DE STEM 'Op je 80e nog bezig zijn is erg onzedelijk' Kartner maakt lied over Jantje m Albert Mol keert terug in panel 'Wie van de Drie' De Parelvissers op hoog niveau SS E en/of W E/LG/CV tribution aresse Een bounty-eiland in hartje Rotterdam D1 Succes voor 'Breda' en 'Tilburg' IRT-informant Haagse Kees doet boekje open Keizer van het jiddische lied maakt come-back Kees Driehuis naar Nova Smurfen terug op tv KTIE MAATSCHAPPIJ beerd, landelijk werkend w als utiliteitsprojecten pn met beheer features in an de van toepassing Irwerken; contacten I; verzorgen van UT/HIT la. betreffende pingen; verzorgen van ringstekeningen. a-tekeningen maken; Iv. calculaties; uitvoeren UT/HIT pestaande relaties; opzicht; beoordeling en bezit zeer goede Idig calculaties samen te It. I voor: ktuur dan uw sollicitatie fchoemacher, ledewerkster zoeken wij een: Icteur een groot aantal zelfstandige Jost ferzichten ^vergaderingen ninistreren van alle zaken mbt b.v. management-team |ke zaken voor de verschillende tine, ten, abonnementen e.d. economischadministratieve Duitse taal in woord en geschrift Üe communicatieve en contactuele IDouanedeclaratie te leiden. En douanedeclarant pac en Sagitta ilum vitae kunt u tot uiterlijk richten aan: Leeuwen, postbus 405/, op de envelop te vermelden, tint u zich telefonisch wenden tot de ens kantooruren telefoonnummer oep B.V. Expeditie- en Transportbedrijf B.V. turg. postbus 4057,5004 JB Tilburg '836837 ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ^fSE^fSL^ ZATERDAG 12 APRIL 1997 or Maarten van de Rakt jn carrière is rijk ge lid met film, ballet, re- ie, Ideinkunst en boe- in. Maar bovenal werd j bekend als de Malle ppie van Wie van de rie. Vrijdag keert hij 80-jarige leeftijd te- u in het panel. Albert öl: „Het is een gotspe denken dat het van- ilf weer geweldig ordt." routebeschrijving van Albert )l eindigt bij hotel Witkamp in Gelderse Laren. „Daar moet naar verder vragen. Anders id je het nooit.Het personeel eraan gewend. Een serveerster ppelt de route uit op een bon tje. Van kant en klare kopietjes Ize niks weten. Zo vindt ze het iker, het platteland woont Albert ol al dertig jaar. „Dit is the fflfe of nowherezeg maar ge- st the end of nowhere," ont- ngthij het bezoek. Een Achter- ekse krenten wegge komt op ta- L„Pak ar zoveel je wil. (aalt jaar lang was hij de flap- ol van Wie van de Drie. De halkse linksbuiten van het pa- met Sonja Barend, Martine en Kees Brusse. Tot 21 mei let is een fenomeen dat iemand i W-jarige leeftijd terugkomt in ie m de Drie. Als je 65 bent, ag je nergens meer aan deelne- dus laat staan als je 80 bent. an nog bezig zijn, da's erg onze- ü]k. Je moet thuis hulpeloos ten mokken of in een bejaar- "huis verrekken." kword op een goeie dag gebeld de Avro. Tja, wat doet een tns dan? Gelukkig heb ik de rtgia nog. Nou, dan denk je: as leuk meegenomen'. Daarbij aalt mee dat ik heel goed he iend ben met Joop Braakhekke, nieuwe presentator en dat ik Werk bevriend ben met Me- laseur, die op de stoel van UineBijl komt," -™m.uuwri mui: ik zuu yruuy veil arm um zu n nwi ma rieeusiaau. han niet iemand van nostal- - Wat geweest is, is geweest. i is teruggaan naar het waar ik de eerste tien le- •nsjaren heb gewoond. Amster- de jaren 1917-1927. Dan sta ;°P die brug aan de Da Costa- w. Ik - ren Christiaan Bor, Ramses Shaf- fy en Marjol Flore laten optreden. De buurt is er altijd bij. Zo is er nooit iets geweest van: 'Wat zou daar nou gebeuren?'