Huiveren en lachen om hypocrisie Dansproducties van Krisztina de Chatel zijn altijd verrassend Engels meisje in New York in musical 'Song Dance' pESTEM Provinciaal Brainwash Open Andrew Lloyd Webber-productie in Breda 'De onbeminden' onverkort bij Het Zuidelijk Toneel I I I I I DONDERDAG 27 MAART 1997 D2 AMSTERDAM Cirque du Soleil - 'Alegria' - acrobatiek, dans en theater - tent sta dionplein (t/m 27 apr) ANTWERPEN Een ideale echtgenoot - door het Nieuw Ensemble Raamtheater - Raamtheater - woe tot zo 20,00 uur (2 t/m 27 apr) Torch Song Trilogy - door KNS - Bourlaschouwburg - woe tot zo 20.00 uur (vr ook 13.30 uur)(27 mrt t/m 25 mei) BREDA Fröken Julie - toneelgroep De Paardenkathedraal - Chassé Theater - 20.30 uur (28 en 29 mrt) Samson Gert - vanaf 4 jr -14.00 en 17.00 uur (29 en 30 mrt) GENT De Caracal - van Judith Herzberg - door KNS - NTG Minnemeers - 20.00 uur (zo 15.00 uur) Niet op ma en di (tot 30 mrt) Woyzeck - van G. Buchner - door RO Theater - regie Peter de Baan - Theaterzaal de Vooruit - 20.00 uur (28 en 29 mrt) DEN HAAG Miss Saigon - VSB Circustheater - di t/m za 20.00 uur, zo 14.00 uur en 20.00 uur (t/m 10nov) ROTTERDAM Brigitte Kaandorp - Luxor Theater - 20.15 uur (27 t/m 29 mrt) Elektra - RO Theater - 20.15 uur (27 t/m 29 mrt) Ribbenkast Ritme - Alex d'Electrique - Lantaarn 1 - 20.30 uur (27 t/m 29 mrt) Fred - toneelgroep Carver - Rotterdamse Schouwburg - 20.30 uur (27 t/m 29 mrt) Drie Musketiers - Koninklijk Ballet van Vlaanderen - Rotterdamse Schouwburg -19.30 uur (30 3n 31 mrt) TILBURG Marcel Boon - Stengelvrees (cabaret) - Schouwburg - 20.30 uur (27 en 28 mrt) Hoera, we zijn normaal - met o.a. Simone Kleinsma - Schouwburg - 20.15 uur (28 en 29 mrt) DONDERDAG ROOSENDAAL De Onbeminden - Het Zuidelijk Toneel - regie Ivo van Hove - De Kring TILBURG Nederlands Dans Theater 3 - Schouwburg - 20.15 uur Marcel Boon (cabaret) - Stengelvrees - Schouwburg - 20.30 uur (27 en 28 mrt) VRIJDAG BREDA Krisztina de Chatel - dans - Chassé Theater - 20.45 uur BERGEN OP ZOOM Wanja en de bosgeest - door Mechel Miniatuur Theater - De Maagd -20.15 uur ETTEN LEUR Hester Macrander - Drift - De Nobelaer - 21.00 uur ROOSENDAAL The Sleeping Beauty - Ballet van Tatarstan - Schouwburg de Kring - 20.15 uur ZATERDAG ETTEN LEUR Hans Liberg - De Nobelaer - 20.15 uur MAANDAG BREDA Feest - Jeugdkomedie Amsterdam - Chassé Theater -15.00 uur DINSDAG BREDA Een Sneeuw - Het Toneel Speelt - Chassé Theater - 20.30 uur TILBURG De Onbeminden - Het Zuidelijk Toneel - regie Ivo van Hove - Schouw burg Soms verdwaal ik in een draak - door Artemis - Schouwburg -14.30 uur WOENSDAG TILBURG Tweesprong - door Arena - Schouwburg -14.30 uur ROOSENDAAL Hester Macrander - Drift - De Kring - 20.15 uur De Witte Zwaan van dansend Nederland Rotterdam. De artistiek directri ce en choreografe vindt deze lo catie uniek. „Mijn lessen zijn al tijd open. En nu zie je dat er veel meer andere dansers meedoen. Als je goede docenten hebt en een mooie ruimte, dan komen dansers er in groten getale op af." Over het dansniveau in Neder land heeft De Chatel een uitge sproken mening. „Ik denk dat er niet teveel mensen op de acade mies moeten worden aangeno men. Vooral ook omdat er steeds minder geld komt. Je geeft men sen dan een illusie, terwijl er ei genlijk geen werk is. Ik vind ook dat de opleidingen niet zo ver snipperd zouden moeten zijn. Op de langere termijn zou centralise ren het beste zijn." Dat de belangstelling van de zij de van het publiek voor dans zou teruglopen, daar wil ze nog niet aan. „Er is een groot aanbod, maar er zou meer dans op tv moe ten komen. Dan krijg je een bre der publiek. Ik hoor dat er steeds minder dans in schouwburgen is te zien. Logisch dat het publiek dan afhaakt. Voor de mensen is het belangrijk dat je dans in een breed spectrum laat zien. Zodra je dans verbindt met iets, raakt het de mensen. Daarom vind