Israël beschouwen als dé zondebok, is onjuist M&S beder: winst Wereld lijkt blind voor ramp die tuberculose heet Albanië, geen uitzichtsloze crisis! Gratis rechtshulp is weer verleden tijd Loonaanbt DE STEM OPINIE 'Resultaat zeer te taar4200 wTr2000vandet°- i i i i i ZATERDAG 5 APRIL 1997 A Door Johan Stekelenburg Johan Stekelenburg. NEE, we moeten niet overdrijven. Fondsenwervers zitten de laatste maanden in de hoek waar de klappen vallen, omdat ze het niet altijd even nauw zouden nemen met de omvang van de door hen gepresenteerde mis standen. Toch is op dit moment on derschatting een groter probleem dan overdrijving. Neem het geval van de wereldomvat tende epidemie die tuberculose heet. Misschien is het omdat ik zelf als 12- jarige door tbc geveld werd en twee jaar van mijn jeugd kwijtraakte aan deze slopende ziekte. Misschien is het omdat ik sinds kort voorzitter ben van het Nederlands Tuberculose Fonds. Maar vast staat dat ik een ramp op wereldschaal zie voltrekken waar de meesten van ons fluitend aan voorbij lijken te gaan. Natuurlijk, als er een geval van open tbc geconstateerd wordt bij een leer kracht van een basisschool in Laren, of in een discotheek in Schoonhoven, levert dat een eenkolomsberichtje op in de marge van onze dagbladen. Maar wie weet vandaag de dag dat tbc wereldwijd meer slachtoffers eist dan Aids, cholera en malaria samen? Meer dan 30 procent van de wereld bevolking is besmet met de tuberkel bacil en jaarlijks sterven meer dan twee miljoen mannen en vrouwen, vaak op jonge leeftijd en met achter lating van een incompleet gezin. Bo vendien zorgt een toenemende mon dialisering ervoor dat tbc niet langer het relatief veilige gevoel van ver- van-ons-bed oplevert, maar ook in ons land opnieuw de kop opsteekt. Nederland kende in het laatste de cennium een toename van tbc-geval- len van maar liefst 50 procent. We krijgen daarmee de rekening gepre senteerd van de verwaarlozing van de bestrijding elders in de wereld. De rust die tien jaar geleden heerste op de tbc-afdelingen van Europese zie kenhuizen, is veranderd in hectische bedrijvigheid. Tbc reist in razend tempo over de we reld, bijvoorbeeld via de lucht in vliegtuigcabines. De ziekte bedreigt iedereem die adem haalt en wordt steeds bedreigender, doordat de be smettingshaard resistent begint te worden tegen antibiotica. Een resis tentie die onder meer veroorzaakt wordt door het niet afmaken van ku ren door tbc-patiënten, veelal in ont wikkelingslanden. Het door de Nederlandse onderzoe ker dr. Karei Styblo ontwikkelde Dots-programma, dat mensen in de omgeving van de patiënt verantwoor delijk maakt voor het afmaken van de kuur, redt jaarlijks al 150.000 mensen het leven. Maar het blijft bijzonder wrang dat een ziekte, die met betrek kelijk eenvoudige middelen doeltref fend te bestrijden is, elk jaar zo veel (en steeds meer) slachtoffers eist. Het probleem tbc wordt in Nederland gezien als zó klein, dat het de moeite niet is je er druk over te maken. En in ontwikkelingslanden wordt het pro bleem zó groot geacht, dat het als on oplosbaar beschouwd wordt. Iets waarvan het geen zin heeft je er druk over te maken. Het is een gebrek aan beschaving en medemenselijkheid dat we in de wes terse wereld zo weinig doen aan een j probleem waarvan de oplossing bin nen handbereik ligt. En dat daarmee onze verantwoordelijkheid is gewor den. Voortdurende nonchalance is niet alleen uit oogpunt van wereld wijde solidariteit onacceptabel. Het zal ook zijn tol eisen in ons deel van de wereld, met een resistente vorm van tbc. Onze zorgeloosheid kan als j een boemerang terugslaan op onszelf. Maar het is niet alleen daarom dat ik I de verantwoordelijke instanties en overheden oproep ernst te maken met de bestrijding van de meest omvang rijke epidemie die de mensheid ooit heeft getroffen. Johan Stekelenburg is voorzitter van het Nederlands Tuberculose Fonds Het begin van de bouw van de nieuwe joodse nederzetting Har Homa in Oost-Jeruzalem zet het Palestijns-Israëlisch