4Afketsen Fokker II onvermijdelijk'
15 maanden gewerkt aan doorstart Fokker
Reed Elsevier wil grote overname
Exxon en GE de grootsten in VS
Verantwoord seks met Max Havelaarcondoom
Renault-stakers gaan
wellicht weer werken
'Keuze-abonnementen
bieden klant voordeel'
A6
DE STEM
ECONOMIE
A7
Badkamer
meubelen
Keukenrenovatie
Lering direct van fabriek
tegen bodem-prijzen-
Voor meer informatie.
Stork lijkt geen trek te hebben in onzeker avontuur met onzekere partners
beton,
idingen,
Bloemenriviëra
MAASKANT REIZEN
Te huur/koop
De lijdensweg van Fokker
KAN IEMAND MIJ UITLEGGEN WfcARKM
Conflict binnen
EU over
prijs boeken
PTT maakt nieuwe tarieven bekend
ECONOMIE KORT
Akkoord in zicht bij Akzo
'Verbiedt aandelenhandel bankdirecteur'
'Hechtere band midden- en kleinbedrijf'
Actiedreiging bij KNP Leykam
Inflatie in EU omlaag
KLM vervoert 11 procent meer mensen
1997
i 1111
DINSDAG 8 APRIL 1997
14/04
07/04
65%
66%
67
67
69
69%
71
71%
49/;
49
34
34%
84
85%
27'/.
26
12%
12
80%
84%
48%
47
8%
8%
98
99
73%
73%
23%
23%
65
65
15%
15%
30
29
111%
112
29
28
26
26%
104%
103%
79%
79%
75%
76
101%
104%
30
31%
100
100%
54
54
51
53%
52%
52%
129%
132%
22%
22%
29%
29%
36
36
60
60%
86
86%
125%
126
123%
123%
40%
41
45%
45%
170
169
49%
49%
101%
100%
103%
106
48
49
181%
180%
74
74
18%
18%
24%
24%
22%
22%
■koers
1 koers
prs gisteren
Idend
In/bieden
|n/laten
n en ex dividend
len dividend
In en laten ex dividend
In en bieden ex dividend
I 4,30
6,40
1,80 a
3,00
0,80
1,10
22,00
23,80 a
2,10
0,90
0,50 a
0,40
27,00
40,00 b
14,00
23,10
9,00
15,90
5,50
10,40
3,50
6,50
16,50
23,50 b
4,80
1,90
9,00
3,80 a
12,00
5,30
17,00
7,80 b
22,00
12,00
30,00
18,00
21,00
15,10
26,50
18,50
32,00
23,00
44,50
34,00
65,00 a
.57,00
92,00 a
80,00 a
1,60
3,20
15,10
18,00
8,30
6,00
1,50
1,60
0,70
2,80
0,15
0,45
1,60
3,20
0,70
1,10
1,60
2,70 a
3,90
2,20
2,80
3,20
23,00
26,50
17,70
21,20
24,00 a
26,20
18,30
21,20
2,40
3,90
1,50
2,30
0,70
1,20
3,40
4,10
2,60
3,20
21,00
22,60
0,50
0,70
13,30
14,40
3,00
4,10
1,20
0,80
2,50
1,10 b
irma De Karweiman
avendijk 7 Oudenbosch,
0165-314037 (18-21 iti
Van onze Haagse redactie
pen Haag - Het nieuws dat de laatste hoop op een 'Fokker II' is
vervlogen, heeft in de Tweede Kamer tot verdeelde reacties ge
leid. De PvdA is woedend op Stork, een van de beoogde part
ners in het nieuw op te richten Fokker. WD en D66 hebben
juist begrip voor het besluit van de machinebouwer om niet
mee te doen. „Jammer, maar onvermijdelijk," reageert D66-
Kamerlid Van Walsem.
Van Walsem is niet verbaasd dat
Stork, eigenaar van het winstge
vende onderhoudsbedrijf Fokker
Aviation, geen trek had in 'een
onzeker avontuur met onzekere
partners'.
Begemann-topman Deleye doet
Van Walsem af als 'een bedrij-
venstripper'. En ook de Maleisi
sche staatsonderneming Khaza-
nah acht hij geen serieuze part
ner. „Dat ben je niet als je af
haakt omdat je een paar miljoen
noodhulp op tafel moet leggen."
