DE STEM
'Op je 80e nog bezig
zijn is erg onzedelijk'
Kartner maakt
lied over Jantje
m
Albert Mol keert terug
in panel
'Wie van de Drie'
De Parelvissers
op hoog niveau
SS E en/of W
E/LG/CV
tribution
aresse
Een bounty-eiland in
hartje Rotterdam
D1
Succes voor 'Breda' en 'Tilburg'
IRT-informant
Haagse Kees
doet boekje open
Keizer van het
jiddische lied
maakt come-back
Kees Driehuis
naar Nova
Smurfen
terug op tv
KTIE MAATSCHAPPIJ
beerd, landelijk werkend
w als utiliteitsprojecten
pn met beheer
features in
an de van toepassing
Irwerken; contacten
I; verzorgen van
UT/HIT
la. betreffende
pingen; verzorgen van
ringstekeningen.
a-tekeningen maken;
Iv. calculaties; uitvoeren
UT/HIT
pestaande relaties;
opzicht; beoordeling en
bezit zeer goede
Idig calculaties samen te
It.
I voor:
ktuur dan uw sollicitatie
fchoemacher,
ledewerkster zoeken wij een:
Icteur een groot aantal zelfstandige
Jost
ferzichten
^vergaderingen
ninistreren van alle zaken mbt
b.v. management-team
|ke zaken voor de verschillende
tine,
ten, abonnementen e.d.
economischadministratieve
Duitse taal in woord en geschrift
Üe communicatieve en contactuele
IDouanedeclaratie te leiden.
En douanedeclarant
pac en Sagitta
ilum vitae kunt u tot uiterlijk
richten aan:
Leeuwen, postbus 405/,
op de envelop te vermelden,
tint u zich telefonisch wenden tot de
ens kantooruren telefoonnummer
oep B.V.
Expeditie- en Transportbedrijf B.V.
turg. postbus 4057,5004 JB Tilburg
'836837
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
Gids
^fSE^fSL^
ZATERDAG 12 APRIL 1997
or Maarten van de Rakt
jn carrière is rijk ge
lid met film, ballet, re-
ie, Ideinkunst en boe-
in. Maar bovenal werd
j bekend als de Malle
ppie van Wie van de
rie. Vrijdag keert hij
80-jarige leeftijd te-
u in het panel. Albert
öl: „Het is een gotspe
denken dat het van-
ilf weer geweldig
ordt."
routebeschrijving van Albert
)l eindigt bij hotel Witkamp in
Gelderse Laren. „Daar moet
naar verder vragen. Anders
id je het nooit.Het personeel
eraan gewend. Een serveerster
ppelt de route uit op een bon
tje. Van kant en klare kopietjes
Ize niks weten. Zo vindt ze het
iker,
het platteland woont Albert
ol al dertig jaar. „Dit is the
fflfe of nowherezeg maar ge-
st the end of nowhere," ont-
ngthij het bezoek. Een Achter-
ekse krenten wegge komt op ta-
L„Pak ar zoveel je wil.
(aalt jaar lang was hij de flap-
ol van Wie van de Drie. De
halkse linksbuiten van het pa-
met Sonja Barend, Martine
en Kees Brusse. Tot 21 mei
let is een fenomeen dat iemand
i W-jarige leeftijd terugkomt in
ie m de Drie. Als je 65 bent,
ag je nergens meer aan deelne-
dus laat staan als je 80 bent.
an nog bezig zijn, da's erg onze-
ü]k. Je moet thuis hulpeloos
ten mokken of in een bejaar-
"huis verrekken."
kword op een goeie dag gebeld
de Avro. Tja, wat doet een
tns dan? Gelukkig heb ik de
rtgia nog. Nou, dan denk je:
as leuk meegenomen'. Daarbij
aalt mee dat ik heel goed he
iend ben met Joop Braakhekke,
nieuwe presentator en dat ik
Werk bevriend ben met Me-
laseur, die op de stoel van
UineBijl komt,"
-™m.uuwri mui: ik zuu yruuy veil arm um zu n nwi ma rieeusiaau.
han niet iemand van nostal-
- Wat geweest is, is geweest.
i is teruggaan naar het
waar ik de eerste tien le-
•nsjaren heb gewoond. Amster-
de jaren 1917-1927. Dan sta
;°P die brug aan de Da Costa-
w. Ik -
ren Christiaan Bor, Ramses Shaf-
fy en Marjol Flore laten optreden.
