De Rotterdam wil terug naar huis 'Een schokgolf, erger dan een bom' ASN-bank alle aandel Van Omm '00 miljoc KNMI registreerde sinds '92 vijftien aardbevingen boven Drents gas veld zatrdsteenlaag DE STEM BINNENLAND gasnet compressor gas stroomt uit afsluit^ naar boven DE stem poor magere vra i i i i i VRIJDAG 11 APRIL 1997 DE ROTTERDAM keert misschien terug naar de stad waarnaar het 228 meter lange cruise-schip van de Holland America Line vernoemd is. Althans, als de gemeente Rotterdam er voor deze zomer in slaagt een financieel goed onderbouwde commerciële be stemming voor het schip te vinden. Het Van der Valk concern en de Rotterdamse zakenman C. Breekweg zijn kandidaat-exploitanten. Door Joep Trommelen HET IS de bedoeling van De Rot terdam een hotel annex congres centrum te maken, gelegen in de Rijnhaven. Vlakbij de Kop van Zuid op de linkeroever van de Maas, de prestigieuze nieuwe loot aan het centrum van de weer trotse Maasstad. Bovendien ziet de gemeente in het majestueuze schip een toeristische attractie van formaat. De gemeente Rotterdam krijgt van de Holland America Line tot 7 juni uitstel voor de aankoop van De Rotterdam. Woordvoer ster A. de Jong van de gemeente zegt dat Rotterdam in de tussen tijd een haalbaarheidsonderzoek kan doen om het voorstel aan de gemeenteraad voor de aankoop te onderbouwen. Met de aankoop is 21 miljoen dol lar gemoeid. De HAL heeft het uitstel verleend onder voorbe houd dat ook andere potentiële kopers zich kunnen melden. Rot terdam blijft daarbij het eerste recht op koop houden. Op 5 juni wordt het i haalbaarheidsonder zoek aan de gemeenteraad gepre senteerd. „Het hele project om De Rotter dam weer terug naar de stad waar ie vandaan komt te halen kost maar liefst 150 miljoen gul den! Buitenstaanders snappen daar waarschijnlijk niets van. Al leen echte Rotterdammers weten wat die oude schepen van de Hol land Amerika Lijn nu eigenlijk voor de stad betekenen," vertelt geboren-en-getogen Rotterdam mer Ton Hermans (68), al heel zijn leven gebiologeerd door alles wat met de beroemde Holland Amerika Lijn te maken heeft. De inmiddels gepensioneerde ste- debouwkundige annex beeldend kunstenaar heeft de eerste helft van zijn leven in de Maasstad ge woond, en op 14 mei 1940 heeft hij die door toedoen van Duitse bommenwerpers in een puinhoop zien veranderen. De tweede vie rendertig jaar van zijn bestaan woonde hij in Breda, en daar woont hij nu nog. Hermans noemt zichzelf vanwege zijn aan houdende liefde voor zijn geboor testad 'de Rotterdamste Breda- naar'. Toerisme Hermans glundert als de Rotter damse gemeenteraadsfracties eind februari besluiten De Rot terdam voor 37 miljoen gulden aan te kopen. De Rotterdam is in 1971 voor het laatst in de Maas stad te bewonderen geweest. De Rotterdamse politiek ziet in de komst van De Rotterdam een im puls voor het toerisme in de stad. Het schip kan volgens de ge meente in totaal aan maximaal duizend mensen werk gaan bie den. Maar de Rotterdamse politiek keerde in maart terug op zijn schreden: ."Uiteindelijk nam de gemeenteraad geen besluit over de aankoop. Vanwege de finan ciële risico's wil men eerst nader onderzoek naar de economische haalbaarheid van het plan. De gemeenteraad is sterk ver deeld over het plan. Een groot deel van de raadsleden zet vraag tekens bij de economische haal baarheid. Om te voorkomen dat het plan slecht met een kleine meerderheid door de raad zou worden aangenomen of zelfs zou worden weggestemd, heeft het college uiteindelijk voorgesteld het besluit uit te stellen. „Iedere oudere Rotterdammer, ook wie zoals ik al lang niet meer in de stad woont, heeft een band In 1959 liep De Rotterdam l i de Rotterdamse Droogdok Maatschappij van stapel. Het was het laatste grote passagiersschip dat ooit in Nederland is gebouwd. FOTO TON HERMANS met de Holland Amerika Lijn en De Rotterdam, het laatste grote passagiersschip dat de Rotter damse Droogdok Maatschappij in 1958 in Nederland heeft ge bouwd. De Tweede Wereldoorlog