Robeco biedt
beleggers
geen houvast
Shell gaat in Duitsland zelf kruidenieren bij pompstations
Stevige winstgroei
verzekeraar Fortis
Protest houdt aan
Achtduizend banen verdwijnen
Werknemers nemen sanitair bedrijf van Philips over
'Klacht Easyjet over
prijsoorlog gegrond'
Verlies havenconcern
HES flink gegroeid
Sam Sam
Kleintje
extra
Kleintje
A6
terraslopers
Met spoed
ervaren DJ's
DE VRIES
DESTEM
ECONOMIE
A7
'Toeleggen op eigen marketing'
'Geen gedwongen ontslagen door fusie Thyssen en Krupp'
Saudische prins
Waleed nu ook
in cruisevaart
Meer rust voor
chauffeurs van
touringcars
ECONOMIE KORT
Driehonderd banen weg bij GUO
Moret Ernst Young vergroot omzet
Ericsson levert netwerk aan Telfort
Poot verbest bodemprocedure Chipshol
Daimler-Benz weer ruim op winst
RT 1997
treet
al
ds
I
P
pany
I
m.
mours
ical
odak
P
r
ric
ack.
ach.
inten
nanc.
:h
buck
nv
chn.
ouse
corp
;h
68/.
70'/,
m
50
36
90'/,
29'/,
1114
69'/,
42'/.
8'/.
105/,
77/,
25/,
71s/,
15/,
30s/,
115/,
30'/.
28'/,
111
83
77
105
31'/,
105
57
54'/,
55
136'/.
23/.
29s/,
35'/.
65
90
135'/,
120/.
40/.
44'/,
175'/,
51
104
108'/,
53s/,
189/.
79'/,
18/,
24/,
22
26/03
7014
68/,
70
75'/,
51'/,
35
89/.
291/.
11
73'/
44
8'/,
105'/.
77
2514
72'/,
15s/,
29
113'/,
30'/
29'/,
109
8)
78
109'/,
31/,
103
55
53'/,
55/,
140s/.
23s/
29'/,
36/,
64'/,
90
134'/,
125'/.
41
45/,
177'/.
52
105'/,
109/,
52/.
191
79/,
18'/,
24/
23/
eskoers
ge koers
oers gisteren
n
'en
laim
ividend
"an bieden
aan /laten
'en en ex dividend
;n en dividend
aan en laten ex dividend
aan en bieden ex dividend
3,00
3,00
1,50
1,30
0,70
a
0,60
0,40
0,30
11,50
a
11,80
b
8,90
a
8,70
3,50
3,60
43,00
44,00
24,80
25,30
17,20
17,30
2,80
2,50
98,50
b
106,00
a
16,40
18,00
11,50
13,50
8,50
9,50
5,80
b
6,50
b
1,40
1,20
8,00
6,90
10,50.
AO, oo
14,00
12,00
18,00
15,60
23,£0
,JMP.
,b
21,00
18,00
2,60
b
2,60
6,30
4,80
6,80
5,20
5,70
6,20
3,80
3,50
6,00
5,10
3,90
4,30
a
2,50
3,00
1,70
1,80
0,90
110
3,90
4,60
a
2,90
3,70
33,90
35,00
27,00
28,10
21,90
22,50
15,90
10,80
b
16,50
11,80
3,00
2,70
1.00
1,20
14,40
a
14,50
5,00
5,50
b
5,00
4,50
2,00
0,80
4,20
2,00
28,00
32,00
1,60
a
1,20
1,70
a
1,50
Café
aagt voor het komende
zomerseizoen
glazenhalers en bar-
personeel.
,lin. leeftijd 18 jr. Alleen
hr. soil. m. pasfoto t.a.v.
Mevr. E. Hilker
p.a. Café Sam Sam,
Markt 2, 4811 XR Breda
Een
plaatsen:
resultaten boeken.
