mm lOORE Winst Schiphol stijgt 19 procent MOORE) DE STEM brsTEN G NAA ND. StenaL Hoechst Ylissingen maakt flink verlies Verkeersdeskundige steeds vaker op sleutelpositie Ahold voelt niets voor andere gedragscode Runderslachters wacht weer sanering Akkoord over sociaal plan bij KNP-Leykam Fokkerianen geven Stork boze brief A6 lgen Geluidsoverlast stijgt evenredig met groei in 1996 VM be *aSe v00r Luijckx Zundert nu los van BolsWessanen Campina versterkt export naar China ECONOMIE KORT Recordomzet bloemengroothandel 'Truckers later naar Frankrijk' Personeel brouwerij maakt voorraad op Einde conflict Europa met VS in zicht Economie ZATERDAG 12 APRIL 1997 gebruikte apparatuur n 5 minuten ;n Pinnen trdstraat 6. 01 15 621575 van Holland en Harwich de d van 75 km/per uur heeft .40 uur nodig (de helft van erste afvaart kiest, bent u al to's. De treinreis van Harwich En wanneer u uw autoretour treinretour 8 dagen) gelden HARWICH IN 3.40 UUR- Van onze verslaggever VUssingen - Hoechst Vlissin gen heeft afgelopen jaar een verlies geleden van 7,5 mil joengulden. Een reorganisatie waarbij 250 van de 900 werk nemers hun baan verliezen zal pas eind '98 zorgen voor een herstel. pat blijkt uit het jaarverslag van Hoechst Holland, dat gisteren is verschenen. Hoechst voert al twee jaar een drastische her structurering door, die vergelij- iong van cijfers met 1995 nage noeg onmogelijk maakt. De om- set van Hoechst Holland is op pa pier van 1,5 miljard in 1994 via J45 miljoen in 1995 naar 558 mil joen vorig jaar gezakt. Be verloren omzet is deels binnen Hoechst gebleven doordat activi- teiten voortaan rechtstreeks on der het moederbedrijf vallen. An dere activiteiten zijn in joint- ventures ondergebracht, zodat ze voortaan als deelneming gelden. De bedrijven die nu als deelne mingen staan genoteerd, hebben Hoechst Holland wel uit het ver lies gehouden. Nunza in het Limburgse Haelen (veredeling groentezaden) zorgde voor een bijdrage van 11 miljoen gulden. Nunza is per 1 april over gedragen aan Hoechst Marion Roussel. en Depron in Weert (po lystyreen schuimfoliën) voor 5 miljoen. Depron (200 werknemers) is het enige onderdeel van Hoechst Weert dat nog rechtstreeks onder Hoechst valt. De andere zeven honderd Weerter werknemers hebben inmiddels een nieuwe werkgever. Kalle Foliën werd overgedragen aan de moeder maatschappij in Dutisland, dat het doorschoof naar een joint venture met Klöcker. Trespa werd verkocht aan HAL in Rot terdam. De buitengewone baten uit deze verkopen bedroeg 72 miljoen gul den, maar dat bedrag ging geheel op aan reorganisatielasten. Na verrekening van belastingfacili teiten kon Hoechst Holland uit eindelijk per saldo een winst van 24 miljoen gulden noteren. Gezien de overgangssituatie kan aan dit cijfer weinig waarde wor den gehecht. Het verlies in Vlis- singen van 7,5 miljoen gulden te kent wel de resultaten van de werkelijke bedrijfsactiviteiten. Want de vestiging Vlissingen, waar drie fabrieken zijn geves tigd, vormt de kernactiviteit van Hoechst Holland. De drie fabrieken produceren fosfor (grondstof voor uiteenlo pende producten als cola en ge wasbeschermingsmiddelen), al- kaansulfonaat en TAED (beide voor wasmiddelen) en DMT (grondstof voor polyesters). Al leen de laatste fabriek maakte af gelopen jaar winst. Halverwege dit jaar zal ook Vlis singen worden opgesplitst in vier bedrijven: de drie productie-een heden en een gezamenlijk facili- terend bedrijf. Dit bedrijf krijgt de naam Industrial Park Vlissin gen. De directie is optimistisch over de resultaten van deze nieu we aanpak. „Met de vorming