Het circus van aul Uelvaux by cartoonisten Knikkers rollen nog steeds in kinderwereld DE STEM r p. 1 Knokke populair Afrikaanse drumshow in Chassé Theater Groot overzicht in Brussel bij herdenking honderdste geboortejaar Knack-pnjs gekozen via internet A7 Tentoonstelling in Noordbrabants Museum in Den Bosch Gids DINSDAG 1 APRIL 1997 door Koos Tuitjer Voortschrijdende, voor zich uit starende vrouwen. Verlaten pleinen bestraat met verleden. Grotesk gracieuze geraam tes. Trams en treinen, spoorloos in de tijd. Ziehier, het circus Delvaux, dat zijn tenten heeft opge slagen in het Museum voor Schone Kunsten van (in Brussel). Niet zo maar een Delvauxtentoon- stelling. Een galavoorstel ling veeleer, ter ere van het honderdste geboortejaar ran deze schilder. De eeuwig schuwe jonge ling- De Echo (uit 1943). Een straat onder het schamele schijnsel van het eerste kwartier van de maan. Links een muur die een eind naar achteren doorloopt. Rechts eerst een tempel, dan een badhuis en als laatste bouwsel een ruïne. Daartussen onbe bouwde ruimtes. De straat zelf loopt eindeloos ver door heuvels weg. Op een onderlinge afstand van veertig, vijftig meter steken drie vrouwen die straat schuin over. De eerste passeert je rakelings. Maar haar koe-ogige kijkers mer ken je aanwezigheid niet op. Haar twee zusters, verderop in de straat, bewegen zich volstrekt identiek. Een vrouw en haar twee klonen, zeggen wij tegenwoordig. Del vaux gaf dit uit Japan naar Brus sel overgevlogen werk een poëti sche titel: De Echo. Die echo in dit onbewogen beeld, geldt voor alles de echo van de stilte. Maar die onbewogenheid echoot zelf ook door de gehele tentoonstel ling heen. Met 120 schilderijen en 130 werken op papier is zij een must voor iedereen die maar even iets voor Delvaux voelt. Verloren jaar Tempels, badhuizen, klassieke villa's en schoorvoetend eigen tijdser: luchtige stationsgebou wen sieren het werk van de schil der Paul Delvaux (1897-1994). Toch is dat rijke architectonisch vertoon tegelijkertijd de herinne ring aan een verloren jaar. De jonge Delvaux was aan het einde van zijn schoolcarrière een volkomen mislukkeling in de ogen van zijn vader. Die had maar één ding met hem voor. Paul zou net als hij, advocaat moeten worden. Maar de onwil van de zoon was zo manifest, dat senior hem dwangmatig de vrije Land liet. Wilde hij per se naar de akademie? Soit, het ware zo. 'De echo' van Paul Delvaux Maar dan moest hij wel voor bouwkunde kiezen. Welnu, het eerste oriënterend jaar kwam de jonge student niet door. Hij zakte, of zoals de Vlaamse rondleidster langs een aantal Delvaux-bedevaartsoor- den in Brussel meldt: hij buisde. En daarna moest hij het zelf maar uitzoeken. Uitzoeken werd kijken naar de anderen. De eerste stappen van Delvaux waren naar de avond klas van de schildersopleiding en naar de ateliers van zijn toekom stige collega's. Deze hieven het lied van hun tijd aan. De galm van het Vlaamse expressionisme klonk namelijk tot in Brussel door. En Delvaux galmde mee. Maar diens echo van het expres sionisme weerklonk maar kort. Evengoed lang genoeg om ook betrokken te worden in het over zicht. Dat is overigens bijzonder helder van samenstelling. Elk thema wordt als groep gepresen teerd. Dus ook dat vroege, op de keper beschouwd ongewone werk. Niettemin is ook dit inte ressant werk. De skeletten (1944). Een ongewoon kijkje in een van de vele villa's, waarvan in de schilderijen doorgaans alleen de fafades worden afgebeeld. In een bibliotheek converseren twee personages. Terzijde staat een derde persoon. Skeletten Heer en Dame op bezoek bij nog een Dame. Die laatste dame zit uitgestrekt een chaise-longue. Zij heeft een plaatsje ingeruimd voor de heer. Diens dame staat kaars recht achter de bank te wachten tot hij een ons weegt. Ze straalt een eeuwig geduld uit. De uitdossing van het drietal is opmerkelijk. Men is het vel over been stadium al voorbij. Want men is geraamte. Waarom dan toch over twee dames en een heer gesproken? Welnu, het skelet op de bank móet wel een dame zijn, omdat Delvaux alleen maar da mes op een chaise longue plaatst. Een dame en twee heren ligt ver der weinig voor de hand. Want dames hebben in elk doek de overhand. Dus rest er één moge