mmm o.a. BESTE FILM BESTE REGIE nces van hetwitte doeksinds Casablanca." patient is geen film, het is een gevoel." ind verfilmd epos over passie en pijn. Zo is cinema bedoeld." plepenfifflffliHsch epos waarvan de liefdesparen hand in hand met die uil ITER ZHIVAGO en GEJAAGD DOOR DE WIND de geschiedenis in zullen gaan." WILLEM DAFOE KRISTIN SCOTT THOMAS RESERVEER NU UW PLAATSEN RIJ DE BEL*BIOS 0900*9363 SNELCODE 05*089! Dansproi Engels r in New in mus 'Song -Detroit News- pri d 1 h' I -Cosmopolitan- -De Telegraaf - Gefilmd op locatie in Tunesië. MIRAMAX DESTEM Andrew Lloyd Webber- I N T F R N A 9 OSCARS Door Rinus van der Heijden Misschien is het dat wel wat een dansvoorstelling van Kris- ztina de Chatel zo bijzonder en vooral zo intrigerend maakt: verwondering. We zitten in het sober ingerichte kantoor- en studiocomplex op industrie terrein Schinkel in Amster dam. We praten al een hele tijd over schoonheid in dans, over hoe die schoonheid tot stand komt, hoe dagelijkse dingen op een kunstenaar inwerken. En dan komen plotsklaps die ver rassende woorden: „Als je je steeds blijft verwonderen, dan blijf je zaken ook waarderen." Zij verluchtigt die uitspraak met een eenvoudig voorbeeld. „Ik heb lange tijd in de kou op een ka mertje in Amsterdam gewoond. Nu woon ik op de Keizersgracht. Dan denk ik: jeetje, dat heb ik toch maar bereikt." Krisztina de Chatel is als Odile, de Witte Zwaan uit Het Zwanen- meer. In Nederland-Dansland wel te verstaan. In een land dat bulkt van het talent en waarin veelvormigheid troef is, vallen de producties van Krisztina de Cha tel zonder uitzondering op. Haar volstrekt eigen visie op het feno meen dans, haar uitzonderlijke gevoel voor het benutten van de ruimte, haar bijna wiskundig be rekende bewegingstaal zijn met me niets te vergelijken. Dq In het begin van haar carrière als choreograaf, zo'n twintig jaar ge leden, kwam in al haar produc ties haar voorliefde voor mini mal-art naar voren. Is haar wis kundige logica daar een logisch gevolg van? „Ik blijf gek op het minimalisme", zegt ze. „Maar van de andere kant wil ik uitbun dig zijn. Structuur en controle van emo ties zijn ontzettend belangrijk voor me. Ik zoek daarin nog altijd een balans." Van onze kunstredactie Een jong Engels meisje, Emma, vertrekt met een hoofd vol dro men naar New York, maar het wordt een nachtmerrie. In plaats van de grote liefde vindt ze voor al teleurstellende, korte relaties. Haar ervaringen en emoties wor den in de musical Song Dance van Andrew Lloyd Webber ver tolkt middels achttien songs, waaronder een aantal hits als Ta ke that look of your face. Opg en 9 april is Song Dance te zien en te horen in het Chassé Theater in Breda. Het werk is een combinatie van een vrouwelijke solorol in het eerste deel en een gevarieerd ballet in het tweede, na de pauze. De voorstelling wordt uitgevoerd door een Engel se cast in de Engelse taal, maar is een Duitse productie. Samen met Don Black schreef Lloyd Webber zijn liederency clus, Tell me on Sunday, al in 1919 voor zangeres Marti Webb. Pas nadat Jesus Christ Superstar, Svita en Cats een succes waren geworden, maakte hij er een nieuwe musical van. Song H<mce ging in 1982 in première. Engelse Linsay Hamilton maakt er voor de pauze een Prachtig gezongen one woman s ow van. Duitse kranten vonden ha; 'ad vol de mei van dit wei ser pui en We ver een tioi dat kes voo In niei Cen Em wer zow gen ove ver< Son wol bes; ce-i zier I Ml W h<

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22