De viool biedt me te weinig' DE STEM 4 Gezellig klepperend door den ether Zangeres Laura Nyro overleden Boekhandels willen Annie Schmidt-dag Bekende Leidenaars met kunst naar keuze 'Het versnelde leven van de violist-componist Marijn Simons (14) ■us 0162-688084" Kleintje Schilderwerken Hoe vul je een uur zwart op televisie? Algemeen VEBsSSSg entrum Reeperbahn Massagesalon 076-5421370. r 076-571 77 61 T BREDA 076-5428315 *Joy Service* 076-5411089 17.5 jaar aan de top Veronik-Kelly- Wendy-Monique PRIVÉ 99 Breda Geweten R Diversen ^toonstelling van vooroorlogse bladmuziek in Omroepmuseum Hilversum APN ikken: line rijgt kl eetherging- Gezellig- !<h^°SeaJik Woof den en Muziek v i/ouis Davids Pastel Wilhelmina onder de hamer Soundgarden stopt ermee Rioolontstop^ OONINCX.OTe^STStó resultaten boeken- Ze moet naar de dokter haar slipje is al helemaal nat 0056 915190(4gprnt HP! 30 vrouwen komen iri 1 min. Ze gebruiken alles Live /stories 0906.9858 pm99r Ik ben heet+wild, 't gaat me net als jou maar om idinai Bel me!0906.9794 pm99c Gids 99cpm Mollige dame laat v jou(18)d'r slip zakken,als ie wilt mag je schat0906.9Rpji Sekretaresse strakke rok hg.hakken bloedrode linn8n volle. ,.!0906.9693pm99r MondmassageIZe S|aat haar lip.om je..heen!gaat op+neer!0906.9646pm99r Lesbi buurmeisjes voelen in eikaars slipje! Pak die kaars!99cpm 0906.9526 Dag.sexen hete meisjes op onze livelijn all. hele hete mogen! 09.06.06.03 pm99c 60 cpm! Vrouwen (40+) willen snel sexkontakt 090-600.100 Laag tarief! Sexthuiskontakt vrouwen 35+ willen sex 090-600.700 (60cpml TRiOSEX: 'n vrouw of man extra in bed 090-600.800 (60cpmj Snel-Doorschakellijn. Vrouwen van 40+ Direkt sex! 090-600.500(60 cpm) Een Kleintje plaatsen: resultaten boeken. Jjna naakt achter de ramen. 1-24.00 uur.Tel. 076-5870146 i'umweg 46 Breda. Putte voor relax, ontspanning, erotische etc. tel. 0164-604214. Escort jaar. Striptease. Dames gevr. trie met style, op discr. wijze aan PTEASE. cr.crd.acc. DAME gevr. ja 24 Liz 25. Striptease-Stripper Dames v.a 18 jr. op escort. SM "Striptease* div.mass.' Dames gevraagd Privé ecteerd: Elvia mooi slank Indisch oeeldig Monroe type 18, Chantal Jtje 18, Eveline om te zoenen 23, i4, Kim schitterend maar wild 25, ts grotere trek 26. Wij adviseren en mindere conditie de dokter [is ons te bezoeken.076-5811733 en sexy! Aan u de keus...: Intv.in dg.v. 197. Hollandse VOLSLANKE dame met sexy 'togene ma/di/do/vr. 076-5216400^ ftl. 20 fl-.+int. 100,- Aindert jief en Kn za. 1)918. ROOSENDAAL strikt privé Ma. t/m vrij., dame gevr. Tel. 0165-555968. erotische hoogstandjes prikkelende SM.tev.esc. 0165-341241, cred.acc__ vurige x HP Ingrid, Lia, Patricia ontv. U privé. 076-522105__ fly 26 jf echt lie gev Door Hans Rooseboom I in het leven van Marijn Simons alles snel. Als je even niet I op[et is het Zuidlimburgse super talent alweer een fase verder in zijn ontwikkeling. Marijn is veer tien jaar oud, en daarvan tien ,r actief als musicus. Nog lan- zelfs. „Op mijn tweede luis- ferde ik naar Mahler," aldus het fenomeen uit Geleen. Als violist was Marijn Simons op zijn achtste jaar klaar voor het concertpo dium. Het is duidelijk: een verhaal over Marijn kan niet beginnen zonder het noemen van leeftijden. Op zijn vierde jaar begon hij met viool- I spelen én met componeren. Vanaf zijn I negende voorziet hij zijn composities van I opusnummers. Een gefilmd portret van I dit fenomeen Marijn Simons zendt de Avro-televisie op 16 april uit. Een came- oeg heeft Marijn maandenlang ge- I volgd, tijdens concerten, tijdens het stu- 1 deren, tijdens het componeren. 