udax ziet
insten
verdwijnen
Vrije keuze bij Akzo: atv of geld
Amusementsconcern Endemol loopt als trein
Holec Holland maakt voor het eerst jaarcijfers bekend
Op korte termijn geen gevolgen voor Elmo en Fokker Services
2 DE VIJANDEN
gVAN VALS
aALARM
peStem
ECONOMIE
A7
Oriflame
Produktie-
medewerkers
VLS Van Leeuwen
Service Groep
timmerlieden
Lodewijks BV
extra
Kleintje
fegenslag treft Gilzer concern
»-
met ervaring
Creatieve vakbonden banen uitweg in conflict met Akzo Nobel
ÏM: 076-5143986
KOP MUNT
Luchtjesvaart
S ECONOMIE KORT
Bedrijfsleven is slechte betaler
OM onderzoekt optieregelingen
Roest Wald nieuwe exploitant Archeon
Vereniging waarschuwt voor waterbed
Topsalaris
Londen: 31
miljoen dollar
9 APRIL 1997
1 Wall Street
07/04
Begon
667,
Bhofd
67
kzo
697,
llied signal
71%
mer.brands
49
mer.tel.tel
34%
mococorp
85%
sarco ine.
26
sm intern
12
smlith
84%
aan company
47
ethl steel
8%
oeing co
99
urlington sfe
73%
an.pacific
23%
■hevron
65
Hchiquita
15%
Bhrysler
29
Biticorp
112
Bons.edison
28
Bigitequipm.
26%
Bupont nemours
103%
Bow chemical
79%
Bastman kodak
76
Bxxon corp
104%
■ord motor
31%
Ben. electric
100%
Igen. motors
54
53%
Ihewlett-pack.
52%
Int. bus.mach.
132%
Itt industries
22%
Idm at'rlmes
29%
36
Incdonnell
60%
Imerck co.
86%
Imobil oil
126
loce vd grinten
123%
Kimega financ.
41
45%
loyal dutch
169
isears roebuck
49%
shell tr.
100%
[texaco inc.
106
travelers
49
lun
lever nv
180%
united techn.
74
Iwestinghouse
18%
[whitman corp
24%
woolworth
22/
70
m
34*
84V,
27
12V,
m
47'A
87,
1017,
7314
24
6?/,
1514
29
my,
7714
104
32
1017,
547,
5214
53
13654
22
2914
357,
617,
857
1267,
1237,
4014
467,
1697,
507,
101%
106
497,
1807,
74
187,
247,
227,
I I I I I
WOENSDAG 9 APRIL 1997
lA
Ivk vorige koers
|sk sfotkoers gisteren
r
I e
If gedaan /laten
I g bieden en ex dividend
ih laten en dividend
Ik gedaan en laten ex dividend
II gedaan en bieden ex dividend
858
3,00
2,30
658
1,10
0,70
654
0,10
0,10
472
3,80 b
3,30
562
2,60
2,20
944
42,00
41,00 b
813
0,90
0,90
1554
2,30
2,80 a
900
120,00 a
117,50
1043
59,00 b
59,00
589
15,90
14,90
1846
10,40
8,20 b
1554
6,50
5,00
717
3,60
2,50
700
1,80
1,30 a
1334
11,00
9,20
679
18,00 a
16,70
1088
3,80 a
3,80
945
7,80 b
8,00 a
562
12,00
12,50
866
18,50
19,50
624
23,00
23,00
713
21,00
22,00 b
753
12,00
12,50 a
747
49,00
49,00 a
494
8,00
7,90
462
5,50 a
5,90
606
1,70
2,40 b
571
1,60
1,60
1253
2,80
2,95
613
3,90
4,00
1337
2,00
2,00
596
1,10
1,00
2511
1,50 a
1,50
1276
5,30
5,30
2508
2,00 a
1,50
1120
3,90
3,50
1045
2,30
1,90
948
1,20
0,80
766
0,50
0,30
477
6,40
6,00 b
193
28,50
27,80
511
22,60
22,00
755
16,30
15,90
463
1,90
1,50
584
4,10
3,00
919
2,40 b
2,60
627
4,10
4,60
597
1,40
1,60
957
2,50
1,80
Dames boven 20 jr. met
belangstelling in cosmetica
kunnen nu op 'n leuke
manier goed verdienen
biedt u verschillende moge
lijkheden, geen investering.