Doorgaan met deze partijen zou
in de ogen van Van Walsem on
verantwoord zijn tegenover de
2500 werknemers van Fokker
Aviation.
Ook het WD-Kamerlid Voute-
Droste vindt dat de Maleisiërs
weinig gevoel hebben getoond
voor de kritieke situatie waarin
Fokker zich bevond. De PvdA'er
Vos daarentegen is boos op
Stork. Hij meent dat de markt
goede kansen biedt voor een
Fokker II. „Als je het met zulke
gunstige perspectieven niet aan
durft, dan moet je jezelf geen
grote industriële ondernemer
noemen. Dan ben je een stofjas,"
zo reageerde Vos op het afhaken
van Stork.
De bonden betwijfelen of de
weigering van de Maleisiërs om
bij te dragen aan een overbrug
gingskrediet voor Fokker de
werkelijke reden is voor het af
haken van Stork bij de bespre
kingen over een herstart van de
Oe-n28P6a9aM9fx2850360
vliegtuigbouwer. „Die tien mil
joen van de Maleisiërs is peanuts
in vergelijking met het miljard
dat alle partijen in Fokker II
zouden steken," aldus de CNV
Industrie- en Voedingsbond in
een verklaring.
CNV-bestuurder G. van den
Heuvel wijst er op dat de Neder
landse partijen over het busi
nessplan fors van mening ver
schilden. „Stork is geen vlieg
tuigbouwer en vond de risico's,
die in de luchtvaart veel gewo
ner zijn, te groot. Stork wilde
niet het hele concern in de waag
schaal zetten voor wilde plan
nen."
P. van Bers van de Industrie
bond FNV vindt dat Stork naar
buiten toe nu een keer duidelijk
moet zijn waarom het bedrijf
zich terugtrekt. „De zaak ketst
nu af op een klein bedrag. Dat
lijkt met een oplosbaar pro
bleem. Ik begrijp niet waarom
Stork niet met de argumenten
komt waarom men werkelijk af
haakt."
CNV'er Van den Heuvel ziet
geen alternatieven meer voor
Fokker. „Deleye heeft wel eens
geroepen dat er zonder Stork
ook mogelijkheden zijn. Maar
daar geloof ik niets van." Ook
Van Bers heeft er een hard hoofd
in dat Begemann-topman De
leye, die met enkele Maleisische
servicebedrijven in gesprek zou
zijn, de zaak weer nieuw leven in
kan blazen.
Jürgen Schremmp. foto anp
dan per luxe touringcar
itels met half-pension
ccursies inbegrepen, w
ek 10, 24 mei, 3, 19 I""
naf 1-039,-.ANVWSGr
Vraag onze gratisr reisgids*
aan! Tel. 0412-482828^
Te huur
Knokke-Heist (B)
app.aan Zeedijk. 1 slpk.
slp.bank, luxe inrichting-
Per14dgn. ofp.mna
Tel. inl.: 0165-567061^
ICLES Topaz 1990,
g. laadverm. 395X9,
erkelijk als nw. Z
- "Lj J
1-684536
Één"
Kleintje
plaatsen:
resultatenboeken-
19 januari 1996: Op het Catshuis mislukt het laatste gesprek tus
sen Jürgen Schrempp, Manfred Bischoff en premier Kok, minis
ter Wijers en Maljers over staatssteun ter waarde van 1 miljard
gulden aan Fokker.
23 januari 1996: Fokker vraagt uitstel van betaling aan.
In de dagen daarna komen twintig overname-kandidaten op Fok
ker af. De bewindvoerders en topman B. van Schaik spreken met
het Koreaanse Samsung, het Chinese Avic, het Zweedse Saab, het
Canadese Bombardier. Gesprekken met eerst Bombardier en
daarna Samsung leveren uiteindelijk niets op.
Het Oranje-scenario, waarbij
machinebouwer Stork het
voortouw zou nemen om de
vliegtuigbouw voort te zetten,
strandt op het cynisme van de
Nederlandse financiële instel
lingen: zij vinden de voorziene
winsten van Fokker 2 'geen
tweede Microsoft'.
