DE STEM 'Superstorm is in vijver niet te imiteren' Jorritsma geeft startsein Eigenaar wil buiten de rooilijn bouwen Westerscheldetunnel mogelijk op internet Lentezonnetje langs de zeedijk [Dijkdeskundigen stellen dat dijkherstel meer onzekerheden kent dan overheden toegeven I steld enige tijd blootge- I' aan een temperatuur van C1 I Door Cees Maas I Borssele - Er bestaan veel meer onzekerheden over het herstel Ivan de zwakke dijken dan de overheden willen doen geloven. Werkelijk inzicht in de situatie bestaat niet of nauwelijks bij de deskundigen. I Ingezakt I Slag in de lucht Stormseizoen voorbij: dijkenbouwers aan de slag Tunnel-site krijgt misschien klachtenboek I brandproeven I vp werkt moeten brandproe- I kn1 Uit"feen' Daarom worden I vit"^.8 zomer bij het Duitse In- I ha Baustoffe und Massiv- I u und Brandschutz proefstuk- |-,,n Van de tunnelelementen op 'Klaaglaken' op markt van Goes Nieuwbouw Hulst ligt al maanden stil Siem Buijs kandidaat voor CD A-plaats in Tweede Kamer Man slaat vrouw een bloedneus 44,- 69,- 79,- Actieprijs Zeeland DONDERDAG 3 APRIL 1997 AH Servicelijn: 0800-0305. De artikelen In deze advertentie kunt u In alle AH winkels kopen, behalve de artikelen waar kleine cijfertjes bij staan. Die artikelen kunt u alleen kopen In AH winkels waar één van die cijfertjes op de deur staat. Reclame prijzen gelden t/m 5 april a.s. 'Zolang de |En het dijkherstel dat gisteren in Zeeland door minister Jorritsma I (Waterstaat) in gang is gezet, kan 1 veel duurder uitpakken dan de 11,25 miljard gulden plus de mar- ge van 35 procent die de minister als kosten presenteert. |ook is nog steeds niet duidelijk laan welke eisen een werkelijk veilige dijk moet voldoen. Al [doen de autoriteiten het voorko- I men alsof de nieuwste inzichten I veel zekerheid daarin bieden. Dat I viel gisteren te beluisteren in [kringen van waterstaatkundige ingenieurs en andere zeewering- I deskundigen bij de officiële start Ivan het dijkherstel door Jorrits- I ma, in Borssele. De Zeeuwse dijken, en zeewerin- I gen rond het Usselmeer en in het I noorden van het land, zijn zoals [gemeld verzwakt door fouten in Ide betonbekleding. Zanderige I grond spoelt eronder weg en hele stukken dijk zijn ingezakt. Her- stel kost 1,25 miljard gulden, J maar omdat er nog meer dijkvak- [ken en laagwaterlijnen van de [weringen onderzocht moet wor- 1 den, kan dat bedrag maximaal 35 [procent duurder of goedkoper uitvallen, vertelde Jorritsma gis- teren ook nog een keer. [Deskundigen noemen dat een g in de lucht. De werkelijkheid is volgens hen dat het nog vele ja- I ren van onderzoek en studie gaat kosten voor duidelijk is hoeveel goedkoper of duurder de klus uit pak. [En over de nieuwe veiligheid snormen die nu toegepast gaan [worden op de dijken is ook veel [onduidelijkheid, stellen ze. Het [probleem is simpel gezeged dat alle proeven in bijvoorbeeld het Waterloopkundig Laboratorium [resultaten opleveren en meetge- I gevens, maar dat veel weten- schappers de juistheid van de re sultaten in twijfel trekken en er ook onder elkaar over twisten. Om een dijk echt goed te beproe ven, zo viel te beluisteren, is de superstorm nodig die in het sce nario van de Deltawet staat en die eens in de vierduizend jaar zou voorkomen. Alleen in het echt zal blijken hoe een dijk zich daarbij houdt. Simulaties van een superstorm in de twee meter brede goot van het laboratorium worden door steeds meer inge nieurs in twijfel getrokken. Zo'n storm laat zich niet imiteren in een vijver, stellen de deskundi gen. Onvolledig Minister Jorritsma