Tel. 0161-222045.
gezocht, ook opdrachten
voor langere tijd.
Informatie: 0162-423520,
Saskia.
zoekt met spoed nette
schoonmakers/sters
voor een relatie in Prinsen
beek-Noord. De werktijden
zijn 3 keer per week om
7.30 uur 's ochtends. Heen
u interesse bel dan naar
078-6191919-
Sr.
CAFE ZEEZICHT zoekt
barmedewerker
Ervaring vereist! Sollioitali®
op afspraak, t 076-5148248 j
Met spoed gevraagd!
Enthousiaste, vakkundige
Indien je houdt van erg
afwisselend werk op stee
andere plaatsen eni een
behoorlijk loon bel dan..
Tel. 0165-315040__,
Maak een
reclame met een
Het helpt.
„sterdam (anp) - De netto-
just van het amusements-
cern Endemol is in de eer-
u helft van het lopende
Ujaar (per 31 januari) ge
wen met 19 procent van f
,j miljoen naar f 33,7 mil-
i'
[emols activiteiten groeiden
1 ie hele linie. Uitschieters
echter de productie van
.programma's in het buiten
en de gang van zaken bij de
;al Miss Saigon. Voor het
boekjaar handhaaft Ende-
Jjge eerder uitgesproken ver-
,chting dat de winst met 15 tot
[procent toeneemt.
in het eerste half-
jaar van f 318 miljoen tot f 441
miljoen. De toename was vooral
te danken aan de verdere groei
van de tv-activiteiten in zowel
binnen- als buitenland. De omzet
was voor 75 procent afkomstig
van de tv-sector. Ruim 43 procent
van de omzet komt uit het bui
tenland. Endemol is met eigen
vestigingen in twaalf landen ac
tief.
De omzet van de televisieactivi
teiten ging in de eerste zes maan
den met 21 procent omhoog naar
f 332 miljoen. De belangrijkste
groeifactor in Nederland was de
productie van sportprogramma's.
Deze voor Endemol nieuwe acti
viteit begon met opdrachten voor
de ter ziele gegane sportzender
Sport7. Nadat deze zender stop
te, had er een herverdeling van de
voetbalrechten plaats, waardoor
Endemol de productie voor ande
re zenders voor een deel kan
voortzetten.
De verdere financiële consequen
ties voor Endemol die voortvloei
den uit het stoppen van Sport7
zijn geheel opgevangen door de
grootaandeelhouders Joop van
den Ende en John de Mol, die het
aandeel van Endemol in de sport
zender overnamen. Zij wilden het
prille beursleven van Endemol
niet belasten. De tv-omzet buiten
Nederland groeide met ruim 31
procent tot f 142 miljoen.
De omzet op het gebied van live
entertainment bedroeg f 109 mil
joen. De musical Miss Saigon in
het Scheveningse VSB Circus
theater trekt enorme belangstel
ling, waardoor de bezettings
graad maximaal en het resultaat
boven verwachting is. Het succes
komt slechts ten dele in de half
jaarcijfers tot uitdrukking, om
dat de eerste voorstelling drie
maanden na het begin van het
boekjaar plaatshad.
Endemol heeft in moeten grijpen
bij dochterbedrijf Holiday on Ice,
de producent van de bekende ijs-
shows. De nieuwe show Asterix
on Ice is geflopt en wordt na dit
seizoen al weer van het ijs ge
haald. Bij de andere program
ma's vallen de bezoekersaantal
len ook tegen en heeft Endemol
de kosten teruggebracht.
Asterix on Ice beleefde op 2 okto
ber vorig jaar in Berlijn zijn we
reldprimeur. Volgens een Ende-
mol-woordvoerder draait dit
programma slecht als gevolg van
verkeerde marketing. „De inhoud
was sterk op kinderen gericht,
terwijl Holiday on Ice juist ook
voor een ouder publiek leuk moet
zijn." Ook werd in de titel niet di
rect verwezen naar het bij het
wereldpubliek bekende Holiday
on Ice.
