Brahms-alfabet Bettie Serveert op zoek naar imago z 1 Chris Hinze in Tibetaanse sferen Muziektheater Transparant met dubbelproductie in Breda Festival toont Brahms over de volle breedte ter met| Etten 0 ui DE STEM MUZIEK D3 I Beide stukken hebben een Ameri- I kaanse inspiratiebron en worden 1 in een ongewone en nieuwe inter- I pretatie gebracht. Het zijn vrolij- I ke en tragische verhalen over de I fantastische macht van de illusie I en de vernietigende kracht van de desillusie. Twee werelden X UI N 3 lllil DONDERDAG 3 APRIL 1997 bn theater - tent Sta l aurg - 20.15 uur (8 en| emble Raamtheater l uwburg - woe tot 201 ical-20.00 uur (8 enjl ïeater de Korre-20.311 i uur (5 en 6 apr) 3 en 9 apr) uur, zo 14.00 uur er Ichouwburg - 20.15 uurj De Nobelaer - 20.15 uurj 1.15 uur 9.15 uur 20.15 uur - Chassé Theater - 20.4S| cabaret- De Nobelaer] ichouwburg - 20.30 uur Schouwburg-20.30 uur I |ieater -13.30 uur rurg-20.15 uur insma - De Maagd - 20.15| |r - 20.30 uur i Tatarstan - Stadsschouwï Kameropera's met scheut musical en Hollywood Door Jeanette Vergouwen I Na enkele voorstellingen in Vlaanderen komt Muziekthea- I ter Transparant (de voormali- j ge Vlaamse Kameropera) naar [Nederland waar behalve in Amsterdam en Dordrecht ook J opgetreden wordt in Breda. I Transparant presenteert een j dubbelproductie van de twee I meest gewaardeerde naoorlog- I se kameropera's: Trouble in I Tahiti van Bernstein en The I Medium van Menotti. I Leonard Bernstein vocht zijn hele lieven vocht voor erkenning als componist en tevreden moest zijn I met de waardering voor zijn min- I der zware composities als West [Side Story en kreeg vooral be- I kendheid als dirigent. Hij schreef I Candide en A Quiet Place en vol- I tooide in 1952 de opera Trouble in j Tahiti. Het is geen opera naar de puur klassieke maatstaven, maar I eerder een mengeling van klassie- I ke opera, musical en jazz. Bern- I stein verklaarde zelf over dit patel - Schouwburg - 20.1i| lassé Theater vburg-20.15 uur 5 uur an Tatarstan - Schouwburgl werk: „Het geheel is geïnspireerd door populaire songs en het wor telt in de muziektheater, of, nog beter gezegd, in het Amerikaanse musical gebeuren." Het verhaal in de opera van Bern stein gaat over een dag uit het le ven van een middle-class echt paar. Sam en Dinah communice ren niet langer met elkaar. Ze proberen te ontsnappen aan hun problemen, elk op zoek naar wat geluk. De muziek is eclectisch. Bernstein flirt met de musical en de invloeden van Gershwin, jood se rituele muziek, blues, jazz, Stravinsky, Mahler, Villa-Lobos en Copland zijn duidelijk herken baar. Bernstein behandelt het gegeven satirisch. De leegheid van beide echtelieden wordt fijntjes ont leed: Dinah deelt haar dromen met haar psychotherapeut, Sam gooit zich op het zakenleven en zwelgt van zijn succes. Het enige genot dat ze samen delen is samen een bioscoopje pikken. De Ameri kaanse illusie ten voeten uit. Die illusie is ook goed vertegen woordigd in The Medium uit 1946 van Giancarlo Menotti, geboren in Italië, maar uitgegroeid tot een van de meest bewierookte compo nist-librettisten van Amerika. Zijn opera The Medium is een een [Het Brahms Festival The Hague I '97 begint vandaag en duurt tot I en met 30 mei. Dertig concerten I in de Dr. Anton Philipszaal en in Nieuwe Kerk van Den Haag [bieden het werk van Brahms over nagenoeg de volle breedte. [De vier symfonieën worden uit- gevoerd, alsmede de twee grote Serenaden voor orkest die [Brahms schreef voordat hij zich [echt aan