. Ook al woon ik hier zo lang, ik blijf gast. Als je buiten zit met gasten uit het wes ten en de boer gaat gieren, kom je om van de stank. Dan moet je maar naar binnen. Het is zijn land, niet het mijne." Imago. „Malle Appie of Nichten Appie. Het zal me een rotzorg zijn. Zo blijft de ware Appie lekker bui ten schot. Ik ben in ieder geval niet bekend geworden omdat ik zo chagrijnig ben. Ook niet om dat ik oneerlijk was. Ik heb alles wat ik ben altijd ruiterlijk toege geven. Soms overdreven, want baldadigheid is mij niet vreemd." Gerinkel. „O god, ojee, het zwaard van Damocles is nu ein delijk gevallen," antwoordt Mol geschrokken en hij loopt met de telefoon naar een belendend ka mertje. Mopperend komt hij te rug: „Ik moet me om kwart voor acht in het ziekenhuis melden. Voor een staaroperatie. Een doorsnee dag. „Die begint met de ezel en de kip pen voeren. Ik heb geen vaatwas ser dus ik was af. Ik maak mijn boodschappenlijstje. Mijn vriend gaat de boodschappen halen. Ik lees wat in de kranten en ik kijk naar het nieuws, ga 's middags anderhalf uur effe een oude he renslaapje doen en dan ben ik weer fit. En dan truttel ik verder door. Daar is weinig van te mel den." Deceptie. „Ach, ja, vele, natuurlijk. De grootste? Ik denk dat die nog ko men moet, maar dan kan je het niet meer navertellen. Je kunt de cepties niet meten. Het kan ook iets heel kleins zijn, iets wat je aangedaan wordt. Gisteravond zag ik op tv een Albanees gezin dat na vier jaar wordt terugge stuurd. Botweg. Zo'n staatssecre taris die gewoon zegt: 'Er kan niks gebeuren'. Dat je met je kop- pie thee naar mensen kijkt die zitten te trillen van de zenuwen. Daarna zap je gewoon door. Het stompt zo verschrikkelijk af. Als je dan nog gaat zeiken over je ei gen deceptie, ben je geen knip voor je neus waard." Geluk. „Dat ik niet alleen leef en niet ziek ben, zijn mijn grote geluk ken. Eenzaamheid is een van de ergste dingen. Bang zijn voor on geneeslijke ziektes. Haal ik de stekker eruit of niet? Kijk, je bent zie een tram, een ritje r ycent- Een auto van toen, r ™e' Een ei van een cent, een F «lis roomboter een dubbeltje. F huppelde ik. Het kleine kreeg Brussels lof op het ffl dan zei-ie: 'Dat lust ik wf ,zei miin tante> die mij i racht: 'Eet je het vandaag aam het morgen koud', b® niet een kindje !ar,ei1 dat op zijn dertigste P.^hiater moest omdat lof6"n met ®rus~ R-t ^et 'edereen aanbevelen. ekent dat de buren alles 1 Runnen vragen, van een uiker tot je auto. Dat de le helpen. Dat zij altijd ®(,gen komen zonder bat de naaste buurman sluit aIs je dood bent. haar het graf brengen, bruiloften en partijen, 'oer de grote kastanje- 'R vo°t vrienden en bu- aan het aftellen. Het lijkt mij ont zettend opwindend om in het jaar 2000 op 3 januari 83 te worden. Voor iemand uit 1917, de Eerste Wereldoorlog, is 2000 bijna sciencefiction. Weet je hoe oud ik ben? Vergelijk een Ford uit 1917 maar eens met de allernieuwste Ferrari. Of een stoomtreintje met een TGV. Dan denk je: die man is tweehonderd jaar oud. In die tijd heb ik meer gedaan dan de ge middelde burger. Van alle vro lijkheden in het leven heb ik me weinig ontzegd, mag ik u wel zeg gen." Beesten. „Ik ben een echte Franciscus van Assisi-fan. Nu heb ik iets van vijftig kippen, een dikke poes en een ezel. Ik heb een kat gehad die is 23 geworden. De laatste drie dagen van haar leven zat ze