Opel slaat nieuwe wegen in
NU
f
Lussen rijden in
het hart van Europa
EGHER
Motor in nieuwe Corsa zeer zuinig met brandstof
omfort
tsider
x 52 i de stem
SM MER
JM
©pi v.o.f
I kim ket Institute Geograp
hy Ult Pariis dat dit antrum
I We» d nietwaar? Alleen de
lmi:1l,erlangs roert, naar Fu-
I Waarrt Iailkriik'is al de moeite
EET wijzer
De lente is gekomen
SURPLUS
E3
J insiders kijken al een tijdje zeer geïn-
I teresseerd uit naar de lancering van
I de nieuwe Opel Corsa, die in de ko-
mende weken gepland staat.
Milieuconcept
Prijs
Mooi motortraject in België: de laars van Henegouwen
EC Koewacht
[x 0114-361665 I|
Strontkar
Hitier
Bochten
autonieuws KORT
Verkoop Opel Vectra
Stationwagen loopt goed
Lexus als occasion
DR-kentekens op komst
Zuinige diesel voor Audi A3
Daewoo komt met
nieuwe modellen
Motormarkt Europa
groeide fors in '96
I I I I
VRIJDAG 11 APRIL 1997
in
jren
eens
en
bnde
2238 F: (011 5)563033
Door Rien van der Steen
I Niet dat er op zich bijzonder vee! aan de
I uiterst populaire compacte Opel veran-
I dert Zijn door designer Kodama gete-
1 ^de carrosserie kan zeker nog wat
jaartjes mee en ziet er met een licht ge
wijzigd neusje en in kleur gespoten bum
pers inderdaad net weer wat vlotter uit.
I Binnen beperkt het zich tot verbeterde
I stoelen en wat nieuwe kleuraccenten in
I het interieur.
Waarom dan toch die belangstelling? Het
is vooral de totaal nieuwe 1-literversie
die de aandacht trekt. Die volgt namelijk
n koers waarin menig autotechnicus
i een grote toekomst ziet. De motor is niet
i alleen relatief klein, maar doet zijn werk
I ook nog met drie cilinders.
j uitgeklede versie van een grote mo-
I tor? Integendeel, je zou het eerder een
I milieuconcept moeten noemen. Juist
I door die drie cilinders draait het motor-
I tje namelijk bijzonder licht. Samen met
1 een zeer moderne vierkleps- en injectie-
I techniek drukt dat het verbruik omlaag
r pakweg een liter op 17 of 18 kilo-
j meter. Niet onverdienstelijk voor een au-
I to waarvan we toch uit ervaring weten
I dat hij goed dienst kan doen als compac-
1 te gezinsauto.
Overigens hangt dat gunstige lage ver-
J bruik ook samen met een andere opmer-
I kelijke noviteit: een zogenaamde elektri
sche stuurbekrachtiging.
I En dat is precies wat de term al aangeeft.
I Hij ondersteunt de besturing niet hy-
1 draulisch, maar met een elektromotor.
Met als aangenaam gevolg dat hij alleen
J hoeft te werken wanneer er daadwerke-
I lijk gestuurd wordt.
I „Dat klinkt wellicht triviaal, maar het
scheelt toch zodanig dat de volgende
tankstop merkbaar kan worden uitge
steld. Procenten zelfs. En dat komt dan
natuurlijk bovenop de motor zelf die op
J zich al zo'n 10 procent zuiniger is dan de
I vergelijkbare 1.2-liter," zo vertelde de
I verantwoordelijke technicus onze Bel-
che collega's. Die hebben namelijk al
I met de nieuwe Opel gereden.
Onze nieuwsgierigheid was dus stevig
De nieuwe Opel Corsa heeft een zeer zuinige nieuwe 1 liter-motor.
gewekt. Wat is hun mening over de op
merkelijke Corsa 1.0-12V? Is de drieci
linder bijvoorbeeld niet wat erg krap be
meten? Het valt onze zuiderburen kenne
lijk niet eens tegen. „Hij is met 55 paar
denkrachten aanzienlijk sterker dan de
1.2 en benadert de 1.4 liter. Natuurlijk is
het beslist geen pittige auto, maar het is
opvallend hoe makkelijk hij vanuit lage
toerentallen wil versnellen. Zijn top is
150 kilometer per uur."
Dat laatste klopt overigens met de theo
rie. Daarvoor moeten we even naar de
basis van de krachtbron, die nu een der
de liter per cilinder heeft. Een goede
waarde in verband met het rendement.
