DE STEM Koelman speelt niet de dictator Wenen rond 1900: broedplaats van sensuele estheten Godzilla-schepper Tanaka overleden Joni Mitchell vindt na 32 jaar haar dochter terug 'Zondag in Stijl' over Renaissance Angelique Mulder in hoofdrol in 'eigen' fluitconcert Straatmuzikant nu concertmeester van het Concertgebouworkest C4 J "en zich in pompeuze overdaad |en oppervlakkige weelde die zij ?or conservatieve kunstenaars, ar- ecten en vormgevers van [Sprookjesachtige glans lieten voor- Bien. D1 'RIL 1997 f 15 en 17-17.15 uur zo mogelijk voor Waarde en R}j. lan vrijd. 18.00 u. tot u. dokter A. Con- I 501444. Spreekuur |evallen 11.00-11.15 jO-17.15 uur. Bood- Imogelijk voor 10.00 Kloosterzande u. tot maand. 8 u fcr Burg, Cloosterstr! a zande, tel. 0114. lekuur spoedgevallen |u, Groenendijk 52, 's Heer Arendsker- TP en Wolphaartsdijk k van de artsen Har- pi, Aarnoutse en v.d pan vrijd. 17.30 u. tot waargenomen door [Driel, Vermetstr. 23, Indskerke, tel. 0113- bdschappen tussen 9 e, Koewacht en St.- _Van vrijd. 17 u. tót Hokter Roks en dokter Ihelminaln. 13, Hulst J313131. Spreekuur In za en zo 11 en 17 u. Iraktijkadres. |t en Westdorpe - Van pt maand. 8 u. dokter Europaln. 49, Sas van 0115-452525. Visites J-10 u. Spreekuur uit- S>r spoedgevallen: zat. ■r op Bolwerk Oranje 2. jiihppine en Hoek - llongsma, Julianastr. 2 1)115-441356. Spreek- fvallen zat. en zond. Van zat. 8 uur tot dokter J. Waringa, bf 3B, tel. 0115- |n zond. 8 uur tot dokter H. Nijsten en Jiiderbaan, Anna Bijn- ■0115-612324. Spreek- fevallen zat. en zond. Uur. idijke CBLOMRIT - De bmrit, de opening Reeuwse seizoen van .Ïeeuws-Vlaamse Au- Jub, is niet zoals eer- week aangekondigd laar zondag, ïaf 13.30 uur worden ten in hotel-brasserie Hoop als Vervaet. 1 nu in de strijd tegen Ie gewikkeld en staan slijk onderaan. De 2- an V&V houdt in dat steeds kans heeft op Éoenschap in de eerste De vraag is wie lost (huur af in de eerste kV of Aster 1. KEN psse A: CIS-Broomehe- -15, 16-14, 4-12), Dow b-3 (6-15, 6-15, 11-13), |annenschuur 3-0 (15-4, Il6). ;sse B: De Hoop-Aster 1 113-15,11-1), De Pooter- ■2-1 (15-9, 12-15, 14-12), laet 2-0 (15-12, 15-11). klasse A: Echo/Audio- 10 (15-13, 17-15), Beldo- 1(4-15, 10-15, 6-13), Del- 12-1(15-13,7-15, 8-4). plasse B: Dees 2-Voor- (8-15, 8-15), Gemeente 1-3 (reglementair), Tevo- 2 1-2 (5-15, 15-10, 6- Jsse A: A&A 2-Foaks 4 1- 18-15, 2-10), Cijsouw-W Te 1-2 (15-13, 4-15, 7-15). [isse B: JTA-Dow 3 2-1 -3, 7-9), B&S-URS 2-1 -15, 14-9). STANDEN asse A: Dees 1 10-27, :mle 10-20, CIS 9-18, Fo- Dow 1 9-11, A&A 1 8- schuur 9-1. asse B: Aster 1 10-22, De Pooter 9-14, PSOVZ roaks 2 8-10, De Hoop 9- t 9-9. lasse A: Neelemans 9-22, 10-19, Echo/Audio-9-14, 14, NHI 9-14, Beldo 9-9, lasse B: Voorwaarts 10- e 10-20, V&SH 9-15, PS- 1-11, Gemeente 1 9-11» 9, Deltan 2 9-8. isse A: W Philippine 9- 1 9-21, Cijsouw 9-14, Fo- 3, VC Schelde 9-11, Ha- 8-8, Scheldesport 9-4. asse B: JTA 8-23, Dow 3 3 10-15, Aster 2 9-12, Fo- B&S 9-7, Gemeente 2 9- ioenschappen lvoetbal g - Op het sportcom- de SV Oostburg aan iw Veltersweg worden de West-Zeeuws- voetbalkampioen- n voor basisscholen af- Het is voor de 47e dit toernooi gehouden ator Vic de Ruysseher rer belangstelling niet n, want 23 jongenself- 118 meisjeszeventallen zich aangemeld. Bij de is het aantal gelijk aan vorig jaar, bij de meis- er drie teams meer. De rer weet zich bij de or- ie gesteund door Harold de SV Oostburg. De |g van dit toernooi is uur. De kampioenen n zich voor de Zeeuwse enschappen, die op een tijdstip worden af ge- Gids [ooor Mick Salet Rudolf Koelman opent zijn [vioolkoffer. In de klep zit- Itenkleurenkiekjes van zijn anderen. Sebastian en To bias. Twee