OCENTEN orp 'Het is mengeling van gêne en vermaak' DE STEM Ursul de Geer tussen vakantievierend Nederland Vormgever Benno Holland Art Fair met 70 galerieën Zeeuws Meisje als computergestuurde heldin rremsela overleden Schetsen van Lennon te zien in Amsterdam ess- werker m/v Henry Rollins is een muzikale krachtpatser D1 2710 Volksschool West Brabant uwkartonnages Dure VPRO-serie geschikt voor de hele familie ART 1997 ZIE RAG AZZI OP ACHTERPAGINA - D6 Gids ZATERDAG 29 MAART 1997 ica van morgen. rd) MUNICATIE voor: rchologie n. Indische keuken ■inaamse keuken naar Mw. M. v. Gaans rniastraat 61 CB Roosendaal 6)165-55 19 03 Gorp Vouwkartonnages in Tilburg is middelgroot modern grafisch bedrijf tecialiseerd in het vervaardigen van lakkingsdrukwerk. zoeken op korte termijn een: nedewerker die wij zoeken heeft tot et verrichten van rneerkleuren ontages en plaatvervaardiging voor rllenoffset. et bedienen van een step-en-repeat achine. et archiveren van montages en het op ail houden van archiefbestanden, et bewerken van digitale gegevens op ple Macintosh apparatuur, et onderhouden van contacten met de hograaf. ïidingseisen: Is basis heeft hij/zij de opleiding rafische MTS, GT gevolgd. rrder verwachten wij van de ndidaat dat hij/zij zelfstandig en :uwkeurig kan werken en stress- rstendig is. :n u belangstelling heeft voor deze ture gelieve uw schriftelijke sollicitatie chten aan Mevr. E. van Gorp. ruwkartonnages bv >st 10 Postbus 4055 >urg 5004 JB Tilburg i 32 35 Amsterdam (anp) - De vormgever, binnenhuisarchitect en voor vechter van de homorechten Benno Pjemsela is donderdag overleden. Dat heeft een goede vriend bevestigd. Premsela is 76 jaar geworden. Hij leed aan buikvlieskanker. Ursul de Geer (51), gees telijk vader van het ge prezen en verguisde va kantieprogramma 't Is hier Fantasties. Sinds kort ook écht vader. Van Fleur. Vijftien jaar vol leyballer in de eredivi sie. Acteur, regisseur, presentator, plus een boek in de maak. „Ik ben niet zo eenduidig. Als iets lukt, is er wel weer wat anders dat ik ook leuk vind." Door Anjavan den Akker Zijn boek is nog lang niet af. En met het tempo van twee hoofdstukken in pak weg vier jaar zal dat ook nog wel even duren. Een roman die zich afspeelt in het adellijke milieu waar Ursul de Geer vandaan komt. Niet auto-biogra fisch overigens. „Ik heb nog het laatste restje feoda lisme van voor de oorlog meegemaakt. Daar is veel over te vertellen." „Een uitnodiging bijvoorbeeld werd in de derde persoon gesteld. 'Meneer en mevrouw - laten we zeggen Bicker Caarten - hebben het genoegen jonkheer Ursul de Geer uit te nodigen voor het avondfeest, hetwelk zij zich voor stellen te geven op die en die da tum.' Als antwoord ging je van tevoren je visitekaartje afgeven en schreef je een briefje terug. 'Het zal voor Ursul de Geer een eer en genoegen zijn gevolg te ge ven aan de zo vriendelijke uitno diging van de heer en me vrouw...'" „Ooit had een vriendje van me geschreven: 'Het zal voor mij een eer en genoegen zijn gebruik te maken van de zo vriendelijke uit nodiging...' Komt-ie op dat feest je, hangt zijn briefje op de wc met het onderschrift: 'Gebruik maken doen wij van de wc.' Wij vonden dat verschrikkelijk." Nee, in zijn boek zal het hoofd stuk premier De Geer niet wor den aangesneden. Dirk de Geer, de neef van zijn opa, de minister president die in 1940 onder druk van koningin Wilhelmina mee ging naar Engeland, waarna hij een oneervolle overeenkomst met de Duitsers wilde sluiten. Plat „Er is geen moment dat ik aan deze kwestie denk, tenzij iemand haar weer oprakelt. Dat heeft toch helemaal niks met mij te maken? De geschiedenisleraar zei vroeger altijd: 'Vind je het goed dat ik dit onderwerp behandel?' En dan zei ik: 'Ga je gang. Dan vertel ik straks wel mijn verhaal, als ik het er niet mee eens ben. Bat vond hij prima. Ik herinner me ook nog dat ik ooit voor de PSP optrad in Den Haag met een politiek cabaret en na afloop mijn reiskosten moest declareren. 