Likkebaarden bij
een superbike
gher
Lancia K Coupé:
Tussenmaatj e met
persoonlijkheid
Mégane Cabriolet:
Duitse Renault
Jaarproductie Palio gaat straks naar 1 miljoen
i i
surplus
e3
:rschap
n*ER
I van^deurs Coupé is afgeleid
I AT, Sedan'maar alleen tot aan
I Cm,n°'0rruit daaraan gelijk. De
|laamVS Wat korter, maar ook
I ml./ - d de fruiten loopt een
listalen lijst. Achter is de
Karmann
Roadbox
nt van
mmaaiers
^CHT ,J
lilt. Voor vij-
irootste spe
ll.
>ewacht
1-361665
Populairste
Polen
I Door Rien van der Steen
I Ze zitten er een beetje mee in hun
gin Turijn. Want het enorme
I Fiat-concern heeft de mensen
[slechts één stationcar te bieden.
[Vreemd voor een merk dat alles
1 maakt: van mini's tot sportwa-
s en bestelwagens. Maar be-
[halve de Marea Weekend is er
qua stationcar niks meer te koop
I in de Fiat-stal. Daar komt dus
snel verandering in: eind septem-
her importeert Fiat de in Brazilië
[geproduceerde Pailo Weekend.
Voor het eerst een Braziliaanse
[Fiat in Europa. De Palio Week-
I end moet gaan concurreren met
Jde Opel Astra SW, de komende
Peugeot 306 Break en Honda's
Civic Wagon.
Lage lonen
Flaminia
Afdichting
0114-313016
TERDAG-ZONDAG
VRIJDAG 4 APRIL 1997
Door Paul Spapens
Uit het West-Friese Berkhout
- vlakker land kan men zich
niet voorstellen - komt sinds
kort een hypermoderne moun
tainbike. En alsof dat alleen
al niet verbazingwekkend ge
noeg is: de Pro-Team van Tur
boprint is waarschijnlijk een
van de eerste fietsen waarin
technische vondsten uit de
motorwereld zijn verwerkt.
Op het frame van het geslaag
de ontwerp wordt levenslang
garantie gegeven. „Zelfs wed
strijdrijders krijgen deze ga
rantie," belooft Bob Schepers,
die samen met Ton Giesen de
ze geheel in Nederland ge
bouwde superfiets heeft ver
wekt.
In het wereldje van de race
fietsers is Giesen een persoon
lijkheid. Hij heeft veel erva
ring in het bouwen en afmon
teren van racefietsen. De
Olympische fietsen van de Ne
derlandse coureurs van de af
gelopen twintig jaar zijn door
hem samengesteld. Schepers
is de ondernemer van het stel,
eigenaar van een zeefdrukke-
rij, een motorzadelmakerij en
een reclamebureau.
De twee vonden elkaar in ja
nuari 1996 en bij het resultaat
van de samenwerking tussen
hen stonden de liefhebbers op
de onlangs gehouden FietsRai
te likkebaarden en dat niet al
leen vanwege de toegepaste
onderdelen. De fietsen zijn
namelijk afgemonteerd met
het beste van het beste. Het
water liep zeker ook uit de
mond door het specifieke ont
werp.
Iets specifieks levert meestal
een kleine schare enthousiaste
liefhebbers op en een grote
menigte die er stukken minder
kapot van is. De buizen zijn
rechthoekig, en dat zie je niet
veel.
Het meest beeldbepalend is de
dubbele achterbrug, ontleend
aan de motorsport. Deze con
structie staat garant voor
meer stevigheid. Het frame,
gemaakt van '7000 alumini
um', is gelast en gefreesd door
de firma Bakker, een bedrijf
met wereldfaam op het gebied
van aluminium-motorframes.
De vering voor en achter is
verzorgd door White Power
Rond, een klinkende naam on
der motor- en autoracers.
Wie na al deze superlatieven
vreest voor een zeer hoog
prijskaartje heeft helaas ge
lijk. Hand-made in Holland en
ook nog eens merkspul voor
de afmontage is bepaald niet
goedkoop. De goedkoopste
Pro-Team, de Competition,
'doet' 3.995,-. De duurste
heet niet voor niets 'Killer'
(aanslag op de portemonnee)
want die kost 6.695,-. Voor
een frame-kit inclusief veer
moet 2.995,- worden be
taald.