1 Marijn Simons stoomt zo hard door dat hij er nu al over denkt om zijn muzikale activiteiten uit te breiden. Hij wil graag dirigeren, zo vertelt hij na afloop van I zijn compositieles in het Amsterdanse Sweelinck Conservatorium. Een maal 1 per maand rijdt hij voor deze les met zijn «ader van Geleen naar Amsterdam, Zijn leraar is Daan Manneke uit Breda. I Te weinig „De viool biedt me te weinig," zegt Ma- j rijn. „Als dirigent heb je veel meer mees- terwerken tot je beschikking. Er bestaan slechts een paar vioolconcerten, maar al- e componist Haydn schreef 104 I symfonieën!" Vader Simons vergelijkt zijn zoon met Felix Mendelssohn-Bartholdy, het Duit se wonderkind dat rond 1820 schitterde alspiamst, componist en dirigent. De violist Marijn („Mijn voorbeelden I zijn Itzhak Perlman en Gidon Kremer") heeft net een tournee langs de grote po dia in Duitsland achter de rug, waaron- der de Beethovenhalle in Bonn, De pers ~e van een 'stralende viooltoon en opmerMijETrijpheid,' 'een muziek- dat nog sneller tot ontwikkeling I kwam dan het wonderkind Mozart,' 'zijn streek mist de schroom van de jeugd, hij accentueert nauwkeurig, heeft een teder vibrato', sein Spiel funkelt und blitzt'. Het is niet mis om met Mozart en Men- te worden vergeleken, maar I vanzelf komt het allemaal niet. Marijn studeert zes tot zeven uur per dag op zijn viool. „Ik sta om zeven uur op. Ik studeer [samen met mijn vader, eerst techniek, arna de stukken waar ik mee bezig n. Dan eet ik, heel veel, en 's midddags [componeer ik." Ontdekken to leven helemaal voor de muziek dus. Wgens zijn vader, die zelf beroepsmusi- is (gitarist), heeft Marijn 'een on voorstelbare drang om te ontdekken': .Die honger zal wel nooit gestild wor den Tussen de bedrijven door volgt Marijn een aangepaste schoolopleiding, ®aarhij voornamelijk talen leert: Frans, Duits en Engels. Ito vraag voor de jonge componist: kun ie componeren leren? Marijn Simons: .De ingeving moet je krijgen. Les is no<^® omdat je moet leren kri- voor jezelf te zijn. Je bent vaak zo Marijn Simons met zijn viool, waarop hij dagelijks zes uur studeert voordat hij gaat componeren. Zijn leraar is de Bredase componist Daan Manneke foto annemiek mommers hard bezig met een bepaald facet van een compositie dat je minder op de rest let. Je hebt soms geen overzicht. Daarvoor heb je een leraar nodig." De leraar is er ook om een idee helderder te maken. „T)e leraap^iet vaak feilloos hoe je een bepaald idee eigenlijk bedoelt. Een idee dat je onvoldoende hebt uitge werkt." Docent Daan Manneke zegt daarover: „De leraar is het verscherpte geweten van de leerling." Marijn: „Het grote voordeel van Daan als leraar is dat hij nooit zegt: dit is fout. Hij vraagt: waar om doe je dit zo? En dan ontdek je de fout zelf. Daan Manneke: „Hij heeft de afgelopen drie jaren enorme progressie gemaakt. Vooral in het compositorisch denken. Als componist moet je alle stations gepas seerd hebben. Je moet niet alleen de klassieke meesters bestuderen, maar ook Stravinski, Messiaen, de atonaliteit. Me- rijn beweegt zich overigens composito risch niet in de atonaliteit, maar in de verwijde tonaliteit. Ik denk dat ik met hem nog een paar jaar doorga. Ik zie mo gelijkheden via Marijns vioolleraar Sas- chko Gawrilow in Keulen, die bevriend is met de componist György Ligeti. In Keulen zit bovendien de componist Mau- rizio Kagel." De favoriete componist van Marijn Si mons is Stravinsky. „Daar kom ik altijd weer op uit. Ik maak natuurlijk uitstap jes, naar Bartók, Milhaud, Villa-Lobos of Piazzolla, en naar de klassieken, maar de cirfeei eindigt altijcLweerbij Stravins ky." - .":mi ----- - Pöpttiüziek? „Negentig procent van de popmuziek is Ai\ Ik vind Pink Floyd wel boeiend, maar niet te lang achter elkaar. Eén keer per half jaar. En Frank Zappa was een geweldige musicus." Merijn is inmiddels toe aan zijn opus 13: een tweede strijkkwartet. „Ik ben pas begonnen met opusnummers vanaf het eerste werk dat uitgevoerd is. Daarvoor heb ik al heel veel geschreven." Vader Simons: „Ik heb thuis zó'n stapel met composities, vanaf zijn vierde jaar. Dan zat-ie in bad, moest-ie eruit om een blaadje muziekpapier te pakken. Dan moest het idee eruit, dat was door niets tegen te houden. Hij schreef al muziek toen hij nog niet kon lezen, schrijven en rekenen. Hij wilde al zo veel, dat heeft heel wat huilbuien gekost." Uitdaging Het schrijven van strijkkwartetten ligt Marijn wel. Op zijn negende schreef hij zijn eerste, nu is hij bezig aan zijn twee de. „Een strijkkwartet schrijven is een van de lastigste dingen. Ik vind het wel een uitdaging, omdat je niets kunt ver doezelen. Je zit met vier dezelfde klank kleuren en je kunt niet zoals in een or kestcompositie dingen verdoezelen met andere klankkleuren. Mijn grote voor beelden zijn de late kwartetten van Beet hoven, die zijn hun tijd ver vooruit." Marijn heeft voor een carrière in de mu- ,ziek gekozen in een tijd die voor een componist niet eenvoudig-is. Het einde van de 20e eeuw is stilistisch moeilijk te definiëren. Marijn: „Iedere componist is tegenwoordig individueel bezig. Vroeger had je tijdperken. In ieder tijdperk was een genie dat aan de top stond en de rest volgde dat voorbeeld na. Nu zijn er geen stijlen, stromingen of richtingen meer. Alles is al een keer geweest. Je kunt zelfs al geen drie minuten stilte meer compo neren. Dat is ook al gebeurd." Als alles al een keer geweest is, waarin onderscheidt Marijn Simons' werk zich dan toch van dat van andere componis ten? „De motoriek, de ritmiek, de energie, dat is wat mij onderscheidt van andere com ponisten. Musici vinden mijn muziek fijn om te spelen, muzikantesk. Dat is niet zo verwonderlijk want ik weet natuurlijk hoe het is om iets op het podium te zet ten. Ik probeer bovendien om mijn werk eenvoudig te houden, dus niet te diepzin nig. Met eenvoudig bedoel ik overigens niet technisch eenvoudig." „Ik streef ernaar ieder werk weer anders te doen. Ik kan wel van stijl veranderen, maar niet van aard. Het schijnt dat ik beïnvloed word door de componist in wie ik mij op dat moment verdiep, bijvoor beeld Beethoven of Milhaud. Maar dat moet, vind ik. Je kunt toch alleen voort- tie, fte- der- n- om. 18.00 g. biljet, v/leustr. ■282, ;n bel. ugstr.8 !87045. StUkadOOr- werkzaamheden Vrijblijvend pnis°P9® Tel. 076-5215648 b.g-g. 06-532290 al uw post voor slechts 0,40 Bel 03 181X0625479310^ Klusbedrijf Milli alle rep-nTfi4l2471l9- verbouwing Reparateur atie-onderdelen vani alle merken ines e.d. Geen voorrijkostea MACHINESPECIALIST a Tel roeilijke n. ijs! lIST D.Zoom sendaal Breda een childerwerken_ uitenwerk. tel. 0162-43611 [DoorWil Kester was het nog gezellig, wil veertigplusser wel eens mom- fo het Omroepmuseum te ïersum loop je de kans om j^genwoordigers van die leef- "roep neuriënd tegen te ko- bezoeker van de ten ding 'Radiofavorieten', ladmuziek uit de tijd toen ij. vro-kinderkoor onder lei- 8'an Jacob Hamel al kleppe- pchen zingt AVRO's kinder- ide m„',z°ndaë °ok wel tijdens IK» VIP"Parade in het ™ePmuseum. Tenslotte was 'nor^P^marsch indertijd een 5» ht - al kende men dat o'0® no8 "iet - van hun [onder i Av®0's kinderkoor I r hiding van Jacob Hamel. »Je,u,e' myn kleppers gaan? 