Het in de winter van 1945/46 op
gerichte Holiday on Ice trad in
juni vorig jaar toe tot de Ende-
mol-stal. „Met een omzet van on
geveer 100 miljoen en een uitste
kend rendement is Holiday on Ice
een interessante nieuwe activiteit
voor de live-entertainmentdivi-
sie", verklaarde het bedrijf de
overname.
Endemol maakte de precieze re
sultaten van Holiday on Ice in het
eerste halfjaar van het boekjaar
1996/97 niet bekend.
IftjMze verslaggever
-Hevige concurrentie voor Weekend en Actueel, het weg-
ivan de distributie van de Veronica-gids, tegenslagen in
[automatisering en aanloopkosten van nieuwe producten. Het
e voornaamste redenen waarom de winst van Audax in
|lS96 vrijwel verdampt is.
i
pdelijke en zelfstandige
bij Snackbar 't Leurtje,
ten-Leur tel. 076-5016285.
[Het uitgevers- en distributiecon-
srn uit Gilze sloot 1996 af met
ij» netto-resultaat van 241.836
zo blijkt uit het gisteren
Ivtrschenen jaarverslag. In 1995
■werd nog een winst van 6,8 mil-
Ijoen gulden geboekt
l,Het is een jaar om gauw te ver
in," zegt bestuursvoorzitter J.
|ïe Leeuw over 1996. „Maar ge-
j zijn de de meeste tegen-
lallers niet structureel.
■De omzet van Audax daalde vo-
|rig jaar met bijna vijf miljoen
i tot 405 miljoen gulden,
[terwijl de kosten 'aanmerkelijk
ger' waren.
|Delagere omzet heeft veel te ma
li met 'het leesgedrag van de
■consument', zegt De Leeuw. „We
■vechten niet meer om de consu-
Iintengulden maar om de con-
[aimentenimnuut. Door het grote
1 onstaat verdringing, met
druk op de verkoop
i publiekstijdschriften, zoals
ekenden Actueel."
het marktsegment waarin
I Weekend en Actueel opereren,
t Audax onder meer opbok-
I sen tegen nieuwkomer Party en
;epaste Panorama. Met
I wtiilmo en verbetering van de
iele kwaliteit wil Audax
I ie lezersbinding van beide bla-
Jen vergroten.
De omzetdaling werd ook veroor-
I taakt doordat Andax begin vorig
I jaar de distributie van de Veroni-
kwijtraakte aan VNU.
Deze activiteit was goed voor een
t van circa 20 miljoen gul-
I Hogere kosten werden onder an
te gemaakt bij Audax doordat
J Je invoering van een automatise-
gssysteem mislukte. Er waren
ra investeringen nodig in
'H- en software om de kwaliteit
®n de bedrijfsprocessen te waar-
jen. Deze problemen plus het
atig zetten van reorganisaties
Hen het resultaat vorig jaar
I raet circa vier miljoen gulden ge-
I drukt.
I Jerder werden forse aanloopkos-
S®iaakt voor de integratie
I wn de verkoop van TrosKompas
(ADVERTENTIE)
en TV-krant (orders die Audax
vorig jaar van Telegraaf over
nam). Ook waren er aanloopkos
ten voor nieuwe uitgaves, waar
onder Tuin vrije tijd en TOP-10
Popmagazine.
Door de tegenvallende resultaten
ziet Audax zich gedwongen de
organisatie in te krimpen. In ja
nuari werd al bekend dat er 65
(fulltime-)banen komen te ver
vallen. Gedwongen ontslagen
zijn niet uit te sluiten. Maar vol
gens De Leeuw blijft dat aantal
beperkt tot vijf a tien. Bij Audax
werkten vorig jaar 1.041 mensen
(circa 950 full-time banen),
waarvan ruim de helft in Gilze.
Naast de tegenvallers waren er
ook positieve zaken te melden
over 1996.
Zo is de herpositionering van het
opinieblad HP/De Tijd goed ver
lopen. De losse verkoop stijgt en
de advertentiewerving verloopt
voorspoedig. Ook de resultaten
van het glamourblad AvantGar-
de waren goed.