symfonieën durfde te [wijden. [Er worden veertien kamermu- [ziekwerken gespeeld. Van de [pianomuziek Ballades, Intermez- [zi, Capriccio's, Fantasien, Rhap- lien en de Variaties op een the- ma van Handel. Een aantrekke lijk onderdeel van het Festival [vormen Brahms' werken voor [piano vierhandig: Variaties op leen thema van Schumann, Wal leen op. 39 en de Hongaarse Dan- Jsen. De liederencyclus Die Schone IMagalone wordt uitgevoerd, de \Liebesliederwalzer, Fest- und ]Gedenkspriiche op. 109, het Schicksalslied, de Altrhapsodie, en de complete orgelwerken. Behalve van Brahms worden er tijdens het Festival werken uit gevoerd van componisten die Brahms hebben beïnvloed (Bach, Beethoven, Mendelssohn, Mo zart, Schubert, Schumann), van tijdgenoten (Liszt, Dvorak, Wolf) en van latere componisten (Be- rio, David, Goehr, Hindemith, Kagel, Ligeti, Poulenc, Reger, Rihm, Schoenberg, Webern). Voor het Brahms Festival zijn tientallen ensembles en solisten uit binnen- en buitenland aange trokken. Er treden vooral veel pianisten aan: Paul Komen, Ar- naldo Cohen, Louis Lortis, Yaara Tal, Andreas Groethuysen, Ru- dolf Jansen, Pascal Rogé, Folke Nauta, Stephen Kovacevich, Fol ke Nauta. Een aantal instrumentalisten en zangers geeft een openbare mas terclass. Voor alle informatie over het Brahms Festival kan men terecht op het nummer: 070 360 981 10. soort bovennatuurlijke thriller. Hij beschrijft de tragedie van een vrouw die gevangen zit in twee werelden, een wereld van realiteit die ze niet geheel kan vatten en een bovennatuurlijke, waarin ze niet kan geloven. Madame Flora is een alcoholica en een charlatan. Flora licht het echtpaar Gobineaux op als zoge naamde waarzegster. Tijdens de seances wordt zij geholpen door twee jonge kinderen (haar doch ter Monica en de geadopteerde Toby een stom zigeunerjongetje. Hij is het geliefkoosd slachtoffer van Flora's onberekenbare gril len. Menotti combineert op soepe le manier het lyrische a la Puccini met een Hollywood-gevoel voor het dramatische. Zijn bijna fil misch muziektheater werkte als een vitaminekuur. De Oude wereld, de Nieuwe we reld, de wereld van de dromen en de fantasie en zelfs het bovenna tuurlijke spelen in beide produc ties dus een rol. Transparant ge bruikt al deze gegevens om er een aparte, boeiende interpretatie van te geven. Een uitvoering met een boodschap De twee kameropera's worden uitgevoerd door La Squadra o.l.v. Etienne Siebens in de regie van Douglas Horton. Solistische me dewerking verlenen sopraan Ro- sie Ashe (Dinah en Mrs Gobi- neau), bariton Joe Corbett (Sam en Mr. Gobineau) contralto Susannah Sel (Flora) en Luk De Bruyker (tweemaal de manipula tor). De kleinere rollen worden ingevuld door Annelie Brinkhof, Evelyne Bohem, Declan Kelly, Ivan Goossens, Bruno de Jonghe en Rachel Fabry. Trouble in Tahiti' van Bernstein en 'The Me dium' van Menotti worden door Muziek theater Transparant op donderdag 3 april in het Chassé Theater in Breda gespeeld, aanvang 20.00 uur. Deze publiciteitsfoto symboliseert voor Muziektheater Transparant de duo-productie 'Trouble in Tahiti' en 'The Medium' foto transparant Xenofoob was Brahms wel een beetje. Hij was een 19e-eeuwse Duitser, dus nationalistisch. En geland bijvoorbeeld was bij Brahms niet in de gratie. Toen hem door de universiteit van Ox ford een eredoctoraat werd toe gekend weigerde hij het Kanaal over te steken. Dat had niets te maken met dat eredoctoraat, want ook de universiteit van het Duitse Göttingen verleende hem deze eer. Bij ie gelegenheid