dag en nacht bij me op schoot. Ik heb intiemer met de kat gepraat dan met veel mensen. Een paar maan den geleden moest de vrouwtjes ezel naar de ezelhemel. Dan schreeuw ik dat een uur lang bui ten van me af. Ezels zijn zulke enige beesten. Daar spelen we mee, verstoppertje en krijgertje." Eeuwige twijfel. „Wel faalangst. Tussen de coulis sen doe ik het nog in mijn broek, maar zodra ik op moet, is het af gelopen. Zo is het ook in het le ven. Dat gaat nooit over. Wie van de Drie, ik moet het nog waarma ken. Het is een gotspe vantevoren te denken dat het geweldig wordt." Circus Knie. „Ik heb geauditioneerd voor Margarethe Knie in Zurich. Ik mocht twee jaar met het circus meedraaien, pistes schoonmaken, elke dag les van de clowns. 'Dan word jij een hele goeie,' zei Mar garethe, 'en mag jij zelf je salaris invullen'. Twee jaar lang olifan tendrollen opruimen, dank je feestelijk. Ik had ook pantomime kunnen doen bij Marcel Marceau, maar om de hele tijd mijn bek te 'Het is een gotspe vantevoren te denken dat het geweldig wordt.' houden, da's niks voor mij." Jekyll and Hyde. „De Duitsers hebben er een mooie zin voor: himmelhoch jauchzend, zum Toden betrübt. Mijn stemmingen hangen van de dag af. Hoe extreem ze zijn? La ten we zeggen heel extreem, na dere uitleg geef ik er niet aan. Ik heb het geluk dat ik mij kan stor ten in daydreaming. Rustig voor het raam zitten en wegdromen. Dan zit ik op het strand van Bar bados, een halve kokoksnoot in de hand met wat lekkers erin. Heb ik daar een penthouse van een miljoen en ga ik met mijn ei gen vliegtuig even naar Amster dam. Zo droom ik alle narigheid weg." Steenbok. „Steenbokken zijn moedertjes. Koken en zorgen, goede raad ge ven. Steenbokken zijn uitsteken de broeders in een ziekenhuis. Zo speel en werk ik al vele jaren met mentaal gehandicapten en ver slaafden in Egmond aan Zee. Dat is een verhaal apart. Om er sum mier iets van te zeggen, daar zie ik het nut niet van in. En ik heb er moeite mee om buiten de pa den van de discretie te gaan wan delen. Ach, ik ben maar een scha- Van onze verslaggever Breda - De rage rond Jantje Smit, het elfjarige zangertje uit Volen- dam, heeft Pierre Kartner geïnspireerd tot een nieuw liedje. Het heet Jantje en het gaat van avond in première tijdens de uit zending van Nederland Muziek land. Het liedje gaat over een jongen die veel van zijn moeder houdt en die hoopt later een meisje te ont moeten dat op zijn moeder lijkt. De Bredase zanger en liedjes schrijver Pierre Kartner heeft het nummer deze week in allerijl op genomen. Het wordt gezongen door de Limburgse zangeres Ani ta de Hoop, de laatste ontdekking van Pierre Kartner. Jantje is de tweede single van Anita de Hoop Nederland Muziekland is van avond te zien op RTL4 en begint om 20.00 uur. TUI Ui UUIOIKM kei in het geheel. Los daarvan be gin ik moe te worden." Rooms-katholiek. „Ik zat vier jaar op het pensio naat St. Louis in Amersfoort en was dus rooms. Ik ben niet prak tiserend. Je kan wel aan de gang blijven van iets te biechten, wat je niet mag doen en wat je toch blijft doen. Een goede verstaan der heeft maar een half woord nodig. Als monseigneur Bekkers of Johannes de 23e had gezegd: 'Manneke, gij moet terugkomen', had ik dat meteen gedaan. Het is een periode waar ik veel aan heb gehad. Ik heb ook nooit zin gehad om het eigen nest te bevuilen." „Wat ik heel naar vind, erg on katholiek, de manier waarop