Audax is ook te spreken over de
resultaten van Van Ditmar (im
port en distributie van buiten
landse boeken) en van Van Gel
der Import (distributie van bui
tenlandse dag- en opiniebladen).
Voor dit jaar rekent Audax op
een sterk verbeterd resultaat. Re
organisaties en herstructurerin
gen zullen hun vruchten gaan af
werpen, verwacht De Leeuw. Op
commercieel gebied zullen inves
teringen in tijdschriften en het
uitbrengen van TrosKompas en
TV-krant belangrijke bijdragen
aan de resultaten leveren.
De doelstelling van Audax blijft
om in de toekomst een netto-re
sultaat te realiseren dat vijf pro
cent van de omzet bedraagt.
Akzo Nobel en de vakbonden hetbben het conflict over de 36-urige werkweek bijgelegd. fotow
Door Louis van de Geijn
Arnhem - Akzo Nobel en de bonden zijn
het gisterochtend vroeg eens geworden
over de verkorting van de werkweek.
Veertienduizend werknemers krijgen er
acht atv-dagen bij.
Werknemers kunnen die dagen verkopen
waarmee zij maximaal 3,2 procent loonsver
hoging krijgen. Als de extra dagen worden in
geroosterd krijgen de Akzo-werknemers er
vier extra vrije dagen bij. Dan komt de werk
week op 36 uur.
De vierduizend werknemers in de vijfploe
gendienst krijgen er 3,5 procent loon bij. Hun
werkweek is al 33,6 uur gemiddeld. Daar
naast krijgt iedereen een eenmalige uitkering
van 1,5 procent. Bij Akzo Nobel werken in to
taal 18.000 inensen. Met name de Industrie
bonden van FNV en CNV krijgen zo de door
hen felbegeerde kortere werkweek. Akzo
houdt de mogelijkheid het bedrijf flexibeler
te maken door roosterafspraken te maken
over de extra vrije dagen. De VHP (hoger per
soneel) legt het akkoord neutraal aan haar le
den voor.
Is een zwartbonte koe nu wit met zwarte
vlekken of zwart met witte vlekken? Die
vraag dringt zich op nu de directie van Akzo
Nobel Nederland en de vakbonden alsnog een
uitweg hebben gevonden uit hun zo princi
pieel ogende conflict over de 36-urige werk
week.
Personeel dat voluit kiest voor korter werken,
komt op basis van het gisterochtend in alle
vroegte bereikte compromis uit op een werk
week van 36 uur. Maar door de keuzevrijhe-
den die zijn ingebouwd, ook voor volledige
uitbetaling, kan deze uitkomst bezwaarlijk
worden uitgelegd als een collectieve door
braak naar die begeerde urennorm.
De industriebonden kwamen maandagmid
dag met een initiatief waartegen de Akzo No-
bel-directie uiteindelijk moeilijk 'nee' kon
zeggen: toekenning van negen atv-dagen, met
een bonus van vier dagen voor wie die volle
dig laat inroosteren. Er is nog tot de volgende
ochtend na vijven over doorgepraat, maar
Akzo Nobel kon het op basis van dit voorstel
niet meer maken de afspraken van 1995 links
te laten liggen.
Voor het oog hebben de bonden hun punt ge
scoord: niet het geld (zoals in het Akzo-voor-
stel) maar de extra vrije tijd is de norm. Van
daaruit kan de werknemer zijn keus bepalen:
maximaal 3,2 procent extra loon of (bijvoor
beeld) een vierdaagse werkweek.
Zoals bij eik degelijk onderhandelingsresul
taat het geval is, kan elk van de partijen zijn
zegeningen tellen. Akzo Nobel was in wezen
gebonden aan een afspraak waarvan de on
derneming later blijkbaar steeds meer spijt
had gekregen. De gunstige resultaten van de
experimenten brachten het management niet
van de opvatting af dat dit akkoord een blok
aan het been was.
De keuzevrijheid die nu is ingebracht, haalt
veel van de bezwaren weg. Van een collectie
ve verkorting van de werkweek tot 36 uur is
geen sprake. De door Akzo Nobel zo gewens
te flexibiliteit krijgt de ruimte. De helft van
de extra vrije tijd kan door de onderneming
worden ingeroosterd. Voor de andere helft is
daarvoor de toestemming van de betrokken
werknemer vereist.
