Weekend 'Nee, niks over nadenken, je krijgt alleen deze ene kans, nu of nooit' Liberaal 'Het is wel degelijk een kansspel: als het spel instort, heeft de onderste laag geen kans gehad om winst te maken' DE STEM E3 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin Piramidespelen werden tot voor kort weggelachen. Tot ze Alba nië opbliezen. En in Suriname beginnen ze ook al te groeien. Reden om de spelen eindelijk se rieus te nemen. En opeens be gint elke instantie uit alle kanonnen te vuren om ze te ver bieden. Justitie, politie, politiek, fiscus, gedupeerden en zelfs de concurrentie wil de piramides doen afbrokkelen. Of wordt daarmee de burger een kans op een fortuin ontnomen? Onze ver slaggever zette de zaak op een rijtje. „Spelen? Het enige waar je mee speelt, is je toekomst." ZATERDAG 29 MAART 1997 an opleverings- ng op MBO- iige kennis mnemerij, contacten gt, na een door lleverings- aan de kopers, welke gebre- opleverings- jelichting aan n standpunt, iruik van de zakelijke g en afwerking de zgn. service- in hoofd- ulatorische n tijdens de )efinitief ontwikkeling; roleren en n bestek- inifi n van aannemers; ;ken. uw sollicitatie, tgoed bv, ter 3000 CN Rotter- 153 53 11. Uw innen 2 weken tatieprocedure. 1NVQ0RZIENINGEN GEHANDICAPTEN NOORD-BRABANT REUVELSLAAN 14 CH ROOSENDAAL 0165 - 562666 paat 93, 4651 XD •kvoorzienings- groep van maxi- trzijds een aan- groepsbegeleid te laten sluiten ding geven aan een Denproject. bezit van een rstandelijk veel creativiteit en iaal 6 CAO DTG rst, zorgmanager iting Dag- en itreuvelslaan 14. ner: OVOS. 97-03 Heden vertekent verleden. Wie zich nu zonder veel problemen twee vakanties, een weekje tussendoor en een paar long weekends permitteert, kan zich nauwelijks nog de tijd van uitsluitend het schoolreis je voor de geest halen. En als hij dat wel doet, grote kans dat de lange zomerse logeerpartijen op de boerderij van oom en tante hem niet te binnen wil len schieten. De rijkdom van nu, kleurt de armoe van vroeger. Herinnering is een onbetrouwbare gids. Omdat Ne derland nu staat voor vrijzinnig en liberaal geloven niet alleen buitenlanders, maar zelfs autochtonen dat het hier nooit anders geweest is. Dat er reeds ge neraties schoolkinderen in hasjwalmen opgegroeid zijn, dat het woord van dominee en pastoor al de cennia het ene oor in en het andere uit gaat en dat de Griekse beginselen net zo goed de Hollandse zouden kunnen heten. Een misverstand. Zelfs Amsterdam, het Sodom en Gomorra van vrijdenkerij en libidineus gedrag, was in de jaren zestig geen vrijplaats voor homoseksue len. Er waren een paar etablissementen waar nich ten zich veilig konden voelen. De eigen sociëteiten, op de Zeedijk het Mandje en in de Leidsepleinbuurt de Fiacre, een ontmoetingsplaats voor acteurs, me- diavolk, dansers en ondernemende studenten. Rond urinoirs hing wat opgewonden en geïnteres seerd manvolk rond, dat zodra er een uniform in zicht kwam, angstig een straatje omliep. Onder de toonbank van durfallerige sigarenboeren lag een stapeltje prikkelliteratuur. Naturistenbladen vol ech te kerels. Forse biceps, stoeren petten boven een blote tors, maar de edele delen netjes verpakt in badkledij. En in de donkerte van parken en bosscha ges gebeurde heimelijk wat. Niet zoals nu op be schutte parkeerplaatsen langs de grote weg, waar vanaf de schemering de ene na de andere zoekende heer in alle openheid aanlegt, quasi de benen strek kend een paar meter vigileert en