Daarbij komt dat de nieuwe krachtbron
geen verkleinde versie is van een grotere
viercilinder, maar specifiek voor dit doel
ontworpen. Daardoor is het niet nodig
bepaalde compromissen te sluiten in de
techniek. De motor is, in gewoon taalge
bruik, echt ontwikkeld als compacte
krachtbron. Tot slot de stuurbekrachti
ging. Is daar iets van te voelen? „Door
zijn techniek kan de werking in feite he
lemaal voorgeprogrammeerd worden. Er
is kennelijk naar gestreefd hem net zo
aan te laten voelen als een klassieke hy
draulische bekrachtiging. Het enige
merkbare verschil is een iets vager ge
voel rond de middenpositie."
De meest interessante vraag ligt voor de
hand. Hoe zit het met de prijs van de
nieuweling? Uiteraard is dat in ons land,
waar de introductie nog moet plaatsvin
den, een goed bewaard geheim. Maar bij
onze zuiderburen komt de Corsa 1.0 12V
Young op vrij dezelfde prijs uit als de 1.2
Young. Om precies te zijn 361.000 en
353.000 Belgische franken. Uiteraard zal
er tussen de landen wel wat verschil in
uitrusting zijn. Een gokje dan maar:
rond de 22.000 gulden? We zullen het
binnenkort weten wanneer ook d'n 01-
landers aan d'n beurt zijn.
King en beregening
rmatie bij
1st
ikers
I Door Hans Avontuur
[De motorrijder die bochten
zoekt, begint in Zuid-Lim-
I burg, gevolgd door Ardennen
I en Eifel. Prachtig natuurlijk.
ir wie niet vies is van een-
I voud, strontlucht en een grote
1 Trappist heeft een alternatief
I op amper 2,5 uur rijden van
I buis: La Botte du Hainaut, de
I 'aars van Henegouwen. Ge-
I vuld met lussen van asfalt en
I verrassende stops nabij het
I nieuwe middelpunt van de Eu-
I ropese Unie.
I zijn twee wegen naar het cen-
I rum van de Europese Unie: een
I snelle en een langzame. Zoals
I Sooniikelijk is de trage het
I mooist. Maar om niet meteen
I oor boerengehuchten te hoeven
I 'ringen, wordt het de tussenop-
I rin&: vanal Namen langs de
I aas afzakken tot Bouvignes en
I 'etv°lgens kasteeltjes scoren in
I ouvignes zelf, in Weillen en in
I «ossee.
It'tB611 wonderschone weg door
Ii rTS.duRoi komt dan uitein-
I eiJk Viroinval binnen bereik,
I m ®emeente die zich eigenaar
I van ket geografisch
tt eJPuat van de Europese
I laJ' de toetreding van Fin-
I m Zweden en Oostenrijk be-
I las aan niet meer in Frankrijk
oLmaar net over de grens: in
gnies-en-Thiérache te België,
««gvoor we richting hotel koer-
I on 'f20, n we het middelpunt
I tad b, uunt het alvast maar ge-
met po» dichte bossen en
I Maar Paar vette bochten erin.
aboeerst dat middelpunt. Ze
I nunipra W zowaar een echt mo-
I zw! Va,n Semaakt. Het is een
Downtown Oignies-en-Thiérache.
tene>,ni!CUlptuur waar de bezoe-
I cies I k gaan staan dus Pre-
een W middelpunt - en met
ziek VpJe> mazzel naar de mu-
Het k wind kan luisteren.
LvMtStWerk staat temidden
|de „J len Paaltjes met daarop
|bet hart\Van de üdstaten met
I- i«rtal van hun toetreding.
Er komen gemiddeld honderd
mensen per dag, zegt het meisje
van de schaarsgevulde souvenir-
kraam. De meesten komen per
bus, kijken eventjes rond, maken
een foto en zijn foetsie.
De lucht dreigt. En voor die el
lende los barst, maken we nog
een ommetje door Frankrijk.
Langs Fumay en stroomafwaarts
langs de Maas naar Haybes, Fé-
pin, Montigny en Vireux. Een
klein stukje industrie en dan de
vallei van de Viroin binnen,
waar alles acuut anders wordt:
rust, ruimte, dorp, kerk, plein,
café en de boerderij met mest
wagen.