ze met Heerma omgegaan zijn. Wat Van Agt over Heerma zei, dat is schijten in je eigen nest. Je moet godverdomme toch van een niet uitgevonden soort beton zijn, wil je daartegen bestand zijn. Je ziet die man met zijn koffertje weglo pen, net het eind van een hele dramatische film. Dan word ik weer de moederende steenbok, die een arm om zo'n man heen slaat. Dit vind ik eigenlijk het meest interessante van het hele interview." Hemel en hel. „Daarvoor moet je bij de EO zijn. Binnendijk en Knevel weten pre cies waar de Heer woont en waar satan. Die hebben ook de 06- nummers. Voor de rest blijft het een sprong in het duister. Reïn carnatie? Wat zou ik geweest zijn vroeger? Misschien een schand knaap uit de renaissance." „Kan je van die Heerma iets zin nigs in elkaar zetten. Je vindt toch niet dat ik onzin heb ge praat, hè. Waarom doet mij dat nou wat? Ben ik dan zo voor de underdogMisschien wel, omdat ik zelf tot een minderheidsgroep heb behoord." 'Wie van de drie', vanaf vrijdag met Albert Mol, Nederland 1,19.29 uur) Bergen op Zoom. Stads schouwburg De Maagd. De Pa relvissers, opera van Georges Bizet. Teksten Eugène Cormon en Michel Carré. Uitvoerenden Stichting Bredase Opera en Opera Tilburg. Solisten Thea Vermeulen-Peek, Amand Hek kers, Bernard Kruijsen, Henk Verheijden. Tilburgs Begelei- dings Orkest. Regie Frans Meeuwis. Ballet Paso Mezzo. Muzikale leiding Jaak Greg- oor. Gezien donderdag 10 april. Nog te zien dinsdag 15 april in Schouwburg Tilburg. Door Sjef Huismans De opera De Parelvissers heeft zich in Nederland altijd in een grote belangstelling mogen verheugen, dit in te genstelling tot het moeder land Frankrijk. Wat ons nuch- terlingen toch misschien aan spreekt is het exotische en wellicht de romantiek die het onevenwichtige oeuvre toch uitstraalt. De opera is een typisch Bizetpro- duct, Bizet de twijfelaar, de zoe ker, maar ook de veelzijdig muzi kale en zeker ook de spontane schepper. Niettemin kent de ope ra een vrij zware orkestratie, de meest exotische delen uitgezon derd. Hier schuilt het gevaar voor een te vette begeleiding wat soms het geval was, onder meer in het trio O lumière sainte, waar het koper de solisten wegtoeterde. Haagse Kees, de IRT-informant die in 1994 van Justitie ruim twee miljoen gulden kreeg om in het buitenland zijn leven voort te zetten, is maandagavond laat te horen in KRO's radioprogramma Damokles. Voor het eerst vertelt hij zijn verhaal voor een Neder lands medium. Hoewel Justitie hem destijds schadeloos stelde opdat hij Ne derland uit kon, betrok Haagse Kees een villa in Naaldwijk. In de Tweede Kamer zette dit nogal kwaad bloed. Maar Justitie kon geen kant op, omdat er geen voorwaarden waren gesteld aan de uitkering van het geld. Begin dit jaar kwam Haagse Kees weer in het nieuws. Bij zijn huis in de dure villawijk had hij dui venhokken gebouwd. De Raad van State besliste dat die moes ten worden afgebroken, omdat ze niet pasten in het gemeentelijke bestemmingsplan. Het feit dat zijn identiteit nu is uitgelekt, baart Kees niet zoveel zorgen. Dat zijn duiven niet mo gen vindt hij veel erger. KRO-po- grammamaker Ernst Lissauer voert hij langs vergelijkbare dui ventillen in de omgeving. (Radio 1/2, 00.02 uur) Amsterdam (ANP) - De 84-jarige keizer van het Jiddische lied, Leo Fuld, maakt deze maand zijn co me-back. Zijn nieuwe oranjege zinde cd God zegen Nederland moet de ooit wereldberoemde zanger