295,-. Ook boot-caravan
iordelig gestoff. bankstei-
l kussens. Velour over-
,95. Vitrage v.a. 4,95.
EN EN OPHANGEN,
draperieën en model-
Dr. Struyckenstr. 99
ond. KOOPAVOND,
esloten.
koel/vriesCOMB. 2-dri-
tot, nieuw, weg. verhuiz-
tOO.-. 0165- 52943L__^-
JELKAST Zanusi 2clrs
ven vriesvak t1Da'
3-5013830.
Gasfornuis Etna
sn, wit, tel. 0162^32123],
Maak een
reclame mef een
Het helpt-
I I I 1 I
DONDERDAG 27 MAART 1997
Hamburg/Rotterdam (anp) -
Shell wil de komende drie jaar
eenderde van zijn benzinesta
tions in Duitsland voorzien
van een uitgebreide Shell-
shop.
pe Nederlands-Britse oliemaat
schappij heeft in Duitsland geko
zenvoor de eigen formule van ge
makswinkels en niet voor een sa
menwerkingsverband met een
grote winkelketen, zoals in Ne
derland met Albert Heijn is ge
beurd.
Shell Duitsland maakte woensdag
in Hamburg bekend dat de onder
neming 500 tot 600 van haar 1700
tankstations wil voorzien van mi
ni-supermarkten, die vooral ge
maksartikelen als snacks, snoep
goed en 'impulsaankopen' aanbie
den. Het assortiment van de win
kels bij de Duitse Shell-stations is
nog achtergebleven bij die in an
dere landen, met name de Vere
nigde Staten en Groot-Brittannië.
„De tankstations van het Duitse
Shell staan voor een ingrijpende
verandering", aldus directeur Th.
Korsmeier. „Stond tot nu toe de
verkoop van brandstoffen op de
voorgrond, nu wil de onderne
ming door de uitbouw van de
Shell select-shops een grote
sprong tot detaillist maken."
Korsmeier onderstreept dat een
cultuuromslag nodig zal zijn om
de uitgebreide Shell-shops tot een
succes te maken. „We moeten ons
het denken van de detaillist eigen
maken. We moeten afraken van
het apotheken-imago van tank
stations." Oliemaatschappijen
zien in de verkoop van gemaks
producten een goede methode om
de winstgevendheid van de benzi
nestations te verbeteren.
Nederland is tot nu toe het enige
land waar Shell bij de uitbouw
van zijn gemakswinkels gekozen
heeft voor samenwerking met een
grote detaillist. De maatschappij
wil in Nederland circa 300 van de
750 stations voorzien van een
winkel, ofwel volgens de eigen
convenience-formule of wel een
AH-winkel. Via Airmiles werkt
Shell in Nederland al langer sa
men met Albert Heijn.
Botterdam (anp) - Robeco, beheerder van 87 miljard gulden ver
mogen, weet absoluut niet wat de aandelenbeurzen gaan doen.
„Tussen nu en eind volgend jaar komt er een correctie van enige
omvang", is het enige dat conjunctuurspecialist bij uitstek en lid
van de Robeco-directie Jaap van Duijn weet te zeggen.
„Het is moeilijk voor beleggers
die alsnog willen instappen",
tobt directievoorzitter P. Korte-
weg. Stap je in op top en ga je
vervolgens verliezen incasseren
of kijk je toe en mis je de boot?"
„Er zit geen duidelijke lijn in de
huidige situatie", aldus Van
Duijn gisteren tijdens de presen
tatie van de jaarverslagen van
beleggingsfondsen Robeco, Ro-
linco en Rorento.
Wel voorziet de Robeco-top op de
Amsterdamse beurs de komende
jaren minder goede prestaties.
Het rendement van de Neder
landse beurzen zal de komende
jaren niet meer dan 10 procent
gemiddeld zijn. „Dat is dan al
prachtig", aldus Korteweg. Van
af februari 1991 steeg de Amster
damse beurs met 220 procent of
wel 37 procent per jaar. Maar de
Nederlandse beurs was dan ook
erg goedkoop.