vervolgens in het struikgewas verdwijnt. Het ging werkelijk onopval lend. Wie niet wist, waar hij zijn moest, zag niets bij zonders. De eerste georganiseerde dub homoseksuele stu denten had de grootst mogelijke moeite een zaal voor zijn maandelijkse ontmoetingsfeest te huren en einsjgljjy® Regressief,katbolifike.stqdftntgr- vereniging bereid gevonden was de eigen kroeg ter beschikking te stellen,,weigerde een deel van het vaste barpersonéef op die avond dienst.'Bang om" zelfs achter de omheining van de toog niet veilig te zijn voor geil schennende handen. Homoseksualiteit was tot dertig jaar geleden een heus taboe, Gerard, toen nog van het, Reve had met zijn openlijke affichering van zijn geaardheid een emancipatoire functie. Het COC, niet voor niets een letterwoord waarin het begrip homoseksualiteit op geen enkele manier voorkomt, gaf een gedegen cul tureel blad uit, Dialoog, waarmee geziene figuren als dezelfde Van het Reve, de geletterde uitgever Jo- han Polak en de spraakmakende weekbladjournalist Jan Rogier bewezen dat flikkers ook tot niveau in staat waren, Nederland, en zelfs Amsterdam, was nog niet toe aan acceptatie van wat indertijd verhul lend deviant gedrag genoemd werd. Buiten de grote stad was het nog erger. Ton van Reen, chroniqueur van het katholieke Noord-Lim burgse, beschrijft dat nu, na zijn 'Roomse meisjes', 'In het donkere zuiden' en 'Het winterjaar', in 'Bran dende mannen'. Een meeslepend verteld verhaal over twee jongens in de Peel. Alle benauwenis, alle ontkenning en aile tragiek die het leven van de dorp se homoseksueel bepaalden. Niemand die het the ma durft te bespreken, ledereen beseft dat er iets aan de hand is met de jonge André, de vrijgezelle import-beambte Christiaan en de getrouwde oom Chrit, maar iedereen ontkent het feitelijke probleem en kijkt de andere kant op tot het te laat is. Ook de homoseksueel zeif. Die duikt onder in een nauwe lijks geconsumeerd huwelijk, past zich aan en groeit zodoende scheef. Het is geen fantasie die Van Reen hier beschrijft, maar de gruwelijke werkelijkheid van toen. Een op feiten gebaseerde herinnering. Want hoeveel tater volledig voor hun homoseksualiteit uitkomende mannen hadden in die tijd niet een wettige, vrouwe lijke, echtgenote? Albert Mol, Leen Jongewaard en Hans Warren, om het opsomminkje slechts tot een paar bekende kunstenaars te beperken. Zoals vrouwen nu soms pas na jaren huwelijk en eni ge kinderen ontdekken meer van de andere kant te zijn, zo dachten homoseksuele mannen in die tijd dat hun geaardheid niet veel meer was dan een jeugd-, misschien beter jongensbevlieging. In het echtelijke bed zouden ze over deze fase heen- groeien, hoopten ze en voorspelden deskundige psychiaters. Jarenlang is er nog, internaatsvoorbeel den in de hand, gediscussieerd of de gerichtheid op het eigen geslacht niet aangeleerd was. Het liberale Nederland van nichtenkit, cruise plaats, dark room, herensauna en escort-tules is deze sfeer van afwijzing vergeten. Niet verbazingwekkend na tuurlijk, in tijden van vrijheid verdwijnt het beeld van slavernij en onderdrukking, maar het kan geen kwaad die periode opnieuw te belichten. Niet alleen omdat het goed is terug te kijken en gerechtigheid te doen aan diegenen die onder de bekrompenheid van eertijds geleden hebben, maar vooral omdat on der het mom van nieuwe gelijkheid het liberale ge- dachtengoed onder vuur ligt. Andere culturen denken anders en het tolerante Ne derland