15 maart 1996: De rechtbank
van Amsterdam verklaart de
vliegtuigbouw van Fokker fail
liet. Gezonde delen als Fokker
Elmo, Fokker Aircraft Servi
ces, Fokker Space en Fokker
Special Products blijven buiten
het faillissement.
In de dagen na het faillisse
ment komen nieuwe spelers op
het toneel. Bedrijvendokters
als Joep van den Nieuwen-
huyzen en Rosen Jacobson kon
digen zich bij de curatoren aan.
3 september 1996: Rosen Ja
cobson laat interesse in Fokker
varen.
Ondertussen blijkt Samsung
weer terug op het toneel.
1 november 1996: Deadline
voor overname Fokker ver
strijkt. De deadline wordt da
gelijks opgerekt, maar Sams
ung stelt veel meer tijd nodig te
hebben, vooral om met de Ko
reaanse partners op één lijn te
komen.
28 november 1996: Curatoren
breken de besprekingen met
Samsung af. Een overname is
volgens hen niet meer mogelijk.
In de weken daarna blijkt Be
gemann-topman André Deleye
oerig met een allerlaatste po-
êing, met aan zijn zijde Joep en
Jeroen van den Nieuwen-
huyzen. De laatste heeft de Ma-
m if0*16 Premier Mohamad
Mahathir geïnteresseerd in
Fokker. Het staatsbedrijf Kha-
i«n,a'3 ,wordt aangewezen als
Maleisische counterpart.
25 februari 1997: De Rabobank
aakt af. De bank zou met een
creatieve financiële constructie
Locaal compensabele verlie
zen van Fokker met een waarde
M dik 400 miljoen gulden
contant maken.
maart 1997: Na maanden
staatje®®6' bereiken be curatoren, Deleye, de Nederlandse
ri„en Stork een akkoord op hoofdlijnen, een Memorandum of
kirh j1 9' over doorstart van Fokker. 'Een doorbraak',
en d i curat°ren- 'Geen doorbraak', menen minister Wijers
len ^-^oorziehtiger. Nu moeten de Maleisiërs aanslui-
nahn' dat het Maleisische staatsconcern Khaza-
standi bereId is om vooraf bij te dragen in de kosten van in-
am-il om/1® Van ^okker' «gt Stork formeel de MoU op.
een h De curatoren maken officieel bekend dat de kans op
leurvprt m definitief verkeken lijkt. 'Krankzinning', zegt een te-
van de v j carator Louis Deterink over het feit dat de redding
-i ederlandse vliegtuigbouw is gestrand op tien miljoen
uit Maleisië.
Ben van Schaik.
Joep van den Nieuwenhuy-
zen. foto anp
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Materieel gelooft zelfs curator
Deterink er nu niet meer in. Na
de wederopstanding van DAF
had Deterink graag ook Fokker
als monument van de Neder
landse industrie overeind gehou
den.
Een vliegtuigbouwer met een in
ternationale reputatie in de gla-
mourwereld van de luchtvaart.
Vijftien maanden heeft hij met
zijn drie collega-curatoren over
de wereld gezworven om Fokker
nieuw leven in te blazen.
Hij had er zelfs even vertrouwen
in dat het zou lukken. Dat was
toen hij in januari terugkwam
van vruchtbare besprekingen in
de Maleisische hoofdstad Kuala
Lumpur, vertelt hij. Een positie
ve gemoedstoestand hield hij er
van over. „Als het kan, dan is het
nu," besefte hij op de terug
vlucht.
Maar daarna kwam de deceptie.
„Het totstandkomen van het Ne
derlandse Memorandum of un
derstanding heeft onevenredig
veel tijd gekost," constateert
Deterink. Hoewel de curatoren
en Begemann-voorman André
Deleye op 13 maart nog met
champagne het akkoord met
Economische Zaken en Stork
vierden en van een 'doorbraak'
gewag maakten, wisten de be
trokkenen dat het een tour de
force zou zijn om voor 1 mei een
definitief contract rond te. krij
gen.