lijkheid: twee dames en een heer. Waarom dan geen drie dames? Welnu: rechts in de bibliotheek staat een kapstok. Daar heeft het bezoek zijn hoed gehangen. Één dames- en een herenhoed. Van daar. Delvaux' voorliefde voor skelet ten kwam voort uit de kermis. Öe jaarkermissen uit zijn jonge jaren kenden een bijzondere attractie: het Museum Spitzner. Dit was zoveel als een educatieve grie zeltent, waarin de bezoeker ver trouwd werd gemaakt met alles wat het leven het menselijk li chaam kon aandoen. Aan oli fantsvoeten en foetussen op sterk water daarom geen gebrek. En aan skeletten evenmin. Boekenwurm Paul had één favo riete schrijver, die hem het we tenschappelijk pad wees. Jules Verne namelijk. Diens boeken spraken zo indringend tot de ver beelding, dat de schilder er later nog vaak uit putte. Dit redde me nig Verne-personage het leven. Want terwijl de boeken ongele zen blijven, lopen de Phineassen Fogg en de kapiteins Nemo zich in de doeken van Delvaux nog steeds druk te maken met micro scopen. De openbare weg (1948) Languit op alweer een chaise- longue ligt een vrouw alweer naakt te zijn. Alleen haar rech terbeen, dat opgetrokken werd, is bedekt met een laken. Maar.ook de tenen van dat been zijn net zo bloot als de schaamstreek. De- center gekleed zijn drie vrouwen om haar heen. Ze zijn decent op het potsierlijke af. Want aan hun haarstaarten dragen zij reuzen- strikken, die je alleen om een paasei verwacht. Maar allercurieust aan dit weel derige schilderij is het binnen- buitenraadsel, waarvoor Delvaux ons plaatst. Het naakt ligt onmis kenbaar in een kamer. Achter haar hoofd troont een sanseveria, een Belgische kamerplant bij uit stek. Je kunt van hieruit ook een blik werpen in een nevenvertrek. De eetkamer met een witgedekte tafel. In de plooien van het tafellaken staat de titel van dit doek ge schreven: La voix publique ou La voie publique. In dat laatste ge val: De openbare weg. Want zie wat daar aan komt sukkelen over straat! Lijn 10. Net vóór het huis zal de tram linksaf slaan. Op weg waarheen? Oost en West staat er links en rechts naast dat cijfer tien als richtingen aangegeven. Dus: alle kanten op. Zeg maar naar nergens. De honderden trammetjes of treinen die Del vaux schilderde, gaan nooit er gens naar toe. Zij zijn er. En dat is het voornaamste. Ieder kiest de richting die hij wil. Maar een maal in die tram gezeten, doet die er ook niet meer toe. Bestemming en tijd tellen niet meer. Trams en treinen zijn niet minder een obsessie van Delvaux. In zijn kindertijd bloeide het railver keer. Iedereen had een tram voor de deur, zou je haast denken. Delvaux' obsessie slaat onmid dellijk over op wie voor zijn schilderijen komt te staan. Wie nog geen treinengek is, wordt het ter plekke alsnog. Want de zin voor reizen (en ook de tegenzin) is een ieder aangeboren. Wie droomt, reist nu eenmaal ook. Zo eenvoudig is het eigenlijk. Dame met bloem (1943) Uit de stad komt een naakte jon geman aangelopen. Onderweg passeert hij menige dame. Ge kleed en ongekleed. De Delvaux- bezoeker raakt daar ongemerkt aan gewend. De jongeling niet. Twee van boven ontblote dames wachten hem. Nog een dame, in het groen gekleed, buigt zich voorover. Ook haar borsten zul len de aandacht gaan trekken. Zij buigt zeer diep om een bloem op te rapen. De jongeman strekt zijn linker arm. En hij slaat zijn ogen neer. Zijn initiatie stelt hij eeu wig uit. Delvaux en de vrouwen. In dat opzicht blijft hij een raadsel. Speculeren over zijn seksuele ge aardheid is een geliefde bezig heid van anderen. In de catalogus van de Delvauxtentoonstelling blijft het thema zo goed als onbe sproken. De.conservator zegt, dat hij alleen voor waar houdt, wat vastgelegd is. En dat is zeer wei nig. Een verhaal duikt steeds weer op. En Delvaux schilderde ook een tafereel, dat op dat verhaal past. Het gaat er om dat de vader de poezeligheid van zijn zoon beu was. En op een dag nam hij hem mee naar een plek waar de heren uit die tijd zo vaak als nodig was, kwamen: in het bordeel. De jongen kreeg de schrik van zijn leven. Alle bleuheid nam al leen nog terughoudender vormen aan. Het (vroege) schilderij dat op deze gebeurtenis terugslaat, vertoont een naakte vrouw in ge duldige afwachting. Achter een kamerscherm ontdoet de jongen zich van zijn kleren. Angst en schaamte zijn aan zijn houding af te lezen. De eeuwig schuwe jon geling. 