„In Nederland kun je toch niet
opboksen tegen de lage prij
zen uit het verre Oosten. Je
kunt je wel onderscheiden met
kwaliteit en met iets aparts,"
geeft ondernemer Schepers
als verklaring.
Een 'niche' noemen ze zo'n
gaatje in de markt.
De open versie van de Renault Mégane wordt gebouwd bij Kar
maan in Duitsland. foto helmuth vonk
Door Rien van der Steen
Middenin roerige tijden komt
Renault met een nieuwe loot aan
de stam van de Mégane-familie:
een cabriolet. Een auto die al
lang aangekondigd was. Nu Re
nault zich druk moet maken om
forse verliezen en arbeidsonrust
door een niet al te elegant gepre
senteerde sluiting van een com
plete fabriek in het Belgische
Vilvoorde, komt zo'n feestelijke
auto als een open Mégane hoe
dan ook op een wat raar tijdstip.
Maar goed, er zal toch brood op
de plank moeten komen.
De succesvolste Mégane zal
waarschijnlijk de ruimtelijke
Scénic worden. De sedan oogt
niet al te vlot, maar de coupé
mag zich al in een schare eigena
ren verheugen. Net als de drie-
deurs. En dan komt er straks ook
nog een stationwagon. De coupé
wordt trouwens gebouwd in Vil
voorde en het is duidelijk, dat
daar momenteel dus grote leve
ringsproblemen mee zijn.
Voor de cabrio heeft Renault we
derom, net als bij de dakloze 19,
het Duitse Karmann in de hand
genomen. Daar bouwen ze voor
de Koreanen al de Kia Sportage.
En Volkswagen heeft er al jaren
lang uitstekende contacten mee,
eveneens voor de cabrio's van het
model Golf. De coupés worden
dus naar Karmann versleept en
de Duitsers maken daar een top
less voertuig van, dat bij Renault
in Dieppe vervolgens weer afge
werkt wordt. Voorzien van aller
lei verstevigingen uiteraard. Een
rolbeugel ontbreekt. De voor-
ruitstijl is van een buitengewone
stevigheid om bij een koprol ont
hoofding van de inzittenden te
voorkomen. Verder heeft de auto
natuurlijk wat dwars- en lengte
verstevigingen om het gemis van
een dak te compenseren.
De Mégane Cabriolet is een vier-
zits auto geworden, al hebben de
achterste passagiers het niet erg
gerieflijk. De motorisering be
staat uit een 1.6 liter met 90 pk
of een 2.0 16v/150 pk. De een
voudigste overkapping bestaat
uit kunstleer. Een duurdere (bij
na duizend gulden) is van stof.
Beide hebben een kunststof ach
terruit, maar die mag die naam
amper dragen. Want je ziet er
bitter weinig door. Bij de open
Renault 19, de voorganger van
deze auto, kon die ruit alleen
vervangen worden als je er een
totaal nieuwe kap bij kocht. Dat
hoeft in de Mégane gelukkig niet
meer.
Wie geen prijs stelt op achter
passagiers kan een roadbox aan
schaffen. Die komt op de plek
van de achterbank. En past daar
ook bijzonder mooi als extra ba
gageruim. Mét rolluik zelfs. Het
ding kost wel even ruim twee
mille.
De cabriolet is de vijfde telg in
de Mégane-serie. De kap is met
één handgreep te openen en dat
vinden liefhebbers van dit soort
auto's wel handig. De VW Golf is
in dit segment nog altijd het
meest geliefd, maar Renault
heeft hoge verwachtingen van de
nieuweling. Van zijn voorganger
werden sinds 1992 in Nederland
slechts 245 exemplaren afgezet.
En Renault beweert van de nieu
we Mégane jaarlijks 750 stuks te
gaan slijten. Het lijkt een on
haalbare kaart. Want de 1.6 kost
altijd nog 42.500, de duurdere
tweeliter 60.795,-. Standaard
hebben ze stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling en één
airbag. De markt voor cabriolets
in Nederland is niet bijster groot.
Zeker als de zomer net zo kwak
kelt als vorig jaar zakt de liefde
voor open rijden tot kniehoogte.
ïdrijf J. Reijns B.V.
[hen (N.Br.)
V.O.f.
I - Galder
Ins
Wouw
ING PARALLELWEG
Waterschap Hulster Arm
leden aan rijksweg N 60
weg West vanaf de
llanddijk tot voorbij het
liet uitzondering van
[etsers, zal worden afge-
i uit bebording en hek-
lle periode vanaf 7 april
lof zoveel korter als mo-
Eakelijk zal zijn.
|tuur voornoemd,
bt d'Escury, dijkgraaf.
