Robeco biedt beleggers geen houvast Shell gaat in Duitsland zelf kruidenieren bij pompstations Stevige winstgroei verzekeraar Fortis Protest houdt aan Achtduizend banen verdwijnen Werknemers nemen sanitair bedrijf van Philips over 'Klacht Easyjet over prijsoorlog gegrond' Verlies havenconcern HES flink gegroeid Sam Sam Kleintje extra Kleintje A6 terraslopers Met spoed ervaren DJ's DE VRIES DESTEM ECONOMIE A7 'Toeleggen op eigen marketing' 'Geen gedwongen ontslagen door fusie Thyssen en Krupp' Saudische prins Waleed nu ook in cruisevaart Meer rust voor chauffeurs van touringcars ECONOMIE KORT Driehonderd banen weg bij GUO Moret Ernst Young vergroot omzet Ericsson levert netwerk aan Telfort Poot verbest bodemprocedure Chipshol Daimler-Benz weer ruim op winst RT 1997 treet al ds I P pany I m. mours ical odak P r ric ack. ach. inten nanc. :h buck nv chn. ouse corp ;h 68/. 70'/, m 50 36 90'/, 29'/, 1114 69'/, 42'/. 8'/. 105/, 77/, 25/, 71s/, 15/, 30s/, 115/, 30'/. 28'/, 111 83 77 105 31'/, 105 57 54'/, 55 136'/. 23/. 29s/, 35'/. 65 90 135'/, 120/. 40/. 44'/, 175'/, 51 104 108'/, 53s/, 189/. 79'/, 18/, 24/, 22 26/03 7014 68/, 70 75'/, 51'/, 35 89/. 291/. 11 73'/ 44 8'/, 105'/. 77 2514 72'/, 15s/, 29 113'/, 30'/ 29'/, 109 8) 78 109'/, 31/, 103 55 53'/, 55/, 140s/. 23s/ 29'/, 36/, 64'/, 90 134'/, 125'/. 41 45/, 177'/. 52 105'/, 109/, 52/. 191 79/, 18'/, 24/ 23/ eskoers ge koers oers gisteren n 'en laim ividend "an bieden aan /laten 'en en ex dividend ;n en dividend aan en laten ex dividend aan en bieden ex dividend 3,00 3,00 1,50 1,30 0,70 a 0,60 0,40 0,30 11,50 a 11,80 b 8,90 a 8,70 3,50 3,60 43,00 44,00 24,80 25,30 17,20 17,30 2,80 2,50 98,50 b 106,00 a 16,40 18,00 11,50 13,50 8,50 9,50 5,80 b 6,50 b 1,40 1,20 8,00 6,90 10,50. AO, oo 14,00 12,00 18,00 15,60 23,£0 ,JMP. ,b 21,00 18,00 2,60 b 2,60 6,30 4,80 6,80 5,20 5,70 6,20 3,80 3,50 6,00 5,10 3,90 4,30 a 2,50 3,00 1,70 1,80 0,90 110 3,90 4,60 a 2,90 3,70 33,90 35,00 27,00 28,10 21,90 22,50 15,90 10,80 b 16,50 11,80 3,00 2,70 1.00 1,20 14,40 a 14,50 5,00 5,50 b 5,00 4,50 2,00 0,80 4,20 2,00 28,00 32,00 1,60 a 1,20 1,70 a 1,50 Café aagt voor het komende zomerseizoen glazenhalers en bar- personeel. ,lin. leeftijd 18 jr. Alleen hr. soil. m. pasfoto t.a.v. Mevr. E. Hilker p.a. Café Sam Sam, Markt 2, 4811 XR Breda Een plaatsen: resultaten boeken. 295,-. Ook boot-caravan iordelig gestoff. bankstei- l kussens. Velour over- ,95. Vitrage v.a. 4,95. EN EN OPHANGEN, draperieën en model- Dr. Struyckenstr. 99 ond. KOOPAVOND, esloten. koel/vriesCOMB. 2-dri- tot, nieuw, weg. verhuiz- tOO.-. 0165- 52943L__^- JELKAST Zanusi 2clrs ven vriesvak t1Da' 3-5013830. Gasfornuis Etna sn, wit, tel. 0162^32123], Maak een reclame mef een Het helpt- I I I 1 I DONDERDAG 27 MAART 1997 Hamburg/Rotterdam (anp) - Shell wil de komende drie jaar eenderde van zijn benzinesta tions in Duitsland voorzien van een uitgebreide Shell- shop. pe Nederlands-Britse oliemaat schappij heeft in Duitsland geko zenvoor de eigen formule van ge makswinkels en niet voor een sa menwerkingsverband met een grote winkelketen, zoals in Ne derland met Albert Heijn is ge beurd. Shell Duitsland maakte woensdag in Hamburg bekend dat de onder neming 500 tot 600 van haar 1700 tankstations wil voorzien van mi ni-supermarkten, die vooral ge maksartikelen als snacks, snoep goed en 'impulsaankopen' aanbie den. Het assortiment van de win kels bij de Duitse Shell-stations is nog achtergebleven bij die in an dere landen, met name de Vere nigde Staten en Groot-Brittannië. „De tankstations van het Duitse Shell staan voor een