Likkebaarden bij een superbike gher Lancia K Coupé: Tussenmaatj e met persoonlijkheid Mégane Cabriolet: Duitse Renault Jaarproductie Palio gaat straks naar 1 miljoen i i surplus e3 :rschap n*ER I van^deurs Coupé is afgeleid I AT, Sedan'maar alleen tot aan I Cm,n°'0rruit daaraan gelijk. De |laamVS Wat korter, maar ook I ml./ - d de fruiten loopt een listalen lijst. Achter is de Karmann Roadbox nt van mmaaiers ^CHT ,J lilt. Voor vij- irootste spe ll. >ewacht 1-361665 Populairste Polen I Door Rien van der Steen I Ze zitten er een beetje mee in hun gin Turijn. Want het enorme I Fiat-concern heeft de mensen [slechts één stationcar te bieden. [Vreemd voor een merk dat alles 1 maakt: van mini's tot sportwa- s en bestelwagens. Maar be- [halve de Marea Weekend is er qua stationcar niks meer te koop I in de Fiat-stal. Daar komt dus snel verandering in: eind septem- her importeert Fiat de in Brazilië [geproduceerde Pailo Weekend. Voor het eerst een Braziliaanse [Fiat in Europa. De Palio Week- I end moet gaan concurreren met Jde Opel Astra SW, de komende Peugeot 306 Break en Honda's Civic Wagon. Lage lonen Flaminia Afdichting 0114-313016 TERDAG-ZONDAG VRIJDAG 4 APRIL 1997 Door Paul Spapens Uit het West-Friese Berkhout - vlakker land kan men zich niet voorstellen - komt sinds kort een hypermoderne moun tainbike. En alsof dat alleen al niet verbazingwekkend ge noeg is: de Pro-Team van Tur boprint is waarschijnlijk een van de eerste fietsen waarin technische vondsten uit de motorwereld zijn verwerkt. Op het frame van het geslaag de ontwerp wordt levenslang garantie gegeven. „Zelfs wed strijdrijders krijgen deze ga rantie," belooft Bob Schepers, die samen met Ton Giesen de ze geheel in Nederland ge bouwde superfiets heeft ver wekt. In het wereldje van de race fietsers is Giesen een persoon lijkheid. Hij heeft veel erva ring in het bouwen en afmon teren van racefietsen. De Olympische fietsen van de Ne derlandse coureurs van de af gelopen twintig jaar zijn door hem samengesteld. Schepers is de ondernemer van het stel, eigenaar van een zeefdrukke- rij, een motorzadelmakerij en een reclamebureau. De twee vonden elkaar in ja nuari 1996 en bij het resultaat van de samenwerking tussen hen stonden de liefhebbers op de onlangs gehouden FietsRai te likkebaarden en dat niet al leen vanwege de toegepaste onderdelen. De fietsen zijn namelijk afgemonteerd met het beste van het beste. Het water liep zeker ook uit de mond door het specifieke ont werp. Iets specifieks levert meestal een kleine schare enthousiaste liefhebbers op en een grote menigte die er stukken minder kapot van is. De buizen zijn rechthoekig, en dat zie je niet veel. Het meest beeldbepalend is de dubbele achterbrug, ontleend aan de motorsport. Deze con structie staat garant voor meer stevigheid. Het frame, gemaakt van '7000 alumini um', is gelast en gefreesd door de firma Bakker, een bedrijf met wereldfaam op het gebied van aluminium-motorframes. De vering voor en achter is verzorgd door White Power Rond, een klinkende naam on der motor- en autoracers. Wie na al deze superlatieven vreest voor een zeer hoog prijskaartje heeft helaas ge lijk. Hand-made in Holland en ook nog eens merkspul voor de afmontage is bepaald niet goedkoop. De goedkoopste Pro-Team, de Competition, 'doet' 3.995,-. De duurste heet niet voor niets 'Killer' (aanslag op de portemonnee) want die kost 6.695,-. Voor een frame-kit inclusief veer moet 2.995,- worden be taald. „In Nederland kun je toch niet opboksen tegen de lage prij zen uit het verre Oosten. Je kunt je wel onderscheiden met