Opel slaat nieuwe wegen in NU f Lussen rijden in het hart van Europa EGHER Motor in nieuwe Corsa zeer zuinig met brandstof omfort tsider x 52 i de stem SM MER JM ©pi v.o.f I kim ket Institute Geograp hy Ult Pariis dat dit antrum I We» d nietwaar? Alleen de lmi:1l,erlangs roert, naar Fu- I Waarrt Iailkriik'is al de moeite EET wijzer De lente is gekomen SURPLUS E3 J insiders kijken al een tijdje zeer geïn- I teresseerd uit naar de lancering van I de nieuwe Opel Corsa, die in de ko- mende weken gepland staat. Milieuconcept Prijs Mooi motortraject in België: de laars van Henegouwen EC Koewacht [x 0114-361665 I| Strontkar Hitier Bochten autonieuws KORT Verkoop Opel Vectra Stationwagen loopt goed Lexus als occasion DR-kentekens op komst Zuinige diesel voor Audi A3 Daewoo komt met nieuwe modellen Motormarkt Europa groeide fors in '96 I I I I VRIJDAG 11 APRIL 1997 in jren eens en bnde 2238 F: (011 5)563033 Door Rien van der Steen I Niet dat er op zich bijzonder vee! aan de I uiterst populaire compacte Opel veran- I dert Zijn door designer Kodama gete- 1 ^de carrosserie kan zeker nog wat jaartjes mee en ziet er met een licht ge wijzigd neusje en in kleur gespoten bum pers inderdaad net weer wat vlotter uit. I Binnen beperkt het zich tot verbeterde I stoelen en wat nieuwe kleuraccenten in I het interieur. Waarom dan toch die belangstelling? Het is vooral de totaal nieuwe 1-literversie die de aandacht trekt. Die volgt namelijk n koers waarin menig autotechnicus i een grote toekomst ziet. De motor is niet i alleen relatief klein, maar doet zijn werk I ook nog met drie cilinders. j uitgeklede versie van een grote mo- I tor? Integendeel, je zou het eerder een I milieuconcept moeten noemen. Juist I door die drie cilinders draait het motor- I tje namelijk bijzonder licht. Samen met 1 een zeer moderne vierkleps- en injectie- I techniek drukt dat het verbruik omlaag r pakweg een liter op 17 of 18 kilo- j meter. Niet onverdienstelijk voor een au- I to waarvan we toch uit ervaring weten I dat hij goed dienst kan doen als compac- 1 te gezinsauto. Overigens hangt dat gunstige lage ver- J bruik ook samen met een andere opmer- I kelijke noviteit: een zogenaamde elektri sche stuurbekrachtiging. I En dat is precies wat de term al aangeeft. I Hij ondersteunt de besturing niet hy- 1 draulisch, maar met een elektromotor. Met als aangenaam gevolg dat hij alleen J hoeft te werken wanneer er daadwerke- I lijk gestuurd wordt. I „Dat klinkt wellicht triviaal, maar het scheelt toch zodanig dat de volgende tankstop merkbaar kan worden uitge steld. Procenten zelfs. En dat komt dan natuurlijk bovenop de motor zelf die op J zich al zo'n 10 procent zuiniger is dan de I vergelijkbare 1.2-liter," zo vertelde de I verantwoordelijke technicus onze Bel- che collega's. Die hebben namelijk al I met de nieuwe Opel gereden. Onze nieuwsgierigheid was dus stevig De nieuwe Opel Corsa heeft een zeer zuinige nieuwe 1 liter-motor. gewekt. Wat is hun mening over de op merkelijke Corsa 1.0-12V? Is de drieci linder bijvoorbeeld niet wat erg krap be meten? Het valt onze zuiderburen kenne lijk niet eens tegen. „Hij is met 55 paar denkrachten aanzienlijk sterker dan de 1.2 en benadert de 1.4 liter. Natuurlijk is het beslist geen pittige auto, maar het is opvallend hoe makkelijk hij vanuit lage toerentallen wil versnellen. Zijn top is 150 kilometer per uur." Dat laatste klopt overigens met de theo rie. Daarvoor moeten we even naar de basis van de krachtbron, die nu een der de liter per cilinder heeft. Een goede waarde in verband met het rendement. Daarbij komt dat de nieuwe krachtbron geen verkleinde versie is van een grotere viercilinder, maar