4Afketsen Fokker II onvermijdelijk' 15 maanden gewerkt aan doorstart Fokker Reed Elsevier wil grote overname Exxon en GE de grootsten in VS Verantwoord seks met Max Havelaarcondoom Renault-stakers gaan wellicht weer werken 'Keuze-abonnementen bieden klant voordeel' A6 DE STEM ECONOMIE A7 Badkamer meubelen Keukenrenovatie Lering direct van fabriek tegen bodem-prijzen- Voor meer informatie. Stork lijkt geen trek te hebben in onzeker avontuur met onzekere partners beton, idingen, Bloemenriviëra MAASKANT REIZEN Te huur/koop De lijdensweg van Fokker KAN IEMAND MIJ UITLEGGEN WfcARKM Conflict binnen EU over prijs boeken PTT maakt nieuwe tarieven bekend ECONOMIE KORT Akkoord in zicht bij Akzo 'Verbiedt aandelenhandel bankdirecteur' 'Hechtere band midden- en kleinbedrijf' Actiedreiging bij KNP Leykam Inflatie in EU omlaag KLM vervoert 11 procent meer mensen 1997 i 1111 DINSDAG 8 APRIL 1997 14/04 07/04 65% 66% 67 67 69 69% 71 71% 49/; 49 34 34% 84 85% 27'/. 26 12% 12 80% 84% 48% 47 8% 8% 98 99 73% 73% 23% 23% 65 65 15% 15% 30 29 111% 112 29 28 26 26% 104% 103% 79% 79% 75% 76 101% 104% 30 31% 100 100% 54 54 51 53% 52% 52% 129% 132% 22% 22% 29% 29% 36 36 60 60% 86 86% 125% 126 123% 123% 40% 41 45% 45% 170 169 49% 49% 101% 100% 103% 106 48 49 181% 180% 74 74 18% 18% 24% 24% 22% 22% ■koers 1 koers prs gisteren Idend In/bieden |n/laten n en ex dividend len dividend In en laten ex dividend In en bieden ex dividend I 4,30 6,40 1,80 a 3,00 0,80 1,10 22,00 23,80 a 2,10 0,90 0,50 a 0,40 27,00 40,00 b 14,00 23,10 9,00 15,90 5,50 10,40 3,50 6,50 16,50 23,50 b 4,80 1,90 9,00 3,80 a 12,00 5,30 17,00 7,80 b 22,00 12,00 30,00 18,00 21,00 15,10 26,50 18,50 32,00 23,00 44,50 34,00 65,00 a .57,00 92,00 a 80,00 a 1,60 3,20 15,10 18,00 8,30 6,00 1,50 1,60 0,70 2,80 0,15 0,45 1,60 3,20 0,70 1,10 1,60 2,70 a 3,90 2,20 2,80 3,20 23,00 26,50 17,70 21,20 24,00 a 26,20 18,30 21,20 2,40 3,90 1,50 2,30 0,70 1,20 3,40 4,10 2,60 3,20 21,00 22,60 0,50 0,70 13,30 14,40 3,00 4,10 1,20 0,80 2,50 1,10 b irma De Karweiman avendijk 7 Oudenbosch, 0165-314037 (18-21 iti Van onze Haagse redactie pen Haag - Het nieuws dat de laatste hoop op een 'Fokker II' is vervlogen, heeft in de Tweede Kamer tot verdeelde reacties ge leid. De PvdA is woedend op Stork, een van de beoogde part ners in het nieuw op te richten Fokker. WD en D66 hebben juist begrip voor het besluit van de machinebouwer om niet mee te doen. „Jammer, maar onvermijdelijk," reageert D66- Kamerlid Van Walsem. Van Walsem is niet verbaasd dat Stork, eigenaar van het winstge vende onderhoudsbedrijf Fokker Aviation, geen trek had in 'een onzeker avontuur met onzekere partners'. Begemann-topman Deleye doet Van Walsem af als 'een bedrij- venstripper'. En ook de Maleisi sche staatsonderneming Khaza- nah acht hij geen serieuze part ner. „Dat ben je niet als je af haakt omdat je een paar miljoen noodhulp op tafel moet leggen." Doorgaan met deze partijen zou in de ogen van Van Walsem on verantwoord zijn tegenover de 2500 werknemers van Fokker Aviation. Ook het WD-Kamerlid Voute- Droste vindt dat de Maleisiërs weinig gevoel hebben getoond voor de kritieke situatie waarin Fokker zich bevond. De PvdA'er Vos daarentegen is boos op Stork. Hij meent dat de markt goede kansen biedt voor een Fokker II. „Als je het met zulke gunstige perspectieven niet aan durft, dan moet je jezelf geen grote industriële ondernemer