kleuters met (een viool in hun handen. De violist pakt zijn instru- nent. Een antieke Italiaan jvan een half miljoen gul den. Dan wijst hij met de [strijkstok naar zijn zoon tjes. „Ze hebben alle twee leen viool, maar op het mo- nent drummen ze het liefst." Kudolf Koelman, 38 jaar, is de hieuwe concertmeester van het Koninklijk Concertgebouwor kest. Sinds een maand zit hij aan tie eerste lessenaar. Op de stoel Laar het publiek jaren Jaap van [Zweden of Viktor Liberman zag feitten. Wanneer kreeg u zelf voor 't eerst leen viool in handen |„Ik denk dat ik drie of vier was. Öp de zolder van mijn oma vond |ik een viool in een koffer. Die had mijn opa ooit op een rom melmarkt gekocht. Ik vond het rreselijk interessant om die ïreemde koffer open te maken, :de viool eruit te pakken en op de [snaren te tokkelen. ■„Thuis hadden we één plaat met [vioolmuziek. Mendelssohn op de |ene kant en Bruch op de andere, i luisterde naar die muziek en [dacht: 'dat kan ik ook.' Een raar (idee voor een jongetje dat nog pet eens wist hoe je een viool pst moet houden. Ik kan het ook [niet verklaren. Je zou bijna aan (reïncarnatie denken." |„Vanaf dat moment heb ik mijn [ouders gek gezeurd om vioolles. Ze wisten niet goed wat ze moes ten doen. Tot ze in de krant iets [lazen over Jan Bor, de kunst- Ischilder en violist, die zijn vijf jzonen zelf viool had leren spelen. Zou hij mij misschien ook les willen geven? Mijn ouders maak- [ten een afspraak. Jan Bor bekeek mijn handen en zei dat hij het wel een half jaar wilde proberen, 'dgauw bleek dat ik talent had. Had u dat van uw ouders lik weet niet. Mijn moeder [speelde een beetje piano, mijn [vader hield van zang, maar ver der niet. Het waren ook niet mijn [ouders die vonden dat ik viool moest spelen. Ik wilde dat zelf. c was zes en wilde niets liever idan vioolles." j „Jan Bor leerde me niet alleen de techniek, maar bracht me vooral |ook de liefde voor het instrument bij.» |Wat maakt de viool zo aantrek kelijk? De overeenkomst met de menselijke stem? LDat geloof ik zeker. Dat stem- jgeluid is heel indringend. Mijn [leraar Bor was al een enorme fan Rudolf Koelman met zijn Pressenda: „Het publiek op straat is eerlijker. Mensen die het mooi vin den, blijven staan. Mensen die het niet mooi vinden, lopen door.foto willem middelkoop van Heifetz en Kreisler, violisten die echt konden zingen met hun instrument. Het geluid van Ja- scha Heifetz, die later ook mijn leraar werd, is het geluid dat ik altijd bij me draag. Dan heb ik het niet over zijn interpretatie, maar over zijn zuivere klank. Dat geluid zingt in mij." Vond u het als kind niet verve lend om elke dag te moeten stu deren? „Natuurlijk had ik er wel eens moeite mee. Dat is normaal. Maar over het algemeen deed ik het met plezier. Dat heeft ook met talent te maken. De één moet er veel harder voor werken dan de ander. Voor mij was het voldoende om twee a tweeënhalf uur per dag te studeren. Veel meer kon ook niet, want ik had natuurlijk gewoon mijn school. Bovendien moest er ook nog tijd overblijven om andere dingen te doen. Voetballen en zo. Daar zorgden mijn ouders wel voor." „Maar ik vond dat studeren nooit zo'n probleem. Ook niet toen ik op het conservatorium zat en les van Herman Krebbers kreeg. Ik vond het studeren juist een uitdaging. Dan was ik bij voorbeeld naar een concert ge weest waar ik het vioolconcert van Tsjaikovsky had gehoord. Daar was ik helemaal wég van. Nou, als je dat vioolconcert dan mag studeren, ben je gewoon blij. Dat doe je niet omdat het moet, dat doe je omdat je het leuk vindt." Wat was de kracht van Krebbers als leraar? „Krebbers lette erg op de strijk- techniek en op schoon vioolspel. Dat