Nederland op wielen ï|l Nederland op wielen Als er met de auto niets gebeurt, dreigt een massaal verkeersinfarct DE COMPLETE AUTO ieStem E1 Getallen Doorbraak Fiets De toekomst Techniek rukt op tINSDAG 15 APRIL 1997 Q2 eronica, 19.25 uur). ie mengen, gasten behoren onder anderen PaiL, lal en de advocaat van de familie JB§| F naast vertegenwoordigers van de Vacht, het gerecht en de commissieleï If. Ich Nederlands 2, 15.00 uur 20.05 ■a, 20.30 uur). FOTO KIPPA be- le r- tste .45- tar- eri- gie: tien: ndie Een loor oot- de >nge een erug nid- •atie ontdekt hij dat de beschaving j wreder kan zijn dan de jungle van zijn jeugd. (BBC 1,23.45-02.05) The Mating Game Amerikaanse speelfilm uit 1959. Regie: George Marshall. Hoofdrollen: Debbie Reynolds, Tony Randall en Paul Douglas. Komedie. De alom ge liefde boerenfamilie Larkin krijgt onaangenaam bezoek van belastinginspecteur Lorenzo Charlton, die vast van plan is el ke cent die de familie de staat schuldig is terug te krijgen. Hij had alleen geen rekening gehou den met de slimme en charmante Mariette, de oudste dochter van de boer. (Duitsland 1, 00.45-02.20) 13.10 cd's. lag van Klassie- t: De Petri. ke it Nieuws. 7.05 leven. )N: 8.54 Je 20ste eeuw. 10.02 Is er wel vooruitgang? 11Nj wMetropolis. 12.05 Debat. 13.08 Goe I de vooruitgang in Nederland: Chriet 14.02 Vooruitgang in de compute 15.02 Is het einde van de wetenscrlap zicht. RVU: 15.02 Kleur bekennen NP5. i Radio UIT. PP: 17.50. RKK/KRO. 18.08 0 «j dienst. 18.55 Scheepspraat. NP5:19.00 N J en actualiteiten in het Turks, 19. «i kaans en Berbers; 20.30 Chin J IEAC/NOT: 21.00 NL-Radio: Turks, 21. rokkans) Arabisch. 21.30 Hos geldinaJ voor beginners. VPRO: 22.02 De Av 23.55) (ADVERTENTIE) cgs Maxime, een filosofie op haar ontwikkeld door Mickel en Christiaan a 'haar' in harmonie. Geen trend maar actuele visie op lang en kort haar. Ope maar vooral onderhoudsvriendelijk. Je ie je 'hoofdzaak'. Toepasbaar voor -| Coupe^Maxime: wassen, knippen, modelleren inclusief 54. de bijbehorende producten J DINSDAG 15 APRIL 1997 tide eerste auto's, meer 'paardloze voertuigen', zorgden voor I itel opschudding op de weg. foto spaarnestad fotoarchief De auto. Geliefd en ver vloekt, maar hoe dan ook één van de belang- I rijkste uitvindingen van deze 1 lijd. Een wereld zonder auto is lawelijks meer voor te Stel la Tegelijkertijd wordt het - r in Nederland - elke I hg duidelijker dat er ook voor I de auto 'grenzen aan de groei' |rijii. lis de bijlage 'Nederland op alen'staat deze krant uitge breid stil bij het fenomeen au- |lo.Wat is het (economisch) be ng, waar gebruiken we hem I«oor en wat kost een karretje werkelijk per maand? Maar ook aandacht voor de voortschrijdende techniek in en om de auto, de files en op lossingen die er voor moeten zorgen dat ook na het jaar 2000 Nederland kan blijven rijden. PAGINA 2: HET BELANG VAN WIELEN PAGINA 3: VASTLOPEN WIELEN PAGINA 4: DE PRIJS VAN WIELEN PAGINA 5: HET ALTERNATIEF VOOR WIELEN VORMGEVING: FONS DE WEERT EINDREDACTIE: WtM VAN LEEST Een file van oplossingen Ons land staat zo massaal in de file, dat de radio-verkeersinformatie de gangbare opstoppingen niet eens meer meeneemt. Tenzij ze tot een on afzienbare lengte van zes, zeven kilo meter zijn aangezwollen. Een voor proefje van een sombere toekomst? Dat is de vraag. Als er niets gebeurt, lijkt een massaal verkeersinfarct in derdaad voor de deur te staan. Maar positiever gestemde specialisten me nen, dat de