'tKrepcV" ch9eleerd. II tan ina n'et gedaan m geprobeerd. pjfcLd?IWePPer de jyklep (2X) \Zzo°blijdatik 1blij dat ik aUetnaal onder begelei ding van houten kleppers. De bladmuziek van het lied ligt met een plakboek over Jacob Ha mel in de vitrine. Het schrift da teert uit 1935, de tijd waarin je net als de Amsterdammer J. Lu- denhoff een A.V.R.O.-diploma kunt krijgen als lid Luistervink. Of je zoals H.A.W.M. Harbers uit Lintvelde bij Groenlo voor de somma van vijf gulden een heel jaar lid bent van de K.R.O. Vriend Een gezellige, vrolijke tijd was het. De radio is je vriend, dat wil len de vijf omroepen (K.R.O., A.V.R.O., N.C.R.V., V.A.R.A. en V.P.R.O. - met puntjes) je ten minste doen geloven. Al geeft ie der zo zijn eigen uitleg aan die gezelligheid. Ze hebben ieder hun eigen lied, geheel naar de aard van de omroep. Een 'marsch' voor de V.A.R.A., een stichtelijk lied voor de V.P.R.O. [De Wachters, tekst dominee Spelberg, muziek Anthon van der Horst). Ook uiterlijk tonen de omroepen een verschillend gezicht. Zo is de omslag van de N.C.R.V.-bladmu- ziek wars van versiersel, terwijl de V.A.R.A - uiteraard - een wap perend rood vaandel toont. De K.R.O. wil 'heel de weereld' om vatten en de A.V.R.O. houdt het op 'Je Maintiendrai'. Met de Ne- derlandsche Leeuw. Oome Ko heeft radio is een schla ger van Louis Davids, net als 'Mijn tante is verliefd op Vogt, op Vogt van de radio'. Voor zestig cent kun je de bladmuziek van deze 'Radiofavorieten' aanschaf fen. En chauvinistisch zijn we ook. De KLM-Marsch van Willy Schootemeyer scoort hoog en Willy Derby brengt Hulde aan den Uiver, het vliegtuig dat non stop naar 'ons' Indië vloog. Een topper in die jaren dertig is Joseph Schmidt, een uitgeweken Duitse jood. Hij maakt furore met liedjes als Tiritomba, Ik hou van Holland en Wij willen Hol land houen. Dat laatste lied wordt uiteraard verboden na de Duitse inval, de door Willy Schootemeyer gecomponeerde tango Ik hou van Holland mag wel van de nazi's. Mobilisatie Zoekt men tijdens de mobilisatie naarstig naar gezelligheid Wie heeft er suiker in de erwtensoep gedaanop de bladmuziekuitga ven wemelt het natuurlijk van de soldaten. Na de treurnis van de oorlogsjaren valt er na de oorlog weer genoeg te lachen - met de Bonte Dinsdagavondtrein - en te swingen - met de Ramblers. Potpourri Hier zijn we weer luidt een pot pourri waarvan het bladmuziek- omslag door Pa Pinkelmanteke naar Carol Voges is voorzien van grappige karikaturen. Net als Voges halen ook Marten Toonder ('Ome Keesje') en Pieter Kuhn hun neus niet op voor het illus treren van bladmuziek. Mede daardoor bestaat er een heel behoorlijke markt voor. Maar dan, halverwege de jaren zestig, is het plotseling gedaan met de populariteit van bladmu ziek. „Omdat," zegt Arno Weltens, in richter van de expositie in het Omroepmuseum, „televisie de plaats van de radio heeft ingeno men. Gezellig luisteren en mee willen zingen is er niet meer bij." Vroeger wel, toen er nog gezellig geklepperd werd. 'Radiofavorieten', bladmuziek uit de collec tie van K.D. Poll. tentoonstelling t/m 11 mei in het Omroepmuseum, Oude Amers- foortseweg 121-131, Hilversum. Zondag brengt een aantal artiesten tussen 12.00 en 17.00 uur bekende radioliedjes ten gehore in het museum. Onder hen Eddy Christiani, Marcel Thielemans en AVRO's Kinderkoor. Prljs:60ccni Vennootschap Muziek. „^Amsterdam Een voorbeeld van vooroorlogse bladmuziek zoals te zien op de tentoonstelling in het Omroepmuseum. foto omroepmuseum VRIJDAG 11 APRIL 1997 Van onze Haagse redactie Den Haag - Staatssecretaris Nuis gaat op zoek naar een alterna tief voor het uur zwart beeld op de regionale televisiekanalen. Die