijving per maand tegenover. Tweedehands aanschaffen komt stukken voorde liger uit dan nieuw kopen. Volgens onderzoek van de Consumentenbond kan de automobilist bijna een derde van zijn geld uitsparen door tweeëneenhalf jaar lang met een occasion van tweeëneenhalf jaar oud rond te rijden. Een gebruikte auto waar veel vraag naar is, blijft veel waard. Dat geldt bijvoorbeeld voor BMW's, VW Golfs en de meeste Opeis. Een nieuwe auto keldert snel in waarde. Na een jaar en ca. 15.000 kilometer zakt de prijs met minstens 25 procent ten opzichte van de nieuw prijs. Na 2,5 jaar zakt de waarde verder tot 60 of zelfs 50 procent. Na 3,5 jaar en ca. 55.000 km. is de waarde gekelderd tot ongeveer de helft. Na een jaar of zës is de auto nog maar een vijfde of tdure auto's zijn er altijd, geweest. Met deze Bugatti won Lu- cetteJoussy in 1938 een Frans 'concours d'elegance' voor au- to'S FOTO SPAARNESTAD FOTOARCHIEF Volgens onderzoek van de Consumentenbond kan de automobilist bijna een derde van zijn geld uitsparen door tweeëneenhalf jaar lang met een occasion van tweeëneenhalf jaar oud rond te rijden. FOTO MARC BOLSIUS Wat kost een auto nu werkelijk per jaar en wanneer wordt lpg een gunstig alternatief voor die dure benzine? Op deze pa gina de antwoorden. Maar ook: leasen en auto-verzekeringen en een uitgebreid overzicht met de prijzen van de meest gangbare auto's van het Ne derlandse wagenpark. Op deze pagina: de prijs van wielen. Een auto kopen is geen kunst. Maar een auto rij den, dat is andere koek. Elke automobilist weet uit de praktijk hoe waar die volks wijsheid is. De kosten voor een auto zijn gigantisch en lopen nog steeds op. Maar gek ge noeg komen er nog steeds meer auto's op de weg en zijn die au to's gemiddeld ook steeds duurder. Goed uitkijken drukt kosten auto aan te schaffen, laat u dan vooral niet 'inpakken'. Er zijn verschrikkelijk veel en achteraf doorzichtige trucs, die op zichzelf slim bedacht maar altijd duur zijn. En die kosten zijn noch vast, noch variabel. Advertenties met de tekst 'Te koop wegens familieomstandig heden' of '...van oude dame' zijn meer dan eens frauduleus. Kijk ook altijd op het kentekenbewijs deel II of de gebruikte auto on langs nog van eigenaar verwisseld is. Als de eigenaar daar geen goed antwoord op heeft wees dan op uw hoede. Let bij het inspecteren op roestvorming, speling op het stuur, verschillen in kleur bij ge deelten van het plaatwerk, het geen op schade kan duiden, kilo meterstand en de behoorlijke werking van alle functies. Het is meestal verstandig de auto deugdelijk te laten keuren. Spreek dan met de verkoper af dat eventuele gebreken vervol gens op zijn kosten hersteld wor den. Dat er bij een gebruikte auto een apk- keuring zit is meegeno men. Maar hou in het achter hoofd, dat zo'n keuring slechts de 'Weg-waardigheid' van de auto vaststelt. Of de motor ook nog btw (17,5 procent). En daar komt behalve de verwijderingsbijdrage van 250 gulden ook nog een be drag bij dat importeur en dealer rekenen voor transport, schoon maken, kentekenplaat enz. Het blijft vreemd, dat autokopers die afleveringskosten meestal voet stoots accepteren. Dat een kente kenplaat en een halfvolle tank geld kost is te snappen. Maar kos ten van schoonmaken en trans port? Als je een televisie koopt ac cepteer je toch ook niet dat de verkoper er drie tientjes voor transport en schoonmaken/ver pakking bij optelt? Wat kost een auto eigenlijk? Onderzoek van de Consumen tenbond naar de voordeligste auto van Nederland leverde een paar jaar achtereen de