wil zeggen: zuiver en zonder bijgeluiden. Ik had al een goede techniek toen ik bij Krebbers kwam. Daardoor kon ik bij hem, snel en gedegen, een ongelooflijk repertoire opbouwen. Herman Krebbers concentreerde zich enorm op repertoire. Niet op toonladders en etudes, maar op sonates en vioolconcerten. In zes jaar tijd hebben we iets van vijf tig vioolconcerten gedaan." Was er competitie tussen leerlin gen onderling? „Ja, er was altijd wel sprake van een gezonde competitie. Bijvoor beeld tussen de klassen van Her man Krebbers en Davina van Wely. Ik was leerling van de een, Jaap van Zweden van de ander. Als we dan eens samen moesten spelen, werden we druk vergele ken." Wie was er beter „Ik vond hem in muzikaal op zicht beter, maar ik was tech nisch beter ontwikkeld. Maar dan heb ik het over vijfentwintig jaar geleden, hè, ik denk dat we elkaar in de tussentijd wel iets meer genaderd zijn." Jaap van Zweden werd op z'n ne gentiende concertmeester bij het Concertgebouworkest; u kwam hier niet aan de bak. Hoe kwam dat? „Ik ben naar Amerika gegaan om les van Heifetz te krijgen. Toen ik na drieënhalf jaar terugkwam, was iedereen me vergeten. Mijn vader heeft toen twee recitals ge organiseerd, maar de manier waarop hij dat deed, sloeg niet zo aan. Mijn vader was reclame ontwerper van beroep en deed het op een heel Amerikaanse ma nier. Met veel tamtam in de stad: Rudolf Koelman is terug! Dat zinde het publiek niet." „Achteraf vind ik het niet slecht dat het zo is gelopen. Daardoor heb ik me op een andere manier kunnen ontwikkelen. Ik heb moeten vechten om te overleven en als dat lukt, geeft dat een goed gevoel." U trok naar Zwitserland waar u als straatmuzikant werkte. „Ja, ik heb anderhalf jaar op straat gespeeld. Dat was mijn werk. Daar leefde ik van. Ik haalde zo'n honderdvijftig gul den per uur op. Als ik zag dat er genoeg geld in mijn koffer zat, stopte ik." Wat was het grote verschil met een optreden in een zaal? „Het publiek op straat is eerlij ker. Mensen die het mooi vinden, blijven staan. Mensen die het niet mooi vinden, lopen door. „Ik vond het leuk om op straat te spelen. Alleen, ik studeerde niet meer. Na een tijdje speel je na melijk steeds hetzelfde, omdat je bent gebonden aan solorepertoi re. De Chaconne van Bach, de Caprices van Paganini, de Zigeu- nerweisen van De Sarasate. Din gen die de mensen aanspreken. Je moet steeds vuurwerk leve ren." „Prachtig, maar op een gegeven moment dacht ik: 'dit kan ik niet ■Door Angelique Spaninks 1 Hs' laboratorium van de onder ling van de wereld'. Zo noemde de Ijournalist en criticus Karl Kraus pijn woonplaats Wenen rond de vo- r*ge eeuwwisseling. De decadentie tan het fin-de-siècle vierde hier dan ink hoogtij. De machthebbers en «industriëlen van de K&K, of wel keizerlijk en koninklijke dub- monarchie Oostenrijk-Hongarij e 'en t,entoonsleUing Wenen 1900, portret interieur die momenteel de hele der- van het Van Goghmuseum in- (stbegint met enkele van deze kun- lin HaarS Van oube siemPeli werkend Ju ,e stilI van het Historisme. De be ls*.!; ,en beruchtste is de schilder Hans Makart. C *in bombastische levenstijl Iteii? uh in Portretten met al te flat- Ide v correcties en uiterst gedetailleer- L;an.M en praal zwangere interi- L ringen, waarvan er enkele in [linokabinet van de tentoonstel- I verzameld zijn. Makarts ontwerp voor de decoratie van de slaapkamer van keizerin Sissi bij voorbeeld uit 1882 - met guirlandes, beelden, schilderijen en vele meters ge drapeerd rood fluweel - en zijn in 1875 gemaakte portret van de gevierde actri ce Charlotte Wolter, opgedirkt en klas siek poserend ais de oude Romeinse kei zerin Messalina. Onder invloed