van deze slanke en slagvaardige organisaties worden goede kansen voor de toekomst geschapen," schrijft de directie. „Bovendien zal de nieu we structuur de vestigingsplaats Vlissingen aantrekkelijker ma ken voor bestaande en nieuwe ac- tivitieten uit het concern of daar buiten." Door een ouderenregeling ver trekken 106 mensen, terwijl op dit moment al 39 werknemers met een gunstige regeling vrijwil lig elders emplooi hebben ge zocht. Nog eens vijftig mensen stonden al voor de reorganisatie niet meer op de loonlijst, zodat de vestiging nu nog vijftig bovental ligen heeft rondlopen. Hoechst hoopt in dit tempo de sanering zonder gedwongen ontslagen af te ronden. De meeste activiteiten van Hoechst in Nederland vinden in middels plaats buiten Hoechst Holland. Totaal heeft Hoechst ze ventien bedrijven in Nederland. Tot die bedrijven behoren Her berts (lakken) Teodur (poeder- coating) in Breda en Messer (in dustriële gassen) in Klundert. Zaandam (anp) - Ahold voelt niets voor een verandering van de eigen, interne gedragscode. Een expliciete uit spraak dat Ahold zal opkomen voor respectering van de mensenrechten, zoals Shell onlangs deed, is vooralsnog niet aan de orde. „Onze huidige gedragscode functioneert voortreffelijk," zegt een woordvoerder. Met die uitspraak reageert het concern uit Zaandam op een motie die de Amerikaanse or ganisatie Teamsters gaat indie nen op Aholds vergadering van aandeelhouders. Met steun van Amnesty International en de katholieke vredesbeweging Pax Christi vragen de Ameri kanen om acceptatie van 'strikte, ondubbelzinnige en controleerbare normen voor fundamentele mensenrechten' die onderdeel moeten uitma ken van de gedragscode. Schiphol (anp) - Aan de voor avond van de mogelijke pri vatisering laat luchthaven Schiphol mooie winstcijfers zien. Het netto-resultaat over 1996 steeg met 19 procent tot 174 miljoen gulden. Dat betekent een rendement van 7,4 procent over het totale ver mogen. Op de middellange ter mijn wil de Schiphol-directie dat opkrikken tot 10 procent. De bedrijfsopbrengsten stegen met 11 procent tot 981 miljoen. Omdat de kosten minder sterk stegen, is het exploitatieresul taat in procenten van de omzet gestegen van 23,7 in 1995 tot 25,4 in 1996. De directie van Schiphol verwacht dat het ge middelde investeringsvolume de komende jaren ongeveer 400 miljoen bedraagt. Het aantal passagiers steeg vorig jaar met 9,6 procent tot bijna 28 miljoen. De groei is dit jaar on- Amsterdam (anp) - De drie honderd overgebleven werk nemers van Fokker, die zich hebben bezighouden met de afbouw van de laatste Fok kers, hebben gisteren een boze epen brief aan Stork-voorzit ter J. Hovers overhandigd. Daarin zeggen zij dat de houding jan Stork tijdens de onderhande lingen over een herstart van Fok- «r 'uiterst onbevredigend en on doorzichtig is'. be ontvangst was volgens Fok ker-medewerker H. Buch vrien- ™jk, maar concrete antwoor den heeft hij niet van Hovers ge- kregen. „We hebben uit verbijs- enng de brief geschreven," zegt enig overgebleven bedrijfsju- ®t van Fokker. e driehonderd werknemers zit- enniet bij de pakken neer: „We al» vechtlustig geworden." Hoop e® herstart van Fokker heeft jdri meer. Hij en zijn colle- sa s zijn 'realistisch, maar we la- jtn ons niet naar de slachtbank leiden'. ?et 0Pstappen van Stork noemt *h onbegrijpelijk. Dat het con sul zijn kaarten op Airbus .'