mm
lOORE
Winst Schiphol
stijgt 19 procent
MOORE)
DE STEM
brsTEN
G NAA
ND.
StenaL
Hoechst Ylissingen maakt flink verlies
Verkeersdeskundige steeds vaker op sleutelpositie
Ahold voelt niets voor
andere gedragscode
Runderslachters
wacht weer sanering
Akkoord over sociaal
plan bij KNP-Leykam
Fokkerianen
geven Stork
boze brief
A6
lgen
Geluidsoverlast stijgt evenredig met groei in 1996
VM be *aSe v00r
Luijckx Zundert
nu los van
BolsWessanen
Campina versterkt
export naar China
ECONOMIE KORT
Recordomzet bloemengroothandel
'Truckers later naar Frankrijk'
Personeel brouwerij maakt voorraad op
Einde conflict Europa met VS in zicht
Economie
ZATERDAG 12 APRIL 1997
gebruikte apparatuur
n 5 minuten
;n Pinnen
trdstraat 6. 01 15 621575
van Holland en Harwich de
d van 75 km/per uur heeft
.40 uur nodig (de helft van
erste afvaart kiest, bent u al
to's. De treinreis van Harwich
En wanneer u uw autoretour
treinretour 8 dagen) gelden
HARWICH IN 3.40 UUR-
Van onze verslaggever
VUssingen - Hoechst Vlissin
gen heeft afgelopen jaar een
verlies geleden van 7,5 mil
joengulden. Een reorganisatie
waarbij 250 van de 900 werk
nemers hun baan verliezen zal
pas eind '98 zorgen voor een
herstel.
pat blijkt uit het jaarverslag van
Hoechst Holland, dat gisteren is
verschenen. Hoechst voert al
twee jaar een drastische her
structurering door, die vergelij-
iong van cijfers met 1995 nage
noeg onmogelijk maakt. De om-
set van Hoechst Holland is op pa
pier van 1,5 miljard in 1994 via
J45 miljoen in 1995 naar 558 mil
joen vorig jaar gezakt.
Be verloren omzet is deels binnen
Hoechst gebleven doordat activi-
teiten voortaan rechtstreeks on
der het moederbedrijf vallen. An
dere activiteiten zijn in joint-
ventures ondergebracht, zodat ze
voortaan als deelneming gelden.
De bedrijven die nu als deelne
mingen staan genoteerd, hebben
Hoechst Holland wel uit het ver
lies gehouden.
Nunza in het Limburgse Haelen
(veredeling groentezaden) zorgde
voor een bijdrage van 11 miljoen
gulden. Nunza is per 1 april over
gedragen aan Hoechst Marion
Roussel. en Depron in Weert (po
lystyreen schuimfoliën) voor 5
miljoen.
Depron (200 werknemers) is het
enige onderdeel van Hoechst
Weert dat nog rechtstreeks onder
Hoechst valt. De andere zeven
honderd Weerter werknemers
hebben inmiddels een nieuwe
werkgever. Kalle Foliën werd
overgedragen aan de moeder
maatschappij in Dutisland, dat
het doorschoof naar een joint
venture met Klöcker. Trespa
werd verkocht aan HAL in Rot
terdam.
De buitengewone baten uit deze
verkopen bedroeg 72 miljoen gul
den, maar dat bedrag ging geheel
op aan reorganisatielasten. Na
verrekening van belastingfacili
teiten kon Hoechst Holland uit
eindelijk per saldo een winst van
24 miljoen gulden noteren.
Gezien de overgangssituatie kan
aan dit cijfer weinig waarde wor
den gehecht. Het verlies in Vlis-
singen van 7,5 miljoen gulden te
kent wel de resultaten van de
werkelijke bedrijfsactiviteiten.
Want de vestiging Vlissingen,
waar drie fabrieken zijn geves
tigd, vormt de kernactiviteit van
Hoechst Holland.
De drie fabrieken produceren
fosfor (grondstof voor uiteenlo
pende producten als cola en ge
wasbeschermingsmiddelen), al-
kaansulfonaat en TAED (beide
voor wasmiddelen) en DMT
(grondstof voor polyesters). Al
leen de laatste fabriek maakte af
gelopen jaar winst.