van toenemende sociale onrust en dreiging keerden jonge Ween- se kunstenaars zich af van het dienend historisme van Makart en zijn tijdgeno ten. Niet in een klap maar in enkele on omkeerbare schokgolven maakte de kunst zich vrij, eerst om zich volledig in dromerige esthetiek en allesomvattende Gesamtkunst te verliezen, vervolgens om de krochten van de menselijke ziel en het onderbewuste uit spitten, terrei nen waarin ook stadgenoot Freud on vermoeibaar grasduinde. De eerste groep jonge kunstenaars, on der leiding van Gustav Klimt, die zich in 1897 van het Weens historisme dis tantieerde noemde zich Secession, af splitsing. Zij wilden de kunst vernieu wen, zonder precies te definiëren hoe. Sommige van hen, waaronder Rudolf Jettmar, verdiepten zich in het symbo lisme, anderen, bijvoorbeeld Max Kur- zweil, maakten zich de impressionisti sche toets eigen. Klimt zelf specialiseer de zich in portretten, waarbij de kle ding van de geportretteerde steeds meer Het tweede portret van Adèle Bloch- Bauer schilderde Gustav Klimt in 1912. Typisch voor Klimt is de wijze waarop het patroon van de mantel op gaat in dat van de achtergrond. vergroeide met het decor, waarin zij - want Klimt schilderde voornamelijk de steeds zelfbewuster vrouwen van ge goede burgers - zich bevond. Gezamen lijk ontwikkelden de Secessionskunste- naars een meer modern decoratieve stijl die tegenwoordig als Wiener Jugenstil bekend staat. Enkele jaren na de Secession van schil ders en beeldhouwers, verenigde zich ook een groep jonge architecten en ont werpers, waaronder Josef Hoffmann en Koloman Moser. Zij noemden zich de Wiener Werkstatte. Naar het voorbeeld van de Engelse Arts Crafts-beweging hoopten zij door het artistiek verant woord ontwerpen van praktisch en alle daags gebruiksgoed de gewone mens te verheffen. Voorop stond gebruiksgemak; ornament werd hooguit nog terughoudend toege past. Een vitrine vol strak vormgegeven tafelzilver en diverse fraaie stoelen, on der meer de wonderlijke Sitzmachine die Hoffmann in 1905 ontwierp, geven een idee van de ingrijpende verandering in het Weense wonen rond de eeuwwis seling. De brave interieurschilderijen van Carl Moll kleuren dit beeld verder in. De defintieve omslag van oude naar nieuwe kunst komt tot slot met de Weense Kunstschau van 1908 - ook al werd deze georganiseerd om het idealis me van de vroege Secession te doen her leven. Zowel de oude kunst als het pa radijselijke streven van de Secessions- kunstenaars krijgen een oorvijg van de I I VRIJDAG 4 APRIL 1997 tot mijn tachtigste blijven doen.' Ik heb nog een half jaar gepro beerd in Nederland aan de bak te komen. Ik schreef orkesten met de vraag of ik solo kon spelen. Ik had een mapje gemaakt, met fo to's en informatie over mezelf, en schreef er een beleefd briefje bij. Of ze me niet eens wilden enga geren. Maar ik kreeg geen ant woord. Geen enkele reactie." Stemde dat bitter of maakte het u bescheiden? „Op dat moment stemde het me bitter. Ik heb vier maanden een uitkering gehad, maar dat was niets voor mij. Het maakte me depressief. Vooral toen ze me vertelden dat ik me maar moest laten omscholen. Ongelooflijk. Toen dacht ik: 'ik ga hier weg en zoek ergens anders een baan.' Ik heb geschreven op een adverten tie in Feldkirch, deed auditie, won, en ben daar les gaan geven. Na een paar jaar kreeg ik een baan in Winterthur aangeboden. Om les te geven aan de Musik- hochschule. Ik woon nu al weer zo'n zeven jaar in Winterthur. Met mijn vrouw en twee kinde ren. In een huis aan de rand van het bos. Voorlopig blijven we daar ook wonen." Een concertmeester moet niet al leen een voortreffelijk violist zijn, maar is ook aanvoerder en