De industriebonden kunnen niettemin vol
houden dat het generiek toekennen van acht
atv-dagen, plus een vakantiedag en een 'in-
roosterbonus' van vier dagen, wel degelijk
neerkomt op een 36-urige werkweek.
Zij gaan er van uit dat bij deze aanbiedings
vorm het gros van de Akzo-medewerkers voor
de extra vrije tijd zal kiezen en dat er een be
hoorlijk werkgelegenheidseffect zal zijn. Met
name in bedrijven waar reorganisaties lopen,
kan dat collega's binnenboord houden, hopen
en verwachten de bondsbestuurders.
De vraag is waarom de bonden, met het ak
koord van 1995 en de positieve uitkomsten
van intussen uitgevoerde experimenten met
de 36-urige werkweek op zak, alsnog water
bij de wijn hebben gedaan. Mogelijk zijn zij
de afgelopen anderhalf jaar bij de achterban
in de Akzo-bedrijven toch ook gestuit op aar
zeling of regelrechte weerstand tegen een col
lectieve verkorting van de arbeidsduur. De
vrijwilligheid doet daaraan recht, maar de
prijs is dat er (waarschijnlijk) minder banen
bij zullen komen.
1 'O gecertificeerd I
SJ 'SO-9001 gecertificeerd
Wilhelminastraat 4, Breda
Hengelo (anp) - Holec Hol
land, het verzelfstandigde Be-
gemann-onderdeel en leve
rancier van onderdelen voor
de elektriciteitsvoorziening,
heeft in het afgelopen jaar een
nettowinst van 24,1 miljoen
behaald. Hoeveel de winst is
gestegen, maakt het concern
met een omzet van 322,7
miljoen pas tijdens de pers
conferentie op 21 april be
kend.
De winst was wel hoger, zo deel
de een woordvoerder van Holec
mee. „De vergelijking met 95 is
moeilijk te maken, want toen za
ten we nog gedeeltelijk in het Be-
gemann-concern en waren ver
antwoordelijk voor meer bedrij
ven." Alle werkmaatschappijen
droegen aan de winst bij.
Dat het bedrijf met de cijfers en
een persconferentie naar buiten
komt, past binnen het beleid om
op termijn naar de beurs te gaan.
Het is voor het eerst dat Holec
zijn resultaten aan het grote pu
bliek laat zien.
Holec Holland is nu grotendeels
in handen van een bankensundi-
caat onder leiding van UBS
Equity, dochter van de Union
bank of Switserland. De Zwitsers
willen Holec naar de beurs bren
gen. Wanneer is niet duidelijk.
Binnenkort neemt de raad van
commissarissen een besluit over
de beursgang. Daarmee zou na
een afwezigheid van enkele jaren
de naam Holec opnieuw op het
koersenbord terugkeren.
Holec werd in het begin van de
jaren negentig door Begemann
van de beurs gehaald. Een paar
jaar later werden de onderdelen
van Holec weer verkocht, omdat
Begemann geld nodig had.
UBS bezit de meerderheid van de
aandelen. Daarnaast bezit een
Brits pensioenfonds een aande
lenpakket, terwijl management
en personeel eveneens belangen
hebben. Vorig jaar werd bekend
dat de helft van het 1615 mede
werkers tellende personeel certi
ficaten in Holec Holland had ge
nomen.
Elke avond surf ik even
langs teletekst-pagina
524 van RTL. Op die pa
gina staan vaak prachtige rei
zen tegen afbraakprijzen. Call
Go heet deze special van de
KLM. Voor 's avonds tien uur
bellen en de volgende dag zit je
al onder een palmboom in Afri
ka (Nairobi, 999 gulden), sta je
in het Prado van Madrid (299
gulden)of bezoek je de blues
kelders van Chicago (797 gul
den).
Vaak zitten er onbekende exo
tische bestemmingen bij. Zo
heeft het mij volstrekt onbe
kende Aarhus voor 249 piek
een vaste plaats op de pagina.