Halverwege dit jaar zal ook Vlis
singen worden opgesplitst in vier
bedrijven: de drie productie-een
heden en een gezamenlijk facili-
terend bedrijf. Dit bedrijf krijgt
de naam Industrial Park Vlissin
gen. De directie is optimistisch
over de resultaten van deze nieu
we aanpak.
„Met de vorming van deze slanke
en slagvaardige organisaties
worden goede kansen voor de
toekomst geschapen," schrijft de
directie. „Bovendien zal de nieu
we structuur de vestigingsplaats
Vlissingen aantrekkelijker ma
ken voor bestaande en nieuwe ac-
tivitieten uit het concern of daar
buiten."
Door een ouderenregeling ver
trekken 106 mensen, terwijl op
dit moment al 39 werknemers
met een gunstige regeling vrijwil
lig elders emplooi hebben ge
zocht. Nog eens vijftig mensen
stonden al voor de reorganisatie
niet meer op de loonlijst, zodat de
vestiging nu nog vijftig bovental
ligen heeft rondlopen. Hoechst
hoopt in dit tempo de sanering
zonder gedwongen ontslagen af
te ronden.
De meeste activiteiten van
Hoechst in Nederland vinden in
middels plaats buiten Hoechst
Holland. Totaal heeft Hoechst ze
ventien bedrijven in Nederland.
Tot die bedrijven behoren Her
berts (lakken) Teodur (poeder-
coating) in Breda en Messer (in
dustriële gassen) in Klundert.
Zaandam (anp) - Ahold voelt niets voor een verandering
van de eigen, interne gedragscode. Een expliciete uit
spraak dat Ahold zal opkomen voor respectering van de
mensenrechten, zoals Shell onlangs deed, is vooralsnog
niet aan de orde.
„Onze huidige gedragscode
functioneert voortreffelijk,"
zegt een woordvoerder.
Met die uitspraak reageert het
concern uit Zaandam op een
motie die de Amerikaanse or
ganisatie Teamsters gaat indie
nen op Aholds vergadering van
aandeelhouders. Met steun van
Amnesty International en de
katholieke vredesbeweging
Pax Christi vragen de Ameri
kanen om acceptatie van
'strikte, ondubbelzinnige en
controleerbare normen voor
fundamentele mensenrechten'
die onderdeel moeten uitma
ken van de gedragscode.
Schiphol (anp) - Aan de voor
avond van de mogelijke pri
vatisering laat luchthaven
Schiphol mooie winstcijfers
zien. Het netto-resultaat over
1996 steeg met 19 procent tot
174 miljoen gulden.
Dat betekent een rendement van
7,4 procent over het totale ver
mogen. Op de middellange ter
mijn wil de Schiphol-directie
dat opkrikken tot 10 procent.
De bedrijfsopbrengsten stegen
met 11 procent tot 981 miljoen.
Omdat de kosten minder sterk
stegen, is het exploitatieresul
taat in procenten van de omzet
gestegen van 23,7 in 1995 tot
25,4 in 1996. De directie van
Schiphol verwacht dat het ge
middelde investeringsvolume de
komende jaren ongeveer 400
miljoen bedraagt.
Het aantal passagiers steeg vorig
jaar met 9,6 procent tot bijna 28
miljoen. De groei is dit jaar on-
Amsterdam (anp) - De drie
honderd overgebleven werk
nemers van Fokker, die zich
hebben bezighouden met de
afbouw van de laatste Fok
kers, hebben gisteren een boze
epen brief aan Stork-voorzit
ter J. Hovers overhandigd.
Daarin zeggen zij dat de houding
jan Stork tijdens de onderhande
lingen over een herstart van Fok-
«r 'uiterst onbevredigend en on
doorzichtig is'.
be ontvangst was volgens Fok
ker-medewerker H. Buch vrien-
™jk, maar concrete antwoor
den heeft hij niet van Hovers ge-
kregen. „We hebben uit verbijs-
enng de brief geschreven," zegt
enig overgebleven bedrijfsju-
®t van Fokker.
e driehonderd werknemers zit-
enniet bij de pakken neer: „We
al» vechtlustig geworden." Hoop
e® herstart van Fokker heeft
jdri meer. Hij en zijn colle-
sa s zijn 'realistisch, maar we la-
jtn ons niet naar de slachtbank
leiden'.