vertelde giste ren bij de plechtigheid dingen die niet kloppen en op zijn minst on volledig waren, meenden de des kundigen. Zo zei ze bijvoorbeeld letterlijk: „Maar laten we het probleem even in perspectief plaatsen. De dijken zijn nu hoger en breder dan ze in het verleden ooit waren. Bij beschadiging van de bekleding bestaat niet meteen het gevaar voor dijkdoorbraak, zeker niet bij dijken waar de kern uit erosiebestendige klei bestaat. Alleen bij de dijken die recent zijn versterkt en bestaan uit een zandige kern ligt dit anders." Maar de werkelijkheid volgens de deskundigen is dat bijna nie mand meer weet waar die oude kleilichamen, de erosiebestendi ge klei waar de minister het over had, zich in de zeeweringen be vinden en wat er nog van over is. In de dijkvakken die in 1953 bij de watersnoodramp zijn doorge broken is alle oude stevige klei weg, dat weet men wel. Maar hoe de ondergrond van de rest van de strekkende kilometers dijk is, is nog grotendeels onbekend. De hoge en brede dijken waar de minster het gisteren over had, werden door de aanwezige des kundigen 'reuzen op lemen voe ten genoemd'. Minister Jorritsma geeft vanuit een kraancabine het startsein voor het herstel van de dijken. FOTO JAAP WOLTERBEEK Door Cees Maas Middelburg - De toekomstige toltunnel onder de Westerschelde [gaat wellicht digitaal. Rijkswaterstaat en de overheids-nv van [de tunnel onderzoeken op dit moment wat het kost om infor- matie over de tunnel op het wereldwijde internet te zetten. „We weten hoe belangrijk inter- net als communicatiemiddel kan 1 zijn en het wordt steeds groter. We [overwegen ook een soort klach- tenboek op te nemen, zodat men- ben eventueel hun grieven kwijt kunnen," zegt woordvoerder Jan I van Gorp. [he bedoeling is een zogeheten 'unnel-site te laten maken. Dat is een stapel informatiepagina's die [°P internet wordt gezet. Bezitters I ran een computer en een internet- abonnement kunnen zo het reilen I zeilen van de boring van de [tunnel volgen. Wanneer de site 18"ed wordt bijgehouden krijgen bezoekers actuele informatie over loet grote karwei. Zoals gemeld 't de bouwcombinatie dit na- r beginnen met de uitvoering. "t 2002 moet de tunnel gereed j zijn. I Ondertussen gaan de voorberei- 1voor het megaproject door. I j P°S onderzoek naar de I randveiligheid van de tunnel. De I ombinatig Middelplaat Wester- schelde heeft bij de tunnel-nv een I oorstel ingediend om de ge- IPande hittewerende bekleding |'an de tunnelwand, Promatect an 12 millimeter dik, weg te la- pn De vereiste brandwerendheid an worden bereikt, meldt de I 0UWc°mbinatie, door het toepas- I (TV3" meer waPenmgsstaal in |l betonnen tunnelelementen en I e toevoegen van kunststofvezels I betonmengsel. 1200 graden Celsius. De proeven worden uitgebreid met een simu latie van een grote benzinebrand. Onder de belasting van zo'n brand mag de tunnelwand worden be schadigd, maar moet de ontstane schade herstelbaar zijn. Door Cees Maas EEN VROLIJK APRILZONNETJE streelt de Schel de en de minister van Waterstaat zit geconcentreerd in de cabine van een kraan. Ze laat zachtjes een pakket betonzuilen op de dijk zakken. Het lukt. Ze is onhoorbaar door het glas, maar aan het tuiten van haar lippen is het woord te zien dat ze uitspreekt: zo. Als een moeder die voor haar ge zin met een plof de pan met gekookte aardappelen op tafel zet. Zo. Dat is gebeurd. Een containerschip in de Pas van Borssele toetert een zeemansgroet en de genodigde aanwezigen ap plaudisseren beschaafd. 