L TRA-film 'Devil's Own' pretendeert te veel li Twintigers en de verwarring 1 der hormonen z Geoffrey Rush kreeg Oscar voor hoofdrol in 'Shine' 0 0 u 0 in o 0 0 DE STEM FILM D4 Familieband Geniale gek I "oor Jos Kessels L III III J donderdag 7.30 uur. ot 21.00 uur. tot 17.00 uur. ndag gesloten lc i i 11 DONDERDAG 3 APRIL 1997 De tragiek van een Australisch pianowonder Door Marjan Mes j Het is nauwelijks voorstel- I baar, maar het bizarre verhaal dat de Australische regisseur Scott Hicks vertelt in zijn film I Shine is gebaseerd op ware I feiten. Het is het levensverhaal van de geestelijk gestoorde, Australische concertpianist David Helfgott, die na een ja renlange opname in een psy chiatrische inrichting een I wonderlijke come-back maak- I te. Deze figuur wordt op oudere leeftijd mooi vervreemdend geac- I teerd door Geoffrey Rush, die er vorige week een Oscar als 'beste buitenlandse acteur' mee in de wacht sleepte. Op het laatste Filmfestival Rotterdam was Shi- I ne de favoriet van het massaal toegestroomde publiek en won daar dan ook de Publieksprijs. David Helfgott was al jong een wonderkind op de piano maar werd in zijn jeugd zo ernstig ge traumatiseerd door de gestoorde relatie met zijn Pools-joodse va- I der, dat hij psychisch volledig in stortte en een stotterende zon derling werd, die nochtans op 4El- jarige leeftijd terugkeerde op het podium. Vader Peter Helfgott emigreerde naar Australië na de Duitse con- eentratiekampen te hebben over- leefd. Een man die zijn gezin en [vooral zoontje David voortdu- i rend voorhoudt dat je 'de sterk ste' moet zijn, want 'de zwakken I worden verpletterd als insecten'. Geoffrey Rush speelt in 'Shine' de pianist David Helfgott die zijn come-back maakt na een verblijf in een psychiatrische inrichting. FOTO BUENA VISTA Deze ontoegankelijke, psychisch gebroken man wordt gespeeld door de weemoedige Duitse ac teur Armin Mueller-Stahl, die al vaker te zien was in dit soort rol len. Vader Helfgott verplettert David onder zijn bezitterige liefde en stoot hem tegelijkertijd af. Hoe wel hij trots is op diens uitzon derlijke muzikale talent kan hij niet verdragen dat het talent van de jongen door anderen wordt ontwikkeld. De muzikale vader heeft David zelf piano leren spe len en is doodsbang dat zijn .zoon de familieband los zal laten. Zijn eigen familie werd immers uitge roeid. Hoewel de plaatselijke notabelen een Amerikaanse piano-oplei ding voor David financieren, weigert vader Helfgott zijn zoon te laten vertrekken. Als tiener weet de jongen zich echter toch te ontworstelen aan de vaderlijke overmacht en gaat met een beurs aan het Royal College in Londen studeren. Na een uiterst succesvol optreden met het derde pianoconcert van Rachmaninov, zijn vaders lieve lingsstuk, klapt David Helfgott plotseling in. Diens vader beluis tert, verweg in Australië, het concert op de radio maar weigert het contact met zijn zoon te her stellen. David belandt in een psychiatri sche inrichting (hij schijnt daar 15 jaar te hebben gezeten, wat uit de film niet valt op te maken) en keert als volwassene terug als een eigenaardige zonderling. In een restaurant knuffelt hij volslagen onbekenden (vooral vrouwen) op heftige wijze, net als zijn vader altijd met hem deed, en stottert razendsnel mechanische zinnen, die eveneens herinneren aan de vermaningen van vader Helfgott. De film begint daarmee, waarna het jeugdverhaal volgt in tame lijk losse flarden van flash backs, om terug te keren naar dat restaurant waar de gestoorde David de aanwezigen onver wachts verbijstert met zijn pro