patiënt zeker niet redde loos verloren is. Als we tenminste be reid zijn wat anders met onze mobili teit om te springen. Door Rob van Ginneken De auto. Je kunt er tegenaan kijken zoals je wilt, maar het is zonder twijfel een van de belangrijkste technische ontwikkelin gen van de afgelopen eeuw. Hij heeft let terlijk en figuurlijk een groot deel van onze wereld gevormd. En onze welvaart en mobiliteit immens verbeterd. Zonder de auto zag ons leven er waar schijnlijk totaal anders uit. Aan de ande re kant: tegenover de gunstige aspecten staat uiteraard ook een aantal minder prettige. De productie en het gebruik van auto's betekenen nu eenmaal een be lasting van het milieu. Bovendien is het bezit van een automobiel inmiddels zo gewoon geworden, dat onze wegen dichtslibben, met alle bijbehorende ge volgen voor diezelfde economie die zo van de automobiliteit profiteert. En ons humeur wordt van al die files ook al niet beter. De spil van het probleem ligt eigenlijk voor de hand: de pure aantallen. Je zou het wat uitdagend zo kunnen stellen: we zijn allemaal bijzonder begaan met het milieu, maken ons grote zorgen over de fileproblematiek, zijn als het even kan lid van Greenpeace en Natuurmonumen ten, maar hebben intussen wel gewoon met z'n allen een auto voor de deur staan. Slechts bij één op de vier huishou dens is dat niet het geval. De overtuigde openbaar vervoer-gebruikers? Nou, de werkelijkheid ligt iets'anders. In feite heb je het binnen dat kwart voor hét grootste deel over mensen die bij voorbeeld te oud zijn geworden om nog auto te rijden of anderszins niet in staat zijn om dat te doen. Of - ook dat komt in ons land helaas voor - gewoon geen auto kunnen betalen. Daarnaast zijn er veel huishoudens, die je bijvoorbeeld in het hartje van Amsterdam moet zoeken en eigenlijk geen behoefte aan een auto hebben. Kortom: de groep 'bewuste onthouders' is uiterst beperkt. Alsof dat nog niet erg genoeg is: om dat te vereffenen vind je in bijna 15 procent van de huishoudens twee of meer auto's op de oprit. De auto bestaat net een eeuw. Het over grote deel van die periode was hij een vervoermiddel voor de gegoede klasse. Want vergis u niet: pas in 1960 werden er voor het eerst meer dan 100.000 auto's in een jaar verkocht. De echte doorbraak volgde in het midden van de jaren zestig. Het inkomen van de Nederlander groeide en - wat wellicht nog belangrijker is - de autoprijzen daalden. De ouderen onder ons herinneren zich wellicht nog hitnum mers als de Fiat 124, de Ford Cortina en Taunus 12M en uiteraard de Opel Kadett. de twee miljoen, in de volgende tien jaar groeide het park dramatisch naar zo'n vier en een half miljoen en inmiddels zit ten we op een 5,6 miljoen personen auto's. Rijden wij er - zoals menig criticus weet te melden - op elk moment van de dag met zijn allen lustig op los? Zeker niet. Dat zou overigens niet eens kunnen. Je staat er niet bij stil, maar als je al dat blik bumper aan bumper neerzet, vormt het Nederlandse wagenpark een rij van - gaat u even zitten - 25.000 kilometer. Een niet onverdienstelijk stukje rond de aardbol dus. Je zou pakweg een dag met een vliegtuig onderweg zijn om het laat ste achterlicht te kunnen zien. Ga maar na: we hebben het over zo'n 5,6 miljoen auto's en ongeveer 650.000 bedrijfswa gens. In ons land, wel te verstaan. Dat de auto niet het alleenrecht heeft, mag wel blijken uit het feit dat er in ons land meer dan twee keer zoveel fietsen worden