Niemand wil naar zo'n winde
rig Deens dorp, denk ik dan,
want de KLM wil met deze ac
tie natuurlijk alleen de laatste
lege stoelen vullen. Een onver
kochte stoel is met het sluiten
van de gate voorgoed onver
koopbaar.
Als ik het lijstje heb doorgeno
men, zucht ik nog eens diep en
weet dat mijn Citroën om ne
gen uur het luchtruim zal kie
zen met als bestemming Spin-
veld 55 te Breda.
Reizen lokt. Moest je vroeger
nog met Arie Beukennoot, te
genwoordig legt ook de Ko
ninklijke Luchtvaartmaat
schappij jaar rode loper uit om
ons tegen Zwaanzinnige Aan
biedingen te mogen vliegen.
Trouwens, volgens Albert He-
ijn en Shell hoef je niet eens te
betalen om te vliegen naar
Mexico of Malmö. Een kwestie
van Airmiles sparen.
De concurrentie blijft niet ach
ter. Omdat iedereen zo snel
mogelijk moet vliegen voordat
Schiphol met 44 miljoen reizi
gers definitief op slot gaat, is
Etos een nieuwe actie gestart.
Als je bij deze Ahold-dochter
een geurtje koopt, krijg je bij de
kassa een vliegbon. Bij inleve
ring van de bon bij het reisbu
reau krijg je automatisch vijftig
procent korting op een zelf ge
kozen retourvlucht. Opmerke
lijk trouwens datje ondertussen
bij betaling gewoon je Airmiles
krijgt, zodat je reis met concur
rent KLM ook dichterbij komt.
Twintigduizend tickets heeft
BA beschikbaar voor deze ac
tie, die feitelijk een tegenoffen
sief tegen de Zwaan is. Als we
de prijzen vergelijken met de
Zwaanzinnige Aanbiedingen
Door Willem Reijn
van KLM, dan komen de Brit
ten er goedkoper uit. Maar de
service bij de KLM is door de
bank gemeten net wat beter,
zelfs wat warmer dan bij de stiff
upperlips van de allereerst cor
recte Britten. Maar BA blijft
natuurlijk garant staan voor
klasse.
Het grote verschil zit in de
voorwaarden. Geen last minu
te, geen beperkingen, belooft
British Airways. De trips kun
nen tussen 1 september en 1
april '98 worden gemaakt. Boe
kingen tot 14 juli. Daarmee is
BA wat soepeler dan KLM, die
voor de lente-aanbiedingen een
boekingsperiode van twee we
ken bood.
Maar wie BA vliegt moet over
stappen in Londen. Dat kost
tijd. 'Een mooie gelegenheid
om nog wat tax free inkopen te
doen voor je vakantie', roept
Etos wat te optimistisch, want
Heathrow was al niet goedkoop
en de pond is tegenwoordig ook
weer duur.
Per saldo voeren Etos en Bri
tish Airways een prima recla
mecampagne. Politiek is de
campagne natuurlijk politiek zo
incorrect als de pest. Want als
luchtvaart een gevaar is voor
milieu en leefomgeving, als wij
Schiphol op 44 miljoen passa
giers willen houden en geen
vliegeiland de kust willen laten
verpesten, dan kun je toch geen
half-ticket cadeau doen bij een
flesje Mille Fleurs? Luchtvaart
met een luchtje derhalve.
Zo zit dat. Maar neemt u mij
toch niet kwalijk als ik straks
voor moederdag naast het ver
plichte geurtje stiekem een
ticket onder de beschuit-op-
bed schuif? Ik ben namelijk een
tikje hypocriet aangelegd.
Den Haag - Het Nederlandse bedrijfsleven behoort tot de trage
betalers in Europa. De betaling van bijna 50 procent van alle fac
turen is gemiddeld 19 dagen te laat. Alleen in Portugal, Italië en
België duurt dat langer. Dat blijkt uit een onderzoek dat Intrum
Justitia Inkasso, de grootste incasso-organisatie van Europa,
heeft laten instellen. De Europese Commissie heeft aan de studie
meegewerkt. Die beschouwt het slechte betalingsgedrag als een
belangrijke barrière voor de ontwikkeling van het midden- en
kleinbedrijf. Het te laat betalen brengt veel Nederlandse bedrij
ven in de problemen.
