'Barok' danst het house-tijdperk binnen Bettie n Liesbeth List als moeder in rock-musical 'Eindeloos!' z ui 0 ui h Ui I h Mechels Theater mei 'King Lear' in Ettec Muziektl Festival toon over de voile 1 Tiener Monniken Harde knip Toekomst Intensief Kapper WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG DE STEM Mil! DE STEM DONDERDAG 3 APRIL 1997 Door Marjan Mes 'Sex, drugs en rock roll... ik weet hoe dat afloopt', zegt moeder Jenny woedend en wanhopig tegen haar 18-jarige dochter Pearl in de nieuwe Ne derlandse musical Eindeloos! Op 17 april gaat deze door jong, dynamisch talent uitge voerde rock-productie in pre mière in het Bredase Chassé Theater, na try-outs in o.a. Et- ten-Leur op 9 en 10 april. Met Liesbeth List als moeder Jen ny - haar eerste musicalrol - en de 18-jarige Lottie Helling man, voormalig sterretje van het Nederlands Kindertheater, als dochter Pearl. In de jaren zeventig - de tijd van de vrije liefde - was moeder Jen ny een groupie, zo'n meisje dat achter jongens met gitaren aan ging en nu is ze een verlopen, overjarige hippie, die teveel dr inkt en haar dochter het huis uit jaagt met haar gezeur over vroe ger. „Een heerlijke rol", vindt Lies beth List, „omdat ik nu eindelijk eens een sloerie kan spelen. Dat heb ik altijd al gewild. Hans Kemna heeft mij altijd al probe ren te casten voor een filmrol, want dat wilde ik zo graag, maar dat is om de een of andere reden nooit gelukt." „Toen hij mij vroeg voor deze musicalrol wilde ik eerst niet, omdat ik eigenlijk helemaal niet van musicals houd. Wel van West Side Story en Porgy and Bess, maar zeker niet van zoiets als My fair lady. Maar toen ik het script van Eindeloos! had gelezen, was ik meteen om. Het is prachtig ei gentijds en niet zomaar een zoet sappig verhaaltje. Dat moeder- dochterconflict spreekt mij aan, want ik ben altijd vreselijk tegen BOM-moeders geweest en het onderwerp zwerfkinderen gaat mij zeer ter harte." Dochterlief zoekt het op straat, bij de rappende en licht-crimine- le street-gang De Troep - zwerf kinderen zonder toekomst - en zo lijkt ze verdacht veel op de grou pie die haar moeder zelf'ooit was. Een verwarde tiener in de roerige seventies die het probeerde aan te leggen met Sam Stanton, de toendertijd onmetelijk populaire zanger van de popgroep Plastic Pearl. Als ongehuwde moeder heeft Jenny haar dochter wijs gemaakt dat de inmiddels overleden Sam Stanton haar vader is. In werke lijkheid deed ze het met alle jon gens van de band en weet ze he lemaal niet wie van hen Pearls echte vader is. De nieuwe Nederlandstalige mu sical van schrijver Ger Beuken kamp en componist Rob Hauser (o.a. Hauser Orkater en veel bij zonder muziektheater) behelst de zoektocht van het tienermeisje Pearl naar haar onbekende va der, in een vitale mengeling van eigentijdse dans- en muziekscè- nes en flash-backs uit de jaren zeventig, met dito muziek. Het rommelige Amsterdamse achterkamertje van moeder Jen- Liesbeth List (rechts) en Lottie Hellingman als ex-groupie en dochter in 'Eindeloos'. FOTO GERUNDE DE GEUS 'Een sloerie, dat heb ik altijd gewild' ny, dat nog herinnert aan de tijd van Plastic Pearl, bevindt zich voorin een monumentaal, indus trieel decor waarin ook de rock band van Paul van Utrecht op treedt en de jongens en meisje van De Troep zich agressief uit leven. Heden en verleden wisse len elkaar af in dat decor. Pearls zoektocht naar haar vader brengt haar bij de boeddhistische monniken in Birma waar ex-bas sist Mike zich teruggetrokken heeft, in een tweederangs