Paaspop Schijndel steeds groter Marianne Boer en Monique Heidema reizen snel door stijlperioden 3 j Fay Lovsky en band met 'muziekmakerij' in de theaters VtT.00»w7 Tj- r 0 Matthaus Passion in de beste traditie .250,- 2.495,- .995,- x 52 IpESTEM ■VI u K D3 I Door Marcel Linssen N D I I I I I DONDERDAG 27 MAART 1997 iS i 3" e 3 9 j wit en camilia. 10, B, C, D en 34,95voor 29,- nde rio. Van 14,95 oor 9,- iedingen pjn geldig tot en y 5 april 1997. Bel voor de ide win/cel 035- 6880639. I jaarlijks lijkt Paaspop in Schijn- I del te groeien. Had de organisatie I jjitele jaren geleden nog genoeg I jan twee podia in manege Molen- I heide, sinds vorig jaar staat te- 1 «over de manege een complete I circustent. Met daarin een groot I jodium en vertakkingen naar I kleinere tenten met een kleiner jpodium, een bluescafé en, dit r voor het eerst, een theater- 10|f zondagmiddag zullen in die I -ent Enge buren, Crème Fraïche, I de cabaretgroep Schudden voor I gebruik en Theo Maassen optre- I den. Een extra attractie van de organisatie voor de duizenden bezoekers die worden verwacht. I Zodra de theatermensen het veld I hebben geruimd, wordt deze tent I omgetoverd in een dancepaleis met onder meer Human Beings, Acid Junkies en DJ Lady Aïda. Paaspop groeit uit zijn voegen, zo lijkt het. Want de samenwerking met concert-organisator Mojo werpt al meteen vruchten af. Niet alleen kregen de organisatoren van Paaspop via Mojo enkele van de leukste acts van dit moment aangeboden; Mojo bood ook aan om op Paaszaterdag in Schijndel een totaal programma neer te zetten. Met als hoofdact de Ame rikaanse punkband The Off spring, de groep uit Orange County die enkele jaren geleden ineens opdook uit het niets en van hun eerste cd zo'n kleine acht miljoen schijfjes afzette. Het pakweg 75 minuten durende con cert van The Offspring wordt vooraf gegaan door optredens van de Swingin' Utters, The Lunachicks, The Vandals, Social Distortion en De Heideroosjes. Feest dus vanaf pakweg 16.15 uur. „Voor ons gevoel staat de zater dag los van Paaspop", stelt Ma rieke van Empel, voorzitter van de organiserende stichting Paas pop Schijndel. „Paaspop is een festival dat we met een hele hoop enthousiaste vrijwilligers organi seren en dat begint pas echt op zondagmorgen met het paasont- bijt." Daarna om 13.00 uur het eerste van de 25 concerten van die dag door de Franse groep Les Portu- gaises Ensablèés, vrolijke Les Negresses Vertes-achige muziek. Verder zullen op dit podium ach tereenvolgens Johan, het Drentse Skik, Bettie Serveert, Rowwen Hèze, Osdorp Posse en als afslui ter Biohazard aantreden. Op het tweede, kleinere, podium zes formaties waarvan er enkelen kwalitatief gerust naar het. hoofdpodium hadden kunnen doorschuien. „Op gegeven mo ment moesten we gewoon kiezen en dan probeer je toch op beide podia zo sterk mogelijk voor de dag te komen", licht Van Empel toe. Vanaf 14.00 uur treden hier Transpunk, Rex met Richard Jansen, het Amsterdamse Bees- wamp, Ceasar, Ro and The Para dise FTmk en het Engelse Bad Manners op. Ook het bluescafé herbergt dit jaar weer bekende gezichten. On der andere Michael de Jong, maar ook de Amerikaanse country-for- matie BR5-49, sinds pakweg een half jaar een van de veelbeloven de nieuwe bands uit de States. BR5-49 brengt een mix van hard core-country, bluegrass en hill billy. Nadat singer/songwriter Michael de Jong om 13.30 de spits heeft afgebeten, volgen Barrel- house, El Fish, de powerblues van de Amerikaan Monti Ad- mundson, BR5-49, het gitaar-fe nomeen Monster Mike Welch en als afsluiter de Radio Kings. Concertgangers die zowel zater dag als zondag naar Schijndel komen, kunnen op het festival terrein niet overnachten. Zowel zaterdag als zondag worden ex tra bussen ingezet van en naar het station in Den Bosch. I Paaspop, zondag 30 maart, Schijndel, tent bij manege De Molenheide, vanaf 13.00 uur. Zaterdag 29 maart op dezelfde locatie con certen van The Offspring met voorprogram ma Swingin' Utters, The Lunachicks, The Vandals, Social Distortion en De Heideroos jes. Aanvang 16.15 uur. Infolijn Paaspop: 073-5494304. 