«volgens hem een slechte orders van Airbus zijn 5 ver weg. jihet van Fokker overgenomen ""«-onderdeel Fokker Aviation een gat vallen' als de vlieg- verminderd sterk doorgegaan. Het aantal passagiers nam in het eerste kwartaal toe met 12 pro cent, terwijl de verwachte groei niet meer dan 7 procent bedroeg. Maatregelen De directie van Schiphol hikt door de groei van het vliegver keer constant aan tegen de ge- luidsgrenzen. Speciale maatre gelen zijn nodig. Het aantal klachten bij de Commissie Ge luidhinder is weer gestegen, tot 135.000. Om het overschrijden van de ge luidscontouren op het huidige vier-banenstelsel te voorkomen is inperken van de groei noodza kelijk. De directie van de lucht haven denkt daarbij aan verder terugdringen van het aantal 'la- waaivliegtuigen', toegangsbe perkingen en het instellen van een onafhankelijke commissie die jaarlijks de beschikbare ge luidsruimte verdeelt. Op de luchthavens Heathrow en Frankfurt is dat al gebruik, al gebeurt het daar wegens een te kleine capaciteit. Pas als de vijf de baan op Schiphol in 2003 in gebruik is genomen, is de lucht haven weer in staat meer vlieg tuigen te ontvangen binnen de wettelijke geluidscontouren. De groei van het vliegverkeer leidde vorig jaar ook tot een ab solute toename van 10 procent van de emissie van kooldioxyde, stikstofoxyden en zwaveldioxy- de. De Vereniging Miliedefensie noemt dat verontrustend en overweegt juridische stappen. De luchthaven zelf zegt dat ze op de goede weg is ten opzichte van terugdringing van uitstoot van schadelijke stoffen ten op zichte van 1990. Vertraging Omdat de grenzen aan de groei van Schiphol eerder dan ver wacht in zicht zijn gekomen, acht de directie het onzeker of de luchthaven in staat is op alle fronten zijn positie als een van de vier mainports van Europa te handhaven. President-directeur H. Smits gaat ervan uit dat er geen grote vertraging optreedt in de be sluitvorming door het kabinet over de privatisering van Schip hol. Vorige week vrijdag kwam het kabinet er niet uit, maar Smits vertrouwt op een positief besluit over enkele weken. Als politiek Den Haag nog voor de zomer het groene licht geeft, mikt de directie van Schiphol op een beursgang met ingang van 1 januari 1999 Vijfde baan Smits vindt dat het gezamenlijke belang van de diverse overheden (staat, Amsterdam en Rotter dam) terug moet tot flink bene den de 50 procent. De Schiphol- directie wil vooral een grotere zelfstandigheid, omdat de lucht haven actiever wil worden in het buitenland. De directie schrijft in het jaar verslag dat het jammer is dat de Tweede Kamer niet bereid is ge bleken de aanleg van de vijfde baan via een speciale procedure te versnellen. De beperking van de groei van de luchtvaart moet daardoor vanaf volgend jaar langer van kracht blijven dan anders nodig was geweest. 'Het aantal passagiers steeg vorig jaar met 9,6 procent tot bijna 28 miljoen. De groei is dit jaar on verminderd sterk doorgegaan. fotowfa Van onze redactie economie Den Haag - Overcapaciteit als gevolg van een gestage afna me van slachtrunderen noopt tot een nieuwe vrijwillige sane ringsronde in deze sector. Na de eerste sanering in 1995, toen 350.000 slachthaken verdwenen, is een tweede sanering van 200.000 slachthaken op korte termijn onvermijdelijk. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft dat gisteren bekendgemaakt. De COV geeft de voorkeur aan sluiting van één of meerdere grotere slachterijen boven een verdeelsleutel per slachterij. De overblijvende slachterijen betalen de sanering via een af dracht per geslacht rund. Het aantal geslachte runderen zal dit jaar met naar schatting 70.000 afnemen. De COV denkt dat er na 1998 structureel nog een aanbod is van maximaal één miljoen runderen per jaar. De veertien grootste slachter ijen verwerken nu 970.000 run deren per jaar, de tientallen kleinere slachterijen, zelfs- lachtende slagers en nood- slachtplaatsen daarnaast nog eens 230.000 dieren. Een woordvoerder van de COV schrijft de tehigloop van het aantal slachtdieren toe aan ge daalde import uit Duitsland, afname van het aantal dieren in eigen land omdat de gemid delde productie per melkkoe is gestegen en inkrimping van de stierenhouderij. Maastricht - De vakbonden hebben met de directie van papier fabrikant KNP Leykam een onderhandelingsresultaat bereikt over een sociaal plan. Dat plan moet de sociale gevol gen verlichten van een sanering, waarbij de komende jaren hon derden banen bij de KNP Ley- kam-vestigingen in Maastricht en Nijmegen verloren gaan. Uitgangspunt van het plan is dat gedwongen ontslagen tot een minimum beperkt blijven. Om dat te bereiken komen er vertrekpremies voor overtollige werknemers, kunnen 56-plus- sers vervroegd met pensioen en zal personeel intensief onder steund worden bij het zoeken naar ander werk. Bestuurder S. Reijnders van vakbond de Unie verwacht dat op grond van de gemaakte af spraken uiteindelijk naar schat ting slechts twintig mensen ge dwongen ontslagen worden. KNP Leykam wil tot 1999 in Maastricht 295 van de ruim dui zend banen schrappen en in Nij megen zestig van de circa vier honderd. Hij raamt de kosten van het sociaal plan voor KNP Leykam op 'enkele tientallen miljoenen'. Toch leggen de bonden het don derdagnacht bereikte onderhan delingsresultaat de komende tijd neutraal voor aan hun le den. De voornaamste reden daarvoor is dat KNP Leykam uiteindelijk toch niet wilde garanderen dat er helemaal geen gedwongen ontslagen komen. - op Schiphol ver- >t, denkt hij. lv erSeren de laatste Fokker- T(tL ®ers zich dood aan de festi voorstelliiig van zaken gesev VOrige week zou hebben ie b'bens het opzeggen van ziek i belinëen- Er hebben ®ersli ns de boedelwerkne- durci Seen toeleveran- Heumggetrokken. sits V00r Stork geen verras sen geweest dat de Maleisi- gse„ eerneming Khazanah fioanr W^e betalen voor de kenri rij §eSeven was al be llet i ondertekening van sthtii,, P'S akkoord in maart, -^kffide Fokkerianen. Door Ruud Klumpers (anp) Breda - Verkeersdeskundigen komen in het bedrijfsleven en bij de overheid steeds vaker op sleutelposities. „Werkend in het spanningsveld tussen economie, milieu en leefbaarheid dragen zij oplossingen aan voor de verkeers- en vervoersproblemen. Adviesbureaus, ver voerbedrijven en overheidsinstaties vech ten om onze afgestudeerden in dienst te kunnen nemen," zegt directeur J.W. Pro per van de Sector Verkeer, Planologie en Logistiek van de Nederlandse Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) in Bre da. De opleiding verkeerskunde bestaat dit jaar een kwarteeuw. Het is de enige in Eu ropa die niet alleen het accent op techniek legt. Proper: „Natuurlijk is techniek be langrijk voor het in goede banen leiden van verkeer en vervoer, maar er komt wel wat meer bij kijken zoals de inpassing van wegen in een landschap. Daarom besteden we ook aandacht aan milieu, verkeersvei ligheid, bereikbaarheid, vervoersmanage ment, communicatie en hoe mensen zich verplaatsen." Het instituut heeft de afge lopen 25 jaar duizend specialisten opge leid. Nederland loopt volgens Proper voorop met de allesomvattende benadering van het verkeer. „We zijn daartoe gedwongen, omdat verkeers- en vervoersproblemen in bijna alle delen van ons land voorkomen. Vast staat dat we die niet meer kunnen op lossen door uitsluitend te asfalteren. We zijn gedwongen creatief te zijn." Gaat het milieu