Paaspop Schijndel steeds groter
Marianne Boer en Monique Heidema
reizen snel door stijlperioden
3 j
Fay Lovsky en band met 'muziekmakerij' in de theaters
VtT.00»w7
Tj-
r
0
Matthaus Passion
in de beste traditie
.250,-
2.495,-
.995,-
x 52
IpESTEM
■VI u
K
D3
I Door Marcel Linssen
N
D
I I I I I
DONDERDAG 27 MAART 1997
iS i
3"
e
3
9 j
wit en camilia.
10, B, C, D en
34,95voor 29,-
nde rio.
Van 14,95 oor 9,-
iedingen pjn geldig tot en
y 5 april 1997. Bel voor de
ide win/cel 035- 6880639.
I jaarlijks lijkt Paaspop in Schijn-
I del te groeien. Had de organisatie
I jjitele jaren geleden nog genoeg
I jan twee podia in manege Molen-
I heide, sinds vorig jaar staat te-
1 «over de manege een complete
I circustent. Met daarin een groot
I jodium en vertakkingen naar
I kleinere tenten met een kleiner
jpodium, een bluescafé en, dit
r voor het eerst, een theater-
10|f zondagmiddag zullen in die
I -ent Enge buren, Crème Fraïche,
I de cabaretgroep Schudden voor
I gebruik en Theo Maassen optre-
I den. Een extra attractie van de
organisatie voor de duizenden
bezoekers die worden verwacht.
I Zodra de theatermensen het veld
I hebben geruimd, wordt deze tent
I omgetoverd in een dancepaleis
met onder meer Human Beings,
Acid Junkies en DJ Lady Aïda.
Paaspop groeit uit zijn voegen, zo
lijkt het. Want de samenwerking
met concert-organisator Mojo
werpt al meteen vruchten af. Niet
alleen kregen de organisatoren
van Paaspop via Mojo enkele van
de leukste acts van dit moment
aangeboden; Mojo bood ook aan
om op Paaszaterdag in Schijndel
een totaal programma neer te
zetten. Met als hoofdact de Ame
rikaanse punkband The Off
spring, de groep uit Orange
County die enkele jaren geleden
ineens opdook uit het niets en
van hun eerste cd zo'n kleine acht
miljoen schijfjes afzette. Het
pakweg 75 minuten durende con
cert van The Offspring wordt
vooraf gegaan door optredens
van de Swingin' Utters, The
Lunachicks, The Vandals, Social
Distortion en De Heideroosjes.
Feest dus vanaf pakweg 16.15
uur.
„Voor ons gevoel staat de zater
dag los van Paaspop", stelt Ma
rieke van Empel, voorzitter van
de organiserende stichting Paas
pop Schijndel. „Paaspop is een
festival dat we met een hele hoop
enthousiaste vrijwilligers organi
seren en dat begint pas echt op
zondagmorgen met het paasont-
bijt."
Daarna om 13.00 uur het eerste
van de 25 concerten van die dag
door de Franse groep Les Portu-
gaises Ensablèés, vrolijke Les
Negresses Vertes-achige muziek.
Verder zullen op dit podium ach
tereenvolgens Johan, het Drentse
Skik, Bettie Serveert, Rowwen
Hèze, Osdorp Posse en als afslui
ter Biohazard aantreden.
Op het tweede, kleinere, podium
zes formaties waarvan er enkelen
kwalitatief gerust naar het.
hoofdpodium hadden kunnen
doorschuien. „Op gegeven mo
ment moesten we gewoon kiezen
en dan probeer je toch op beide
podia zo sterk mogelijk voor de
dag te komen", licht Van Empel
toe. Vanaf 14.00 uur treden hier
Transpunk, Rex met Richard
Jansen, het Amsterdamse Bees-
wamp, Ceasar, Ro and The Para
dise FTmk en het Engelse Bad
Manners op.