'Paul Delvaux, een levensoverzicht'. Ko ninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Regentschapstraat 3, Brussel (schuin naar omhoog, rechts boven het Centraal station), t/m 27 juli. Di. t/m zo. 10-17 uur (wo.-avond tot 21 uur). Toegangsprijs 350 Bfr. (rond 19). zr&Zsi Den Bosch (anp) - Prachtig geschil derde, onschuldig kijkende kinder kopjes naast een authentieke kak stoel. Tientallen fraaie voorbeelden fan kinderspeelgoed en belachelijk aandoende kinderkleding. Maar ook touwende moeders bij hun overleden kind en flagrante voorbeelden van kinderarbeid. De tentoonstelling Kinderen van alle tij- die de komende maanden is te zien riet Noordbrabants Museum in Den Bosch, is aandoenlijk en vooral herken baar. „Het is een thema waarin iedereen te ooit jong is geweest veel kan herken- jjen', zegt museumdirecteur drs. M. van B°ven. Conservator Ch. de Mooij spreekt een expositie met een grote 'ah-ah Erlebnis'. ónderen van alle tijden brengt de aoidercultuur in de loop der eeuwen in ee'd De nadruk ligt daarbij op de leef wereld van het kind in de Nederlanden, Jjanaf de middeleeuwen tot het heden. Modern speelgoed, inclusief computers pelletjes waarmee daadwerkelijk mag Worden gespeeld, ontbreken dan ook Met. Kinderen hebben altijd een speciale ■Paats in de samenleving ingenomen, egl De Mooij. „Dat blijkt onder meer uit een schat aan overgebleven kunstwerken en gebruiksvoorwerpen die ons veel ver tellen over de steeds wisselende visie op het kind". De tentoonstelling richt zich op een heel omvangrijke doelgroep, al dus Van Boven. „We zijn immers alle maal ooit kind geweest. Op het eerste ge zicht is het kind een voor de hand lig gend thema, maar desondanks is het nooit eerder in deze vorm onderwerp ge weest van een grote expositie." Kinderen van alle tijden is cultuurhisto risch van opzet. Naast hoogwaardige kunstvoorwerpen, waaronder schilde rijen uit de zestiende tot en met de twin tigste eeuw, is een veelheid aan ge bruiksvoorwerpen en kunstnijverheid te zien: de nalatenschap van tientallen ge neraties. De tentoonstelling gaat thematisch op een aantal onderwerpen in, zoals de hui selijk omgeving, het onderwijs en het spel. Zwaardere thema's, zoals doodgaan en kinderarbeid zijn bewust niet uit de weg gegaan, aldus de conservator. „Met name in het verleden was de dood voor kinderen veel gewoner dan dat nu het ge val is. Ze werden er ook veel vaker mee geconfronteerd." Hoewel er in het wereldje van kinderen in de loop der eeuwen het nodige is ver anderd, zijn ook veel dingen hetzelfde ge bleven, zegt De Mooij. „Kinderen willen altijd spelen. Opmerkelijk daarbij is dat spelletjes die in de middeleeuwen hoog scoorden, het ook nu nog goed doen. Denk maar aan knikkers, of een jo-jo." Een groot verschil is er wel in de wijzer waarop kinderen spelen, heeft hij ont dekt. „Vroeger speelden kinderen vooral samen, met elkaar. Tegenwoordig is dat allemaal veel individualistischer. Ze zit ten alleen achter een computer met daar op een of ander spel. Een alleen spelend kind was vroeger absoluut ondenkbaar." Het museum mikt vooral op gezinsbe- zoek. „Volwassenen zullen waardering hebben voor de kwaliteit van de kunst werken, zoals de schilderijen van Pieter Breugel en Jan Sluijters. Kinderen her kennen in de speciaal voor hen op oog hoogte opgehangen delen van de ten toonstelling ongetwijfeld veel dingen die tot hun vertrouwde wereld behoort, zij het veelal in een andere gedaante." Expositie 'Kinderen van alle tijden'. Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41 in Den Bosch, tot en met 6 juli, open dinsdag t/m vrijdag 10-17 uur, zaterdag en zondag 12-17 uur. Kunstwerken uit de historie tonen aan dat de visie op het kind voortdu rend veranderde. De cartoon van Rudy Thijs die in Knokke de persprijs won. Door Rein van der Helm Knokke-Heist (B) - Het Internationaal Cartoonfestival in Knokke-Heist werkt als een magneet op tekenaars over de hele wereld. Voor de 36e editie van dit grootscheepse festival zonden 764 cartoonisten (een record) ruim 3.500 tekeningen in. Een internationale jury selec teerde voor de tentoonstelling, die 15 juni zijn deuren opent in cultureel centrum Scharpoord in Knokke, 400 cartoons. Tegelij kertijd kende de jury aan drie tekeningen respectievelijk het predikaat Gouden Hoed, Zilve ren Hoed en Bronzen Hoed toe. De uitslag wordt pas bekendge maakt op de openingsavond van het festival. Traditioneel koos een interna tionale persjury de Persprijs Ca sino Knokke. Die prijs was dit jaar weggelegd voor Rudy Thijs uit Oud-Turnhout (B). Zijn een voudige tekening, in zwart-wit, beantwoordt aan het beeld dat veel mensen hebben van car toons. Met enkele lijntjes en op speelse wijze brengt de uitgeko zen cartoon de parkeerovertre- ding in één oogopslag over. Een algemene trend dit jaar was de macabere humor in veel car toons. Toch ontbraken de tradi tionele onderwerpen, zoals de Ark van Noach, de dronken echtgenoot die te laat thuis komt, en seks niet bij de inzen dingen. Natuurlijk wordt ook in gespeeld op de actualiteit. De gekke-koeien-ziekte was inspi ratiebron voor menige tekening. Slechts éénmaal wordt gezin speeld op de affaire-Dutroux, die België op zijn grondvesten doet schudden. Dat de computer zijn opgang in cartoonistenland heeft gemaakt, blijkt uit inzendingen die op de ze apparatuur is gemaakt. „In het reglement staat vermeld dat het moet gaan om originele car toons. Wellicht Zal in de toe komst een en ander aangepast moeten worden, want er zijn zelfs tekeningen op CD-Rom in gezonden", zegt jury-secretaris Wilfried de Schepper. Hij wijst ook op het gevaar dat bestaande tekeningen gemanipuleerd kun nen worden. Hiermee wordt de originaliteit geweld aangedaan en kan er zelfs sprake zijn van een vorm van plagiaat. Het Belgische weekblad Knack, een van de sponsors van het fes tival, kent traditioneel een Knack Cartoon Award toe. Dit jaar gebeurt dat op zeer moderne wijze. Knack selecteerde zelf acht ingezonden tekeningen en zette die op de Knaek-site van Internet. Het is aan de bezoekers van dezeM site om uit te maken wie uiteindelijk de prijs krijgt toegekend. Zoals gebruikelijk wordt op de tentoonstelling ook een speciaal land in het zonnetje gezet. Dit jaar is dat Roemenië. Een goede keuze want afgelopen jaren kaapten diverse Roemeense te kenaars heel wat prijzen weg met als absolute topper Con- stantin Ciosu. Hij won vorig jaar de eerste prijs (Gouden Hoed), na in 1991 brons en in 1995 zil ver te hebben gewonnen. Voor deze speciale afdeling selecteer de Albert Poch niet minder dan 22 tekenaars. 36e Internationaal Cartoonfestival. Van 15 juni tot 27 juli in Cultureel Centrum Schar poord, Meerlaan 32, Knokke. Openingstij den dagelijks, ook in de weekends, van 10.00 tot 19.00 uur). Van onze kunstredactie De beste drummers en percussionisten uit het Afrikaanse Guinée komen op zondag 6 april naar de Bredase Chassé- sehouwburg met een show vol daverend ritmisch vuurwerk, aangevuld met drie danseressen. Het programma heet Wofa, percussions et danses de Guinée. De uitvoering wordt H gegeven door jonge klassieke drum- mers uit verschillende H delen van dit Westa- 4 1 frikaanse land. In an- j I I dere samenstellingen If -a zijn zij al eerder in Europa op toernee ge weest. Zowel de drummers als de dan seressen zijn gewor teld in de traditionele muziek van hun land. Zij presenteren een show vol vitaliteit en energie, waarin een hoofdrol is weggelegd voor de djembé, een trom die tussen de be nen wordt gehouden en aan de zijkant een paar flappen heeft die als een soort tamboe rijn fugeren. De djem- bé-spelers laten op hun instrument een soort dialoog klinken. Vroeger werd op deze manier gecommu niceerd tussen de verschillende Afrikaanse dorpen. De overige belangrijke percus sie-instrumenten zijn: de sikko, gemaakt van een vierkant hou ten frame bespannen met geiten leer, de dounoun; een grote bast- rommel, de balaphone; een soort Meesterdrummers uit Guinée FOTO WILFRED BERGER xylofoon en de krins; uitgeholde boomstammen op een ijzeren voetstuk. Daarnaast worden nog allerlei kleinere ritme-instru menten bespeel waaronder op elkaar gestapelde, lege kalebas sen. I Wofa: Les percussions et danses de Guinée, zondag 6 april in Chassé Theater in Breda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9