ac cepteerde Brahms maar al te graag. Hij ging er zelfs voor zit ten om als dank de Academische Festouvertüre te schrijven, nog altijd één van zijn populairste werken. Brahms was een bewon deraar van Bismarck; na de over- winning in de Frans-Duitse Oor log (1871) eerde hij zijn vader land met een schallend Triumph- lied. De Duitser Brahms heeft nooit een voet in Frankrijk gezet, hoewel hij graag reisde. Hij be zocht wel regelmatig Nederland, Zwitserland en Italië. IJ Ijverig was Johannes Brahms in hoge mate. Natuurlijk zijn alle grote kunstenaars keiharde wer kers geweest, maar in deze zoon van de Noordduitse laagvlakte zat een hoop reformatorisch ar beidsethos. Tijdgenoten reppen van de bergen schetsen, voorstu dies en eerste versies die Brahms van ieder werk maakte alvorens de enig juiste vorm voor zijn stormachtige gedachten te vin den. Aan het einde van zijn car rière vernietigde hij al dit ruwe materiaal, want alleen het klin kende resulaat van al dat ge zwoeg telde. Intussen wel dood zonde voor wie het scheppings proces van deze componist wil bestuderen. Zang is een essentieel onderdeel van Brahms' oeuvre. Een opera mag hij dan niet geschreven heb ben, van de menselijke stem hield hij veel. Hij begon en eindigde zijn carrière met volksliederen. Vanaf zijn 15e jaar verzamelde Brahms Duitse volksliederen, no teerde de tekst en schreef er een pianopartij bij. Hij was de eerste componist die zich ervan bewust was dat de Europese traditie van kunstmuziek uiteindelijk geba seerd was op volksmuziek. Niet minder dan 214 liederen voor zangstem en piano heeft Brahms geschreven, en daarnaast nog eens 85 bewerkingen van volks liederen voor zangstem en piano. Koormuziek heeft Brahms bij de vleet op zijn naam staan, vooral veel voor vrouwenkoor: op ver schillende momenten was hij di rigent van een dergelijk koor. vee van zijn dochters 0 men nadat hij is tele®' door zijn derde docht® I Hij wordt waanzin®=| oor deze inhalige docn-J toten wordt en eenzaa® rit. eft geen oog gehad vo" I le bedoelingen van Cordelia, die niets vo»J wilde opeisen en tragis' sterven. ast kent dit nooit h® doorgronden drama o» 1 erekenbaarheid van I jke ziel een tweede in".1 r de vorst Gloster waaj! er-dochter drama, dat I a politiek drama is, wee 1 wordt. ar' van het Mechels Miniatuur r vanavond in De Nobelaer in t I iet inleiding 19.30 uur. hoor Minou Op den Velde [Het valt niet mee om de gewoonste [band van Nederland te zijn. Na vijf I iaar lang uitblinken met gloedvolle [gitaarliedjes blijkt, dat je gebrek aan fflago een doorbraak in de weg staat. [Het overkwam de groep Bettie Ser- Iveert, die zojuist haar derde plaat ■Dust Bunnies afleverde. We groep Bettie Serveert debuteerde in Iw2 met Haiomine. Het melancholiek rijkende hondje op de hoes zette de toon voor een nieuwe generatie Nederlandse andjes als Johan en Daryll-Ann. Muziek ridassieke liedstructuren als basis, een [Hoofdrol voor hartverwarmende melodi euze zang en een gereserveerde onder- °on. Losjes geproduceerd zonder dat de i ucht overstuurde gitaren uit de bocht vlo- |gen. ritie Serveert is de groep met Carol van j1', He zangeres en gitariste voor wie al- L Jan,s,door kniëen gaan, maar die chzelf het liefst verschuilt achter haar voorovergeschudde haardos. Optreden "Worgt de verlegen Van Dijk, die in de uziek begon als geluidstechnicus, nog s een ongemakkelijk gevoel. „Achter de mengtafel, in het donker, daar zat ik lekker. Nu voel ik me na een goed optreden binnenstebuiten gekeerd. Tij dens