noemen. Dan ben je een stofjas," zo reageerde Vos op het afhaken van Stork. De bonden betwijfelen of de weigering van de Maleisiërs om bij te dragen aan een overbrug gingskrediet voor Fokker de werkelijke reden is voor het af haken van Stork bij de bespre kingen over een herstart van de Oe-n28P6a9aM9fx2850360 vliegtuigbouwer. „Die tien mil joen van de Maleisiërs is peanuts in vergelijking met het miljard dat alle partijen in Fokker II zouden steken," aldus de CNV Industrie- en Voedingsbond in een verklaring. CNV-bestuurder G. van den Heuvel wijst er op dat de Neder landse partijen over het busi nessplan fors van mening ver schilden. „Stork is geen vlieg tuigbouwer en vond de risico's, die in de luchtvaart veel gewo ner zijn, te groot. Stork wilde niet het hele concern in de waag schaal zetten voor wilde plan nen." P. van Bers van de Industrie bond FNV vindt dat Stork naar buiten toe nu een keer duidelijk moet zijn waarom het bedrijf zich terugtrekt. „De zaak ketst nu af op een klein bedrag. Dat lijkt met een oplosbaar pro bleem. Ik begrijp niet waarom Stork niet met de argumenten komt waarom men werkelijk af haakt." CNV'er Van den Heuvel ziet geen alternatieven meer voor Fokker. „Deleye heeft wel eens geroepen dat er zonder Stork ook mogelijkheden zijn. Maar daar geloof ik niets van." Ook Van Bers heeft er een hard hoofd in dat Begemann-topman De leye, die met enkele Maleisische servicebedrijven in gesprek zou zijn, de zaak weer nieuw leven in kan blazen. Jürgen Schremmp. foto anp dan per luxe touringcar itels met half-pension ccursies inbegrepen, w ek 10, 24 mei, 3, 19 I"" naf 1-039,-.ANVWSGr Vraag onze gratisr reisgids* aan! Tel. 0412-482828^ Te huur Knokke-Heist (B) app.aan Zeedijk. 1 slpk. slp.bank, luxe inrichting- Per14dgn. ofp.mna Tel. inl.: 0165-567061^ ICLES Topaz 1990, g. laadverm. 395X9, erkelijk als nw. Z - "Lj J 1-684536 Één" Kleintje plaatsen: resultatenboeken- 19 januari 1996: Op het Catshuis mislukt het laatste gesprek tus sen Jürgen Schrempp, Manfred Bischoff en premier Kok, minis ter Wijers en Maljers over staatssteun ter waarde van 1 miljard gulden aan Fokker. 23 januari 1996: Fokker vraagt uitstel van betaling aan. In de dagen daarna komen twintig overname-kandidaten op Fok ker af. De bewindvoerders en topman B. van Schaik spreken met het Koreaanse Samsung, het Chinese Avic, het Zweedse Saab, het Canadese Bombardier. Gesprekken met eerst Bombardier en daarna Samsung leveren uiteindelijk niets op. Het Oranje-scenario, waarbij machinebouwer Stork het voortouw zou nemen om de vliegtuigbouw voort te zetten, strandt op het cynisme van de Nederlandse financiële instel lingen: zij vinden de voorziene winsten van Fokker 2 'geen tweede Microsoft'. 15 maart 1996: De rechtbank van Amsterdam verklaart de vliegtuigbouw van Fokker fail liet. Gezonde delen als Fokker Elmo, Fokker Aircraft Servi ces, Fokker Space en Fokker Special Products blijven buiten het faillissement. In de dagen na het faillisse ment komen nieuwe spelers op het toneel. Bedrijvendokters als Joep van den Nieuwen- huyzen en Rosen Jacobson kon digen zich bij de curatoren aan. 3 september 1996: Rosen Ja cobson laat interesse in Fokker varen. Ondertussen blijkt Samsung weer terug op het toneel. 1 november 1996: Deadline voor overname Fokker ver strijkt. De deadline wordt da gelijks opgerekt, maar Sams ung stelt veel meer tijd nodig te hebben, vooral om met de Ko reaanse partners op één lijn te komen. 