kleine Suzuki Alto op. Dat is, aldus het onderzoek, de enige nieuwe auto in Nederland die per maand onder de 500 gulden blijft. Tweedehands rijden is goedkoper maar dat neemt niet weg dat -oud en nieuw door el kaar- een particuliere auto-be zitter in Nederland gemiddeld zeker 7.000 gulden per jaar aan zijn wagen kwijt is. eventjes meekan is een andere zaak. Daar kan een garantiebe wijs, minstens een van de Bovag, iets meer zekerheid over bieden. En aankloppen bij de Nationale Autopas kan ook geen kwaad, want daar worden kilometerbe standen en corresponderende on derhoudsbeurten bijgehouden. Mits de auto dus bij een officieel bedrijf op de brug heeft gestaan. Een auto heef een basisprijs, waar de importeur en dealer samen een marge van 20 procent bovenop zetten. Daarbovenop komen bpm (25,2 procent) (belasting perso nenauto's en motorvoertuigen) en Accijnzen omhoog, belasting omlaag Renault Laguna vijfdeurs het omslagpunt voor autogas 18.026 kilometer en voor die sel 35.848 km. Een G3-lpg-installatie, die recht op korting op de motor rijtuigenbelasting geeft, werkt samen met het bestaan de motormanagementsysteem. De G3-installatie voldoet aan scherpe milieu-eisen. Alleen moderne auto's kunnen met zo'n installatie worden uitge rust, want de milieu-eisen hebben ook betrekking op de uitstoot als de auto op benzine rijdt. Het gas wordt óf in dampvorm in de cilinder gespoten of als vloeistof, net als benzine. De installatie kost gemiddeld 3.200 tot 3.800 gulden en de auto wordt er (ruim vijftig ki lo) zwaarder van. Een heel groot nadeel is de kleinere ba gageruimte die ter beschik king komt, tenzij de gastank onder de auto gebouwd kan worden. De overheid wil lpg-gebruik stimuleren. Maar het kabinet staat wat huiverig tegenover diesel, zodat die brandstof voor personenauto's eerder duurder dan goedkoper zal worden. Om de slecht rende rende transportsector te ont zien komt er goedkopere 'paarse' diesel. Om te contro leren of particulieren ermee rijden wordt er een kleurtje aan toegevoegd. Hetzelfde systeem is er al jaren voor landbouwdiesel. De bedoeling was dat de paarse diesel per 1 juli te koop zou zijn. Die da tum is inmiddels uitgesteld. De accijns voor benzine gaat met ingang van 1 juli 1997 met 11 cent omhoog. Autogas wordt 8 cent duurder en diesel i cent. Dat alles exclusief btw. Eigenaren van benzine auto's betalen daartegenover I «1140 gulden minder motor rijtuigenbelasting, diesels 107 gulden lager. Voor auto's met autogas wordt 220 gulden minder belasting per jaar be taald. En de autogasrijder met ten moderne G3-installatie I hijgt nog een extra korting 1 van 250 gulden. De wijzigingen van de accijn zen en motorrijtuigénbelas- ïting zijn tamelijk geruisloos Itor de Tweede Kamer ge- I loodst. De overheid was aan- I vankelijk van plan verschil te I ffifa tussen zware en lichte I auto's, maar de korting is uit- I eindelijk voor elke auto gelijk I geworden. iDoor de maatregel zakt het I owlagpunt. Dat is het aantal I öometers waarbij het f inan- laeel aantrekkelijk wordt om 1 van benzine op gas of diesel Iw te schakelen. Vooral het I omslagpunt voor gas zakt Ifck. Tot nu lag dat omslag- I punt voor een beetje auto al I Ml rond 25.000 kilometer. I 'w een Citroën Xantia ligt B* punt volgens de Stichting Autogas Nederland vanaf 1 B.