Op de achtergrond kiezen KLM-
Fokker-jets het staalblauwe
luchtruim als Deterink de rede
nen van de uiteindelijke misluk
king opsomt: de voortdurende
tijdsdruk, de politieke impact
van vliegtuigbouw waardoor al
tijd meerdere partijen moesten
worden geconsulteerd, de com
plexe industrie zelf en de cultu
rele verschillen met Azië.
En er lag zelfs nog geen busi
nessplan dat door partijen kon
worden onderschreven. „Het bu
sinessplan dat er lag, voorzag in
aanzienlijke verliezen in de eer
ste jaren.
Met het verstrijken van de tijd
zakte de infrastructuur van Fok
ker steeds verder in. Er werken
nog 200 mensen. „Vrijdag heb
ben nog 52 mensen de poort ver
laten."
Met gevoel voor understatement
zegt Deterink dat hij niet echt
blijmoedig gestemd is door de
ondergang. Maar van een per
soonlijke nederlaag wil hij niet
Amsterdam (anp) - Uitge
versconcern Reed Elsevier is
op zoek naar een grote acqui
sitie.
Het concern kan daarvoor maxi
maal 2 miljard pond, ofwel 6,3
miljard gulden uittrekken, ver
klaarde financieel directeur F.
Covers van Reed Elsevier giste
ren tegen het financiële persbu
reau AFX.
Dat bedrag komt overeen met
het eigen vermogen dat het be
drijf eind vorig jaar op de balans
had staan.
Het ligt voor de hand dat de uit
geverij de beoogde grote overna
me in de Verenigde Staten doet.
Maar ook in Europa kijkt Reed
Elsevier rond. „We zouden graag
in Duitsland willen zitten."
Zuid-Oost-Azië is voor het be
drijf nochtans niet de moeite van
een majeure investering waard.
De laatste mega-aankoop van
Reed Elsevier dateert van 1994,
toen het bedrijf voor 2,6 miljard
gulden de Amerikaanse data
bank Lexis/Nexis kocht. „Nor
maal gesproken kan een bedrijf
één keer in drie jaar een echt
grote overname doen," zegt Co
vers nu.
Reed Elsevier heeft een jaar na
de aankoop van Lexis/Nexis af
stand gedaan van de consumen
tendivisie, zoals dagbladuitge
ver Dagbladunie. Al met al kreeg
Reed Elsevier daarmee zo'n 1,7
miljard in kas, geld dat aange
wend moet worden voor beter
renderende uitgaven van zake
lijke en wetenschappelijke in
formatie.
De afgelopen maanden heeft het
concern zich behoorlijk geroerd.
Zo kocht Reed Elsevier de Haag
se uitgeversgroep Colofon en
werd in Amerika het software
huis MDL Information Systems
overgenomen.
Voor de aandeelhouders had Co
vers nog goed nieuws in petto.
Reed Elsevier streeft ernaar het
dividendpercentage, de zogehe
ten payout ratio, te verhogen. Nu
wordt 30 procent van de winst
uitgekeerd, dat zou opgekrikt
moeten worden tot 50 procent.
New York (krf) - Het oliecon
cern Exxon en het conglome
raat General Electric (GE)
delen de eerste plaats op de
ranglijst van de honderd
grootste bedrijven in de Vere
nigde Staten die het zaken
blad Forbes jaarlijks publi
ceert.
Voor de Forbes Super 100, die
voor de negenentwintigste maal
is samengesteld, gelden winst,
omzet, bezittingen en markt
waarde als criteria.
Exxon kon van de derde naar de
eerste plaats oprukken dankzij
de 7,5 miljard dollar winst die
vorig jaar uit de bus kwam. In
het Amerikaanse bedrijfsleven
werd nooit eerder een zo hoge
winst geboekt. Autogigant Ge
neral Motors (GM), die in de vo
rige top-100 nog de eerste plaats
met GE deelde, zakte naar de
derde plaats.
Ford, de vorige maal vierde,
deelt nu de derde plaats met GM.
Vijfde staat tabak- en levens
middelenproducent Philip Mor
ris en zesde computerproducent
IBM, gevolgd door AT&T (tele
com), Citicorp (financiën) en
Wal-Mart (supermarkten) op een
gedeelde zevende stek. De tiende
plaats is weggelegd voor het che
mieconcern DuPont.