De route door het kleine dal
volgt de Viroin langs kleine
plaatsen als Mazée, Treignes,
Vierves en Olloy. Bij de meest
toeristisch uitgedoste kern Nis
mes - met motorclubhuis Le
Beau Rivage - splitst het vrien
delijke riviertje zich in de Eau
Blanche en de Eau Noire. Wij
verlaten Viroinval eveneens. Op
zoek naar het hotel in Boussu-
en-Fagne. Voor de liefhebbers:
er zijn in deze omgeving ook ge
noeg campings te vinden,
's Avonds maken we een plan
voor de dag erna. We besluiten
om dan het puntje van de provi
de Namen te verlaten voor een
rit door het zuiden van de Botte
du Hainaut, de Laars van Hene
gouwen. Naar Chimay, Macon,
Momignies, de abdij van Scour-
mont en naar Brüly-de-Pesche,
van waar Adolf Hitler 22 dagen
lang het offensief tegen Frank
rijk leidde.
Een fantastisch traject gaat via
Aublain naar Virelles. Deze rit
voert over glooiend terrein met
af en toe een pittig klimmetje,
een vergezicht en dan weer een
enthousiast slingerende weg
naar beneden. De meeste boch
ten zijn overzichtelijk zodat het
gas erop kan blijven. Te meer
omdat het wegdek perfect is en
het ritme zelden wordt gebroken
door tegemoetkomend verkeer.
Hét is een manier van motorrij
den die je in Nederland alleen
nog in Oost-Groningen en
Zeeuws Vlaanderen tegenkomt;
op zondagmorgen voor zeven
uur.
FOTO VENTURA
En dan nog moet je oppassen
voor die ene auto met partyhop
pers.
Maar enfin, we waren juist hier
om dergelijke ellende van ons af
te zetten. In Lompret stappen we
eventjes af voor de restanten van
een Romeins kamp. Daarna gaat
het verder, het dal van de Eau
Blanche uit naar Virelles met
zijn meer en naar Chimay met
koffie op het aardige pleintje en
een bezoek aan het kasteel van
de Prinsen van Chimay.
Prinses Elisabeth van Chimay
geeft hier meestal persoonlijk de
rondleiding. Het kasteel brand
de acht keer af en werd even zo
vaak weer opgebouwd. Tijdens
een bezoek is een deel toeganke
lijk: de kapel,_de hal, de portret
kamer en de topper van Chimay,
het prachtige privé-theater. On
derweg vertelt de prinses vele
verhalen over de soms wonder
lijke bewoners van het kasteel
zoals Madame Tallien, die een
grote rol speelde in de Franse
Revolutie en een soort society fi
guur was. Tijd voor een stukje
rijden. Naar Macon, waar op het
dorpsplein Yvon Paul een in eta
ges geknipte lindenboom staat.
Het dorp is trouwens vergeven
van linden, want ook in andere
straten en op andere pleinen ko
men we ze tegen. Vervolgens
voert een mooie route door
Frankrijk naar Ohain en terug
België in naar de op een heuvel
gelegen grensplaats Momignies.
Via Beauwelz rijden we over een
heerlijke weg naar Macquenoise,
dat ook hoger ligt, maar dan aan
de overzijde van de Oise zodat
we eerst omlaag en daarna weer
omhoog rijden. Het is een aardig
stil dorp met soms een verge
zicht op de vallei.
Van de abdij de Scourmont had
den we ons foute voorstellingen
gemaakt. Hier wordt de trappist
Chimay Bleu gebrouwen en dan
denk je aan eeuwenoude gangen
en kelders met grote vaten waar
in het monnikenbier ligt te gis
ten. Het complex bestaat echter
uit nogal moderne gebouwen
met door systeemplafonds ge
dempt geluid. Niks geen eindelo
ze galerijen waardoor indruk
wekkend psalmgezang galmt.
Wij gaan liever verder. Naar het
slingerend traject dat via Rièzes
en Cul-des-Sarts naar Brüly-de-
Pesche gaat. Over een hobbel
weggetje nadereh we het ge
hucht dat bestaat uit enkele hui
zen, een café, een kerk en de at
tractie: de bunker van Adolf Hit
ler. Tijdens de veldtocht tegen
Frankrijk was Brüly-de-Pesche
het Duits Hoofdkwartier.
Foto's tonen de kopstukken van
het Derde Rijk die hier bijeen
kwamen zoals Himmler, Goe-
ring, Bormann, Von Ribbentrop
en Von Schirach. Ook de führer
zelf kwartierde in: van 6 tot 28
juni 1940. Hij had zijn eigen
chalet, twee secretaresses en
aanvullend personeel.
