DE STEM Johannes Brahms: schepper van een springlevend oeuvre D1 I Door Hans Rooseboom I In zijn woning aan de Weense [Karlsgasse overleed op 3 april 11897 de componist Johannes [Brahms op 63-jarige leeftijd. B D E F H K M Q R u w MUZIEK FILM KUN BOEK ISI Grote Gids 11 DONDERDAG 3 APRIL 1997 Want mobiel te GSM net- kelijker: dan rrijs). Verder ement f 34,95 irmatie gratis inclusief BTW. Bij zijn leven was Brahms al [opgenomen in het pantheon [der onsterfelijken. Honderd I jaren zijn sindsdien voorbijge- 1 gaan. Hoewel Brahms in zijn tijd al gold als een conservatief [componist, blijkt alles wat hij Ischreef springlevend te zijn, 1 een bron van vreugde en ont roering. Johannes Brahms is in de mu- [ziekgeschiedenis de laatste der [klassieke componisten. Hij wist zelf dat hij de afsluiting vormde [van een grote traditie in de Eu- I ropese muziek. De lijn die van [Bach, via Mozart, Beethoven en Schubert naar Brahms loopt. Hij leefde van 1833 tot 1897. Hij [werd geboren in Hamburg en [overleed in Wenen. Zijn leven werd niet geteisterd door schok- kende gebeurtenissen. Hij ge- [bruikte zijn tijd vooral om on- vermoeibaar te werken aan zijn I afgewogen, samenhangende [oeuvre. Brahms beoefende alle [muzikale genres. Hij schreef [symfonieën, kamermuziek, grote koorwerken, liederen en een gro- te hoeveelheid muziek voor zijn en instrument, de piano. Slechts de opera lag hem niet. [Leven, werk en betekenis van Johannes Brahms worden hier- onder in 26 trefwoorden samen- In de Alpen bracht Johannes [Brahms zijn zomers door. Zijn eerste twee symfonieën en het [Eerste Pianoconcert zijn door- trokken van de heldere atmo- sfeer en de onthechting die het [hooggebergte en zijn vergezich- ten kunnen veroorzaken. Gelief - de oorden voor Brahms waren de [Thunersee en Bad Ischl. In die laatste plaats zochten ook muzi- kale grootheden zoals Bruckner, [Johann Strauss, Mahler en Lé- J har rust en inspiratie. Het hoog- gebergte is voor veel componis- [ten een weldaad gebleken. Af- [komstig uit het platte noorden [van Duitsland, voelde Brahms zich in de Alpen gelukkig. Dat [geluksgevoel communiceert hij in veel van zijn muziek. B is de beginletter van Brahms' naam. Brahms heeft mogen mee- maken dat zijn naam al tijdens j zijn leven werd toegevoegd aan die van de twee Grote B's: Bach en Beethoven. Voortaan was er sprake van drie grote B's. I Bach hing boven het bed in Brahms' slaapkamer - daar be- 1 staat een foto van - terwijl Beet- hoven het werkvertrek van Brahms sierde. Het onderscheid s veelzeggend. Beethoven was het concrete I voorbeeld om na te volgen, maar Bach stond daar boven - op on- 1 bereikbare hoogte. Een anekdote f 'er illustratie. Ooit kreeg Brahms een fles wijn voorgezet l die naar hemzelf was genoemd. Een Chateau Brahms 1892 of I daaromtrent. Welgemoed nam de meester een slok Brahms. Hij I savoureerde het bouquet, slikte j door, smakte even met de lippen ffl zei toen: „Geef mij maar een J fles Bach!" I Beethoven was de drijfveer in j het componistenbestaan van Brahms. In de eerste decennia I van zijn leven durfde hij geen I symfonie en geen strijkkwartet 'e publiceren (hij schreef ze wel!) uit angst voor vergelijking die van Beethoven. Uitein- 1 delijk ging Brahms' Eerste Sym- «mie in première toen de compo- 1 Rist al 44 jaar oud was. En ja, de kritiek constateerde een sterke I overeenkomst met Beethoven. I Brahms' Eerste werd 'Beetho- 1vens Tiende' genoemd. Later ""'worstelde Brahms zich aan I °et imago van navolger van Beethoven. Maar het was wel zo da' op de leeftijd waarop Beet- h°ven stierf (57) Brahms besloot °ro zijn leven als componist te De laatste der klassieken beëindigen... (Zie