8 SS a Fixation is niet in een hokje te stoppen Techno is saai en serieus geworden' Bounty eilandje in Rotterdam IOO H I K If J S 15I I i. f 3? K I I Amrn h BH 3 re 1D3 re 0 Z re^: i ill II f s ir E p s. CD =p Door Claire Verpaalen „Onze trouwring," noemt de Bredaas/Ze- venbergse popgroep Fixation zijn eerste cd die de naamThe Builing draagt. Het de buut, dat 25 april officieel wordt gepresen teerd in poppodium PARA in Breda, staat dan ook voor de hechte band die Reinier de Wit (20), Rowin Brugmans (19), Emiei Drost (18) en Isaak Heemskerk (23) opbouwden tijdens de opname van de cd. „We iaten hier mee aan de wereld zien dat we zeker zijn van elkaar en onze muziek." De opbouw van saamhorigheid tussen de bandleden wordt op de inlay van de cd uitgebeeld door een getekende wol kenkrabber die met wat knippen en plak ken een heus driedimensionaal gebouwtje wordt. Ook de foto van de vier bandleden die op een stellage klimmen, moet de ver sterkte binding benadrukken. „Vóór de opnames zagen we elkaar eigen lijk alleen bij repetities, optredens en soms tijdens het stappen," vertelt gitarist Rowin. „Omdat de studio waar we opnamen erg klein is, zit je vier dagen op eikaars lip. Je bent dan op elkaar aangewezen en je moet ook goed samenwerken. Daardoor zijn we naar elkaar toegroeid. Nu weten we wat we aan elkaar hebben en dat heeft het eindresultaat echt bevorderd." ....The Building is niet de eerste muziekdra ger die Fixation uitbrengt. De band nam in haar driejarig bestaan met verschillende li- ne-ups drie demo's op, waarvan er twee werden uitgebracht. „De laatste demo werd vooral voor promotie gebruikt, maar door de slechte geluidskwaliteit kregen we alleen maar minder optredens," zegt drum mer Emiei, die er vanaf het begin bij was. „Omdat we ook bij de andere twee demo's kampten we met de kwaliteit van de opna mes, besloten we eindelijk maar eens pro fessionele opnamen te maken." Op het twaalf nummers tellende schijfje Bni gfftflWS. Fixation- vin*1 EmieiDroSt jjeiniet staan zowel werken van de eerste drie de mo's, als nieuwe produkties. En ondanks het feit dat er door de zangpartijen een duidelijke, eigen sound valt te ontdekken, verschillen de nummers ondeling enorm van elkaar. Een supersnel, vrolijk surfpunk- liedje als Big Balloon bijvoorbeeld, lijkt in niets op het metal-achtige Little AngelDe muziek van Fixation is dus niet zomaar in een hokje te stoppen. „Muziek is een uiting van hoe je je voelt en wij voelen ons nou eenmaal niet altijd of down of hartstikke blij," legt bassist Isaak uit. „Daarbij komt nog dat we allemaal van verschillende muziek houden. De één Door Marjolein Rotsteeg Zijn tweede cd, 30, beschouwt de Franse top-dj Laurent Gamier als de soundtrack van het jaar tussen zijn 30e en 31e verjaardag. De opvolger van A Shot In The Dark is geen house, geen reggae, geen dance, geen zui vere techno, maar al deze stijlen passeren wel de revue. „Het is elektronische luisterplaat," legt Lau rent uit. „Ik heb alle muziek met dezelfde apparatuur als voorheen gemaakt met uit zondering van de fluit. Die wordt gespeeld door een gastmuzikant. Waarom moet je al tijd iemand in een vakje stoppen? In Duits land vraagt iedereen me waarom er geen drum 'n' basstrack op staat, omdat dat daar de trénd is. Ik heb