De buurt is er altijd bij. Zo is er
nooit iets geweest van: 'Wat zou
daar nou gebeuren?'. Ook al woon
ik hier zo lang, ik blijf gast. Als je
buiten zit met gasten uit het wes
ten en de boer gaat gieren, kom je
om van de stank. Dan moet je
maar naar binnen. Het is zijn
land, niet het mijne."
Imago.
„Malle Appie of Nichten Appie.
Het zal me een rotzorg zijn. Zo
blijft de ware Appie lekker bui
ten schot. Ik ben in ieder geval
niet bekend geworden omdat ik
zo chagrijnig ben. Ook niet om
dat ik oneerlijk was. Ik heb alles
wat ik ben altijd ruiterlijk toege
geven. Soms overdreven, want
baldadigheid is mij niet vreemd."
Gerinkel. „O god, ojee, het
zwaard van Damocles is nu ein
delijk gevallen," antwoordt Mol
geschrokken en hij loopt met de
telefoon naar een belendend ka
mertje. Mopperend komt hij te
rug: „Ik moet me om kwart voor
acht in het ziekenhuis melden.
Voor een staaroperatie.
Een doorsnee dag.
„Die begint met de ezel en de kip
pen voeren. Ik heb geen vaatwas
ser dus ik was af. Ik maak mijn
boodschappenlijstje. Mijn vriend
gaat de boodschappen halen. Ik
lees wat in de kranten en ik kijk
naar het nieuws, ga 's middags
anderhalf uur effe een oude he
renslaapje doen en dan ben ik
weer fit. En dan truttel ik verder
door. Daar is weinig van te mel
den."
Deceptie.
„Ach, ja, vele, natuurlijk. De
grootste? Ik denk dat die nog ko
men moet, maar dan kan je het
niet meer navertellen. Je kunt de
cepties niet meten. Het kan ook
iets heel kleins zijn, iets wat je
aangedaan wordt. Gisteravond
zag ik op tv een Albanees gezin
dat na vier jaar wordt terugge
stuurd. Botweg. Zo'n staatssecre
taris die gewoon zegt: 'Er kan
niks gebeuren'. Dat je met je kop-
pie thee naar mensen kijkt die
zitten te trillen van de zenuwen.
Daarna zap je gewoon door. Het
stompt zo verschrikkelijk af. Als
je dan nog gaat zeiken over je ei
gen deceptie, ben je geen knip
voor je neus waard."
Geluk.
„Dat ik niet alleen leef en niet
ziek ben, zijn mijn grote geluk
ken. Eenzaamheid is een van de
ergste dingen. Bang zijn voor on
geneeslijke ziektes. Haal ik de
stekker eruit of niet? Kijk, je bent
zie een tram, een ritje
r ycent- Een auto van toen,
r ™e' Een ei van een cent, een
F «lis roomboter een dubbeltje.
F huppelde ik. Het kleine
kreeg Brussels lof op het
ffl dan zei-ie: 'Dat lust ik
wf ,zei miin tante> die mij
i racht: 'Eet je het vandaag
aam het morgen koud',
b® niet een kindje
!ar,ei1 dat op zijn dertigste
P.^hiater moest omdat
lof6"n met ®rus~
R-t ^et 'edereen aanbevelen.
ekent dat de buren alles
1 Runnen vragen, van een
uiker tot je auto. Dat de
le helpen. Dat zij altijd
®(,gen komen zonder
bat de naaste buurman
sluit aIs je dood bent.
haar het graf brengen,
bruiloften en partijen,
'oer de grote kastanje-
'R vo°t vrienden en bu-
aan het aftellen. Het lijkt mij ont
zettend opwindend om in het jaar
2000 op 3 januari 83 te worden.
Voor iemand uit 1917, de Eerste
Wereldoorlog, is 2000 bijna
sciencefiction. Weet je hoe oud ik
ben? Vergelijk een Ford uit 1917
maar eens met de allernieuwste
Ferrari. Of een stoomtreintje met
een TGV. Dan denk je: die man is
tweehonderd jaar oud. In die tijd
heb ik meer gedaan dan de ge
middelde burger. Van alle vro
lijkheden in het leven heb ik me
weinig ontzegd, mag ik u wel zeg
gen."