voor of krijgt de economie voorrang? Dat is één van de belangrijkste vraagstukken waar verkeersdeskundigen geregeld mee te maken krijgen. Proper: „Die vraag kun je nooit algemeen beant woorden. Verkeersbeleid is maatwerk, be stemd voor een bepaalde streek, stad, wijk of dorp. In Rijnmond staat de economie centraal. Daar krijgt vrachtverkeer ruim baan. Op de Veluwe weer je autoverkeer om natuur en milieu te sparen. Stadscen tra houd je bereikbaar door voorrang te geven aan openbaar vervoer en fietsers. De leefbaarheid van woonwijken dien je door ze onaantrekkelijk te maken voor auto's." Het is aan de verkeersdeskundige uit te zoeken welk plan voor een spoorlijn of au tosnelweg het milieu en de leefbaarheid het minst schaadt. Of hoe de auto uit een wijk is te bannen. Proper: „Met het maken van een mooi ontwerp ben je er niet. Het kost niet zelden veel inspanning om poli tiek en belangengroepen te overtuigen. Vaak gaat het om gevoelige zaken, waarin het individuele belang nogal eens moet wijken voor het algemene. Je moet ervoor waken dat emoties in de besluitvorming niet de doorslag geven." Het zou in de optiek van Proper onjuist zijn de verkeersdeskundigen die de Breda se school aflevert als 'anti-auto' af te schil deren. „Natuurlijk denken docenten en studenten verschillend over de auto. Maar hoe je mening ook luidt, de auto is en blijft een belangrijk vervoermiddel. Die geeft de mens de vrijheid van vervoer. Maar daar waar de auto zo dominant aanwezig is dat leefbaarheid en milieu in het gedrang ra ken, ontkom je niet aan ingrijpen. De Ne derlander ziet daarvan steeds meer de noodzaak in." Wat het vak van verkeersdeskundige extra boeiend en tegelijk moeilijk maakt is de onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in het verkeer. Proper: „Veel maatregelen vergen vooral door de zorgvuldige voorbe reiding veel tijd. Dan kun je nogal eens te laat zijn met de uitvoering. Neem de snelle groei van het vrachtverkeer door het on verwachte verdwijnen van het IJzeren Gordijn. En wat de toekomst betreft moe ten we bijvoorbeeld afwachten of het bun delen van wonen en werken inderdaad tot minder mobiliteit leidt. En hoe ontwikkelt zich in recreatieve verkeer?" Het al of niet doorgaan van grote infra- structuele werken is wezenlijk voor de ontwikkeling van verkeer en vervoer. Pro per: „Komen er bijvoorbeeld meer snelle treinen bij die belangrijke Europese centra met elkaar verbinden? Ze zouden nieuwe vliegverbindingen overbodig kunnen ma ken. En daarmee een tweede Schiphol." Proper heeft niet de illusie dat alle files zullen verdwijnen. „We kunnen met pla nologische maatregelen en technologie, zoals verkeersgeleiding, heel wat bereiken. Maar in een aantal gevallen moeten we ons beperken tot het dotteren om infarcten te voorkomen." Amstelveen (anp) - Voedingsmid- delen- en drankenconcern Bols Wessanen stapt uit de productie van chocolade decoraties voor ge bak en ijs. De betrokken dochter onderneming Luijckx Beheer uit Zundert is verzelfstandigd. De directie heeft de onderneming samen met investeringsmaat schappij L. Hoogeboom overgeno men voor een onbekend bedrag. BolsWessanen maakt geen winst op de transactie: de dochteronder neming is tegen boekwaarde ver kocht. Bij Luijckx werken 86 mensen, die vorig jaar een omzet van 32 miljoen gulden realiseer den. BolsWessanen stelt dat de verkoop past in het beleid van de onderneming om zich te concen treren op haar kerntaken. Het concern uit Amstelveen heeft dit jaar aangekondigd dat het vooral wil groeien in zuivel, gemaks- voedsel (snacks), natuurvoeding en