woordvoerder van het orkest. Volgens uw voorganger Herman Krebbers moet een concertmees ter daarom ook een diplomaat met dictatoriale trekjes zijn. Bent u dat? „Ik ben geen dictator. Ik denk ook niet dat het nodig is om dic tatoriale trekjes te hebben. Als ik echt het idee heb: 'zo moet het', dan probeer ik een ander wel te overtuigen, maar ik heb geleerd dat veel dingen op ver schillende manieren kunnen." Vertel eens wat over uw viool. „Het is een Pressenda. Die heb ik destijds voor honderdvijftigdui zend gulden gekocht, maar hij is nu wel een half miljoen waard. Het instrument is honderdzeven tig jaar oud en verkeert in per fecte staat. Maar wat ik persoon lijk het belangrijkst vind: de vi ool heeft een prachtige klank." Stoort het u als mensen tijdens een concert kuchen of hun keel schrapen? „Nou, laatst maakte ik het mee dat iemand precies kuchte op de laatste maat van een symfonie van Sjostakovitsj. Dat was wel storend. Maar ja, als je dat stuk niet kent, dan denk je misschien: 'het kan nog wel een half uur du ren, dus kuch ik nu maar.' Dan is het natuurlijk heel jammer als dat precies op dat éne moment is dat het juist doodstil moet zijn. Maar ik neem dat mensen niet kwalijk. Het is soms best begrij pelijk dat mensen even moeten kuchen." Tokyo (ap) - De Japanse filmproducent Tomoyuki Tanaka is woens'dag op 86-jarige leeftijd overleden. Tanaka werd vooral bekend met monsterfilms en vestigde zijn naam door de gi gantische hagedis Godzilla op het witte doek te brengen. Tanaka produceerde of werkte mee aan 221 films. In 1954 maakte hij de eerste Godzilla- film, waarbij de hagedis uit zijn slaap werd gewekt door atoom- proeven in de Stille Zuidzee. In Japan was Godzilla bekend als Gojira, een samentrekking van gorilla en kujira, het Japanse woord voor walvis. Koichi Ka- wakita, regisseur voor speciale effecten, noemde Tanaka een van de 'grootste vernieuwers' in het monstergenre. De laatste film waaraan Tanaka werkte was Godzilla vs. Des troyer. De film dateert van 1995. In totaal zijn er 22 Godzilla- films gemaakt. Volgens filmcri tici vormde het karakter van Godzilla door de jaren heen een afspiegeling van de ontwikkelin gen binnen de Japanse maat schappij. Hoewel het leek alsof Godzilla in de laatste film werd gedood, is het niet uitgesloten dat het mon ster in een volgende film weer tot leven zal komen, aldus bron nen in Japan. Calgary (ap) - De Canadese zangeres Joni Mitchell heeft on langs haar dochter teruggevonden, die ze 32 jaar geleden direct na de geboorte afstond ter adoptie. Dat heeft Mitchells vader, Bill Anderson, woensdag bekendgemaakt. De 56-jarige Mitchell, die werd geboren als Roberta Joan Ander* son, kreeg haar enige kind in 1965 toen ze aan de kunstacade mie in Calgary studeerde. De zangeres zag haar dochter na haar te hebben afgestaan nooit meer. Tot onlangs. Ook de vader, de fotograaf Brad McMath, had geen contact met het kind, dat opgroeide in Toronto. Mitchell vertelde haar ouders pas ruim twee jaar na de geboorte van haar dochter dat ze een kind had. Volgens Anderson, die begin vo rige week hoorde dat zijn klein dochter was opgespoord, blijken moeder en dochter .geruirpe tijd naar elkaar op zoek te zijn ge* weest. „We hebben foto's gezien en je ziet gelijkenissen", zei hij. Een woordvoerder van Mitchells platenmaatschappij, Reprise, zei dat de in Los Angeles woonach- Joni Mitchell foto cbs tige zangeres later deze week zelf met een verklaring zal ko men. Van onze verslaggever Breda - Op het Kasteel van Breda vindt op zondag 13 april de eerste Zondag in Stijl plaats, een initiatief van de Stichting ARTchitecture in Breda. De Zondagen in Stijl zullen ach tereenvolgens