van het levenslied nieuwe roem brengen. Ruim voor Konin ginnedag ligt de plaat in de win kel, aldus Hippo records. De in 1-912-in Rotterdam geboren Leo Fuld nam in 1933 zijn eerste plaat op. Zijn grootste hit was My Yiddishe Mamme. Hij ontliep de jondenvervolging doordat hij in 1939 op tournee ging naar de Verenigde Staten. Fuld keerde in 1.948 in ons land terug. Hij werk te samen met onder anderen Frank Sinatra, Edith Piaf en Charles Aznavour. Overigens moeten we stellen dat het orkest zijn partij met zorg vervulde na een weifelende, niet zuivere start. Het grote koor blonk uit in perfectie, zuiverheid en vooral indrukwekkende mas saliteit. En dit was geen sinecure door de lastige changementen binnen de beperkte ruimte. Hul de ook voor de regie die het toch iedere keer klaarspeelde om di versiteit aan te brengen in de drukke enscenering waardoor het gevaar voor al te grote statische belasting vermeden werd. Ook het ballet kreeg alleen de rol voor wat verlevendiging te zorgen, meer ruimte was er niet. De solisten waren met zorg geko zen. Bernard Kruijsen vertolkte Zurga op meesterlijke wijze en met een natuurlijkheid alsof hij zelf een autochtone Ceijlonees was. Zijn stem is niet meer van de jongste, maar zijn dramatische doorleving is van hoge klasse en geeft de rol een hartverwarmende diepte. Zijn aria O, Nadir, mon ami was van aangrijpende schoonheid. Thea Vermeulen-Peek was uit stekend op dreef. Zij wint nog steeds aan expressie en met haar techniek kan zij haar aria's kleu ren naargelang de muzikale of tekstuele dynamiek vraagt. Haar timbre leent zich bovendien goed voor de couleur Francais. Mooi waren haar Comme autre fois en Dans le ciel sans voile. Amand Hekkers is een getalent eerde lyrische tenor met prachtig geluid. Hij weet zijn zwakke hoge kopregister met zijn techniek uit muntend te beheersen. Zijn to neelhouding is nog wat stijf en statisch en daardoor soms onze ker. Henk Vermeijden is een so list waar je staat op kunt maken, duidelijk, betrouwbaar en voor zien van een goede stem. Aan de aankleding, kostumering, decor en belichting was de uiter ste zorg besteed wat aanleiding gaf tot prachtige tableaus. Het samenwerkingsverband van de koren en het orkest heeft met deze productie een uitvoering van hoog niveau neergezet waar het met trots op kan terugzien. Hilversum (anp) - Kees Drie huis wordt op 1 september de opvolger van Paul Witteman als presentator en adjunct- hoofdredacteur van Nova. Witteman gaat vanaf oktober, in afwisseling met Sonja Ba rend, het programma B en W presenteren dat elke werkdag tussen half acht en acht uur 's avonds wordt uitgezonden. Kees Driehuis (45) werkt nu nog bij de Vara, waar hij in 1974 na de School voor de Journalistiek in dienst kwam. Door zijn over stap naar Nova beëindigt hij het eindredacteurschap van Zembla. Per Seconde Wijzer blijft hij wel presenteren. Amsterdam (anp) - De smurfen komen terug op tv. De blauwe stripfiguurtjes, die jarenlang te zien waren op de buis, zijn vanaf het najaar te zien op Kindemet. De zender heeft een driejarig contract getekend met IMPS, de erven van smurfen-schepper Peyo. Hoogtepunt van de samenwer king is de veertigste verjaardag van de smurfen en het tienjarig jubileum van de kinderzender in 1998. Onderzoek heeft volgens Kindemet uitgewezen dat de smurfen nog altijd populair zijn bij de jeugd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33