„Ik weet niet te kiezen", zegt
Korteweg vertwijfeld als hij
spreekt over de twee scenario's
ie zijn instituut voor mogelijk
houdt. Maar in beide gevallen
komt er wel een beurscorrectie.
Trekt de economische groei in
Europa verder aan en blijft de
Amerikaanse economie op stoom,
dan verhogen de monetaire auto
riteiten de rentes met als gevolg
een correctie op de obligatie-
markten.
„De aandelenmarkten zijn hier
tegen niet bestand", voorziet
Korteweg.
Een ander scenario is het uitblij
ven van de economische opleving
in Europa, terwijl de Amerikaan
se economie krimpt. Dan valt de
winstgroei tegen en komt er mo
gelijk ook een beurscorrectie.
Maar voor de langere termijn
blijven aandelen volgens Robeco
nog steeds populair. De financië
le instelling gaat zich de komen
de jaren meer toeleggen op de ei
gen marketing. In het binnenland
wil de vermogensbeheerder zich
profileren via het moederconcern
Rabobank, dat de spaarders ac
tief wil wijzen op alternatieve
vormen van beleggen. „We heb
ben een sterke distributie nodig",
aldus Korteweg. Robeco zal de
Rabobank veel intensiever gaan
aansturen vanuit de Rotterdamse
unit Marketing Particulieren.
In het buitenland probeert Robe
co nog enkele vermogensbeheer
ders over te nemen, om zo aan
massa te winnen. De Rotterdam
mers willen eind 2001 op 150 mil
jard aan beheerd vermogen zit
ten. Eind 1996 was dat 81,5 mil
jard.
Het beleggingsfonds1 Robeco
11,5 miljard) behaalde vorig jaar
een beleggingsresultaat van 28,6
procent. Rolinco 6,1 miljard),
dat over de hele wereld belegt in
groei-aandelen liet een rende
ment zien van 25,2 procent.
Utrecht (anp) - De Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar
Fortis heeft de winst vorig jaar met 16 procent opgevoerd tot
731 miljoen ecu, omgerekend bijna 1,6 miljard gulden. Het fi
nanciële conglomeraat (onder meer Amev, VSB Bank en sinds
kort MeesPierson) spreekt zelf van een buitengewoon goed jaar.
Voor 1997 verwacht Fortis verdere winstgroei.
Personeel van het Duitse staalbedrijf Thyssen tijdens een protestbijeenkomst in Duisburg.
:,sm„ I s - OU! 1 341 I .A ■V"'
Fortis is vorig jaar veel geld kwijt
geraakt aan de aanstaande invoe
ring van de euro en de aanpassing
van computerprogrammatuur in
verband met het jaar 2000. Al
met al heeft Fortis hiervoor een
voorziening getroffen van 343
miljoen gulden voor belasting.
Na aftrek van belastingen is For
tis 187 miljoen gulden kwijt aan
3e euro en het zogeheten millen-
nium-buck.
De Nederlandse activiteiten de
len het goed. Het verzekerings
bedrijf zag de winst met 12 pro
eent stijgen tot 535 miljoen. De
ontwikkeling van het bankbe
drijf was volgens Fortis eveneens
Positief. Het resultaat liep echter
met 1 procent terug tot 174 mil
joen. De lichte neergang was te
wijten aan de reservering in ver
band met de euro en de jaar 2000-
problematiek. Ook een reorgani
satie van de valutatransacties bij
dochterbedrijf GWK (Grenswis
selkantoren) zorgde voor extra
kosten.
