De viool biedt me te weinig'
DE STEM
4
Gezellig klepperend door den ether
Zangeres Laura
Nyro overleden
Boekhandels willen
Annie Schmidt-dag
Bekende Leidenaars
met kunst naar keuze
'Het versnelde leven van de violist-componist Marijn Simons (14)
■us 0162-688084"
Kleintje
Schilderwerken
Hoe vul je een uur
zwart op televisie?
Algemeen
VEBsSSSg
entrum Reeperbahn
Massagesalon
076-5421370.
r 076-571 77 61
T BREDA 076-5428315
*Joy Service*
076-5411089
17.5 jaar aan de top
Veronik-Kelly-
Wendy-Monique
PRIVÉ 99 Breda
Geweten
R
Diversen
^toonstelling van vooroorlogse bladmuziek in Omroepmuseum Hilversum
APN
ikken:
line
rijgt
kl eetherging- Gezellig-
!<h^°SeaJik
Woof den en Muziek v
i/ouis Davids
Pastel Wilhelmina
onder de hamer
Soundgarden
stopt ermee
Rioolontstop^
OONINCX.OTe^STStó
resultaten boeken-
Ze moet naar de dokter
haar slipje is al helemaal
nat 0056 915190(4gprnt
HP! 30 vrouwen komen iri 1
min. Ze gebruiken alles Live
/stories 0906.9858 pm99r
Ik ben heet+wild, 't gaat me
net als jou maar om idinai
Bel me!0906.9794 pm99c
Gids
99cpm Mollige dame laat v
jou(18)d'r slip zakken,als ie
wilt mag je schat0906.9Rpji
Sekretaresse strakke rok
hg.hakken bloedrode linn8n
volle. ,.!0906.9693pm99r
MondmassageIZe S|aat
haar lip.om je..heen!gaat
op+neer!0906.9646pm99r
Lesbi buurmeisjes voelen in
eikaars slipje! Pak die
kaars!99cpm 0906.9526
Dag.sexen hete meisjes op
onze livelijn all. hele hete
mogen! 09.06.06.03 pm99c
60 cpm! Vrouwen (40+)
willen snel sexkontakt
090-600.100
Laag tarief! Sexthuiskontakt
vrouwen 35+ willen sex
090-600.700 (60cpml
TRiOSEX: 'n vrouw of man
extra in bed
090-600.800 (60cpmj
Snel-Doorschakellijn.
Vrouwen van 40+ Direkt
sex! 090-600.500(60 cpm)
Een
Kleintje
plaatsen:
resultaten boeken.
Jjna naakt achter de ramen.
1-24.00 uur.Tel. 076-5870146
i'umweg 46 Breda.
Putte voor relax,
ontspanning, erotische etc.
tel. 0164-604214.
Escort
jaar. Striptease. Dames gevr.
trie met style, op discr. wijze aan
PTEASE. cr.crd.acc. DAME gevr.
ja 24 Liz 25. Striptease-Stripper
Dames v.a 18 jr. op escort.
SM "Striptease* div.mass.'
Dames gevraagd
Privé
ecteerd: Elvia mooi slank Indisch
oeeldig Monroe type 18, Chantal
Jtje 18, Eveline om te zoenen 23,
i4, Kim schitterend maar wild 25,
ts grotere trek 26. Wij adviseren
en mindere conditie de dokter
[is ons te bezoeken.076-5811733
en sexy! Aan u de keus...:
Intv.in
dg.v.
197.
Hollandse VOLSLANKE
dame met sexy 'togene
ma/di/do/vr. 076-5216400^
ftl. 20
fl-.+int.
100,-
Aindert
jief en
Kn za.
1)918.
ROOSENDAAL strikt privé
Ma. t/m vrij., dame gevr.
Tel. 0165-555968.
erotische hoogstandjes
prikkelende SM.tev.esc.
