De Parelvissers vol romantisch realisme
Slagerij van Kampen, kruisbestuiving tussen pop en wereldmuziek
l
brengt
Sinatra
u
0
UI
Festival vol met jiddische
cultuur in film en muziek
Cyprien Katsaris in
twee pianokwintetten
2
MUZIEK
D3
F
Droom
Mandela
Diashow
Topsport
Tikken
Aftellen
Inspireren
Computer
N
D
°RIL 1997 0
ima Europese tournee
'ent stadionplein (t/m
Ivburg - 20.15
uur (van
.nsemble Raamthea^
vburg-woetotzo2o.|
bgd-20.15
eSTEM
Mil
DONDERDAG 10 APRIL 1997
uw 02 er i
jiur (15 en 16 apr)
'e Nobelaer Anna V Be
0.00 uur, zo 14.00 uur j
uur (15 t/m 17 apr)
j uur (10 en 11 apr)
straat!-20.15
uur
|0.30 uur (15 en 16 apr)
- Chassé Theater - 20.1
20.00 uur
Oros - Stadsschouwburg
b.a. Anne-Wil Blankers-d
10.15 uur
luur
Ritmes
die roffelen in de maag
isschouwburg de Maagd
20.30 uur
|ei et Arti
- 20.00 uur
Schouwburg-20.15 uur
Iter-19.00 uur
ram! - Chassé Theater 20.4
'burg -15.00 uur
n Timisoara - Schouwburg
ilerwijk - Schouwburg -20.3
- vanaf 6 j - Chassé Theater
tburg -16.00 uur
tlandtheater -14.00 uur
'e Bussel-20.15 uur
rr
CC De Bussel Torenplein 12
IL
luur
theater - 20.00 uur
\G
- 20.30 uur
AL
Be Kring -14.00 uur
:e Luchtmacht
^Angelique Spaninks
pS zijn er in alle soorten
maten. Touwslagers, ko-
[slagers en slagers die var-
j. en koeienvlees verko-
Soms heten deze slagers
t Kampen, maar dat is toe-
Want er is maar één echte
van Kampen. En die
pp alles. Al vijftien jaar.
(lom deze percussie-groep met
Eindhoven in de
kijnwerpers te zetten: Willem
Kruysdijk en Mies Wilbrink
jgers van het eerste uur), Bou-
evan Slobbe en Koen - arties-
aam Coon - Rijnbeek (allebei
jaar geleden tot de Slagerij
getreden).
it hun zo goed als uitverkochte
rto the Sea-theatertour trek-
ze momenteel door Neder-
(J en België. Aanstaande za-
dag staan ze in Den Dullaert
Buist.
door felle studiolam-
izit Willem van Kruysdijk sa-
Jeroen Kramer, presen
ter van het kindertv-program-
Klckhuis achter een piano in
artiestenfoyer van het Bredase
Theater. „Stilte," sist de
jisseur van de andere kant.
opname",
de westerse muziek waren
iimonie en melodie eeuwenlang
belangrijkst. Ritme speelde
«nauwelijks een rol," vertelt
met rustige stem, terwijl
aandachtig luistert. „In
rika bijvoorbeeld was dat pre-
ts omgekeerd. Daar is ritme
ist het belangrijkst. En de Afri-
die als slaven over de hele
ereld verspreid werden, namen
(ritme mee. Het is de basis van
jazz, blues en popmuziek ge-
oden. Met Slagerij van Kam-
willen wij het ritme, dat in de
esterse muziek zo verdrukt is,
«maar voren halen."
is het stil, dan ontspant Te
il. „Okee," zegt de regisseur,
it doen het nog één keer over
orde zekerheid."
Buis, het bekende jeugdpro-
nma dat iedere werkdag tus-
tien over half zes en zeven
t wordt uitgezonden, behan-
Itper aflevering een ander the-
i Om het begrip 'ritme' eens
tot achter uit te spitten,
cht de redactie contact met de
ndhovense slagwerkgroep Sla-
rij van Kampen.
i? Omdat Slagerij van
■pen vijftien jaar tijd is
tgegroeid een ritmisch f eno-
van wereldformaat. Hun
(redens trekken niets dan uit-
rkoehte zalen. De telefoon van
>®Ser Peter Willigendael n-
voortdurend. Is het niet
Wmis dat opnamen wil ma-
Man zijn het wel Veronica of
'lionale Nederlanden - na Ti-
ftmer is de Slagerij weer aan
»eurt om de producten van de
Stlreraar onder luid geroffel
"de man te brengen.