Door Frans Wijnands
Bonn - Bij de staalfusie tussen
de concerns Thyssen en
Krupp-Hoesch vallen geen ge
dwongen ontslagen. De minis
ter van Economische Zaken
van Noordrijn-Westfalen,
Wolfgang Clement (SPD)
kreeg die toezegging in de
loop van gisteren zowel van
Krupp-chef Gerhard Cromme,
als van Thyssen-president
Dieter Vogel.
Wel zullen beide concerns de ko
mende vier, vijf jaar in totaal
achtduizend arbeidsplaatsen af
bouwen, maar Clement noemde
dat 'sociaal draaglijk'. Een aantal
arbeidsplaatsen was immers al
voorbestemd om te verdwijnen
voordat er van een fusie sprake
was. De staalarbeiders van de
hoogovens in Duisburg zullen
niet door die afbouw van arbeids
plaatsen worden getroffen. Door
herschikking en nieuwe investe
ringen zullen alle hoogoven-ar
beiders in die stad aan het werk
kunnen blijven. In Dortmund
daarentegen zal het grootste deel
van de nu nog 5.700 banen in de
staal vervallen. Maar met inves
teringen van ruim 1 miljard mark
in die stad willen de beide samen
werkende concerns nieuwe ar
beidsplaatsen scheppen en zor
gen voor plaatsvervangend werk
in andere bedrijfsonderdelen dan
de staal.
In het Roergebied werd gisteren
op tal van plaatsen nog gestaakt
en massaal vergaderd. Maar de
druk is overal van de ketel. Van
daag wordt het werk weer hervat.
De vakbonden reageerden opge
lucht op het staal-akkoord en
stemmen in met het fusiecon
tract.
De werknemersvertegenwoordi
gers in de onderneminmgsraden -
vooral bij Krupp - blijven scep
tisch. Zij eisen schriftelijke toe
zegging dat er geen gedwongen
ontslagen zullen vallen en hebben
daartoe zelfs een ultimatum tot 7
april gesteld. Jaren geleden be
loofde Krupp bij de overname
van Hoesch óók voor plaatsver
vangend werk te zullen zorgen
maar daar is niets van terecht ge
komen.
Volgens alle betrokkenen bij de
staalfusie ontstaat er nu een zeer
levensvatbaar bedrijf: 'de num
mer één onder de Europese staal
concerns', aldus een duidelijk te
vreden minister Clement.
Dubai (rtr/anp) - De steenrij
ke Saudische prins al-Waleed
bin Talal breidt zijn scala aan
belangen in internationale
ondernemingen uit met een
deelneming in de Noorse re
derij Norwegian Cruise Lines
(NCL). Hij koopt voor 20 mil
joen dollar nieuw uit te geven
aandelen van NCL. De 40-ja-
hge Waleed, een neef van ko
ning Fahd, heeft naam ge
maakt met spraakmakende
investeringen. Vorige week
nog nam hij een belang van 5
procent in de Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij
TWA. Ook liet hij via een tus
senpersoon weten in het
noodlijdende Fokker geïnte
resseerd te zijn.
Eerder stak de prins geld in
Euro Disney en het Londense
kantorencomplex Canary
Wharf. J
Philips stoot de laatste
tijd in hoog tempo aller
lei ondernemingen af die
buiten de kernactivitei
ten vallen. Zo ook het be
drijf Philips Sanitair dat
deze maand door twee
werknemers werd over
genomen. Nu het bedrijf
je zelfstandig is, denken
de directeuren snel te
zullen groeien. „We kun
nen nu eindelijk allerlei
verfrissende ideeën uit
voeren", zeggen zij.
Door Monique van den Braak
Nuenen - Niet meer dan lo
gisch. Zo omschrijven de
nieuwe directeuren van het
sanitaire bedrijf de verzelf
standiging van het voormali
ge Philips-bedrijf.