0165-341241, cred.acc__
vurige
x HP
Ingrid, Lia, Patricia
ontv. U privé. 076-522105__
fly 26
jf echt
lie gev
Door Hans Rooseboom
I in het leven van Marijn Simons
alles snel. Als je even niet
I op[et is het Zuidlimburgse super
talent alweer een fase verder in
zijn ontwikkeling. Marijn is veer
tien jaar oud, en daarvan tien
,r actief als musicus. Nog lan-
zelfs. „Op mijn tweede luis-
ferde ik naar Mahler," aldus het
fenomeen uit Geleen.
Als violist was Marijn Simons op zijn
achtste jaar klaar voor het concertpo
dium. Het is duidelijk: een verhaal over
Marijn kan niet beginnen zonder het
noemen van leeftijden.
Op zijn vierde jaar begon hij met viool-
I spelen én met componeren. Vanaf zijn
I negende voorziet hij zijn composities van
I opusnummers. Een gefilmd portret van
I dit fenomeen Marijn Simons zendt de
Avro-televisie op 16 april uit. Een came-
oeg heeft Marijn maandenlang ge-
I volgd, tijdens concerten, tijdens het stu-
1 deren, tijdens het componeren.
1 Marijn Simons stoomt zo hard door dat
hij er nu al over denkt om zijn muzikale
activiteiten uit te breiden. Hij wil graag
dirigeren, zo vertelt hij na afloop van
I zijn compositieles in het Amsterdanse
Sweelinck Conservatorium. Een maal
1 per maand rijdt hij voor deze les met zijn
«ader van Geleen naar Amsterdam, Zijn
leraar is Daan Manneke uit Breda.
I Te weinig
„De viool biedt me te weinig," zegt Ma-
j rijn. „Als dirigent heb je veel meer mees-
terwerken tot je beschikking. Er bestaan
slechts een paar vioolconcerten, maar al-
e componist Haydn schreef 104
I symfonieën!"
Vader Simons vergelijkt zijn zoon met
Felix Mendelssohn-Bartholdy, het Duit
se wonderkind dat rond 1820 schitterde
alspiamst, componist en dirigent.
De violist Marijn („Mijn voorbeelden
I zijn Itzhak Perlman en Gidon Kremer")
heeft net een tournee langs de grote po
dia in Duitsland achter de rug, waaron-
der de Beethovenhalle in Bonn, De pers
~e van een 'stralende viooltoon
en opmerMijETrijpheid,' 'een muziek-
dat nog sneller tot ontwikkeling
I kwam dan het wonderkind Mozart,' 'zijn
streek mist de schroom van de jeugd, hij
accentueert nauwkeurig, heeft een teder
vibrato', sein Spiel funkelt und blitzt'.
Het is niet mis om met Mozart en Men-
te worden vergeleken, maar
I vanzelf komt het allemaal niet. Marijn
studeert zes tot zeven uur per dag op zijn
viool. „Ik sta om zeven uur op. Ik studeer
[samen met mijn vader, eerst techniek,
arna de stukken waar ik mee bezig
n. Dan eet ik, heel veel, en 's midddags
[componeer ik."
Ontdekken
to leven helemaal voor de muziek dus.
Wgens zijn vader, die zelf beroepsmusi-
is (gitarist), heeft Marijn 'een on
voorstelbare drang om te ontdekken':
.Die honger zal wel nooit gestild wor
den Tussen de bedrijven door volgt
Marijn een aangepaste schoolopleiding,
®aarhij voornamelijk talen leert: Frans,
Duits en Engels.
Ito vraag voor de jonge componist: kun
ie componeren leren? Marijn Simons:
.De ingeving moet je krijgen. Les is
no<^® omdat je moet leren kri-
voor jezelf te zijn. Je bent vaak zo
Marijn Simons met zijn viool, waarop hij dagelijks zes uur studeert voordat hij gaat componeren. Zijn leraar is de Bredase componist Daan Manneke
foto annemiek mommers
hard bezig met een bepaald facet van een
compositie dat je minder op de rest let.