heeft daar alle begrip voor. Terecht in theo- rie'maar zodra dit betekent dat hier geaccepteerde waarden opnieuw bevochten moeten worden, is het f i ln Z'oht. Allochtone leerlingen die weigeren zich te laten onderwijzen door vrouwelijke leerkrachten «ie mogelijk homoseksuele onderwijzers bedrei gen, moet desnoods met harde hand geleerd wor den hoe hoog het Nederland' van nu emancipatie van vrouwen en homo's in het vaandel heeft. Ruim denkendheid is prima, maar zodra die de liberale warden aantast, moet zelfs de tolerantste geest (,™arte kousen hullen. Desnoods fundamen- ter bescherming van de vrijheid. stgoed- telijk nden. n woningen. Een piramide is gezichtsbedrog Door Max Steenberghe Als hij niet kaal was, zou vader met de handen in het haar zitten. Want wat moet je met zo'n zoon? „Echt geen stomme jongen: VWO qfgemaakl,, en in afwachting van de universiteit wilde hij reizen. Zocht dus geld." Zoon werd benaderd door een kennis van een vriend van een ken nis, die hem uitnodigde voor een informatie avond. „Als je maar niks tekent," had vader hoofdschuddend gezegd, want vaders geloven maar zelden in geld dat uit de lucht komt val len. „Toen hij thuiskwam, zag ik het al aan zijn gezicht. Had dus getekend. Wat hij tekende weet hij niet eens precies. Alleen dat hij nu zes mille op tafel moet leggen, wat over een paar maanden tienduizenden guldens ople vert. Zomaar. Je zou zo'n jongen toch..." Hoofdschuddend kijkt hij naar de familiefoto aan de muur. Pa liet het er niet bij zitten. „Niet alleen voor dat jong, maar ik kan opdraaien voor zijn schulden en daar heb ik niet mijn hele leven voor kromgelegen." Hij ontbood de kennis van de vriend van de kennis die hem het sys teem uitlegde: als zijn zoon een nieuw lid aan bracht, kreeg zoon 1150 gulden. Van het tweede nieuwe lid krijgt hij hetzelfde, maar van het derde lid 2950. En als de nieuwe leden nieuwe leden aanbrengen, kan zoon weer beuren. De rest van het geld gaat 'naar bo ven', hoger de organisatie in. „Mooi hè, en geen piramidespel," sprak de kennis trots met een tabel in de hand. „Wacht," zei pa, en be gon de zaak anders uit te tekenen. En hield al gauw een piramide omhoog. „Nou, die vent zag water branden. Hij schaamde zich. En te kende zelfs een papier om mijn zoon te vrij waren." Dat liep dus goed af voor de zoon, hoewel hij twee dagen later weer een aanbod kreeg om goud-opties door te verkopen. Hoe meer ver koop, hoe groter de winst. Maar nu stonk hij er niet meer in. En daarmee is hij een van de weinigen die de danse macabre van het pira midespel ontsprong. Want honderden, dui zenden, honderdduizenden Nederlanders hebben naar schatting vierhonderd miljoen gulden uitstaan in piramidespelen. Allen zijn gouden bergen beloofd. Een enke ling zal ze ook krijgen. Het merendeel kan naar de centen fluiten. En als ze pech hebben, ook naar al hun spaargeld, hun auto, hun huis, hun toekomstig loon, hun vrienden, ken nissen, familie en wie ze nog meer uit hun di recte omgeving bergopwaarts wilden helpen, maar uiteindelijk de put induwden. Kettingbrief Piramidespelen zijn variaties op de aloude kettingbrief. Jaap koopt voor vijftig piek een brief met vijf namen van Joep. Joeps naam staat onderaan de rij. Jaap maakt 50 piek over naar de bovenste naam, schrijft de brief twee keer over, maar laat die bovenste naam weg en zet de zijne onderaan. Joep schuift daardoor een plaatsje naar boven. Als Jaap zijn twee brieven verkoopt, heeft hij zijn