lESTEM Hein van de Geyn gebruikt de bas om in dialoog te gaan >g even Sferen... Intiem Conservatorium Gepolariseerd Les De beste Negatief E R MUZIEK KUN BOEK Grote Gids DONDERDAG 10 APRIL 1997 Een muzikant die pdhuisstraat 2-4 1 overigens) )NZE TOTALE ÈCTIES SEIKO, 'rijzen reeds v.a. laanbiedingen met KORTING! 5 collecties gouden Is, oorknoppen etc. lieuwste. j)LITAIR RING |0ctl()50.-nu 525.- 15 ct 1525.- nu 760.- t() ct 2050.- nu 1025.- |5 ct 2600.- nu 1295.- IUWELENCHEQUE. LRANTIE! 25% cheque [HETZELFDE VOORDEEL Iers Holl. kwaliteit 1169.- cheque etc. I DAMESHORLOGES Ie keus. Ille 1 occasions nu 25% korting. Dat is 70 tot 75 voordeliger dan nieuw-' Door Hans Rooseboom Hein van de Geyn laat zijn bas zingen als een lyrisch instrument. Hij aait en streelt de snaren en het hout, hij heeft er een intieme relatie mee. Zijn instru ment is tweehonderd jaar oud en ver toont alle kenmerken van een intensief bestaan. Je zou ermee kunnen volstaan om Hein van de Geyn simpelweg de beste jazzbassist van Nederland te noemen. Of van Europa. En dat is geen overdreven lof. Hij trekt over de wereld met de allerbesten in het vak. Als je de lijst ziet, geloof je je ogen niet. De carrière van Hein van de Geyn loopt van Brabant naar Amerika, van Amerika terug naar Europa en vandaar de hele wereld over. Hij was de vaste bassist van Philip Ca therine en van D. D. Bridgewater. Hij speel de met Chet Baker tijdens diens laatste con cert. Deze weken maakt Hein van de Geyn met zijn groep Baseline de jaarlijkse grote tour nee. Baseline is door Hein speciaal opge richt om zijn artistieke verlangens te kun nen realiseren. De groep bestaat nu drie jaar. „Het zijn de beste jazzmusici van de we reld." Op de route liggen dit jaar Noorwe gen, Zweden, Berlijn, Praag, Amsterdam. Zaterdagavond zijn ze in Breda, op uitnodi ging van de stichting Beaux Jazz, in jazz café Het Hijgend Hert. Hein van de Geyn - van huis uit is hij klas siek violist! - heeft gekozen voor de kleine formatie van gitaar, bas en slagwerk. Geen piano, geen blaasinstrument. Heel intiem, drie solisten die kamermuziek maken. Ove rigens speelt Heins gitarist John Abercrom- bie zaterdag in Breda niet mee. Voor de ver andering treedt er een pianist aan, te weten Enrico Pierannunzi. Maar intiem blijft het. „Voor deze vorm van muziek maken heb ik gekozen," legt Van de Geyn uit. „Ik houd van trio's. Alleen op deze wijze is een dia loog mogelijk, bij voorkeur dus tussen de bas en de gitaar. Die dialoog is wat ik zoek. Gitaar en bas kun je bijna zien als één in strument, ze liggen in eikaars verlengde, lo pen in elkaar over. Tussen gitaar en bas is een intieme interactie mogelijk. Met een piano erbij gaat dat wat minder goed, want dat is van zichzelf al zo'n compleet instru ment. Met mijn Baseline-gitarist John Ab- ercrombie kan ik als bassist uit de voeten. Met hem kan ik bereiken wat ik artistiek wil. Hij is een van de toonaangevende jazz- gitaristen ter wereld." Hein van de Geyn werd geboren in 1956 in Schijndel, groeide op in Roosendaal en ging studeren aan het Conservatorium in Til burg. „Ik heb vijftien jaar klassiek viool ge speeld." Hij stamt uit een muzikale familie. Vader en ooms, broer en zus Van de Geyn, het zijn in de Brabantse en Nederlandse muziekwereld allemaal bekende namen. Jazz, blues en pop speelde Hein van de Geyn tussen de bedrijven van de klassieke muziek door. Eerst als basgitarist, later als bassist. Hij koos uiteindelijk voor een leven in de jazz toen hij als bassist met zijn bebop groep op het Jazz Festival Laren in 1977 de prijs behaalde als beste solist. Dat was voor hem aanleiding om definitief te kiezen voor de contrabas. Aan het Rotterdams Conservato rium studeerde hij af als de eerste student ever in de nieuwe jazz-opleiding. Hein kijkt terug naar het moment dat hij zijn studie afrondde: „Toen ik van het con servatorium kwam, rond 1980, was de situa tie