Philips Sanitair, inmiddels om
gedoopt tot Rezi, ontstond meer
dan zestig jaar geleden toen het
concern besloot het overschot
aan bakeliet te gebruiken dat
vrijkwam bij de productie van
ondermeer radio's. „Van dit te
veel aan bakeliet werden asbak
ken, deurklinken en wc-brillen
gemaakt. Meer dan vijftien jaar
geleden zijn we bij de productie
De twee werknemers Joseph Haspers (l) en Wim Vogel die deze
maand het sanitair bedrijf van Philips hebben overgenomen, mon
teren een nieuw toiletreservoir. foto ton de hond
van toiletzittingen en reservoirs
al overgestapt op kunststof.
Vooral daarom is de afstoting
van het sanitaire bedrijf een ui
termate logische stap", zegt Jo
seph Haspers, een van de twee
nieuwe directeuren.
Afstoten
Bij Rezi (een samenvoeging van
reservoirs en zittingen) in Nue
nen werken vier mensen in vaste
dienst. Maar dat zullen er snel
meer worden als het aan de twee
directeuren ligt. Haspers - die al
ruim 20 jaar bij het bedrijf werk-
t - speelde al geruime tijd met
plannen om het bedrijf over te
nemen. Toen Philips-topman
Boonstra bekendmaakte dat hij
in versneld tempo alle niet-kern-
activiteiten wilde afstoten, heeft
hij samen met collega en mede
directeur Wim Vogel dezelfde
dag nog een brief op de bus ge
daan.
Onderdeel uitmaken van een
groot bedrijf als Philips had vol
gens de directeuren zowel grote
voor- als nadelen. „Binnen Phi
lips was het erg prettig om mee te
profiteren van de grote kennis
die in huis is op uiteenlopende
terreinen als financiële econo
mie, commercie en onderzoek",
zegt Haspers. „Minder aange
naam was het grote aantal men
sen dat kritiek wil leveren op het
beleid, al dan niet gepast. Als je
meeloopt in een groot geheel
moet je telkens wachten tot je
aan de beurt bent. Nu we een
veel plattere structuur hebben
kunnen we snellere en meer uit
dagende beslissingen nemen."
Enkele voordelen van de Philips-
paraplu die nu wegvallen, wor
den ondervangen door een om-
zetgarantie van maximaal drie
jaar. Rezi mag in deze overbrug
gende jaren bovendien gebruik
blijven maken van de kennis van
Philips. „Wat ons betreft zal die
overbruggingsperiode echter zo
kort mogelijk zijn", zegt direc
teur Vogel die al vanaf 1985 de
inkoop verzorgt. „Wij zullen in
de bestaande kanalen streven
naar meer afzet. Hierbij gaan we
uit van het idee dat je hongeriger
bent als je voor jezelf werkt. Dan
zie je namelijk meteen waar je
het allemaal voor doet."
Toiletzittingen
Rezi levert (via de groothandel
voor ondermeer projectontwik
kelaars en architecten) toiletzit
tingen en -reservoirs voor de so
ciale en minder dure woning-
Brussel (anp) - De klacht van EasyJet tegen KLM over prijs-
dumping op de route Amsterdam-Londen lijkt gegrond.
Den Haag (anp) - Touringcar
chauffeurs krijgen meer rust
tijd. Werkgevers- en werkne
mersorganisaties regelen dat
in de CAO die april ingaat.
Bovendien gaat KNV Busver
voer betere werkomstandig
heden voor de chauffeurs af
dwingen via haar stichting
Keurmerk.
Met de Rijks Verkeers Inspectie
(RVI) sluit KNV Busvervoer een
contract af voor de controle op de
naleving van de nieuwe regels.
De maatregelen om de werkdruk
van de tourchauffeurs te vermin
deren zijn een reactie op het rap
port dat KNV Busvervoer en de
vervoersbonden CNV en FNV
hebben laten instellen naar aan
leiding van busongevallen. De re
sultaten van de studie noemen de
betrokken organisaties 'schok
kend', zo hebben ze gisteren tij
dens de presentatie in Den Haag
laten weten.