«ia,s. op 18.277 kilometer, een Opel Vectra op H ',"22 km en voor een Ford «deo op 18.722 km. Het S| '®'agpunt wordt berekend I een afschrijvingsperiode I vier jaar. Volgens de 'ichting Autogas is bij een Door Rien van der Steen Bij de kosten van een auto draait het om variabele en vaste kosten. Vaste kosten zijn die, welke niet afhankelijk zijn van het aantal gereden kilometers. Verzeke ringspremie, afschrijving, we genbelasting, stallingskosten, maar ook renteverlies dus. Dé verzekering van de autó be staat minimaal uit de verplichte WA, maar vaak ook uit een even tuele rechtsbij stands verzekering en een extra Casco-verzekering, altijd raadzaam als het om een jonge auto gaat. Bij belasting Een van de vaste autokosten be staat uit de verzekeringspremie. Die alleen maar hoger wordt. Want auto's worden gestolen, raken beschadigd bij aanrijdin gen en er is een toenemende trend om smartengeld te eisen voor lichamelijke gevolgen van een aanrijding. Zoals whiplash. Verzekeringsmaatschappijen zijn druk in de weer de gunst van de klant te behouden. Ze bieden kortingen en schermen met voordelige premies. Veel werkgevers en bonden hebben een collectief verzeke ringscontract, waardoor werk nemers of leden korting op de premie krijgen. Grote maat schappijen als Centraal Beheer benaderen beoogde klanten steeds vaker met 'pakketverze keringen': de premies worden gekort als inboedel, woning, ca ravan én auto tesamen bij één maatschappij ondergebracht worden. Volgens de Consumentenbond is verzekeren via een tussenper soon (assurantiebureau) altijd duurder dan rechtstreeks. Hoe duurder de auto, hoe duurder de verzekeringspremie. En hoe meer schadevrije jaren hoe meer korting op de premie bedongen kan worden. Wie minder premie wil betalen kan bij een aantal maatschappijen terecht voor een hoger eigen risico. Wie hele maal geen eigen risico wil kan in sommige gevallen bij de ver zekeraar terecht om dat af te kopen. Dat kost wel meer pre mie. De Consumentenbond signa leert dat premie per maand of kwartaal betalen vaak duurder is: 5 tot 7 procent extra. En in woners van de Randstad beta len een hogere verzekeringspre mie dan automobilisten in Zee land of Noord-Brabant. Een voudig omdat het risico van een ongeval in de drukste regio van Nederland groter is. In elk geval geeft de Consumentenbond het advies om voor verzekeringen te 'winkelen'. Offertes bij ver schillende maatschappijen vra gen dus. De markt van lease-auto's is de laatste paar jaar weer aan het aantrekken. Een leasemaat schappij als Auto Lease Holland in Gouda -een van de grootste in Nederland - meldt een groei van 10 in 1996. In Nederland rij den in totaal 400.000 lease-auto's rond. Algemeen directeur Peter Ver- kuyl van Auto Lease Holland, een dochter van de ABN Amro Lease Holding: „De zakelijke markt groeit. Maar ook particulieren leggen belangstelling voor het leasen van een auto aan de dag. We hebben sinds een maand een site op Internet www.alh.nl Daar zijn al 8000 hits op ge maakt. We praten dus over een Nederlandse site. Privérijders Toen de economie enigszins ging kwakkelen, zo in 1994, zakte de markt in. Nu staan de neuzen weer volop richting leasen in plaats van kopen. Vooral bij de middelgrote en grote bedrijven." Verkuyl stelt vast dat 'in ons cal vinistische land' de lease-auto's niet groter en dikker worden. „Het zijn vooral de Opeis Vectra en Peugeots 406 die de boven toon voeren. Maar ook erg veel Golfs en Astra's hoor. De grote BMW's en Mercedessen raken ietwat op de achtergrond vanwe ge de hoge fiscale bijtelling die de gebruiker ervoor moet neer tellen. De auto's zijn kleiner, maar wel volgepakt met acces soires en veiligheidsverhogende voorzieningen." weigeren vaak toe geven aan hoe veel een auto kost. Als ze het sommetje