Je hebt soms geen overzicht. Daarvoor
heb je een leraar nodig."
De leraar is er ook om een idee helderder
te maken. „T)e leraap^iet vaak feilloos
hoe je een bepaald idee eigenlijk bedoelt.
Een idee dat je onvoldoende hebt uitge
werkt."
Docent Daan Manneke zegt daarover:
„De leraar is het verscherpte geweten
van de leerling." Marijn: „Het grote
voordeel van Daan als leraar is dat hij
nooit zegt: dit is fout. Hij vraagt: waar
om doe je dit zo? En dan ontdek je de
fout zelf.
Daan Manneke: „Hij heeft de afgelopen
drie jaren enorme progressie gemaakt.
Vooral in het compositorisch denken. Als
componist moet je alle stations gepas
seerd hebben. Je moet niet alleen de
klassieke meesters bestuderen, maar ook
Stravinski, Messiaen, de atonaliteit. Me-
rijn beweegt zich overigens composito
risch niet in de atonaliteit, maar in de
verwijde tonaliteit. Ik denk dat ik met
hem nog een paar jaar doorga. Ik zie mo
gelijkheden via Marijns vioolleraar Sas-
chko Gawrilow in Keulen, die bevriend
is met de componist György Ligeti. In
Keulen zit bovendien de componist Mau-
rizio Kagel."
De favoriete componist van Marijn Si
mons is Stravinsky. „Daar kom ik altijd
weer op uit. Ik maak natuurlijk uitstap
jes, naar Bartók, Milhaud, Villa-Lobos
of Piazzolla, en naar de klassieken, maar
de cirfeei eindigt altijcLweerbij Stravins
ky." - .":mi ----- -
Pöpttiüziek? „Negentig procent van de
popmuziek is Ai\ Ik vind Pink Floyd wel
boeiend, maar niet te lang achter elkaar.
Eén keer per half jaar. En Frank Zappa
was een geweldige musicus."
Merijn is inmiddels toe aan zijn opus 13:
een tweede strijkkwartet. „Ik ben pas
begonnen met opusnummers vanaf het
eerste werk dat uitgevoerd is. Daarvoor
heb ik al heel veel geschreven."
Vader Simons: „Ik heb thuis zó'n stapel
met composities, vanaf zijn vierde jaar.
Dan zat-ie in bad, moest-ie eruit om een
blaadje muziekpapier te pakken. Dan
moest het idee eruit, dat was door niets
tegen te houden. Hij schreef al muziek
toen hij nog niet kon lezen, schrijven en
rekenen. Hij wilde al zo veel, dat heeft
heel wat huilbuien gekost."
Uitdaging
Het schrijven van strijkkwartetten ligt
Marijn wel. Op zijn negende schreef hij
zijn eerste, nu is hij bezig aan zijn twee
de. „Een strijkkwartet schrijven is een
van de lastigste dingen. Ik vind het wel
een uitdaging, omdat je niets kunt ver
doezelen. Je zit met vier dezelfde klank
kleuren en je kunt niet zoals in een or
kestcompositie dingen verdoezelen met
andere klankkleuren. Mijn grote voor
beelden zijn de late kwartetten van Beet
hoven, die zijn hun tijd ver vooruit."
Marijn heeft voor een carrière in de mu-
,ziek gekozen in een tijd die voor een
componist niet eenvoudig-is. Het einde
van de 20e eeuw is stilistisch moeilijk te
definiëren. Marijn: „Iedere componist is
tegenwoordig individueel bezig. Vroeger
had je tijdperken. In ieder tijdperk was
een genie dat aan de top stond en de rest
volgde dat voorbeeld na. Nu zijn er geen
stijlen, stromingen of richtingen meer.
Alles is al een keer geweest. Je kunt zelfs
al geen drie minuten stilte meer compo
neren. Dat is ook al gebeurd."
Als alles al een keer geweest is, waarin
onderscheidt Marijn Simons' werk zich
dan toch van dat van andere componis
ten?