Amsterdam - Het Openbaar Ministerie laat een onderzoek ver
richten naar de optie- en aandelenregelingen voor bestuurders
van beursgenoteerde ondernemingen. De officieren van justitie
M. van Zwieteren en H. de Graaff willen nagaan of de optierege
lingen mogelijk effectenhandel met voorkennis in de hand wer
ken. Indien de barrières te laag blijken, zullen Van Zwieteren en
De Graaff zich beraden op nadere stappen, 'maar we zullen zeker
iets doen'. Aanleiding voor het onderzoek is een reeks van publi
caties in kranten en tijdschriften.
Alphen a/d Rijn - Het consortium Roest Wald wordt de nieuwe
exploitant van het themapark Archeon in Alphen aan den Rijn.
Dat zijn de gemeente Alphen aan den Rijn, ABN Amro Project
ontwikkeling, curator Bouma en Roest Wald gisteren met elkaar
overeengekomen. Het park gaat op 8 mei weer open, maar wordt
in de toekomst afgeslankt.
Rijswijk - De Vereniging van Ouders van Wiegedood-Kinderen
twijfelt aan de veiligheid van een nieuw waterbed speciaal voor
baby's. De organisatie raadt ouders zelfs af een zogêno.emde
Small Waves aan te schaffen. Het bed wordt vandaag gepresen
teerd tijdens de Negen Maanden Beurs in Amsterdam. Volgens
voorzitter R. Hopmans van de vereniging is er geen onderzoek ge
daan naar de veiligheid van het bed. Hij vindt dat 'elk risico' moet
worden uitgesloten. Volgens hem kunnen ouders beter een nor
maal matras kopen.
iBiJÏ nsv'ugnaar
™'*m/Manchc5ter^
\N"t«urlijk
^'n<>f EindhoverUUrport!
««„70<li9rnelMSE Airlines
I crverb ridmgen wereldwijd
°°k rechtstreeks naar
11 dndere bestemmingen
9ra1's nieuwe dienstregeling:
*>el 040 2524255
Door Willem Reijn
Woensdrecht - De mislukte door
start van Fokker heeft op korte ter
mijn geen gevolgen voor de bedrij
ven Elmo en Fokker Services in
Woensdrecht. Of de bedrijven daar
nu ook meteen blij mee moeten zijn,
is een andere vraag.
Zoals bekend maken de twee bedrijven
sinds vorige zomer deel uit van het
Stork-concern. Elmo en Services be
hoorden tot de gezonde delen van het
oude Fokker en bleven buiten het fail
lissement. Bij Elmo werken momenteel
circa vierhonderd mensen, bij Services
zijn dat er duizend, inclusief de groep
die op Schiphol actief is.
Een doorstart zou behoorlijke invloed
op Woensdrecht hebben gehad. Zo zou
het onderhoudsbedrijf Services zijn
overgegaan in het nieuwe Fokker 2. Het
bedrijf had een waarde van circa 125
miljoen gulden en voor dat bedrag
kreeg Stork een belang van twaalf pro
cent in Fokker 2.
Nu zat Services daar niet op te wachten.
De paraplu van Stork was na hectische
jaren onder het Fokker-regime een wel
kome beschutting tegen gevreesde
Stormachtige tijden. En zakelijk ging
het na een reorganisatie in het voorjaar
van 1996 weer redelijk voor de wind.
Het bedrijf haalde behoorlijke orders
binnen en slaat wereldwijd de vleugels
uit met dochters in Azië en de Verenig
de Staten.
Een doorstart van Fokker zou niettemin
op lange termijn goed uitpakken voor
Services. Het bedrijf is wat civiele
vliegtuigen betreft, gespecialiseerd in
het onderhoud van Fokkers. Weliswaar
poogt Services al geruime tijd ook an
dere toestellen naar Woensdrecht te
lokken, maar daar slaagt het tot nog toe
niet in.