28 november 1996: Curatoren breken de besprekingen met Samsung af. Een overname is volgens hen niet meer mogelijk. In de weken daarna blijkt Be gemann-topman André Deleye oerig met een allerlaatste po- êing, met aan zijn zijde Joep en Jeroen van den Nieuwen- huyzen. De laatste heeft de Ma- m if0*16 Premier Mohamad Mahathir geïnteresseerd in Fokker. Het staatsbedrijf Kha- i«n,a'3 ,wordt aangewezen als Maleisische counterpart. 25 februari 1997: De Rabobank aakt af. De bank zou met een creatieve financiële constructie Locaal compensabele verlie zen van Fokker met een waarde M dik 400 miljoen gulden contant maken. maart 1997: Na maanden staatje®®6' bereiken be curatoren, Deleye, de Nederlandse ri„en Stork een akkoord op hoofdlijnen, een Memorandum of kirh j1 9' over doorstart van Fokker. 'Een doorbraak', en d i curat°ren- 'Geen doorbraak', menen minister Wijers len ^-^oorziehtiger. Nu moeten de Maleisiërs aanslui- nahn' dat het Maleisische staatsconcern Khaza- standi bereId is om vooraf bij te dragen in de kosten van in- am-il om/1® Van ^okker' «gt Stork formeel de MoU op. een h De curatoren maken officieel bekend dat de kans op leurvprt m definitief verkeken lijkt. 'Krankzinning', zegt een te- van de v j carator Louis Deterink over het feit dat de redding -i ederlandse vliegtuigbouw is gestrand op tien miljoen uit Maleisië. Ben van Schaik. Joep van den Nieuwenhuy- zen. foto anp VERVOLG VAN VOORPAGINA Materieel gelooft zelfs curator Deterink er nu niet meer in. Na de wederopstanding van DAF had Deterink graag ook Fokker als monument van de Neder landse industrie overeind gehou den. Een vliegtuigbouwer met een in ternationale reputatie in de gla- mourwereld van de luchtvaart. Vijftien maanden heeft hij met zijn drie collega-curatoren over de wereld gezworven om Fokker nieuw leven in te blazen. Hij had er zelfs even vertrouwen in dat het zou lukken. Dat was toen hij in januari terugkwam van vruchtbare besprekingen in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur, vertelt hij. Een positie ve gemoedstoestand hield hij er van over. „Als het kan, dan is het nu," besefte hij op de terug vlucht. Maar daarna kwam de deceptie. „Het totstandkomen van het Ne derlandse Memorandum of un derstanding heeft onevenredig veel tijd gekost," constateert Deterink. Hoewel de curatoren en Begemann-voorman André Deleye op 13 maart nog met champagne het akkoord met Economische Zaken en Stork vierden en van een 'doorbraak' gewag maakten, wisten de be trokkenen dat het een tour de force zou zijn om voor 1 mei een definitief contract rond te. krij gen. Op de achtergrond kiezen KLM- Fokker-jets het staalblauwe luchtruim als Deterink de rede nen van de uiteindelijke misluk king opsomt: de voortdurende tijdsdruk, de politieke impact van vliegtuigbouw waardoor al tijd meerdere partijen moesten worden geconsulteerd, de com plexe industrie zelf en de cultu rele verschillen met Azië. En er lag zelfs nog geen busi nessplan dat door partijen kon worden onderschreven. „Het bu sinessplan dat er lag, voorzag in aanzienlijke verliezen in de eer ste jaren. Met het verstrijken van de tijd zakte de infrastructuur van Fok ker steeds verder in. Er werken nog 200 mensen. „Vrijdag heb ben nog 52 mensen de poort ver laten." Met gevoel voor understatement zegt Deterink dat hij niet echt blijmoedig