Het enige dat daarvan nog over
eind staat, is de bunker waarin
Hitier kon schuilen bij eventuele
aanvallen van de Franse lucht
macht of artillerie. Op de plaats
van zijn chalet staat nu een mo
dern chalet met een tentoonstel
ling over de Duitse invasie van
België en Frankrijk. Er hangen
vele foto's, documenten, kaarten
met troepenbewegingen en ook
zijn er wat kleine wapens te
zien. Het leuke van Brüly is ech
ter dat na het vertrek van de
Duitsers - toen de veldtocht te
gen de Fransen voorbij was - de
ondergrondse van Thiérache (zo
heet het grote bosgebied) het
kamp als hoofdkwartier heeft
gebruikt. Daarover is bij de bun
ker een tweede chalet ingericht.
Aan de hand van foto's en tek
sten wordt uitgelegd dat dit ver
zet 'groep D' werd genoemd in
het 350 man en vrouw sterke
verzetsnetwerk Hotton.
De Maquis, zoals het verzet ook
wel heette, hanteerde een soort
nomaden-taktiek en verhuisde
het hoofdkwartier voortdurend.
Dat dit werk niet zonder gevaar
was, tonen de cijfers: een kwart
van de 350 maquis vond de dood
in de strijd, de martelkamer of
voor het executiepeloton. Voor
hen is aan de weg naar Couvin
een kapel gebouwd.
De weg zelf is een attractie met
enkele feestelijke bochten. Het
dorp Couvin biedt water (Eau
Noire), een oude kerk op een
heuvel en resten van een fort.
Bovendien zijn er in de nabije
omgeving enkele grotten te vin
den. Om het af te leren, maken
we nog één klein rondje door het
Föret de Nismes. Door een muur
van groen naar Regniéssart en
Oignies, het stille dorp dat plot
seling bekend werd omdat het
geografisch centrum van de Eu
ropese Unie er kwam te liggen.
Veel is er sindsdien niet veran
derd. Goed, er stopt wel eens een
bus, auto of motor. En dat be
zoek is „best voor de commerce".
Maar verder gaat het trage leven
er voort. We gaan zoals we geko
men zijn: traag, maar nu over de
kleinste binnenwegen door de
bossen van Aublain en Senzeille.
In de wetenschap dat het zuiden
van Henegouwen en Namen mis
schien minder heuvelachtig is
dan de Ardennen en de Eifel,
maar dat je er door de geringe
drukte dubbel geniet van elk
landschap, elk uitzicht en niet in
de laatste plaats van elke bocht.
Informatie: Belgisch Verkeersbu
reau, Kennemerplein 3, 2011 MH
Haarlem. Telefoon 023-5344434.
De nieuwe Opel Vectra Station
wagon slaat aan. In twee maan
den zijn er in Nederland al drie
duizend van verkocht, meldt de
importeur. Dat zijn er veel, ze
ker gezien het feit dat Opel in
deze klasse tot nu toe niet met
een stationwagon was vertegen
woordigd.
Uit verkoopdetails blijkt dat de
kopers van deze auto een voor
keur tonen voor de typen met
extra motorvermogen en luxe.
Dat bleek al eerder ook het ge
val met de stationwagons van
de Astra en de Omega. Voor
1997 mikt Opel op een verkoop
van achtduizend stuks.
Lexus is een merk dat niet gauw
in de krantenkolommen met
tweedehands auto's opduikt.
Mensen die zo'n topauto zoe
ken, proberen eerder via de
dealer - Nederland telt er
vijf - iets te regelen. Er is in het
algemeen meer vraag dan aan
bod. Voor de liefhebbers orga
niseren de gezamenlijke dealers
echter volgend weekeinde - 12
en 13 april - in Raamsdonks-
veer een 'Lexus Occasion Eve
nement' met een ruim aanbod.
De getoonde modellen worden
aangeboden met garantie tot
300.000 km. Proefrijden is mo
gelijk. Bezoekers kunnen tevens
de collectie van het Nationaal
Automobiel Museum bekijken.
De show wordt gehouden in de
koepelshowroom te
Raamsdonksveer, langs de A27,
van 10 tot 17 uur.
Nieuw op de weg gekomen per
sonenauto's van voor 1973 rij
den rond met kentekens die be
ginnen met DE, DH, DL en DM,
gevolgd door vier cijfers. In het
blauw, zoals dat bij klassieke
auto's hoort. Vanaf 14 april
geeft de Rijksdienst voor het
Wegverkeer kentekens uit die
met DR beginnen; de lettercom
binatie DM (de meeste recente)
is vol.