'Ik ben een soort muzikaal varken' Door Marcel Linssen Een hele tijd geleden was Fay Lovski een van de grote Neder landse beloften. Samen met Mathilde Santing. Lovsky, de multi- instrumentaliste zou het wel gaan maken. Santing, dat bleef maar afwachten. Het pakte anders uit. Santing maakte het en Fay verdween na enkele singeltjes uit de schijnwerpers. Om nu, gelukkig, weer teug te keren als muzikante. Zij het in het theater. [volle complete hel 150 cinmet ontwerp van breed. Perfecta Corner lineel van Perfecta Corner, bak is voorzien *èrkend 3255. rugman.nl Samen met onder meer Joost Be- linfante en Cok van Vuuren trekt Fay Lovski momenteel door het land met haar band La Bande Dessinée. Vanavond geven ze een concert in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom. Het is het tweede theaterpro gramma van Fay Lovski die zich zelf omschrijft als een muzikale omnivoor. „Ik ben een soort mu zikaal varken, ik slurp alle soor ten muziek op. Of het nu jazz, pop, country of Tiroler muziek is. Dat maakt niets uit. Als het maar goede muziek is. Maar om die te kunnen vinden, moet je wel open staan voor alle soorten muziek. In Tirol hoorde ik een duet met mondharpen en dan dat jodelen erbij. Joh, dat is nou echte volks muziek. Zo mooi. En dan heb ik het dus niet over de commerciële Tiroler hoempamuziek. Dat is muziek die puur wordt gemaakt om te verkopen. Dat kan ik niet, wil ik ook niet. Ik maak muziek waarvan ik oprecht vind dat die goed is. Ik zou geen muziek kun nen maken alleen maar voor de verkoopcijfers. Bij Fay Lovsky staat, hoe dan ook, het muzikale centraal. Het heeft jaren geduurd voordat ik begrepen heb dat je om in het theater te staan geen theaterpro gramma hoeft te maken. Onze kracht ligt in de muziekmakerij. Daar voel ik me het lekkerst, het best. Ik vind het ook onzin om een uitputtende speurtocht te houden naar arrangementen waar je tevreden mee bent en waar je iets leuks mee kunt doen. Dat is een soort bloedarmoede. Je kunt dan beter zelf iets maken. Wat dat betreft kan ik blij zijn met professor Belinfante die steeds weer met nieuwe dingen komt. Gert-Jan Blom en Cok van Vuuren trouwens ook." Toch was het even peentjes zwe ten voordat Fay Lovsky en haar companen een tweede theater show in elkaar hadden zitten. Juist omdat het de tweede show binnen even veel jaren was. Fay: „Voor die eerste show had ik zo'n tien jaar materiaal waar ik uit kon kiezen. Nu moesten we het ineens hebben van allemaal nieuw materiaal. Dat is heel grie- Fay Lovsky (met speelgoed-piano) en La Bande Dessinée FOTO COK VAN VUUREN zelig want dat moet er dan wel zijn. Ik ben daar toch zeker een half jaar behoorlijk door aange slagen geweest. Want er rust in eens een hele verantwoording op je schouders. De mensen ver wachten wel dat je nieuwe pro gramma minimaal even goed is dan het vorige." Maar het lijkt gelukt. Fay Lovsky heeft een groot deel van de teksten voor haar rekening genomen en Joost Belinfante die 'zo'n vijftien jaar lang nummers opgestapeld heeft', droeg zijn steentje bij. En, het programma blijft veranderen, ook al is de première inmiddels achter de rug. „Soms hebben we 's middags geoefend op een nieuw grappig nummer en dan proberen we dat 's avonds met een uit. Aan je programma sleu telen en het beter maken is na tuurlijk altijd leuk. Daar ben je muzikant voor." Lovsky heeft niet alleen het geluk dat ze goed lekker nummers kan schrijven, ze