ingrijpende verandering", aldus directeur Th. Korsmeier. „Stond tot nu toe de verkoop van brandstoffen op de voorgrond, nu wil de onderne ming door de uitbouw van de Shell select-shops een grote sprong tot detaillist maken." Korsmeier onderstreept dat een cultuuromslag nodig zal zijn om de uitgebreide Shell-shops tot een succes te maken. „We moeten ons het denken van de detaillist eigen maken. We moeten afraken van het apotheken-imago van tank stations." Oliemaatschappijen zien in de verkoop van gemaks producten een goede methode om de winstgevendheid van de benzi nestations te verbeteren. Nederland is tot nu toe het enige land waar Shell bij de uitbouw van zijn gemakswinkels gekozen heeft voor samenwerking met een grote detaillist. De maatschappij wil in Nederland circa 300 van de 750 stations voorzien van een winkel, ofwel volgens de eigen convenience-formule of wel een AH-winkel. Via Airmiles werkt Shell in Nederland al langer sa men met Albert Heijn. Botterdam (anp) - Robeco, beheerder van 87 miljard gulden ver mogen, weet absoluut niet wat de aandelenbeurzen gaan doen. „Tussen nu en eind volgend jaar komt er een correctie van enige omvang", is het enige dat conjunctuurspecialist bij uitstek en lid van de Robeco-directie Jaap van Duijn weet te zeggen. „Het is moeilijk voor beleggers die alsnog willen instappen", tobt directievoorzitter P. Korte- weg. Stap je in op top en ga je vervolgens verliezen incasseren of kijk je toe en mis je de boot?" „Er zit geen duidelijke lijn in de huidige situatie", aldus Van Duijn gisteren tijdens de presen tatie van de jaarverslagen van beleggingsfondsen Robeco, Ro- linco en Rorento. Wel voorziet de Robeco-top op de Amsterdamse beurs de komende jaren minder goede prestaties. Het rendement van de Neder landse beurzen zal de komende jaren niet meer dan 10 procent gemiddeld zijn. „Dat is dan al prachtig", aldus Korteweg. Van af februari 1991 steeg de Amster damse beurs met 220 procent of wel 37 procent per jaar. Maar de Nederlandse beurs was dan ook erg goedkoop. „Ik weet niet te kiezen", zegt Korteweg vertwijfeld als hij spreekt over de twee scenario's ie zijn instituut voor mogelijk houdt. Maar in beide gevallen komt er wel een beurscorrectie. Trekt de economische groei in Europa verder aan en blijft de Amerikaanse economie op stoom, dan verhogen de monetaire auto riteiten de rentes met als gevolg een correctie op de obligatie- markten. „De aandelenmarkten zijn hier tegen niet bestand", voorziet Korteweg. Een ander scenario is het uitblij ven van de economische opleving in Europa, terwijl de Amerikaan se economie krimpt. Dan valt de winstgroei tegen en komt er mo gelijk ook een beurscorrectie. Maar voor de langere termijn blijven aandelen volgens Robeco nog steeds populair. De financië le instelling gaat zich de komen de jaren meer toeleggen op de ei gen marketing. In het binnenland wil de vermogensbeheerder zich profileren via het moederconcern Rabobank, dat de spaarders ac tief wil wijzen op alternatieve vormen van beleggen. „We heb ben een sterke distributie nodig", aldus Korteweg. Robeco zal de Rabobank veel intensiever gaan aansturen vanuit de Rotterdamse unit Marketing Particulieren. In het buitenland probeert Robe co nog enkele vermogensbeheer ders over te nemen, om zo aan massa te winnen. De Rotterdam mers willen eind 2001 op 150 mil jard aan beheerd vermogen zit ten. Eind 1996 was dat 81,5 mil jard. Het beleggingsfonds1 Robeco 11,5 miljard) behaalde vorig jaar een beleggingsresultaat van 28,6 procent. Rolinco 6,1 miljard), dat over de hele wereld