maken, komt in een aantal gevallen leasen gunstiger uit dan kopen. Maar voor ons is het moeilijk die klanten te berei ken. We hebben immers een com plex product aan te bieden. Vaak is het zo, dat mensen een auto echt in eigendom willen hebben, terwijl het soms goedkoper is de auto in bruikleen te nemen. Hoe dat fiscaal in elkaar zit wordt ook op Internet uitgelegd (www.alh.journaal). Onderzoek heeft aangetoond, dat rijders van lease-auto's minder privé rijden dan particuliere autobezitters. Dat komt voornamelijk omdat lease-autorijders meestal zoveel kilometers in de auto zitten dat ze er in hun vrije tijd liever uit blijven." Auto Lease Holland is na Lease Plan (ook ABN Amro) de groot ste leasemaatschappij van Ne derland. Het bedrijf heeft 26.000 wagens in beheer. Verkuyl: „Rond de Oort-belastingwetge- ving is het leasen van auto's eind jaren tachtig, begin jaren negen tig enorm in opkomst geraakt. lweg 8 Tel. 0115-697111 den bosch eg 354 Tel. 073-6422185 sittard ■aat 11 Tel. 046-4523443 vlissingen eweg 9 Tel. 0118-418414 I 72-78 Tel. 0164-250050 Honda Civic 1.4i ƒ26.490,- Stationwagons Honda Accord 1.8i ƒ39.990,- Audi A4Avant 1.6 53.990,- Hyundai Excel 1.3 L ƒ23.495,- Audi A6Avant 1.8 5V 69.790,- Hyundai Lantra 1.6 GL 31.950,- BMW 318i Touring 59.950,- Kia Sephia 1.6 SLX ƒ25.990,- BMW 520i Touring 89.300,- Kia Clarus 1.8 SD< ƒ35.990,- Citroën ZX 1.4i Break 30.090,- [Lada Samara 1.1 14.995,- Citroën Xantia 1,8i Break Lada 21041.7i 19.745,- 42.950,- Lancia Dedra 1.6 LE 38.850,- Citroën XM 2.0i Break 55.265,- Mazda 626 1.8i 16V LX 38.995,- Fiat Marea 1.6 SX Weekend Mercedes C180 ƒ61.950,- 36.450,- Mitsubishi Carisma 1,6i Ford Escort 1.6 Wagon 33.990,- ƒ33.495,- Ford Mondeo 1.6 Wagon Mitsubishi Galant 1.8i ƒ36.645,- 39.990,- Nissan Primera 1.6 IX 37.495,- Ford Scorpio 2.0i Wagon Opel Astra 1.4 L 28.950,- 56.990,- Opel Vectra GL 1.6i ƒ39.450,- Hyundai Lantra 1.6i Peugeot 406 SL 1.6 ƒ38.950,- Stationwagon ƒ34.450,- Renault Laguna RN 1.8 Lancia Dedra 1.8i S.W. 44.350,- ƒ37.995,- Lancia K2.0i S.W. ƒ66.950,- Rover416Si ƒ39,990,- Mercedes C Combi 180 Rover 618i ƒ45.990,-66.900,- Saab 900 2.0 Coupé 49.950,- I Mercedes E Combi 200 Seat Cordoba 1.4i SE ƒ26.995,- 90.450,- Seat Toledo 1.6i E 28,995,- Mitsubishi Lancer 1.6 Stationcar Skoda Octavia 1.6 LX 29.995,- 32.995,- Subaru Impreza 1.6 LX 29.995,- Mitsubishi Galant 2.0 Stationcar Suzuki Baleno 1.3 GS 26.995,- 49.195,- Toyota Corolla 1.3i 28.495,- Opel Astra 1.6 Stationcar Toyota Carina E 1.6 XLi 33.450,- 37.990,- Opel Vectra 1.6 Stationcar Volkswagen Golf ƒ28.995,- ƒ40.950,- Volkswagen Vento ƒ32.390,- Opel Omega 2.0 Travel Volvo S401.8 ƒ45.400,- Stationcar 53.550,- F~— Peugeot 4061.8i Break 43.500,- Renault Laguna RN 1.8 Break De nieuwe vijfdeurs Honda Subaru Legacy 2.0 AWD Touring" Civic. f 45.995,- RuimtewagensChrysler Vision Basis 93.755,- Chevrolet Astro 4.3 V6 ƒ77.250,- Citroën XM 2.0i 16V SX Chrysler Voyager 55.950,- 55.265,- Fiat Ulysse 2.0 i.e. S ƒ54.650,- Daimler Double Six 6.0 Ford Galaxy 2.0 CLX 55.990,- 239.600,- Honda Shuttle 2.2i LS 66.490,- Ford Scorpio 2.0i Platinum Lancia Zeta 2.0 turbo HL 54.490,- ƒ75.125,- Jaguar XJ6 3.2 139.000,- Mazda MPV 3.0 V6 LX ƒ66.995,- Jaguar XK8 Coupé 189.950,- Opel Sintra 2.2i 63.950,- Lancia Kappa 2.0 20V LE Peugeot 806 SR ƒ58.350,- 60.950,- Renault Espace Cyclade 2.2i Lexus GS300 123.500,- 58.600.