een tour overweeg je wel eens ermee te kappen, maar ik ben geen wegloper." Tijdens de Amerikaanse clubtour in 1993 had de groep nog geen contract voor een tweede plaat. De introverte podiumpre sentatie stond belangstelling van Ameri kaanse platenmaatschappijen niet in de weg. Zij wilden de Nederlanders wel in lijven als de Europese zielsverwanten van gitaargroepen als Pavement en Buffalo Tom. Lamprey werd vervolgens zowel in Enge land als Amerika uitgebracht, maar ver kocht uiteindelijk niet half zoveel als Pa- lomine. „Lamprey klonk stuurloos en zwaarwichtig", meent bassist Herman Bunskoeke. „Na het eerste succes hadden we de arro gantie, dat we het allemaal wel wisten", zegt gitarist Peter Visser. „We probeerden zo blanko mogelijk te blijven. Maar we moeten juist veel meer communiceren met mensen om ons heen. Zo kwamen we er achter, dat we in wezen geen imago hadden. Dat is een nadeel, want je moet wel je platen verkopen." In de toekomst zullen de clips iets frivoler worden. „En er moet ook wat aan de po dium-presentatie gebeuren", zegt mana ger Dorethy Krielen, „er was voorheen te weinig interactie met het publiek. De jon gens zullen ook vaker het woord moeten doen." De veranderingen drukken allerminst een negatief stempel op de nieuwe plaat. De dertien nummers op Dust Bunnies klin ken opvallend levendig in de produktie van Pavement-producer Bryce Goggin, die zich liet inspireren door de live-con certen. Bettie Serveert ontstond uit De Artsen, de band die begin jaren tachtig werd opge richt in Arnhem. Dat geeft een vriend schapsband, die soms tot gezonde wrij ving kan leiden. Juist het combineren van contrasten blijkt de beste nummers op te leveren. Alleen de teksten worden niet collectief bepaald. Visser: „Carol schrijft heel erg over haar eigen belevingswereldje, volgens mij gaan veel nummers over haar jeugd." Van Dijk kijkt betrapt en zegt gekrenkt lachend: „Eh ja. Maar het gaat niet altijd over mij, je verzamelt...." Visser, kortaf: „Nee Carol, dat smoesje werkt niet meer. Waar het over gaat, dat was de vraag." Bettie Serveert Van Dijk: „Het nummer Dust Bunnies gaat over mijn jeugd, toen ik als kind on der mijn bed kroop als ik me onveilig voelde. Over de dust bunnies, de stofwol ken, die daar ook lagen. Vanaf die plek foto clemens rikken ANTWERPEN Chippendales - Nobody does it better - Elisabethzaal - 20.30 uur (t/m 5 apr) ROTTERDAM Rotterdams Philharmonisch Orkest - De Doelen - za en woe 20.15 uur zo 14.15 uur (4, 5 en 9 apr) DONDERDAG BERGEN OP ZOOM Benny Neijman - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur BREDA Ramses Shaffy - Tour de chant - Chassé Theater - 20.30 uur Techno House - pop - PARA - 23.00 uur VRIJDAG AMSTERDAM Ruth Jacott - Amsterdam RAI BERGEN OP ZOOM Flashback - Dj's blikken terug - Poppodium de Botte Hommel - 21.00 uur The Grand Piano Boogie Train - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur BREDA Jan Vayne Berdien Stenberg - Chassé Theater - 20.00 uur Mathilde Santing The Whole Band - Chassé Theater - 20.30 uur Rap Attack Hip Hop - Poppodium PARA - 22.30 uur EINDHOVEN Laura Fygi - Stadsschouwburg - 20.15 uur Ramses Shaffy - Stadsschouwburg - 20.30 uur Het Brabants Orkest - MC Frits Philips -19.30 uur TILBURG Polo de Haas - Confusion - Concertzaal - 20.30 uur ZATERDAG ANTWERPEN Tannhauser - door de Vlaamse Opera en solisten o.l.v. Stefan Soltesz - Vlaamse Opera -19.00 uur BERGEN OP ZOOM Scram C Baby Support - Poppodium de Botte Hommel - 21.30 uur BREDA Swingnight - pop - PARA - 22.00 uur Willeke Alberti - Chassé Theater - 20.00 uur EINDHOVEN Wofa - percussie uit West-Afrika - MC Frits Philips - 20.15 uur ETTEN LEUR Grant Forsyth - De Nobelaer - 20.15 uur ROOSENDAAL 20e Lazy River Jazznight - Schouwburg De Kring - 20.15 uur TILBURG Laura Fygi - Concertzaal - 20.30 uur ZONDAG BERGEN OP ZOOM Der Graf von Luxemburg - operette - Stadsschouwburg de Maagd - 14.30 uur BREDA Bettie Serveert - voorprogramma Julia P. - Poppodium PARA - 20.00 uur WOFA - Percussie, zang en dans uit West-Afrika - Chassé Theater - 14.30 uur BRUSSEL Blackstreet - special guests Intrigue en Good Fellaz - Vorst Nationaal - 20.00 uur EINHOVEN Greetje Kauffeld Trio - MC Frits Philips - 20.15 uur TILBURG Marijn Simons (viool) - en Jet Janssen (piano) - Concertzaal -12.30 uur DINSDAG ANTWERPEN André Rieu - Weense melodieën - Elisabethzaal - 20.30 uur EINDHOVEN l'Europe Galant - MC Frits Philips - 20.15 uur ROOSENDAAL Musica Animalis - door Zenga - De Kring - 20.15 uur TILBURG Het Brabants Orkest Kathryn Stott - Concertzaal - 20.20 uur WOENSDAG DEN BOSCH Sinatra, come fly with me - door diverse artiesten - Theater aan de Parade EINDHOVEN Nieuw Sinfonietta Amsterdam - MC Frits Philips - 20.15 uur keek ik naar de wereld en ontdekte, dat die niet zwart of wit was, maar grauw. Ergens tussen goed en kwaad in." Bettie Serveert, zondag 6 april in Para in Breda. Voor programma: Julia P. Aanvang 20.00 uur. Van onze kunstredactie Tibet Impressions Live Tour 1997 heet het programma waarin het fluitspel van de Nederlander Chris Hinze samengaat met me ditatieve kloosterzang van tan- trische Gyuto-monniken en een optreden van dansers van het Ti betan Institute of Performing Arts. Dit sacrale totaaltheater komt deze maand o.a. naar de schouw burgen van Tilburg, Roosendaal, Middelburg en Breda. Drs. Maai ke Riemersma, theaterweten schapper gespecialiseerd in niet- westerse theatervormen, houdt voorafgaande aan het program ma, een inleiding waarbij zij de verschillende onderdelen plaatst in een bredere Tibetaanse con text. De Gyuto monniken, ook te ho ren op de cd van Chris Hinze Ti bet Impressions, traden eerder op de in de Verenigde Staten met o.a. Philippe Glass en Kitaro. De dansers zijn afkomstig van het enige professionele en authen tieke Tibetaanse theaterinstituut en opera/dansgezelschap. De Dalai Lama, spiritueel en poli tiek leider van de Tibetaanse be volking, is hun beschermheer. Zij traden al met veel succes op in Europa, Japan, Amerika, Au stralië en Nederland. In deel 1 presenteren de dansers een selectie van Tibetaanse volks- en sacrale dansen en een fragment uit de Lhamo, de Tibe taanse opera, een indrukwek kend samenspel van beweging, kleurrijke kostuums, bergzang en Tibetaanse muziekinstrumen ten. Chris Hinze vertolkt in de muzikale fragmenten Body Energy en Mount Kailash zijn bijzondere band met de Tibet aanse cultuur, die ook tot uit drukking kwam in een ontmoe ting met de Dalai Lama. In deel 2 brengen de Gyuto-mon- niken hun bijzondere boventoon zang ten gehore, eerst met zuive re meditatie, daarna zullen de klanken vervloeien met de vrije improvisaties van fluitist Chris Hinze; een muzikale dialoog tus sen Oost en West waarbij intuïtie het uitgangspunt is. Het programma van Tibetaanse muziek en dans mmv Chris Hinze is op 9 april in de Schouwburg in Tilburg, op 17 april in De Kring in Roosendaal, op 18 april in de Schouwburg in Middelburg en 20 april in het Chassé Theater in Breda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23