Ekenstein, secretaris.
Braziliaanse Fiat
wil de wereld over
ort uit Italië.
de SABO-43 cm
l/ondering op de
lïurbo-
De Fiat Palio Weekend. Een Braziliaans product dat vanaf september in Nederland te koop komt. Voor minder dan dertig mille gaat
de auto de concurrentie aan met de populaire stationcars in de middenklasse.
zoetjesaan vol met auto's en de
grote producenten richten zich
met groeiende geestdrift op
Zuid-Amerika en Azië (China!).
Voor Fiat is Brazilië na Italië in
omvang de tweede markt en vo
rig jaar startte daar de productie
van Fiats eerste wereldauto, de
Palio. De hatchback zal niet al
leen voor Zuid-Amerika ge
maakt worden, want binnen af
zienbare tijd start ook de pro
ductie in Afrika, Polen en over
iets langere tijd in China. Want
Fiat wil met GM, Ford en Toyota
als voorgangers doorstoten naar
de top vier van autofabrikanten.
En dus Volkswagen inhalen. De
wereldauto is tamelijk eenvoudig
van opzet en met eenvoudige
techniek, n Brazilië maakt Fiat -
dat er landbouwmachines en
tractors produceert, wegen-
bouwmachines, auto-onderde
len, staal en aluminium en bio
medische apparatuur - het de ge
vestigde orde knap moeilijk. De
autofabriek, Fiat Automoveis,
heeft sinds 1976 meer dan vier
miljoen voertuigen in elkaar ge
schroefd. De onderneming ver
kocht in 1990 104.000 auto's. Dat
aantal was in 1995 al verviervou
digd. De auto-industrie ver
wacht, dat de Braziliaanse markt
per jaar tien procent groeit. Tot
twee miljoen auto's in het jaar
2000 en 2,5 miljoen in 2004.
Vergeleken met Europa, waar op
elke drie mensen één er een auto
heeft, is het autobezit in Brazilië
erg laag: slechts een op de elf
Brazilianen heeft er een.
Maar daar komt dus snel veran
dering in. Want in 1996, de ver
kopen startten pas in april, wer
den er bijna 149.000 Palio's
hatchback verkocht en stond
Fiat meteen nummer vier op de
autohitparade.
De populairste auto ginds is de
Volkswagen Gol, een gemodifi
ceerde VW Golf, waarvan er
345.000 verkocht werden. Daar
na komen de Fiat Uno (203.839)
en Chevrolet (Opel) Corsa
(164.624). In totaal verkocht VW
in 1996 578.500 auto's, Fiat bijna
444.000, GM 391.000 en Ford
176.000. In Brazilië is trouwens
de inmiddels afgelopen samen
werking tussen Ford en VW (Au-
toLatina) nog altijd duidelijk
zichtbaar. Er rijden Fords
Versailles rond, VW's Logus en
Pointer. De Versailles lijkt heel
sterk op een VW Passat, de Logus
en Pointer hebben het meest weg
van een Ford Escort. Opel ope
reert er uitsluitend onder Che-
vrolet-naam. Een Chevrolet Ka-
dett is ginds net zo normaal als
een Chevrolet Ascona of een
nieuwe Chevy Vectra. En vorige
maand is er een Corsa stationwa
gon gelanceerd. Die wie weet ook
naar Europa komt zodra VW hier
de Polo Variant op de weg zet. En
dat wordt voor januari 1998 ver
wacht. Fiat wil in totaal vijf Pa-
lio-modellen maken, die straks
de wereld moeten veroveren. De
automarkt in Europa raakt
steeds meer verzadigd. De mer
ken concurreren elkaar te pletter
om auto's af te kunnen zetten. De
prijzenslag hier kent nog altijd
geen einde.
En dus wordt er in Europa óf
niks verdiend óf moet er op grote
schaal geld bij. De grote merken
kunnen dat niet al te lang hebben
en richten hun pijlen dus op die
gebieden die algemeen als boom
ing gezien worden. Zuid-Ameri
ka en Azië dus.
De nieuwe Fiatfabrieken in het
Braziliaanse Betim en het Argen
tijnse Cordoba moeten vanaf
1998 elk jaar 700.000 Palio's pro
duceren. En in de gemeenschap
pelijke Zuidamerikaanse markt
moeten er daar genoeg van af te
zetten zijn. Want die 'Mercosul'
(Brazilië, Argentinië, Uruguay
en Paraguay) telt meer dan twee
honderd miljoen consumenten.
