H? Sociaal drama over verloren generatie jonge Brazilianen Rudolph Valentino, Casanova van de eeuw Wisselvallig portret Ierse held in 'Michael Collins' 0 0 u 0 0 in 0 Stomme film 'Blood and Sand' met live flamencomuziek I M ui pESTEM M D4 zit- ird. ƒ995'" 'Foreign Land' van Walter Salles Modern Fanclub I I DONDERDAG 27 MAART 1997 it- if ze iderlands meest bijzondere idecollectie voor swangere vrouw, nouveautés van Cache. Vida Vita. Two of us. oppie's Nature. :uf Lune. Anita, t: Paso Double! peciaal voor de ave ouders onder u: Easywalker Buggy. 'anaf:f 575,- aar in diverse kleuren. het aard vlisty. Unieke schuifcommode! Is vrijstaand plaatsen, zodat a een speelse irichting kunt bereiken. fiuis 1 op iden (van kindermodemerk mexx heeft sinds ;ort ook leuke ibymeubels in •ollectie. Wiegje, usief bekleding. 'rijs:f8c>5,- poor Aicha Bouwens get jaar 1990 zullen de Brazilianen „iet licht vergeten. Na dertig jaar dic tatuur mochten zij eindelijk weer „aar de stembus en werd Fernando Collor tot president gekozen. De vreugde over de herstelde democratie sloeg spoedig om in woede toen Collor besloot de spaartegoeden van al zijn landgenoten te bevriezen, met alle dramatische gevolgen vandien. Volgens de Braziliaanse regisseur Walter Salles herinnert iedere Braziliaan zich nog precies wat hij op deze zwarte dag deed, 'het was alsof Kennedy was ver moord.' Salles maakte de traumatische gebeurtenis tot vertrekpunt van zijn nieuwste speelfilm Foreign Land, een portret van twee jonge immigranten ba lancerend op de rand van waardig overle ven en afglijden naar de criminaliteit. In de gevoelige, documentaire-achtige opening van de film toont Salles het leven van de jonge Paco, die samen met zijn moeder een naargeestige flat bewoont in een armoedige buitenwijk van Sao Paulo. Moeder krijgt bij het vernemen van Col- lors economische hervormingen een hart aanval en laat een berooide Paco achter. Hij ziet geen toekomst voor zichzelf in Brazilië en besluit voor een criminele bende diamanten naar Portugal te smok kelen. Het migrantenbestaan dat Salles ons in Foreign Land voorschotelt, is grimmig maar overtuigend. Discriminatie, uitbui ting en een derderangs status maken hen tot de stiefkinderen van de samenleving en een gemakkelijke prooi voor meedo genloze profiteurs. Behalve een sociaal drama is Foreign Land ook een bewogen portret van een verloren generatie. Meer dan 800.000 jon ge Brazilianen verlieten na 1990 hun land om elders - al dan niet legaal - een nieu we start te maken. De film is in sober zwart-wit opgenomen, waarmee de con trasterende emoties van de jongeren nog eens worden versterkt. Regisseur Salles heeft een feilloos gevoel voor krachtige beelden die lang blijven hangen. Soms maakt hij gebruik van poë tische scènes, bijvoorbeeld wanneer het liefdespaar vanaf een verlaten strand een gestrand scheepswrak (een metafoor voor de gestrande illusies) bekijkt. I 'Foreign Land' van Walter Salles draait in Chassé Cine ma in Breda. Door Marjan Mes Rudolph Valentino, het groot ste mannelijke idool uit de tijd van de stomme film, had met zijn mysterieuze verschijning en gepassioneerde, weemoedi ge blik een aantrekkings- bacht op vrouwen die later op zo'n grote schaal nauwelijks meer is voorgekomen. Miljoe nen aanbaden de latin lover met zijn bakkebaarden die soms bijna tot zijn kin doorlie pen, waardoor hij herinnert aan de popidolen van nu. Vrouwen vielen flauw in het gangpad van de bioscoop waar The Sheik werd vertoond. Kort na de première doken er Arabi sche motieven op in de mode en binnenhuisarchitectuur en droomden vrouwen ervan om door een sheik te worden verleid. Door Valentino's dood op 31-ja- rige leeftijd, op het toppunt van ;ijn roem, kon hij vanaf 1926 tot een legende uitgroeien. Geruch ten gingen dat hij zou zijn vergif- dat hij gemalen glas in zijn eten zou hebben gekregen of zou zijn doodgeschoten door een ja loerse medeminnaar. Zeven jaar slechts had zijn ster geschitterd, maar Valentino zou voorgoed de geschiedenis ingaan als de grootste minnaar van het witte doek. Toch