vredesproces onder zeer grote druk. Niettemin zou het on juist zijn de schuld alleen bij Netanyahu te leggen. Door Cyril Widdershoven DE Likud-regering van premier Neta nyahu staat al maanden onder druk. In de Knesset, het Israëlische parlement, pro beerden de Arbeiderspartij en Meretz meer dan eens een einde te maken aan de regering-Netanyahu. Tot dusver zonder resultaat. Ook binnen de regeringspar tijen rommelt het. Dat heeft al geleid tot het vertrek van Benny Begin en de op richting van een Comité 2000, dat het vre desproces wil stilleggen. Na de terugtrekking uit Hebron verlegde de aandacht zich naar Jeruzalem, de vol gende stap in het vredesproces. Toen de rechtse Likudniks en de NRP dreigden een motie van wantrouwen te ondersteu nen van de oppositie, gaf Netanyahu toe. Hij gaf toestemming voor de bouw van 6500 huizen in Oost-Jeruzalem. Met de bouw van Har Homa komt er een afscheiding tussen de Arabische wijken van Jeruzalem en de Westbank. Daardoor wordt de positie van een ondeelbaar joods-Israëlisch Jeruzalem versterkt. De ze Israëlische visie op Jeruzalem, als on deelbare historische hoofdstad van Israël, staat lijnrecht tegenover de droom van Arafat: Jeruzalem in tweeën te delen en de oprichting van een Israëlische en Pa lestijnse hoofdstad. Door de bouw van Har Homa wordt de droom van Arafat vernietigd. De protesten tegen Har Homa verwijzen naar de Oslo-akkoorden. Daarin staat dat beide partijen nog moeten onderhandelen over de status van Jeruzalem. De meeste internationale deskundigen zijn het er echter over eens dat Israël nooit zal toe geven. Als er al een Palestijnse staat zal komen, is het zonder Jeruzalem als hoofdstad. Een deling van de stad is on denkbaar. Zelfs vóór de oprichting van de staat Israël was Jeruzalem een joodse stad, na de verovering in 1967 is dit ook een politieke realiteit geworden. De onrust onder de Palestijnse bevolking is te begrijpen. De opgelopen frustraties na vijf jaar vredesproces zijn legitiem. Toch kan men ook de publieke opinie en de Palestijnse leiding een aantal verwij ten maken. De Palestijnen moeten begrijpen dat de Israëlische democratie onderhevig is aan wisselingen. Politieke voorkeuren kun nen in een periode van vijf jaar verande ren. Dat is in feite gebeurd met de verkie zingsoverwinning van Netanyahu. Daar mee komen de afspraken die met de Ar beiderspartij-coalitie zijn gemaakt onder druk te staan. De Palestijnen zouden er goed aan doen aandacht te schenken aan de onrustge voelens onder de Israëlische bevolking. De bouw van de nieuwe joodse nederzetting Har Homa in Oost-Jeruzalem zet het Palestijns-Israëlisch vredesproces onder grote druk. Zij zouden moeten inspelen op de laatste Gallup-polls in Israël. Daaruit blijkt dat 52 procent van de Israëlische bevolking geen nieuwe nederzettingen in bezet ge bied wil. De Palestijnen zouden die 52 procent moeten overtuigen van hun vreedzame bedoelingen. Retoriek en drei gementen werken averechts. Daarnaast zou de Palestijnse leiding de realiteit onder ogen moeten zien en de hooggespannen verwachtingen van de Palestijnse bevolking moeten temperen. Politieke retoriek, normaal in de Arabi sche wereld, is niet realistisch als er geen concreet resultaat te verwachten is. Drei gementen aan het Israëlisch adres versto ren alleen maar de fragiele basis. Er zijn genoeg signalen dat er van Israëli sche kant vergevorderde militaire plan nen zijn om, indien er inderdaad een op stand uitbreekt, de totale Westbank en Gaza-strook met militaire middelen on der controle te houden. Netanyahu zal niet terugschrikken voor een militaire op lossing van de geweldspiraal. Deze con frontatie moet met alle middelen voorko men worden. De onbekende factor is de Arabische we reld. De positie van Jordanië wordt lang zamerhand duidelijk. Koning Hussein heeft, gedwongen door interne problemen en onder grote druk van fundamentalisti sche groeperingen, afstand genomen van zijn pro-Israëlische houding. Wat Syrië betreft is er weinig