casino in Las Vegas waar gitarist Roger nog steeds de oude Plastic Pearl- successen speelt, in Canada waar voormalig drummer Kelly orgels verkoopt en in Ierland waar de voormalige pianist Ruppert aan lager wal is geraakt. Al deze mogelijke vaders worden gezongen en geacteerd door Coen van Vrijberghe de Coningh (Joh nny in Flodder en The Shooting Party). Tevens vertolkt hij, in zwart leer en met zilveren kruis om de hals, heel charismatisch de rol van Sam Stanton, het be treurde popidool, dat ooit door moeder Jenny werd aanbeden, maar niet verleid. Hoe het we- reldavontuur van tiener Pearl er op de planken precies uit zal gaan zien, blijft nog even een verrassing. Maar tijdens een doorloop van het eerste gedeelte van Eindeloos! in een Amster damse studio kon een deel van de Nederlandse pers alvast consta teren dat er een dynamisch stuk je muziektheater is gemaakt met een eenvoudig, herkenbaar ver haal. Regisseur Dick Hauser, bekend van alternatief muziektheater bij Hauser Orkater en De Horde: „We hebben geprobeerd om alle mogelijk muziekstijlen in het verhaal te verweven en in te zoo men op de veertigers en de jonge generatie, met een harde knip in de voorstelling." „Na de pauze volgt de zoektocht naar de echte vader en die zit vol harde overgangen, waarbij het lichtplan essentieel is voor de sfeer van de verschillende lokca- ties. We maken gebruik van gra fisch, extreem licht, waardoor je filmische scènewisselingen krijgt. Met een enkel oranje doek en oranje kleding zit je midden in Birma. Het licht doet de rest. Ook tijdens een achtervolging en de uiteindelijke ontknoping." Voor Liesbeth List, als moeder Jenny een overjarige hippie in de decoratieve kleding uit de seven ties, is er een uitdagende rol vol theatraal vuur weggelegd, ter wijl zij ook haar eigen specifieke zangkwaliteiten mooi kan bot vieren in enkele lyrische liedjes, die haar op het lijf geschreven lijken. Liesbeth List, tengerder dan ooit en na de doorloop weer in een eenvoudig zwart pakje met lange broek, trekt aan een sigaret, een glas wijn in de hand: „Ik vond het een voordeel dat de gebroe ders Hauser deze musical zouden doen, want die ken ik nog uit mij Shaffy-tijd toen ze echte theater vernieuwers waren. Rob Hauser, de componist, kent mijn stem door en door, weet precies wat mijn bereik is. Hij wil voor deze rol juist dat hese in mijn stem be houden." Met hippies en groupies heeft Liesbeth List zelf nooit wat ge had. „Voor Ramses en mij was Jacques Brei in die tijd onze goe roe. Van The Doörs moest ik niets hebben. Ik was in de jaren zeventig helemaal francofiel. Maar ze zijn er nog altijd, van die meisjes, die zich letterlijk aan de jongens van de band aanbieden." „De band van Frank Boeyen, waarmee ik tot mijn onuitspre kelijk plezier veel optreed, wordt door een vaste ploeg van meisjes tussen de 19 en 25 gevolgd. En die willen allemaal met hem of met de anderen naar bed. Bij Ramses kwamen ook veel meisjes en vrouwen in de kleedkamer, maar die boden zich echt niet aan. Tegenwoordig zijn ze veel brutaler. Niet dat die jongens er op ingaan, want ze vinden het al leen maar lastig." List: „Ik weet dus wel een beetje waar het over gaat, maar ik wil toch nog wel naar een film van Coppola over de tijd van de drugs en de rock and roll gaan kijken. Ik vind het fantastisch dat deze rol mij in de schoot is geworpen, maar toneelspelen ambieer ik verder niet. Muziek maken is veel mooier. Maar je weet nooit wat er op je weg komt. Mijn slogan is altijd: Margaret Rutherford werd