kent niemand zijn films meer omdat ze nooit meer worden gedraaid. Die zwijgende films zijn dan ook behoorlijk gedateerd. De sterren van de stomme film moesten im mers, omdat ze niet konden pra ten, gebruik maken van een overdreven mimiek, die nu soms potsierlijk aandoet. De smachtende blikken van Va lentino zullen nu niemand meer doen flauwvallen, maar het valt wel op hoe modern hij er eigen lijk in die films nog uitziet. Hij 'ijkt op die niet uitgesproken mannelijk ogende heren, die je nu ook weer ziet in bijvoorbeeld de modewereld en reclame, een fascinerende mengeling van ma cho- en feminiene erotiek. Wie daar nieuwsgierig naar is, kan op tweede paasdag gaan kij ken in Chassé Cinema in Breda, waar het stierenvechtersdrama Blood and Sand uit 1922 wordt vertoond, met Rudolph Valenti no in de hoofdrol. Een voorstel ling in de serie Silent Treasures (1915-1930), waarbij musici be- Rudolph Valentino, de legendarische hartenbreker, in de stomme film 'Blood and Sand' uit 1922, die op tweede paasdag in Breda wordt vertoond, met flamenco-muziek door de gitarist Eric Vaarzon-Morel. roemde zwijgende films van een sfeervol klankdecor voorzien. Blood and Sand is een naïef-ro mantisch melodrama in zwart wit over een beroemde Spaanse stierenvechter, diens onschuldi ge bruid en een doortrapte ver leidster. Muzikaal wordt deze zwijgende filmvoorstelling bege leid door de internationaal ver maarde Nederlandse flamenco gitarist Eric Vaarzon-Morel, op geleid door Spaanse meesters, en pianist Charles Janko. Blood and Sand is een 86 minu ten durende Amerikaans speel film in zwart-wit van regisseur Fred Niblo naar de roman van de toentertijd populaire schrijver Vicente Blasco Ibanez, wiens be stseller in 1921 ook de basis vormde van Valentino's opzien barende debuut, Forse hourse- man of the Apocalypse. Valenti no had er zelf op gestaan om in Blood and Sand de rol te spelen van Juan Gallardo, een jongen die het tot een succesvolle torea dor brengt. De film bevat originele opnamen van arenagevechten, die door de speelscènes heen waren gemon teerd. Zo kon Paramount Pictu res zich de kosten besparen om Rudolph Valentino op locatie in Spanje te laten acteren. Dat was tegen het zere been van de popu laire filmster, die daarom wei gerde om bij de première aanwe zig te zijn. Hoewel Valentino zich niet had kunnen inleven in de sfeer van de Spaanse corrida werd Blood and Sand een groot succes bij critici en publiek. Een Nederlandse krant sprak van Valentino's 'meest volmaakte creatie'. Rodolpho Alfonzo Rafaelo Pierre Filibert Guglielmo di Valentino d'Antonguella arriveerde in 1913 als Italiaanse emigrant in Ameri ka. Hij kwam uit een deftige Ita liaans geslacht, dat hij te schan de maakte door van de militaire academie van Taranto te worden gestuurd. Met een paar duizend dollar zetten zijn ouders hem op de boot. Na zijn aankomst in het Beloofde Land zou hij volgens onbetrouwbare bronnen eerst als danser en tuinman hebben ge werkt voordat hij op 22-jarige leeftijd in Hollywood belandde.. Door zijn opvallend knappe ui terlijk kreeg hij tal van onbete kenende rolletjes te spelen als bandiet en danser, voordat hij in 1921 met zijn hoofdrol in Four horsemen of the Apocalypse doorbrak. Valentino speelde in 37 films, waarvan er twintig be waard zijn gebleven. In zijn beste en laatste film, The son of the sheik (1926) voert hij als sheik Ahmed de vrouw die hem in zijn ogen heeft bedrogen, naar zijn tent waar hij haar in zijn sterke armen neemt en tegen zijn verleidelijk ontblote borst drukt. Als ze wil vluchten, kust hij haar plotseling met grote hartstocht, waarna zij voorgoed verloren is. Die gepassioneerde onverbiddelijkheid behoorde tot Valentino's grote aantrekkings kracht. Mannen vonden Rudolph Valen tino echter maar een watje, het geen hij zich zo aantrok dat hij zich een meer macho-achtig ima go probeerde aan te meten. Hoewel buitensporig vereerd door miljoenen vrouwen over de hele wereld was Valentino in het dagelijks leven waarschijnlijk niet zo'n vrouwen versierder. Er wordt zelfs verondersteld