geantwoord dat er men sen zijn die dat veel beter doen dan ik. Ik laat liever een van mijn technotracks re mixen door een drum 'n' bass-specialist dan dat ik het zelf probeer." Wie zijn je favorieten aller tijden? „David Bowie is voor mij altijd een belangrijke refe rentie geweest, eigenlijk sinds The Man Who Sold The World. Verder houd ik van Pink Floyd, veel soul, funk en, meer recent, van mensen als Derrick May, Blake Baxter, Underground Resistence en Jeff Mills. House is voor mij meer Chicago-georiënteerd, die pompende, rauwe, funky stijl, waarbij niet te veel wordt nagedacht. Het is puur be doeld voor de dansvloer, om je kont op te schudden. Aan de andere kant kan ik tech no en rap ook waarderen." Een album maken waar mensen thuis naar luisteren is wei iets anders dan het produce ren van een 'floorfiller'... „Zeker. Nadat ik twee jaar naar A Shot In The Dark heb ge luisterd, wilde ik iets anders doen. Dat al bum is te speficiek gericht op de dansvloer. Er staan ook mellow-tracks op, maar die springen er onvoldoende uit. Maar het was de eerste keer dat ik zelf muziek maakte. Dit keer heb ik er meer tijd voor uitgetrok ken. Ik had veel meer tracks geschreven dan er uiteindelijk op 30 zijn terechtgekomen. Op de cd heb ik een aantal dansbare tracks bewust weggelaten ten gunste van mellow- nummers. Op vinyl is 30 van meet af aan dansbaarder. Op cd is het meer een acht baan: het gaat omhoog, omlaag en weer omhoog en omlaag." Deze vergelijking is niet toevallig: Laurent is de zoon van een kermisexploitant die onder meer een kleine achtbaan heeft gehad. Hij woonde in tijd in Londen en Manchester en ging daarna weer terug naar Parijs. „Tussen mijn zestiende en achttiende volg de ik een cateringopleiding in Frankrijk. Wil je in de catering succes hebben, dan moet je Engels spreken. Op mijn achttiende kreeg ik een goede baan aangeboden op de Franse ambassade in Londen. Ik verhuisde met het idee dat ik binnen een week terug zou zijn in Parijs, maar ik werd op slag verliefd op Engeland, Londen en het uitgaansleven. Na twee jaar had ik het wel gehad. Toen kreeg ik een uitstekende job aangeboden in een restaurant in Manchester. Drie jaar later werd ik benaderd door de Hacienda om er te komen dj-en. Het jaar erop moest ik in Frankrijk in dienst. Overdag zat ik in het le ger, 's avonds dj-de ik. In '89 ben ik weer te ruggegaan naar Engeland om me een half jaar later weer in Frankrijk te vestigen. In Frankrijk was meer werk aan de winkel om de scene geaccepteerd te krijgen. Sindsdien pendel ik een beetje op en neer." Waar komen track-titels als Crispy Bacon en La Minute Du Répondeur (de minuut van het antwoordapparaat) vandaan? „In muzikaal opzicht is het een vrij serieuze plaat. Nu zeg ik vaak dat iedereen binnen de techno-scene vreselijk saai en veel te serieus is. Er valt min der te lachten dan een jaar of drie, vier gele den. Te veel mensen denken te veel na. Dat wilde ik niet. En dus wilde ik ook geen titels met 'cyber' en dat soort woorden erin. 