Succes van Randstad houdt aan BTW-verlaging kleinbedrijf kost miljarden ^gen Tijd is om voor 'founding father' Randstad Maleisische delegatie ziet boeken Fokker in HBG: 'Effect aankopen zal neutraal zijn' Enorm prijsverschil bij stedenvakanties IER m/v Oriflame DE STEM ECONOMIE A7 Delft (anp) - Een verlaging van het BTW-tarief voor klei ne arbeidsintensieve bedrij ven (zoals kappers en schoen- makers) kost minstens een miljard gulden, maar levert 0ok nieuwe banen op. Winst stijgt met 27 procent M. Gijsen Hoba BV letontimmerlieden aarstudio Ton Ton kapper/ster NSBT®TÜR"M/VU Europa doet 'inval' op KLM-kantoor Winst Hollandsche Beton Groep stijgt in 1996 met 7 procent tot 111 miljoen gulden KOP MUNT Hondendrolvlag MmHH economie KORT Aantal starters stijgt met 5 procent NS-ingenieurs naar Heidemij Aanzienlijke winstgroei SNS Groep Omroepbedrijf krijgt 'a la carte' CAO MVT 1997 A6 ireet i i i 11 WOENSDAG 26 MAART 1997 24/03 69'/. 25/03 m 69'/. 69/ 68/ 70/ m 75/ s 51 50 35 36 90 90% 30/. 29% 11% 68s/. 11/ CQl/ any 8/ 08/1 42/ 8/ 1051/. 105/ fe 79 77/ 24% 25/ 70/ 71% 15% 15/ 30/ 30% 116/ 115% n 30/ 30% n. 27/ 28% tours 114% 111 cal 83% 83 idak 76% 77 104/ 105 31% 31% ic 105 105 s 57 57 55% 54% ck. 56 55 ch. 136 136/ IS 23 23% 28% 29% 36% 35% 65% 65 89 90 135% 135/ liten 120% 121% anc. 40 40% 42% 44/ h 174% 175/ )uck 53% 51 103% 104 106 108% 53% 53% V 189/ 189% hn. 78/ 79/ iuse 18 18/ iorp 24 24/ 23'/. 22 Dat blijkt uit een onderzoek van bureau EIM in opdracht van jQCB Nederland, de koepel van kleine en middelgrote bedrijven. De kleine bedrijven vragen al ja ren om lagere BTW-tarieven, zo dat meer mensen van hun dien sten gebruik gaan maken. Ze t/ieskoers rige koers tkoers gisteren en iden claim dividend daan I bieden daan /laten v iden en ex dividend en en dividend daan en laten ex dividend daan en bieden ex dividend 7,00 8,60 1,00 1,50 0,60 0,70 3,80 4,80 1,60 1,70 11,50 13,00 3,40 4,20 40,50 43,00 7,40 a 5,50 9,10 7,80 45,00 47,00 27,00 27,80 16,20 22,00 11,80 16,40 8,20 11,50 5,70 a 8,50 4,00 5,80 b 2,60 4,00 13,00 8,00 17,00 10,50 21,00 a 14,00 26,00 18,00 32,50 25,00 34,90 36,00" 6,70 8,80 32,50 34,70 9,30 10,10 a 5,80 a 630 4,40 4,80 4,30 4,10 0,50 a 0,50 1,40 a 1,40 2,60 3,90 1,80 a 2,50 1,10 1,70 0,90 0,90 0,50 0,60 6,20 7,70 3,00 3,70 b 20,30 21,90 14,70 15,90 10,00 10,80 b 2,20 1,10 5,30 3,00 7,50 6,20 15,30 14,10 3,60 3,30 a 3,50 9,60 5,00 11,80 14,00 16,30 moeten nu 17,5 procent BTW be talen. In de ogen van de onderne mers moet dat het lage tarief van 6 procent worden. Dat zou extra banen opleveren, met name voor laaggeschoolden. Het rapport onderschrijft die stelling, maar laat tevens zien dat de overheid minstens een halve ton per nieuwe arbeidsplaats derft aan BTW-inkomsten. Staatssecretaris van Financiën Vermeend, die het rapport gister en in ontvangst nam, was blij met de uitkomsten. Ook hij wil al ja ren een lager BTW-tarief, maar wordt tegengewerkt door de Eu ropese Commissie. Die ziet in BTW-verlaging concurrentiever valsing. Zelfs experimenten, tot tweemaal toe aangevraagd door Vermeend, zijn afgewezen. Vermeend blijft proberen 'Euro pa' te overuigen van het nut van lagere BTW voor sommige dien sten. Dat kan nog vele jaren du ren, erkende hij gisteren. Inmid dels wil hij laagbetaalde arbeid bevorderen door de premies die werkgevers moeten betalen voor hun lagere personeel, te verlagen. Het EIM-rapport heeft de gevol gen van de BTW-plannen uitge rekend voor de werkgelegenheid en voor de schatkist. MKB Ne derland wil dat de BTW alleen wordt verlaagd voor 'arbeidsin tensieve' diensten, dat wil zeggen diensten waarbij een groot deel van