belegt in groei-aandelen liet een rende ment zien van 25,2 procent. Utrecht (anp) - De Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar Fortis heeft de winst vorig jaar met 16 procent opgevoerd tot 731 miljoen ecu, omgerekend bijna 1,6 miljard gulden. Het fi nanciële conglomeraat (onder meer Amev, VSB Bank en sinds kort MeesPierson) spreekt zelf van een buitengewoon goed jaar. Voor 1997 verwacht Fortis verdere winstgroei. Personeel van het Duitse staalbedrijf Thyssen tijdens een protestbijeenkomst in Duisburg. :,sm„ I s - OU! 1 341 I .A ■V"' Fortis is vorig jaar veel geld kwijt geraakt aan de aanstaande invoe ring van de euro en de aanpassing van computerprogrammatuur in verband met het jaar 2000. Al met al heeft Fortis hiervoor een voorziening getroffen van 343 miljoen gulden voor belasting. Na aftrek van belastingen is For tis 187 miljoen gulden kwijt aan 3e euro en het zogeheten millen- nium-buck. De Nederlandse activiteiten de len het goed. Het verzekerings bedrijf zag de winst met 12 pro eent stijgen tot 535 miljoen. De ontwikkeling van het bankbe drijf was volgens Fortis eveneens Positief. Het resultaat liep echter met 1 procent terug tot 174 mil joen. De lichte neergang was te wijten aan de reservering in ver band met de euro en de jaar 2000- problematiek. Ook een reorgani satie van de valutatransacties bij dochterbedrijf GWK (Grenswis selkantoren) zorgde voor extra kosten. Door Frans Wijnands Bonn - Bij de staalfusie tussen de concerns Thyssen en Krupp-Hoesch vallen geen ge dwongen ontslagen. De minis ter van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen, Wolfgang Clement (SPD) kreeg die toezegging in de loop van gisteren zowel van Krupp-chef Gerhard Cromme, als van Thyssen-president Dieter Vogel. Wel zullen beide concerns de ko mende vier, vijf jaar in totaal achtduizend arbeidsplaatsen af bouwen, maar Clement noemde dat 'sociaal draaglijk'. Een aantal arbeidsplaatsen was immers al voorbestemd om te verdwijnen voordat er van een fusie sprake was. De staalarbeiders van de hoogovens in Duisburg zullen niet door die afbouw van arbeids plaatsen worden getroffen. Door herschikking en nieuwe investe ringen zullen alle hoogoven-ar beiders in die stad aan het werk kunnen blijven. In Dortmund daarentegen zal het grootste deel van de nu nog 5.700 banen in de staal vervallen. Maar met inves teringen van ruim 1 miljard mark in die stad willen de beide samen werkende concerns nieuwe ar beidsplaatsen scheppen en zor gen voor plaatsvervangend werk in andere bedrijfsonderdelen dan de staal. In het Roergebied werd gisteren op tal van plaatsen nog gestaakt en massaal vergaderd. Maar de druk is overal van de ketel. Van daag wordt het werk weer hervat. De vakbonden reageerden opge lucht op het staal-akkoord en stemmen in met het fusiecon tract. De werknemersvertegenwoordi gers in de onderneminmgsraden - vooral bij Krupp - blijven scep tisch. Zij eisen schriftelijke toe zegging dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen en hebben daartoe zelfs een ultimatum tot 7 april gesteld. Jaren geleden be loofde Krupp bij de overname van Hoesch óók voor plaatsver vangend werk te zullen zorgen maar daar is niets van terecht ge komen. Volgens alle betrokkenen bij de staalfusie ontstaat er nu een zeer levensvatbaar bedrijf: 'de num mer één onder de Europese staal concerns', aldus een duidelijk te vreden minister Clement. Dubai (rtr/anp) - De steenrij ke Saudische prins al-Waleed bin Talal breidt zijn scala aan belangen in internationale ondernemingen uit met een deelneming in de Noorse re derij