Eenderde van de chauffeurs die
zijn ondervraagd, zegt wel eens
achter het stuur bijna in slaap te
zijn gevallen. Van hen geeft 31
procent aan dat ze geregeld zo
overbelast zijn dat ze eigenlijk
niet in staat zijn de terugtocht te
aanvaarden. Zij kunnen niet de
voorgeschreven acht uur rusten.
Die situatie komt vooral voor tij
dens pendelritten naar de sneeuw
en de zon.
NV Busvervoer wil dat chauf
feurs voorafgaande aan een pen
delrit twaalf uur vrij zijn en een
dag na elke pendel rust krijgen.
De rust/slaapttijd tussen heen-
en terugrit gaat van acht naar elf
uur. De Vervoersbond CNV
maakt zich in het CAO-overleg
sterk voor ruimere rustperiodes.
De onderhandelingen over de
CAO worden waarschijnlijk don
derdag afgerond.
Door de tourchauffeurs meer rust
te geven, loopt Nederland in de
Eurojo'a voorop. „We willen ook
collega's in andere landen ervan
overtuigen dat dit soort maatre-
geken noodzakelijk zijn voor de
veiligheid van het busvervoer",
zegt voorzitter D. Vermaat van
KNV Busvervoer. De bus is vol
gens nog steeds het veiligste ver
voermiddel is. „Maar elk ongeval
is er natuurlijk een te veel",
De garantie dat elk Nederlands
busbedrijf de ruimere rusttijden
voor chauffeurs gaat hanteren,
kan Vermaat overigens niet ge
ven. „Het gaat", zo erkent hij,
„niet om wettelijke regels. We
nemen aan dat die er er komen.
Zolang dat nog niet het geval is,
moeten we het hebben van de
mogelijkheid om de betere werk
omstandigheden af te dwingen
via de Stichting Keurmerk. Een
busbedrijf kijgt alleen een certi
ficaat als het aan de eisen van die
stichting voldoet." De touropera
tors, verenigd in de ANVR, doen
alleen zaken met busonderne
mingen die een certificaat heb
ben.
Dat is vernomen van betrouwba
re bronnen bij de Europese Com
missie, die de klacht officieel in
behandeling heeft.
Een onderzoeksteam van de com
missie viel een maand geleden
onverwacht het hoofdkantoor
van de KLM binnen naar aanlei
ding van de Easyjet-klacht over
concurrentievervalsing. De stuk
ken die daar zijn aangetroffen,
zijn nu in Brussel aan een eerste
onderzoek onderworpen.
Het kan nog maanden duren
voordat een diepgaande analyse
van deze gegevens is voltooid,
tenzij de inspecteurs op een ge
heim memo stuiten dat de prijs-
dumping bevestigt.
Mocht de KLM op grond van de
analyse in overtreding blijken,
dan zal de commissie volgens de
klachtenprocedure een officieel
bezwaarschrift indienen. De Ne
derlandse luchtvaartmaatschap
pij heeft dan een paar maanden
de tijd om haar verweer te geven
of haar beleid aan te passen.
EasyJet startte afgelopen zomer
de procedure in Brussel tegen
KLM. De kleine maatschappij,
die begin vorig jaar een prijzen
oorlog ontketende op de route
naar Londen, meent dat de KLM
een artikel van de Europese wet
geving overtreedt. Dat bepaalt
dat ondernemingen geen mis
bruik mogen maken van hun do
minante marktpositie. De Neder
landse luchtvaartmaatschappij
ontkent echter dat ze een machts
positie heeft.
bouw. Vandaar ook dat modellen
met veel design niet tot het as
sortiment behoren. De eigen
matrijzen van Rezi zijn vrij neu
traal van kleur en vorm omdat ze
niet door de huiseigenaar of
huurder zelf worden uitgezocht
maar geleverd worden aan min
stens vijftig woningen tegelijk.