Beesten.
„Ik ben een echte Franciscus van
Assisi-fan. Nu heb ik iets van
vijftig kippen, een dikke poes en
een ezel. Ik heb een kat gehad die
is 23 geworden. De laatste drie
dagen van haar leven zat ze dag
en nacht bij me op schoot. Ik heb
intiemer met de kat gepraat dan
met veel mensen. Een paar maan
den geleden moest de vrouwtjes
ezel naar de ezelhemel. Dan
schreeuw ik dat een uur lang bui
ten van me af. Ezels zijn zulke
enige beesten. Daar spelen we
mee, verstoppertje en krijgertje."
Eeuwige twijfel.
„Wel faalangst. Tussen de coulis
sen doe ik het nog in mijn broek,
maar zodra ik op moet, is het af
gelopen. Zo is het ook in het le
ven. Dat gaat nooit over. Wie van
de Drie, ik moet het nog waarma
ken. Het is een gotspe vantevoren
te denken dat het geweldig
wordt."
Circus Knie.
„Ik heb geauditioneerd voor
Margarethe Knie in Zurich. Ik
mocht twee jaar met het circus
meedraaien, pistes schoonmaken,
elke dag les van de clowns. 'Dan
word jij een hele goeie,' zei Mar
garethe, 'en mag jij zelf je salaris
invullen'. Twee jaar lang olifan
tendrollen opruimen, dank je
feestelijk. Ik had ook pantomime
kunnen doen bij Marcel Marceau,
maar om de hele tijd mijn bek te
'Het is een gotspe vantevoren te denken dat het geweldig wordt.'
houden, da's niks voor mij."
Jekyll and Hyde.
„De Duitsers hebben er een
mooie zin voor: himmelhoch
jauchzend, zum Toden betrübt.
Mijn stemmingen hangen van de
dag af. Hoe extreem ze zijn? La
ten we zeggen heel extreem, na
dere uitleg geef ik er niet aan. Ik
heb het geluk dat ik mij kan stor
ten in daydreaming. Rustig voor
het raam zitten en wegdromen.
Dan zit ik op het strand van Bar
bados, een halve kokoksnoot in
de hand met wat lekkers erin.
Heb ik daar een penthouse van
een miljoen en ga ik met mijn ei
gen vliegtuig even naar Amster
dam. Zo droom ik alle narigheid
weg."
Steenbok.
„Steenbokken zijn moedertjes.
Koken en zorgen, goede raad ge
ven. Steenbokken zijn uitsteken
de broeders in een ziekenhuis. Zo
speel en werk ik al vele jaren met
mentaal gehandicapten en ver
slaafden in Egmond aan Zee. Dat
is een verhaal apart. Om er sum
mier iets van te zeggen, daar zie
ik het nut niet van in. En ik heb
er moeite mee om buiten de pa
den van de discretie te gaan wan
delen. Ach, ik ben maar een scha-
Van onze verslaggever
Breda - De rage rond Jantje Smit,
het elfjarige zangertje uit Volen-
dam, heeft Pierre Kartner
geïnspireerd tot een nieuw liedje.
Het heet Jantje en het gaat van
avond in première tijdens de uit
zending van Nederland Muziek
land.
Het liedje gaat over een jongen
die veel van zijn moeder houdt en
die hoopt later een meisje te ont
moeten dat op zijn moeder lijkt.
De Bredase zanger en liedjes
schrijver Pierre Kartner heeft het
nummer deze week in allerijl op
genomen. Het wordt gezongen
door de Limburgse zangeres Ani
ta de Hoop, de laatste ontdekking
van Pierre Kartner. Jantje is de
tweede single van Anita de Hoop
Nederland Muziekland is van
avond te zien op RTL4 en begint
om 20.00 uur.
TUI Ui UUIOIKM
kei in het geheel. Los daarvan be
gin ik moe te worden."
Rooms-katholiek.
„Ik zat vier jaar op het pensio
naat St. Louis in Amersfoort en
was dus rooms. Ik ben niet prak
tiserend. Je kan wel aan de gang
blijven van iets te biechten, wat
je niet mag doen en wat je toch
blijft doen. Een goede verstaan
der heeft maar een half woord
nodig. Als monseigneur Bekkers
of Johannes de 23e had gezegd:
'Manneke, gij moet terugkomen',
had ik dat meteen gedaan. Het is
een periode waar ik veel aan heb
gehad. Ik heb ook nooit zin gehad
om het eigen nest te bevuilen."