Ook het bluescafé herbergt dit
jaar weer bekende gezichten. On
der andere Michael de Jong, maar
ook de Amerikaanse country-for-
matie BR5-49, sinds pakweg een
half jaar een van de veelbeloven
de nieuwe bands uit de States.
BR5-49 brengt een mix van hard
core-country, bluegrass en hill
billy. Nadat singer/songwriter
Michael de Jong om 13.30 de spits
heeft afgebeten, volgen Barrel-
house, El Fish, de powerblues
van de Amerikaan Monti Ad-
mundson, BR5-49, het gitaar-fe
nomeen Monster Mike Welch en
als afsluiter de Radio Kings.
Concertgangers die zowel zater
dag als zondag naar Schijndel
komen, kunnen op het festival
terrein niet overnachten. Zowel
zaterdag als zondag worden ex
tra bussen ingezet van en naar
het station in Den Bosch.
I Paaspop, zondag 30 maart, Schijndel, tent
bij manege De Molenheide, vanaf 13.00 uur.
Zaterdag 29 maart op dezelfde locatie con
certen van The Offspring met voorprogram
ma Swingin' Utters, The Lunachicks, The
Vandals, Social Distortion en De Heideroos
jes. Aanvang 16.15 uur. Infolijn Paaspop:
073-5494304.
'Ik ben een soort
muzikaal varken'
Door Marcel Linssen
Een hele tijd geleden was Fay Lovski een van de grote Neder
landse beloften. Samen met Mathilde Santing. Lovsky, de multi-
instrumentaliste zou het wel gaan maken. Santing, dat bleef
maar afwachten. Het pakte anders uit. Santing maakte het en
Fay verdween na enkele singeltjes uit de schijnwerpers. Om nu,
gelukkig, weer teug te keren als muzikante. Zij het in het
theater.
[volle complete
hel 150 cinmet
ontwerp van
breed.
Perfecta Corner
lineel van
Perfecta Corner,
bak is voorzien
*èrkend
3255.
rugman.nl
Samen met onder meer Joost Be-
linfante en Cok van Vuuren trekt
Fay Lovski momenteel door het
land met haar band La Bande
Dessinée. Vanavond geven ze een
concert in schouwburg De Maagd
in Bergen op Zoom.
Het is het tweede theaterpro
gramma van Fay Lovski die zich
zelf omschrijft als een muzikale
omnivoor. „Ik ben een soort mu
zikaal varken, ik slurp alle soor
ten muziek op. Of het nu jazz,
pop, country of Tiroler muziek is.
Dat maakt niets uit. Als het maar
goede muziek is. Maar om die te
kunnen vinden, moet je wel open
staan voor alle soorten muziek. In
Tirol hoorde ik een duet met
mondharpen en dan dat jodelen
erbij. Joh, dat is nou echte volks
muziek. Zo mooi. En dan heb ik
het dus niet over de commerciële
Tiroler hoempamuziek. Dat is
muziek die puur wordt gemaakt
om te verkopen. Dat kan ik niet,
wil ik ook niet. Ik maak muziek
waarvan ik oprecht vind dat die
goed is. Ik zou geen muziek kun
nen maken alleen maar voor de
verkoopcijfers.
Bij Fay Lovsky staat, hoe dan
ook, het muzikale centraal. Het
heeft jaren geduurd voordat ik
begrepen heb dat je om in het
theater te staan geen theaterpro
gramma hoeft te maken. Onze
kracht ligt in de muziekmakerij.
Daar voel ik me het lekkerst, het
best. Ik vind het ook onzin om
een uitputtende speurtocht te
houden naar arrangementen
waar je tevreden mee bent en
waar je iets leuks mee kunt doen.
Dat is een soort bloedarmoede. Je
kunt dan beter zelf iets maken.
Wat dat betreft kan ik blij zijn
met professor Belinfante die
steeds weer met nieuwe dingen
komt. Gert-Jan Blom en Cok van
Vuuren trouwens ook."