„De motoriek, de ritmiek, de energie, dat
is wat mij onderscheidt van andere com
ponisten. Musici vinden mijn muziek fijn
om te spelen, muzikantesk. Dat is niet zo
verwonderlijk want ik weet natuurlijk
hoe het is om iets op het podium te zet
ten. Ik probeer bovendien om mijn werk
eenvoudig te houden, dus niet te diepzin
nig. Met eenvoudig bedoel ik overigens
niet technisch eenvoudig."
„Ik streef ernaar ieder werk weer anders
te doen. Ik kan wel van stijl veranderen,
maar niet van aard. Het schijnt dat ik
beïnvloed word door de componist in wie
ik mij op dat moment verdiep, bijvoor
beeld Beethoven of Milhaud. Maar dat
moet, vind ik. Je kunt toch alleen voort-
tie,
fte-
der-
n-
om.
18.00
g. biljet,
v/leustr.
■282,
;n bel.
ugstr.8
!87045.
StUkadOOr-
werkzaamheden
Vrijblijvend pnis°P9®
Tel. 076-5215648 b.g-g.
06-532290
al uw post
voor slechts 0,40
Bel 03 181X0625479310^
Klusbedrijf Milli
alle rep-nTfi4l2471l9-
verbouwing
Reparateur
atie-onderdelen vani alle merken
ines e.d. Geen voorrijkostea
MACHINESPECIALIST
a Tel
roeilijke
n.
ijs!
lIST
D.Zoom
sendaal
Breda
een
childerwerken_
uitenwerk. tel. 0162-43611
[DoorWil Kester
was het nog gezellig, wil
veertigplusser wel eens mom-
fo het Omroepmuseum te
ïersum loop je de kans om
j^genwoordigers van die leef-
"roep neuriënd tegen te ko-
bezoeker van de ten
ding 'Radiofavorieten',
ladmuziek uit de tijd toen
ij. vro-kinderkoor onder lei-
8'an Jacob Hamel al kleppe-
pchen zingt AVRO's kinder-
ide m„',z°ndaë °ok wel tijdens
IK» VIP"Parade in het
™ePmuseum. Tenslotte was
'nor^P^marsch indertijd een
5» ht - al kende men dat
o'0® no8 "iet - van hun
[onder i Av®0's kinderkoor
I r hiding van Jacob Hamel.
»Je,u,e' myn kleppers gaan?
'tKrepcV" ch9eleerd.
II tan ina n'et gedaan
m geprobeerd.
pjfcLd?IWePPer de
jyklep (2X)
\Zzo°blijdatik
1blij dat ik
aUetnaal onder begelei
ding van houten kleppers.
De bladmuziek van het lied ligt
met een plakboek over Jacob Ha
mel in de vitrine. Het schrift da
teert uit 1935, de tijd waarin je
net als de Amsterdammer J. Lu-
denhoff een A.V.R.O.-diploma
kunt krijgen als lid Luistervink.
Of je zoals H.A.W.M. Harbers uit
Lintvelde bij Groenlo voor de
somma van vijf gulden een heel
jaar lid bent van de K.R.O.
Vriend
Een gezellige, vrolijke tijd was
het. De radio is je vriend, dat wil
len de vijf omroepen (K.R.O.,
A.V.R.O., N.C.R.V., V.A.R.A. en
V.P.R.O. - met puntjes) je ten
minste doen geloven. Al geeft ie
der zo zijn eigen uitleg aan die
gezelligheid. Ze hebben ieder hun
eigen lied, geheel naar de aard
van de omroep. Een 'marsch' voor
de V.A.R.A., een stichtelijk lied
voor de V.P.R.O. [De Wachters,
tekst dominee Spelberg, muziek
Anthon van der Horst).