gestemd is door de ondergang. Maar van een per soonlijke nederlaag wil hij niet Amsterdam (anp) - Uitge versconcern Reed Elsevier is op zoek naar een grote acqui sitie. Het concern kan daarvoor maxi maal 2 miljard pond, ofwel 6,3 miljard gulden uittrekken, ver klaarde financieel directeur F. Covers van Reed Elsevier giste ren tegen het financiële persbu reau AFX. Dat bedrag komt overeen met het eigen vermogen dat het be drijf eind vorig jaar op de balans had staan. Het ligt voor de hand dat de uit geverij de beoogde grote overna me in de Verenigde Staten doet. Maar ook in Europa kijkt Reed Elsevier rond. „We zouden graag in Duitsland willen zitten." Zuid-Oost-Azië is voor het be drijf nochtans niet de moeite van een majeure investering waard. De laatste mega-aankoop van Reed Elsevier dateert van 1994, toen het bedrijf voor 2,6 miljard gulden de Amerikaanse data bank Lexis/Nexis kocht. „Nor maal gesproken kan een bedrijf één keer in drie jaar een echt grote overname doen," zegt Co vers nu. Reed Elsevier heeft een jaar na de aankoop van Lexis/Nexis af stand gedaan van de consumen tendivisie, zoals dagbladuitge ver Dagbladunie. Al met al kreeg Reed Elsevier daarmee zo'n 1,7 miljard in kas, geld dat aange wend moet worden voor beter renderende uitgaven van zake lijke en wetenschappelijke in formatie. De afgelopen maanden heeft het concern zich behoorlijk geroerd. Zo kocht Reed Elsevier de Haag se uitgeversgroep Colofon en werd in Amerika het software huis MDL Information Systems overgenomen. Voor de aandeelhouders had Co vers nog goed nieuws in petto. Reed Elsevier streeft ernaar het dividendpercentage, de zogehe ten payout ratio, te verhogen. Nu wordt 30 procent van de winst uitgekeerd, dat zou opgekrikt moeten worden tot 50 procent. New York (krf) - Het oliecon cern Exxon en het conglome raat General Electric (GE) delen de eerste plaats op de ranglijst van de honderd grootste bedrijven in de Vere nigde Staten die het zaken blad Forbes jaarlijks publi ceert. Voor de Forbes Super 100, die voor de negenentwintigste maal is samengesteld, gelden winst, omzet, bezittingen en markt waarde als criteria. Exxon kon van de derde naar de eerste plaats oprukken dankzij de 7,5 miljard dollar winst die vorig jaar uit de bus kwam. In het Amerikaanse bedrijfsleven werd nooit eerder een zo hoge winst geboekt. Autogigant Ge neral Motors (GM), die in de vo rige top-100 nog de eerste plaats met GE deelde, zakte naar de derde plaats. Ford, de vorige maal vierde, deelt nu de derde plaats met GM. Vijfde staat tabak- en levens middelenproducent Philip Mor ris en zesde computerproducent IBM, gevolgd door AT&T (tele com), Citicorp (financiën) en Wal-Mart (supermarkten) op een gedeelde zevende stek. De tiende plaats is weggelegd voor het che mieconcern DuPont. Opvallende stijger was halfge leiderfabrikant Intel, die opruk te van de 24e naar de 14e plaats. Ook Walt Disney ging hard om hoog, van 48 naar 35. De ranglijst staat in de Forbes- uitgave die later deze maand verschijnt. Van onze Haagse redactie Maastricht - Europees Com missaris Van Miert is giste ren over de prijs van boeken in aanvaring gekomen met de cultuurministers van en kele EU-lidstaten. De ministers zijn in Maast richt bijeen om onder voor zitterschap van staatssecre taris Nuis te overleggen over het Europese cultuur beleid. Van Miert, belast met con- currentiezaken, stelt