Toch was het even peentjes zwe
ten voordat Fay Lovsky en haar
companen een tweede theater
show in elkaar hadden zitten.
Juist omdat het de tweede show
binnen even veel jaren was. Fay:
„Voor die eerste show had ik zo'n
tien jaar materiaal waar ik uit
kon kiezen. Nu moesten we het
ineens hebben van allemaal
nieuw materiaal. Dat is heel grie-
Fay Lovsky (met speelgoed-piano) en La Bande Dessinée
FOTO COK VAN VUUREN
zelig want dat moet er dan wel
zijn. Ik ben daar toch zeker een
half jaar behoorlijk door aange
slagen geweest. Want er rust in
eens een hele verantwoording op
je schouders. De mensen ver
wachten wel dat je nieuwe pro
gramma minimaal even goed is
dan het vorige." Maar het lijkt
gelukt. Fay Lovsky heeft een
groot deel van de teksten voor
haar rekening genomen en Joost
Belinfante die 'zo'n vijftien jaar
lang nummers opgestapeld heeft',
droeg zijn steentje bij. En, het
programma blijft veranderen,
ook al is de première inmiddels
achter de rug. „Soms hebben we
's middags geoefend op een
nieuw grappig nummer en dan
proberen we dat 's avonds met
een uit. Aan je programma sleu
telen en het beter maken is na
tuurlijk altijd leuk. Daar ben je
muzikant voor."
Lovsky heeft niet alleen het geluk
dat ze goed lekker nummers kan
schrijven, ze heeft ook iemand
naast zich staan die door zijn
droogkomische houding een zaal
plat krijgt zonder daarvoor een
pink op te hoeven tillen. Joost
Belinfante is wat dat betreft nog
geen steek veranderd. „Dat Joost
zo is is meegenomen. In eerste in
stantie gaan we uit van de de mu
zikaliteit. We spelen niet op het
grappig zijn, willen niet de muzi
kale clowns uithangen. Ik zou
trouwens heel zenuwachtig wor
den als ik grappen zou moeten
doen. Dat kan ik niet, ik kan
grappig zijn, maar niet op com
mando. Maar Joost dat is van
zonsopgang tot zonsondergang
en ook 's nacht gewoon een grap
pige man. En hij geeft op zijn ma
nier een eigen richting aan het
programma."
Fay Lovsky et La Bande Dessinée, vanavond
in De Maagd in Bergen op Zoom, 23 mei in
de Schouwburg in Middelburg en 30 mei in
het Chassé Theater in Breda
"oor Jeanette Vergouwen
De muzikale samenwerking tus
sen Monique Heidema (cello) en
Marianne Boer (piano) is ont
staan tijdens de conservatorium-
studie. „Ik belde Marianne op en
woeg of ze er voor voelde samen
te spelen. Het klikte al tijdens het
gesprek en zo is het begonnen,"
zegt Monique Heidema.
Marianne vult aan: „We zijn goe-
oe vriendinnen geworden, we
doen ontzettend veel samen, eten
ln de mensa, studeren tot half
'waalf 's avonds op het conserva
torium en samen voorspeelavon
den en concerten spelen. Zo heb
ben we elkaar een behoorlijk eind
™or de studie geholpen. Na een
Korte onderbreking is er sinds
ongeveer anderhalf jaar sprake
yen een hernieuwde samenwer
king.»
jXt paasweekend zijn Monique
Heidema en Marianne Boer te be
luisteren in de Waalse Kerk in
weda en in Porgy Bess in Ter-
neuzen.