Volgend jaar start ook de pro
ductie van Palio's in Polen, voor
namelijk voor de Oosteuropese
markt. Korte tijd later begin in
India een nieuwe fabriek te
draaien en nog voor 2000 komen
Venezuela, Marokko en Turkije
aan de beurt voor Fiat-produc
tie. Zodat de totale jaarproductie
straks op een miljoen Palio's
komt.
De Palio Weekend met de door
Italiaanse robots in elkaar gezet
te 1.2 Fire-motor, ook bekend
van de Punto, heeft in Brazilië
een airbag voor de bestuurder en
het is voor het eerst dat die daar
in een standaardauto zit. Maar
ach, zo begonnen Volvo en Mer
cedes ook eens in Europa. In Bra
zilië staat de auto-industrie ech
ter nog in de puber-schoenen.
Katalysators zijn daar nog onge
woon, de wegen zijn vaak van er
barmelijke kwaliteit en op de
snelweg steken doodgemoede
reerd kinderen, koeien en hond
jes over.
De Palio is daarop toegesneden:
de auto staat nogal hoog op de
wielen en kent een inrichting en
afwerking die het grovere werk
aan kan.
De Weekend zal het hier in Ne
derland best kunnen doen, want
het uiterlijk is sierlijk en de ge
bruiksmogelijkheden ruim. De
zittingen van stoelen en bank
zijn nogal vlak, de 1.6-16V motor
presteert bovenstebest. Met de
1.2 zal dat ongetwijfeld veel min
der zijn, maar die kost dan ook
aanzienlijk minder dan de con
currentie: zijnde de Suzuki Bale-
no Wagon en de genoemde wat
luxere klasse van Astra, 306 en
Civic.
chroomd frame gevat, maar dat
accent lijkt door zijn vorm wat
minder geslaagd. De Coupé wil
wat herinneringen oproepen aan
de oude Flaminia Coupé, met
flauwe vinnen achterop en ver
chroomde lijsten en portiergre
pen. Voor de Coupé zijn twee
motoren leverbaar: de 2.4/175 pk
vijfcilinder met vier kleppen per
cilinder en de 3.0/204 pk V6. Mo
toren die bij een auto van dit for
maat passen. De drieliter is
enigszins rumoerig, hoewel het
ronkende geluid door sommigen
als aangenaam en sportief erva
ren zal worden.
De auto wordt ook verkrijgbaar
met gasontladingslampen. Die
geven meer licht dan halogeen
lampen en hebben bovendien een
levensduur, die correspondeert
met die van de auto. De lampen
worden sinds kort ook toegepast
in Mercedessen en BMW's. In
plaats van een gloeidraad heb
ben ze twee elektroden. De ruim
te daartussenin is gevuld met
xenongas. Het principe is al lan
gere tijd in gebruik voor straat-
en stadionverlichting. De xenon-
lampen verlangen vanwege hun
■Ford begon er in de jaren zes-
[tig al mee. Toyota volgde. Veel
■navolging heeft het idee van de
I wereldauto nooit gehad. Fiat
I begon in 1996 met de produc-
I tie van de Palio in Brazilië, een
i auto voorbestemd om de we-
Ireld te veroveren. Zuid-Ame-
Irika, Azië, het Midden-Oosten
Ien Europa.
I De nieuwe stationcar komt in
I september naar Nederland.
I Betaalbaar en betrouwbaar,
[want in wezen bedoeld voor
I die landen, waar de mobiliteit
in de kinderschoenen
it. Als je ginds een poot aan
I de grond hebt, is je kostje de
I komende tientallen jaren ge-
I kocht, is de overtuiging van de
I grote fabrikanten.
[Fiat verkoopt de Marea Weekend
[voor iets meer dan 36 mille in
[Nederland. De Palio (de naam is
[Italiaans voor 'banier') Weekend
[zal ruim onder de dertig mille
[liggen, dan uitgerust met een 1.2
[liter/75 pk Fire-motor. Ook be-
I schikbaar komt een 1.6-16V/106
[pk krachtbron en een 1.7/70 pk
turbodiesel. Stuurbekrachtiging
[hoort in elk geval bij de stan
daarduitrusting.