werd in Rotterdam ingeleid met de beschieting van het gebouw van de Holland Amerika Lijn. Het schip De Statendam stond meteen al ih brand/" een voorte ken van wat komen zou. Nie mand die dat heeft gezien vergeet die beelden," vertelt Hermans. „Vlak na de oorlog lag de hele stad plat. Er stonden nog maar een paar gebouwen overeind. Het stadhuis, de Bijenkorf van Du- dok. Als je vanuit de stad naar de rivier keek, zag je die schepen van de Holland Amerika Lijn. De Nieuw Amsterdam lag aan de ho rizon, het schip dat in de oorlog was ingezet voor troepentrans port tussen Amerika en Europa. Dat gaf iedere Rotterdammer het idee van 'we tellen weer mee, de stad zal weer worden opge bouwd'." „Rotterdam klampte zich vast aan Amerika. Dat was toch het beloofde land. Veel bedrijven in Rotterdam leverden aan de Hol land Amerika Lijn. Telkens als er een schip vertrok was er volop werk aan de winkel, omdat zo'n schuit telkens weer mvolgeladen moest worden. En er -Werkten veel mensen op de schepen zelf. Deze dingen verklaren de liefde van de Rotterdammer voor alles wat met de HAL te maken heeft." „Je hebt nog steeds een vereni ging van oud-medewerkers van de Holland Amerika Lijn, die om de zoveel tijd bij elkaar komen om over vroeger te kletsen. En op de markt in Rotterdam zien je oud-personeel nog altijd op zoek naar allerlei snuisterijen die met de HAL te maken hebben." Zelf heeft Hermans zich op dat gebied bepaald niet onbetuigd gelaten. Zijn huis in Breda is een mini- museum vol tekeningen, foto's, affiches en scheepsmodellen. Hij reist zelfs naar buitenlandse ha vens als hij weet dat De Rotter dam daar ligt. Trots poseren hij en zijn vrouw dan bij het kolossa le cruise-schip, waarover de fa natieke amateur-fotograaf Her mans tot in de kleinste details uit kan wijden. Bordenwasser Ooit probeerde Ton Hermans als bordenwasser in dienst te komen bij de Holland Amerika Lijn, maar verder dan een rondleiding op De Rotterdam kwam hij des tijds als jongeling niet. Later maakte hij wel een cruise op het schip. Hermans' liefde voor de stad Rot terdam is altijd blijven bestaan. Hij verklaart de innige band uit het trauma van het in mei 1940 verwoeste stadshart, en het feit dat hij als stedebouwkundige zo zijn eigen ideeën over die weder opbouw had. Hij is de wederopbouw altijd blijven volgen, ook toen hij naar Breda verhuisde. Daar bewaart ,hij tienduizend dia's van het her stel van de stad, dat tot op de dag van vandaag voortduurt. Het ge meente-archief van Rotterdam maakt §oms dankbaar gebruik van zijn collectie. „En als ik er niet meer ben mag het archief al le dia's hebben," zegt hij. De thuiskomst van De Rotterdam is voor Hermans een voorlopige kroon op de wederopbouw van Rotterdam. Hoewel hij het Ge meentelijk Havenbedrijf niet rechtstreeks benaderd heeft, heeft Hermans 'aan mensen die binnen het havenbedrijf veel te vertellen hebben' zijn ideeën over een mooie plek voor het hotel- annex congrescentrum kenbaar gemaakt. „Het liefst zou ik 'm zien liggen op de plaats waar vroeger de schepen van de HAL lagen, bij het huidige hotel New York, het oude HAL-kantoor. Vanuit de to rentjes van het kantoor kon de HAL-directie de schepen over de Nieuwe Waterweg aan zien ko men." Hermans herinnert zich ihoe.hdijnn zijn jeugd vanaf de an dere oever de. schepen aan de .Wilhehxünakade bij de HAL- aankomsthal zag liggen. „Maar ja, die aankomsthal wordt nu opgeknapt om dienst te doen als cruise-terminal. Dus daar kan De Rotterdam niet komen. Het alternatief is een plekje om de hoek, in de Rijnhaven." In de Rijnhaven wil de gemeente nog eens 116 miljoen guld'en ste ken in de bouw van een aanleg steiger, aanpassing van het inte rieur van De Rotterdam en de bouw van een 'World Port Expe rience', waar toeristen een indruk kunnen krijgen van het reilen en zeilen van de Rotterdamse haven. Het Gemeentelijk Havenbedrijf spreekt ook wel van Ervarium', dat jaarlijkse derdduizend toeristen i ken. 