ook ezel en oeuvre Cossel. Otto Friedrich W. Cossel zou, als talloos veel miljoenen, naamloos in het vergeetboek zijn geraakt als hij niet toevallig rond 1840 pianoleraar was ge weest in Hamburg. Hij werd de eerste leraar van Johannes Brahms en daardoor onsterfe lijk. Antonin Dvorak was de enige tijdgenoot-componist voor wie Brahms bewondering en liefde koesterde. Hij beschouwde de Tsjechische meester als zijn evenknie. Voor Wagner had hij respect als vakman - al kon hij diens muziek niet uitstaan. Liszt verfoeide hij rechtstreeks, Bruckner nam hij niet serieus, maar Dvorak maakte indruk op hem. Vlak voor zijn dood in 1897 hoorde Brahms het Celloconcert van Dvorak. Diep getroffen zei Brahms: „Als ik geweten had dat het mogelijk was om zó voor de cello te schrijven, dan had ik het ook geprobeerd!" „Dat hoort een ezel", zo luidde Brahms' reactie toen een recen sent opmerkte dat het slot van zijn Eerste Symfonie wel erg veel leek op het slot van Beetho- vens Negende Symfonie. Frederike von Lippe-Detmold was de prinses aan wier hof de jonge Brahms in de jaren 1857- 1859 in dienst was. Er heersten daar aan het hof in Detmold feo dale verhoudingen, maar Brahms had er betrekkelijk wei nig te doen. Hij maakte wande lingen door het Teutoburger Woud, dat hem, in combinatie met de achttiende-eeuwse sfeer aan het hof, inspireerde tot zijn twee grote Serenaden voor or kest. Geschiedenis. Brahms was de eerste componist die ook mu ziekwetenschappelijk bezig was, vooral muziekhistorisch. Als hij niet componeerde, verdiepte hij zich in het werk van zijn voor gangers. Zijn werkkamer aan de Karlsgasse in Wenen was een ware bibliotheek, vol kostbare folianten en manuscripten. Hij werkte mee aan de verzamelde uitgaven van Bach en Mozart. Brahms plaatste zichzelf bewust in een historische traditie. Hamburg is Brahms' geboorte stad. Er bestaat een foto van het huis waar hij in 1833 ter wereld kwam, een woonkazerne van vijf verdiepingen in een sloppen wijk. Daar werd iemand geboren die altijd geremd zou blijven door zijn geringe afkomst. Muzi kaal was zijn omgeving wel: zijn vader was beroepsmuzikant, bassist in cafés en restaurants. Toen het kind Brahms over uit zonderlijke talenten bleek te be schikte legden zijn ouders alles bij elkaar om hem ondanks alles de beste opleiding te geven. De Igel was het vaste punt in Brahms' Weense leven. Brahms was een lekkerbek en zijn stam tafel stond in het Weense café restaurant Der Rote Igel. Omdat de meester dagelijks in de Igel at en dronk, en daar meestal de he le avond doorbracht, werd dit etablissement een ontmoetings plaats van Weense kunstenaars, critici en 'groupies'. Joseph Joachim was de grootste Duitse violist van de 19e eeuw. Mendelssohn schreef zijn Viool concert voor hem, en later Johannes Brahms (1833-1897) Brahms ook. Zonder de adviezen van Joachim zou Brahms het als componist niet gerooid hebben. Brahms legde al zijn composities aan Joachim voor, niet alleen stukken voor strijkers. Joachim was bovendien Brahms' beste vriend, tot Joachim ging schei den en Brahms de kant koos van Joachims vrouw... Kamermuziek vormt het hart van Brahms' productie. Een sim pel lijstje zegt genoeg. Drie strijkkwartetten, drie strijkk wintetten, een pianokwintet, een klarinetkwintet, twee strijksex- tetten, drie pianokwartetten, vier pianotrio's, een hoorntrio, een klarinettrio, drie vioolsona ten, twee cellosonaten, twee kla rinetsonaten. Dat zijn 26 voldra gen composities, die stuk voor stuk uit drie of vier delen be staan, allemaal met prachtige thema's en indrukwekkende doorwerkingen. Brahms' meest ontroerende muziek bevindt zich onder de kamermuziek. Laat