heeft ook iemand naast zich staan die door zijn droogkomische houding een zaal plat krijgt zonder daarvoor een pink op te hoeven tillen. Joost Belinfante is wat dat betreft nog geen steek veranderd. „Dat Joost zo is is meegenomen. In eerste in stantie gaan we uit van de de mu zikaliteit. We spelen niet op het grappig zijn, willen niet de muzi kale clowns uithangen. Ik zou trouwens heel zenuwachtig wor den als ik grappen zou moeten doen. Dat kan ik niet, ik kan grappig zijn, maar niet op com mando. Maar Joost dat is van zonsopgang tot zonsondergang en ook 's nacht gewoon een grap pige man. En hij geeft op zijn ma nier een eigen richting aan het programma." Fay Lovsky et La Bande Dessinée, vanavond in De Maagd in Bergen op Zoom, 23 mei in de Schouwburg in Middelburg en 30 mei in het Chassé Theater in Breda "oor Jeanette Vergouwen De muzikale samenwerking tus sen Monique Heidema (cello) en Marianne Boer (piano) is ont staan tijdens de conservatorium- studie. „Ik belde Marianne op en woeg of ze er voor voelde samen te spelen. Het klikte al tijdens het gesprek en zo is het begonnen," zegt Monique Heidema. Marianne vult aan: „We zijn goe- oe vriendinnen geworden, we doen ontzettend veel samen, eten ln de mensa, studeren tot half 'waalf 's avonds op het conserva torium en samen voorspeelavon den en concerten spelen. Zo heb ben we elkaar een behoorlijk eind ™or de studie geholpen. Na een Korte onderbreking is er sinds ongeveer anderhalf jaar sprake yen een hernieuwde samenwer king.» jXt paasweekend zijn Monique Heidema en Marianne Boer te be luisteren in de Waalse Kerk in weda en in Porgy Bess in Ter- neuzen. Marianne Boer werd in 1968 te «issingen geboren. Zij trad al 'anaf 10-jarige leeftijd op als so- ®e en begeleidster, zowel in innen- en buitenland en voor zadio en televisie. Zij was finalis- e m verschillende jeugdconcour- sen en speelde met Het Zeeuws rkest, het Promenade-orkest en Euregio Orkest. Het lijstje prijzen is aanzienlijk: 11 uks vanaf 1980, met als specials e Zeeuwse aanmoedigingsprijs n tweemaal de Zilveren Vrien- Monique Heidema denkrans van de Vereniging Vrienden van het Concertge bouw, een maal als soliste en een maal als lid van het Reinaert En semble. Marianne Boer studeerde bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conser vatorium te Amsterdam. In 1992 haalde ze haar diploma UM (Uit- Marianne Boer voerend Musicus) met het eindcy- fer 9,5. Omdat zij de eerste prijs van het Jacques Vonk Concours behaalde, mocht ze twee jaar in het buitenland studeren, een uit gelezen kans om zich verder te oriënteren en specialiseren. Marianne Boer werkte als mid delbare scholiere samen met dwarsfluitist Maurice Heugen een ander Zeeuws muziektalent en won samen met hem de eerste prijs in het concours Rovere d'O- ro in Italië. Zij is erg actief op het gebied van kamermuziek, haalde haar aantekening kamermuziek en studeert momenteel muziek wetenschap aan de universiteit van Amsterdam. Monique Heide ma begon pas cello te spelen op haar zestiende. Na vier jaar ging ze naar het conservatorium in Amsterdam en schakelde over naar het conservatorium in Den Haag, waar ze studeerde bij Mo nique Bartels en de diploma's do cerend en uitvoerend musicus be haalde. Zij volgde masterclasses bij Anner Bijlsma en Mtsislav Rostropovitch en debuteerde in juni 1994 in de kleine zaal van het Concertgebouw. Dat was het begin van haar carrière en zij is regelmatig invaller in orkesten en besteedt veel tijd aan het spelen van kamermuziek in diverse be zettingen. Beiden werken aan een solocar rière en zijn actief in ensembles. Een favoriete stijlperiode of com ponist noemen ze niet. „We wil len ons zo breed mogelijk oriën teren. We houden ons bezig met barok en hedendaagse muziek