kwaliteit en met iets aparts," geeft ondernemer Schepers als verklaring. Een 'niche' noemen ze zo'n gaatje in de markt. De open versie van de Renault Mégane wordt gebouwd bij Kar maan in Duitsland. foto helmuth vonk Door Rien van der Steen Middenin roerige tijden komt Renault met een nieuwe loot aan de stam van de Mégane-familie: een cabriolet. Een auto die al lang aangekondigd was. Nu Re nault zich druk moet maken om forse verliezen en arbeidsonrust door een niet al te elegant gepre senteerde sluiting van een com plete fabriek in het Belgische Vilvoorde, komt zo'n feestelijke auto als een open Mégane hoe dan ook op een wat raar tijdstip. Maar goed, er zal toch brood op de plank moeten komen. De succesvolste Mégane zal waarschijnlijk de ruimtelijke Scénic worden. De sedan oogt niet al te vlot, maar de coupé mag zich al in een schare eigena ren verheugen. Net als de drie- deurs. En dan komt er straks ook nog een stationwagon. De coupé wordt trouwens gebouwd in Vil voorde en het is duidelijk, dat daar momenteel dus grote leve ringsproblemen mee zijn. Voor de cabrio heeft Renault we derom, net als bij de dakloze 19, het Duitse Karmann in de hand genomen. Daar bouwen ze voor de Koreanen al de Kia Sportage. En Volkswagen heeft er al jaren lang uitstekende contacten mee, eveneens voor de cabrio's van het model Golf. De coupés worden dus naar Karmann versleept en de Duitsers maken daar een top less voertuig van, dat bij Renault in Dieppe vervolgens weer afge werkt wordt. Voorzien van aller lei verstevigingen uiteraard. Een rolbeugel ontbreekt. De voor- ruitstijl is van een buitengewone stevigheid om bij een koprol ont hoofding van de inzittenden te voorkomen. Verder heeft de auto natuurlijk wat dwars- en lengte verstevigingen om het gemis van een dak te compenseren. De Mégane Cabriolet is een vier- zits auto geworden, al hebben de achterste passagiers het niet erg gerieflijk. De motorisering be staat uit een 1.6 liter met 90 pk of een 2.0 16v/150 pk. De een voudigste overkapping bestaat uit kunstleer. Een duurdere (bij na duizend gulden) is van stof. Beide hebben een kunststof ach terruit, maar die mag die naam amper dragen. Want je ziet er bitter weinig door. Bij de open Renault 19, de voorganger van deze auto, kon die ruit alleen vervangen worden als je er een totaal nieuwe kap bij kocht. Dat hoeft in de Mégane gelukkig niet meer. Wie geen prijs stelt op achter passagiers kan een roadbox aan schaffen. Die komt op de plek van de achterbank. En past daar ook bijzonder mooi als extra ba gageruim. Mét rolluik zelfs. Het ding kost wel even ruim twee mille. De cabriolet is de vijfde telg in de Mégane-serie. De kap is met één handgreep te openen en dat vinden liefhebbers van dit soort auto's wel handig. De VW Golf is in dit segment nog altijd het meest geliefd, maar Renault heeft hoge verwachtingen van de nieuweling. Van zijn voorganger werden sinds 1992 in Nederland slechts 245 exemplaren afgezet. En Renault beweert van de nieu we Mégane jaarlijks 750 stuks te gaan slijten. Het lijkt een on haalbare kaart. Want de 1.6 kost altijd nog 42.500, de duurdere tweeliter 60.795,-. Standaard hebben ze stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en één airbag. De markt voor cabriolets in Nederland is niet bijster groot. Zeker als de zomer net zo kwak kelt als vorig jaar zakt de liefde voor open rijden tot kniehoogte. ïdrijf J. Reijns B.V. [hen (N.Br.) V.O.f. I - Galder Ins Wouw ING PARALLELWEG Waterschap Hulster Arm leden aan rijksweg N 60 weg West vanaf de llanddijk tot voorbij het liet uitzondering van [etsers, zal worden afge- i uit bebording en hek- lle periode vanaf 7 april lof zoveel korter als mo- Eakelijk zal zijn. |tuur voornoemd, bt d'Escury, dijkgraaf. Ekenstein, secretaris. Braziliaanse Fiat wil de wereld over ort uit Italië. de SABO-43 cm l/ondering op de lïurbo- De Fiat Palio Weekend. Een Braziliaans product dat vanaf september in Nederland te koop komt. Voor minder dan dertig mille gaat de auto de concurrentie aan met de populaire stationcars in de middenklasse. zoetjesaan vol met auto's en de grote producenten richten zich met groeiende geestdrift op Zuid-Amerika en Azië (China!). Voor Fiat is Brazilië na Italië in omvang de tweede markt en vo rig jaar startte daar de productie van Fiats eerste wereldauto, de Palio. De hatchback zal niet al leen voor Zuid-Amerika ge maakt worden, want binnen af zienbare tijd start ook de pro ductie in Afrika, Polen en over iets langere tijd in China. Want Fiat wil met GM, Ford en Toyota als voorgangers doorstoten naar de top vier van autofabrikanten. En dus Volkswagen inhalen. De wereldauto is tamelijk eenvoudig van opzet en met eenvoudige techniek, n Brazilië maakt Fiat - dat er landbouwmachines en tractors produceert, wegen- bouwmachines, auto-onderde len, staal en aluminium en bio medische apparatuur - het de ge vestigde orde knap moeilijk. De autofabriek, Fiat Automoveis, heeft sinds 1976 meer dan vier miljoen voertuigen in elkaar ge schroefd. De onderneming ver kocht in 1990 104.000 auto's. Dat aantal was in 1995 al verviervou digd. De auto-industrie ver wacht, dat de Braziliaanse markt per jaar tien procent groeit. Tot twee miljoen auto's in het jaar 2000 en 2,5 miljoen in 2004. Vergeleken met Europa, waar op elke drie mensen één er een auto heeft, is het autobezit in Brazilië erg laag: slechts een op de elf Brazilianen heeft er een. Maar daar komt dus snel veran dering in. Want in 1996, de ver kopen startten pas in april, wer den er bijna 149.000 Palio's hatchback verkocht en stond Fiat meteen nummer vier op de autohitparade. De populairste auto ginds is de Volkswagen Gol, een gemodifi ceerde VW Golf, waarvan er 345.000 verkocht werden. Daar na komen de Fiat Uno (203.839) en Chevrolet (Opel) Corsa (164.624). In totaal verkocht VW in 1996 578.500 auto's, Fiat bijna 444.000, GM 391.000 en Ford 176.000. In Brazilië is trouwens de inmiddels afgelopen samen werking tussen Ford en VW (Au- toLatina) nog altijd duidelijk zichtbaar. Er rijden Fords Versailles rond, VW's Logus en Pointer. De Versailles lijkt heel sterk op een VW Passat, de Logus en Pointer hebben het meest weg van een Ford Escort. Opel ope reert er uitsluitend onder Che- vrolet-naam. Een Chevrolet Ka- dett is ginds net zo normaal als een Chevrolet Ascona of een nieuwe Chevy Vectra. En vorige maand is er een Corsa stationwa gon gelanceerd. Die wie weet ook naar Europa komt zodra VW hier de Polo Variant op de weg zet. En dat wordt voor januari 1998 ver wacht. Fiat wil in totaal vijf Pa- lio-modellen maken, die straks de wereld moeten veroveren. De automarkt in Europa raakt steeds meer verzadigd. De mer ken concurreren elkaar te pletter om auto's af te kunnen zetten. De prijzenslag hier kent nog altijd geen einde. En dus wordt er in Europa óf niks verdiend óf moet er op grote schaal geld bij. De grote merken kunnen dat niet al te lang hebben en richten hun pijlen dus op die gebieden die algemeen als boom ing gezien worden. Zuid-Ameri ka en Azië dus. De nieuwe Fiatfabrieken in het Braziliaanse Betim en het Argen tijnse Cordoba moeten vanaf 1998 elk jaar 700.000 Palio's pro duceren. En in