- Lincoln Continental 119.370,- fSeat Alhambra 2.0 53.995,- Mazda Xedos 9 2.3 Miller Volkswagen Sharan CL 114.995,- ƒ57.155,- Mercedes S 280 159.500,- Nissan Maxima^QX 2.0 SLX 53.990,- De VW Sharan heeft een Rolls-Royce Silver Spur gemiddelde prijs onder de 589.112,- ruimtewagens. IRolls-Royce New Limousine ƒ967.958,- Limousines Alfa Romeo 164 Super 2.0 TS 59.950,- Audi A8 2.8 5V 138.890,- Audi S8 4.2. Quattro 213.890,- Bentley Brooklands ƒ411.620,- Bentley Azure 782.817,- BMW 728i 135.000, BMW 850 CSi 318.000, Buick Regal Custom Sedan 79.990, Cadillac Eldorado Coupé ƒ159.750 Sportauto's Chrysler New Yorker 3.5i V6 Alfa Romeo GTV 2.0 TS 16V 122.770,- ƒ68. Ford Maverick 2.4i 55.990,- Jeep Wrangier 2.5i Softtop 49.990,- Chrysler Cherokee 2.5i S 65.375,- Kia Sportage 2.0i 46.990,- Lada Niva 1.7i 29.945,- Mercedes G 290D 96.100,- Mitsubishi Pajero 2.5 TD GLX 77.545,- Nissan Patrol GR 2.8 TO 88.600,- Opel Frontera 2.0 GL 52.300,- Opel Monterey RS V6 f89.700.- iRange Rover4.0 f 128.300,- Rover Discovery V8i 3.9 XS 89.200,- Rover Defender 90 TDi 2.5 71.300,- SsangYong Musso 601 61.980,- Suzuki Vitara JLX16V 739.995,- IToyota Starlet 1.3 16V 22.990,- j Toyota LandCruiser 3.4i V6 79.990,- Toyota FunCruiser 2.0i 49.650,- Fiat Punto 55 Sf 22.650,- Honda CRX 1.6 ESi fJjSLMO,- Lancia Delta 1.6 16V LE 33.950, Mazda 323 1.3i LX P 29.595,- Mitsubishi Colt 1.3 GLi 26.995,- Mitsubishi Lancer 1.3 GLi 29.995,- Nissan Almera 1.4 LX 28.995,- Renault Clio Oasis 1.2 21.995,- RenaultMégane Eco 1.4 28.995,- Rover 2141 30.490,- Peugeot306XN 1.1 28.510,- Suzuki Baleno Wagon 1.6 Wagon 31.995, Toyota Corolla 1.3 SW 34.595,- Toyota Carina E 1.6 SW ƒ39.990, Volkswagen Golf Variant 1.4 31.495,- Volkswagen Passat Variant ca. 43.000,- Volvo V40 1.8 ƒ47.400,- Volvo V70 2,0i 68.200, Volvo V90 3.0i ƒ81.100, Alfa Romeo Spider 2.0 TS 16V 71.550,- Aston Martin DB7 337.334,- |Aston Martin Volante 694.99071 BMW Z3 1.8 68.500,- BMWM3 143.500,- Chevrolette Corvette 153.700,- Ferrari 355 Berlinetta 337.500,- Ferrari 550 Maranello 511.000,- |Fiat Coupé 1.8 i.e. 16V 54.150,- Fiat Barchetta 1.8 16V ƒ57.350,- Honda NSX-T 290.000,- Lamborghini Diablo Roadster 534.996,- Maserati Quattroporte 175.000,- Mercedes SLK 200 84.800,- Mercedes SL600 387.750,- Nissan 200 SX Turbo 2.0 85.000,- Pontiac Firebird Trans Am 104.750,- Porsche Boxster 124.950,- Porsche 911 Turbo 379.000,- De Mercedes E-klasse Combi. De kleinste Audi A3 is niet het goedkoopst. Compacte ruimteauto's Citroën Berlingo Multispace 1.4i ƒ31.990,- Mitsubishi Space Runner 1.8 GLi 44.745,- Space Wagon 2.0 GLXi 49.995,- Space Gear 2.0 GLi 7 51.995.- |Nissan Serena 2.0 SÉ f 52.495,- I Renault Mégane Scénic RN 1.4. 35.975,- Toyota Picnic 2.0 GLi 49.995,- Middenklassers Alfa Romeo 155 1.6 TS 16V 38.950,- Audi A4 1.6 49.900,- BMW316iN 49.950,- Chrysler Neon SE 35.995,- Chevrolet Corsica LT 2.2 39.950,- Citroën Xantia 1.6i X 37.430,- Daewoo Nexia 1.5 GL 25.995,- Daewoo Espero 1.5 GLX 32.495,- Daihatsu Valéra SGi 25.495,- Fiat Bravo 1.4 S 28.750,- FiatBrava 1.4 S ƒ29.950,- Fiat Marea 1.6 SX 34.950,- Ford Escort 1.4i Studio 29.490,- Ford Mondeo 1.6i39.990,- ford Taurus GL3.0 62.898,- Rover820 Si Saab 9000 CD 2.0 De Toyota FunCruiser, een compacte vrijetijdsauto. De Alfa Romeo GTV is een bijzonder ogende sportwagen. Rolls-Royce Silver Spur, nog steeds statig, nog steeds peperduur. Kleine Middenklassers Alfa Romeo 145 1.4 28.450,- Audi A3 1.6 41.900,- BMW 316 Compact ƒ44.950,- Citroën ZX 1.4i 28.990,- Daihatsu Charade CTI16V 19.995,- \goedkoopste auto per categorie [duursteaüto per categorie De Citroën Berlingo Multispace, een veelbelovende compacte ruimtewagen. prijzen: eind maart 1997

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23