zich op het standpunt dat de vrije handel geen strobreed in de weg gelegd mag worden. De consument is volgens hem niet gediend met prijsaf spraken, ook niet op cultu reel gebied. Landen als Duitsland en Frankrijk zien boeken als meer dan handelswaar en gaan ervan uit dat prijsaf spraken het aanbod ten goe de komen. Duitsland kent al meer dan honderd jaar een prijsafspraak voor boeken, die ook in Oostenrijk geldt. In Nederland stellen uitge vers en importeurs de prijs van boeken vast. Engeland staat aan de kant van Van Miert. Door Nanne Dorren Maastricht - In Nigeria groeit rubber, er is veel armoede en aids en het is het dichtstbe volkte land van Afrika. Com bineer deze feiten met elkaar en de oplossing is snel be dacht: een Nigeriaanse fa briek die condooms maakt van Nigeriaanse rubber, gele verd door kleine boertjes. Het Max Havelaarcondoom. Het idee voor het politiek-cor- recte condoom is de inzending van Jan-Willem van Dijk (23), vijfdejaars student technische bedrijfskunde aan de universi teit van Enschede, voor de prijs vraag die de ontwikkelingsorga nisatie Inzet uitschreef onder studenten. Schrijf een plan voor een winst gevende onderneming in Afrika, gericht op duurzame en sociale verantwoorde ontwikkeling, luidde de opdracht. Eind mei wordt bekend welk van de der tien ingezonden plannen er ge wonnen heeft. In het plan van Van Dijk koopt een (Nederlandse) ondernemer rubber bij kleine plantages, voor een bedrag dat zo'n vijftien pro cent boven de wereldmarktprijs ligt. Dat kan, omdat de afne mers, in eerste instantie grote organisaties als het Rode Kruis en de Verenigde Naties, bereid zijn een hogere prijs te betalen. Als de productie na verloop van tijd groot genoeg is voor de Ni geriaanse markt, kan het con doom wellicht ook worden geëx porteerd. Het bewerken van het rubber voor de productie van condooms is een relatief eenvou dig proces, heeft Van Dijk zich laten vertellen, dus er is weinig hoogwaardige technologie nodig in de fabriek. Productie en afname zijn in het plan dus gegarandeerd. Nu nog de verkoop en het gebruik. Con dooms zijn in veel Afrikaanse landen niet populair en Nigeria vormt daarop geen uitzondering. Daarom koos Van Dijk een naam die de mannelijkheid van de Ni- gerianen toch zou moeten stre len: de Olifant. „Ach, de mythe is dat Afrikaanse mannen een gro ter geslacht hebben dan de Eu ropese. Voor de verkoop is het waarschijnlijk gunstig om dat verhaal in stand te houden. Een condoom met de naam Pygmee verkoopt denk ik niet zo." Mocht zelfs dit appèl op het ma cho-gevoel niet helpen, dan heeft Van Dijk nog een andere strategie achter de hand: de ra zend populaire sporthelden Ola- juwon, Babangida en Kanu als promotoren van het condoom van eigen bodem. Of de basket baller en de voetballers daartoe bereid zijn, weet de student niet. Hij heeft het ze niet gevraagd. Den Haag (anp) - PTT Telecom komt op 1 juni met drie keu ze-abonnementen. De gesprekken worden voortaan per se conde afgerekend, zoals ook al bij het mobiele netwerk ge beurt. Volgens PTT Telecom kan een juiste keuze van abonnement aan zienlijke voordelen met zich meebrengen. Gemiddeld is de tele foonabonnee goedkoper uit dan met de bestaande tarievenstruc tuur. Het BelBasis abonnement gaat het bestaande telefoonabonnement vervangen. Ook de prijs van f 27,20 per maand blijft hetzelfde. Het Belplus abonnement, f 33,20 per