de gemeenschap pelijke Zuidamerikaanse markt moeten er daar genoeg van af te zetten zijn. Want die 'Mercosul' (Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay) telt meer dan twee honderd miljoen consumenten. Volgend jaar start ook de pro ductie van Palio's in Polen, voor namelijk voor de Oosteuropese markt. Korte tijd later begin in India een nieuwe fabriek te draaien en nog voor 2000 komen Venezuela, Marokko en Turkije aan de beurt voor Fiat-produc tie. Zodat de totale jaarproductie straks op een miljoen Palio's komt. De Palio Weekend met de door Italiaanse robots in elkaar gezet te 1.2 Fire-motor, ook bekend van de Punto, heeft in Brazilië een airbag voor de bestuurder en het is voor het eerst dat die daar in een standaardauto zit. Maar ach, zo begonnen Volvo en Mer cedes ook eens in Europa. In Bra zilië staat de auto-industrie ech ter nog in de puber-schoenen. Katalysators zijn daar nog onge woon, de wegen zijn vaak van er barmelijke kwaliteit en op de snelweg steken doodgemoede reerd kinderen, koeien en hond jes over. De Palio is daarop toegesneden: de auto staat nogal hoog op de wielen en kent een inrichting en afwerking die het grovere werk aan kan. De Weekend zal het hier in Ne derland best kunnen doen, want het uiterlijk is sierlijk en de ge bruiksmogelijkheden ruim. De zittingen van stoelen en bank zijn nogal vlak, de 1.6-16V motor presteert bovenstebest. Met de 1.2 zal dat ongetwijfeld veel min der zijn, maar die kost dan ook aanzienlijk minder dan de con currentie: zijnde de Suzuki Bale- no Wagon en de genoemde wat luxere klasse van Astra, 306 en Civic. chroomd frame gevat, maar dat accent lijkt door zijn vorm wat minder geslaagd. De Coupé wil wat herinneringen oproepen aan de oude Flaminia Coupé, met flauwe vinnen achterop en ver chroomde lijsten en portiergre pen. Voor de Coupé zijn twee motoren leverbaar: de 2.4/175 pk vijfcilinder met vier kleppen per cilinder en de 3.0/204 pk V6. Mo toren die bij een auto van dit for maat passen. De drieliter is enigszins rumoerig, hoewel het ronkende geluid door sommigen als aangenaam en sportief erva ren zal worden. De auto wordt ook verkrijgbaar met gasontladingslampen. Die geven meer licht dan halogeen lampen en hebben bovendien een levensduur, die correspondeert met die van de auto. De lampen worden sinds kort ook toegepast in Mercedessen en BMW's. In plaats van een gloeidraad heb ben ze twee elektroden. De ruim te daartussenin is gevuld met xenongas. Het principe is al lan gere tijd in gebruik voor straat- en stadionverlichting. De xenon- lampen verlangen vanwege hun ■Ford begon er in de jaren zes- [tig al mee. Toyota volgde. Veel ■navolging heeft het idee van de I wereldauto nooit gehad. Fiat I begon in 1996 met de produc- I tie van de Palio in Brazilië, een i auto voorbestemd om de we- Ireld te veroveren. Zuid-Ame- Irika, Azië, het Midden-Oosten Ien Europa. I De nieuwe stationcar komt in I september naar Nederland. I Betaalbaar en betrouwbaar, [want in wezen bedoeld voor I die landen, waar de mobiliteit in de kinderschoenen it. Als je ginds een poot aan I de grond hebt, is je kostje de I komende tientallen jaren ge- I kocht, is de overtuiging van de I grote fabrikanten. [Fiat verkoopt de Marea Weekend [voor iets meer dan 36 mille in [Nederland. De Palio (de naam is [Italiaans voor 'banier') Weekend [zal ruim onder de dertig mille [liggen, dan uitgerust met een 1.2 [liter/75 pk Fire-motor. Ook be- I schikbaar komt een 1.6-16V/106 [pk krachtbron en een 1.7/70 pk turbodiesel. Stuurbekrachtiging [hoort in elk geval bij de stan