specifiek voor dit doel ontworpen. Daardoor is het niet nodig bepaalde compromissen te sluiten in de techniek. De motor is, in gewoon taalge bruik, echt ontwikkeld als compacte krachtbron. Tot slot de stuurbekrachti ging. Is daar iets van te voelen? „Door zijn techniek kan de werking in feite he lemaal voorgeprogrammeerd worden. Er is kennelijk naar gestreefd hem net zo aan te laten voelen als een klassieke hy draulische bekrachtiging. Het enige merkbare verschil is een iets vager ge voel rond de middenpositie." De meest interessante vraag ligt voor de hand. Hoe zit het met de prijs van de nieuweling? Uiteraard is dat in ons land, waar de introductie nog moet plaatsvin den, een goed bewaard geheim. Maar bij onze zuiderburen komt de Corsa 1.0 12V Young op vrij dezelfde prijs uit als de 1.2 Young. Om precies te zijn 361.000 en 353.000 Belgische franken. Uiteraard zal er tussen de landen wel wat verschil in uitrusting zijn. Een gokje dan maar: rond de 22.000 gulden? We zullen het binnenkort weten wanneer ook d'n 01- landers aan d'n beurt zijn. King en beregening rmatie bij 1st ikers I Door Hans Avontuur [De motorrijder die bochten zoekt, begint in Zuid-Lim- I burg, gevolgd door Ardennen I en Eifel. Prachtig natuurlijk. ir wie niet vies is van een- I voud, strontlucht en een grote 1 Trappist heeft een alternatief I op amper 2,5 uur rijden van I buis: La Botte du Hainaut, de I 'aars van Henegouwen. Ge- I vuld met lussen van asfalt en I verrassende stops nabij het I nieuwe middelpunt van de Eu- I ropese Unie. I zijn twee wegen naar het cen- I rum van de Europese Unie: een I snelle en een langzame. Zoals I Sooniikelijk is de trage het I mooist. Maar om niet meteen I oor boerengehuchten te hoeven I 'ringen, wordt het de tussenop- I rin&: vanal Namen langs de I aas afzakken tot Bouvignes en I 'etv°lgens kasteeltjes scoren in I ouvignes zelf, in Weillen en in I «ossee. It'tB611 wonderschone weg door Ii rTS.duRoi komt dan uitein- I eiJk Viroinval binnen bereik, I m ®emeente die zich eigenaar I van ket geografisch tt eJPuat van de Europese I laJ' de toetreding van Fin- I m Zweden en Oostenrijk be- I las aan niet meer in Frankrijk oLmaar net over de grens: in gnies-en-Thiérache te België, ««gvoor we richting hotel koer- I on 'f20, n we het middelpunt I tad b, uunt het alvast maar ge- met po» dichte bossen en I Maar Paar vette bochten erin. aboeerst dat middelpunt. Ze I nunipra W zowaar een echt mo- I zw! Va,n Semaakt. Het is een Downtown Oignies-en-Thiérache. tene>,ni!CUlptuur waar de bezoe- I cies I k gaan staan dus Pre- een W middelpunt - en met ziek VpJe> mazzel naar de mu- Het k wind kan luisteren. LvMtStWerk staat temidden |de „J len Paaltjes met daarop |bet hart\Van de üdstaten met I- i«rtal van hun toetreding. Er komen gemiddeld honderd mensen per dag, zegt het meisje van de schaarsgevulde souvenir- kraam. De meesten komen per bus, kijken eventjes rond, maken een foto en zijn foetsie. De lucht dreigt. En voor die el lende los barst, maken we nog een ommetje door Frankrijk. Langs Fumay en stroomafwaarts langs de Maas naar Haybes, Fé- pin, Montigny en Vireux. Een klein stukje industrie en dan de vallei van de Viroin binnen, waar alles acuut anders wordt: rust, ruimte, dorp, kerk, plein, café en de boerderij met mest wagen. De route door het kleine dal volgt de Viroin langs kleine plaatsen als Mazée, Treignes, Vierves en Olloy. Bij de meest toeristisch uitgedoste kern Nis mes - met motorclubhuis Le Beau Rivage - splitst het vrien delijke riviertje zich in de Eau Blanche en de Eau Noire. Wij verlaten Viroinval eveneens. Op zoek naar het hotel in Boussu- en-Fagne. Voor de liefhebbers: er zijn in deze omgeving ook ge noeg campings te vinden, 's Avonds maken we een plan voor de dag erna. We besluiten om dan het puntje van de provi de Namen te verlaten voor een rit door het zuiden van de Botte du Hainaut, de Laars van Hene gouwen. Naar Chimay, Macon, Momignies, de abdij van Scour- mont en naar Brüly-de-Pesche, van waar Adolf Hitler 22 dagen lang het offensief tegen Frank rijk leidde. Een fantastisch traject gaat via Aublain naar Virelles. Deze rit voert over glooiend terrein met af en toe een pittig klimmetje, een vergezicht en dan weer een enthousiast slingerende weg naar beneden. De meeste boch ten zijn overzichtelijk zodat het gas erop kan blijven. Te meer omdat het wegdek perfect is en het ritme zelden wordt gebroken door tegemoetkomend verkeer. Hét is een manier van motorrij den die je in Nederland alleen nog in Oost-Groningen en Zeeuws Vlaanderen tegenkomt; op zondagmorgen voor zeven uur. FOTO VENTURA En dan nog moet je oppassen voor die ene auto met partyhop pers. Maar enfin, we waren juist hier om dergelijke ellende van ons af te zetten. In Lompret stappen we eventjes af voor de restanten van een Romeins kamp. Daarna gaat het verder, het dal van de Eau Blanche uit naar Virelles met zijn meer en naar Chimay met koffie op het aardige pleintje en een bezoek aan het kasteel van de Prinsen van Chimay. Prinses Elisabeth van Chimay geeft hier meestal persoonlijk de rondleiding. Het kasteel brand de acht keer af en werd even zo vaak weer opgebouwd. Tijdens een bezoek is een deel toeganke lijk: de kapel,_de hal, de portret kamer en de topper van Chimay, het prachtige privé-theater. On derweg vertelt de prinses vele verhalen over de soms wonder lijke bewoners van het kasteel zoals Madame Tallien, die een grote rol speelde in de Franse Revolutie en een soort society fi guur was. Tijd voor een stukje rijden. Naar Macon, waar op het dorpsplein Yvon Paul een in eta ges geknipte lindenboom staat. Het dorp is trouwens vergeven van linden, want ook in andere straten en op andere pleinen ko men we ze tegen. Vervolgens voert een mooie route door Frankrijk naar Ohain en terug België in naar de op een heuvel gelegen grensplaats Momignies. Via Beauwelz rijden we over een heerlijke weg naar Macquenoise, dat ook hoger ligt, maar dan aan de overzijde van de Oise zodat we eerst omlaag en daarna weer omhoog rijden. Het is een aardig stil dorp met soms een verge zicht op de vallei. Van de abdij de Scourmont had den we ons foute voorstellingen gemaakt. Hier wordt de trappist Chimay Bleu gebrouwen en dan denk je aan eeuwenoude gangen en kelders met grote vaten waar in het monnikenbier ligt te gis ten. Het complex bestaat echter uit nogal moderne gebouwen met door systeemplafonds ge dempt geluid. Niks geen eindelo ze galerijen waardoor indruk wekkend psalmgezang galmt. Wij gaan liever verder. Naar het slingerend traject dat via Rièzes en Cul-des-Sarts naar Brüly-de- Pesche gaat. Over een hobbel weggetje nadereh we het ge hucht dat bestaat uit enkele hui zen, een café, een kerk en de at tractie: de bunker van Adolf Hit ler. Tijdens de veldtocht tegen Frankrijk was Brüly-de-Pesche het Duits Hoofdkwartier. Foto's tonen de kopstukken van het Derde Rijk die hier bijeen kwamen zoals Himmler, Goe- ring, Bormann, Von Ribbentrop en Von Schirach. Ook de führer zelf kwartierde in: van 6 tot 28 juni 1940. Hij had zijn eigen chalet, twee secretaresses en aanvullend personeel. Het enige dat daarvan nog over eind staat, is de bunker waarin Hitier kon schuilen bij eventuele aanvallen van de Franse lucht macht of artillerie. Op de plaats van zijn chalet staat nu een mo dern chalet met een tentoonstel