?et 0Pstappen van Stork noemt
*h onbegrijpelijk. Dat het con
sul zijn kaarten op Airbus
.'«volgens hem een slechte
orders van Airbus zijn
5 ver weg.
jihet van Fokker overgenomen
""«-onderdeel Fokker Aviation
een gat vallen' als de vlieg-
verminderd sterk doorgegaan.
Het aantal passagiers nam in het
eerste kwartaal toe met 12 pro
cent, terwijl de verwachte groei
niet meer dan 7 procent bedroeg.
Maatregelen
De directie van Schiphol hikt
door de groei van het vliegver
keer constant aan tegen de ge-
luidsgrenzen. Speciale maatre
gelen zijn nodig. Het aantal
klachten bij de Commissie Ge
luidhinder is weer gestegen, tot
135.000.
Om het overschrijden van de ge
luidscontouren op het huidige
vier-banenstelsel te voorkomen
is inperken van de groei noodza
kelijk. De directie van de lucht
haven denkt daarbij aan verder
terugdringen van het aantal 'la-
waaivliegtuigen', toegangsbe
perkingen en het instellen van
een onafhankelijke commissie
die jaarlijks de beschikbare ge
luidsruimte verdeelt.
Op de luchthavens Heathrow en
Frankfurt is dat al gebruik, al
gebeurt het daar wegens een te
kleine capaciteit. Pas als de vijf
de baan op Schiphol in 2003 in
gebruik is genomen, is de lucht
haven weer in staat meer vlieg
tuigen te ontvangen binnen de
wettelijke geluidscontouren.
De groei van het vliegverkeer
leidde vorig jaar ook tot een ab
solute toename van 10 procent
van de emissie van kooldioxyde,
stikstofoxyden en zwaveldioxy-
de. De Vereniging Miliedefensie
noemt dat verontrustend en
overweegt juridische stappen.
De luchthaven zelf zegt dat ze op
de goede weg is ten opzichte van
terugdringing van uitstoot van
schadelijke stoffen ten op zichte
van 1990.
Vertraging
Omdat de grenzen aan de groei
van Schiphol eerder dan ver
wacht in zicht zijn gekomen,
acht de directie het onzeker of
de luchthaven in staat is op alle
fronten zijn positie als een van
de vier mainports van Europa te
handhaven.
President-directeur H. Smits
gaat ervan uit dat er geen grote
vertraging optreedt in de be
sluitvorming door het kabinet
over de privatisering van Schip
hol. Vorige week vrijdag kwam
het kabinet er niet uit, maar
Smits vertrouwt op een positief
besluit over enkele weken. Als
politiek Den Haag nog voor de
zomer het groene licht geeft,
mikt de directie van Schiphol op
een beursgang met ingang van 1
januari 1999
Vijfde baan
Smits vindt dat het gezamenlijke
belang van de diverse overheden
(staat, Amsterdam en Rotter
dam) terug moet tot flink bene
den de 50 procent. De Schiphol-
directie wil vooral een grotere
zelfstandigheid, omdat de lucht
haven actiever wil worden in het
buitenland.
De directie schrijft in het jaar
verslag dat het jammer is dat de
Tweede Kamer niet bereid is ge
bleken de aanleg van de vijfde
baan via een speciale procedure
te versnellen. De beperking van
de groei van de luchtvaart moet
daardoor vanaf volgend jaar
langer van kracht blijven dan
anders nodig was geweest.
'Het aantal passagiers steeg vorig jaar met 9,6 procent tot bijna 28 miljoen. De groei is dit jaar on
verminderd sterk doorgegaan. fotowfa
Van onze redactie economie
Den Haag - Overcapaciteit als gevolg van een gestage afna
me van slachtrunderen noopt tot een nieuwe vrijwillige sane
ringsronde in deze sector. Na de eerste sanering in 1995, toen
350.000 slachthaken verdwenen, is een tweede sanering van
200.000 slachthaken op korte termijn onvermijdelijk.
De Centrale Organisatie voor
de Vleessector (COV) heeft dat
gisteren bekendgemaakt. De
COV geeft de voorkeur aan
sluiting van één of meerdere
grotere slachterijen boven een
verdeelsleutel per slachterij.
De overblijvende slachterijen
betalen de sanering via een af
dracht per geslacht rund.