veranderd. De positie van Assad binnen de Arabische wereld en onder de diverse anti-Arafat groeperingen wordt alleen maar sterker door het stroeve verloop van de vredesbe sprekingen. De Israëlische pogingen om de vastgelopen vredesonderhandelingen met Syrië op de rails te zetten, zullen er niet gemakkelijker door worden. Egypte speelt een belangrijke rol bij de vredesonderhandelingen. In de Egypti sche media wordt Israël echter steeds va ker afgeschilderd als een imperialistische paria van de eerste orde. Ook de uitspra ken van Mubarak beloven weinig goeds. Voor Israël is het van levensbelang een vriendschappelijke band te hebben met de machtigste Arabische staat in het Mid den-Oosten. De harde houding die Egypte de laatste weken laat zien, gecombineerd met de af wijzende geluiden uit Jordanië en Syrië, geven aan dat Israël deze keer echt in een crisis is geraakt. De basis voor deze frus tratie ligt niet in Har Homa. Ze is ouder. Ze is gebaseerd op de niet-realistische verwachtingen die werden geschapen na het begin van de vredesbesprekingen in Madrid. Economische voorspoed, wel vaart en stabiliteit kunnen niet worden gerealiseerd zonder het brengen van of fers. Arabische staten zijn hiertoe niet in staat. De zondebok is nog steeds Israël. Nieuwe nederzettingen in Jeruzalem, ver traging van het vredesproces en confron taties tussen Israëliërs en Palestijnen zijn hiervoor een juiste voedingsbodem. De VS en de EU moeten duidelijk maken dat men serieus een alomvattende vrede wil realiseren. Eenzijdige druk op Israël is niet de juiste manier. Politieke druk om de Israëlische regering ervan te overtuigen om een meer flexibele houding aan te nemen is uitstekend, als er tegelijkertijd ook maar meer druk wordt uitgeoefend op de Palestijnen. Niet alleen Israël maakt fouten, ook de PNA moet ge dwongen worden om haar nationalisti sche ideeën te relativeren, haar opzwe pende retoriek en dreigememen te verge ten en een meer open overlegstructuur te scheppen met Israël. Cyril Widdershoven is Midden-Oosten-deskundige Door R. Willemsen TERWIJL de onrust in Albanië voortduurt, blijkt het wederom moeilijk voor Europa een gepast antwoord te vinden op de ontstane crisis. Te laat hebben de ver schillende Europese organisaties onderkend dat de protesten rond het faillissement van de piramide fondsen niet alleen gericht zijn tegen de organisato ren van deze fondsen, maar veel meer een protest zijn tegen de schrikbarend toegenomen rechteloosheid van burgers en de afbraak van democratische kana len om ongenoegen te uiten. Het is president Berisha en de recentelijk afgetreden regering van Meksi in de afgelopen twee jaar gelukt om alle vertrouwen en respect van de burgers te ver liezen. Het faillissement van de piramidefondsen heeft het faillissement van Berisha en zijn regering dan ook genadeloos blootgelegd. Als één van de laatste in Europa lijkt minister Van Mierlo nog heil te zien in samenwerking met deze uitgerangeerde regeringsleider. In de ogen van vele Albanezen is president Berisha de personificatie van de crisis waarin het land terecht is gekomen en daar door is zijn vertrek een voorwaarde om te komen tot een stabilisatie van de situatie. Reeds twee maanden geleden bestond er in Zuid-Al- banië een zekere concensus omtrent een mogelijke oplossing voor de crisis: aftreden van de president en de regering en de vorming van een niet politiek ge bonden zakenkabinet. Dit kabinet zou helderheid kunnen geven over de verdwenen gelden van de pira midefondsen en voorbereidingen kunnen treffen voor nieuwe en eerlijke verkiezingen. Het manco van de door veel politici voorgestelde politieke dialoog met de huidige politieke partijen is namelijk dat niemand weet, door de grote fraude tijdens de laatste verkie zingen, wie welke achterban vertegenwoordigt. Zo leeft er bij de mensen in het zuiden van Albanië het gevoel dat geen enkele van de huidige politieke partijen hun belangen behartigt. Een zogenaamde politieke oplossing, zoals voorgesteld