dat hij impotent was. Het huwelijk met zijn eerste vrouw, Jean Acker, dat nog geen jaar duurde, bleek seksueel niet te zijn voltrokken. Dat geheim werd openbaar toen hij trouwde met zijn tweede vrouw, Natascha Rambova, de dochter van een cosmetica-mil- jonair. Direct na de huwelijks voltrekking werd hij korte tijd ingesloten omdat hij nog geen jaar gescheiden was van Jean, maar weer vrijgelaten toen hij onthulde dat hij het nooit met haar had gedaan. De schandalen rond Valentino bespoedigden de mythe-vorming rond zijn per soon. Natacha Rambova hielp de car rière van haar man bijna om zeep door zich voortdurend te be moeien met zijn films. Uiteinde lijk werd zij niet meer op de set toegelaten. Valentino bleek tra gisch onder de plak te zitten van de verwende, dominante Rambo va. In 1926, op het hoogtepunt van zijn roem, stierf hij plotse ling aan een geperforeerde maag, pas 31 jaar oud. Op de dag van zijn begrafenis legde het hele land het werk neer. Een ware hysterie maakte zich meester van de duizenden vrouwen op straat. Zeventig jaar na zijn dood leeft Valentino nog altijd voort. In Amerika bestaat een actieve fan club en er verschenen talloze biografieën, onder meer van zijn weduwe Natascha Rambova. In zijn Italiaanse geboorteplaats Castellaneta werd twee jaar ge leden een Valentino-museum ge opend, mede opgericht door de Belgische kunstenaars-broers Jan en Gilbert Dalemans, die in hun installaties de verloren pe riode van de stomme film culti veren. De mythe Valentino heeft de films overleefd. Daarom is het leuk om hem ein delijk eens te zien optreden in zo'n film en te achterhalen wat het toch was wat die 'Casanova van de Twintigste Eeuw' zo bij zonder maakte. De stomme film 'Blood and Sand' met Ru dolph Valentino wordt op tweede paas dag, maandag 31 maart (14.00 uur), ver toond in Chassé Cinema in Breda, met mu zikale begeleiding van de gitarist Eric Vaarzon-Morel en de pianist Charles Jan ko. "oor Jos Kessels Wie zich verdiept in de histo rie van de Ierse kwestie komt snel uit bij Michael Collins, oe jonge vrijheidsstrijder die "egin deze eeuw het ontstaan de Ierse republiek af dwong. Uit datzelfde verdrag ®et de Engelsen kwam de scheiding voort tussen Ierland ffi Noord-Ierland. Al vele jaren hebben talloze ci neasten getracht een film over het even van Collins te maken. Wij- en John Huston was er lange tijd ®ee bezig, evenals Michael Cimi- n°. Zelfs Kevin Costner bemoeide zich er mee, maar dronk uiteinde- I liever thee dan Guinness, zo als de leren spottend opmerkten, ok de Ierse regisseur Neil Jor- an werkte jarenlang aan een sce nario over het leven van Collins, waarbij zijn studie als historicus goed van pas kwam. Gezien m omvangrijkheid van het Col s-project diende Jordan eerst 0 doende krediet op te bouwen n de filmwereld, waarvan hij 'ctl afdoende verzekerde met °na Lisa, The Crying Game en erview with the vampire. at Jordan, maar ook de andere éasten in de persoon van Mi chael Collins aantrok, is gemak kelijk te begrijpen. Collins ont wierp guerilla-technieken die la ter nog door Mao en Shamir be studeerd zijn. Later koos hij voor het compromis en dat werd zijn ondergang. Daarnaast was hij ook nog een gereputeerde ladies- man, met affaires in de hoogste Britse kringen. In Ierland wordt Collins vereerd als een held, mede omdat hij de eerste scheuren te weegbracht in het onaantastbaar geachte Britse imperium. De film Michael Collins begint dan ook met een tekst, dat Enge land in 1916 tweederde van de wereld domineerde, op het mo ment dat de Ieren weer eens in opstand komen. De dan 26-jarige Collins (Liam Neeson) wordt ge vangen genomen. Twee jaar later is hij een van de belangrijkste fi guren van de Ierse revolutionai ren, die aangevoerd worden door Eamon de Valera (Alan Rickman). Samen met zijn vriend Boland (Aidan Quinn) is Collins zich gaan bekwamen in de onder grondse oorlogsvoering, tot wan hoop van de Britten. Die sturen hun beste commando's, maar Col lins is ze telkens een stap voor. Met Michael Collins hinkt regis seur Neil Jordan op meerdere