Norwegian Cruise Lines (NCL). Hij koopt voor 20 mil joen dollar nieuw uit te geven aandelen van NCL. De 40-ja- hge Waleed, een neef van ko ning Fahd, heeft naam ge maakt met spraakmakende investeringen. Vorige week nog nam hij een belang van 5 procent in de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA. Ook liet hij via een tus senpersoon weten in het noodlijdende Fokker geïnte resseerd te zijn. Eerder stak de prins geld in Euro Disney en het Londense kantorencomplex Canary Wharf. J Philips stoot de laatste tijd in hoog tempo aller lei ondernemingen af die buiten de kernactivitei ten vallen. Zo ook het be drijf Philips Sanitair dat deze maand door twee werknemers werd over genomen. Nu het bedrijf je zelfstandig is, denken de directeuren snel te zullen groeien. „We kun nen nu eindelijk allerlei verfrissende ideeën uit voeren", zeggen zij. Door Monique van den Braak Nuenen - Niet meer dan lo gisch. Zo omschrijven de nieuwe directeuren van het sanitaire bedrijf de verzelf standiging van het voormali ge Philips-bedrijf. Philips Sanitair, inmiddels om gedoopt tot Rezi, ontstond meer dan zestig jaar geleden toen het concern besloot het overschot aan bakeliet te gebruiken dat vrijkwam bij de productie van ondermeer radio's. „Van dit te veel aan bakeliet werden asbak ken, deurklinken en wc-brillen gemaakt. Meer dan vijftien jaar geleden zijn we bij de productie De twee werknemers Joseph Haspers (l) en Wim Vogel die deze maand het sanitair bedrijf van Philips hebben overgenomen, mon teren een nieuw toiletreservoir. foto ton de hond van toiletzittingen en reservoirs al overgestapt op kunststof. Vooral daarom is de afstoting van het sanitaire bedrijf een ui termate logische stap", zegt Jo seph Haspers, een van de twee nieuwe directeuren. Afstoten Bij Rezi (een samenvoeging van reservoirs en zittingen) in Nue nen werken vier mensen in vaste dienst. Maar dat zullen er snel meer worden als het aan de twee directeuren ligt. Haspers - die al ruim 20 jaar bij het bedrijf werk- t - speelde al geruime tijd met plannen om het bedrijf over te nemen. Toen Philips-topman Boonstra bekendmaakte dat hij in versneld tempo alle niet-kern- activiteiten wilde afstoten, heeft hij samen met collega en mede directeur Wim Vogel dezelfde dag nog een brief op de bus ge daan. Onderdeel uitmaken van een groot bedrijf als Philips had vol gens de directeuren zowel grote voor- als nadelen. „Binnen Phi lips was het erg prettig om mee te profiteren van de grote kennis die in huis is op uiteenlopende terreinen als financiële econo mie, commercie en onderzoek", zegt Haspers. „Minder aange naam was het grote aantal men sen dat kritiek wil leveren op het beleid, al dan niet gepast. Als je meeloopt in een groot geheel moet je telkens wachten tot je aan de beurt bent. Nu we een veel plattere structuur hebben kunnen we snellere en meer uit dagende beslissingen nemen." Enkele voordelen van de Philips- paraplu die nu wegvallen, wor den ondervangen door een om- zetgarantie van maximaal drie jaar. Rezi mag in deze overbrug gende jaren bovendien gebruik blijven maken van de kennis van Philips. „Wat ons betreft zal die overbruggingsperiode echter zo kort mogelijk zijn", zegt direc teur Vogel die al vanaf 1985 de inkoop verzorgt. „Wij zullen in de bestaande kanalen streven naar meer afzet. Hierbij gaan we uit van het idee dat je hongeriger bent als je voor jezelf werkt. Dan zie je namelijk meteen waar je het allemaal voor doet." Toiletzittingen Rezi levert (via de groothandel voor ondermeer projectontwik kelaars en architecten) toiletzit tingen