daarduitrusting. Fiat is al lange tijd actief op de [Braziliaanse automarkt, waar de [munteenheid (real) aan de Ame- rikaanse dollar gekoppeld is. Po- [litiekis het land de laatste jaren [heel stabiel en de voorziene stormachtige groei van de econo- mie wordt door meer multinatio- i aangegrepen om er fors te I investeren. De lonen zijn er veel [lager dan in Europa en fabrikan- 1 ten uit de 'oude wereld' profite- I ren ook van de lage importtarie ven nu ze er een pied-a-terre hebben. Fiat heeft vorig jaar in Brazilië een moderne fabriek in gebruik [genomen, net als recent in Ar gentinië. Want Europa zit zo |Jwr Rien van der Steen I ™j komt in slechts één uitvoe- fien zit qua aantrekkelijkheid 'Sen de komende Peugeot 406 Ik en Volvo's C70 in. Hij Ir rt ^na a^e deukbare com- I ort. En zoals mini-broertje Y le- I's 'n meer dan honderd I «erieur-kleuren, is de nieuwe I hfnCji Coupé te krijgen met I aalf verschillende lederkleu- Ij® voor het interieur. I "i'stylingeentrum van Lancia is luit Yfran<:woordelijk voor het I ft - van de nieuwwe K I-JY En de auto wordt in een «Mal van 3000 per jaar gemaakt n ™zelfde fabriek waar Fiat DbH t'a en vroeger de Lancia I u a ™egrale gemaakt werden, "giora in Chivasso. De auto is im 'un' 'n Nederland te koop [V0°rea. 85.000 gulden. «Mekenplaat in een ver- hoge lichtopbrengst wel automa tische niveauregeling van de au to wanneer die beladen is, want verblindingsgevaar van tegenlig gers is aanmerkelijk groter. Het licht is herkenbaar aan een blau we kleur. De Lancia Coupé beschikt over een systeem dat BMW ook al toe paste. Wanneer de portieren geo pend worden zakt de ruit enkele millimeters. Als de deur in het slot valt schuift de ruit automa tisch enkele millimeters omhoog. Dat gebeurt om een goede af dichting te krijgen en windgeruis van de sponningsloze zijruiten zoveel mogelijk uit te sluiten. De (Recaro-)stoelen voor zijn elek trisch te verstellen. Een naviga tiesysteem van Magneti Marelli is als extra leverbaar, net als 'Viasat', een satellietgekoppeld veiligheids- en reddingssysteem. Het maakt het terugvinden van de auto na diefstal eenvoudig. Ook bij een ongeval kan het voertuig snel gelokaliseerd wor den. De nieuwe Coupé rijdt zoals de Kappa sedan, al zorgt de inge korte wielbasis voor een sportie ver stuurkarakter. En de moge lijkheid om achterin te zitten is knap theoretisch. Maar ja. Zo'n coupé wordt ook echt niet ge maakt vanwege de praktische in zetbaarheid. Een sierlijke auto, maar zijn uiterlijk vergt wat meer gewenning dan bijvoor beeld de Peugeot 406 Coupé en Volvo's nieuwe C70. De Lancia zit letterlijk en figuurlijk tussen die twee in. Een tussenmaatje. Maar wel een met Italiaanse per soonlijkheid. Tegelijk met de Coupé komt Lancia met een nieuw topmodel voor de kleine, opmerkelijk vormgegeven Ypsi lon. Dat wordt de 1.2 liter/86 pk met 16 kleppen, die in Nederland de plaats inneemt van de 1.4 mo tor met 12 kleppen. Verder komt een nieuwe Y 1.1/55 pk, gericht op jeugdige automobilisten. Vorig jaar werden 1239 Ypsilons in Nederland verkocht. Volgens Lancia zijn de kopers van een Y 'anders, en dat willen ze ook la ten zien'. De nieuwe zestienklep per doet het heel wat beter dan de oude 1.4., al voelt de auto nog steeds een beetje week aan in de besturing. De auto heeft een zeldzame vormgeving en doet aan een rijdend triomfboogje denken. Bovendien is de compac te auto leverbaar in meer dan honderd carrosseriekleuren. De Lancia K Coupé is te krijgen in twaalf verschillende lederkleuren voor het interieur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21