Marianne Boer werd in 1968 te
«issingen geboren. Zij trad al
'anaf 10-jarige leeftijd op als so-
®e en begeleidster, zowel in
innen- en buitenland en voor
zadio en televisie. Zij was finalis-
e m verschillende jeugdconcour-
sen en speelde met Het Zeeuws
rkest, het Promenade-orkest en
Euregio Orkest. Het lijstje
prijzen is aanzienlijk: 11
uks vanaf 1980, met als specials
e Zeeuwse aanmoedigingsprijs
n tweemaal de Zilveren Vrien-
Monique Heidema
denkrans van de Vereniging
Vrienden van het Concertge
bouw, een maal als soliste en een
maal als lid van het Reinaert En
semble.
Marianne Boer studeerde bij Jan
Wijn aan het Sweelinck Conser
vatorium te Amsterdam. In 1992
haalde ze haar diploma UM (Uit-
Marianne Boer
voerend Musicus) met het eindcy-
fer 9,5. Omdat zij de eerste prijs
van het Jacques Vonk Concours
behaalde, mocht ze twee jaar in
het buitenland studeren, een uit
gelezen kans om zich verder te
oriënteren en specialiseren.
Marianne Boer werkte als mid
delbare scholiere samen met
dwarsfluitist Maurice Heugen
een ander Zeeuws muziektalent
en won samen met hem de eerste
prijs in het concours Rovere d'O-
ro in Italië. Zij is erg actief op het
gebied van kamermuziek, haalde
haar aantekening kamermuziek
en studeert momenteel muziek
wetenschap aan de universiteit
van Amsterdam. Monique Heide
ma begon pas cello te spelen op
haar zestiende. Na vier jaar ging
ze naar het conservatorium in
Amsterdam en schakelde over
naar het conservatorium in Den
Haag, waar ze studeerde bij Mo
nique Bartels en de diploma's do
cerend en uitvoerend musicus be
haalde. Zij volgde masterclasses
bij Anner Bijlsma en Mtsislav
Rostropovitch en debuteerde in
juni 1994 in de kleine zaal van
het Concertgebouw. Dat was het
begin van haar carrière en zij is
regelmatig invaller in orkesten en
besteedt veel tijd aan het spelen
van kamermuziek in diverse be
zettingen.
Beiden werken aan een solocar
rière en zijn actief in ensembles.
Een favoriete stijlperiode of com
ponist noemen ze niet. „We wil
len ons zo breed mogelijk oriën
teren. We houden ons bezig met
barok en hedendaagse muziek en
alles wat ertussen ligt. Er zijn na
tuurlijk altijd stukken die je meer
aanspreken en stukken die je
minder liggen, maar dat is zeker
niet tijdgebonden."
Het programma van de twee da
mes biedt Variaties op het thema:
'bei Mannern welche Liebe füh-
len' van Ludwig van Beethoven.
Verder de Sonate in A van Cesar
Franck voor de pauze en de
Tweede Sonate in D van J.S.
Bach, het Adagio en Allegro van
Robert Schumann en een Sonate
van Claude Debussy in het twee
de gedeelte van het recital.