De fabrieken die de Rezi-pro-
ducten maken staan in België,
Duitsland en Engeland.
De groei zal in het begin nog
vooral betrekking hebben op het
assortiment. Het Nuenense be
drijf hoopt in de toekomst met
luxere producten voor luxere
woningen te kunnen leveren.
Vooral van inbouwreservoirs
voor toiletten wordt veel ver
wacht.
Volgens Haspers vindt er veel
verandering plaats in de sanitai
re sector. „De laatste jaren is
steeds meer aandacht voor het
milieu en geluidsoverlast", zegt
hij. „Dat zien wij behalve in be
tere mogelijkheden voor recy
cling van kunststof ook aan de
waterbesparing per spoelbeurt.
We hebben een groot assortiment
reservoirs die een spoelonderbre-
king (een zogenaamde 'spaar-
knop') hebben waardoor er min
der water wordt verbruikt. Was
voorheen negen liter een stan-
daardmaat, nu is dat nog maar
zes. En wie weet kan het sanitair
in de toekomst allemaal nog wel
veel zuiniger worden gemaakt."
Rotterdam - Bij het GUO, een van de vier uitvoeringsinstellingen
van werknemersverzekeringen, verdwijnen driehonderd van de
1100 arbeidsplaatsen. De uitvoerder gaat een reorganisatie door
voeren met het oog op de privatisering van de sociale verzeke-
ringsmarkt in het jaar 2000. Dit heeft bestuurder L. Wijnen van de
FNV Dienstenbond gezegd.
Van de acht grote districtskantoren zullen er vijf overblijven. Het
aantal managementfuncties gaat terug van vijf naar drie. De kan
toren krijgen een andere opzet. Het eerste kantoor nieuwe stijl
gaat 1 april open in Arnhem.
De vakbonden hebben van de directie van GUO te horen gekregen
dat de reorganisatie waarschijnlijk zonder gedwongen ontslagen
kan plaatsvinden.
Rotterdam - De accountantsorganisatie Moret Ernst Young
heeft haar omzet vorig jaar met 12 procent vergroot tot 826,4 mil
joen. Zonder overnames groeide de omzet met 10 procent. Van de
vier onderdelen groeide de accountancy slechts matig, met 2 pro
cent tot 456,5 miljoen gulden. Accountancy is goed voor 55 pro
cent van de omzet.
Moret Ernst Young beleefde, net als branchegenoten, veel ple
zier aan de management consultance-afdeling. Bepalend waren de
economische groei en de toenemende behoefte bij het bedrijfsleven
aan uitbesteding. De omzet steeg met 33 procent tot 106,4 miljoen
gulden. De belastingadviseurs van de groep brachten f 199 miljoen
aan omzet binnen, 13,7 procent meer dan het voorgaande jaar.
Rijen - Ericsson BV gaat voor 65 miljoen gulden een telecommuni
catienetwerk bouwen voor Telfort BV, de joint venture van British
Telecom (BT) en de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Oplevering van het netwerk vindt in gedeelten plaats vanaf 1 juli
van dit jaar, wanneer de Nederlandse markt voor telecommunica
tiediensten wordt geliberaliseerd. Vanaf die datum zal Telfort lan-
1 'deiijk haar diensten-aanbieden via haar eigen-nationale glasvezel
netwerk. Ericsson levert de centrales en de programmatuur voor
deze diensten. Telfort maakt in haar samenwerkïng-met de NS ge
bruik van het glasvezelnet dat de NS naast haar railverbindingen
heeft aangelegd.
Den Haag - De Wassenaarse planoloog Jan Poot heeft bakzeil ge
haald in een bodemprocedure over Chipshol Forward, een project
ontwikkelaar nabij de luchthaven Schiphol. De voormalige direc
teur en oprichter van Chipshol Forward blijft aan de kant staan,
ondanks een aandelenbelang van 40 procent. Ook is hem een pu
blicitair straatverbod in verband met Chipshol Forward opgelegd.