maand, is bestemd voor mensen die vooral 's avonds en in het weekeinde veel bellen. Het is ook voordelig voor Internet-gebruikers. De gesprekskosten 's avonds en in het weekeinde liggen 25 procent onder die van het Belbasis- tarief. Een derde abonnement, Belbudget a f 19,95 per maand, is bedoeld voor mensen die de telefoon vooral gebruiken om gebeld te worden en die zelf weinig gesprekken voeren. Tegenover een lage re abonnementsprijs staan hogere gesprekskosten. Gesprekken binnen de regio kosten bij Basis en Belplus overdag 6,5 cent per minuut en buiten de regio 20 cent. 's Avonds en in het weekeinde kosten gesprekken in en buiten de regio respectievelijk 3,25 cent en 10 cent per minuut. Bij Belplus gaat hier 25 procent af. Bij Belbudget kost een gesprek overdag in de regio 20 cent, daar buiten 60 cent per minuut, en 's avonds en in het weekeinde respec tievelijk 10 en 30 cent. Bij elk gesprek geldt een starttarief van 10 cent zodra de verbin ding tot stand komt. Daarna wordt per seconde afgerekend. Voor zestien Europese landen wordt een goedkoper Eurotarief inge voerd. Het bellen per seconde geldt ook voor gesprekken naar het buitenland, maar niet voor het bellen uit telefooncellen. Het budgetabonnement is niet voor bedrijven beschikbaar, Met het oog op de toekomstige concurrentie heeft PTT Telecom bepaald dat het met het budgetabonnement ook niet mogelijk is om de gesprek ken via een andere aanbieder af te wikkelen. Per 1 juli gaan Ener- Tel en Telfort telefonie aanbieden. spreken. Hij wijst er graag op dat door de verlengde productie van vliegtuigen in elk geval ex tra geld voor de boedel is gege nereerd. Van frustraties over de moeiza me onderhandelingen en de doorgaans als trainerend en blokkerend omschreven houding van Stork wil Deterink niet spreken. Een heer trapt niet na. „Het past curatoren niet om zwartepieten uit te delen," zegt de jurist diplomatiek. In Den Haag wordt de schuld vraag helderder beantwoord. „Ach," zegt, een ingewijde op Economische Zaken. „Het ging niet om die tien miljoen gulden. De vraag was of men werkelijk een tweede Fokker wilde." En dat wilde Stork niet, constateert de betrokkene. Arnhem - De onderhandelaars bij Akzo Nobel waren gisteravond tegen zevenen positief over de kans op een akkoord over arbeids duurverkorting. De industriebonden van FNV en CNV hebben een voorstel ingediend dat Akzo serieus neemt. „Het voorstel van de bonden is de moeite van het goed bekijken waard," aldus P. Baart, onderhandelaar namens Akzo Nobel. De Akzo-delegatie heeft drie uur nodig gehad om het nieuwste voorstel te beoordelen. Dat de onderhandelingen positief verlopen, blijkt ook uit het feit dat de vakbonden nog niet zijn weggelopen. Daarmee hadden zij eerder op de dag wel gedreigd. De vakbonden hebben een ernstig conflict met het chemieconcern over de 36-urige werkweek. Over de inhoud van het nieuwste voorstel wilde geen van beide partijen zich giste ren uitlaten. Amsterdam - Bankdirecteuren en andere hogere bankmedewer kers moet het verboden worden in aandelen te handelen. Door de bestaande regelgeving in de branche zijn ze immers vogelvrij. Door de huidige afspraken sneuvelen functonarissen alleen al als ze de schijp tegen zich krijgen. Dat is in de Nederlandse strafwetgeving ondenkbaar. Dat zegt directeur mr. L. Overmars van de Neder landse Vereniging van Banken (NVB). Hij is voorstander van een