ei gen geld terug, en is het wachten tot hij op zijn beurt bovenaan is gekomen, waarna hij zestien keer vijftig piek krijgt. Een helder spel. Maar even zo helder was het verzoek in de vertelling, waarin een man zich liet belonen via de velden van een schaak bord. Op het eerste vakje wilde hij een graankorrel, op het volgende twee, op het daaropvolgende 4, dan 8,16,32, 64 enzovoorts. Het leek beschei den, het kwam bij het 64e vak neer op de wereldop brengst. En zo loopt ook elk piramides pel vroeg of laat kapot: de onderkant van de piramide verbreedt zich razendsnel, waar door je binnen twintig ronden al heel Neder land als lid zou hebben. Dat kan niet, er ko men geen nieuwe leden, het spel stort in en de mensen aan de top gaan er met het geld van door. Het voorbeeldspel heeft bestaan, heette Coin Liberté, en werd in 1994 voor de rechter ge sleept. Volgens het openbaar ministerie was het een kansspel, ontbrak dus de benodigde vergunning en werd kansspelbelasting ontdo ken. Maar tot aan de Hoge Raad werd Coin Liberté vrijgesproken: bij een kansspel is de speler afhankelijk van het lot, en hier kon hij zijn winstkansen verhogen door brieven te verkopen. De Eindhovense getuige-deskundige prof. dr. B van der Genugten, hoogleraar aan de KUB, vindt het nog steeds een gemiste kans. „Want het is wel degelijk een kansspel: als het spel instort heeft de onderste laag geen kans ge had om winst te maken," zegt hij. Alsof hij boodschappenlijstjes maakt, zo tovert hij re kenvoorbeelden te voorschijn. „Onzin," con cludeert hij. „en dan was dit nog een vrij net spel." Agressief Want het kan ook anders. Zoals bij het spel Titan. In plaats van een inleg van een paar tientjes tot een paar snippen wil Titan meteen 5990 gulden. En vreemd genoeg stikt het van de klanten. Echt vreemd is dat ook weer niet. Titan werkt ongemeen agressief op de mensen in. Nie mand wil met naam in de krant, omdat ieder een voor geheimhouding tekende, met een boete van minimaal elf mille. Maar vier spre ken we er, en het verhaal is elke keer hetzelf de. „Je wordt viavia benaderd. Meegesleept naar een motel- of andere zaal voor informatie. De complete BMW en Mercedes-folder staat voor de deur. Wie binnen wil, moet eerst het zwijg- contract tekenen, omdat 'deze kans niet voor iedereen is, alleen voor slimmerikken als jij'-" Binnen steken mannen met staartjes in strakke pakken verhalen af met een hoog Tjakka-gehalte. 'Wie wil er rijk worden? handen om hoog!'. In sneltreintempo racen ze door het sys teem heen (- dat van zoonlief -) met moeilijk han teerbare getal len Het gaat te snel voor aantekeningen, het is niet na te rekenen. En dan moet je tekenen." „Wie geen geld heeft, heeft geen probleem: je kunt ter plekke een lening afsluiten. Aarzel aars worden apart genomen. Krijgen drie, vier bulldozer-types aan tafel. Eentje staat achter je en blaast in je nek. Allemaal hebben ze hun pen klaar, allemaal praten ze op je in, en overal om je heen wordt geschreeuwd en gejuicht als weer iemand is toegetreden tot de familie. Nee, niks over nadenken, je krijgt al leen deze ene kans, nu of nooit. Nou, na zeven, acht van die uren teken je." Handgranaat Zo gezellig is het echter ook niet In de familie. In Oss kreeg een marketing manager een handgranaat onder zijn BMW 735i. In Oister- wijk werd een manager beroofd van de op brengst van een avond in De Druiventros te Berkel-Enschot: 180.000 gulden. Detail: de overvallers bleken ex-bodyguards