en -reservoirs voor de so ciale en minder dure woning- Brussel (anp) - De klacht van EasyJet tegen KLM over prijs- dumping op de route Amsterdam-Londen lijkt gegrond. Den Haag (anp) - Touringcar chauffeurs krijgen meer rust tijd. Werkgevers- en werkne mersorganisaties regelen dat in de CAO die april ingaat. Bovendien gaat KNV Busver voer betere werkomstandig heden voor de chauffeurs af dwingen via haar stichting Keurmerk. Met de Rijks Verkeers Inspectie (RVI) sluit KNV Busvervoer een contract af voor de controle op de naleving van de nieuwe regels. De maatregelen om de werkdruk van de tourchauffeurs te vermin deren zijn een reactie op het rap port dat KNV Busvervoer en de vervoersbonden CNV en FNV hebben laten instellen naar aan leiding van busongevallen. De re sultaten van de studie noemen de betrokken organisaties 'schok kend', zo hebben ze gisteren tij dens de presentatie in Den Haag laten weten. Eenderde van de chauffeurs die zijn ondervraagd, zegt wel eens achter het stuur bijna in slaap te zijn gevallen. Van hen geeft 31 procent aan dat ze geregeld zo overbelast zijn dat ze eigenlijk niet in staat zijn de terugtocht te aanvaarden. Zij kunnen niet de voorgeschreven acht uur rusten. Die situatie komt vooral voor tij dens pendelritten naar de sneeuw en de zon. NV Busvervoer wil dat chauf feurs voorafgaande aan een pen delrit twaalf uur vrij zijn en een dag na elke pendel rust krijgen. De rust/slaapttijd tussen heen- en terugrit gaat van acht naar elf uur. De Vervoersbond CNV maakt zich in het CAO-overleg sterk voor ruimere rustperiodes. De onderhandelingen over de CAO worden waarschijnlijk don derdag afgerond. Door de tourchauffeurs meer rust te geven, loopt Nederland in de Eurojo'a voorop. „We willen ook collega's in andere landen ervan overtuigen dat dit soort maatre- geken noodzakelijk zijn voor de veiligheid van het busvervoer", zegt voorzitter D. Vermaat van KNV Busvervoer. De bus is vol gens nog steeds het veiligste ver voermiddel is. „Maar elk ongeval is er natuurlijk een te veel", De garantie dat elk Nederlands busbedrijf de ruimere rusttijden voor chauffeurs gaat hanteren, kan Vermaat overigens niet ge ven. „Het gaat", zo erkent hij, „niet om wettelijke regels. We nemen aan dat die er er komen. Zolang dat nog niet het geval is, moeten we het hebben van de mogelijkheid om de betere werk omstandigheden af te dwingen via de Stichting Keurmerk. Een busbedrijf kijgt alleen een certi ficaat als het aan de eisen van die stichting voldoet." De touropera tors, verenigd in de ANVR, doen alleen zaken met busonderne mingen die een certificaat heb ben. Dat is vernomen van betrouwba re bronnen bij de Europese Com missie, die de klacht officieel in behandeling heeft. Een onderzoeksteam van de com missie viel een maand geleden onverwacht het hoofdkantoor van de KLM binnen naar aanlei ding van de Easyjet-klacht over concurrentievervalsing. De stuk ken die daar zijn aangetroffen, zijn nu in Brussel aan een eerste onderzoek onderworpen. Het kan nog maanden duren voordat een diepgaande analyse van deze gegevens is voltooid, tenzij de inspecteurs op een ge heim memo stuiten dat de prijs- dumping bevestigt. Mocht de KLM op grond van de analyse in overtreding blijken, dan zal de commissie volgens de klachtenprocedure een officieel bezwaarschrift indienen. De Ne derlandse luchtvaartmaatschap pij heeft dan een paar maanden de tijd om haar verweer te geven of haar beleid aan te passen. EasyJet startte afgelopen zomer de procedure in Brussel tegen KLM. De kleine maatschappij, die begin vorig jaar een prijzen