ik het medium film zo interessant. Dat wordt belangrijk voor de vol gende eeuw." Komende zomer maakt Krisztina de Chatels ontwikkeling weer een sprong voorwaarts. Dan gaat ze een aantal malen op buitenloca ties werken. „Begin juni voeren we in een kas bij Aalsmeer Föld uit 1985 op. Eind juli en begin september brengen we eenmalig een project in de duinen bij Schoorl en een op een zandver stuiving in Brunssummerheide. Alle drie zijn eenmalig. Of dat jammer is? Weet ik niet, maar het is wel uitdagend." Dansgroep Krisztina de Chatel brengt de productie 'De Chatel Norton', Op vrijdag 28 maart in het Chassé Theater in Breda. Door Rinus van der Heijden Misschien is het dat wel wat een dansvoorstelling van Kris ztina de Chatel zo bijzonder en vooral zo intrigerend maakt: verwondering. We zitten in het sober ingerichte kantoor- en studiocomplex op industrie terrein Schinkel in Amster dam. We praten al een hele tijd over schoonheid in dans, over hoe die schoonheid tot stand komt, hoe dagelijkse dingen op een kunstenaar inwerken. En dan komen plotsklaps die ver rassende woorden: „Als je je steeds blijft verwonderen, dan blijf je zaken ook waarderen." Zij verluchtigt die uitspraak met een eenvoudig voorbeeld. „Ik heb lange tijd in de kou op een ka mertje in Amsterdam gewoond. Nu woon ik op de Keizersgracht. Dan denk ik: jeetje, dat heb ik toch maar bereikt." Krisztina de Chatel is als Odile, de Witte Zwaan uit Het Zwanen- meer. In Nederland-Dansland wel te verstaan. In een land dat bulkt van het talent en waarin veelvormigheid troef is, vallen de producties van Krisztina de Cha tel zonder uitzondering op. Haar volstrekt eigen visie op het feno meen dans, haar uitzonderlijke gevoel voor het benutten van de ruimte, haar bijna wiskundig be rekende bewegingstaal zijn met niets te vergelijken. In het begin van haar carrière als choreograaf, zo'n twintig jaar ge leden, kwam in al haar produc ties haar voorliefde voor mini mal-art naar voren. Is haar wis kundige logica daar een logisch gevolg van? „Ik blijf gek op het minimalisme", zegt ze. „Maar van de andere kant wil ik uitbun dig zijn. Structuur en controle van emo ties zijn ontzettend belangrijk voor me. Ik zoek daarin nog altijd een balans." Krisztina de Chatel: "Waarom leef ik hier en niet in Hongarije? Alles blijft relatief. Krisztina de Chatel geeft toe dat haar werk van nu complexer is dan dat uit haar begintijd. „Ik denk dat dat ook niet anders kan. Alles wat tegenwoordig op je in werkt heeft met drukte te maken. De mens anno 1997 is een com plexer wezen dan die van tien, vijftien jaar geleden. Maar ergens zal mijn werk steeds sober blij ven. Waarbij ik altijd een knip oog zal geven aan het lekker in gewikkelde. Ik wil voortdurend mezelf uitdagen." De steeds wisselende curve in het werk van De Chatel heeft alles met de ontwikkelingen in de danswereld en in haar eigen le ven te maken. Zij wil voortdu rend terugkeren naar haar eigen belevingswereld. Haar laatste choreografie, Vanitas, is een som ber stuk geworden. „Ik heb daar de dood van mijn toen juist over leden vader in verwerkt. Zoiets gaat automatisch. Dat ik zo lang met ruimtelijke beperkingen be zig ben geweest heeft ook te ma ken met het feit dat ik sinds an derhalf jaar pas beschik over een fatsoenlijke studio." En dan is er nog het aspect vrij heid. Krisztina de Chatel arri veerde dertig jaar geleden uit haar geboorteland Hongarije in Nederland. Om het begrip vrij heid kun je dan niet heen. „In mijn geboorteland heb je ook met democratie te maken, met een hoop partijen en hoe mensen daarmee om kunnen gaan. Wat dat betreft is Hongarije net zo provinciaal als Nederland. Maar als klein land is het heel zelfbe wust. Ik vind het belangrijk dat een klein land trots is." In de communistische omgeving waarin Krisztina de Chatel op groeide, genoot zij een grote vrij heid. „Ik ben ook zonder