verkocht als auto's. Vorig jaar waren het er 1,3 miljoen. En die gebrui ken we ook. Met zijn allen pedaleren we toch zo'n 13 miljard kilometer bij elkaar. Als positieve noot is een aantal Bra bantse projecten te noemen. Zoals de aanleg van een zogenaamd hogesnel- heids fietspad tussen Helmond en Eind hoven. Terwijl de autobranche er veel aan doet om het plaatsbeslag en de mi lieubelasting van de auto te verbeteren, zijn er ook in de wereld van de fietsen technische verbeteringen te zien. As pecten als extra comfort, een lagere ge wicht en een gunstiger luchtweerstand moeten ertoe bijdragen dat de fiets ook voor wat langere afstanden wordt inge zet. Toch speelt het zich allemaal in de mar ge af. Vooralsnog neemt de personen- en bedrijfsauto ongeveer driekwart van on ze vervoersbehoefte voor zijn rekening. Het is duidelijk, dat daar toch een ver schuiving in zal moeten plaatsvinden. Thuiswerken, alternatieve vormen van vervoer, een verbeterde infrastructuur, spreiding van de verkeersdruk en een optimaal gebruik van de wegen. Het moet ervoor zorgen, dat de verkeersklu- wen zo rond het jaar 2005 uit de knoop begint te raken. Die laatste bleef samen met zijn opvolger Astra 27 jaar de nummer één in ons land. Ze waren destijds allemaal te koop voor een bedrag van rond de 5500 gulden. De A Kadett kwam met zijn 998 cc motor en een vierbak, maar zonder verwarming bijvoorbeeld op 5495 gulden. Mét ver warming werd dat 5900 gulden. Kom daar anno 1997 maar eens om. De gemiddelde aanschafprijs is met enorme stappen omhoog geklommen naar ruim 38 mille. Waar het zich vanwege de fis cale bijtelling en vooral de enorme con currentiestrijd in autoland nu even lijkt te stabiliseren. J Vooral de afgelopen decennia is het aan tal verkochte auto's enorm snel gegroeid. Zo rond 1970 zaten we een" stukje bov'en Dat is verrassend genoeg bijna de helft van de afstand die het openbaar vervoer laat noteren. Om een beeld te geven: op de fiets worden net zoveel kilometers af gelegd als in bus, metro en tram. Overigens is het de specialisten een gru wel, dat de kennelijk zo belangrijke fiets door de overheid als ondergeschoven kind wordt behandeld. Zo besteedt de overheid voor het fietsbeleid ongeveer een honderdste deel van het budget dat naar bus, tram en metro vloeit. Tenzij de gemeenten en provincies snel aandacht gaan besteden aan fietspaden en stallin gen, zo meent men in de fietsenbranche, gaat de fiets ten onder aan zijn eigen succes. Terwijl de overheid juist mikt op een verdere toename van het fietsge bruik... Of zoals het Ministerie van Verkeer en Waterstaat het zelf zo mooi zegt: „Struc turele files buiten de Randstad moeten op de achterlandverbindingen nagenoeg zijn opgelost. En het economische ver keer rond en naar de grote steden kan doorstromen, niet met een snelheid van 100 kilometer per uur, maar wel onge hinderd. Rond die steden moet een sa menhangend personen- en goederen ver voerssysteem met een voorspelbare reis tijd komen." U voelt, geen geringe opgave. Reken in de komende vijf, zes jaar dus maar op doortastende maatregelen. Zoals zo vaak zullen die vooral gevoelig aankomen in de portemonnee. De trendys al ingezet: autobezit is niet zo'n probleem, je kunt moeilijk de eco nomie ontwrichten en en passant drie kwart van de kiezers schofferen, maar het autogebruik wordt krachtig aange pakt. Een ingrijpende beperking van het au togebruik betekent automatisch dat het openbaar vervoer