in de Nederlandse jazzwereld sterk ge polariseerd. Enerzijds was er de gevestigde jazzwereld, anderzijds dat hele experimen tele. Ik was in zekere zin te jong voor het ene en te oud voor het andere. Beide richtingen hgen mij niet." Hein van de Geyn besloot zijn heil elders te zoeken, en wel in het moederland van de jazz, Amerika. Hij zou er drie jaar blijven. »ln Amerika is de jazz lang niet zo gepolari seerd als hier. Jazz is er iets gewoons. Het is altijd blijven bestaan, altijd blijven leven. Jazz wordt in Europa tegenwoordig als een stylisme gezien, iets dat je kunt studeren aan het conservatorium. In Amerika is jazz Sewoon muziek. In de steden spelen honder- n musici in de traditie. Die hebben nog gespeeld met Charley Parker en andere grootheden." n Begrip muzikale ervaringen die Hein van de ™yn in Amerika opdeed, zouden hem in Z'in latere leven nog goed van pas komen. contrabas speelt Bassist Hein van de GeynTussen gitaar en bas is een intieme interactie mogelijk FOTO MARCO VELLINGA Na een korte beginperiode in Seattle vestig de hij zich in 1981 in San Francisco. „Daar kende ik helemaal niemand. Maar dat ver anderde snel doordat ik ging meedoen aan jamsessies, ik kwam in het schnabbelcir cuit. Ik heb daardoor begrip gekregen van die cultuur van Amerikaanse jazzmuzikan ten. Ik speelde in een band met John Aber- crombie (mijn gitarist in Baseline) en Larry Schneider. Daar leerde ik alles over de rea liteit van het bestaan van de jazzmuzikant. Dat bleek een groot voordeel toen ik weer terug was in Europa. Als er Amerikaanse musici op tournee kwamen wisten ze mij al tijd te vinden. Ik kon ze aanvoelen en vond makkelijk aansluiting." In 1983 keerde Hein van de Geyn terug naar Europa. Hij woonde afwisselend in Brussel en Engeland. Het werden de jaren van de grote wereld tournees, vooral in de bands van D.D. Bridgewater en Philip Catherine. Maar ook veel met bijvoorbeeld Toots Thielemans. En niet te vergeten met de betreurde trompet tist, zanger en junkie Chet Baker, die in Ne derland aan zijn einde kwam. „Ik heb met Chet een tournee gemaakt in Japan en daar ook opnamen gemaakt. Ik heb het laatste concert van Chet meege maakt. Dat was in Rotterdam, bij Thelo- nious. Hij heeft daarna nog even gejamd en is toen verdwenen. Later bleek dat hij in Amsterdam uit een hotelraam was gevallen. Hij gebruikte tot het einde." In de loop van de jaren '80 groeide Hein van de Geyn uit tot een van de meest gevraagde bassisten in Europa. Zijn muzikale carrière is een dermate succes dat je niet ontkomt aan een lijst met namen en wapenfeiten. Het moet maar even, zo'n greep uit de wereldna men met wie Van de Geyn in alle uithoeken van de wereld heeft gespeeld: Freddie Hub bard, Nat Adderley, Jack DeJohnette, Ed Thigpen, Hank Jones, Tommy Flanagan, Horace Silver, Michel Petrucciani, Tete Montoliu, Martial Solal, Harold Danko, Ab bey Lincoln, Tony Bennett, Lee Konitz, Ar chie Shepp, Bob Brookmeyer. En uiteraard met alle Nederlandse jazzhelden. Op 65 platen en cd's speelt hij als bassist mee. In 1990 maakte hij de eerste cd onder eigen naam, een duo met Lee Konitz. Die keus is tekenend voor de intieme samenwer king die Hein van de Geyn in de muziek no dig heeft om tot zijn beste resultaten te ko men, in een duo of in een trio. Welke bassist was eigenlijk je grote voor beeld? „In het begin was dat Ray Brown, die onder andere heel lang de vaste bassist van Oscar Peterson is geweest. Maar al gauw werd mijn favoriete bassist Scott LaFaro. Die was rond 1960-1961 de spil in de evolutie van het contrabasspel. LaFaro is vooral be kend geworden als de bassist in het trio Bill Evans." Je spreekt over de evolutie van het basspel? „Je hebt bij het spelen van contrabas in de jazz verschillende scholen. Je kunt ruwweg een onderscheid maken tussen de meer me lodische richting en de meer functionele richting. Ik ben meer van de melodische richting. Ik