'De Geer... van die minister-pre sident? vroegen ze. Het heeft to taal geen zin hier nog lang over te praten, want het zegt helemaal niets over mij of mijn program- Vader en moeder De Geer leven Hij is vandaag al gecremeerd. Dat de plechtigheid zo snel plaatshad, was op eigen verzoek. Premsela wilde zijn naaste vrien den zo de kans geven in alle rust afscheid te nemen. Twee weken geleden gaf Premse la nog een interview aan De Volkskrant: „Ik zie doodgaan als een avontuur. Binnenkort, of weet-ik-veel wanneer, staan mij dus allemaal onbekende dingen te wachten. Dat is toch span nend? Een stervensproces moet je op dezelfde wijze waarop je hebt geleefd. Positief." De joodse Ben no Premsela overleefde de Twee de Wereldoorlog door onder te duiken. Doordat hij de jodenver volging had overleefd, had hij na de oorlog het gevoel dat niets hem meer kon deren. Dat maakte hem sterk als homo in een tijd dat homoseksualiteit nog veroor deeld werd. Hij trad toe tot het jonge COC en zou uiteindelijk voorzitter worden. In 1963 zette hij samen met Jan Vonk zijn ei gen ontwerpersbedrijf op. Hij werd steeds belangrijker in de kunstwereld. Beroemd werden zijn zogenoemde Lotek-lamp in een kubusvorm van ijzerdraad en het katoenen lusjestapijt waar mee de firma Van Besouw we reldwijd succes oogstte. Door Gerrit van den Hoven Zijn eerste grote liefde was de beeldende kunst, maar die werd door zijn tweede liefde volledig weggedrukt. Als John Lennon bij een galerie vroeg of hij zijn tekeningen mocht exposeren was het antwoord altijd: 'ja, maar dan willen we wel dat je gi taar speelt en zingt bij de opening'. Waarop Lennon vriendelijk bedankte. Ursul de Geer: „Mensen die echt iets uit te huilen hebben, kunnen direct bij mij terecht. Ik zie er groot en sterk uit, maar ben in wezen een emotioneel mens." foto dijkstra beiden nog. 't ls hier fantüsties, waarin zoonlief vakantievierend Nederland opzoekt, is niet hun favoriete programma. „Meestal vinden ze het erg plat. Mijn vroe gere talkshow bij de NCRV von den ze wel leuk." ,,'t Is hier fantasties blijft mijn hoofdbaan, Showtime doe ik er bij. Ze hebben mij weieens ge zegd dat ik als een rare meneer over die campings loop. Er zit een licht ironische toon in mijn pro gramma. Wellicht vormt die de sleutel tot het succes." „Het idee is uit totale verbijste ring geboren. Ik werd ooit eens aan tafel gevraagd bij een stelle tje kickboksers en ik dacht: hier had een camera bij moeten staan. Natuurlijk verbaas ik me soms over dingen. Zoals die misterver- kiezingen laatst op de Canarische Eilanden, waarbij mannen aller lei buitengewoon seksueel getinte spelletjes moesten doen. Dat gaat m'n verstand te boven." „Ik heb makkelijk praten. Ik doe dingen die ik leuk vind. Maar als je van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat vervelend werk moet doen om een béétje te kunnen le ven, maakt dat natuurlijk ver schil. Die mensen kunnen einde lijk eens van God los. Hoeven geen ja en amen te zeggen tegen hun baas. De meesten houden niet van vreemd eten, dus wordt het Broodje Amsterdam. Twee weken