van Titan. Toen Coin Liberté ondanks de vrijspraak toch werd opgeheven - wegens de slechte publici teit - kwamen door een overval 60.000 che ques voor 20 miljoen gulden in het criminele circuit. In Sluis werd een manager gegijzeld door de concurrentie: hij moest oprotten. De burgemeester wil de bijeenkomsten in zijn ge meente verbieden. Maar dat kan niet. Nog niet. De spelen zijn moeilijk aan te pakken. Toen destijds Golden Ten als kansspel was aangemerkt, verdween dat spel als sneeuw voor de zon. Maar pirami despelen zijn geen kansspelen. En dus kan de politie niks doen. „Het is geen oplichting, want iedereen tekent vrijwillig, en het ligt volgens de organisatie aan henzelf als het geld niet terugkomt," aldus de Eindhovense politiewoordvoerder Gilsing. Belangengroep In Friesland bleek dat zo frustrerend dat bri gadier Olijerhoek uit Harlingen namens het korps informatie-avonden organiseert. „Dat is uitgegroeid tot een belangengroep. Via een vragenlijst verzamelen we informatie. Door wie ben je benaderd, waar was de bijeen komst, wie was er, hoe werd je behan deld, wat heb je getekend, hoeveel heb je betaald, en hoe en waar en aan wie." Nee, Olijerhoek is zelf geen speler. „Mag niet: in ons korps mag je niet op het werk werven. Lach aar, agenten zijn gewilde spelers, onze deelname betekent im mers dat het vast wel eerlijk is. In Amsterdam deed de politie op zo'n schaal mee, dat agen ten niet meer bij elkaar in de wagen wilden. En de Mokumse poltie mag dan ook privé niet meer spelen." Directe aanpak is er niet. Olijerhoek: „Ze in timideren wel, maar blijven altijd net binnen de wet." Wel deelt hij enthousiast de info van zijn vragenlijst rond: „De belasting en de ECD (Economische Controle Dienst) zitten te popelen". Fiscuswoordvoerder Van Zon grin nikt: „Als we een aanslag kunnen opleggen, zullen we dat niet nalaten." Kansspelbelas ting kan niet, maar als de leden nieuwe con tracten verkopen, is dat een activiteit, dus werk, dus wordt loonbelasting ontdoken. En over het schenkingsrecht is het laatste woord ook niet gezegd. Waardepapieren De ECD boekte deze week succes. De dienst bewaakt onder andere het bankverkeer, vast gelegd in bankwetten. Wacht eens, de spel- contracten kunnen geld opleveren. Dus zijn het waardepapieren. Het zijn effecten, vond de ECD. En pakte meneer Arie Stok op, uit vinder van het Orpiton-spel, wat met een in gewikkelde goud-constructie werkt. Stok moest zich voor de economische politie rechter verdedigen wegens overtreden van de WTE en WTK (Wet Toezicht Effectenverkeer en -Kredietwezen). Dinsdag deed de rechter uitspraak in een veel pagina's tellend vonnis vol 'mitsdiens'. Nee, volgens de letter van de wet waren het geen effecten, al opperde de rechter zelf een wetswijziging. Wel kreeg Stok een boete van 25 mille wegens het 'be drijfsmatig invorderen van geld' en dat mag zo niet volgens de WTK. De officier dook on middellijk de papieren in om te bestuderen hoe hij deze kierende deur nu verder open kan wringen. Dat moet hij ook wel, want ook mi nister Zalm zei nu definitief een wet te willen die de spelen verbiedt. Watervlug Dat zal niet meevallen, want de wet moet wa terdicht zijn, en de spel-organisatoren zijn watervlug. Er zijn honderden, duizenden va riaties mogelijk, en mede daarom liet De Ne derlandse Bank een officiële waarschuwing uitgaan tegen als 'beleggingsclub' opererende spelen. Dat de spelen een smet op de geldhandel wer pen is ook