Opvallende stijger was halfge
leiderfabrikant Intel, die opruk
te van de 24e naar de 14e plaats.
Ook Walt Disney ging hard om
hoog, van 48 naar 35.
De ranglijst staat in de Forbes-
uitgave die later deze maand
verschijnt.
Van onze Haagse redactie
Maastricht - Europees Com
missaris Van Miert is giste
ren over de prijs van boeken
in aanvaring gekomen met
de cultuurministers van en
kele EU-lidstaten.
De ministers zijn in Maast
richt bijeen om onder voor
zitterschap van staatssecre
taris Nuis te overleggen
over het Europese cultuur
beleid.
Van Miert, belast met con-
currentiezaken, stelt zich op
het standpunt dat de vrije
handel geen strobreed in de
weg gelegd mag worden. De
consument is volgens hem
niet gediend met prijsaf
spraken, ook niet op cultu
reel gebied.
Landen als Duitsland en
Frankrijk zien boeken als
meer dan handelswaar en
gaan ervan uit dat prijsaf
spraken het aanbod ten goe
de komen. Duitsland kent al
meer dan honderd jaar een
prijsafspraak voor boeken,
die ook in Oostenrijk geldt.
In Nederland stellen uitge
vers en importeurs de prijs
van boeken vast.
Engeland staat aan de kant
van Van Miert.
Door Nanne Dorren
Maastricht - In Nigeria groeit
rubber, er is veel armoede en
aids en het is het dichtstbe
volkte land van Afrika. Com
bineer deze feiten met elkaar
en de oplossing is snel be
dacht: een Nigeriaanse fa
briek die condooms maakt
van Nigeriaanse rubber, gele
verd door kleine boertjes. Het
Max Havelaarcondoom.
Het idee voor het politiek-cor-
recte condoom is de inzending
van Jan-Willem van Dijk (23),
vijfdejaars student technische
bedrijfskunde aan de universi
teit van Enschede, voor de prijs
vraag die de ontwikkelingsorga
nisatie Inzet uitschreef onder
studenten.
Schrijf een plan voor een winst
gevende onderneming in Afrika,
gericht op duurzame en sociale
verantwoorde ontwikkeling,
luidde de opdracht. Eind mei
wordt bekend welk van de der
tien ingezonden plannen er ge
wonnen heeft.
In het plan van Van Dijk koopt
een (Nederlandse) ondernemer
rubber bij kleine plantages, voor
een bedrag dat zo'n vijftien pro
cent boven de wereldmarktprijs
ligt. Dat kan, omdat de afne
mers, in eerste instantie grote
organisaties als het Rode Kruis
en de Verenigde Naties, bereid
zijn een hogere prijs te betalen.
Als de productie na verloop van
tijd groot genoeg is voor de Ni
geriaanse markt, kan het con
doom wellicht ook worden geëx
porteerd. Het bewerken van het
rubber voor de productie van
condooms is een relatief eenvou
dig proces, heeft Van Dijk zich
laten vertellen, dus er is weinig
hoogwaardige technologie nodig
in de fabriek.
Productie en afname zijn in het
plan dus gegarandeerd. Nu nog
de verkoop en het gebruik. Con
dooms zijn in veel Afrikaanse
landen niet populair en Nigeria
vormt daarop geen uitzondering.
Daarom koos Van Dijk een naam
die de mannelijkheid van de Ni-
gerianen toch zou moeten stre
len: de Olifant. „Ach, de mythe is
dat Afrikaanse mannen een gro
ter geslacht hebben dan de Eu
ropese. Voor de verkoop is het
waarschijnlijk gunstig om dat
verhaal in stand te houden. Een
condoom met de naam Pygmee
verkoopt denk ik niet zo."
Mocht zelfs dit appèl op het ma
cho-gevoel niet helpen, dan
heeft Van Dijk nog een andere
strategie achter de hand: de ra
zend populaire sporthelden Ola-
juwon, Babangida en Kanu als
promotoren van het condoom
van eigen bodem. Of de basket
baller en de voetballers daartoe
bereid zijn, weet de student niet.
Hij heeft het ze niet gevraagd.
Den Haag (anp) - PTT Telecom komt op 1 juni met drie keu
ze-abonnementen. De gesprekken worden voortaan per se
conde afgerekend, zoals ook al bij het mobiele netwerk ge
beurt.