religie opgevoed. Hier zie je dat dat bij de meeste mensen niet zo is. Dan denk je: oh, wat erg, wat heb ik geluk gehad. Ondanks het com munisme heb ik het nooit be nauwd gehad. Als mens moet je continu een dialoog voeren met jezelf en met de wereld." Ondanks deze visie wil de cho reograaf De Chatel geen bood schapper zijn. „Maar je pikt wel dingen op. Onlangs zag ik een Russische film, met alle ellende van die soldaten. Dat verwerk ik dan op een abstracte manier in een choreografie." Krisztina de Chatel is een van de weinige dansmakers die voortdu rend opduiken bij premières van anderen. Heeft zij dat nodig om haar creativiteit te voeden? „Ik zie dat als een soort confronta ties, een brainwash voor jezelf. Ik kijk dan puur objectief of het spannend is. Ik vind het ook reu ze interessant om te zien wat jon ge mensen doen. Vooral ook om dat ik hen zo graag kansen wil geven. Maar ook op andere gebie den moet je op de hoogte zijn. Ik ga regelmatig naar exposities, films. Die kunstvormen zorgen voor een beeldend spanningsveld. FOTO FRANS SCHELLEKENS Alles wat beeldend is, is leer zaam. Ik vind het vreselijk als ik iemand bezig zie op een eilandje. Zo iemand ziet door zijn oogklep pen de pro's en contra's niet meer." Ook in de keuze van haar dansers voert Krisztina de Chatel een ei genwijs belgid. Haar uitvoerders moeten vooral persoonlijkheden zijn. „Amsterdam is een soort doorgangscentrum voor dansers. De beste persoonlijkheden pik ik er zo uit. Iemand moet niet alleen kunnen dansen, maar bijvoor beeld ook stil kunnen staan. Het kan natuurlijk zijn dat in een be paalde choreografie even niets gebeurt. Dan moet zo'n danser zomaar staan, maar wel als een huis." Dansgroep Krisztina de Chatel werkte tot anderhalf jaar geleden in een voormalige kapel in de binnenstad van Amsterdam. Nu is het gezelschap gehuisvest in de voormalige studio's van Scapino Van onze kunstredactie Een jong Engels meisje, Emma, vertrekt met een hoofd vol dro men naar New York, maar het wordt een nachtmerrie. In plaats van de grote liefde vindt ze voor al teleurstellende, korte relaties. Haar ervaringen en emoties wor den in de musical Song Dance van Andrew Lloyd Webber ver tolkt middels achttien songs, waaronder een aantal hits als Ta ke that look of your face. 0p 8 en 9 april is Song Dance 'e zien en te horen in het Chassé Theater in Breda. Het werk is een combinatie van een vrouwelijke solorol in het eerste deel en een gevarieerd ballet in het tweede, na de pauze. De voorstelling wordt uitgevoerd door een Engel se cast in de Engelse taal, maar is een Duitse productie. Samen met Don Black schreef yd Webber zijn liederency clus, Tell me on Sunday, al in 1979 voor zangeres Marti Webb, as nadat Jesus Christ Superstar, vita en Cats een succes waren geworden, maakte hij er een Bjeuwe musical van. Song ance ging in 1982 in première. e Engelse Linsay Hamilton maakt er voor de pauze een Prachtig gezongen one woman show van. Duitse kranten vonden haar zangstem en expressie 'adembenemend.' Na de pauze volgt het dansvuurwerk, waarin de geschiedenis van het Engelse meisje gezien wordt door de ogen van de mannen in haar leven. In dit tweede deel dansen vier vrou wen en vijf mannen, met solodan ser Daniel Crossely als middel punt: klassiek, jazz, modern, rock en tapdance. Webber verbond zijn achttien verhalende songs muzikaal aan een thema van Paganini, Varia- tionen uit het Capriccio in A-dur, dat telkens terugkeert. Een or kest met dertien man begeleidt de voorstelling 'live'. In een wisselend decor van ano nieme hoogbouw en een winters Central Park probeert het meisje Emma een nieuw leven op te bou wen. New York blijkt voor haar zowel een paradijs als een gevan genis, zoals we horen in de songs over haar dromen, vreugde en verdriet. De Sunday Times vond Song Dance indertijd 'een wonderbaarlijke show met het beste