'Grande Dame' De Amerikanen vinden modffii- seren van De Rotterdam te c en verkiezen het laten bot van een nieuw schip, dat p: kan bieden aan vijfentwintig derd mensen, twee keer zovei De Rotterdam nu kan herbei Er zijn vier andere cruise-i rijen geweest met belangste voor aankoop van de oude 'G de Dame', maar de gemeente l«t- terdam heeft uiteindelijk voorkeur gekregen. Als de gemeente het licht in definitief op groen zet, en ei n meer ondernemers De Rotter commercieel gaan exploit! h kan De Rotterdam in oktober op het oude nest terugkeren, maand neemt neemt de America Line een in Italië stapel lopende nieuwe Roi in gebruik, de zesde die gel is. Van 'Hollands Glorie' is al geen sprake meer. De Hol Amerika Lijn werd in 1988 land America Line..,Toen, derdvijftien jaar na de opricl van wat toen een 'Brug over ii Oceaan' werd genoemd, onl rij gen de aandeelhouders van HAL 780 miljoen gulden var if Amerikaanse concern Carrte Cruise Lines voor de schepen li tels en reisbureau's. De HAL was om fiscale redi» in 1977 al van Nederland naar Antillen verhuisd. De Holli koopmansgeest bleek uiteind ijl sterker dan het Hollands Glorii gevoel. En anno 1997 is hef opj nieuw de koopmansgeest die klein stukje glorie terug wilitaj len. Boven een gasveld in Drente heeft de aarde sinds 1992 al vijftien keer gebeefd. De laatste schok was de ergste. De NAM, exploitant van het veld, sluit niet helemaal uit dat de gaswinning daar stopt. Over scheuren, schade en de hardheid van de knal. Door Céline Rutten Roswinkel - Of de aardbevingen boven het gasveld in Twente grommen of knallen is moeilijk te zeggen. De een beschrijft de laatste beving, die van 19 februari, als een knal. De ander dacht dat het donderde 'want er stond ook een verschrikkelijke dikke storm'. Dat zijn de mensen die geboren en getogen zijn op het aardgasveld in de verre uit hoek van Drente, vlakbij de Duitse grens achter Emmen, in Roswinkel en Emmer Compascuum. Ze zijn niet zo gauw van hun stuk te brengen. „Ik heb horen praten over twintig seconden. Nou, in twintig seconden haal ik de honderd meter als ik hard loop. Maar ik zat op de bank toen het gebeurde, mijn hond schrok wakker en voordat hij tot bij de voordeur was gesprongen, was het al voorbij." Maar F.E. Hijmans heeft de klap heel r anders ervaren. „Mevrouw, ik heb de oorlog meegemaakt en de bombarde menten van de Japanners op Sumatra. De schokgolf van deze laatste aardbe ving ging veel en veel verder dan toen die bommen." Hij heeft tweeënzestig schadegevallen uit de buurt verzameld en voert een directe actie tegen de Ne derlandse Aardolie Maatschappij (NAM), die het laatste restje gas uit het veld naar boven pompt. Hijmans kwam in 1992 vanuit Nieuw Vennep naar Drente. Net nadat voor de eerste keer op het aardgasveld de aarde beefde. Maar ook hij moet wat gewend zijn. „Daar woonde ik precies onder het gedonder van de Kaagbaan van Schiphol. Nu dondert het onder mijn voeten." Tientallen pijltjes De muren van zijn verbouwde boerde rijtje zijn binnen en buiten witgepleis terd. Met een zwarte viltstift heeft hij tientallen pijltjes getekend om alle haarscheurtjes in beeld te houden. Hij kent ze allemaal uit zijn hoofd. „Deze hier is een ouwetje, maar met de grote klap is dat erbij gekomen." En: „Hier heb ik er een van raam tot raam en de ze lange, ook een horizontale is van de aardbeving van 1 maart vorig jaar. Die was 2.8 op de schaal van Richter. Ze worden steeds erger, de laatste was 3.4. Het is volstrekt logisch dat de hui zen scheuren. Het epicentrum lag de laatste keer in de achtertuin van de ga rage, nog geen achthonderd meter ver derop." Zaak is natuurlijk of de muren door en door gescheurd zijn, of alleen het pleisterwerk is beschadigd. Hij mans weet zeker dat het door en door is. Het is moeilijk aan te tonen, want binnen zit alles strak in het stuc. „Daar waren we net voor de aardbe ving mee begonnen en dat hebben we maar afgemaakt." In totaal heeft het KNMI sinds 1992 vijftien aardschokken geregistreerd, waarvan de lichtste 0.9 