Volgens PTT Telecom kan een juiste keuze van abonnement aan
zienlijke voordelen met zich meebrengen. Gemiddeld is de tele
foonabonnee goedkoper uit dan met de bestaande tarievenstruc
tuur.
Het BelBasis abonnement gaat het bestaande telefoonabonnement
vervangen. Ook de prijs van f 27,20 per maand blijft hetzelfde. Het
Belplus abonnement, f 33,20 per maand, is bestemd voor mensen
die vooral 's avonds en in het weekeinde veel bellen. Het is ook
voordelig voor Internet-gebruikers. De gesprekskosten 's avonds
en in het weekeinde liggen 25 procent onder die van het Belbasis-
tarief. Een derde abonnement, Belbudget a f 19,95 per maand, is
bedoeld voor mensen die de telefoon vooral gebruiken om gebeld te
worden en die zelf weinig gesprekken voeren. Tegenover een lage
re abonnementsprijs staan hogere gesprekskosten.
Gesprekken binnen de regio kosten bij Basis en Belplus overdag 6,5
cent per minuut en buiten de regio 20 cent. 's Avonds en in het
weekeinde kosten gesprekken in en buiten de regio respectievelijk
3,25 cent en 10 cent per minuut. Bij Belplus gaat hier 25 procent af.
Bij Belbudget kost een gesprek overdag in de regio 20 cent, daar
buiten 60 cent per minuut, en 's avonds en in het weekeinde respec
tievelijk 10 en 30 cent.
Bij elk gesprek geldt een starttarief van 10 cent zodra de verbin
ding tot stand komt. Daarna wordt per seconde afgerekend. Voor
zestien Europese landen wordt een goedkoper Eurotarief inge
voerd. Het bellen per seconde geldt ook voor gesprekken naar het
buitenland, maar niet voor het bellen uit telefooncellen.
Het budgetabonnement is niet voor bedrijven beschikbaar, Met het
oog op de toekomstige concurrentie heeft PTT Telecom bepaald dat
het met het budgetabonnement ook niet mogelijk is om de gesprek
ken via een andere aanbieder af te wikkelen. Per 1 juli gaan Ener-
Tel en Telfort telefonie aanbieden.
spreken. Hij wijst er graag op
dat door de verlengde productie
van vliegtuigen in elk geval ex
tra geld voor de boedel is gege
nereerd.
Van frustraties over de moeiza
me onderhandelingen en de
doorgaans als trainerend en
blokkerend omschreven houding
van Stork wil Deterink niet
spreken. Een heer trapt niet na.
„Het past curatoren niet om
zwartepieten uit te delen," zegt
de jurist diplomatiek.
In Den Haag wordt de schuld
vraag helderder beantwoord.
„Ach," zegt, een ingewijde op
Economische Zaken. „Het ging
niet om die tien miljoen gulden.
De vraag was of men werkelijk
een tweede Fokker wilde." En
dat wilde Stork niet, constateert
de betrokkene.
Arnhem - De onderhandelaars bij Akzo Nobel waren gisteravond
tegen zevenen positief over de kans op een akkoord over arbeids
duurverkorting. De industriebonden van FNV en CNV hebben een
voorstel ingediend dat Akzo serieus neemt. „Het voorstel van de
bonden is de moeite van het goed bekijken waard," aldus P. Baart,
onderhandelaar namens Akzo Nobel. De Akzo-delegatie heeft drie
uur nodig gehad om het nieuwste voorstel te beoordelen. Dat de
onderhandelingen positief verlopen, blijkt ook uit het feit dat de
vakbonden nog niet zijn weggelopen. Daarmee hadden zij eerder
op de dag wel gedreigd. De vakbonden hebben een ernstig conflict
met het chemieconcern over de 36-urige werkweek. Over de inhoud
van het nieuwste voorstel wilde geen van beide partijen zich giste
ren uitlaten.