I om een
dergelijke producm^
realiseren. Het is ook voo
rst dat een blaasorkest ae-
jaar een commerciële tour
het theatercircuit maan
tieken over de voorstem
tot nu toe lovend, voor:
ige de verdienste van
■die onder leiding van ma
los Pommer erin sifa8,
1 en transparant te khnk
.peelt een big band die
zo 'big' is als een doorsn
tand en die toch
"goor
ïrde
liow draait voora^ onL"a
n jaren van Frank Sin
fia de oorlog, toen hl]
I vestigde als de zang6
ïkaanse jazz en mus^d van
in. Het was de tijd vu
and Day en I get a
YOU. vnml
ook de latere Sinatrai
od, de zanger van P°^L,
mmers als My Way, m
Stupid en New York, W
atra, the Bands, the Muft
ur het Orkest van de Kon'Bre
Luchtmacht CoJ!Pa Xj
Chassé Theater, 12apn
Met een vloedgolf van geluid en licht neemt Slagerij van Kampen de zaal in haar greep.
Sociaal leven
fcm.Mies Koen en Bo houden
hoofd koel onder alle drukte,
is echte professionals slaan zij
"aast alle interviews en
televisie-opnamen, in vier maan
den tijd letterlijk door bijna zes
tig optredens heen. Dat betekent
een gemiddelde van drie a vier
shows per week. „Van een nor
maal sociaal leven is deze maan
den nauwelijks sprake," zucht
Van Kruysdijk. „Maar ook dat
went."
Van Kruysdijk en Wilbrink ston
den samen met Dree van Beeck
en Renée Frankhuizen in 1982
aan de wieg van Slagerij van
Kampen. „De groep ontstond na
een open podium bij sociale aca-
'tïèmie Den Elzent waar ik lesgaf
en Mies studeerde. We speelden
drie keer hetzelfde stuk op omge
keerde bassdrums. Maar het was
een daverend succes," vertelt
Willem.
Het grootste vat vol creatieve
ideeën van de band speelde voor
1982 de dienstbare, weinig bevre
digende rol van drummer in al
lerlei jazz- en andere groepjes.
„Mijn droom was een eigen per
cussieband, maar dat was niet
makkelijk. Zodra je drummers de
ruimte geeft gaan ze freaken op
techniek en dat wilde ik juist
niet. Ik zocht het ritme."
In een jaar tijd ontwikkelde Sla
gerij van Kampen zich, gesteund
door de Eindhovense sociale
dienst, tot een klein bedrijfje met
Willem en Mies, in het dagelijks
leven ook partners, aan het roer.
Overal traden ze op, want Slage
rij van Kampen horen is één ding,
je moet ze zeker ook eens gezien
hebben. Beginnend in het club
circuit wist de groep een fors uit
dijend publiek te veroveren.
De eerste plaat - met de vier mu
zikanten in ouderwetse slagers-
voorschoten op de cover - sloeg
keihard aan, de daarop volgende
elpee's en cd's Out of the dol
drums (1987), A long walk on a
short pier (1989), Tan (1992),
Link (1993), Spit in the Storm
(1994) en Live (1996) verkochten
eveneens uitstekend.
Zelfs het buitenland kreeg lucht
van de eigenzinnige Van Kam
pensound; ze werkten met de be
faamde New Yorkse producer
Robert Musso, sloten in 1992 de
internationale tentoonstelling
Documenta IV in Kassei af en
speelden bij het officiële staats
bezoek van Nelson Mandela.
Zowel op als achter het podium
blijkt de firma Van Kampen te
draaien als een goed geoliede ma
chine, die zelfs na vijftien jaar
amper slijtage vertoont. De vaste
Slagerij van Kampen-crew bij
voorbeeld ('supercrew toch?'
- schreeuwen de sweaters van de
technici) test in amper een urn-
tijd geluid en licht voor het op
treden van die avond. Ze vormen
een niet weg te denken deel van
de tourfamilie - 'zijn hun ge
wicht in goud waard,' geint Wil
lem, 'daarom geven we ze niet te
veel te eten.'