oorlog ontketende op de route naar Londen, meent dat de KLM een artikel van de Europese wet geving overtreedt. Dat bepaalt dat ondernemingen geen mis bruik mogen maken van hun do minante marktpositie. De Neder landse luchtvaartmaatschappij ontkent echter dat ze een machts positie heeft. bouw. Vandaar ook dat modellen met veel design niet tot het as sortiment behoren. De eigen matrijzen van Rezi zijn vrij neu traal van kleur en vorm omdat ze niet door de huiseigenaar of huurder zelf worden uitgezocht maar geleverd worden aan min stens vijftig woningen tegelijk. De fabrieken die de Rezi-pro- ducten maken staan in België, Duitsland en Engeland. De groei zal in het begin nog vooral betrekking hebben op het assortiment. Het Nuenense be drijf hoopt in de toekomst met luxere producten voor luxere woningen te kunnen leveren. Vooral van inbouwreservoirs voor toiletten wordt veel ver wacht. Volgens Haspers vindt er veel verandering plaats in de sanitai re sector. „De laatste jaren is steeds meer aandacht voor het milieu en geluidsoverlast", zegt hij. „Dat zien wij behalve in be tere mogelijkheden voor recy cling van kunststof ook aan de waterbesparing per spoelbeurt. We hebben een groot assortiment reservoirs die een spoelonderbre- king (een zogenaamde 'spaar- knop') hebben waardoor er min der water wordt verbruikt. Was voorheen negen liter een stan- daardmaat, nu is dat nog maar zes. En wie weet kan het sanitair in de toekomst allemaal nog wel veel zuiniger worden gemaakt." Rotterdam - Bij het GUO, een van de vier uitvoeringsinstellingen van werknemersverzekeringen, verdwijnen driehonderd van de 1100 arbeidsplaatsen. De uitvoerder gaat een reorganisatie door voeren met het oog op de privatisering van de sociale verzeke- ringsmarkt in het jaar 2000. Dit heeft bestuurder L. Wijnen van de FNV Dienstenbond gezegd. Van de acht grote districtskantoren zullen er vijf overblijven. Het aantal managementfuncties gaat terug van vijf naar drie. De kan toren krijgen een andere opzet. Het eerste kantoor nieuwe stijl gaat 1 april open in Arnhem. De vakbonden hebben van de directie van GUO te horen gekregen dat de reorganisatie waarschijnlijk zonder gedwongen ontslagen kan plaatsvinden. Rotterdam - De accountantsorganisatie Moret Ernst Young heeft haar omzet vorig jaar met 12 procent vergroot tot 826,4 mil joen. Zonder overnames groeide de omzet met 10 procent. Van de vier onderdelen groeide de accountancy slechts matig, met 2 pro cent tot 456,5 miljoen gulden. Accountancy is goed voor 55 pro cent van de omzet. Moret Ernst Young beleefde, net als branchegenoten, veel ple zier aan de management consultance-afdeling. Bepalend waren de economische groei en de toenemende behoefte bij het bedrijfsleven aan uitbesteding. De omzet steeg met 33 procent tot 106,4 miljoen gulden. De belastingadviseurs van de groep brachten f 199 miljoen aan omzet binnen, 13,7 procent meer dan het voorgaande jaar. Rijen - Ericsson BV gaat voor 65 miljoen gulden een telecommuni catienetwerk bouwen voor Telfort BV, de joint venture van British Telecom (BT) en de Nederlandse Spoorwegen (NS). Oplevering van het netwerk vindt in gedeelten plaats vanaf 1 juli van dit jaar, wanneer de Nederlandse markt voor telecommunica tiediensten wordt geliberaliseerd. Vanaf die datum zal Telfort lan- 1 'deiijk haar diensten-aanbieden via haar eigen-nationale glasvezel netwerk. Ericsson levert de centrales en de programmatuur voor deze diensten. Telfort maakt in haar samenwerkïng-met de NS ge bruik van het glasvezelnet dat de NS naast haar railverbindingen heeft