Audi gaat de compacte A3 voor
taan ook leveren met 1.9 li
ter/110 pk TDI dieselmotor. De
prijs van de auto is vastgesteld
op ƒ50.900,-.
Volgens de fabrikant verbruikt
de auto gemiddeld slechts vijf
liter brandstof op 100 kilome
ter. Net als elke A3 heeft de
kleinste Audi standaard een
elektronisch sperdifferentieel,
twee airbags, abs, stuurbe
krachtiging, centrale vergren
deling, lichtmetalen velgen, in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel en verstelbare bestuur
dersstoel en o.a. elektrisch be-
dienbare ramen voor. Zij-air
bags zijn voor 1.321 gulden le
verbaar.
Medio dit jaar komt Daewoo
met een nieuwe generatie mo
dellen, waarvan de eerste een
compacte auto zal zijn. Die
wordt in enkele varianten aan
geboden, naast de bestaande
Nexia en Espero.
Daewoo is nu een paar jaar op
de Nederlandse markt en ver
kocht vorig jaar bijna 8.000 au
to's. De huidige producten leu
nen nog heel sterk op bedaagde
GM-technologie, want Daewoo
maakte auto's in licentie totdat
de banden met GM verbroken
werden.
De komende jaren wil Daewoo
grote en kleine auto's op de
markt brengen, maar ook sta
tionwagons en cabriolets. De
eerste nieuwe auto uit eigen
keuken wordt de Lanos.
Hoewel de markt in Nederland
stabiel blijft, was 1996 een
enorm succesvol jaar voor de
Europese motorfietsbranche.
De afzet groeide vorig jaar met
20 tot 653.400. Een nieuw re
cord. In Frankrijk werden ruim
116.000 motorfietsen gekocht,
een stijging van 37 Duits
land verkocht 25 procent meer
(271.723), een percentage dat
door Groot-Brittannië geëven
aard werd (59.328).
Ook in Italië gingen de zaken
goed. Daar werden meer dan
88.000 motoren verkocht (+9,5
procent). In heel Europa werden
bijna 143.000 motorscooters
verkocht. Een resultaat van het
Al rijbewijs, dat zestienjarigen
of houders van een B-rijbewijs
in staat stelt een lichte motor of
motorscooter van maximaal 125
cm3 te besturen. Nederland
doet daar niet aan mee en vol
gens de branche ligt het daar
aan, dat de motormarkt hier
niet groeit. Er werden hier in
1996 17.000 motorfietsen ver
kocht. In de topjaren 1992 en
1993 lagen die aantallen boven
20.000.
Door Marijke Prins
De lente is gekomen. Als het weer zich ook zo gedraagt, is het tijd
om ergens te gaan picknicken om te vieren dat we weer veel naar
buiten kunnen. Hier een voorstel voor een gezellig gevulde pick
nickmand. Alle hapjes smaken ook lekker wanneer ze koud wor
den gegeten.
Voor vier personen
kipkluifjes
750 gram kippenboutjes
2 eetlepels olie
2 tenen knoflook
1 theelepel gemalen koriander
mespuntje gemberpoeder
zout naar smaak
Smeer te bouten in met de kruiden. Giet de olie erover heen en
laat de kip een paar uur marineren. Verwam de oven voor op 175
graden en zet de kip in een goed afgedekte schaal of ovenvaste
pan 2 uur in de oven. Tussentijds de kip omdraaien.
Rijstsalade
4 kopjes rijst
1 rode paprika
1 kwartliterblikje mais
2 geklutste eieren
1 klein uitje in snippers
2 eetlepels olie
zout naar smaak
Kook de rijst gaar. Snij de paprika in piepkleine blokjes. Smoor
in een bakpan de ui. Roer de rijst en de groente erdoorheen. Giet
het eierstruif in de pan en roer goed door totdat het struif is ge
stold. Dan ook is de salade klaar.
Frisse sandwiches
acht sneetjes witte casino
150 gram zachte kaas type Monchou
2 eetlepels gesnipperde bieslook
32 plakjes komkommer
peper en zout naar smaak
Besmeer het brood met de kaas. Leg op de helft van de sneetjes 4
plakjes komkommer, wat bieslook en bestrooi het geheel met pe
per en zout naar smaak. Dek de boterhammen af met een met kaas
besmeerde snee en snij de sandwiches in driehoeken.
Vul de man verder aan met blokjes kaas, fruit, drinken en even
tueel een vruchtenyoghurtje voor toe.