Het aantal geslachte runderen
zal dit jaar met naar schatting
70.000 afnemen. De COV denkt
dat er na 1998 structureel nog
een aanbod is van maximaal
één miljoen runderen per jaar.
De veertien grootste slachter
ijen verwerken nu 970.000 run
deren per jaar, de tientallen
kleinere slachterijen, zelfs-
lachtende slagers en nood-
slachtplaatsen daarnaast nog
eens 230.000 dieren. Een
woordvoerder van de COV
schrijft de tehigloop van het
aantal slachtdieren toe aan ge
daalde import uit Duitsland,
afname van het aantal dieren
in eigen land omdat de gemid
delde productie per melkkoe is
gestegen en inkrimping van de
stierenhouderij.
Maastricht - De vakbonden hebben met de directie van papier
fabrikant KNP Leykam een onderhandelingsresultaat bereikt
over een sociaal plan.
Dat plan moet de sociale gevol
gen verlichten van een sanering,
waarbij de komende jaren hon
derden banen bij de KNP Ley-
kam-vestigingen in Maastricht
en Nijmegen verloren gaan.
Uitgangspunt van het plan is
dat gedwongen ontslagen tot
een minimum beperkt blijven.
Om dat te bereiken komen er
vertrekpremies voor overtollige
werknemers, kunnen 56-plus-
sers vervroegd met pensioen en
zal personeel intensief onder
steund worden bij het zoeken
naar ander werk.
Bestuurder S. Reijnders van
vakbond de Unie verwacht dat
op grond van de gemaakte af
spraken uiteindelijk naar schat
ting slechts twintig mensen ge
dwongen ontslagen worden.
KNP Leykam wil tot 1999 in
Maastricht 295 van de ruim dui
zend banen schrappen en in Nij
megen zestig van de circa vier
honderd.
Hij raamt de kosten van het
sociaal plan voor KNP Leykam
op 'enkele tientallen miljoenen'.
Toch leggen de bonden het don
derdagnacht bereikte onderhan
delingsresultaat de komende
tijd neutraal voor aan hun le
den.
De voornaamste reden daarvoor
is dat KNP Leykam uiteindelijk
toch niet wilde garanderen dat
er helemaal geen gedwongen
ontslagen komen.
- op Schiphol ver-
>t, denkt hij.
lv erSeren de laatste Fokker-
T(tL ®ers zich dood aan de
festi voorstelliiig van zaken
gesev VOrige week zou hebben
ie b'bens het opzeggen van
ziek i belinëen- Er hebben
®ersli ns de boedelwerkne-
durci Seen toeleveran-
Heumggetrokken.
sits V00r Stork geen verras
sen geweest dat de Maleisi-
gse„ eerneming Khazanah
fioanr W^e betalen voor de
kenri rij §eSeven was al be
llet i ondertekening van
sthtii,, P'S akkoord in maart,
-^kffide Fokkerianen.
Door Ruud Klumpers (anp)
Breda - Verkeersdeskundigen komen
in het bedrijfsleven en bij de overheid
steeds vaker op sleutelposities.
„Werkend in het spanningsveld tussen
economie, milieu en leefbaarheid dragen
zij oplossingen aan voor de verkeers- en
vervoersproblemen. Adviesbureaus, ver
voerbedrijven en overheidsinstaties vech
ten om onze afgestudeerden in dienst te
kunnen nemen," zegt directeur J.W. Pro
per van de Sector Verkeer, Planologie en
Logistiek van de Nederlandse Hogeschool
voor Toerisme en Verkeer (NHTV) in Bre
da.
De opleiding verkeerskunde bestaat dit
jaar een kwarteeuw. Het is de enige in Eu
ropa die niet alleen het accent op techniek
legt. Proper: „Natuurlijk is techniek be
langrijk voor het in goede banen leiden
van verkeer en vervoer, maar er komt wel
wat meer bij kijken zoals de inpassing van
wegen in een landschap. Daarom besteden
we ook aandacht aan milieu, verkeersvei
ligheid, bereikbaarheid, vervoersmanage
ment, communicatie en hoe mensen zich
verplaatsen." Het instituut heeft de afge
lopen 25 jaar duizend specialisten opge
leid.
Nederland loopt volgens Proper voorop
met de allesomvattende benadering van
het verkeer. „We zijn daartoe gedwongen,
omdat verkeers- en vervoersproblemen in
bijna alle delen van ons land voorkomen.
