mmm
o.a. BESTE FILM BESTE REGIE
nces van hetwitte doeksinds Casablanca."
patient is geen film, het is een gevoel."
ind verfilmd epos over passie en pijn.
Zo is cinema bedoeld."
plepenfifflffliHsch epos waarvan de liefdesparen hand in hand met die uil
ITER ZHIVAGO en GEJAAGD DOOR DE WIND de geschiedenis in zullen gaan."
WILLEM
DAFOE
KRISTIN
SCOTT THOMAS
RESERVEER NU UW PLAATSEN RIJ DE BEL*BIOS 0900*9363 SNELCODE 05*089!
Dansproi
Engels r
in New
in mus
'Song
-Detroit News-
pri d 1 h' I
-Cosmopolitan-
-De Telegraaf -
Gefilmd op locatie in Tunesië.
MIRAMAX
DESTEM
Andrew Lloyd Webber-
I N T F R N A
9 OSCARS
Door Rinus van der Heijden
Misschien is het dat wel wat
een dansvoorstelling van Kris-
ztina de Chatel zo bijzonder en
vooral zo intrigerend maakt:
verwondering. We zitten in het
sober ingerichte kantoor- en
studiocomplex op industrie
terrein Schinkel in Amster
dam. We praten al een hele tijd
over schoonheid in dans, over
hoe die schoonheid tot stand
komt, hoe dagelijkse dingen op
een kunstenaar inwerken. En
dan komen plotsklaps die ver
rassende woorden: „Als je je
steeds blijft verwonderen, dan
blijf je zaken ook waarderen."
Zij verluchtigt die uitspraak met
een eenvoudig voorbeeld. „Ik heb
lange tijd in de kou op een ka
mertje in Amsterdam gewoond.
Nu woon ik op de Keizersgracht.
Dan denk ik: jeetje, dat heb ik
toch maar bereikt."
Krisztina de Chatel is als Odile,
de Witte Zwaan uit Het Zwanen-
meer. In Nederland-Dansland
wel te verstaan. In een land dat
bulkt van het talent en waarin
veelvormigheid troef is, vallen de
producties van Krisztina de Cha
tel zonder uitzondering op. Haar
volstrekt eigen visie op het feno
meen dans, haar uitzonderlijke
gevoel voor het benutten van de
ruimte, haar bijna wiskundig be
rekende bewegingstaal zijn met me
niets te vergelijken. Dq
In het begin van haar carrière als
choreograaf, zo'n twintig jaar ge
leden, kwam in al haar produc
ties haar voorliefde voor mini
mal-art naar voren. Is haar wis
kundige logica daar een logisch
gevolg van? „Ik blijf gek op het
minimalisme", zegt ze. „Maar
van de andere kant wil ik uitbun
dig zijn.
Structuur en controle van emo
ties zijn ontzettend belangrijk
voor me. Ik zoek daarin nog altijd
een balans."
Van onze kunstredactie
Een jong Engels meisje, Emma,
vertrekt met een hoofd vol dro
men naar New York, maar het
wordt een nachtmerrie. In plaats
van de grote liefde vindt ze voor
al teleurstellende, korte relaties.
Haar ervaringen en emoties wor
den in de musical Song Dance
van Andrew Lloyd Webber ver
tolkt middels achttien songs,
waaronder een aantal hits als Ta
ke that look of your face.
Opg en 9 april is Song Dance
te zien en te horen in het Chassé
Theater in Breda. Het werk is een
combinatie van een vrouwelijke
solorol in het eerste deel en een
gevarieerd ballet in het tweede,
na de pauze. De voorstelling
wordt uitgevoerd door een Engel
se cast in de Engelse taal, maar is
een Duitse productie.
Samen met Don Black schreef
Lloyd Webber zijn liederency
clus, Tell me on Sunday, al in
1919 voor zangeres Marti Webb.
Pas nadat Jesus Christ Superstar,
Svita en Cats een succes waren
geworden, maakte hij er een
nieuwe musical van. Song
H<mce ging in 1982 in première.
Engelse Linsay Hamilton
maakt er voor de pauze een
Prachtig gezongen one woman
s ow van. Duitse kranten vonden
ha;
'ad
vol
de
mei
van
dit
wei
ser
pui
en
We
ver
een
tioi
dat
kes
voo
In
niei
Cen
Em
wer
zow
gen
ove
ver<
Son
wol
bes;
ce-i
zier
I Ml
W
h<