Ook uiterlijk tonen de omroepen
een verschillend gezicht. Zo is de
omslag van de N.C.R.V.-bladmu-
ziek wars van versiersel, terwijl
de V.A.R.A - uiteraard - een wap
perend rood vaandel toont. De
K.R.O. wil 'heel de weereld' om
vatten en de A.V.R.O. houdt het
op 'Je Maintiendrai'. Met de Ne-
derlandsche Leeuw.
Oome Ko heeft radio is een schla
ger van Louis Davids, net als
'Mijn tante is verliefd op Vogt, op
Vogt van de radio'. Voor zestig
cent kun je de bladmuziek van
deze 'Radiofavorieten' aanschaf
fen. En chauvinistisch zijn we
ook. De KLM-Marsch van Willy
Schootemeyer scoort hoog en
Willy Derby brengt Hulde aan
den Uiver, het vliegtuig dat non
stop naar 'ons' Indië vloog.
Een topper in die jaren dertig is
Joseph Schmidt, een uitgeweken
Duitse jood. Hij maakt furore
met liedjes als Tiritomba, Ik hou
van Holland en Wij willen Hol
land houen. Dat laatste lied
wordt uiteraard verboden na de
Duitse inval, de door Willy
Schootemeyer gecomponeerde
tango Ik hou van Holland mag
wel van de nazi's.
Mobilisatie
Zoekt men tijdens de mobilisatie
naarstig naar gezelligheid Wie
heeft er suiker in de erwtensoep
gedaanop de bladmuziekuitga
ven wemelt het natuurlijk van de
soldaten. Na de treurnis van de
oorlogsjaren valt er na de oorlog
weer genoeg te lachen - met de
Bonte Dinsdagavondtrein - en te
swingen - met de Ramblers.
Potpourri
Hier zijn we weer luidt een pot
pourri waarvan het bladmuziek-
omslag door Pa Pinkelmanteke
naar Carol Voges is voorzien van
grappige karikaturen. Net als
Voges halen ook Marten Toonder
('Ome Keesje') en Pieter Kuhn
hun neus niet op voor het illus
treren van bladmuziek.
Mede daardoor bestaat er een
heel behoorlijke markt voor.
Maar dan, halverwege de jaren
zestig, is het plotseling gedaan
met de populariteit van bladmu
ziek.
„Omdat," zegt Arno Weltens, in
richter van de expositie in het
Omroepmuseum, „televisie de
plaats van de radio heeft ingeno
men. Gezellig luisteren en mee
willen zingen is er niet meer bij."
Vroeger wel, toen er nog gezellig
geklepperd werd.
'Radiofavorieten', bladmuziek uit de collec
tie van K.D. Poll. tentoonstelling t/m 11
mei in het Omroepmuseum, Oude Amers-
foortseweg 121-131, Hilversum. Zondag
brengt een aantal artiesten tussen 12.00 en
17.00 uur bekende radioliedjes ten gehore
in het museum. Onder hen Eddy Christiani,
Marcel Thielemans en AVRO's Kinderkoor.
Prljs:60ccni
Vennootschap Muziek. „^Amsterdam
Een voorbeeld van vooroorlogse bladmuziek zoals te zien op de
tentoonstelling in het Omroepmuseum. foto omroepmuseum
VRIJDAG 11 APRIL 1997
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Staatssecretaris Nuis gaat op zoek naar een alterna
tief voor het uur zwart beeld op de regionale televisiekanalen. Die
onderbreking heeft het Commissariaat voor de Media voorge
schreven om de uitzendingen van publieke en commerciële aan
bieders te scheiden.
Later dit jaar gaan in Brabant en Limburg uitzendingen van com
merciële en publieke omroepen op één kanaal van start. De Twee
de Kamer heeft grote bezwaren tegen het onderbreken van de uit
zending aan het begin van de avond.
Kamerlid Van Zuijlen (PvdA) spreekt over 'verspilling van
schaarse publieke zendtijd'. Zij stelt voor om de onderbreking
van een uur te vervangen door een symbolische scheiding, gecom
bineerd met logo's die moeten aangeven of het om een publieke of
een commerciële uitzending gaat.