fessionele pianospel. De vaste klanten koesteren hem voortaan als een geliefde, geniale gek, die zijn kunstjes mag vertonen, David Helfgotts uiteindelijke te rugkeer als concertpianist lijkt te mooi om waar te zijn, maar toch schijnt het zo te zijn gegaan: een begripvolle vrouw trouwt met hem en laat hem in zijn waarde waardoor hij erin slaagt om zijn uitzonderlijke talent opnieuw de ruimte te geven. Ik kan niet zeggen dat ik Shine een echt geslaagde film vind, maar hij bevat, vooral in het laat ste deel een aantal ontroerende scènes. De rol van David Helfgott op verschillende leeftijden wordt door verschillende jongens tref fend gespeeld, terwijl de met een Oscar onderscheiden Geoffrey Rush hem als volwassen, gestoor de man op een bijzondere manier neerzet. De regisseur slaagde er echter niet volledig in om de hoogst on gewone ontwikkeling van David Helfgott geloofwaardig uit te beelden; muzikaal noch mentaal. Er zit te weinig continuïteit in de vaak vervreemdende scènes, die met abrupte overgangen en te veel oppervlakkig effectbejag telkens weer een nieuwe fase uit Davids leven belichten, zonder dat je veel ziet van wat er echt met hem gaande is. De scènes waaruit zijn buitengewone virtu ositeit op de piano moet blijken, lijken bovendien losgekoppeld van het verhaal. Davids piano handen horen duidelijk bij een andere pianist. 'Shine' van Scott Hicks draait in Cinésol 1 in Breda. 'Mare van Uchelen en Nadja Hüpscher in 'Hufters Hofdames'. I Het Nederlandse filmklimaat is I wie jaren geteisterd en gedomi- I neerd door loodzware literatuur- I verfilmingen en platte komedies. I ™centelijk worden er opmerke- I hjk veel eigentijdse lowbudget- alms gemaakt door jonge men- I met succes een plaats in de bioscoop opeisen. I Hufters Hofdames van Eddy I lerstall past in het rijtje ZUSJE I en iVaar de klote! Het is een rela- I tekomedie over twintigers, die 1 "jddlzaam worstelen met hun j ^entiteit en vriendschappen. I Hoofdpersoon is Dimitri (Mare I Van Uchelen), een brave, zachte !°ngen die n°g bij zijn ouders m°?n' 's weHswaar bevriend I et Esther, maar de verhouding j s zaiver platonisch, tot verdriet I Dlmitri' Hil wiI graag met I n meisje naar bed, maar met hobby's als schaken en sterren- kijken maakt hij weinig indruk. Hij zoekt steeds opnieuw raad bij zijn vriend Maarten, die hem voorhoudt dat 'vrouwen domme dozen zijn, die een hufter nodig hebben die ze op hun nummer zet'. En: „Vrouwen zijn niet ge voelig, ze hebben bij voorbeeld niet één groot kunstwerk gescha pen". Dat het zo simpel toch niet ligt merkt niet alleen Dimitri, maar ook de lanterfanter Gino, die de meisjes (waaronder Esther) moei teloos het bed in praat. Gino heeft verkering met Susan en wil graag met haar samenwonen, maar Susan vindt hem onbe trouwbaar en vermoeiend. Hufters Hofdames gaat over vriendschap en de verwarring der hormonen. Dimitri verlangt naar Esther, maar zij vindt hem te aar dig om mee te vrijen, omdat dat volgens haar alles kapot zou ma ken. Zij duikt wel weer het koffer in met Gino, die haar met loze praatjes aan het lijntje houdt. Op zich zijn dit allemaal clichés, maar regisseur Eddy Terstall springt er origineel en komisch mee om. Vooral de dialogen tus sen Dimitri en zijn maat Maarten zijn grappig, niet alleen door de botheid van de beweringen, maar ook door de commentaren van Maartens vriendin op de weinig vrouwvriendelijke visies. Nog verrassender is de opbouw van Hufters Hofdames. Plotse ling sluipen flashbacks in de film, die de gebeurtenissen een ander aanzien geven. Het vlotte spel sluit aan bij het frisse, onge dwongen karakter van de film. 