op de schaal van Richter was en de laatste inder daad met 3.4 de zwaarste. Die cijfers zeggen niet alles, ook de diepte waarop het gebeurt speelt mee. De aardbeving van Roermond was op twintig kilome ter diepte en deze in Drente zitten steeds op slechts anderhalve kilome ter. Dus dat komt veel harder aan. In het café Pagters in Roswinkel la chen de stamgasten. „Het is toch zo gek hè, dat die scheuren alleen in de huizen van de westerlingen zijn te vin den. Ze hebben al die oude veenhuisjes gekocht van bijna een eeuw oud. Die hebben allemaal halfsteens muurtjes. Dat wil nogal eens gauw barsten. Maar wat ze op de televisie aan scheuren la ten zien... nou die heb ik hier ook in huis, al jaren. Ze zijn allemaal uit de tijd dat er riolering werd aangelegd." En: „Iemand wist ook te melden dat zijn balken veertig centimeter waren opgeschoven. Nou ja, dan zou er van dat huis toch niks meer overeind staan." Maar mevrouw H. Beens-Hen- drix heeft geen viltstift nodig om de schade aan te wijzen. Hier zijn deuren ontzet, de verwarmingleidingen kapot gesprongen en is de kalk rond de aan zet van de balken naar beneden geko men. Op het dak van de buurman lig gen de pannen niet meer recht. Van haar handgeslepen kristal en de Wedg- wood-kopjes zijn stukjes afgestoten. Zij heeft de klap gevoeld 'of er een vrachtwagen tegen het huis aanden- derde'. De NAM heeft een schade-expert ge stuurd om alle honderdvijftig klachten te beoordelen. „In geval van twijfel vergoeden we ook," zegt Frank Duut namens de directie. Bij eerdere bevin gen werd de schade ook getaxeerd, maar al die klachten zijn tot nu toe als bouwkundige mankementen beoor deeld. Duut: „Op een vitrinekast na, die na een beving naar voren was ge komen. Dat was een twijfelgeval, maar daar hebben ze zeventienhonderdvijf tig gulden voor uitgekeerd." Juist deze beoordelingen zijn een doorn in het oog van Hijmans. „Die deskundigen deden het te goed in de richting van de NAM." Na lang praten en veel ruzie zijn er nu andere bouw- gas gewonnen. H. Haak van de ling Seismologie van het KNMI. is absoluut niet te voorspellen o daar ook iets gaat beven. Voor pi niet, want het veld is nog jong 0 druk in de aardgaslaag dus nog als it dit anp - bron: NAM kundigen komen taxeren. „Daar heb ik ook niet te veel vertrouwen in. Dat zijn van die Sherlock Holmes-types. Ze stonden met een loepje naar mijn scheuren te turen." Geheimzinnig Het geheimzinnige aan de golf van schokken boven het gasveld is dat het aardgas op een diepte zit van 2500 me ter, maar dat de bevingen zich duizend meter hoger afspelen. Duut wijst op een kaartje met aardlagen en hun breukvlakken. „Je moet je aardgas niet voorstellen als een grote bel. Het gas zit onder hoge druk tussen de poriën van een laag kalksteen geperst. Als je dat gas uit het gesteente laat lopen, wordt de druk, die de poriën open houdt, zwakker. Daardoor gaat de zandsteen krimpen. Hoe dikker de laag, hoe sterker de krimp. In sommige aardgasvelden gaat dat krimpen heel geleidelijk en merk je er niets van. Bij sommige gaat dat met schokken, zeker als er breukvlakken zijn. Boven dit veld zitten grondlagen met veel breukvlakken, waarbij de ene kant altijd meer spanning vertoont dan de andere. Dus door het krimpen van de zandsteen kan er op die lagen erboven zoveel spanning komen te staan dat ze gaan schokken. Nu is dit aardgasveld voor negentig procent leeg. Wij hebben aan het KNMI ge vraagd te onderzoeken of de schokken zo hevig kunnen worden dat het ver standig is om die laatste, miljard ku bieke meter er maar gewoon in te laten zitten. En dan gaat het ons niet op de eerste plaats om eventuele schade, want die betalen we gewoon, maar om de angst van de mensen." In de buurt van Waalwijk wordt ook Aardbevingen ontstaan pas veld voor het grootste deel Maar het is wel interessant, waffl veld bij Waalwijk ligt in een seism actief gebied, daar kan de gron door natuurlijke oorzaken gaan Scheuren Intussen zeggen de gasten in bet van Roswinkel