Nuis ziet weinig in het voorstel van Van Zuijlen, dat werd ge
steund door CDA, WD en D66. „De publieke en private uitzen
dingen moeten niet zo dicht mogelijk op elkaar komen te zitten."
De staatssecretaris waarschuwt voor 'mengvormen' van de twee.
Hij vreest dat de commerciële partner daarvan profiteert. „We
moeten geen publiek geld aanwenden voor een onduidelijk doel."
Andere commerciëlen zouden dan naar de rechter kunnen stap
pen vanwege ongelijke behandeling. Logo's in een hoek van het
beeld zijn volgens de staatssecretaris onvoldoende om het onder
scheid tussen publieke en commerciële zenders aan te geven.
Onder druk van de vier fracties heeft Nuis toch toegezegd om te
gaan overleggen met het Commissariaat. „Ik zal vragen om mee te
denken over een andere oplossing, maar er moet een duidelijk on
derscheid zijn."
De publieke regionale zenders in Brabant en Limburg gaan uit
zenden op hetzelfde kanaal als het commerciële TV8 vanwege
ruimtegebrek op de kabelnetten.
borduren op wat bestaat. Het komt maar
hoogst zelden voor dat een componist
helemaal op eigen houtje iets ontdekt.
Het schijnt dat Boccherini los van Haydn
ook tot de 'uitvinding' van het strijk
kwartet is gekomen" in dezelfde tijd,
maar dat zijn uitzonderingen."
Hoe gaat het componeren in zijn werk.
Maak je voorstudies, schetsen
Vrijheid
„Ik schets niet zo veel van te voren. Voor
mijn Capriccio for Stan and Ollie had ik
vier maten, daaruit is het hele stuk
voortgekomen. Ik weet van te voren wat
het gaat worden, ook de omvang. Ik werk
rechtstreeks aan de schrijftafel, niet aan
de piano. Ich bin kein Klavierkomponistl
Of de oude componisten het makkelijker
hadden? Tonale componisten hadden het
makkelijker omdat ze precies wisten aan
welke wetten ze zich hadden te houden.
Maar ze hadden het ook moeilijker om
dat ze aan het systeem gebonden waren.
Tegenwoordig heb je meer vrijheid."
In opdracht van het Triebensee Ensem
ble werkt Marijn aan een Vioolconcert.
Hij zal het werk volgend jaar zelf als eer
ste uitvoeren. Maar hoe is het eigenlijk
om je werk door anderen te horen uit
voeren? „Je weet voor 95 procent wat er
gaan komen. De rest hangt af van de
akoestiek en van de vertolking."
De documentaire 'Een wonderkind bestaat niet'
wordt uitgezonden op woensdag 16 april, Avro, Ned.
1, 22.49 uur.
New York (ap) - De Amerikaanse zangeres en songwriter Laura Nyro
is deze week op 49-jarige leeftijd overleden. Ze leed aan eierstokkan
ker. Nyro was rond 1970 een van de belangrijkste vrouwelijke singer-
songwriters in de VS.
Veel van haar nummers werden bekend in de uitvoering van anderen,
zoals And when I die, waarmee Peter, Paul and Mary en later Blood,
Sweat and Tears een hit hadden, Wedding bell blues en Stoned soul
picnic, in de VS hits voor de Fifth Dimension, Eli's coming (Three Dog
Night) en Stoney End (Barbra Streisand).
Hoewel haar eigen platen minder goed verkochten dan die van colle
ga's die haar werk opnamen, deed Nyro's invloed zich decennia lang
gelden. Tot de singer-songwriters die door haar zeiden te zijn beïn
vloed behoren Rickie Lee Jones en Suzanne Vega.
Op het platenlabel Profile Records Inc. verschijnt over enige tijd een
tribute-album voor Laura Nyro, waarop een aantal van haar nummers
door andere artiesten worden uitgevoerd.