behandelen Re naissance, Barok, Romantiek, Fin de Siècle, International Style, poptijdperk. Iedere zondag wordt op een passende locatie gehou den. Tijdens de eerste zondag wordt de Renaissance als stijlperiode behandeld. Dat gebeurt aan de hand van lezingen door deskun digen en een concert. De lezingen zullen een beeld geven van de verschijningsvorm van architec tuur en kunstnijverheid in de Re naissance. De Zondag in Stijl duurt van 09.45 uur tot 16.00 uur. De kosten voor de dag bedragen 75, waar bij inbegrepen een lunch, koffie en thee. Voor aanmelding: 076 561 47 48. jonge expressionisten Oskar Kokosch- ka, Egon Schiele, Max Opppenheimer en Richard Gerstl. Hun indringende portretten en zelfportretten verbeelden de mens voor het eerst als twijfelend, zoekend, door angsten en frustraties ge plaagd individu. Schiele bijvoorbeeld schilderde de uit gever Eduard Kosmack in 1910 met een volledig verwrongen hoekig lichaam en vuurspuwend, hypnotiserende ogen. De psychische spanning druipt van het doek dat verder angstvallig leeg is. En ook Kokoschka grijpt de kijker onont koombaar bij de strot; is het niet met zijn ontredderde zelfportret uit 1917 dan is het wel met het affiche voor een nieuw nummer van het avantgarde- tijdschrift Der Sturm waarop hij zich zelf kaal als een gevangene, schreeu wend en wijzend op een wond in zijn borst afbeeldt. Het was oorspronkelijk bedoeld als een verwijt aan het Weense publiek, verklaarde hij, 'maar een paar jaar later is mijn long precies op deze plaats door een Russische bajonet door boord'. Dat de wereld sinds 1918, het jaar waarin de Weense kunst dood bloed, niet daadwerkelijk ten onder is gegaan mag dan ook een wonder heten. 'Wenen 1900, portret en interieur', t/m 15 juni in het Van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amster dam. Dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. Catalo gus ƒ49,50 (pap)//69,50 (geb). Van onze verslaggever Breda - Op zaterdag 5 april klinkt in het Chassé Theater in Bre da de eerste uitvoering van het Fluitconcert van de Nederland se componist Bernard van Beurden. De solopartij van het con cert wordt gespeeld door de Bredase fluitiste Angelique Mul der. De componist heeft het concert aan haar opgedragen. De Christelijke Muziekvereniging Hattem neemt de orkestpartij voort haar rekening. Componist Bernard van Beurden heeft zijn fluitconcert de titel Poème de l'Automne (Herfstge- dicht) meegegeven. Het is ge schreven in opdracht van de diri gent van de Christelijke Muziek vereniging Hattem (Landskam pioen in de Vaandelafdeling Fan fare) Carlo Balemans - geen onbe kende in het Bredase muziekle ven. Balemans was tot voor kort diri gent van de harmonie Cecilia Princenhage. Hij leidt nog steeds de Harmonie Terheijden en sinds dit jaar de Groot Bredase Revu. Daarnaast is hij nu dus actief in Hattem bij Zwolle. De componist Bernard van Beur den, zelf van oorsprong een strij ker, heeft een aantal jaren geleden de mogelijkheden van harmonie- en fanfare-orkesten ontdekt. Zijn composities voor blaasinstrumen ten vinden ook weg in Amerika en Japan. Voor de doorsnee hafa-we- reld is Van Beurdens muziek be hoorlijk vernieuwend. Carlo Bale mans voerde gl eerder, nog met Cecilia, het Concert voor altviool en harmonieorkest van Van Beur den uit. Het programma ziet er zaterdaga vond alsvolgt uit. Voor de pauze leidt Carlo Balemans de Harmo nie Terheijden. Hoofdmoot in dit deel van het concert is 'het Derde Klarinetconcert van Karl Sta- mitz, solist Guido Janssen uit Breda. Na de pauze treedt Angeli que Mulder aan voor het Fluit concert van Bernard van Beurden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15