rock-jazz-klassiek-tapdan- ce-musical-theaterballet ooit ge- I Musical 'Song Dance' van Andrew Lloyd Webber en Don Black is op 8 en 9 april in het Chassé Theater in Breda. een serieuze reden om met elkaar te moeten trouwen. Of wordt als zodanig gebruikt, want in het katholieke milieu van die dagen is tengevolge van hypocrisie de ware reden soms niet van de on eigenlijke reden te onderschei den. De onbeminden speelt in het huis van officier De Virelade (Hans Croiset) wiens vrouw er al jaren vandoor is. De oudste dochter, Elisabeth, (Chris Nietvelt) heeft de moederrol overgenomen. De jongste dochter, Marianne, (Ca milla Siegertsz), niet geliefd bij vader omdat zij op moeder lijkt, behoort de rol van onmondig kind te blijven spelen. Deze Sta tus quo wordt verstoord als Eli sabeth haar verloving aankon digt met Alain (Rob Das). Vanaf dat moment brandt er in alle hy pocrisie een verbeten strijd los. Iedereen claimt elkaar uit egoïs me, angst voor de buitenwereld of louter bezitsdrang. Niemand praat rechtuit om zijn of haar doel te bereiken, maar konkelt, zalft of kwelt. De politiek is er niks bij. De oudste dochter lijkt het slachtoffer, maar kan met net zo veel recht als kwade genius wor den aangemerkt als haar egoïsti sche vader of haar aan instictieve paardrift lijdende zus. Zelfs de vrijer gaat niet vrijuit, omdat ook hij geen daden stelt. In De onbe minden overwinnen hypocrisie en in zelfopoffering verpakt egoïsme. Het is dan ook een stuk om heel triest van te worden. Negentig procent van de regis seurs laat De onbeminden in de kast liggen, de negen procent die het misschien zou spelen, zou het op groteske wijze uitvergroten, zodat we nog eens lekker zouden kunnen lachen om het enge mi lieu waar we zelf voor het groot ste deel uit voortkomen. De bijna één procent die het stuk nog een kans zou willen geven, zou het sterk inkorten en stileren. Het promille dat overblijft, heet Ivo van Hove, die brengt het inte graal en dan blijk je te kunnen huiveren en lachen tegelijk. Voor de pauze was dat een lange zit, maar de investering begon gaan deweg steeds meer haar vruchten af te werpen. De aanvankelijk vervelende karakters, bleken daarnaast ook curieus, hoewel blijvend ergernis opwekkend met dat 'en toch beminnen wij-elkaar' aan het end. Regie en spel zaten vol aansprekende vondsten, zoals die van Siegertsz die zichzelf op bepaalde momenten letterlijk on der het tapijt liet stoppen en die als apotheose later zelfs door een geheim luikje achter de tapijten- wand verdween. Alle archaïsme en melodrama in haar teksten omzeilde ze door gedeelten als ware het sprookjes te vertellen, zoals Nietvelt stukken in ogen schijnlijk loze gebarentaal ver pakte en Croiset in duidelijk ge speelde poses. Bij dat eredivisie toneel bleef Rob Das wat achter, omdat hij geen duidelijke keuze had kunnen maken tussen lulletje rozenwater, integere indringer of zoveelste hypocriet. Fragment uit 'De onbeminden' van Francois Mauriac FOTO DEEN VAN MEER Eindhoven - Schouwburg. Pre mière 'De Onbeminden' van Frangois Mauriac door Het Zuidelijk Toneel op 21 maart. Regie: Ivo van Hove. Decor en licht: Jan Versweyveld. Met Chris Nietvelt, Camilla Sie gertsz, Hans Croiset, Rob Das en Yvonne Wiewei. Op 27 maart in De Kring in Roosend aal, 1 april in Schouwburg Til burg, 9 en 10 april in Chassé Theater Breda. Sterdanser Daniel Crossely Andrew Lloyd Webber. in de musical 'Song Dance' van FOTO DIETRICH DETTMANN Door Jace van de Ven Tegen een prachtig decor van een tapijtenwand, waarachter iedere gemoedsaandoening en alle ware drijfveren van de personages worden wegge stopt, speelt Het Zuidelijk To neel De onbeminden van No belprijs winaar Francois Mau riac. Het stuk (1938) is gedateerd. Niet meer dan een streling tussen jon gen en meisje op veertienjarige leeftijd blijkt drie jaar later nog

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23