'Crispy Bacon' leek me vrij stupide. Toen ik het opnam, zag ik gewoon een stuk bacon voor me dat lag te sissen in een pan. Toen Jeff Mills bij me op bezoek was en zei dat ik het echt geen 'Crispy Bacon' kon noemen, wist ik zeker dat het de titel was." „La Minute Du Répondeur zijn enkele boodschappen die op mijn antwoordappa raat zijn ingesproken. Hoewel ik zeg dat het een privé-nummer is, laten mensen toch zakelijke boodschappen achter. Een goser zegt: 'Ik bel je om te zeggen dat het vandaag maandag is.' Hoe belang rijk is het om je vriend daarover te bel len? Ik heb een agenda, dus ik weet welke dat het is. Het leek met gewoon leuk om halverwege het album een grappige pauze van een minuut te hebben." Nu ben je een grote fan van soundtracks. Wanneer volgt de film bij Crispy Bacon „Die is er al. Het is een korte film van der tien minuten, gemaakt door Contant Du- pieu. Heel abstract en gek. Typisch Frans. Ik hoop nog veel meer met hem te gaan doen." mnthelou JE GEWOON JE GAL SPUWEN? SCHRIJF OF BEL NAAR: RAGAZZI, POSTBUS 3229, 4800 MB BREDA. TELEFOON: 076-5312379. houdt van metal en de ander weer van snelle punk. Dat komt ook terug bij het maken van de nummers. Als ik bijvoorbeeld een bepaalde muzieklijn heb bedacht en ik probeer dat tijdens de repetities aan de an deren uit te leggen, doen ze soms iets heel anders dan wat ik wil. Dat maakt niet uit, want het levert meestal dingen op die ik zelf nooit zou kunnen verzinnen, al maakte ik tachtig jaar muziek." Hoewel de muziek op de cd hemelsbreed van elkaar verschilt, gaan de teksten vrijwel allemaal over hetzelfde: jong zijn in de ja ren negentig. „Sommige jongeren willen met hun band vooral tegen de maatschap pij aanschoppen en vertellen hoe kut de wereld is," zegt tekstschrijver en zanger Reinier. "Wij zijn niet echt een band die droevig wil doen, maar veel dingen zijn te genwoordig nou eenmaal best moeilijk voor jongeren. Mijn teksten zijn vrij per soonlijk en daarom schrijf ik ze ook in het engels. Dan is er meer afstand." Afstand scheppen is niet de enige reden waarom de teksten engelstalig zijn. Fixa tion kijkt verder dan de Nederlandse grens. „Nederlands slaat nou eenmaal niet zo aan in het buitenland. De men sen willen toch weten waar een num mer over gaat." Dat ze een kans maken om door te breken, daar zijn ze het alle vier over eens. „We hebben meegedaan met de voorrondes van Breda Barst en we denken dat we een goede kans maken. Vooral omdat we gevarieerde muziek brengen, dat spreekt veel mensen aan," meent Isaak. „Verder zien we deze cd ook als promotie. Hiermee laten we zien wat we te bieden hebben aan de wereld. We gaan ermee langs platenzaken, radiosta tions en platenmaatschappijen en zeuren net zo lang totdat ze er minstens een keer naar luisteren. Als we er één goede deal aan over houden, is het 't allemaal waard geweest." Het personeel in Beach Club Baja lijkt te zijn weggerukt uit Baywatch. Door Claire Verpaalen Aan het plafond hangen grote plastic haai en en dolfijnen, strandballen en rubber bootjes. Tafeltjes hebben de vorm van exo tisch fruit, de DJ draait zijn plaatjes in een oude speedboat en het personeel lijkt te zijn weggerukt uit Baywatch. Wie graag het vakantiegevoel van een warm zonnig oord wil oproepen en houdt van tropische verrassingen, moet eens gaan kijken in Be ach Club Baja: een bounty eilandje in het hart van Rotterdam. Een levensgrote kunststof strandbal vormt de ingang van Baja en eenmaal binnen wordt ook de meest bevroren, nuchtere Hollander snel opgewarmd. Is het niet door de aankleding