aanzienlijk wordt verbeterd. Om op de weg echt iets te weeg te brengen, moet je al gauw aan een procent of tien minder auto's den ken. Voor een deel is dat in te vullen met bijvoorbeeld autodelen en tele werken, maar het zal ook een aanzien lijke uitbreiding van het openbaar ver voer vereisen. Men spreekt zelfs over een verdubbeling. Harde praktijk is intussen, dat er na de hausse van de OV-studentenjaarkaart de afgelopen tijd een duidelijke neerwaart se trend van het aantal treinpassagiers te noteren valt. Terwijl het aantal vertra gingen van Intercity-treinen juist toe nam. Kortom: het wordt geen geringe opgave om de beoogde kentering teweeg te brengen. Zoals de automobilist aan den lijve ondervindt, wordt er inmiddels al flink aan de infrastructuur getimmerd en stropen de diverse ministeries de mouwen op. Op relatief korte termijn ziet hun boodschappenlijstje er als volgt uit: variabilisatie van de autokos ten, fiscale maatregelen, de introductie van doelgroepstroken (zo wordt er ge dacht aan vrije stroken waar zakelijk verkeer tegen betaling gebruik van kan maken), spitsstroken, filevermijdend wegbeheer, een inhaalverbod voor vrachtwagens in de ochtend- en avondspits, terugdringen van goede renvervoer over de weg, een betere spreiding van vrachtvervoer (dag, avond en nacht), transferia moeten parkeergelegenheid buiten de stad bie den, meer fietsvoorzieningen en meer aandacht voor vervoermanagement op het werk. Het staat ook als een paal boven water, dat er in de toekomst een grotere rol is weggelegd voor de elektronica. Die moet de verkeersstromen versoepelen. Elek tronische tolheffing, toerit-dosermg, snelheidsregeling, route-indicatie en va riabele rijstroken. Er staat de automobi list de komende jaren nog een boel te wachten. Actieve hoofdsteun ^Bij aanrijding van achter Saab heeft een hoofdsteun ontwik keld die bij een aan rijding van achter zowel omhoog ais naar voren beweegt. Hierdoor wordt de kans op whiplash aanzienlijk kleiner. Airbags worden bijna standaard op alle mo dellen geleverd. De si- debag (deze bevindt zich aan de zijkant) raakt steeds meer in zwang. In tegenstelling tot wat men vaak denkt is de driepunts gordel van meer be lang voor de veiligheid van de inzittenden. Ultrasone parkeerhulp Sensors in de achterbumper registreren bij het achteruitrij den of er iets achter de auto staat. Ze sturen een pieptoon- tje én een kastje met lampjes aan dat in de achteruitkijk spiegel zichtbaar is. Ford le vert het voor ƒ1295,-. Actieve vering l^'ing past zich aan omstandigheden aan. n Formule I is een aantal jaren geleden actieve sering verboden, omdat de snelheid in bochten te °°9 werd. Het systeem zorgt ervoor dat de wagen ln bochten niet overhelt. Ook bij hard optrekken of remmen blijft de auto stabiel. Citroen hanteert een ergelijk systeem op de Xantia Activa die sinds kort Jj^e markt is. Pmbekrachtiging is heel nor- aai op een moderne auto. als een digitaal klokje. aar er is meer: abs, aircondi- 'oning, cruise-control en anti- "^''Pregeling. De auto van "daag en morgen zit vol met rusting, waarvoor vroeger jj. Seld betaald moest wor- fort' trust'ng die het com- Verhomaar C'e ve'''9heid tee st,artonderbreker, een sys- sio h l voorkomt dat de eer- de beste dief er met de au to,,3"?001' gaat, is normaal «orden. Als hij niet de con- Werking van airbag en sidebag 3 O Elektronische voelers (sensors) meten de vertraging. Bij een frontale aanrijding werkt alleen de