door westerse politici, zou wel eens een academische exercitie kun nen zijn zonder enige praktische relevantie! Wat kan Europa dan wel doen? Gezien de huidige anarchistische toestanden in Al banië is het te verwachten dat essentiële levensmid delen voor de gemiddelde burger over enkele dagen niet meer te krijgen zullen zijn. Daarnaast lopen voorzieningen als drinkwater, elektriciteit, medische zorg en telecommunicatie direct gevaar. Het is dan ook zaak dat de wereldgemeenschap zo snel mogelijk noodhulp aan Zuid-Albanië levert, zodat de recht geaarde burger niet naar wapens hoeft te grijpen om in zijn elementaire levensbehoeften te voorzien. Op dit moment zien de volksopstandelingen in Zuid- Albanië zich als bevrijders van een ondemocratisch en corrupt regime. Wanneer Europa een positief sig naal aan Zuid-Albanië afgeeft door met nood- cq. humanitaire hulp te starten, kan hopelijk vookomen worden dat anarchistische en criminele elementen verder de overhand krijgen. De signalen die Europa tot nu toe heeft afgegeven - grenzen sluiten, militaire paraatheid verhogen, aanvankelijk vluchtelingen te rugsturen en de dialoog zoeken met een in alle op zichten failliet politiek leider - dragen alleen maar bij tot verslechtering van de situatie in Zuid-Albanië. Het is belangrijk om te realiseren dat een groot deel van de bevolking in Zuid-Albanië niet gelukkig is met de huidige anarchistische situatie. Het is de uit daging om deze grote bevolkingsgroep te betrekken bij het stabiliseren van de situatie in het zuiden van Albanië. De humanitaire hulp kan zonodig be schermd worden door een internationale politie macht en die kan versterkt worden met lokale co- mité's en groeperingen. Aangezien Zuid-Albanië aan Griekenland grenst, een EU-land, moet het mogelijk zijn deze hulp relatief eenvoudig en snel te organise ren. Natuurlijk bestaat Albanië uit meer dan het zuiden alleen. Zodra door het vertrek van Berisha er enige politieke rust ontstaat, kan ook in andere delen van Albanië met noodhulp begonnen worden. Gezien de slechte ervaringen die Albanese burgers met hun po litieke leiders hebben, is voor de nabije toekomst een niet-politiek gebonden, maar wel door een afvaardi ging van verschillende groeperingen gecontroleerd zakenkabinet de meest optimale oplossing. Dit kabi net zou desnoods door - door de VN aangestelde - specialisten geadviseerd kunnen worden. Een van de hoofdtaken van dit kabinet zal het voorbereiden van vrije en eerlijke verkiezingen zijn, iets dat in de hui dige situatie wel een jaar kan vergen. Pas dan kan de democratie in Albanië, na een aantal valse starts, pas echt uit de startblokken. R. Willemsen uit Raamsdonk is ontwikkelingsmedewerker in Albanië H. Willemsen. Door Jan de Wit FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP DAT ook Jan met de Pet recht op de wet moest hebben, was dertig jaar geleden een aanspre kende nieuwe gedachte. De ont dekking van 'de leemte in de rechtshulp' bracht in die tijd de nodige beroering teweeg, en bleef niet zonder gevolgen. Dat het gat tussen gelijk hebben en gelijk krijgen werd 'ontdekt', had meerdere oorzaken. Ten eerste was er de opkomst van de verzorgingsstaat, die volgde op de periode van we deropbouw, en van hard wer ken en mond houden. De nieu we verzorgingsstaat gaf mensen steeds meer rechten, maar zon der ingang om die aanspraken ook daadwerkelijk te realiseren, kwam je niet ver. Daarnaast groeide de verontwaardiging bij juridische studenten, weten schappers, vakbonden en poli tieke partijen over de ongelijk heid tussen de mensen in de nieuwe welvaartsstaat. Onge lijkheid in de positie van werk nemers ten opzichte van werk gevers, huurders ten opzichte van verhuurders en uitkerings- gerechtigheden en buitenlandse werknemers ten opzichte van de bureaucratische overheid. Dat leidde tot een roep om nieuwe rechten. Het besef groeide dat de idealen van het recht, zoals rechtvaar digheid en gelijkheid, te vaak slechts theorie waren en in schril contrast