'We doen er nog één,' roept de minister olijk vanuit de cabine. En huisvrouwen van het nabijgelegen dorp Borssele snellen toe met hun kleine fotocameraatjes. 'Da's een ferm wuuf, die wil gelijk doorgaan tot al les af is,' zegt er ééntje. Bij de voet van de dijk staan twee barse mannen met de bijbehorende zonnebril len geheime dienst te zijn. Het stormseizoen is al een dag voorbij dus kunnen de dijkenbouwers aan de slag. Het is feest vandaag. Zeeland wordt een beetje veiliger. De verzwakte dijken zullen de komende dertien jaar worden aan gepakt. Deze plek is één van de meest urgente plaatsen, dus begint hier officieel het karwei. Dat om en nabij de 1,25 miljard gulden - 35 procent minder of meer - gaat kosten. Daarom staat er vandaag een rijtje vlaggen op de dijk. En is aan landzijde een witte feesttent opgetrokken waar gewichtige toespraken worden gehouden. Waar dames in kelnersbloesjes rondlopen en hele kleine gebakjes uitdelen. De sfeer is optimistisch en vrolijk. Hoera, we gaan de zee weer bedwingen. Hollands glorie begint in Borssele. Er wordt nog net geen Luctor Et Emergo gezongen. De graskanten langs de weg worden in beslag geno men door de grote auto's van de genodigden. De mensen uit het dorp komen al kuierend aan. Of op de fiets. „We hebben de minister gezien," roepen meisjes naar elkaar. Op de akker, drie hectare ver der, begroet een boer de lente met zijn spuitmachi- ne. Van over de dijk klinkt het puffen van de kraan en het ketsen van de blokken. Het grote dijkherstel is begonnen. Lekker genieten van het lentezonnetje. Nu het nog kan. Deze toerist heeft zijn busje handig op de zeedijk l en geniet al liggend van het mooie weer. Soms is het leven mooi of 'ganz toll'. ZIE OOK ZEELAND - C4: De boot spuugt honderden fietsers, motoren en caravans uit ij Breskens geparkeerd FOTO CAMILE SCHELSTRAETE N.J.N. bouwt voor Nicolai aan de Koekoeksbloem in Hulst een nieuw woonhuis. De bouwplaats is echter al weer enige maanden verlaten omdat een van de Mid delburgse bestuursrechters Ni- colai's bouwvergunning vernie tigde. Dinsdag spanden de bouwer en de toekomstige bewoner hoger beroep aan bij de afdeling Be stuursrechtspraak van de Raad van State in Den Haag. Het bouwbedrijf en Nicolai zit ten namelijk behoorlijk met de kwestie in hun maag. De funde ring van het nieuwe huis is reeds gestort. Indien het vonnis van de Middel burgse rechter in stand blijft, moet Nicolai zijn bouwplan aan passen. Dat heeft tot gevolg dat de reeds ingegraven fundering afgebro ken wordt. Een klus die stevig in de papieren kan lopen. De zaak is in gang gezet door overbuurman D. Stulemeijer. Hij heeft opgemerkt dat Nicolai in het totaal zeven vierkante me ter van zijn huis over de rooilijn, zoals die in het ter plaatse gel dend bestemmingsplan is aange geven, wil bouwen. Dat is verbo den en daarom vernietigde de Middelburgse bestuursrechter de aan Nicolai verleende bouw vergunning, waarna de bouw stilgelegd werd. Stulemeijer zegt dat hij geen problemen heeft met de bouw te genover hem. Wat er nu echter dreigt te ko men, zou echter veel te massaal worden. Het pand zou misstaan in de buurt. „Het betreft hier een ruim opge zette woonwijk. Ik heb indertijd met genoegen aan de regels van het bestemmingsplan voldaan. Ik rekende er op dat dat van an deren ook zou worden geëist," aldus Stulemeijer. Het gemeentebestuur is het daar mee eens, maar vindt wat Nico- Van onze verslaggever Goes - Een afvaardiging van het CDJA-Zeeland is zater dag de hele dag aanwezig op de markt in Goes met een zo genaamd klaaglaken. Dat la ken biedt iedereen de moge lijkheid zijn of