op haar 65e nog ontdekt voor de rol van Miss Marple en zoiets kan mij dus ook gebeuren. Ik heb nog toekomst genoeg." Ondanks het aandeel van Lies beth List ligt het accent in Ein deloos! vooral op de leefwereld en de muziek van tiener Pearl en haar agressieve, skatende en rap pende straatvriendjes Coma, Rei ger, Groesbeek, Knikker, Blacky en Shoe Shoe. De piepjonge, dar tele, op hoge benen in stoere kist jes gestoken Lottie Hellingman belooft als Pearl met haar jeug- digde uitstraling en leuke zang stem veel voor het appeal van de voorstelling en waarschijnlijk ook voor de toekomst. „Mijn dochter kan helaas niet komen kijken naar de repeti ties", zegt Liesbeth List. „Dat is jammer, want dan zou ze zien hoe keihard deze jonge artiesten zich inzetten. Met grote vreugde en zonder te mokken werken ze heel intensief, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat." „Mijn dochter is nu dertien en is ze nog zo speels en kinderlijk en dat moet ook, maar het zou inte ressant voor haar zijn om te zien hoe de harde werkelijkheid eruit ziet als je wat wilt bereiken. Tij dens mijn concerten, staat ze vaak achter het toneel, maar hier in zo'n kale repetitieruimte ziet het vak er toch heel anders uit." „God, wat een hectische bedoe ning, ik heb geen eens tijd om naar de kapper te gaan." De zan geres gaat met haar vingers door haar bruin geverfde, net niet meer korte haar en trekt een be denkelijk gezicht. „Aan de gewo ne, noodzakelijke dingen kom je niet meer toe. De publiciteit trekt tijdens zo'n inspeelperiode ook nog bij voortduring aan je. Maar zonder dat gaat het tegen woordig niet, zeker niet in het geval van een nog onbekende, nieuwe productie als deze." Eindeloos! bevat een klein aantal plezierig klinkende nummers, waaronder de titelsong Einde loos! en Mijn vader is een band. Liesbeth List Herinnert op haar eigen onnavolgbare wijze aan de flower power-tijd in liedjes als Twee stenen en De aarde de bloem. Daarnaast davert er een stoot rock over het podium die jongeren beter zal bevallen dan de fans van La List. Productiebedrijf Bergen (o.a. Carlie) heeft ook een verkorte versie van de musical in petto die als schoolvoorstelling is bestemd en waaraan het LOKV een edu catief programma en lespakket heeft verbonden, vreemd genoeg niet voor middelbare scholen maar voor de hoogste klassen van de basisscholen. Met de be doeling om docenten en leerlin gen vaardiger te maken in het opzetten van een schoolmusical. De musical 'Eindeloos!' van Dick en Rob Hauser en Ger Beukenkamp gaat op don derdag 17 april in première in het Chassé Theater in Breda en is daar ook te zien op 15 en 16 april (try-outs), 18 en 19 april. Op 9 en 10 april zijn er try-outs in Etten-Leur. Verder o.a. op 22 april in Tilburg en 23 en 24 april in Roosendaal. Door Ido Broersma 'Pa pa pa pa, pa pa pa pa' bootst Ton Wiggers de zeer ritmische house-muziek na. Hij is bezig danser Ken in de goede posities te krijgen voor het nieuwe Intro- dans-programma Barok. 'Pa pa pa pa, da da da da'. Ken worstelt zich op aanwijzing van Wiggers in allerlei bochten. De housemuziek - Into the mix van The Mixmas- ters, een cassettebandje dat ooit door Wiggers is gekocht om een vliegreis op te peppen - klinkt aanstekelijk uit de luidsprekers. Ton Wiggers, choreograaf en ar tistiek directeur van het Arnhem se dansgezelschap Introdans, en Kirsten Debrock kunnen als cho- reografiepaar samen uitstekend met elkaar overweg. Wiggers wist van tevoren al hoe Debrock werkt. De in Frankrijk wonende choreografe