schnitzel, erwtensoep en gehaktballen. Andere vakantie gangers gaan culturele dingen bekijken. Die worden intellec tueel heel erg geprikkeld en ko men met prachtige foto's thuis. Maar zij hebben niet zoveel gela chen als het publiek in mijn pro gramma. Sommigen zijn twaalf dagen bezopen geweest en heb ben zich helemaal suf gelachen." „Ikzelf doe het soms bijna in mijn broek. Het is een soort mengeling van gêne en vermaak. Iets dat ik niet ken uit mijn jeugd. Dit pro gramma maakt het bouwpakket compleet. De cirkel is rond." „Ik ben lang een flierefluiter ge weest. Zat na mijn studies econo mie en andragologie, die ik niet heb afgemaakt, bij het toneel. Linkse gezelschappen. Deed van alles. „Ik ben niet zo eenduidig. Als iets lukt, is er wel weer wat anders dat ik ook leuk vind." Ommekeer Rond mijn dertigste kwam de ommekeer. Bij De Nieuwe Kome die had ik het wel gezien en bo vendien was mijn relatie naar de klote. Ik wilde een tijdje weg. Voor Cuba kreeg ik geen visum, kennelijk was ik niet links ge noeg. Ben vijf maanden in de VS geweest en twee maanden in En geland. Toen heb ik bedacht dat ik terug moest naar mijn wortels. Ik ontdekte dat ik liever naar Brahms luister dan naar Stock- hausen. Die linkse periode had zich voornamelijk in mijn hoofd afgespeeld." „Ik heb nooit broodangst gehad. Kan met heel weinig toe. Heb als toneelspeler om de zoveel tijd in de ww gelopen. Eerlijk gezegd, ik ben een buitengewoon matig ac teur. Regisseren is het enige dat ik echt goed kan. Verder ben ik heel goed in het omgaan met mensen. Mensen die echt iets uit te huilen hebben, kunnen direct bij mij terecht. Ik zie er groot en sterk uit, maar ben in wezen een emotioneel mens. Er zijn veel te veel vrouwen die mijn grote schouders gebruikt hebben zon der te weten dat ik zelf ook wei eens mijn hoofd wilde neerleg gen. Dat formele zit aan de bui tenkant. Ik ben een aardige, maar ook moeilijke man." „Ik hoop dat mijn dochter later zal zeggen dat ik haar veel aan dacht heb gegeven. Emotionele aandacht. Mijn eigen vader heeft me voornamelijk intellectuele aandacht geleverd. Hij was kunstschilder, nam ons mee naar tentoonstellingen. Vader kon prachtig vertellen, maar zei heel weinig over zichzelf. Het ging al tijd over cultuur en de politiek. Er kwam eens een vriendje langs. Toen vroeg mijn vader aan dat jongetje wat hij vond van het Va ticaans Concilie. Hij meende dat je dat als gymnasiast van dertien, veertien moest weten. Nou, je be grijpt dat vriendje dacht: hier moet ik niet meer wezen." Gehaktballen „Mijn ouders rookten niet en dronken niet. Er werd vroeger bij ons thuis nooit een biertje of een borrel geschonken. Toch maak ten wij als kinderen veel lol. Maar je kon niet zomaar door de keuken naar binnen lopen. Als er iemand kwam eten, moest je dat van tevoren aankondigen. Ik ging op zoek naar gezinnen waar wel van alles kon. Kwam veel bij tan- tje Sjaan en Ome Jaap, de ouders van een volleybalvriendje. Ik heb vijftien jaar in de eredivisie ge speeld. Hij werkte als vertegen woordiger in nietjes en nietma chines. Het was 't gezelligste ge zin dat ik me kon bedenken. Op zondag kwam het biljart op tafel en hij had duiven. Daar bouwden we hokken voor. In de auto mee naar een motorcross. En je kon altijd blijven eten, dan werden de gehaktballen verdeeld. Een to taal ander leven. Toch vond ik het altijd heel leuk om weer thuis te komen. Ik hoop dat Fleur, mijn dochtertje van één, dat later ook heeft." „Het ouderschap is voor mij het ultieme mens-zijn. Bij vrouwen is