haar ergernis met betrekking tot de (Goese) politiek door middel van de spuitbus kenbaar te maken. Het klaaglaken is vanaf 10.00 uur opgesteld bij een CDJA- informatiestand. Een came rateam van de jongerenorga nisatie legt de hele dag reac ties van jongeren op diverse vragen vast. Het klaaglaken wordt om 15.30 uur overhan digd aan burgemeester Van de Zaag van Goes. Van onze correspondent Hulst/Den Haag - Een kleine fout in een bouwtekening kan forse gevolgen hebben. Daar kunnen Bouwbedrijf N.J.N. uit Terneuzen en P. Nicolai uit Hulst inmiddels uit eigen ervaring over meepraten. De fundering van het nieuwe huis van Nicolai ligt net buiten de rooilijn, de overbuurman stapte naar de rech ter en die legde de bouw stil. Nicolai wil verder bouwen en, met steun van de gemeente Hulst, stonden hij en de aannemer deze week bij de Raad van State. Van onze verslaggever Goes - De Goese huisarts en het Statenlid Siem Buijs is gisteren in Goes unaniem door het CDA-Zeeland gekozen tot opvolger van het Zeeuwse CDA-Kamerlid Beinema. Die heeft te kennen gegeven geen volgende periode in de Tweede Kamer meer te willen. Buijs (52), nu fractievoorzitter van het CDA in de Zeeuwse Staten, zal er zijn praktijk voor moeten opgeven in dien hij door het landelijk CDA ook gekozen wordt. Buijs: „Dat was de moeilijkste afweging. Twee dagen geleden, op 1 april, vierden we dat ik 25 jaar huisarts was in Goes en mensen zeggen me, wat bezielt je om die praktijk op te geven. Maar ik heb gekozen en ben aan een nieuwe uitdaging in mijn leven toe." De CD A-er kiest voor de landelij ke politiek omdat hij denkt dat die meer invloed heeft op wat er aan ontwikkelingen in de samen leving gaande zijn, dan de pro vinciale. De beleidsspecialiteiten van Buijs zijn zorg en veiligheid. De procedure is zo dat tot 14 april nog andere kandidaten kunnen worden ingediend bij de landelijke Commissie Rombouts. Die commissie maakt dan een landelijke selectie waaruit de Partijraad van het CDA uiteinde lijk de lijst opstelt. Als tweede voorkeur(en) draagt het CDA-Zeeland mevrouw Meu- lenberg, Myra van Loon en Harry van Waveren voor. lai doet onvoldoende storend om er een punt van te maken. De plannen van Nicolai zouden zo weinig afwijken van de bestem- mingsplanregels dat er vrijstel ling verleend kan worden. Daar om steunt het gemeentebestuur Bouwbedrijf N.J.N. en Nicolai in de bij de Raad van State aange spannen procedure. N.J.N. en Nicolai eisen daar ver nietiging van het vonnis van de Middelburgse bestuursrechter. Behandelend rechter C.J. van Zeben van de Raad van State hoopt eind deze week zijn oor deel te kunnen vellen. Van onze verslaggever Axel - Een onbekende man heeft een 43-jarige vrouw uit Axel dinsdagavond een bleodneus geslagen. De vrouw kreeg afgelopen dins dagavond op de Justaasweg in haar woonplaats vuistsla gen in haar gezicht. De man had zich kennelijk boos ge maakt over de loslopende honden van de vrouw. (ADVERTENTIE) DWAZE STUNT TYRECENTER Actieprijs Actieprijs Actieprijs II35R13 Deal©rodviespri|s 88,- iiaeai45Ri3 Deaferadviesprijs 145,- liiinnl J55R13 Dealeradviesprijs 133,- mAmml 165R13 Dealeradviesprijs 148,- frijzen zijn geldig f/m 12 opril en ztin incl. montage, "goeden garantie en BTW, excl. balanceren, ventie len en verwijderingsbijdrage. Zolang de voorraad sfrefci niet rn combinatie mef andere aanbiedingen. NIET ALLEEN BETER IN BANDEN BERGEN OP ZOOM, 0164 - 23 33 05, ETTEN-LEUR, 076 - 50 12 398, BREDA, 076 - 57 12 788, BREDA/HAZELDONK, 076 - 59 64 555.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13