een doorn in het oog van de Vereni ging Consument en Geldzaken, een club met 6000 leden. Deze lanceerde eveneens een plan: gebruik de colportage-wet. Die eist dat handel bekrachtigd wordt met een duidelijk contract in tweevoud, dat binnen acht dagen kan worden opgezegd. Van de Titan-contrac ten bestaan geen kopieën en de originelen gaan allemaal in de BJViW-kofferbak. Een informatienummer raakte overbelast toen binnen drie dagen 800 meldin gen binnenkwamen. De spelen zijn inmiddels ui teraard ook het internet opgegaan. En al is er een waarschuwing-site TEKENING MATT RIJNDERS (www.worldonlme.nl/~withaar/) er zijn ook cyberspace-spelen: bij www.Vanilla.de wordt de speler uitgenodigd zijn geld te 'accumul eren'. Eerlijk is eerlijk, zeggen Van der Genugten, Olijerhoek, de fiscus, de ECD en iedereen: er zijn ook mensen die wel scoren. Niet alleen de vage figuren aan de toppen, maar ook een en kele 'burger'. Johan is er zo een. Johan is in valide en woont - hij vindt het zelf een goeie grap - in een flat met uitzicht op het belas tingkantoor. Johan speelde mee in het Duitse Jokerspel, een open kettingbrief-variant. Hij pakte het professioneel aan, bleef de door hem opgezette piramides volgen. Als iemand zijn brieven niet snel kon doorverkopen, kocht Johan ze terug en probeerde een andere vriend of kennis. Hij maakte eigen formulie ren, antwoord-enveloppen, kon dagenlang rondbellen om te kijken hoe de stand was en zag zijn moeite beloond: in driekwart jaar kwam ruim een ton binnen. Maar toen waren zijn kennissen op en bloedde zijn piramides - hij had er zo'n twaalf lopen - dood. En dat blijft het gros overkomen: een doodlo pende weg. Vandaar ook dat - wederom deze week - ruim honderd gedupeerden zich na een Internet-actie achter de Enschedese ad vocaat mr. J. de Jong van Lier schaarden, die het inleggeld van één klant terugkreeg en dat zelfde nu bij in totaal vijf spelen wil probe ren. Suriname Zo trekt langzaam de mist op rond de pirami de-spelen, al blijft een gerucht onbevestigd: dat een gigantische piramide zich in Surina me aan het ontwikkelen is. Hier is het nog niet opgedoken. Maar een van de meest centrale vragen blijft open. Waarom? waarom stinken mensen in dit soort spelen? Het woord piramidespel klinkt al verdacht, en wie gelooft er nog in een sys teem waar je door enkel papier te verspreiden rijk kunt worden? Een rondgang langs de psychologische facul teiten van vier universiteiten levert niets op. De wetenschappers weten het niet. Het zal met goklust te maken hebben, met hebzucht, met naïviteit. „In de open vormen heeft het iets weg van een loterij, als je geluk hebt, zit je bovenaan in de piramide, en kun je scoren. Heb je pech, dan zit je onderin en dan vang je niks." Het spel klinkt te mooi om waar te zijn. En ben je eenmaal binnen, dan komt blijkbaar intimidatie om de hoek kijken, en kun je niet meer terug. Politiman Olijerhoek: „Toch kan dat goed lukken. Wij Nederlanders zijn te braaf. We hebben getekend, en dus doen we mee, terwijl het wettelijk niet meer is dan een intentiever klaring. En ook die geheimhouding is niet wettig." Of de spelen uitgebannen worden, blijft een vraag. Want het publiek wil het, tegen beter weten in. En allemaal tegelijk. Ook de echte piramides werden door massa's gebouwd. Maar die zijn vrijwel allemaal jam merlijk omgekomen. In de koningsgraven lig gen slechts enkelingen begraven...

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 45