is een kernwoord in het le ven van Brahms. Zijn hele leven kwam een beetje laat. Brahms had meer bindingen met de 18e eeuw dan met de 20e. Hij stond met heel zijn wezen in de muziek van zijn grote voorgangers. „Als we niet zo mooi kunnen schrij ven als Mozart en Haydn, laten we dan op zijn minst net zo zui ver schrijven." Het 'te laat' achtervolgde hem. Hij kwam te laat op de begrafe FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP nis van de twee belangrijkste vrouwen in zijn leven. Hij miste de begrafenis van zijn moeder helemaal, en bij die van zijn le venslange liefde Clara Schu mann in 1896 kon hij nog nét een schep zand op de kist gooien. Verder kwam 'de' vrouw in zijn leven überhaupt te laat: Brahms bleef ongehuwd. Richard Mühlfeld was de man aan wie de wereld een paar van de mooiste muziekstukken te danken heeft. In de jaren '90, toen Brahms al afscheid had ge nomen als componist (zie oeuvre), maakte hij kennis met het spel van de klarinettist Ri chard Mühlfeld. Brahms viel compleet voor de mogelijkheden van de klarinet, die kennelijk door deze Mühlfeld begenadigd werd geblazen: in korte tijd schreef Brahms vier meester werken met de klarinet in de hoofdrol. Het Klarinetkwintet (met vier strijkers) is voor veel mensen het mooiste dat Brahms schreef. N Nederland was al in een vroeg stadium een Brahms-land. Brahms zelf dirigeerde in Den Haag de Nederlandse première van zijn Tweede en van zijn Der de Symfonie, respectievelijk in 1878 en 1886. Om die reden heeft Den Haag in dit herdenkingsjaar het initiatief genomen voor een Brahms Festival. O Een oeuvre van zeldzame klasse, diversiteit en samenhang heeft Brahms nagelaten. Een oeuvre dat hij al ruim voor zijn dood als afgerond beschouwde. In 1890, toen hij 57 jaar oud was, stuurde hij een laatste werk naar zijn uitgever Simrock: „Beschouw dit als het afscheid van mijn werk. Want het is nu echt tijd om ermee te stoppen." Hij publi ceerde naderhand nog een paar composities voor klarinet, en als allerlaatste een aantal bewer kingen van volksliederen, eindi gend met Verstohlen geht der Mond auf. „Heb je gemerkt dat dit laatste lied ook voorkomt in mijn opus 1," schreef hij aan Clara Schumann. „Dat is sym bolisch. Het is de slang die in zijn eigen staart bijt. Het ver haal is ten einde, de cirkel is rond." Zie ook Mühlfeld. De piano was Brahms' eerste en grote liefde. De eerste helft van zijn leven trok hij rond als pia novirtuoos. Over zijn pianisti sche kundigheden gaat het ver haal dat hij ooit een piano aan trof die een halve toon gezakt was. Met zijn absolute gehoor stelde Brahms dat direct vast, en vervolgens speelde hij uit het hoofd Beethovens Sonate Pathé- tique niet in c klein maar in cis klein. Brahms schreef voor zijn eigen instrument sonaten, balla den, scherzi, fantasieën, rhapso- dieën, intermezzi etcetera. Zijn twee concerten voor piano en or kest zijn toppen in zijn oeuvre. Quatre-mains. Al wie traditio neel pianoles heeft gehad zal ooit wel eens een Hongaarse Dans van Brahms vierhandig hebben gespeeld. Brahms schreef 21 van die Hongaarse Dansen (ook in de orkestversie populair geworden), maar ze vormen slechts een onderdeeltje van Brahms' grote quatre-mains productie. In het het pre-ge- luidsdragertijdperk waarin hij leefde, vervaardigde hij van bij na al zijn werken een versie voor piano vierhandig. Alle symfo nieën bijvoorbeeld kregen, alvo rens hun orkestpremière, aller eerst in besloten kring een pre mière in de vierhandige versie, gespeeld door Brahms zelf en Clara Schumann. Rolopmerkingen heeft Brahms veel gemaakt. Dankbaar slacht offer was bijvoorbeeld Max Kal beek, Brahms' eerste