stonden met de dagelijkse praktijk. En - last but not least - er was de ongelij ke toegankelijkheid van de rechtshulp. Een grote groep mensen kon als gevolg van de hoge advocaatkosten haar recht niet halen. Deze financiële bar rière werd maar zeer ten dele weggenomen door de Wet Rechtsbijstand On- en Minver mogenden. Bovendien was er een sociale drempel, veroor zaakt door het verschil in milieu en status tussen rechtshulpzoe- kende en rechtshulpverlener. Het protest tegen de leemte in de rechtshulp leidde tot storm achtige groei van rechtswinkels en daaropvolgend de bureau's voor rechtshulp en advocaten- collectieven. De rechtshulp werd meer en meer de zorg en verantwoordelijkheid van de overheid. De door de overheid gefinancierde rechtshulp gaf aan een grote groep mensen be tere mogelijkheden om voor hun rechten op te komen. Bo vendien werd op veel terreinen wetgeving aangepast en meer dan voorheen gericht op be scherming van de zwakkere partij. Lang duurde dat helaas niet. Al begin jaren tachtig begonnen allerlei bezuinigingen, die leid den tot afbraak van eerder ver worven rechten van grote delen van de bevolking. Illustratief is de vermindering van sociale rechten. Sociale voorzieningen en het sociale zekerheidsstelsel waarop mensen sinds eind jaren zestig aanspraak konden ma ken, werden soms shockerend snel afgebroken. De bezuinigingen leidden niet alleen tot minder rechten, maar ook minder recht op gefinan cierde rechtshulp. Per 1 januari 1994 werden de inkomensgren zen drastisch verlaagd en de ei gen bijdragen fors verhoogd. Alleenstaanden met een inko men boven de 2195 gulden netto en partners met een gezamen lijk inkomen hoger dan 3140 gulden komen daardoor niet meer in aanmerking voor gefi- Van onze verslaggever Breda - Kappers zijn slechte ondernemers en de branche is financieel ongezond. Dit blijkt uit een onderzoek van het Economische Instituut voor het Midden- en Kleinbe drijf in opdracht van onder nemersvereniging ANKO en de vakbond. De kappers zijn het met de con clusies eens. Eén van adviezen aan hen: verhoog de prijzen. Maar daar zijn ze het niet mee Terwijl de televisie begonnen is aan een serie over pro deo-advocaten, is gratis rechtshulp al weer geschiedenis. We zien een nieuwe sociale tweedeling in de rechtshulp ontstaan tussen mensen die dure advocaten kunnen betalen en grote groepen die onrecht lijdelijk moeten aan vaarden. eens. In Nederland zijn momenteel 12.000 kapperszaken. Daarvan doen de grote trendy salons, die zowel mannen als vrouwen kap pen, het redelijk goed. Zij hebben een flinke omzet, die ook nog groeit. De gespecialiseerde dameskap pers (30 procent van het totaal) da D<f kl| on kafl wi c dei hel de en he neil del me, ecf| Hil Zu 'eei bee natj nancierde rechtsbijstand, maar moeten de advocaat geheel zei! betalen. Dat heeft ingrijpende gevolgen. Een voorbeeld: een ontslagzaak I kost in dat geval al gauw zo'n paar duizend gulden. Een 'g tis advocaat' bestaat niet meer Ook de mensen die nog wel val len onder de gefinancierde rechtshulp, krijgen te maker met een hoge eigen bijdrage, kan oplopen tot 96 Daarnaast worden ook de fierechten steeds hoger. Zo wordt bijvoorbeeld in een schil rond de huursubsidie i griffierecht van 200 gulden op-1 gelegd, waarbij er geen moge-1 lijkheid is tot verlaging. De gevolgen van deze ingrepen I laten zich raden. Kwam onder de oude wet nog tweederde van de bevolking in aanmerking voor gefinancierde rechtsbij stand, uit een recente tussenre- portage vdn het onderzoekscen trum van het ministerie van I Justitie blijkt dat dit percentage inmiddels is gekelderd tot nog maar 43 procent. Het aantal za ken waarin beroep op gefinan cierde rechtshulp wordt ge-I daan, is met 39 procent gedaald Daarbij moet niet vergeten wor-1 den dat veel mensen, ondanks de hoge kosten, toch genood zaakt zijn rechtsbijstand te vra gen, eenvoudigweg omdat het-j erbij-laten-zitten nog veel ern stiger consequenties heeft. Wat I dat betreft geven de percenta-1 ges zelfs