Vast staat dat we die niet meer kunnen op
lossen door uitsluitend te asfalteren. We
zijn gedwongen creatief te zijn."
Gaat het milieu voor of krijgt de economie
voorrang? Dat is één van de belangrijkste
vraagstukken waar verkeersdeskundigen
geregeld mee te maken krijgen. Proper:
„Die vraag kun je nooit algemeen beant
woorden. Verkeersbeleid is maatwerk, be
stemd voor een bepaalde streek, stad, wijk
of dorp. In Rijnmond staat de economie
centraal. Daar krijgt vrachtverkeer ruim
baan. Op de Veluwe weer je autoverkeer
om natuur en milieu te sparen. Stadscen
tra houd je bereikbaar door voorrang te
geven aan openbaar vervoer en fietsers. De
leefbaarheid van woonwijken dien je door
ze onaantrekkelijk te maken voor auto's."
Het is aan de verkeersdeskundige uit te
zoeken welk plan voor een spoorlijn of au
tosnelweg het milieu en de leefbaarheid
het minst schaadt. Of hoe de auto uit een
wijk is te bannen. Proper: „Met het maken
van een mooi ontwerp ben je er niet. Het
kost niet zelden veel inspanning om poli
tiek en belangengroepen te overtuigen.
Vaak gaat het om gevoelige zaken, waarin
het individuele belang nogal eens moet
wijken voor het algemene. Je moet ervoor
waken dat emoties in de besluitvorming
niet de doorslag geven."
Het zou in de optiek van Proper onjuist
zijn de verkeersdeskundigen die de Breda
se school aflevert als 'anti-auto' af te schil
deren. „Natuurlijk denken docenten en
studenten verschillend over de auto. Maar
hoe je mening ook luidt, de auto is en blijft
een belangrijk vervoermiddel. Die geeft de
mens de vrijheid van vervoer. Maar daar
waar de auto zo dominant aanwezig is dat
leefbaarheid en milieu in het gedrang ra
ken, ontkom je niet aan ingrijpen. De Ne
derlander ziet daarvan steeds meer de
noodzaak in."
Wat het vak van verkeersdeskundige extra
boeiend en tegelijk moeilijk maakt is de
onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen
in het verkeer. Proper: „Veel maatregelen
vergen vooral door de zorgvuldige voorbe
reiding veel tijd. Dan kun je nogal eens te
laat zijn met de uitvoering. Neem de snelle
groei van het vrachtverkeer door het on
verwachte verdwijnen van het IJzeren
Gordijn. En wat de toekomst betreft moe
ten we bijvoorbeeld afwachten of het bun
delen van wonen en werken inderdaad tot
minder mobiliteit leidt. En hoe ontwikkelt
zich in recreatieve verkeer?"
Het al of niet doorgaan van grote infra-
structuele werken is wezenlijk voor de
ontwikkeling van verkeer en vervoer. Pro
per: „Komen er bijvoorbeeld meer snelle
treinen bij die belangrijke Europese centra
met elkaar verbinden? Ze zouden nieuwe
vliegverbindingen overbodig kunnen ma
ken. En daarmee een tweede Schiphol."
Proper heeft niet de illusie dat alle files
zullen verdwijnen. „We kunnen met pla
nologische maatregelen en technologie,
zoals verkeersgeleiding, heel wat bereiken.
Maar in een aantal gevallen moeten we ons
beperken tot het dotteren om infarcten te
voorkomen."
Amstelveen (anp) - Voedingsmid-
delen- en drankenconcern Bols
Wessanen stapt uit de productie
van chocolade decoraties voor ge
bak en ijs. De betrokken dochter
onderneming Luijckx Beheer uit
Zundert is verzelfstandigd.
De directie heeft de onderneming
samen met investeringsmaat
schappij L. Hoogeboom overgeno
men voor een onbekend bedrag.
BolsWessanen maakt geen winst
op de transactie: de dochteronder
neming is tegen boekwaarde ver
kocht. Bij Luijckx werken 86
mensen, die vorig jaar een omzet
van 32 miljoen gulden realiseer
den. BolsWessanen stelt dat de
verkoop past in het beleid van de
onderneming om zich te concen
treren op haar kerntaken. Het
concern uit Amstelveen heeft dit
jaar aangekondigd dat het vooral
wil groeien in zuivel, gemaks-
voedsel (snacks), natuurvoeding
en delicatessen.