Q
2
lil
1
UI
ANTWERPEN
Tannhauser - door de Vlaamse Opera en solisten o.l.v. Stefan Soltesz
- Vlaamse Opera -19.00 uur (31/3 om 15.00 uur) (28, 31 mrt en 2 en 5
apr)
Zoo concert - Russische koorliederen - door Don Kozakkenkoor - Eli-
sabethzaal - 20.00 uur (27 mrt)
The Chippendales - Nobody does it better - Elisabethzaal - 20.30 uur
(2 t/m 5 apr)
DONDERDAG
BERGEN OP ZOOM
Fay Lovsky Band - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uuR
BREDA
Para's Popquiz - PARA - 21.30 uur
ETTEN LEUR
Slagerij van Kampen - De Nobelaer - 20.15 uur
VRIJDAG
AMSTERDAM
Helmut Lotti - RAI Auditorium
ANTWERPEN
Jackson Browne David Lindley - Koningin Elisabethzaal - 20.30
uur
BERGEN OP ZOOM
Dance World (DJ's) - Poppodium de Botte Hommel Blokstallen 3 -
22.00 uur
EINDHOVEN
Don Kosaken Chor - MC Frits Philips - 20.15 uur
BREDA
Breda Barst - voorrondes - PARA - 20.30 uur
Monique Heideman, Marianne Boer - klassieke muziek - Waalse
Kerk - Catharinastraat 83 - 12.00 uur
ROTTERDAM
2 Brothers on the 4th Floor - Hollywood Music Hall - 22.00 uur
TILBURG
NOG Ensemble - Jonge mensen op het concertpodium - Concertzaal
- 20.30 uur
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
Amazing Bohoveries - Saucebox - Poppodium de Botte Hommel
Blokstallen 3 - 22.00 uur
BREDA
Swingnight - PARA - 22.00 uur
EINDHOVEN
Wibi Soerjadi - piano - MC Frits Philips - 20.15 uur
SCHIJNDEL
Paaspop - The Offspring, Social Distortion, Lunchicks - De Molenhei
de - 16.15 uur
TILBURG
Herman Brood His Wild Romance - Norderligt - 21.00 uur
ZONDAG
BREDA
Jackson Browne en David Lindley - pop - Chassé Theater - 20.15
uur
SCHIJNDEL
Paaspop - met o.a. Biohazard en Rowwen Heze - De Molenheide -
12.00-01.00 uur
MAANDAG
ANTWERPEN
John Denver - Koningin Elisabethzaal - 20.30 uur
TILBURG
Nationaal Jeugd Orkest Viviane Hagner (viool) - Concertzaal -
20.30 uur
DINSDAG
AMSTERDAM
Joe Henderson - jazz - Concertgebouw - 20.15 uur
EINDHOVEN
Wiener Klaviertrio - MC Frits Philips - 20.15 uur
WOENSDAG
BREDA
VOF de Kunst - Dag Giraf - kinderconcert -14 uur
ETTEN LEUR
Don Giovanni - opera - De Nobelaer -19.00 uur
Over de keuze wil Monique Hei
dema het volgende kwijt: „Fran
ck is het grootste werk. Van ori
gine is de sonate geschreven voor
viool en piano. Marianne heeft
het gespeeld met viool en zelfs
een keer met fluit. Nu dus met
cello. De combinatie van de wer
ken is mooi. We beginnen het
programma met een vaak ge
speeld variatiewerk van Ludwig
van Beethoven, een klassieke
compositie en direct daarna een
laat-romantisch werk van Fran
ck. Na de pauze maken we een
bliksemsnelle reis door de stijlpe
rioden van barok, via romantiek
naar het impressionisme."
Over de betekenis van muziek in
hun leven, moet niet lang nage
dacht worden. „Muziek is ons le
ven, het komt altijd op de eerste
plaats." Marianne Boer werkt
nog steeds met Maurice Heugen
samen en hun eerste cd komt in
april uit. „Waarschijnlijk vindt
het presentatie-concert in april
in het Arsenaaltheater in Vlissin-
gen plaats. Ik kom nog steeds
graag in Zeeland. Elk jaar een
kerstconcert in de Kloveniers
doelen in Middelburg en onlangs
heb ik gejureerd in het VZO-con-
cours (Vrienden van het Zeeuws
Orkest) voor amateur-pianisten
in Middelburg. Optreden in je ei
gen streek is en blijft bijzonder."
Moniaue Heidema (cello) en Marianne Boer
(piano) concerteren op vrijdag 28 maart om
12 uur in de Waalse Kerk in Breda en op
maandag 31 maart (Tweede Paasdag) om
15.00 uur in Porgy Bess in Terneuzen.
Breda - St. Martinuskerk.
Matthaus Passion van J.S.
Bach. Bach Collegium Breda,
Florilegium Musicum, vocale
en instrumentalisten. Muzika
le leiding Geert van den Dun-
gen. Gehoord op 25 maart.