normale airbag, bij een aan rijding in de flank de sidebag. Indien de vertraging veel groter is dan men met remkracht kan bereiken, ontstaat er een explo sie waarbij C02, waterstof en stikstof vrijkomen. ©Bij een botsing wordt binnen een fractie van een se conde (25 millise conden) de airbag opgeblazen. In de bestuurdersairbag gaat ca. 30 liter, in de bijrijdersairbag 60-75 liter. Bijna net zo helder als daglicht Transformator zorgt voor hoge spanning (6.000-12.000 volt) Lens Regeleenheid zorgt I voor wisselspanning Mercedes, BMW en VW/Audi leveren als optie xenon-veriichting op be paalde modellen. De lichtopbrengst hiervan is bijna tweemaal zo hoog als bij halogeenlampen. De gasontla dingslampen, die ook in straatver lichting wordt gebruikt, leveren een zeer helder licht. Wel verblinden ze tegenliggers sneller, waardoor een niveauregeling op de auto noodza kelijk is. Bij BMW vraagt men voor het complete systeem ƒ2715,-. Motoren met directe benzine-inspuiting tactsleutel met de juiste code in het contact steekt, weigert de motor te werken. Mercedes en BMW passen dubbel glas toe in de portieren. Scheelt la waai. Stoelen en de complete achterzitting worden elektrisch in lengte en hoogte verscho ven. Elektrisch verwarmde bui tenspiegels, stoelen en zelfs een verwarmd stuurwiel lijken onzinnig, maar bewijzen hun nut als de temperaturen ver onder nul zakken. Er zijn al au tomatische versnellingsbakken met fuzzy logic geheugen voor de rijgewoonte van de chauf feur. Een automaat kan tegen woordig zo maar vijf versnel lingen tellen. Een elektrochroom binnens piegel, die automatisch dimt bij fel licht. Hij bestaat allang. Mercedes-Benz en BMW heb ben zelfs een stabiliteitsrege- ling: wanneer een van de wie len in de bocht dreigt te slip pen, wordt het andere wiel volautomatisch geremd, zodat de slip stopt. Een regensensor, die de rui tenwissers automatisch be dient zodra het begint te rege nen is ook al uitgevonden. Schraven HAIRDESIGNERS_ Abs eri Traction-control Indien bij sterk remmen een of meer dere wielen blokkeren treedt abs in werking. De remdruk in de remleiding vermindert totdat het wiel niet meer blokkeert. Vervolgens wordt de rem druk weer opgevoerd totdat het wiel weèr blokkeert. Dit gebeurt tientallen keren per seconde. Traction-control zorgt er juist voor dat bij het optrekken een wiel niet kan doorslippen. Hierdoor heeft men altijd maximale grip. Tot voor kort waren er alleen dieselmotoren met directe in spuiting. Nu brengt Mitsubishi dit voorjaar een benzinemotor met directe inspuiting op de markt. Doordat het brandstof mengsel veel 'armer' kan zijn (meer lucht, minder brandstof) is de motor veel zuiniger en krachtiger. Doordat de ver- brandingstemperatuur hoger is komen er echter schadelijke stikstofverbindingen vrij. Deze kunnen met een speciale kata lysator worden geneutrali seerd. De direct ingespoten motoren produceren ook meer lawaai, waardoor er extra moet wórden geïsoleerd. Directe benzine-inspuiting Lucht Indirecte inspuiting Verticaal in- laatkanaal (a) zorgt voor op timale lucht- vulling. Benzine/lucht- verhouding 1:50 Tijdens compressie-slag wordt benzine onder hoge druk geïn jecteerd. De uitholling in de zui ger zorgt voor een goede vorm van de verbrandingskamer. Conventionele benzine/ Otto-motor. Benzine komt tegelijk met de lucht in de verbrand ingskamer. Graphic Julius Wintermans, Foto Mare Bolsius

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17