aangelegd. Den Haag - De Wassenaarse planoloog Jan Poot heeft bakzeil ge haald in een bodemprocedure over Chipshol Forward, een project ontwikkelaar nabij de luchthaven Schiphol. De voormalige direc teur en oprichter van Chipshol Forward blijft aan de kant staan, ondanks een aandelenbelang van 40 procent. Ook is hem een pu blicitair straatverbod in verband met Chipshol Forward opgelegd. Dat maakte een woordvoerder namens de familie Poot bekend. De rechtbank in Den Haag heeft gisteren uitspraak gedaan in de bo demprocedure. Poot gaat in hoger beroep. In mei vorig jaar verloor Poot al in dezelfde zaak een kort geding. Hiertegen heeft hij spoedappel aangetekend. De uitspraak in deze kwestie laat nog steeds op zich wachten. Het hof verwacht nu op 22 april uitspraak te doen. Stuttgart - Daimler-Benz, qua omzet het grootste industriecon cern van Duitsland, is na het rampjaar 1995 weer duidelijk op de goede weg. Gisteren liet het concern weten dat de bedrijfswinst vorig jaar is uitgekomen op 2,4 miljard mark. Netto bedraagt de winst 2,8 miljard mark. Branehekenners zeggen dat het beleid van topman Jürgen Schrempp, de terugkeer naar de kernactiviteiten, duidelijk vruch ten heeft afgeworpen. De resultaten zijn beter dan was verwacht. „Het concern verdient weer echt geld", zo heet het. In 1995 leed Daimler-Benz een verlies van 5,7 miljard mark, het grootste verlies dat zich ooit in de geschiedenis van het Duitse be drijfsleven heeft voorgedaan. Dat was het gevolg van enorme af schrijvingen, onder meer op Fokker (voormalig onderdeel van dochterbedrijf Dasa) en AEG. Rotterdam (anp) - Het havenconcern HES Beheer heeft in 1996 een zwaar verlies geleden van 64 miljoen gulden. Voor 49,7 mil joen werd dit verlies veroorzaakt door de kosten voor de sane ring van dochter EBS, European Bulk Services. In 1995 leed HES ook al 32,7 mil joen gulden verlies, waarvan 17 miljoen viel toe te schrijven aan reoganisatielasten. Het bedrijfre- sultaat over 1996 kwam uit op 14,6 miljoen negatief, vergeleken met een minus van 16,1 miljoen in 1995. Voor dit jaar verwacht HES een bescheiden positief bedrijfsresul taat, dankzij de reorganisatie maatregelen die de kosten moeten terugdringen. De omzet, in 1996 gedaald met 12,8 procent tot 162,3 miljoen gulden, gaat wel nog iets omlaag. De solvabiliteit van HES is er door het zware velies in 1996 be paald niet beter op geworden: het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal nam af van 29,4 naar 13,8 miljoen. De voor naamste aandacht van het HES- bestuur zal de komende twee jaar dan ook uitgaan naar een verbete ring van de balansverhoudingen. Doelstelling voor 1998 is een sol- vabiliteitsratio van 40 procent. HES heeft zijn aflossingen op be staande leningen inmiddels be vroren tot 1999. ABN Amro heeft in februari een lening verstrekt van 25 miljoen, op voorwaarde dat de schuldenlast de komende twee jaar wordt verminderd. De lagere omzet bij HES schrijft het havenbedrjf toe aan het klei nere aanvoervolume bij EBS, een anderé productmix en minder op brengsten uit huren en bewerkin gen. Ondanks het lagere aanvoer volume wist EBS haar marktaan deel in de agribulk te verbeteren. Het marktaandeel in de minerale bulk bleef gelijk. Bij European Bulk Services greep HES vorig jaar voor de vierde keer naar het reorganisatiemes. In februari van dit jaar werd een akkoord bereikt met de bonden over een sociaal plan voor 276 van de 650 werkne mers die EBS kwijt wil. Verder worden de terminals in de Vul- caanhaven en de Botlek gesloten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7