Dat maakte een woordvoerder namens de familie Poot bekend. De
rechtbank in Den Haag heeft gisteren uitspraak gedaan in de bo
demprocedure. Poot gaat in hoger beroep. In mei vorig jaar verloor
Poot al in dezelfde zaak een kort geding. Hiertegen heeft hij
spoedappel aangetekend. De uitspraak in deze kwestie laat nog
steeds op zich wachten. Het hof verwacht nu op 22 april uitspraak
te doen.
Stuttgart - Daimler-Benz, qua omzet het grootste industriecon
cern van Duitsland, is na het rampjaar 1995 weer duidelijk op de
goede weg. Gisteren liet het concern weten dat de bedrijfswinst
vorig jaar is uitgekomen op 2,4 miljard mark. Netto bedraagt de
winst 2,8 miljard mark.
Branehekenners zeggen dat het beleid van topman Jürgen
Schrempp, de terugkeer naar de kernactiviteiten, duidelijk vruch
ten heeft afgeworpen. De resultaten zijn beter dan was verwacht.
„Het concern verdient weer echt geld", zo heet het.
In 1995 leed Daimler-Benz een verlies van 5,7 miljard mark, het
grootste verlies dat zich ooit in de geschiedenis van het Duitse be
drijfsleven heeft voorgedaan. Dat was het gevolg van enorme af
schrijvingen, onder meer op Fokker (voormalig onderdeel van
dochterbedrijf Dasa) en AEG.
Rotterdam (anp) - Het havenconcern HES Beheer heeft in 1996
een zwaar verlies geleden van 64 miljoen gulden. Voor 49,7 mil
joen werd dit verlies veroorzaakt door de kosten voor de sane
ring van dochter EBS, European Bulk Services.
In 1995 leed HES ook al 32,7 mil
joen gulden verlies, waarvan 17
miljoen viel toe te schrijven aan
reoganisatielasten. Het bedrijfre-
sultaat over 1996 kwam uit op
14,6 miljoen negatief, vergeleken
met een minus van 16,1 miljoen in
1995.
Voor dit jaar verwacht HES een
bescheiden positief bedrijfsresul
taat, dankzij de reorganisatie
maatregelen die de kosten moeten
terugdringen. De omzet, in 1996
gedaald met 12,8 procent tot 162,3
miljoen gulden, gaat wel nog iets
omlaag.
De solvabiliteit van HES is er
door het zware velies in 1996 be
paald niet beter op geworden: het
eigen vermogen als percentage
van het balanstotaal nam af van
29,4 naar 13,8 miljoen. De voor
naamste aandacht van het HES-
bestuur zal de komende twee jaar
dan ook uitgaan naar een verbete
ring van de balansverhoudingen.
Doelstelling voor 1998 is een sol-
vabiliteitsratio van 40 procent.
HES heeft zijn aflossingen op be
staande leningen inmiddels be
vroren tot 1999. ABN Amro heeft
in februari een lening verstrekt
van 25 miljoen, op voorwaarde
dat de schuldenlast de komende
twee jaar wordt verminderd.
De lagere omzet bij HES schrijft
het havenbedrjf toe aan het klei
nere aanvoervolume bij EBS, een
anderé productmix en minder op
brengsten uit huren en bewerkin
gen. Ondanks het lagere aanvoer
volume wist EBS haar marktaan
deel in de agribulk te verbeteren.
Het marktaandeel in de minerale
bulk bleef gelijk. Bij European
Bulk Services greep HES vorig
jaar voor de vierde keer naar het
reorganisatiemes. In februari van
dit jaar werd een akkoord bereikt
met de bonden over een sociaal
plan voor 276 van de 650 werkne
mers die EBS kwijt wil. Verder
worden de terminals in de Vul-
caanhaven en de Botlek gesloten.