dat natuurlijk nog veel sterker. Papa's zijn totaal anders dan ma ma's." „Ik leer heel veel van Fleur. Ik kan uren naar haar kijken. Ik ben 51 en dus een oudere pa. Er zijn hiervoor absoluut momenten ge weest dat ik een kind wilde. Maar op de eerste plaats hoort daar een vrouw bij." „Soms kijk ik met lichte jaloezie naar al die vakantievierende jon geren die nachten kunnen door gaan, dat haal ik fysiek niet meer. Zij hebben bovendien een heel le ven voor zich en het verdriet nog niet in hun tenen gevoeld. Of ik dat weieens voel? Als ik de we reld beschouw op mijn meest se rieuze momenten kan ik erg ver drietig worden. Over kwetsuren die mensen elkaar kunnen toe brengen, liefdes die verloren gaan. Gelukkig biedt het leven enorme mogelijkheden voor troost." Deze week opende in galerie Im maculate Conceptions in Amster dam een expositie met een kleine honderd drukken van tekeningen van de in 1980 in New York ver moorde ex-Beatle. De tentoonstelling is in nauwe samenwerking met Lennons we duwe Yoko Ono tot stand geko men. Het is 28 jaar geleden dat het toen net getrouwde echtpaar zijn intrek nam in het Hilton Ho tel in Amsterdam om daar in bed een openbaar pleidooi te houden voor de vrede. Het Amsterdamse hotel speelt ook in op de tentoon stelling door gedurende de expo sitie de suite van Lennon en Ono van toen voor een prijs van 750 gulden per nacht inclusief cham pagne, bloemen en ontbijt te ver huren. Want John Lennon betekent ook nu nog business. De prints zijn gedrukt in een oplage van 300 en zijn ook te koop. Wie wil, kan bij de galerie een print kopen die vervolgens in New York wordt besteld. De prijzen variëren, de goedkoopste druk kost 1000 gul den, de duurste fl. 12.000. John Lennon was een fanatiek te kenaar en hij wilde ook graag er kenning als beeldend kunstenaar. Yoko Ono heeft op zich genomen Johns werk aan de hele wereld te laten zien. Ze selecteerde werk uit de schetsboeken van Lennon en kleurde een aantal tekeningen zelf in. In 1986 verschenen de eerste serie drukken. In Amster dam zijn ook twee tekeningen te zien die nog niet eerder waren te zien. Power to the people uit 1978 verscheen eerder als ansichtkaart bij de lp Some time in New York (1972). A day in the life (1970) is een cartoon-achtige tekening van Lennon. Lennon volgde aan het einde van de jaren vijftig de kunstacademie in Liverpool. In 1970 trok zijn eerste expositie met beeldend werk in Londen grote belangstel ling. Vanwege een vermeend por nografisch karakter werd een deel van de tentoongestelde wer ken door de politie in beslag ge nomen. In Amsterdam is een serie druk ken te zien met afbeeldingen uit zijn schetsboeken. Ook zijn er te keningen uit Bag One, de serie schetsen die hij voor Yoko maak te bij het huwelijk en uit Karui- zawa Series, tekeningen van Len non in 1977 gemaakt in Japan. Expositie 'John Lennon: The ballad of John Yoko' in Immaculate Conceptions World Art Gallery, Max Eeuweplein 45, Amster dam, t/m 26 mei. Open di t/m zondag 12-18 Den Haag (anp) - Zeventig voornamelijk Nederlandse galeries exposeren hun koopwaar tot en met dinsdag 1 april in het Con gresgebouw in Den Haag. De bezoeker van de Holland Art Fair krijgt in één klap een indruk van wat er op dit moment aan be taalbare moderne kunst te koop is. Voor minder dan 1000 gulden kan al een schilderij worden ge kocht, Devonshire Street van Martin Grover bijvoorbeeld. De kunst in het Congresgebouw is niet echt de top, is waarschijnlijk evenmin voor de eeuwigheid en is niet grensverleggend. Leuke ver