onderbreking heeft het Commissariaat voor de Media voorge schreven om de uitzendingen van publieke en commerciële aan bieders te scheiden. Later dit jaar gaan in Brabant en Limburg uitzendingen van com merciële en publieke omroepen op één kanaal van start. De Twee de Kamer heeft grote bezwaren tegen het onderbreken van de uit zending aan het begin van de avond. Kamerlid Van Zuijlen (PvdA) spreekt over 'verspilling van schaarse publieke zendtijd'. Zij stelt voor om de onderbreking van een uur te vervangen door een symbolische scheiding, gecom bineerd met logo's die moeten aangeven of het om een publieke of een commerciële uitzending gaat. Nuis ziet weinig in het voorstel van Van Zuijlen, dat werd ge steund door CDA, WD en D66. „De publieke en private uitzen dingen moeten niet zo dicht mogelijk op elkaar komen te zitten." De staatssecretaris waarschuwt voor 'mengvormen' van de twee. Hij vreest dat de commerciële partner daarvan profiteert. „We moeten geen publiek geld aanwenden voor een onduidelijk doel." Andere commerciëlen zouden dan naar de rechter kunnen stap pen vanwege ongelijke behandeling. Logo's in een hoek van het beeld zijn volgens de staatssecretaris onvoldoende om het onder scheid tussen publieke en commerciële zenders aan te geven. Onder druk van de vier fracties heeft Nuis toch toegezegd om te gaan overleggen met het Commissariaat. „Ik zal vragen om mee te denken over een andere oplossing, maar er moet een duidelijk on derscheid zijn." De publieke regionale zenders in Brabant en Limburg gaan uit zenden op hetzelfde kanaal als het commerciële TV8 vanwege ruimtegebrek op de kabelnetten. borduren op wat bestaat. Het komt maar hoogst zelden voor dat een componist helemaal op eigen houtje iets ontdekt. Het schijnt dat Boccherini los van Haydn ook tot de 'uitvinding' van het strijk kwartet is gekomen" in dezelfde tijd, maar dat zijn uitzonderingen." Hoe gaat het componeren in zijn werk. Maak je voorstudies, schetsen Vrijheid „Ik schets niet zo veel van te voren. Voor mijn Capriccio for Stan and Ollie had ik vier maten, daaruit is het hele stuk voortgekomen. Ik weet van te voren wat het gaat worden, ook de omvang. Ik werk rechtstreeks aan de schrijftafel, niet aan de piano. Ich bin kein Klavierkomponistl Of de oude componisten het makkelijker hadden? Tonale componisten hadden het makkelijker omdat ze precies wisten aan welke wetten ze zich hadden te houden. Maar ze hadden het ook moeilijker om dat ze aan het systeem gebonden waren. Tegenwoordig heb je meer vrijheid." In opdracht van het Triebensee Ensem ble werkt Marijn aan een Vioolconcert. Hij zal het werk volgend jaar zelf als eer ste uitvoeren. Maar hoe is het eigenlijk om je werk door anderen te horen uit voeren? „Je weet voor 95 procent wat er gaan komen. De rest hangt af van de akoestiek en van de vertolking." De documentaire 'Een wonderkind bestaat niet' wordt uitgezonden op woensdag 16 april, Avro, Ned. 1, 22.49 uur. New York (ap) - De Amerikaanse zangeres en songwriter Laura Nyro is deze week op 49-jarige leeftijd overleden. Ze leed aan eierstokkan ker. Nyro was rond 1970 een van de belangrijkste vrouwelijke singer- songwriters in de VS. Veel van haar nummers werden bekend in de uitvoering van anderen, zoals And when I die, waarmee Peter, Paul and Mary en later Blood, Sweat and Tears een hit hadden, Wedding bell blues en Stoned soul picnic, in de VS hits voor de Fifth Dimension, Eli's coming (Three Dog Night) en Stoney End (Barbra Streisand). Hoewel haar eigen platen minder goed verkochten dan die van colle ga's die haar werk opnamen, deed Nyro's invloed zich decennia lang gelden. Tot de singer-songwriters die door haar zeiden te zijn beïn vloed behoren Rickie Lee Jones en Suzanne Vega. Op het platenlabel Profile Records Inc. verschijnt over enige tijd een tribute-album voor Laura Nyro, waarop een aantal van haar nummers door andere artiesten worden uitgevoerd. Leiden (anp) - De Zangeres zon der Naam, Akzo Nobel-topman Van Lede, Jan Wolkers, oud wielrenner Gerben Karstens en een aantal andere Leidenaars ex poseren binnenkort in De Laken hal in Leiden. 