nog een te optimistisch I beeld. Bijvoorbeeld: een werk-j nemer die ontslagen wordt, is meer nog dan voorheen genood- zaakt met behulp van een advo-1 caat tegen zijn werkgever procedure aan te spannen, om-1 dat hij anders zijn volle WW-uitkering dreigt mis telo-l pen. Staatssecretaris Schmitil van Justitie is tot nu toe nauwe-1 lijks bereid geweest de gefinan-1 cierde rechtsbijstand in ere te herstellen. Zij wacht al tijd op de eindconclusie van eetI onderzoek naar de gevolgen vat I de wet. Deze hele evaluatie isj gericht op de hoop dat uit 4 onderzoek zal blijken dat vee mensen hun toevlucht im#| dels zullen hebben gezocht bil een rechtsbijstandverzekeriifj of de vakbond. Dat het kabinet mensen wijst naar de private verzeke-1 ring en dus naar de vrije mark' I past weliswaar in het gel»l marktdenken, maar misketj dat door veel mensen een verze I kering niet kan worden betaaM I Het miskent bovendien dat ^1 overheid op grond van t!| Grondwet en het Europees Veï-1 drag voor de Rechten vaIj J Mens de taak heeft de toegankelijkheid tot de recti's-B bijstand te waarborgen. T Door deze weigerachtig!1® I van de staatssecretaris woij het een grote groep mens®. I meer dan drie jaar feitelijk mogelijk gemaakt hun reu® II zoeken. Deze mensen zien et.1 steeds groter gat gapen tus gelijk hebben en gelijk M en merken in de praktijk i toenemende tweedeling recht. Een regering die dat toestas dat zelfs bevordert door reen af te breken en de gefinanC1fl,™ rechtshulp in te krimpen delt in strijd met het uitg*l punt dat in dit land iederee7.1 lijk is voor de wet, en or graaft daarmee één van de Iers waarop een fatsoenhj e menleving rust. Jan de Wit is lid van de Eerste Kamer de Socialistische Partij 1 Van onze verslaggever Amsterdam - Het netto-resultaat va Beheer (KBB) is in het afgelopen bo met 36,9 miljoen gedaald tot 61, eigenaar is van warenhuizen als de de winst per aandeel met 37 procent KBB schrijft de slechte resulta ten toe aan het inkoopbeleid van kledingdochter M&S Mode. De omzet steeg met 1,7 procent tot 5,97 miljard; gecorrigeerd voor de verkoop van Hubo en Bruna was de groei 8,8 procent. Op grond van de goede resultaten van de grote warenhuizen en de sterke solvabiliteit meent KBB I toch een dividend te kunnen uit- keren van 3 gulden, 'slechts' 11 procent lager dan in het vooraf gaande jaar. Winstval Topman Th. Henselijn noemde het totale bedrijfsresultaat giste ren tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Amsterdam 'uiter mate teleurstellend'. Hij haastte zich erbij te zeggen dat de winst val werd veroorzaakt 'door één probleem bij één onderdeel van het concern'. Hij doelde hiermee op M&S Mode, dat in 1996 een verlies boekte van circa 50 mil joen. Henselijn gaf toe dat de mode keten al enkele jaren met matige resultaten kampt. „De verliezen werden in het jaar ervoor nog op gevangen door de overige werk maatschappijen, in 1996 was het verlies hiervoor te groot," zei hij. »ilet informatiesysteem voor de Mkoop bij M&S Mode reageerde te traag op schommelingen in de markt. Toen de optimistische Prognose van 25 procent omzet- p'oei m de praktijk circa 12 pro- cent lager uitviel, kon de bestel- i ng niet meer worden aangepast, i de grote voorraden weg te werken, moesten we de kleding i heN^fi? Sterk afPrijzen. Dit 1 leidmiljoenenverlies ge- «tPwbleenizouindehandzijn c gewerkt door slechte interne e Door Willem Reijn Rotterdam - Shell heeft de oonden aardig in het nauw S bracht. Een redelijk loon- aanbod en een cosmetisch atv-voorstel maakt het de oonden lastig om de barrica- wow°P gaan voor korter Sen m°P vele plaat- sen elders lijkt ook bij Shell wert i voor een 36-urige werkweek te verzanden. geeCAntdag van de altiid lasti" troeho prekinSen biihet Pe" derdat °ncern heeft don" sultiaf Seen onderhandelingsre- moetl, oPgeieverd. De CAO PernitI Jerknemers bij Shell rif, n i Moerdijk. bod d h eft de bonden een eind- ziet- 3311 da* er a^s v°lgt uit- k

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 6