'Hufters Hofdames' van Eddy Terstall draait in De Koning van Engeland in Hulst Door Jos Kessels Regisseur Alan J. Pakula pro beert binnen het Hollywood-sys- teem kritische films te maken, doorgaans verpakt in de vorm van thrillers. Met wisselend suc ces. All the President's Men is uitgegroeid tot een klassieker, maar de meer recente The Peli can Brief verdronk in de com promissen die de regisseur on derweg afsloot. Vorig jaar was Alan J. Pakula te gast op het filmfestival van Utrecht en kondigde daar alvast zijn nieuwe film aan, The Devil's Own. Tijdens zijn lezing werd al duidelijk dat Pakula ook dit maal de nodige consessies had moeten doen en dat de topbezet- ting van Harrison Ford en Brad Pitt loodzwaar op de film zou gaan drukken. Later kwamen ook nog verhalen naaf buiten dat de twee sterren het onderling niet goed met elkaar konden vin den, omdat er sprake was van een statusconflict. Al deze problemen zijn inder daad af te zien aan The Devil's Own, een psychologische thriller tegen de achtergrond van de Noordierse kwestie. In de aan hef, gesitueerd in 1972, wordt een visser temidden van zijn ge zin aan tafel doodgeschoten door Britse soldaten, omdat hij lid van de IRA zou zijn. Frankie (Brad Pitt), de zoon van de visser, groeit jaren later uit tot een gevreesde hitman voor de IRA. Hij heeft enkele elftallen Britten op zijn naam staan en we zijn getuige van zijn vinding rijkheid en koelbloedigheid bij een aanslag in Belfast. De IRA wil zwaarder geschut ge bruiken tegen de Engelsen en daarom wordt Frankie incognito naar New York gestuurd, om daar raketten te kopen en per boot naar Noord-Ierland te transporteren. Hij wordt onder gebracht bij de nietsvermoeden de familie van de Ier Tom O'Me- ara (Harrison Ford), een Ne- Harrison Ford wordt bedreigd door een gemaskerde indringer in 'The Devil's Own'. wyorkse politie-agent. Aanvankelijk verloopt alles vol gens plan. Frankie wordt liefde vol opgenomen in het gezin, hij bestelt de raketten en maakt de boot zeeklaar. Dan gaat het mis. De IRA-baas van Frankie wordt doodgeschoten en hij krijgt op dracht zijn actie op te schorten. De rakettenleverancier pikt dat niet en probeert Frankie onder druk te zetten, in het huis van O'Meara, die zo bij de affaire be trokken raakt. Met The Devil's Own beweegt regisseur Alan J. Pakula zich op veel fronten. Hij probeert tussen O' Meara en Frankie een vader- zoon relatie op te bouwen. O' Meara heeft alleen dochters, ter wijl Frankie als kind zijn vader heeft verloren. Voor Frankie komt daar nog eens bij dat hij door het gezin het leven leert waarderen, terwijl hij tot dan toe alleen de dood kende. Fran kie kan zich echter niet losma ken van het verleden en haalt ongewild het geweld naar het huis van O'Meara. Deze tragiek komt in The Devil's Own onvoldoende naar voren. Het volgepropte scenario en de oppervlakkige dialogen laten geen ruimte voor details en sub tiliteit. De gebeurtenissen dicte ren van buitenaf de emoties van de personages, nooit van binnen uit. Pakula kiest teveel vbor vlakke opwinding en gemakke lijke kreten om de tragiek van de twee hoofdpersonen, waar het hem toch om te doen moet zijn geweest, werkelijk diepte te ge ven. Hij schept ook een contrast tus sen het geweld in Noord-Ierland en de straten van New York, wat in het begin nog komisch werkt, maar dan verziekt wordt door dat O'Meara in gewetensnood komt, wanneer zijn collega een ongevaarlijke junk doodschiet. Deze zijlijn is weer nodig, om het beeld van O'Meara te creëren dat hij als politie-agent