Lichttechnicus Peer van Sprang
laat niet alleen het gebruikelijke
toneellicht flitsen maar onder
houdt ook een fraaie, computer
gestuurde diashow. Maar de
meest cruciale rol speelt geluids
man Hans van de Ven. Achter de
knoppentafel in de zaal bestuurt
hij de typische Van Kampen
sound die de zaal als een vloed
golf in zijn greep neemt.
De zware bassdrums maar ook de
kleine tom-toms en de octopads -
rubberen kussens waaronder
honderden melodieuze elektroni
sche geluiden schuilgaan - stemt
hij haarfijn op elkaar af. „Som
mige mensen vinden dat we het
geluid te zeer oppeppen," zegt
hij. „Voor anderen is het nooit
hard genoeg. Maar Slagerij van
Kampen wil het ritme fysiek
voelbaar maken. Het moet soms
roffelen in de maag om daarna
weer zachtjes te tikken en klep
peren."
Dat de Slagerij haar naam geen
eer aandoet door de ploeg techni
ci weinig eten voor te zetten is
overigens gelogen.
Ze huren er zelfs speciaal iemand
voor in. Dus staan niet alleen de
technici al in de middag bij de
theaters op de stoep, ook cateraar
Arnold Boeken met zijn een
mansbedrijfje Food for Reflec
tion - gespecialiseerd in back sta
ge catering - is vroeg van de par
tij.
Kratten vol verse groenten, vlees,
vis, fruit, fris, koffie, wijn en an
dere versnaperingen sleept hij
met zich mee.
„Niets is zo belangrijk als goed
eten tijdens een slopende tour
nee," pleit kok Arnold - ook ge
huld in Van Kampen-shirt met
tamboertrommel op zijn borst.
„Want vergeet niet, ze staan bij
elkaar misschien maar anderhalf
uur te spelen, maar in die tijd
wordt wel alles van ze gevraagd.
Het is echt topsport hoor, wat zij
staan te doen."
Dikke lagen eelt en pijnlijke
bloeduitstortingen op vingers en
handen van de bandleden getui
gen van hun zware fysieke ar
beid.
Terwijl op toneel de laatste
soundcheck wordt afgerond,
warmt Arnold de verschillende
vers bereide schalen voedsel op in
zijn reizende magnetrons Mac en
Maggie. Klokslag zes uur is
etenstijd, een gewoonte die al na
een maand touren is ingebakken:
niemand hoeft geroepen te wor
den, ze komen allemaal als van
zelf op de geur af.
Tussen de happen door en bij de
koffie-na wordt er stevig ge
boomd over van alles en nog wat:
feestjes, vrienden en het leven
van alledag. Maar het hoofdon
derwerp van gesprek is toch tel
kens weer muziek. Het blijft
trouwens niét' bij praten alleen.
Vdötal Willem heeft de neiging
op alles te tikken; de tafel, bor
den, bekertjes, bonbondoosjes,
zijn buurvrouw of -man en een
halfvolle pet-fles Spa - 'gewel
dig die holle klank met het gesis
van dat water' - niets is veilig
voor zijn roffelende vingers. Tot
Mies ingrijpt: „Willem hou op."
Ze wordt er bloednerveus van,
zegt ze, zeker zo vlak voor een
optreden.
Een uur voor aanvang van het
concert gaat ieder zijns weegs,
Mies en Willem trekken zich te
rug. Hij om wat te lezen - Congo
van Redmond O'Hanlon, een ge
weldig boek -, zij om nog even
een opkomende hoofdpijn weg te
werken. Bo regelt de gastenlijst,
Koen friemelt en grapt nog wat
na met bassist Erik, zij hebben
blijkbaar weinig rust nodig om
zich op de eerste set voor te berei
den.
Een kwartier voor tijd begint
technicus Meindert van de Werf
met aftellen, een ritueel waar
voor hij iedere dag iets anders
verzint. „Nog vijftien minuten en
veertien seconden, nog vijftien
minuten en twaalf seconden, nog
vijftien minuten..." Een voor een
duiken de bandleden op, omge
kleed in Slagerij-tenue: zwarte
broek, zwart hemd of shirt, zwar
te schoenen eventueel aangevuld
met zweetbanden om hoofd en
polsen. En terwijl de laatste toe
schouwers in de zaal hun plaat
sen bezetten, wensen Willem,
Mies, Bo, Koen en bassist Erik el
kaar in de coulissen sterkte met
wat flinke klappen: „We maken
er wat van," roept Mies op de
zelfde opzwepende manier waar
mee ze even later het publiek in
pakt.