rassingen zijn er wel, zoals de schilderijen van de Russin Laris- sa Naumova, het superrealis tische werk van Ramon Lombar- te en de genoeglijke dikke dames in olieverf van Ada Breedveld. De kunst op de Holland Art Fair is vervaardigd tussen 1900 en nu. Behalve de zeventig handelaren exposeren zestien kunstenaars hun eigen werk, onder wie Patty Harpenau en Evert van Hemert. Van onze rtv-redactie Nederland in de nabije toe komst: het land is één grote fi le van autowrakken waarin Mensen wonen en werken. Geen plek is meer onbe bouwd, er is geen boom of grasspriet meer te bekennen. Slechts de augurk, met de Productie waarvan augurken- baron August Horks de mach- hgste man van het land is ge worden, wil nog gedijen. ?en harteloze man in een harte- °ze wereld is Horks. Hij dreigt zijn dochter dreigt kwijt te raken, 3 !j verjaardag vergeet omdat hij meer aandacht heeft °or het megaproject waarvoor hij de laatste windmolen van het land wil laten wijken. Maar dan vliegt daar ineens Zeeuws Meisje door de lucht, om dochterlief uit de klauwen van geboefte te red den en vader nader tot haar te brengen. Eind goed, al goed. Titel Zeeuws Meisje is de titel van de zevendelige familieserie die van af zondag in de programmering van VPRO's Villa Achterwerk is opgenomen. De jeugdtelevisie- afdeling van die omroep had al een en ander gepresteerd om trots op te zijn. Met deze geheel uit ei gen middelen geproduceerde dra maproductie - de duurste in de geschiedenis van de afdeling, waarmee bewezen is dat Zeeuws niet per se synoniem voor zuinig is - laat de omroep andermaal zien dat ze de jeugdige kijker se rieus wenst te nemen en niet wil bedelven onder nóg meer van de grauwe, meest Amerikaanse mid delmaat die op andere kindernet- ten heerst. Ouderwets escapisme, maar dan computergestuurd, dat is Zeeuws Meisje geworden. Het is alsof de vliegende non in Batman's Got ham City is terechtgekomen. In een apocalyptisch decor, dat voor een groot deel met computertech nieken tot stand is gekomen, wordt de eeuwige strijd tussen goed en kwaad uitgevochten. En in de eerste twee afleveringen, die afgelopen week tijdens een voorvertoning in Tuschinski in Amsterdam waren te aanschou wen, trok - goddank - goed aan het langste eind. Tot opluchting van de duizend met zelfgemaakte oorijzers getooide basisscholie ren die voor de première waren uitgenodigd. Oorijzers Zeeuws meisje - een rol die actri ce Roos Ouwehand op het lijf lijkt geschreven - is Hollands welvaren in de zure wereld die Nederland in het scenario van Robert Alberdingk Tijm is ge worden. Met haar oorijzers vangt ze signalen op van mensen in nood, die terstond op haar bij stand kunnen rekenen. Een vette laag van hel en doem ligt over het land dat in Zeeuws Meisje is geschapen, onder de re gie van de aan de Arnhemse Ho geschool voor de Kunsten afge studeerde Norbert ter Hall. Het lijkt de voedingsbodem waarop naar macht en materialisme hun kerende megalomanen als Horks bij uitstek kunnen gedijen. Maar in de persoon van Zeeuws Meisje flikkert in deze futuristische ver sie van de Staat der Nederlanden op gezette tijden een oud-Hol landse waarde als nuchterheid op, nét voldoende om de zaak niet helemaal uit de klauwen te laten lopen. Familiedrama van het be tere soort, op zondagochtend. Opstaan dus, of de video aan. Serie 'Zeeuws meisje', zondag, Nederland 3,10.30 uur In stijl uitgedoste kinderen bij de presentatie van de tv-serie Zeeuws meisje'. foto willem middelkoop

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33