ge dachten. Hij tracht inzicht te ge ven in het ontstaan van het Ierse conflict, dat tot op de dag van vandaag in alle hevigheid voort duurt. Jordan heeft de zaak nood gedwongen versimpeld, omdat er anders voor de kijker geen touw aan vast te knopen zou zijn ge weest. Daarnaast is Michael Collins na tuurlijk het portret van een cha rismatische man, die steeds popu lairder werd in Ierland, omdat de Engelsen hem maar niet te pak ken konden krijgen. Tot zover eigenlijk niets dan goeds over de film, met als sterk ste peiler het imponerende came rawerk van Chris Menges, die het beroemde groen als grondkleur genomen heeft. Eerst aarzelend en bedekt, maar dan steeds bloeiender, totdat Collins in de groene velden de dood in de ogen kijkt. Wat de film parten speelt is een zwak uitgewerkte driehoeksver houding. Deze lauwe liefdesrelatie doet de elders opgeroepen spanning en de tragiek steeds opnieuw geweld aan en voorkomt dat je werkelijk geraakt wordt, al dachten de Ie ren en Engelsen daar om verschil lende redenen anders over. 'Michael Collins' van Neil Jordan draait in Cinésol 1 in Breda. 0 0 Liam Neeson als Michael Collins. 0 2 Overladen met negen Oscars is de romantische speelfilm The English Patient van Anthony Minghella. Het is de geschiedenis van een hartstochtelijke liefde tussen een rijke Hongaarse avonturier (Ralph Fiennes), die voor de oorlog is neergestreken in de Sahara, en een getrouwde Engelse vrouw (Kristin Scott Thomas). In 1944 bevindt zich in een Italiaans klooster een ge heimzinnig oorlogsslachtoffer, die wordt verzorgd door zie kenverpleegster Juliette Binoche. Wie is deze stervende man? (Casino 1 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom, Heuvelpoort in Tilburg, De Koning van Engeland in Hulst) In de zojuist met een Oscar bekroonde Tsjechische speelfilm Kolya van Jan Sverak raakt Louka, een barse Praagse vrijgezel van middelbare leeftijd, vertederd door een vierjarig jongetje. Door een schijnhuwelijk met een Russin (die vrijwel meteen naar het vrije westen verdwijnt) wordt Louka, een schnabbe lende cellist bij uitvaarten, opgescheept met haar zoontje Ko lya. Hij kan geen woord wisselen met de vierjarige kleuter, maar langzaam ontstaat een warme verstandhouding. Vader Zdenek (een bekend acteur en scenarioschrijver) vertolkt de hoofdrol in deze mooie, aandoenlijke film, die zich onnadruk kelijk afspeelt in 1989, vlak voor de Fluwelen Revolutie in Praag, toen de Russen nog dominant aanwezig waren, maar de vrijheid al gloorde. (Chassé Cinema in Breda) Het is een gejaag, gemoord en gewroet van jewelste onder de insecten in de natuurfilm Microcosmos van de Franse cineas ten Claude Nuridsany en Marie Perennou. De film geeft in groot opgeblazen close-ups een beeld van het door de mens doorgaans niet waargenomen insectengedrag. De extreme ver grotingen van de beestjes doen denken aan een griezelfilm. Het is fascinerend, maar het gebrek aan een plot doet zich wel gel den. (Cinésol 1 in Breda) De maandagavond-klassieker van Chassé Cinema in Breda is op 31 maart de verrukkellijke film Pappa is op zakenreis van Emir Kusturica UndergroundDeze in 1985 met een Gouden Palm bekroonde film laat geestig en poëtisch de geschiedenis van een rebelse vader zien door de ogen van zijn zoontje, De man heeft zich in 1952 wat te laatdunkend uitgelaten over Ti to en dat is doorgebriefd door diens afgedankte minnares. Hoewel genomineerd voor vijf Oscars is de schitterende film Secrets and Lies van Mike Leigh niet in de prijzen gevallen. Wel draait hij voor de tiende week in Chassé Cinema in Breda. Geheimen en leugens verstikken het leven van een arbeidersfa milie en vooral dat van moeder Cynthia. Totdat zij geheel on verwacht geconfronteerd wordt met een inmiddels volwassen dochter, zwart en ontwikkeld, wier bestaan ze altijd heeft ver zwegen. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 -Jerry Maguire - Space Jam -101 Dalmatians - Me tro - Fierce Creatures Roxy 1 - Star Wars Roxy 2 - The English Patient -101 Dalmatiers BREDA Grand-Metro (16 j) Mignon - Space Jam (a.l) Cinésol 1 - Microcosmos (a.l) - Michael Collins (16 j) Cinésol 2 - Romeo Juliet (16 j) - Leopard Son (a.l) Cinesol 3 - Fierce Creatures (a.l) Casino 1-101 Dalmatiërs - The English patient Casino 2 -101 Dalmatians Casino 3 - Star Wars Casino 4 - Jerry Maguire Chassé Cinema - The portrait of a lady - Secrets and Lies - Kolya - Fo reign Land - Blood and sand - Pappa is op zakenreis - Lotta uit de Ka baalstraat (5+) - Bébé schrijft een opstel (6+) - Otto is een neushoorn (8+) - Heksen in de voorstad (4+) - Busters wereld GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Star Wars (a.l) -101 Dalmatiërs (a.l) - Fierce Creatures - (a.l)-SpaceJam (a.l) GOES Grand Theater -101 Dalmatiërs - Star Trek - Space Jam Podium 't Beest - Secrets and lies - Umberto D HULST Koning van Engeland - Jerry Maguire - Metro -101 Dalmatiers - Space Jam - The English Patient -101 Dalmatians - Fierce Creatures - The relic - Star Wars - Mars attacks MIDDELBURG Cinema Middelburg - The portrait of a lady - Hollow Reed - Iwan de Verschrikkelijke - OUDENBOSCH Fidei et Arti - Surviving Picasso - Billy Turf contra Kwel ROOSENDAAL City1-2-3-JerryMaguire-Metro-SpaceJam-101 Dalmatiers-101 Dal matians-Evita-Star Trek Filmhuis - Naar de klote TERNEUZEN Zuidlandtheater - The Garden TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Fierce Creatures (a.l) - Jerry Maguire (a.l) - Ransom (16 j) - Space Jam (a.l) - The English Patient (12 j) - Evita (a.l) - Star Wars Cinecitta 1 - Romeo and Juliet - Secrets and lies Cinecitta 2 - Michael Collins - The People vs Harry Flint Cinecitta 3 - Shine - Crash Midi -101 Dalmatiers - Metro Filmtheater Louis - De kersenpluk - Jesus Christ Superstar - Babes in Toyland - Down by law - Otto is een neushoorn - VLISSINGEN Alhambra Theater - Metro - Space Jam -101 Dalmatiers - English Pa tient - Fierce Creatures - Star Wars - Jerry Maguire - Microcosmos ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 -14.30,17.00 en 20.00 uur The First Wives Club 22.30 uur Extreme measures Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur The people vs Harry Flint 20.00 uur Evita 22.30 uur Normal life Zaal 3 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Michael Collins Zaal 4 -14.30 uur The English patient 20.00 en 22.30 uur The people vs Harry Flint Zaal 5 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs 20.00 uur The English Patient 22.45 uur Fierce Creatures Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22,30 uur Jerry Maguire Zaai 7 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Last man standing Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Star Wars Zaal 9 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Devil's Own Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mars attacks Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Daylight Zaal 12 -14.30 en 17.00 uur The ghost and the darkness 20.00 en 22.30 uur Space Jam Zaal 13 -14.30 uur Pinocchio 17.00 uur The English Patient 20.00 en 22.30 uur One fine day Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur One fine day 20.00 en 22.30 uur Lost Highway Zaal 15 -14.30 uur Matilda 17.00,20.00 en 22.30 uur The Crucible Zaal 16- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Star Trek Zaal 17 - 14.30,17.00 en 22.30 uur Maximum Risk 20.00 uur Shine Zaal 18-14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs 20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 19 -14.30,17.00 en 20.00 uur Fierce creatures 22.30 uur 101 Dalmatiërs Zaal 20 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 21 - 14.30,17.00 en 20.00 uur 101 Dalmatiërs 22.00 uur The English Patient Zaal 22 -14.30 en 17.00 uur Space Jam 20.00 en 22.30 uur The Ghost and the Darkness Zaal 23 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Island of Dr. Moreau Zaal 24- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Jerry Maguire Voor aanvangstijden van films in de bioscopen in de regio verwijzen wij u naar de dag klapper in het regiokatern.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27