delicatessen. Veghel - Om de export van zui velproducten naar China verder uit te breiden is Campina Melk unie een samenwerkingsverband aangegaan met Unisono. De joint venture met deze al geruime tijd in China aanwezige verkoopor ganisatie draagt de naam Campi na China. Aalsmeer - De Nederlandse groothandel in sierteeltproducten heeft vorig jaar vooral dankzij het gunstige zomerweer een re cordomzet van 7 miljard gulden gehaald. Gemiddeld steeg de be- drijfsomzet met 8,5 procent. De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten meldt dat in het jaarverslag. Ondanks de toenemende concurrentie is de Nederlands sierteelt groothandel volgens de VGB nog steeds koploper in de wereld. In Nederland lijkt zich het percentage huishoudens dat bloemen koopt zich te stabiliseren rond de 60 procent. Dat is overigens tien procent lager dan in 1994. Het traditionele bloemenstalletje verloor in 1996 opnieuw terrein. Brussel - De Belgische Rijkswacht verzoekt Nederlandse vracht wagenchauffeurs zondagavond later naar Frankrijk en Luxem burg te vertrekken. Daarmee hoopt de Rijkswacht lange files en gevaarlijke verkeerssituaties aan de Belgische grenzen te voorko men. Volgens de Rijkswacht zijn veel Nederlandse transporbe- drijven niet op de hoogte van de nieuwe regels in Frankrijk en Luxemburg. Frankrijk en Luxemburg laten sinds eind vorige maand tussen zaterdagavond tien uur en zondagavond tien uur geen trucks met een gewicht van meer dan 7,5 ton toe op hun we gen. De regeling geldt ook voor feestdagen. Dat leidt er toe dat op zondagavond lange rijen vrachtwagens staan te wachten aan de Belgisch-Franse en Belgisch-Luxemburgse grenzen. Dat leidt tot gevaarlijke situaties op de vluchtstroken. Door later te vertrek ken kunnen chauffeurs zich bovendien onnodige wachttijd be sparen. Als truckers tegen 22.15 uur aan de grens arriveren, kun nen ze gewoon doorrijden. Wieze - De dertig medewerkers van de failliete bierbrouwerij Van Roy in het Vlaamse Wieze mogen de komende weken de grondstoffenvoorraad opmaken. De curator van het bedrijf heeft hen daarvoor toestemming gegeven. Het personeel heeft gisteren besloten alle bederfelijke voorraden om te zetten in zo'n vierduizend hectoliter bier. Die productie is op de markt zo'n vijf miljoen frank (275.000 gulden) waard. Dit geld mogen de arbeiders onder elkaar verdelen. Brouwerij Van Roy ging enkele weken geleden failliet, na het wegvallen van orders van enkele grote supermarktketens waar voor huismerken werden geproduceerd. De werknemers bezetten daarop het bedrijf. Dat leverde hen enkele 'solidariteitsbezoeken' op van arbeiders van de met sluiting bedreigde Renault-fabriek in Vilvoorde, waarbij enkele vaten werden aangeslagen. Brussel - Het einde van het conflict tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten over de omstreden Amerikaanse Cuba-wet- geving lijkt in zicht. Europees commissaris Sir Leon Brittan (Bui tenlandse Handel) wil de Europese ministers van Buitenlandse Zaken voorstellen de klachtenprocedure tegen de VS bij de We reldhandelsorganisatie (WTO) op te schorten. Het compromis dat na weken van intensieve onderhandelingen op tafel ligt effent het pad naar een duurzame oplossing, aldus Brittan. De commissaris wil echter het mes nog niet volledig van tafel halen. Hij heeft gekozen voor bevriezing van de procedure, omdat de omstreden Helms-Burton-wet wel blijft bestaan. De EU moet het recht behouden om de klacht te heropenen als blijkt dat de wet toch de Europese belangen schaadt, meent Brittan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7