Door het aardedonker sluipen ze
vanuit de zwarte coulissen achter
hun drumkits om met een stem
mige eerste dreun de show te be
ginnen. Zo ging het in Breda, Et-
ten-Leur en Alkmaar, zo zal het
ook gaan in Hulst, Hoorn, Em-
men, Helmond, Amsterdam,
Vught en al die andere plaatsen
waar ze komende weken nog zul
len spelen.
Kijkend naar de show lijkt het
alsof de Slagerij al improviserend
van thema naar thema fladdert.
Niets is echter minder waar.
„Onze stukken liggen erg vast,
we tellen zo goed als alles. Alleen
Willem improviseert soms wat in
zijn solo's," bekent Mies en zij
kan het weten.
Zij en Willem, slechts af en toe
bijgestaan door gastcomponisten,
tekenen voor bijna alle composi
ties. Ideeën voor nieuw werk ha
len ze overal vandaan. Ze laten
zich inspireren door de muziek
van andere continenten - met
name Afrika, maar ook Azië en
Amerika - en alledaagse ritmes
en geluiden. „We hebben altijd
een klein recordertje bij ons
waarmee we iets kunnen vastleg
gen. Zoals altijd zat Willem tij
dens een vakantie eens wat voor
zich uit te trommelen op een
strandbal. Dat klonk plots zo
leuk dat ik het heb opgenomen.
En ook geluiden van treinen, vo
gels, de zee of een bepaald loopje
dat ons te binnen schiet, nemen
we op om later eventueel verder
uit te werken."
Die uitwerking gebeurt altijd op
de computer. Daarin worden de
stukken, de noten geboren. Maar
pas tijdens de repetities met
Koen en Bo erbij ontstaat het
echte werk.
„Dan pas krijgen de geluiden in
houd, betekenis en kleur. Daar
aan merk je ook hoe dicht percus
sie bij de menselijke stem staat.
Het heeft alles met intonatie te
maken, met klemtoon en uit
spraak. In de computer klinkt al
les even plat en ingeblikt, maar
zodra wij onze handen of stokken
gebruiken wordt het een ander
verhaal."
Het unieke 'Slagerij van Kam
pen-verhaal', de ultieme kruisbe
stuiving tussen westerse popmu
ziek en het ritme van alle moge
lijke andere culturen.
Slagerij van Kampen, zaterdag 12
april, grote zaal Den Dullaert
Hulst, aanvang 20.15 uur.
•ons verslaggever
bestaat niet meer.
-t eiland is omgedoopt
"Sn Lanka wordt de para-
Mijke rust wreed verstoord
J moordpartijen tussen Ta-
en Singhalezen. Maar
staat nog in de opera
'issers van Georges
KI.
ling
(jlonbet
f hrelv
samenwerkingsverband van
lc"tog Bredase Opera en
«Tilburg brengt De Parel-
maa^ De Pr®niière is
in stadsschouwburg
-o- 'n Bergen op Zoom.
er muzikale leiding van Jaak
"r brengen de gecombi-
operagezelschappen van
a ffl Tilburg de opera in drie
en vier tonelen met het we-
ëroemde duet ten gehore.
en zijn Thea Vermeulen-
IruJ. an<^ Hekkers, Bernard
en Henk Verheijden.
- aai van de Parelvissers is
tomantisch, een dramati-
teri
fclma,rtlap 'n tropische ver-
(3-"et speelt zich af op het
D j van Ceylon en het draait
rivaliteit tussen de jager
Nadir en koning Zurga, met als
inzet de gesluierde priesteres
Leila die moet waken over een
goede parelvangst. Verraad,
wraak en berouw tussen de vroe
gere gezworen vrienden leiden
uiteindelijk tot de dood van ko
ning Zurga. Voor die laatste rol
heeft de gecombineerde Bredaas-
Tilburgse opera de 'oude rot' Ber
nard Kruysen kunnen strikken
(zijn operacarrière begon in
1958).
De Parelvissers ging in 1863 in
première in Parijs. Georges Bizet
was 25 jaar toen zijn beroemde
'duet uit de Parelvissers' voor het
eerst klonk. Twaalf jaar later, in
1875, overleed de componist
vroegtijdig na het échec van Car
men, de opera die later 's werelds
populairste werd.