Amsterdam - Bankdirecteuren en andere hogere bankmedewer
kers moet het verboden worden in aandelen te handelen. Door de
bestaande regelgeving in de branche zijn ze immers vogelvrij. Door
de huidige afspraken sneuvelen functonarissen alleen al als ze de
schijp tegen zich krijgen. Dat is in de Nederlandse strafwetgeving
ondenkbaar. Dat zegt directeur mr. L. Overmars van de Neder
landse Vereniging van Banken (NVB). Hij is voorstander van een
verbod binnen de sector.
Brussel - Nauwe samenwerking tussen grote en kleine onderne
mingen is in het voordeel van beide partijen. Dat concludeert de
Europese Ronde Tafel van Industriëlen in een rapport dat in Brus
sel is gepresenteerd. Het rapport is opgesteld onder voorzitterschap
van Morris Tabaksblat, directievoorzitter van Unilever. Volgens
Tabaksblat leidt samenwerking tussen grote ondernemingen en het
midden- en kleinbedrijf tot een versnelde vernieuwing van de Eu
ropese economie en een groei in werkgelegenheid.
Amsterdam - De bonden en KNP BT zijn met elkaar in botsing ge
komen over een sanering bij de papierdivisie KNP Leykam. Deze is
al in januari aangekondigd en kost tot eind 1999 350 banen in Ne
derland. „De actiedraaiboeken worden nu klaargemaakt. Over tien
dagen moet er een beslissing vallen," aldus districtsbestuurder B.
Addink van de Industriebond FNV. De bonden willen een oplos
sing zoals eerder werd gevonden in de kartonfabrieken van KNP
BT in Groningen.
Brussel - De inflatie in de Europese Unie is in februari gedaald tot
gemiddeld 2 procent. Dat is 0,2 procent minder dan in januari, zo
blijkt uit de jongste cijfers van het Europees bureau voor de statis
tiek (Eurostat). Zeven van de vijftien lidstaten, waaronder Neder
land (1,6 procent) bleven onder het Europees gemiddelde. Vooral in
Finland en Zweden waren de prijzen stabiel. Griekenland stond
met een inflatie van 6,5 procent opnieuw eehzaam aan de top. De
EU deed het in februari beter dan de Verenigde Staten met een in
flatie van 3 procent, maar slechter dan Japan waar een waardever
mindering van 0,1 procent werd gemeten.
Amstelveen - Het aantal passagiers dat de KLM het afgelopen
boekjaar (april 1996 t/m maart 1997) heeft vetvoerd is gestegen
met 11 procent ten opzichte van een jaar eerder. Omdat de ingezet
te vliegtuigcapaciteit met niet meer dan 8 procent toenam, is de be
zettingsgraad met 1,5 procent gestegen tot 75,9 procent.Vooral op
de routes naar het Midden-Oosten/Zuid-Azië en Midden- en Zuid-
Amerika nam het passagiersvervoer flink toe. Op de routes naar
het Verre Oosten steeg het aantal passagiers wat minder.
Brussel (anp) - De vakbonden hebben de werknemers van de
Belgische Renault-fabriek in Vilvoorde voorgesteld het werk te
hervatten.
De productie ligt stil sinds Re
nault eind februari bekend
maakte het bedrijf te zullen slui
ten. Het personeel beslist komen
de donderdag over het voorstel.
(ADVERTENTIE)
Vlieg 'ns vlug naar London
Gatwick/Heathrow?
Natuurlijk
mvanaf Eindhoven Airport!
2x per dag met BASE Airlines
2x per dag met KLM/Air Exel Commuter
i Met doorverbindingen wereldwijd
ook rechtstreeks naar
ii andere bestemmingen
t gratis nieuwe dienstregeling:
bel 040 2524235
De Renault-directie heeft de
werknemers gevraagd weer aan
het werk te gaan. De vakbonden
stemmen daarmee in na de uit
spraken van enkele rechters vo
rige week dat sluiting van de Re
nault-fabriek onwettig is. Re
nault moet opnieuw beginnen
aan de ontslagprocedure, inclu
sief het vereiste overleg met de
bonden.
Omdat die procedure lange tijd
kan duren, is het verstandig weer
aan het werk te gaan, menen de
bonden.
De langdurige werkonderbre
king is bovendien een flinke aan
slag op de stakingskassen.
De vakbonden stellen wel enkele
voorwaarden. Zo willen ze de af
gewerkte auto's in gijzeling blij
ven, houden.