met palmbo men en strandtafereeltjes of de tropi sche temperatuur die er heerst, dan toch wel door de schaars geklede per soneelsleden die de meest rare coctails klaarmaken. Kon Tom Cruise in de film Cocktail alleen nog maar een beetje goochelen met be kers en drank, in Baja springen gebruinde beachbums en Pamela look-a-likes voor het minste of geringste op de bar om daar een van te voren ingestudeerd dansje op te voeren. „Het concept van Baja komt oorspronkelijk uit Amerika, daar zijn in totaal elf Baja's," vertelt Rob Mooijenkind. Hij is European we nte 1 tee f fe) j- a e i i j f Supervisor, wat betekent dat hij de leiding heeft over de drie Europese vestigingen van Baja. „De Nederlandse eigenaar zag het idee in Fort Lauderdale, Florida en was daar zo enthousiast over dat hij het naar Nederland haalde. We zijn begonnen met een kleine vestiging hier in Rotterdam en toen het aan bleek te slaan hebben we on geveer twee jaar geleden deze tweede ves tiging in de Karei Doormanstraat geopend. les aan om daar zoveel mogelijk van binnen te slepen. Hier is dat niet echt nodig, maar de dansjes en acts zijn wel gebleven, want dat maakt Baja zo speciaal. Het idee is on dertussen al veel gekopieerd. We hebben ook een soort scout die in die tenten gaat kijken hoe ze het doen, maar meestal wisse len we toch personeel en ideeen uit met an dere vestigingen in de wereid, zodat we steeds wat anders kunnen presenteren." Omdat het hier zo goed liep zijn we een paar weken geleden in Barcelona begon nen en Madrid is de volgende Europese plaats die aan de beurt is." Als het barpersoneel een fooi krijgt wordt er stevig aan de bel getrokken, gaat een handvol servetjes de lucht in en klinkt er een oorverdovende toeter. Ook dit Baja-ge- bruik stamt uit de Verenigde Staten. Mooi jenkind: „In Amerika zijn de lonen voor ho- recapersoneel relatief laag. Ze moeten het dan ook hebben van de fooi en doen er al- In een hoekje onder een palmboom staan Simone (21), Debby (22) en Petra(22) goed keurend naar twee gespierde barmannen te kijken. De drie Rotterdamse vriendinnen komen iedere week in Baja en dan voorna melijk om naar 'de lekkere kerels' te kij ken. „Baja is op het moment de enige leu ke tent in Rotterdam. Overal wordt name lijk house gedraaid en hier niet. De sfeer is altijd goed en er is altijd wel wat te zien. Het is net of je een beetje met vakantie bent." I BU FOTO CEES SPRUIJT/WFA Te zien is er inderdaad genoeg. Het ene (playback)optreden van drie Baywatch ba- bes is nog niet afgelopen of in een ander deel van de zaal likt een meisje slagroom van de buik van een barman. Ondertussen beweegt de menigte op de dansvloer op afwisselende muziek. Het maakt de bezoe kers blijkbaar niet uit wat er precies ge draaid wordt want een Paul de Leeuw medley wordt net zo enthousiast ontvan gen als de voor de hand liggende Beach Boys. Warm is het wel in Baja, maar achter in de beachdub staat een verfrissend briesje. Daar puft Raymond (23) uit van het dan sen. „Baja is volgens mij niet alleen bekend in Rotterdam en omstreken, maar in heel Nederland. Elk weekend stoppen hier bus sen vol mensen uit andere steden voor de deur. Ik vind dat wel leuk, je ziet in ieder geval niet elke week dezelfde koppen." Hoewel Raymond voordelen ziet aan veel