De enscenering van deze Parel
vissers is geheel in de roman-
tisch-realistische sfeer. Er is veel
zorg besteed aan pruiken, grime,
kostuums, decors en belichting.
De producenten staan voor de
opgave om een voorstelling te
maken die zonder meer goed
moet zijn. Want anders dan vroe
ger vergelijkt het publiek nu een
maal alles met het beste wat ze
van de televisie gewend zijn.
Er wordt door 160 mensen aan
deze productie meegewerkt. Het
Tilburgs Begeleidingsorkest be
staat uit ongeveer 50 muzikan
ten, topamateurs, conservato
riumstudenten en voormalige le
den van Het Brabants Orkest.
Muzikaal zit het allemaal wel
goed. Muzikaalleider is Jaak
Gregoor, die sinds 1995 aan de
Bredase Opera is verbonden.
Gregoor is als gastdirigent ver
bonden aan de BRTN in Brussel,
de Vlaamse Opera, de NOB (Hil
versum) en de Nederlandse Reis
opera. Hij verleende zijn mede
werking aan een tiental opera
opnamen op cd.
De Parelvissers (Les Pêcheurs de
Perles), opera in drie bedrijven.
Teksten Eugène Cormon en Michel
Carré. Muziek Georges Bizet. Uit
voerenden Stichting Bredase Ope
ra en Opera Tilburg. Solisten Thea
Vermeulen-Peek, Amand Hekkers,
Bernard Kruysen, Henk Verhe-
ijden. Tilburgs Begeleidings Or
kest, regie Frans Meeuwis, ballet
Paso Mezzo, muzikale leiding Jaak
Gregoor. Vanavond Schouwburg
De Maagd Bergen op Zoom, vrij
dag 11 april Chassé Theater Breda,
dinsdag 15 april Schouwburg Til
burg. (De voorstellingen in Breda
en Tilburg zijn zo goed als uitver
kocht)
0
1
BERGEN OP ZOOM
De Parelvissers - de Maagd Grote - 20.15 uur (10 en 11 apr)
Singin' in the rain - de Maagd - 20.15 uur (12 en 13 apr)
St. Petersburg Festival - De Maagd - do, za en zo 20.15 uur za 10.30,
13.15,14.00 en 17.00 uur zo 11.00 uur
Rotterdams Philharmonisch Orkest - De Maagd - 20.15 uur (10 en
1 apr)
BREDA
Eindeloos (popmusical) - met o.a. Liesbeth List - Chassé Theater -
20.00 uur (15 en 16 apr)
EINDHOVEN
Het Brabants Orkest - Schubert en Brahms - MC Frits Philips - 20.15
uur (11 en 13 apr)
TILBURG
De Dijk en Skik - Noorderligt - 20.30 uur (10 en 11 apr)
Dream Theater (USA) - Noorderligt -19.30 uur (15 en 16 apr)
DONDERDAG
BREDA
Deadshot - PARA -15.00 uur
Nadja (video) en Indie Guitar Dance - PARA - 21.00 uur
EINDHOVEN
Radio Filharmonisch Orkest - MC Frits Philips - 20.15 uur
ETTEN-LEUR
Eindeloos - vanaf 10 j - met o.a. Liesbeth List en Ten Sharp - De No
belaer-20.15 uur
VRIJDAG
BERGEN OP ZOOM
Noisy Act of Protest Ruige Buigers - Botte Hommel - 21.30 uur
BREDA
Het Groot Niet Te Vermijden - Chassé Theater - 20.00 uur
Voorronde Breda Barst - PARA - 21.00 uur
UTRECHT
Koninklijk concertgebouworkest - Vredenburg - 20.15 uur
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
City Pig Unit - VPRO's Vila 65 DJ Know How - Botte Hommel -
21.30 uur
BREDA
Het Brabants Orkest - Chassé Theater - 20.30 uur
Sinatra, come fly with me - Koninklijke Luchtmachtkapel - met o.a.