Leiden (anp) - De Zangeres zon
der Naam, Akzo Nobel-topman
Van Lede, Jan Wolkers, oud
wielrenner Gerben Karstens en
een aantal andere Leidenaars ex
poseren binnenkort in De Laken
hal in Leiden.
'De Passie van Leiden' heet de
tentoonstelling, die van 19 april
tot en met 27 juli te zien zal zijn.
De deelnemers kiezen ieder een
voorwerp uit de collectie van de
Lakenhal en brengen ook iets van
thuis mee om in het museum te
laten zien.
Op video's vertellen ze waarom
ze deze twee voorwerpen hebben
gekozen.
Andere deelnemers, die allen
'iets' met Leiden te maken heb
ben, zijn onder anderen Wibi
Soerjadi, Maarten van Traa, Paul
Verhoeven, Paul van Vliet en Bet-
tine Vriesekoop.
Rijswijk (anp) - Op 20 mei aan
staande moet worden herdacht
dat Annie M.G. Schmidt 86 jaar
geleden werd geboren. „Doe op
20 mei iets met een vers, een ver
haal, een herinnering", zo roepen
de Samenwerkende Kinderboek
winkels alle Schmidt-fans in den
lande op.
Er ligt natuurlijk een schone taak
voor de boekhandels. Die zouden
de klanten goed een zelf uitgeko
zen vers van Annie kunnen mee
gegeven. Maar ook radio- en tele
visiemakers, scholen en andere
instellingen zouden de rijke nala
tenschap van Annie M.G, Sch
midt in herinnering kunnen roe
pen. Ook particulieren kunnen
iets ondernemen: midden op een
plein in de stad uit Schmidts
werk voorlezen bijvoorbeeld. En
Boudewijn Zwart, beiaardier van
de Westertoren in Amsterdam,
heeft al aankondigd op het werk
van Schmidt geïnspireerde lied
jes ten gehore te zullen brengen.
„Het moet een dag worden waar-
Amsterdam (anp) - Het Amster
damse veilinghuis Christie's
brengt op 29 april een pastel van
koningin Wilhelmina onder de
hamer. Het pastel is getiteld Beu
kenlaantje, Het Loo.
Het werk dateert uit 1920 en is
ingebracht door een nazaat van
de kamerheer aan wie Wilhelmi
na het destijds schonk. Christie's
verwacht dat Beukenlaantje, Het
Loo tussen de 3000 en 5000 gul
den gaat opbrengen.
op iedereen die Annie en haar
werk hoog heeft zitten iets van
haar werk naar buiten brengt",
aldus de Kinderboekwinkels.
Niemand hoeft zich op de 20e mei
zorgen te maken over de auteurs
rechten op het werk van Schmidt.
Uitgeverij Querido heeft alles
wat in één dag te realiseren valt
voor één dag vrijgesteld van
rechten, zo bevestigt een woord
voerder. „Het is een heel aardige
gedachte om zo'n dag te houden.
Op zich heeft het werk van Annie
zo'n extra stimulans niet nodig.
Ook zonder zo'n initiatief wordt
het nog steeds goed verkocht."
Los Angeles (rtr) - De Ameri
kaanse rockgroep Soundgarden,
die aan de basis stond van de
'grunge', is uit elkaar. Volgens de
platenmaatschappij van de band
hebben de leden van Soundgar
den na twaalf jaar 'op vriend
schappelijke wijze en eensgezind
besloten de band op te heffen.'
Het geluid van de groep uit het
Amerikaanse Seattle vormde de
opmaat voor 'grunge', een stro
ming in de popmuziek die later in
Nirvana en Pearl Jam de bekend
ste vertegenwoordigers vond.
Soundgardens laatste album
Down on the Upside verscheen
vorig jaar mei en ging in de Vere
nigde Staten 1,3 miljoen keer
over de toonbank. Het album
daarvoor, Superunknown, be
zorgde de band twee Grammy
Awards en topverkoopcijfers
voor singles als Black Hole Sun,
Spoonman en Fell on Black Days.