en alles wat ertussen ligt. Er zijn na tuurlijk altijd stukken die je meer aanspreken en stukken die je minder liggen, maar dat is zeker niet tijdgebonden." Het programma van de twee da mes biedt Variaties op het thema: 'bei Mannern welche Liebe füh- len' van Ludwig van Beethoven. Verder de Sonate in A van Cesar Franck voor de pauze en de Tweede Sonate in D van J.S. Bach, het Adagio en Allegro van Robert Schumann en een Sonate van Claude Debussy in het twee de gedeelte van het recital. Q 2 lil 1 UI ANTWERPEN Tannhauser - door de Vlaamse Opera en solisten o.l.v. Stefan Soltesz - Vlaamse Opera -19.00 uur (31/3 om 15.00 uur) (28, 31 mrt en 2 en 5 apr) Zoo concert - Russische koorliederen - door Don Kozakkenkoor - Eli- sabethzaal - 20.00 uur (27 mrt) The Chippendales - Nobody does it better - Elisabethzaal - 20.30 uur (2 t/m 5 apr) DONDERDAG BERGEN OP ZOOM Fay Lovsky Band - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uuR BREDA Para's Popquiz - PARA - 21.30 uur ETTEN LEUR Slagerij van Kampen - De Nobelaer - 20.15 uur VRIJDAG AMSTERDAM Helmut Lotti - RAI Auditorium ANTWERPEN Jackson Browne David Lindley - Koningin Elisabethzaal - 20.30 uur BERGEN OP ZOOM Dance World (DJ's) - Poppodium de Botte Hommel Blokstallen 3 - 22.00 uur EINDHOVEN Don Kosaken Chor - MC Frits Philips - 20.15 uur BREDA Breda Barst - voorrondes - PARA - 20.30 uur Monique Heideman, Marianne Boer - klassieke muziek - Waalse Kerk - Catharinastraat 83 - 12.00 uur ROTTERDAM 2 Brothers on the 4th Floor - Hollywood Music Hall - 22.00 uur TILBURG NOG Ensemble - Jonge mensen op het concertpodium - Concertzaal - 20.30 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Amazing Bohoveries - Saucebox - Poppodium de Botte Hommel Blokstallen 3 - 22.00 uur BREDA Swingnight - PARA - 22.00 uur EINDHOVEN Wibi Soerjadi - piano - MC Frits Philips - 20.15 uur SCHIJNDEL Paaspop - The Offspring, Social Distortion, Lunchicks - De Molenhei de - 16.15 uur TILBURG Herman Brood His Wild Romance - Norderligt - 21.00 uur ZONDAG BREDA Jackson Browne en David Lindley - pop - Chassé Theater - 20.15 uur SCHIJNDEL Paaspop - met o.a. Biohazard en Rowwen Heze - De Molenheide - 12.00-01.00 uur MAANDAG ANTWERPEN John Denver - Koningin Elisabethzaal - 20.30 uur TILBURG Nationaal Jeugd Orkest Viviane Hagner (viool) - Concertzaal - 20.30 uur DINSDAG AMSTERDAM Joe Henderson - jazz - Concertgebouw - 20.15 uur EINDHOVEN Wiener Klaviertrio - MC Frits Philips - 20.15 uur WOENSDAG BREDA VOF de Kunst - Dag Giraf - kinderconcert -14 uur ETTEN LEUR Don Giovanni - opera - De Nobelaer -19.00 uur Over de keuze wil Monique Hei dema het volgende kwijt: „Fran ck is het grootste werk. Van ori gine is de sonate geschreven voor viool en piano. Marianne heeft het gespeeld met viool en zelfs een keer met fluit. Nu dus met cello. De combinatie van de wer ken is mooi. We beginnen het programma met een vaak ge speeld variatiewerk van Ludwig van Beethoven, een klassieke compositie en direct daarna een laat-romantisch werk van Fran ck. Na de pauze maken we een bliksemsnelle reis door de stijlpe rioden van barok, via romantiek naar het impressionisme." Over de betekenis van muziek in hun leven, moet niet lang nage dacht worden. „Muziek is ons le ven, het komt altijd op de eerste plaats." Marianne Boer werkt nog steeds met Maurice Heugen samen en hun eerste cd komt in april uit. „Waarschijnlijk vindt het presentatie-concert in april in het Arsenaaltheater in Vlissin- gen plaats. Ik kom nog steeds graag in Zeeland. Elk jaar een kerstconcert in de Kloveniers doelen in Middelburg en onlangs heb ik gejureerd in het VZO-con- cours (Vrienden van het Zeeuws Orkest) voor amateur-pianisten in Middelburg. Optreden in je ei gen streek is en blijft bijzonder." Moniaue