welis waar loyaal is, maar als mens een ontwikkeld rechtvaardig heidsgevoel heeft, wat later weer nodig is om zijn handelswijze te genover Frankie te verklaren. Wil Pakula teveel, Harrison Ford en Brad Pitt zijn meer met zichzelf en elkaar bezig dan met hun rollen en doen als concur renten een greep naar de macht in deze film, met alletwee als verliezers. Het is niet zo dat The Devil's Own een heel beroerde film is. Hij steekt boven de gemiddelde thriller uit. Helaas probeert de film veel meer te zijn, maar dat komt er niet uit. I 'The Devil's Own' van Alan J. Pakula draait in Casino in Breda, City in Roosendaal, Ci- nem'actueel in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst o 0 1 Foreign Land is een boeiend sociaal-historisch drama en een prachtig romantisch portret van een verloren generatie jonge Brazilianen. Als in 1990 door de eerste gekozen president van Brazilië alle spaartegoeden worden bevroren, krijgt de moe der van de 21-jarige Paco een dodelijke hartaanval. Hulpe loos en zonder cent laat de mooie Paco zich voor kunstsmok kel naar Lissabon gebruiken, waar hij met gangsters te ma ken krijgt. Hij wordt er ook verliefd op een beeldschone, eveneens ontheemde Braziliaanse met wie hij naar Spanje vlucht. Een Braziliaans-Portugese film noir van Walter Sal- les en Daniela Thomas. (Chassé Cinema in Breda) In de mooie,met een Oscar bekroonde Tsjechische speelfilm Kolya van Jan Sverak raakt Louka, een barse Praagse vrijge zel van middelbare leeftijd, vertederd door een vierjarig jon getje. Door een schijnhuwelijk met een Russin (die vrijwel meteen naar het vrije westen verdwijnt) wordt Louka opge scheept met haar zoontje Kolya. Hij kan geen woord wisselen met de vierjarige kleuter, maar langzaam ontstaat een warme verstandhouding. De periode vlak voor de val van het com munisme wordt fraai terloops getekend. (Chassé Cinema in Breda) Hoewel genomineerd voor vijf Oscars is de schitterende film Secrets and Lies van Mike Leigh niet in de prijzen gevallen. Wel draait hij voor de elfde week in Chassé Cinema in Breda. Geheimen en leugens verstikken het leven van een arbeiders familie en vooral dat van moeder Cynthia. Totdat zij geheel onverwacht geconfronteerd wordt met een inmiddels volwas sen dochter wier bestaan ze altijd heeft verzwegen: een zwar te, beschaafde en ontwikkelde jonge vrouw. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 7 april The time to live, the time to die van de Taiwanese mees- tercineast Hou Hsiao-hsien. Het is een subtiel en indringend- traag familiedrama (van bijna 2,5 uur) over een Chinese fa milie die tijdens de revolutie tijdelijk uitwijkt naar Taiwan, maar door ziekte van de vader in het zuiden van dit land moet blijven. Regisseur Alan Parker maakte van de musical Evita van Andrew Lloyd Webber een middelmatige verfilming, met Madonna als de legendarische presidentsvrouw van Argenti nië, Eva Péron. Haar geschiedenis - een nachtclubmeisje dat het brengt tot een door miljoenen Argentijnen aanbeden first lady - is in deze film opgenomen in realistische scènes in Bu enos Aires die minder imposant zijn dan de veel scherper ge tekende theaterscènes. Het is vooral de muziek die deze fUm meeslepend maakt. (Vanavond bij Fideï et Arti in Ouden bosch, maandag-en dinsdagavond in Cinemactueel Bergen op Zoom, woensdagavond in City Roosendaal) BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel 1-2-3 - Metro - 101 Dalmatians - The Devil's Own - Space Jam - Fierce Creatures - Jerry Maguire Cinema Paradiso - Evita Roxy 1 - Star Wars - Romeo Juliet Roxy 2 -101 