verbod binnen de sector. Brussel - Nauwe samenwerking tussen grote en kleine onderne mingen is in het voordeel van beide partijen. Dat concludeert de Europese Ronde Tafel van Industriëlen in een rapport dat in Brus sel is gepresenteerd. Het rapport is opgesteld onder voorzitterschap van Morris Tabaksblat, directievoorzitter van Unilever. Volgens Tabaksblat leidt samenwerking tussen grote ondernemingen en het midden- en kleinbedrijf tot een versnelde vernieuwing van de Eu ropese economie en een groei in werkgelegenheid. Amsterdam - De bonden en KNP BT zijn met elkaar in botsing ge komen over een sanering bij de papierdivisie KNP Leykam. Deze is al in januari aangekondigd en kost tot eind 1999 350 banen in Ne derland. „De actiedraaiboeken worden nu klaargemaakt. Over tien dagen moet er een beslissing vallen," aldus districtsbestuurder B. Addink van de Industriebond FNV. De bonden willen een oplos sing zoals eerder werd gevonden in de kartonfabrieken van KNP BT in Groningen. Brussel - De inflatie in de Europese Unie is in februari gedaald tot gemiddeld 2 procent. Dat is 0,2 procent minder dan in januari, zo blijkt uit de jongste cijfers van het Europees bureau voor de statis tiek (Eurostat). Zeven van de vijftien lidstaten, waaronder Neder land (1,6 procent) bleven onder het Europees gemiddelde. Vooral in Finland en Zweden waren de prijzen stabiel. Griekenland stond met een inflatie van 6,5 procent opnieuw eehzaam aan de top. De EU deed het in februari beter dan de Verenigde Staten met een in flatie van 3 procent, maar slechter dan Japan waar een waardever mindering van 0,1 procent werd gemeten. Amstelveen - Het aantal passagiers dat de KLM het afgelopen boekjaar (april 1996 t/m maart 1997) heeft vetvoerd is gestegen met 11 procent ten opzichte van een jaar eerder. Omdat de ingezet te vliegtuigcapaciteit met niet meer dan 8 procent toenam, is de be zettingsgraad met 1,5 procent gestegen tot 75,9 procent.Vooral op de routes naar het Midden-Oosten/Zuid-Azië en Midden- en Zuid- Amerika nam het passagiersvervoer flink toe. Op de routes naar het Verre Oosten steeg het aantal passagiers wat minder. Brussel (anp) - De vakbonden hebben de werknemers van de Belgische Renault-fabriek in Vilvoorde voorgesteld het werk te hervatten. De productie ligt stil sinds Re nault eind februari bekend maakte het bedrijf te zullen slui ten. Het personeel beslist komen de donderdag over het voorstel. (ADVERTENTIE) Vlieg 'ns vlug naar London Gatwick/Heathrow? Natuurlijk mvanaf Eindhoven Airport! 2x per dag met BASE Airlines 2x per dag met KLM/Air Exel Commuter i Met doorverbindingen wereldwijd ook rechtstreeks naar ii andere bestemmingen t gratis nieuwe dienstregeling: bel 040 2524235 De Renault-directie heeft de werknemers gevraagd weer aan het werk te gaan. De vakbonden stemmen daarmee in na de uit spraken van enkele rechters vo rige week dat sluiting van de Re nault-fabriek onwettig is. Re nault moet opnieuw beginnen aan de ontslagprocedure, inclu sief het vereiste overleg met de bonden. Omdat die procedure lange tijd kan duren, is het verstandig weer aan het werk te gaan, menen de bonden. De langdurige werkonderbre king is bovendien een flinke aan slag op de stakingskassen. De vakbonden stellen wel enkele voorwaarden. Zo willen ze de af gewerkte auto's in gijzeling blij ven, houden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7