nuchter: „Ja. r morgen weer gebeuren. Of va of over tien minuten." En in ha in Emmer Compascuum vnjsi vrouw Beens op nog meer sc „Dan moet je weten dat ik vorig van de gemeente te horen kreaS A deze bouwval op bijna twee ben geschat. En iedereen die vraagt of ik al helemaal de g ingezakt of dat er nog iets staat. Maar voorlopig kan de JN ai re dag ongeveer een miljoen G het gasveld laten stromen, n over sluiten of doorgaan is pa eind van het jaar klaar. Als pen doorgaat is er een ktei 1 over vijf jaar is het gasveld in val helemaal leeg. I onze redactie economie 0en Haag - Als vrije markt werking die minister Wijers (Economische Zaken) na streeft strikt wordt toegepast oet de Nijmeegse zorgverze keraar VGZ voortaan met elke afzonderlijke specialist, huis- arts apotheker, fysiotherapeut en andere zorgverleners om de tafel gaan zitten om tot tarief- I afspraken te komen. nat is niet alleen ondoenlijk maar staat ook haaks op het streven van Wijers' collega Borst om tot astenbeheersing in de gezond- li d a n d z c z n b d IV z< V Genève (rtr) - De groei van de w< jaar uitgekomen op 4 procent. D procent die in 1995 werd gemete delsorganisatie (WTO) in zijn gist over de wereldhandel. Begin vorig jaar raamde de WTO de groei voor 1996 op 7 procent en eind december op 5 procent. Het tegenvallende percentage is vol gens de organisatie te wijten aan een magere vraag in West-Europa en een vertraging in de grote Azia- tische economieën. Daarentegen boekt Latijns-Ame- rika een exportgroei van 11 pro cent. Mexico was daar koploper met 20 procent meer export. Noord-Amerika zat met 5,5 pro cent ook boven het gemiddelde. Dat gemiddelde werd overigens ook in de eerste vier jaar van de jaren negentig gemeten. Dit jaar ziet de WTO de goederenhandel iets meer toenemen als gevolg van het aantrekken van de economie in West-Europa en Azië en een aanhoudend sterke economische j groei in Latijns-Amerika. Geen zorgen De WTO maakt zich geen zorgen over de achteruitgang van vorig jaar. De organisatie wijst erop dat de groei van de wereldhandel nog altijd groter is dan de gemiddelde groei van de economie. Dat is al sinds halverwege de jaren tachtig het geval. Overigens ging ook oei van de handel in diensten veel harder achteruit dan de han del in goederen. Hier mat de WTO vorig jaar een groeipercentage van 5 tegen 14 in 1995. F 1 Den Haag (anp) - De Algemene Bank) heeft de afgelopen maande kocht. Volgens de bank valt het detail handelsconcern niet meer te con doleren op de principiële maat staven die gelden voor beleggin gen van de ideële bank. De stuk ken vertegenwoordigen een waar de van ruim vijf miljoen gulden. Mold is zijn activiteiten sterk aan het uitbreiden, onder meer in china, Indonesië en Brazilië. ASN-Bank is niet per se tegen de aanwezigheid van Nederlandse Wrijven in die landen, maar wil wel goed zicht hebben op hoe de edrijven daar omgaan met men sem echten en het milieu. „We aken ervoor te beleggen in be- jven waarvan niet zeker is of ze aan onze toetsingscriteria vol- °en aldus een woordvoerder. w k Woordvoerder van Ahold is asd over de opmerkingen n de ASN. „Wij zijn juist een arst controleerbare onderne- De detailhandel is per defi- tm> j openbaar." Hij voegt eraan ?plfa *n Dhina en Indonesië de- La j standaarden worden ge- eerd als in Europa en de Ver- Rotterdam (anp) - De nettowi mm fP\aartconcern Konink: honderd miljoen gulc heeft topman seerdo \7 aandeelhoudersverga Eind f„Kan 0rtlmeren een nettov Van ari' ^3 de presentatie kwar+„1Ineren no§ §een winstve- do em van dd jaar achter de van 19qfiagTen°,eg geli3k result "ine fi?1 tankvaart ve z&dt gehouden met de ketid iner'puan 0mmere; ^stralia1! ^iding van voor oh Zuidoost-Wales vanzi,r,eHï.lCaliënuit 0okin Stoei tJ1!e„mieterlninal,d" r l°t 100.000 kubieke resultaat beha aart verbeterd) 1 gehouden met de boekwi Van Ommeren maakte ook tbreidirnj de tankopsla -Wales breidt V kinSingapo die met ruin meter.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 6