had al opgestoken hoe Wiggers met een choreografie omgaat. „Onbewust word je een team", merkt Wiggers op. „En Kirsten weet donders goed wat ze wil." Achteraf kwamen ze er achter dat hun choreografische werk minder uiteenlopend was dan ze tevoren dachten. Ze hebben elkaar crea tief beïnvloed. „Ik denk niet dat ik zou kunnen samenwerken met iemand die in extremen denkt", stelt Wiggers. Voor Kirsten De brock geldt hetzelfde. Vorige week besloten ze hun samenwer king in een volgende productie voort te zetten. Het idee voor Barok en een vrije associatie met Het laatste avond maal kwamen bij Wiggers als een losse flodder op. Hij had het al ja ren in z'n hoofd. Er moest een ro de draad in komen. „Een letterlijk verhaal wilden we eigenlijk niet, want dan leg je je vreselijk vast", meent Wiggers. Dat de muziek niet alleen barok moest worden stond al gauw vast, want anders zou het te saai worden. En een muziekensemble moest voor de helft van het programma live op treden, de rest moest op band worden afgespeeld. Ideetjes rijpten. „Je zit als cho reograaf en kunstenmaker na tuurlijk niet 24 uur per dag crea tief te zijn. Creativiteit ontstaat gewoon elk moment van de dag. Op een bepaald moment gaan dingen verschijnen. In de vorm van een legpuzzeltje komen de dingen bij elkaar", legt Ton Wig gers uit. Countertenor Sytze Buwalda stel de een begeleidend ensemble sa men, met ondermeer accordeon, blokfluit, cello en luit. Aan het begin van het ballet is de counter tenor op het podium te vinden, maar later werkt hij met het en semble vanuit de orkestbak. Wig gers wil ze niet tijdens de voor stelling steeds op het podium. „Ik vind dat musici bij dans op het to- Moment uit 'Barok' van Introdans. neel afleiden. Er is ook geen ruim te voor, want Barok is ook be stemd voor de kleinere theaters. Geïntegreerde zang en zo haat ik bij dans. Bij een musical is dat na tuurlijk anders." Barok wordt gedanst door acht mannen en zes vrouwen, de hele Introdans-groep. Ze kunnen er de expressies van barok in uiten, want het woord barok staat niet alleen voor de tijdsperiode, maar FOTO HANS GERRITSEN ook voor grillig en overdadig. Het programma bestaat uit negentien muzikale delen. Van de house van The Mixmasters en The Night- crawlers tot een adagio van Carl Philip Emanuel Bach. Van Tele- manns Concert a trois haut bois tot Paco Pena's Canto Peniten- cial. Het laatste avondmaal is van alle tijden en muziek is er altijd bij te vinden. Zo is ook Johann Sebastian Bachs Stirb in mir te horen en Henry Purcells Sweeter than roses. Een bonte mengeling aan muziek, waar zeer expressief op is voort te borduren. The lady in red uit Jill Gomez' South of the border ontbreekt niet en Arvo Parts Es sang vor langen Jahren evenmin. Het laatste avondmaal wordt be nadrukt door een door Jan Sie- bers ontworpen grote tafel. Door dat die van boven open is kan die in de voorstelling in allerlei stan den worden gebruikt. Behalve met het Lijdensverhaal heeft het ballet ook associaties met huise lijke taferelen en het dagelijks le ven. De verschillende onderdelen zijn als het ware verhaaltjes die zich afspelen als een tableau vi- vant uit de tijd van de barok. Die tijdsperiode is voor het ballet niet allesbepalend. Er zitten universe le dingen in, die een link naar on ze tijd leggen. „De tafelgenoten hebben elk hun eigen relatie. Elk lid heeft een eigen verleden, he den en toekomst", zegt Kirsten Debrock. 