'De Passie van Leiden' heet de tentoonstelling, die van 19 april tot en met 27 juli te zien zal zijn. De deelnemers kiezen ieder een voorwerp uit de collectie van de Lakenhal en brengen ook iets van thuis mee om in het museum te laten zien. Op video's vertellen ze waarom ze deze twee voorwerpen hebben gekozen. Andere deelnemers, die allen 'iets' met Leiden te maken heb ben, zijn onder anderen Wibi Soerjadi, Maarten van Traa, Paul Verhoeven, Paul van Vliet en Bet- tine Vriesekoop. Rijswijk (anp) - Op 20 mei aan staande moet worden herdacht dat Annie M.G. Schmidt 86 jaar geleden werd geboren. „Doe op 20 mei iets met een vers, een ver haal, een herinnering", zo roepen de Samenwerkende Kinderboek winkels alle Schmidt-fans in den lande op. Er ligt natuurlijk een schone taak voor de boekhandels. Die zouden de klanten goed een zelf uitgeko zen vers van Annie kunnen mee gegeven. Maar ook radio- en tele visiemakers, scholen en andere instellingen zouden de rijke nala tenschap van Annie M.G, Sch midt in herinnering kunnen roe pen. Ook particulieren kunnen iets ondernemen: midden op een plein in de stad uit Schmidts werk voorlezen bijvoorbeeld. En Boudewijn Zwart, beiaardier van de Westertoren in Amsterdam, heeft al aankondigd op het werk van Schmidt geïnspireerde lied jes ten gehore te zullen brengen. „Het moet een dag worden waar- Amsterdam (anp) - Het Amster damse veilinghuis Christie's brengt op 29 april een pastel van koningin Wilhelmina onder de hamer. Het pastel is getiteld Beu kenlaantje, Het Loo. Het werk dateert uit 1920 en is ingebracht door een nazaat van de kamerheer aan wie Wilhelmi na het destijds schonk. Christie's verwacht dat Beukenlaantje, Het Loo tussen de 3000 en 5000 gul den gaat opbrengen. op iedereen die Annie en haar werk hoog heeft zitten iets van haar werk naar buiten brengt", aldus de Kinderboekwinkels. Niemand hoeft zich op de 20e mei zorgen te maken over de auteurs rechten op het werk van Schmidt. Uitgeverij Querido heeft alles wat in één dag te realiseren valt voor één dag vrijgesteld van rechten, zo bevestigt een woord voerder. „Het is een heel aardige gedachte om zo'n dag te houden. Op zich heeft het werk van Annie zo'n extra stimulans niet nodig. Ook zonder zo'n initiatief wordt het nog steeds goed verkocht." Los Angeles (rtr) - De Ameri kaanse rockgroep Soundgarden, die aan de basis stond van de 'grunge', is uit elkaar. Volgens de platenmaatschappij van de band hebben de leden van Soundgar den na twaalf jaar 'op vriend schappelijke wijze en eensgezind besloten de band op te heffen.' Het geluid van de groep uit het Amerikaanse Seattle vormde de opmaat voor 'grunge', een stro ming in de popmuziek die later in Nirvana en Pearl Jam de bekend ste vertegenwoordigers vond. Soundgardens laatste album Down on the Upside verscheen vorig jaar mei en ging in de Vere nigde Staten 1,3 miljoen keer over de toonbank. Het album daarvoor, Superunknown, be zorgde de band twee Grammy Awards en topverkoopcijfers voor singles als Black Hole Sun, Spoonman en Fell on Black Days.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19