Joke Bruys en Gerard Cox - Chassé Theater - 20.00 uur
Swingnight - PARA - 22.00 uur
OOSTERHOUT
Jan Vayne - CC De Bussel - 20.15 uur
TILBURG
Osdorp PosseBlind Justice en Spookrijders - Noorderligt - 20.30
uur
UTRECHT
Nederlands Philharmonisch Orkest - Vredenburg - 20.15 uur
ZONDAG
BERGEN OP ZOOM
Zondagochtendconcerten - De Maagd -11.00 uur
Laureaten Nederlandse Muziekprijs - De Maagd -14.30 uur
BREDA
Eric Vloeimans Kwartet - Chassé Theater -15.00 uur
MAANDAG
BREDA
Marco Borsato - De Waarheid - Chassé Theater - 20.30 uur
DINSDAG
Katsaris Piano Kwintet - Chassé Theater - 20.30 uur
UTRECHT
Rob de Nijs - Vredenburg - 20.15 uur
WOENSDAG
TILBURG
Mathilde Santing The Whole band - Schouwburg -20.15 uur
Op zaterdag 12 en zondag 13
april vindt het Multicultureel
Festival Oosterhout plaats, ge
wijd aan Oosteuropese (Jiddi
sche) cultuur in film en muziek.
Het festival wordt gehouden in
De Slotjes. Het programma
draait om het verschijnsel Klez-
mermuziek, en bestaat uit films,
een lezing en een concert.
Zaterdagavond (20.30 uur) wordt
een film uit 1936 vertoond, een
Poolse rolprent van anderhald
uur in zwartwit. De film heet Jidl
mit 'n Fidl en is Jiddisch gespro
ken. Het is een muzikale kome
die, waarin nummers worden ge
zongen als Oy Mame Bin lch Far-
liebt, Jidl mitn Fidl, Shiker, Wed
ding Chant en Teibele's Song.
De film, die gaat over rondtrek
kende muzikanten, bevat onder
meer een jiddische bruiloft, het
soort gelegenheid waarop de vro
lijke Klezmer-muziek ooit ont
stond. Het verhaal verkrijgt na
tuurlijk een extra tragische ach
tergrond in het licht der gebeur
tenissen. De film eindigt met een
emigratie naar New York.
De tweede film die wordt ver
toond is Rebro Adama (Adam's
Rib), een Russische film, en van
veel recenter datum (1990). Ver
wikkelingen rond vrouwen van
drie generaties in een overvol
driekamer appartement in een
Russische stad. Spottende, war
me en gevatte grappen tegen een
joodse achtergrond. De pers
noemde de film een hartverwar
mende tragikomedie. Deze film
voorstelling begint zondagoch
tend om 11.30 uur.
Op zondagmiddag om 13.00 geeft
de Oosterhoutse specialist Cees
Lokenberg een lezing over Klez-
mermuziek, een muzieksoort die
hij al jaren propageert. Hij legt
uit welke achtergronden hebben
bijgedragen aan de totstandko
ming van deze rijke muziek in
Oost-Europa, en bovendien hoe
deze muziek op haar beurt het
ontstaan van muzieksoorten el
ders in de wereld heeft beïnvloed,
met name de Noordamerikaanse
jazz.
Tenslotte illustreert de Klezmer-
groep de Klezmerantics met een
concert wat deze muziek inhoudt.
Het optreden van dit orkest be
gint om 14.00 uur en sluit het fes
tival af. Het Multicultureel Festi
val Oosterhout is een plaatselijke
voortzetting van het ter ziele ge-
gane Festival Cultureel Ge
kleurd.
Een van de laatste repetities voor de uitvoering van Bizets Parelvissers door de gecombineerde Bre
dase Opera en Opera Tilburg. foto van eijndhoven
Het Katsaris Pianokwintet speelt
op dinsdag 15 april in het Chassé
Theater in Breda. Op het pro
gramma staan twee werken uit
het romantische repertoire, na
melijk de Pianokwinteten van Jo
hannes Brahms en César Franck.
De Franse pianist Cyprien Katsa
ris (Marseille, 1951) heeft het op
merkelijke initiatief genomen tot
de oprichting van een vast kwin
tet, bestaande uit piano, twee
violen, altviool en cello.
De werken die het Katsaris
Kwintet uitvoert, behoren tot de
mooiste en meest doorwrochte uit
de kamermuziekliteratuur. De
werken die zij in Breda spelen
duren beide ongeveer drie kwar
tier. Aanvang 20.30 uur.
De Franse pianist Cyprien
Katsaris en zijn kwintet spelen
in Breda werken van Brahms
en Franck. fotosonv