voel me een muzikant die bas speelt, en niet een bassist die muziek maakt. Daarmee geef ik geen waarde-oordeel." In het begin van de jaren '90 heeft Hein eni ge tijd in Breda gewoond, nu is hij in Dord recht gevestigd. Hij geeft les aan het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij hoofd van de bassectie van de afdeling Jazz is. Bovendien geeft hij op regelmatige basis workshops aan het conservatorium in Arnhem. Zo'n les, hoe gaat dat in z'n werkKun je mensen jazz leren spelen „Dat gaat intuïtief, niet via het woord. Daar kom ik steeds meer achter. Je moet zo veel mogelijk spelen met de studenten. Ik stuur ze niet in een richting, ik leer ze wel om voor alles open te staan. Jazz op het conservato rium, ach... Het is nodig dat de informatie voor de studenten beschikbaar is maar het hoeft niet per se in zo'n structuur." De meeste stukken die Hein van de Geyn te genwoordig speelt, heeft hij zelf geschreven. „Ik componeer al zo lang als ik speel. Ik schrijf stukken die ik zelf graag wil spelen. Over zijn ontwikkeling: „In het begin heb je dromen. Je wilt de beste zijn, een held. Toen ik 22 was had ik een eigen kwintet, dat ab soluut niet diepzinnig was. Later heb ik het geluk gekend dat ik met de grote helden van de jazz heb samengespeeld, Chet Baker, Hank Jones, Freddie Hubbard. Ik denk nu anders, meer aan de artistieke verwezenlij king van mezelf. Ik wil niet meer oppervlak kig zijn. Dat kost heel veel, ook financieel. Ik ben dus erg blij met de 100.000 gulden die ik vorig jaar kreeg omdat ik de Prins Bern- hard Anjer Fonds Award toegekend kreeg. Dat geld gaat bijna helemaal naar optre dens met topmuzikanten. Ik werk nu met de beste musici van de wereld, maar ik heb op die manier wel de voorwaarden geschapen om het beste te realiseren wat ik me kan voorstellen. Ik heb een artistiek point of no return bereikt. Dit is wat ik wil." Dat hier een bassist speelt die weet hij wil, dat blijkt wel uit de lyrische recensies die het spel van Van de Geyn veroorzaakt in binnen- en buitenland. Een paar trefwoorden: 'diepte, originaliteit, technische vaardigheden, genuanceerd en intelligent, reageert en vult aan, altijd op melodische wijze, verre van de stereotiepe manier van bas-plukken, humor en trefze kerheid'. Helaas trekt het soort muziek dat Hein van de Geyn nastreeft slechts een klein publiek. „Dat is het negatieve image van de term jazz. Men denkt ofwel aan oude stijl jazz of aan het experimentele geluid. Maar er ligt zo veel tussen die twee uitersten in. Ik pro beer er in mijn woonplaats Dordrecht iets aan te doen. Eén maal per maand organiseer ik een avond waarop ik korte solo-optre dens verzorg, muziek laat horen en daarover met het publiek praat. Spelen moet je nooit te lang aan een stuk doen, dan verslapt de concentratie van het publiek. „Interactie is het enige wat belangrijk is, tussen de spelers onderling en tussen de spelers en het pu bliek. Altijd zonder je identiteit te verlie zen. Graag breekt Hein een lans voor zijn vaste maten van Baseline. „Gitarist John Abercrombie, die in Breda dus niet meespeelt, is toonaangevend op het ECM-label. Drummer Joe LaBarbera was de laatste drummer van de legendarische pianist Bill Evans, en tevens z'n beste. Zelf ben ik zoals ik al zei geïnspireerd door Scott LaFaro, de bassist van Bill Evans. De geest van Bill Evans hangt heel sterk over ons. Hein van de Geyn speelt met drummer Joe La Barbera en pianist Enrico Pierannunzi op za terdag 12 april in café Het Hijgend Hert, Pas- baan 7 Breda. Toegang 15, donateurs 10. Aanvang 22.00 uur. Geweld als amusement bij Nationale Toneel PAGINA D2 Opera Breda en Tilburg samen in De Parelvissers Onthullende portretten van vrouwen in vierluik Kunst in interieur van huizen rond eeuwwisseling Alles is ironie bij schrijver Rogi Wieg PAGINA D3 PAGINA D4 PAGINA D6 PAGINA D7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19