Heidema (cello) en Marianne Boer (piano) concerteren op vrijdag 28 maart om 12 uur in de Waalse Kerk in Breda en op maandag 31 maart (Tweede Paasdag) om 15.00 uur in Porgy Bess in Terneuzen. Breda - St. Martinuskerk. Matthaus Passion van J.S. Bach. Bach Collegium Breda, Florilegium Musicum, vocale en instrumentalisten. Muzika le leiding Geert van den Dun- gen. Gehoord op 25 maart. Door Jan de Breet De golf van uitvoeringen van 'de Matthaus' die door Neder land waart en deze week in stad en dorp haar hoogtepunt bereikt roept de vraag op wel ke identiteit dirigenten, koren en solisten meegeven aan dit fantastische werk. Dat monu ment waarvan de grote Bach zelf slechts enkele malen de geschreven noten uit de parti tuur bracht tot dat wonder baarlijke klankbeeld, dat daarna tallozen heeft verblijd, geïnspireerd en velen tot in het diepst van de ziel ont roerd. De intensieve wijze waarop de navolgers vorsend, zoekend en interpreterend met dit opus doende waren, gaf aan die nieu we vertolkingen zoveel eigenheid mee dat de naam van de grote cantor inmidddels eigenlijk is in geruild voor de namen van de in terpreten van weleer en nu: Men gelberg, Harnoncourt, Koopman, Herreweghe. En waarom ook niet Van den Dungen. Geert van den Dungen bewees in de uitvoeringen van de Matthaus Passion in de Bredase St. Martinuskerk (dinsdag) en de Oudenbossche kapel van Saint- Louis (woensdag) in ieder geval dat zijn voorstudie gecombineerd met zijn vakmanschap ruim vol doende bleken om een uitvoering neer te zetten die indrukwekkend genoemd mag worden. Hij beschikte daarbij over het ba- rokorkest Florilegium Musicum, dat met grote inzet haar taak bui tengewoon serieus opvatte en met name in diverse soli prachtige dialogen aanging met de zangso listen. Gamba, traverso, hobo's en soloviool zorgden zo voor prachtige momenten. Het koor van het Bach Collegium Breda groeide meer en meer in zijn rol en zong met veel zekerheid met uitgekiende dynamische accentu eringen, nu eens ingetogen dan weer vol dramatisch waar het verhaal erom vroeg. Het zuiver intonerende Stedelijk Jeugdkoor gaf aan de koorklank in slotkoor voor de pauze prach tige glans mee. In het koraal van het beginkoor miste ik wel het metaal van de jongensstemmen. Uit het huidige grote aanbod van prachtige zangsolisten had men voor deze uitvoering een prima keus gemaakt. De keuze van Frank Fritschy voor de alles be palende rol van Evangelist bleek een heel gelukkige. Probleemloos met schitterende voordracht en doordachte dramatische accen ten loodste hij publiek en mede solisten door het verhaal. Jelle Drayer was de ideale Chris tus, die met zijn expressieve stem verdriet wanhoop, boosheid en overtuiging prachtig vorm gaf. Peter Schüler zong met veel zeg gingskracht zijn aria's en kleine partijen. Een enkele tekortko ming in zijn intonatie bleek wei nig af te doen aan de totaalin druk. Robbert Overpelt sloot zich in de aria'ss op niveau aan bij de andere mannensolisten. Niets dan lof ook voor de dames, die beiden met mooi stemmateri- aal en veel inlevinsvermogen voor prachtige momenten zorg den. In de Aus Liebe-aria was er aldus een glansrol voor Jenny Haisma, en Maria Riccarda Schmid bracht het publiek tot diepe stilte in de Volbracht-aria. Ad van Sleuwen zorgde samen met zijn continuo-collega's voor alerte smaakvolle begeleidingen, waardoor de loop van het verhaal zonder schokken gestalte kreeg. Geert van den Dungen was de he le avond de man die rustig maar met duidelijke gebaren veel in spiratie aan alle medewerkenden meegaf. Het slotapplaus van de geheel gevulde kerk was de dank voor deze uitvoering. Voor de in siders in de Matthaus Passion- traditie blijft dat applaus toch wennen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25