„Wat ik heel naar vind, erg on
katholiek, de manier waarop ze
met Heerma omgegaan zijn. Wat
Van Agt over Heerma zei, dat is
schijten in je eigen nest. Je moet
godverdomme toch van een niet
uitgevonden soort beton zijn, wil
je daartegen bestand zijn. Je ziet
die man met zijn koffertje weglo
pen, net het eind van een hele
dramatische film. Dan word ik
weer de moederende steenbok,
die een arm om zo'n man heen
slaat. Dit vind ik eigenlijk het
meest interessante van het hele
interview."
Hemel en hel.
„Daarvoor moet je bij de EO zijn.
Binnendijk en Knevel weten pre
cies waar de Heer woont en waar
satan. Die hebben ook de 06-
nummers. Voor de rest blijft het
een sprong in het duister. Reïn
carnatie? Wat zou ik geweest zijn
vroeger? Misschien een schand
knaap uit de renaissance."
„Kan je van die Heerma iets zin
nigs in elkaar zetten. Je vindt
toch niet dat ik onzin heb ge
praat, hè. Waarom doet mij dat
nou wat? Ben ik dan zo voor de
underdogMisschien wel, omdat
ik zelf tot een minderheidsgroep
heb behoord."
'Wie van de drie', vanaf vrijdag met Albert
Mol, Nederland 1,19.29 uur)
Bergen op Zoom. Stads
schouwburg De Maagd. De Pa
relvissers, opera van Georges
Bizet. Teksten Eugène Cormon
en Michel Carré. Uitvoerenden
Stichting Bredase Opera en
Opera Tilburg. Solisten Thea
Vermeulen-Peek, Amand Hek
kers, Bernard Kruijsen, Henk
Verheijden. Tilburgs Begelei-
dings Orkest. Regie Frans
Meeuwis. Ballet Paso Mezzo.
Muzikale leiding Jaak Greg-
oor. Gezien donderdag 10
april. Nog te zien dinsdag 15
april in Schouwburg Tilburg.
Door Sjef Huismans
De opera De Parelvissers
heeft zich in Nederland altijd
in een grote belangstelling
mogen verheugen, dit in te
genstelling tot het moeder
land Frankrijk. Wat ons nuch-
terlingen toch misschien aan
spreekt is het exotische en
wellicht de romantiek die het
onevenwichtige oeuvre toch
uitstraalt.
De opera is een typisch Bizetpro-
duct, Bizet de twijfelaar, de zoe
ker, maar ook de veelzijdig muzi
kale en zeker ook de spontane
schepper. Niettemin kent de ope
ra een vrij zware orkestratie, de
meest exotische delen uitgezon
derd. Hier schuilt het gevaar voor
een te vette begeleiding wat soms
het geval was, onder meer in het
trio O lumière sainte, waar het
koper de solisten wegtoeterde.
Haagse Kees, de IRT-informant
die in 1994 van Justitie ruim twee
miljoen gulden kreeg om in het
buitenland zijn leven voort te
zetten, is maandagavond laat te
horen in KRO's radioprogramma
Damokles. Voor het eerst vertelt
hij zijn verhaal voor een Neder
lands medium.
Hoewel Justitie hem destijds
schadeloos stelde opdat hij Ne
derland uit kon, betrok Haagse
Kees een villa in Naaldwijk. In de
Tweede Kamer zette dit nogal
kwaad bloed. Maar Justitie kon
geen kant op, omdat er geen
voorwaarden waren gesteld aan
de uitkering van het geld.
Begin dit jaar kwam Haagse Kees
weer in het nieuws. Bij zijn huis
in de dure villawijk had hij dui
venhokken gebouwd. De Raad
van State besliste dat die moes
ten worden afgebroken, omdat ze
niet pasten in het gemeentelijke
bestemmingsplan.
Het feit dat zijn identiteit nu is
uitgelekt, baart Kees niet zoveel
zorgen. Dat zijn duiven niet mo
gen vindt hij veel erger. KRO-po-
grammamaker Ernst Lissauer
voert hij langs vergelijkbare dui
ventillen in de omgeving.