Veghel - Om de export van zui
velproducten naar China verder
uit te breiden is Campina Melk
unie een samenwerkingsverband
aangegaan met Unisono. De joint
venture met deze al geruime tijd
in China aanwezige verkoopor
ganisatie draagt de naam Campi
na China.
Aalsmeer - De Nederlandse groothandel in sierteeltproducten
heeft vorig jaar vooral dankzij het gunstige zomerweer een re
cordomzet van 7 miljard gulden gehaald. Gemiddeld steeg de be-
drijfsomzet met 8,5 procent. De Vereniging van Groothandelaren
in Bloemkwekerijproducten meldt dat in het jaarverslag.
Ondanks de toenemende concurrentie is de Nederlands sierteelt
groothandel volgens de VGB nog steeds koploper in de wereld. In
Nederland lijkt zich het percentage huishoudens dat bloemen
koopt zich te stabiliseren rond de 60 procent. Dat is overigens
tien procent lager dan in 1994. Het traditionele bloemenstalletje
verloor in 1996 opnieuw terrein.
Brussel - De Belgische Rijkswacht verzoekt Nederlandse vracht
wagenchauffeurs zondagavond later naar Frankrijk en Luxem
burg te vertrekken. Daarmee hoopt de Rijkswacht lange files en
gevaarlijke verkeerssituaties aan de Belgische grenzen te voorko
men. Volgens de Rijkswacht zijn veel Nederlandse transporbe-
drijven niet op de hoogte van de nieuwe regels in Frankrijk en
Luxemburg. Frankrijk en Luxemburg laten sinds eind vorige
maand tussen zaterdagavond tien uur en zondagavond tien uur
geen trucks met een gewicht van meer dan 7,5 ton toe op hun we
gen. De regeling geldt ook voor feestdagen. Dat leidt er toe dat op
zondagavond lange rijen vrachtwagens staan te wachten aan de
Belgisch-Franse en Belgisch-Luxemburgse grenzen. Dat leidt tot
gevaarlijke situaties op de vluchtstroken. Door later te vertrek
ken kunnen chauffeurs zich bovendien onnodige wachttijd be
sparen. Als truckers tegen 22.15 uur aan de grens arriveren, kun
nen ze gewoon doorrijden.
Wieze - De dertig medewerkers van de failliete bierbrouwerij
Van Roy in het Vlaamse Wieze mogen de komende weken de
grondstoffenvoorraad opmaken. De curator van het bedrijf heeft
hen daarvoor toestemming gegeven.
Het personeel heeft gisteren besloten alle bederfelijke voorraden
om te zetten in zo'n vierduizend hectoliter bier. Die productie is
op de markt zo'n vijf miljoen frank (275.000 gulden) waard. Dit
geld mogen de arbeiders onder elkaar verdelen.
Brouwerij Van Roy ging enkele weken geleden failliet, na het
wegvallen van orders van enkele grote supermarktketens waar
voor huismerken werden geproduceerd. De werknemers bezetten
daarop het bedrijf. Dat leverde hen enkele 'solidariteitsbezoeken'
op van arbeiders van de met sluiting bedreigde Renault-fabriek
in Vilvoorde, waarbij enkele vaten werden aangeslagen.
Brussel - Het einde van het conflict tussen de Europese Unie en
de Verenigde Staten over de omstreden Amerikaanse Cuba-wet-
geving lijkt in zicht. Europees commissaris Sir Leon Brittan (Bui
tenlandse Handel) wil de Europese ministers van Buitenlandse
Zaken voorstellen de klachtenprocedure tegen de VS bij de We
reldhandelsorganisatie (WTO) op te schorten.
Het compromis dat na weken van intensieve onderhandelingen
op tafel ligt effent het pad naar een duurzame oplossing, aldus
Brittan. De commissaris wil echter het mes nog niet volledig van
tafel halen. Hij heeft gekozen voor bevriezing van de procedure,
omdat de omstreden Helms-Burton-wet wel blijft bestaan. De EU
moet het recht behouden om de klacht te heropenen als blijkt dat
de wet toch de Europese belangen schaadt, meent Brittan.