publiciteit voor wat hij zijn 'stamdisco' noemt, zitten er ook nadelen aan: „Op tv en in kranten wordt de indruk gewekt of het hier altijd om sex draait. Waarschijnlijk omdat het personeel in strandkleding loopt. Nou, ik heb van al die verhalen nog maar weinig gemerkt. Die vrouwen in biki ni zijn wel leuk om naar te kijken, maar je hebt er niks aan. Je mag ze toch niet aan raken." S S CO OO OO CO OO OO <-T> W NJ O 3 cr, cn crs en ui co ru o in 8 K 0 %s - O 8" *5.3. F* i 3 3 - na iQ 3* 3 S R2& «t> 2 3 5" zro 2 O H 5" I t— u\ 5' "O 0> -i 9 a 0» w 7; -H 3" O) 8 ?- s —O 33 S 3" 01 jar ■53 p rt> 33 0 Si. tu Toni Bra heart The Cou 0 B.E.D. 1 0 IQ' 3 Z S a M Z £T 30 S. UI Madonn Arqentin Gabber 5' i- a- Q- 'o 3- C QJ 3 r> fD O 31 0 0 V» n fD fD fD Q- O i r 3 ?.a I 0 0 2! i" "2 10 3 f fD T» CU n, fD r c 0 -3 st O Q_ fD c "CJ =3 3 3 1 J: "2 S S i- S- -5" 3 -ë S" ëf 3 <~1 IQ o IQ HQ.> O» c -o A crJJ tu 5P-. o. p a s re CD CD H *<>s 3 J?. &-tt= J5 HT re ca 3 mBO 2 CD 2 P r? 3 S".S§aE.i-öS"« g Z™ 1 03 Pr 2- r? B CTQ Poart,<-f-c/jPP-'pr?<2 rt) uv fp «O hr iz F-J Ce—I. CA) 2 3 O. 2. Z, P. P cd g. o ro Ff W WZ fD P- <1 3 N P PC P cd S £- P P cm' al o -« 2 N P "O tr g cm co a w P-. <i M Ö- p- ft. o? r. CD p. 2 a w co Is 8® l-g® s i p-g-atl 3 OP 3- rm a Tl P p, 05. CTQ O- 03 M w. M. \T r+ 03 rt C W Q HA rt- 2 S. 05 Sf «-+■ Q5 £u cr cd CD c/j )-u g- g s- o B.u 3 2. 2 o>' p" S 2 S 2 g j 3 Wm -O S 2 3 A cr 53 03? era Kt" 03 sC o- p- £- ft 3 P- Q-. 3 o- - - <S 3 e-j g-f-s "S g t s s a™ 3' O o S (ÏQ Oj cr 5? CD fD 03 03 HJ W ss 3 3 s g- 5? H- 8 <2- o f w a cm g. a s 3 o o 3 f" ju CD 03 O P N Fr P P n Bi p- y CTQ 2 CD n> m S t=: e- J C c S 2 S- re O o, TT n kg-S'iS 0 5- N. or a p- B o* 2 P B CD P CD 1 g- S- 3 O. 5 03 AA- W D5 43 31 E 3? re' g S'-°E O-3-fr3 s 3-a 5T H> O g- C/3 r5 ro CD i-j HH CD 3 CD P +1 O* 03 r" CD. P t-t 03 31a ST re a 3 P P CD L- e. f? n K" 3 'O** ^2 P 3 CD O CL. 2 ^2 P- p O p- CD N 03 CD CT Pp' 03 ë-E-o r 3 o g. S- M 5 sJ gv 3 CT> P- 2- p. O ü[0 H 2 H. S 0 P-* CAI S.R3- g g pa 3 p'. CD 2 F-> N S-P o "S-S greS p 2? s 2 T3 o era 2 CD qS P p: 2 o' 2 P 03 W 2 eC -re» «2 03 ►-< 3 c-f jr 3 - O CD cD-1^ oT 57 2 cr sf P e - ®- p- Hg-s g !SW|! HT 3 <s m O o E s g S. f- p 2 O1 CD 03 3 3 2-rHP O 2°2?r |S| I g-s-1?»- 1 g|q^.K"§ g 3 3 tr o "3 J=. T3 a cd p CD B p p- c - 3 s S' M re S- q q c o re si a. - tD O-P 3 CD 3 - W P' o - n - CD S P CTQ CD P5 TJ1 cr o> <rt- o> O- 03 P P-> O) mBt X CD_ cn' CD P a- rD <T> CD •-S O CD C/3 O tr o CD •-J in 03 n a s t— CD CD CD P cr CD CD a- CTQ 3 P P f—1 CTQ CD m p P P »-s <J P ts O- CD p Hh» ■P CD ■P s 5© O Z S M: m X32 X (D a! O ^5* r- Chris Re Disco La 3T - Gott Captain Forever! Puff Joh rs aar- 3110 31 X 3 CL 3 57 3 -3 0 ttlf fio 0» QJ O S- K- 0 8» 3 Sr 0 5. 9 HÏ i aT g fD -I- O- 2 tl"" g 3-0 -o a S g g S f w t- 5 f 2 S S"3" o S s S tn co 3 CT3 W OD P CTQ >-* H P CD xs cn CD en CD t— CD CD <J CD »-s UI tr o C CD P <J wm CD !3 ES 1 Pï U- PT P1-* o 0 2L CD o O P-> 03 CD W t v JD Q. CTQ en UI Ui Ui p CD O O p g N tin: P l03 g w w tö Q3 p- co s &0 p- co s co g- 2. c m ~s[ «f. f J* S"1 s -< Z. 5 -li ffï-i f IE? F ss- ZGOWl o O SJ oSs» 2 =■■- S Sr 5- s- '3 O rt> Cf ssi f 2 I &|.3> 9 5' 3 !L O JOgT! Lts ai i AD üf. 3 s I .S f -■10 8°

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 40