'Barok' van Introdans: op 8 april in De Bussel in Oosterhout, 1 mei in de Middelburgse Stadsschouwburg, 2 mei in De Maagd in Bergen op Zoom, 29 mei in Chassé Theater in Breda 0 BREDA Lebbis en Jansen - cabaret - Chassé Theater - 20.30 uur EINDHOVEN La Bayadere - Ballet van de Staatsopera van Tatarstan - Stadsschol# burg -19.15 uur OOSTERHOUT Barok - Introdans - De Bussel - 20.15 uur TILBURG Trio's Norton - dans door Krisztina de Chatel - Schouwburg - 20.| uur BREDA De onbeminden - Het Zuidelijk Toneel - Chassé Theater EINDHOVEN Brigitte Kaandorp - cabaret - Stadsschouwburg - 20.15 uur OOSTERHOUT Hoera, wij zijn normaal - De Bussel - 20.15 uur TILBURG La Bayadère - Ballet van de Staatsopera van Tatarstan - Schouwbu: -20.15 uur Van onze kunstredactie De bejaarde Vlaamse acteur René Verreth vertolkt de titelrol in King Lear, het drama van Shake speare dat als jubileumvoorstel ling op het repertoire is genomen bij het veertig jaar bestaande Me chels Theater. Vanvond is de voorstelling te zien in De Nobe- laer in Etten-Leur, waar de dra maturge Marijke de Roeck vooraf (om 19.30 uur) een inleiding houdt op het stuk. Het voltallige MMT - voorheen Mechels Miniatuur Theater - treedt aan in deze voorstelling die is geregisseerd door de Roe meen Alexander Darie, bekend van vooral Engelse en andere in ternationale Shakespeare-pro- ducties. De oude koning Lear verdeelt op het eind van zijn leven zijn rijk onder twee van zijn dochters j hun mannen nadat hij is tele*] gesteld door zijn derde doel' Cordelia. Hij wordt waanzin als hij door deze inhalige d<* ters verstoten wordt en i rondzwerft. Lear heeft geen oog gehad de goede bedoelingen van dochter Cordelia, die niets v#| zichzelf wilde opeisen en trag' komt te sterven. Daarnaast kent dit nooit l®1 maal te doorgronden drama o<j de onberekenbaarheid van menselijke ziel een tweede iwj ge, over de vorst Gloster het vader-dochter drama, dat vens een politiek drama is, W* spiegeld wordt. 'King Lear' van het Mechels Miniatuur Theater vanavond in De Nobelaer infcr' Leur, met inleiding 19.30 uur, AMSTERDAM Cirque du Soleil - 'Alegria' - acrobatiek, dans en theater - tent ij dionplein (t/m 27 apr) Toon Hermans - One Man Show - Stadsschouwburg - 20.15 uur 9 april) ANTWERPEN Een ideale echtgenoot - door het Nieuw Ensemble Raamtheate' Raamtheater - woe tot zo 20.00 uur (t/m 27 apr) Torch Song Trilogy - door KNS - Bourlaschouwburg - woe totj 20.00 uur (vr ook 13.30 uur)(t/m 25 mei) BREDA Song and Dance - Andrew Lloyd Webber Musical - 20.00 uur (8en| apr) BRUGGE Het Luizengevecht - met Bob De Moor e.a. - Theater de Korre - 20.J uur (3 en 4 apr) 1 EINDHOVEN Eindeloos! (musical) - Stadsschouwburg - 20.15 uur (5 en 6 apr) Jules Deelder - Stadsschouwburg - 20.30 uur (8 en 9 apr) DEN HAAG Miss Saigon - VSB Circustheater - di t/m za 20.00 uur, zo 14.00 uurej 20.00 uur (t/m 10 nov) TILBURG De Stille Kracht - met o.a. Linda van Dijck - Schouwburg - 20.15i (4 en 5 apr) ETTEN LEUR King Lear - door Mechels Miniatuur Theater - De Nobelaer - 20.15J EINDHOVEN Woyzeck - RO Theater - Stadsschouwburg - 20.15 uur OOSTERHOUT Frank Groothof - kinderopera - De Bussel -19.15 uur TILBURG Brigitte Kaandorp - cabaret - Schouwburg - 20.15 uur BREDA Kees Torn - 'Als ik het niet dacht...' - cabaret - Chassé Theater - 20.J uur ETTEN LEUR Pieter de Rijk - 'Mag ik es met je praten' - cabaret- De NobelaeJ 21.00 uur EINDHOVEN Marcel Boon - Stengelvrees - cabaret - Stadsschouwburg - 20.30 uu] TILBURG Kees Torn - 'Als ik het niet dacht' -cabaret - Schouwburg - 20.30 ut] BREDA Amateurdans Theater Festival - Chassé Theater -13.30 uur AMSTERDAM Antigone - Haarlems Toneel - Stadsschouwburg - 20.15 uur BERGEN OP ZOOM Hoera, we zijn normaal - o.a. Simone Kleinsma - De Maagd -20:] uur Kam mu Door Jeanette Vergouwen Na enkele voorstellingen in Vlaanderen komt Muziekthea- I ter Transparant (de voormali ge Vlaamse Kameropera) naar I Nederland waar behalve in Amsterdam en Dordrecht ook opgetreden wordt in Breda. Transparant presenteert een dubbelproductie van de twee meest gewaardeerde naoorlog se kameropera's: Trouble in Tahiti van Bernstein en The Medium van Menotti. i Beide stukken hebben een Ameri kaanse inspiratiebron en worden in een ongewone en nieuwe inter pretatie gebracht. Het zijn vrolij ke en tragische verhalen over de fantastische macht van de illusie en de vernietigende kracht van de desillusie. I Leonard Bernstein vocht zijn hele leven vocht voor erkenning als componist en tevreden moest zijn I met de waardering voor zijn min der zware composities als West Side Story en kreeg vooral be kendheid als dirigent. Hij schreef Candide en A Quiet Place en vol- I tooide in 1952 de opera Trouble in j Tahiti. Het is geen opera naar de puur klassieke maatstaven, maar I eerder een mengeling van klassie- I ke opera, musical en jazz. Bern- I stein verklaarde zelf over dit werk door telt beter musi Hett stein ven paar. ren prob prob gelul Bern dein se Strai enC< baar. Bern satir echte leed: met gooit,? zwel| geno een! kaan Die wooi van in Iti van c nist- Zijn I Het Brahms Festival The Hague '97 begint vandaag en duurt tot en met 30 mei. Dertig concerten I in de Dr. Anton Philipszaal en in de Nieuwe Kerk van Den Haag I bieden het werk van Brahms I over nagenoeg de volle breedte. I De vier symfonieën worden uit- I gevoerd, alsmede de twee grote Serenaden voor orkest die I Brahms schreef voordat hij zich lecht aan symfonieën durfde te wijden. |Er worden veertien kamermu- ziekwerken gespeeld. Van de I pianomuziek Ballades, Intermez- jzi, Capriccio's, Fantasien, Rhap- sodien en de Variaties op een the- I ma van Handel. Een aantrekke- llijk onderdeel van het Festival I vormen Brahms' werken voor piano vierhandig: Variaties op j een thema van Schumann, Wal- Iseti op. 39 en de Hongaarse Dan- I sen. j De liederencyclus Die Schone ÏMagalone wordt uitgevoerd, de I Liebesliederwalzer, Fest- und iGedenksprüche op. 109, het Schi en d< Beha tijde gevo Brah Beet: zart, tijdg en v rio, Kage Rihir Voor tient uit b trok) pian nald Tal, dolf Naul ke Een zang tercl over men 360! Ser- hoor Minou Op den Velde I Het valt niet mee om de gewoonsti j band van Nederland te zijn. Na vij Ijaar lang uitblinken met gloedvolli I gitaarliedjes blijkt, dat je gebrek aai I imago een doorbraak in de weg staat I Het overkwam de groep Bettie Ser- I veert, die zojuist haar derde plaa I Dust Bunnies afleverde. I ufo?06'3 Serveert debuteerde m It i !?et Pal?mine- Het melancholiek I Jkende hondje op de hoes zette de toon |yoor,een nieuwe generatie Nederlandse I nfj'ifS aIs Johan en Daryll-Ann. Muziek I vf fjSsleke bedstructuren als basis, een I ootdrol voor hartverwarmende melodi- uze zang en een gereserveerde onder- li, ui' jes SePr°duceerd zonder dat de verstuurde gitaren uit de bocht vlo- Jgen. InftLServeert is de groep met Carol va jl' de zangeres en gitariste voor wie lzirW?fwr,.df kniëen gaan> maar m Ion fst verschuilt achter haai lbelmer!eSchudde haardos. Optreden Imn, f verlegen Van Dijk, die in de IstfS gon als geluidstechnicus, nog I ds een ongemakkelijk gevoel. al- die

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22