Dalmatiërs - The Eglish Patient BREDA Grand - Metro Mignon - Space Jam Cinesol 1 - Shine Cinesol 2 - Microcosmos - Romeo Juliet Cinesol 3 - Fierce Creatures Casino 1 - The Devils's Own Casino 2 - Star Wars Casino 3 - The English Patient -101 Dalmatiërs Casino 4 - Jerry Maguire Chassé Cinema - Secrets and Lies - Kolya - The Portrait of a Lady - Fo reign Land - The time to live, the time to die - Otto is een Neushoorn - Heksen in de voorstad - Busters wereld GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Star Wars -101 Dalmatiërs - Fierce Creatures - Space Jam GOES Grand Theater - Star Wars - Space Jam -101 Dalmatiërs Podium't Beest - Secrets and Lies - Othello - Fatal reaction New York HULST Koning van Engeland - Space Jam -101 Dalmatiërs -101 Dalmatians - Star Wars - Metro - Mars Attacks - Devil's Own - The English Patient - Jerry Maguire - Hufters Hofdames - The Relic MIDDELBURG Cinema Middelburg - The Portrait of a lady - Les affinités électives - Fatal Reaction: New York - Umberto D - Microcosmos OOSTBURG Ledel Theater - Rasom - Pinokkio OUDENBOSCH Fidi et Arti - Evita - Otto is een neushoorn - Heksen in de voorstad ROOSENDAAL City 1-2-3- Metro -101 echte Dalmatiërs - The Devil's Own - Space Jam - Jerry Maguire - Star Trek Cinema Paradiso - Evita TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Star Wars - Jerry Maguire - Fierce Creatures - The English Patient - Space Jam - Metro Cinecitta 1 - Romeo Juliet - Secrets and Lies - Sneak Preview - Pier rot le fou Cinecitta 2 - Michael Collins - The People vs Harry Flint Cinecitta 3 - Shine - Crash Midi -101 Dalmatiërs - Devil's Own VLISSINGEN Alhabra Theater - English Patient - Fierce Creatures - Space Jam - De vil's Own - Microcosmos -101 Dalmatiërs - Metro - Jerry Maguire - Huf ters Hofdames ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Star Trek Zaal 2 - 20.00 en 22.30 uur Lost Highway 14.30 en 17.00 uur Evita Zaal 3 - 14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur Michael Collins Zaal 4 -14.30 en 20.00 uur The English Patient 22.30 uur Extreme Measures Zaal 5 - 20.00 uur The English Patient 14.30 en 17.00 uur 101 dalmatiërs 22.45 uur 101 Dalamtians Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Jerry Maguire Zaal 7 -14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Dante's Peak Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Devil's Own Zaal 10 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Fierce Creatures Zaal 11 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Daylight Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Space Jam Zaal 13 -14.30 uur Pinocchio 17.00 uur The English Patient 20.00 uur One Fine Day 22.30 uur First Wives Club Zaal 14 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Last man standing Zaal 15 -14.30 en 17.00 uur Matilda 20.00 en 22.30 uur The Crucible Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Pr ople vs Harry Flint Zaal 17 - 14.30,17.00 en 22.30 uur Maximum Risk 20.00 uur Shine Zaal 18 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs 20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Last man standing Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Star Wars Zaal 21 - 14.30,17.00 en 20.00 uur 101 Dalmatians 22.00 uur The English Patient Zaal 22 - 14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur The Ghost and the Darkness Zaal 23 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Island of dr Moreau Zaal 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mars Attacks

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25