Fiat is al lange tijd actief op de
[Braziliaanse automarkt, waar de
[munteenheid (real) aan de Ame-
rikaanse dollar gekoppeld is. Po-
[litiekis het land de laatste jaren
[heel stabiel en de voorziene
stormachtige groei van de econo-
mie wordt door meer multinatio-
i aangegrepen om er fors te
I investeren. De lonen zijn er veel
[lager dan in Europa en fabrikan-
1 ten uit de 'oude wereld' profite-
I ren ook van de lage importtarie
ven nu ze er een pied-a-terre
hebben.
Fiat heeft vorig jaar in Brazilië
een moderne fabriek in gebruik
[genomen, net als recent in Ar
gentinië. Want Europa zit zo
|Jwr Rien van der Steen
I ™j komt in slechts één uitvoe-
fien zit qua aantrekkelijkheid
'Sen de komende Peugeot 406
Ik en Volvo's C70 in. Hij
Ir rt ^na a^e deukbare com-
I ort. En zoals mini-broertje Y le-
I's 'n meer dan honderd
I «erieur-kleuren, is de nieuwe
I hfnCji Coupé te krijgen met
I aalf verschillende lederkleu-
Ij® voor het interieur.
I "i'stylingeentrum van Lancia is
luit Yfran<:woordelijk voor het
I ft - van de nieuwwe K
I-JY En de auto wordt in een
«Mal van 3000 per jaar gemaakt
n ™zelfde fabriek waar Fiat
DbH t'a en vroeger de Lancia
I u a ™egrale gemaakt werden,
"giora in Chivasso. De auto is
im 'un' 'n Nederland te koop
[V0°rea. 85.000 gulden.
«Mekenplaat in een ver-
hoge lichtopbrengst wel automa
tische niveauregeling van de au
to wanneer die beladen is, want
verblindingsgevaar van tegenlig
gers is aanmerkelijk groter. Het
licht is herkenbaar aan een blau
we kleur.
De Lancia Coupé beschikt over
een systeem dat BMW ook al toe
paste. Wanneer de portieren geo
pend worden zakt de ruit enkele
millimeters. Als de deur in het
slot valt schuift de ruit automa
tisch enkele millimeters omhoog.
Dat gebeurt om een goede af
dichting te krijgen en windgeruis
van de sponningsloze zijruiten
zoveel mogelijk uit te sluiten. De
(Recaro-)stoelen voor zijn elek
trisch te verstellen. Een naviga
tiesysteem van Magneti Marelli
is als extra leverbaar, net als
'Viasat', een satellietgekoppeld
veiligheids- en reddingssysteem.
Het maakt het terugvinden van
de auto na diefstal eenvoudig.
Ook bij een ongeval kan het
voertuig snel gelokaliseerd wor
den.
De nieuwe Coupé rijdt zoals de
Kappa sedan, al zorgt de inge
korte wielbasis voor een sportie
ver stuurkarakter. En de moge
lijkheid om achterin te zitten is
knap theoretisch. Maar ja. Zo'n
coupé wordt ook echt niet ge
maakt vanwege de praktische in
zetbaarheid. Een sierlijke auto,
maar zijn uiterlijk vergt wat
meer gewenning dan bijvoor
beeld de Peugeot 406 Coupé en
Volvo's nieuwe C70. De Lancia
zit letterlijk en figuurlijk tussen
die twee in. Een tussenmaatje.
Maar wel een met Italiaanse per
soonlijkheid. Tegelijk met de
Coupé komt Lancia met een
nieuw topmodel voor de kleine,
opmerkelijk vormgegeven Ypsi
lon. Dat wordt de 1.2 liter/86 pk
met 16 kleppen, die in Nederland
de plaats inneemt van de 1.4 mo
tor met 12 kleppen. Verder komt
een nieuwe Y 1.1/55 pk, gericht
op jeugdige automobilisten.
Vorig jaar werden 1239 Ypsilons
in Nederland verkocht. Volgens
Lancia zijn de kopers van een Y
'anders, en dat willen ze ook la
ten zien'. De nieuwe zestienklep
per doet het heel wat beter dan
de oude 1.4., al voelt de auto nog
steeds een beetje week aan in de
besturing. De auto heeft een
zeldzame vormgeving en doet
aan een rijdend triomfboogje
denken. Bovendien is de compac
te auto leverbaar in meer dan
honderd carrosseriekleuren.
De Lancia K Coupé is te krijgen in twaalf verschillende lederkleuren voor het interieur.