Door Jan de Breet
De golf van uitvoeringen van
'de Matthaus' die door Neder
land waart en deze week in
stad en dorp haar hoogtepunt
bereikt roept de vraag op wel
ke identiteit dirigenten, koren
en solisten meegeven aan dit
fantastische werk. Dat monu
ment waarvan de grote Bach
zelf slechts enkele malen de
geschreven noten uit de parti
tuur bracht tot dat wonder
baarlijke klankbeeld, dat
daarna tallozen heeft verblijd,
geïnspireerd en velen tot in
het diepst van de ziel ont
roerd.
De intensieve wijze waarop de
navolgers vorsend, zoekend en
interpreterend met dit opus
doende waren, gaf aan die nieu
we vertolkingen zoveel eigenheid
mee dat de naam van de grote
cantor inmidddels eigenlijk is in
geruild voor de namen van de in
terpreten van weleer en nu: Men
gelberg, Harnoncourt, Koopman,
Herreweghe.
En waarom ook niet Van den
Dungen. Geert van den Dungen
bewees in de uitvoeringen van de
Matthaus Passion in de Bredase
St. Martinuskerk (dinsdag) en de
Oudenbossche kapel van Saint-
Louis (woensdag) in ieder geval
dat zijn voorstudie gecombineerd
met zijn vakmanschap ruim vol
doende bleken om een uitvoering
neer te zetten die indrukwekkend
genoemd mag worden.
Hij beschikte daarbij over het ba-
rokorkest Florilegium Musicum,
dat met grote inzet haar taak bui
tengewoon serieus opvatte en met
name in diverse soli prachtige
dialogen aanging met de zangso
listen. Gamba, traverso, hobo's
en soloviool zorgden zo voor
prachtige momenten. Het koor
van het Bach Collegium Breda
groeide meer en meer in zijn rol
en zong met veel zekerheid met
uitgekiende dynamische accentu
eringen, nu eens ingetogen dan
weer vol dramatisch waar het
verhaal erom vroeg.
Het zuiver intonerende Stedelijk
Jeugdkoor gaf aan de koorklank
in slotkoor voor de pauze prach
tige glans mee. In het koraal van
het beginkoor miste ik wel het
metaal van de jongensstemmen.
Uit het huidige grote aanbod van
prachtige zangsolisten had men
voor deze uitvoering een prima
keus gemaakt. De keuze van
Frank Fritschy voor de alles be
palende rol van Evangelist bleek
een heel gelukkige. Probleemloos
met schitterende voordracht en
doordachte dramatische accen
ten loodste hij publiek en mede
solisten door het verhaal.
Jelle Drayer was de ideale Chris
tus, die met zijn expressieve stem
verdriet wanhoop, boosheid en
overtuiging prachtig vorm gaf.
Peter Schüler zong met veel zeg
gingskracht zijn aria's en kleine
partijen. Een enkele tekortko
ming in zijn intonatie bleek wei
nig af te doen aan de totaalin
druk. Robbert Overpelt sloot zich
in de aria'ss op niveau aan bij de
andere mannensolisten.
Niets dan lof ook voor de dames,
die beiden met mooi stemmateri-
aal en veel inlevinsvermogen
voor prachtige momenten zorg
den.
In de Aus Liebe-aria was er aldus
een glansrol voor Jenny Haisma,
en Maria Riccarda Schmid
bracht het publiek tot diepe stilte
in de Volbracht-aria.
Ad van Sleuwen zorgde samen
met zijn continuo-collega's voor
alerte smaakvolle begeleidingen,
waardoor de loop van het verhaal
zonder schokken gestalte kreeg.
Geert van den Dungen was de he
le avond de man die rustig maar
met duidelijke gebaren veel in
spiratie aan alle medewerkenden
meegaf. Het slotapplaus van de
geheel gevulde kerk was de dank
voor deze uitvoering. Voor de in
siders in de Matthaus Passion-
traditie blijft dat applaus toch
wennen.