ling over de Duitse invasie van België en Frankrijk. Er hangen vele foto's, documenten, kaarten met troepenbewegingen en ook zijn er wat kleine wapens te zien. Het leuke van Brüly is ech ter dat na het vertrek van de Duitsers - toen de veldtocht te gen de Fransen voorbij was - de ondergrondse van Thiérache (zo heet het grote bosgebied) het kamp als hoofdkwartier heeft gebruikt. Daarover is bij de bun ker een tweede chalet ingericht. Aan de hand van foto's en tek sten wordt uitgelegd dat dit ver zet 'groep D' werd genoemd in het 350 man en vrouw sterke verzetsnetwerk Hotton. De Maquis, zoals het verzet ook wel heette, hanteerde een soort nomaden-taktiek en verhuisde het hoofdkwartier voortdurend. Dat dit werk niet zonder gevaar was, tonen de cijfers: een kwart van de 350 maquis vond de dood in de strijd, de martelkamer of voor het executiepeloton. Voor hen is aan de weg naar Couvin een kapel gebouwd. De weg zelf is een attractie met enkele feestelijke bochten. Het dorp Couvin biedt water (Eau Noire), een oude kerk op een heuvel en resten van een fort. Bovendien zijn er in de nabije omgeving enkele grotten te vin den. Om het af te leren, maken we nog één klein rondje door het Föret de Nismes. Door een muur van groen naar Regniéssart en Oignies, het stille dorp dat plot seling bekend werd omdat het geografisch centrum van de Eu ropese Unie er kwam te liggen. Veel is er sindsdien niet veran derd. Goed, er stopt wel eens een bus, auto of motor. En dat be zoek is „best voor de commerce". Maar verder gaat het trage leven er voort. We gaan zoals we geko men zijn: traag, maar nu over de kleinste binnenwegen door de bossen van Aublain en Senzeille. In de wetenschap dat het zuiden van Henegouwen en Namen mis schien minder heuvelachtig is dan de Ardennen en de Eifel, maar dat je er door de geringe drukte dubbel geniet van elk landschap, elk uitzicht en niet in de laatste plaats van elke bocht. Informatie: Belgisch Verkeersbu reau, Kennemerplein 3, 2011 MH Haarlem. Telefoon 023-5344434. De nieuwe Opel Vectra Station wagon slaat aan. In twee maan den zijn er in Nederland al drie duizend van verkocht, meldt de importeur. Dat zijn er veel, ze ker gezien het feit dat Opel in deze klasse tot nu toe niet met een stationwagon was vertegen woordigd. Uit verkoopdetails blijkt dat de kopers van deze auto een voor keur tonen voor de typen met extra motorvermogen en luxe. Dat bleek al eerder ook het ge val met de stationwagons van de Astra en de Omega. Voor 1997 mikt Opel op een verkoop van achtduizend stuks. Lexus is een merk dat niet gauw in de krantenkolommen met tweedehands auto's opduikt. Mensen die zo'n topauto zoe ken, proberen eerder via de dealer - Nederland telt er vijf - iets te regelen. Er is in het algemeen meer vraag dan aan bod. Voor de liefhebbers orga niseren de gezamenlijke dealers echter volgend weekeinde - 12 en 13 april - in Raamsdonks- veer een 'Lexus Occasion Eve nement' met een ruim aanbod. De getoonde modellen worden aangeboden met garantie tot 300.000 km. Proefrijden is mo gelijk. Bezoekers kunnen tevens de collectie van het Nationaal Automobiel Museum bekijken. De show wordt gehouden in de koepelshowroom te Raamsdonksveer, langs de A27, van 10 tot 17 uur. Nieuw op de weg gekomen per sonenauto's van voor 1973 rij den rond met kentekens die be ginnen met DE, DH, DL en DM, gevolgd door vier cijfers. In het blauw, zoals dat bij klassieke auto's hoort. Vanaf 14 april geeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer kentekens uit die met DR beginnen; de lettercom binatie DM (de meeste recente) is vol. Audi gaat de compacte A3 voor taan ook leveren met 1.9 li ter/110 pk