Services is bijvoorbeeld gecertificeerd
voor onderhoud aan Boeings 737. Van
dit meest verkochte toestel uit de lucht
vaartgeschiedenis moest altijd wel wat
omzet te genereren zijn, dachten ze op
Woensdrecht. Maar in de uiterst con
currerende onderhoudswereld zijn er
(te) velen die dezelfde filosofie hante
ren.
Probleem voor Services is dat met de
ondergang van de Fokker Aircraft op
voorhand vast staat dat de eigen markt
opdroogt. Een doorstart zou daarom
goed zijn geweest. En de risico's be
perkt, want Stork zou bij problemen
Services weer kunnen opeisen.
Ook voor kabelboomproducent Elmo
zou een doorstart extra omzet hebben
betekend.
Hoewel het bedrijf niet wilde ingaan op
de personele consequenties, mag een
productie van veertig Fokkers per jaar
toch worden geschat op zeker honderd
extra banen.
Door personeelsvertegenwoordigers is -
na informatie uit de Stork-koker - sterk
het accent gelegd op de risico's van een
doorstart. Deels is dat terecht. Onder
nemen is risico lopen. Dat geldt niet al
leen voor Fokker. Stork wedt nadruk
kelijk op het Europese paard Airbus.
De Superjumbo, een compleet nieuw
toestel voor 600 passagiers, geldt als een
veelbelovend project dat nieuwe werk
gelegenheid zal opleveren. Elmo, Fok
ker Aerostructures en een Belgisch be
drijf zullen voor 2,5 procent participe
ren in het project dat op papier vijftien
miljard gulden gaat kosten.
De risico's van de Superjumbo met de
codenaam A3XX zijn echter groter dan
wel voorgespiegeld. Airbus is geen on
derneming maar een Groupement
d'Intérêt Economique en maakt winst
noch verlies. Die cijfers zijn onvindbaar
versluierd in de jaarrekeningen van
deelnemers Aerospatiale, British Ae
rospace, Dasa en Casa. Maar ook de di
recties bij Fokker Aviation weten op
voorhand dat het niet bij de vijftien
miljard gulden ontwikkelingsgeld zal
blijven. Daarna moeten er nog voldoen
de klanten komen om dat geld terug te
verdienen.
Dan is er nog de verleiding van de re-
gio-liner van de Frans-Italiaanse com
binatie AIR, waar Aerostructures en El
mo aan willen leveren. Dat toestel
wordt een Chinees-Europees project en
zou een behoorlijke concurrent voor
Fokker zijn geweest.
De stelling dat een toeleverancier niet
twee klanten tevreden kan houden, is
echter een merkwaardige. De hele in
dustrie is de afgelopen jaren geher
structureerd, waarbij toeleveranciers
zelfstandige kenniscentra zijn gewor
den.
Toeleveranciers in de auto-industrie le
veren aan merken, die in de markt als
kemphanen met bloedige gevechten om
de klanten strijden. In de vliegtuigin
dustrie bouwt Dasa rompen voor Fok
ker en Airbus, die elkaar ook tegenko
men.
Een voordeel voor Elmo was geweest
dat het ontwikkelingskosten op meer
dere projecten zou kunnen laten druk
ken. Dat zou de innovatie hebben ver
sterkt en juist in dat soort werk moet
Woensdrecht haar kracht zoeken. Want
voor het gewone uitvoerende werk
opende Elmo niet voor niets een joint-
uentare-fabriek in China.
Londen (afp) - Een hande
laar van het effectenhuis Sa
lomon Brothers heeft vorig
jaar 31 miljoen dollar ver
diend. Het salaris van de 47-
jarige Shigera Myojin, die in
Londen werkt, is het hoogste
dat ooit in Groot-Brittannië
is betaald. Myojin, bijge
naamd Sugar, verdient al ja
ren kapitalen. Hij is geboren
in Japan en leidt bij Salomon
Brothers de afdeling die is
gespecialiseerd in beleggin
gen met grote risico's. Hij
rijdt Ferrari, maar is op zijn
afdeling vaak op de fiets te
zien, getooid met een Ameri
kaanse legerhelm en en
honkbalknuppel. In 1991
haalde Myojin voor Salomon
Brothers 450 miljoen dollar
binnen, bijna de helft van de
winst over dat jaar.