(Radio 1/2, 00.02 uur)
Amsterdam (ANP) - De 84-jarige
keizer van het Jiddische lied, Leo
Fuld, maakt deze maand zijn co
me-back. Zijn nieuwe oranjege
zinde cd God zegen Nederland
moet de ooit wereldberoemde
zanger van het levenslied nieuwe
roem brengen. Ruim voor Konin
ginnedag ligt de plaat in de win
kel, aldus Hippo records.
De in 1-912-in Rotterdam geboren
Leo Fuld nam in 1933 zijn eerste
plaat op. Zijn grootste hit was My
Yiddishe Mamme. Hij ontliep de
jondenvervolging doordat hij in
1939 op tournee ging naar de
Verenigde Staten. Fuld keerde in
1.948 in ons land terug. Hij werk
te samen met onder anderen
Frank Sinatra, Edith Piaf en
Charles Aznavour.
Overigens moeten we stellen dat
het orkest zijn partij met zorg
vervulde na een weifelende, niet
zuivere start. Het grote koor
blonk uit in perfectie, zuiverheid
en vooral indrukwekkende mas
saliteit. En dit was geen sinecure
door de lastige changementen
binnen de beperkte ruimte. Hul
de ook voor de regie die het toch
iedere keer klaarspeelde om di
versiteit aan te brengen in de
drukke enscenering waardoor het
gevaar voor al te grote statische
belasting vermeden werd. Ook
het ballet kreeg alleen de rol voor
wat verlevendiging te zorgen,
meer ruimte was er niet.
De solisten waren met zorg geko
zen. Bernard Kruijsen vertolkte
Zurga op meesterlijke wijze en
met een natuurlijkheid alsof hij
zelf een autochtone Ceijlonees
was. Zijn stem is niet meer van de
jongste, maar zijn dramatische
doorleving is van hoge klasse en
geeft de rol een hartverwarmende
diepte. Zijn aria O, Nadir, mon
ami was van aangrijpende
schoonheid.
Thea Vermeulen-Peek was uit
stekend op dreef. Zij wint nog
steeds aan expressie en met haar
techniek kan zij haar aria's kleu
ren naargelang de muzikale of
tekstuele dynamiek vraagt. Haar
timbre leent zich bovendien goed
voor de couleur Francais. Mooi
waren haar Comme autre fois en
Dans le ciel sans voile.
Amand Hekkers is een getalent
eerde lyrische tenor met prachtig
geluid. Hij weet zijn zwakke hoge
kopregister met zijn techniek uit
muntend te beheersen. Zijn to
neelhouding is nog wat stijf en
statisch en daardoor soms onze
ker. Henk Vermeijden is een so
list waar je staat op kunt maken,
duidelijk, betrouwbaar en voor
zien van een goede stem.
Aan de aankleding, kostumering,
decor en belichting was de uiter
ste zorg besteed wat aanleiding
gaf tot prachtige tableaus.
Het samenwerkingsverband van
de koren en het orkest heeft met
deze productie een uitvoering
van hoog niveau neergezet waar
het met trots op kan terugzien.
Hilversum (anp) - Kees Drie
huis wordt op 1 september de
opvolger van Paul Witteman
als presentator en adjunct-
hoofdredacteur van Nova.
Witteman gaat vanaf oktober,
in afwisseling met Sonja Ba
rend, het programma B en W
presenteren dat elke werkdag
tussen half acht en acht uur 's
avonds wordt uitgezonden.
Kees Driehuis (45) werkt nu nog
bij de Vara, waar hij in 1974 na
de School voor de Journalistiek
in dienst kwam. Door zijn over
stap naar Nova beëindigt hij het
eindredacteurschap van Zembla.
Per Seconde Wijzer blijft hij wel
presenteren.
Amsterdam (anp) - De smurfen
komen terug op tv. De blauwe
stripfiguurtjes, die jarenlang te
zien waren op de buis, zijn vanaf
het najaar te zien op Kindemet.
De zender heeft een driejarig
contract getekend met IMPS, de
erven van smurfen-schepper
Peyo.
Hoogtepunt van de samenwer
king is de veertigste verjaardag
van de smurfen en het tienjarig
jubileum van de kinderzender in
1998. Onderzoek heeft volgens
Kindemet uitgewezen dat de
smurfen nog altijd populair zijn
bij de jeugd.