biograaf en tijdens het leven van de meester diens trouwste volgeling. Kal beek stak ooit in een Weense sa lon een tirade af tegen Richard Wagner, de tegenpool van Brahms. Altijd werden die twee grootheden tegen elkaar uitge speeld - tot Brahms' wrevel. Kalbeek meende Brahms een plezier te doen met een aanval op Wagner. Maar Brahms, iets verderop in het vertrek aanwe zig, draaide zich opeens met een ruk om en snauwde tegen Kal beek: „Hou alsjeblieft je mond over zaken waar je geen ver stand van hebt!" Kalbeek sprongen de tranen in de ogen. Ontdaan ging hij naar huis. Een paar dagen later ont moette hij een kennis op straat. Het incident met Brahms was in middels in heel Wenen bekend. - En, hoe is het nu? vroeg de vriend. - Wel, ik heb hem een brief ge schreven waarin ik hem flink de waarheid vertel. - En hoe was het antwoord van Brahms? - Ik heb die brief natuurlijk niet verstuurd, aldus Kalbeek met een glimlach. Robert Schumann was de ont dekker van Brahms. Nooit heeft iemand een glorieuzer entree op het wereldtoneel gemaakt dan Johannes Brahms door de intro ductie van Schumann: „Hij is er, een jonge man aan wiens wieg gratiën en engelen de wachi hielden..." Dit artikel in de Neue Zeitschrift für Musik effende het pad voor Brahms. Tegelijkertijd wekte dit verwachtingen die bij na niet waargemaakt konden worden. Maar Brahms speelde het klaar. Traditie is een kernwoord in Brahms' leven en werk. Hij sloot met zijn oeuvre de muziekge schiedenis af. Een ononderbro ken traditie van eeuwen kwam in Brahms tot stilstand. Natuur lijk is er na Brahms nog muziek geschreven, zelfs muziek die tot de mooiste behoort (Ravel, Stra vinsky, Sjostakovitsj). Maar na Brahms moest er een nieuw be gin worden gemaakt. Met Brahms kwam een wereld tot een einde die was begonnen in de 16e eeuw met Palestrina. 4 Ludwig Uhland was Brahms' voornaamste leverancier van liedteksten. Brahms toonzette gedichten van Uhland in zijn opusnummers 7, 19, 22, 41, 43, 44 en 47. Uhland debuteerde overigens al in 1815, dus rijke lijk voordat Brahms zelfs maar geboren werd (1833). Het toont aan hoezeer Brahms gewend was om de blik achterwaarts te rich ten - terwijl zijn muziek abso luut niet verouderd is, ook nu niet. Vrijgezel bleef Brahms, net als zijn grote voorbeeld Ludwig van Beethoven. De ongehuwde staat van Brachms was geen vrije keus. Voor zover bekend was hij een volbloedige hetero die meer dan ééns verliefd werd, meestal op vrouwen van vrienden. Naar mate hij ouder werd groeide hij in de rol van 'verstokte vrijge zel', maar zo verstokt was hij in werkelijkheid niet. Zijn grote liefde en muze was Clara Schu mann, de vrouw van Robert Toen de twee elkaar ontmoetten was hij 19, zij 34. In 1896 over leed Clara, in 1897 Johannes. Wenen werd Brahm's woon plaats in 1862. Hij was 29 jaar oud en besefte dat hij waar schijnlijk nooit een positie in zijn geliefde Hamburg zou ver werven. Hij koos voor Wenen, in navolging van Beethoven, die 70 jaar eerder van Bonn naar We nen was verhuisd. Wenen was nu eenmaal het centrum en het mekka van de muziek. Brahms werd op den duur een echte Wener. „Telkens als ik op weg naar huis de Oostenrijkse grens passeer, kan ik de conduc teur wel kussen." Misschien be doelde hij dat ironisch, want hij bleef ondanks alles een Duitser. Zie ook xenofoob. Zie verder pagina DB (muziek) Liesbeth List ongehuwde moeder in nieuwe musical Twee bijzondere Amerikaanse kameropera's PAGINA D3 Neergang en terugkeer van een geniale pianist PAGINA D4 Mark Brusse en de symboliek der dieren PAGINA D6 Kristien Hemmerechts en de rand van de samenleving PAGINA D7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21