TDI dieselmotor. De prijs van de auto is vastgesteld op ƒ50.900,-. Volgens de fabrikant verbruikt de auto gemiddeld slechts vijf liter brandstof op 100 kilome ter. Net als elke A3 heeft de kleinste Audi standaard een elektronisch sperdifferentieel, twee airbags, abs, stuurbe krachtiging, centrale vergren deling, lichtmetalen velgen, in hoogte verstelbare bestuurders stoel en verstelbare bestuur dersstoel en o.a. elektrisch be- dienbare ramen voor. Zij-air bags zijn voor 1.321 gulden le verbaar. Medio dit jaar komt Daewoo met een nieuwe generatie mo dellen, waarvan de eerste een compacte auto zal zijn. Die wordt in enkele varianten aan geboden, naast de bestaande Nexia en Espero. Daewoo is nu een paar jaar op de Nederlandse markt en ver kocht vorig jaar bijna 8.000 au to's. De huidige producten leu nen nog heel sterk op bedaagde GM-technologie, want Daewoo maakte auto's in licentie totdat de banden met GM verbroken werden. De komende jaren wil Daewoo grote en kleine auto's op de markt brengen, maar ook sta tionwagons en cabriolets. De eerste nieuwe auto uit eigen keuken wordt de Lanos. Hoewel de markt in Nederland stabiel blijft, was 1996 een enorm succesvol jaar voor de Europese motorfietsbranche. De afzet groeide vorig jaar met 20 tot 653.400. Een nieuw re cord. In Frankrijk werden ruim 116.000 motorfietsen gekocht, een stijging van 37 Duits land verkocht 25 procent meer (271.723), een percentage dat door Groot-Brittannië geëven aard werd (59.328). Ook in Italië gingen de zaken goed. Daar werden meer dan 88.000 motoren verkocht (+9,5 procent). In heel Europa werden bijna 143.000 motorscooters verkocht. Een resultaat van het Al rijbewijs, dat zestienjarigen of houders van een B-rijbewijs in staat stelt een lichte motor of motorscooter van maximaal 125 cm3 te besturen. Nederland doet daar niet aan mee en vol gens de branche ligt het daar aan, dat de motormarkt hier niet groeit. Er werden hier in 1996 17.000 motorfietsen ver kocht. In de topjaren 1992 en 1993 lagen die aantallen boven 20.000. Door Marijke Prins De lente is gekomen. Als het weer zich ook zo gedraagt, is het tijd om ergens te gaan picknicken om te vieren dat we weer veel naar buiten kunnen. Hier een voorstel voor een gezellig gevulde pick nickmand. Alle hapjes smaken ook lekker wanneer ze koud wor den gegeten. Voor vier personen kipkluifjes 750 gram kippenboutjes 2 eetlepels olie 2 tenen knoflook 1 theelepel gemalen koriander mespuntje gemberpoeder zout naar smaak Smeer te bouten in met de kruiden. Giet de olie erover heen en laat de kip een paar uur marineren. Verwam de oven voor op 175 graden en zet de kip in een goed afgedekte schaal of ovenvaste pan 2 uur in de oven. Tussentijds de kip omdraaien. Rijstsalade 4 kopjes rijst 1 rode paprika 1 kwartliterblikje mais 2 geklutste eieren 1 klein uitje in snippers 2 eetlepels olie zout naar smaak Kook de rijst gaar. Snij de paprika in piepkleine blokjes. Smoor in een bakpan de ui. Roer de rijst en de groente erdoorheen. Giet het eierstruif in de pan en roer goed door totdat het struif is ge stold. Dan ook is de salade klaar. Frisse sandwiches acht sneetjes witte casino 150 gram zachte kaas type Monchou 2 eetlepels gesnipperde bieslook 32 plakjes komkommer peper en zout naar smaak Besmeer het brood met de kaas. Leg op de helft van de sneetjes 4 plakjes komkommer, wat bieslook en bestrooi het geheel met pe per en zout naar smaak. Dek de boterhammen af met een met kaas besmeerde snee en snij de sandwiches in driehoeken. Vul de man verder aan met blokjes kaas, fruit, drinken en even tueel een vruchtenyoghurtje voor toe.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25