de kosten bestaat uit loon kosten. Bij hoveniers bijvoor beeld bestaat 87 procent van de kosten uit loon. Als de lagere BTW wordt inge voerd voor alle diensten waarbij 50 procent of meer van de kosten bestaat uit loon, levert dat 45.000 volledige banen op. De maatregel kost de schatkist 3,1 miljard gul den. Dat is 69.000 gulden per baan. Een minder vergaande in voering, waarbij alle diensten met een loonquote van 70 procent in aanmerking komen voor het lage BTW-tarief, levert 28.000 banen op en kost 1,5 miljard gul den (53.500 gulden per baan). Een maatregel die alleen de dien sten met een loonquote van 90 procent of meer bevoordeelt le vert slechts 3800 banen op, maar kost nog altijd 700 miljoen gul den, bijna twee ton per arbeids plaats. Amsterdam (anp) - Uitzendorganisatie Randstad verwacht ook in 1997 en 1998 sneller te groeien dan de uitzendmarkt, die dan met ruim 10 procent toeneemt. De winst houdt intussen gelijke tred met de omzetontwikkeling, zodat ook deze met meer dan 10 procent blijft stijgen. Dit maakte president-directeur van Randstad F. Goldschmeding [gisteren bekend bij zijn toelich ting op de jaarcijfers'. Vórig jaar boekte de uitzendreus a winst van 207,4 miljoen gul den, 27 procent meer dan in 1995, De omzet steeg met het- itlfde percentage tot 5,95 mil jard gulden. Al 25 jaar groeien en omzet en winst bij Randstad met gemiddeld meer dan 20 procent. „We blijven de markt outperfor- men", aldus Goldschmeding. Ook in Nederland ziet de topman ruimte voor expansie: „Hier I is best nog eèn leuke markt." Naarmate het percentage uit zendkrachten op de totale be roepsbevolking toeneemt, wor den steeds kleinere plaatsen in- ssant, zelfs die met een paar- duizend arbeidskrachten. Van de ruim honderd nieuwe kantoren Randstad, inclusief Tempo am, dit jaar verwacht te ope- i, komt circa tweederde in Né- derland. 3 Dankzij de werving van zestien duizend krachten voor de Olym- he Spelen zag Randstad de activiteiten vorig jaar vooral in de Verenigde Staten groeien. Het buitenland is inmiddels goed 'oor eenderde van dë concern- omzet. Op de Europese ranglijst beeft Randstad met een markt- I aandeel van-7,2 procent de derde ats weer heroverd op de com binatie van Vendex (Vedior) en het Franse bedrijf BIS, die hun aandeel zagen teruglopen tot 7 procent. De teruggang bij Vedior/BIS toont volgens Randstad aan 'hoe moeilijk integratie van overge nomen bedrijven is'. Randstad blijft zelf bij zijn voorkeur voor autonome groei. De financiële topman Th. Pruntel wacht liever tot de marktgroei terugloopt en middelgrote bedrijven voor 'een habbekrats' te koop staan. „Nu regeert de waan van de dag." Goldschmeding voorziet in ieder geval geen einde aan de hoge marktgroei. Het aandeel van flexwerkers op de totale be roepsbevolking kan ook gemak kelijk verder omhoog. „In Euro pa en Nederland ligt dat percen tage nu op 10 procent en dat is te laag. Voor het goed functioneren van een arbeidsmarkt moet dat zeker op 15 tot 20 procent lig gen." Vooral de Fransen en de Duitsers staan volgekis Goldsch meding qua uitzendwerk nog in de kinderschoenen. Het bedrijf splitst dit najaar de aandelen in de verhouding 12,5. Dit komt ten goede aan de ver handelbaarheid van de stukken. Het aandeel opende gisteroch tend een rijksdaalder hoger op 149 gulden, nadat het de dag er voor nog een forse winst had ge boekt van 7,90 op 146,50 gulden. t, Dagblad De Stem r. Per direct hebben de vergoeding, rdelen voor bezorgers, in gratis krant. NIER/aankomend -5716928/5877286. reda vrgt. v. lopende en komende projekten ollicitaties tijd. kant.uren 076-5213818 of bij de uitvoerder dhr. Hage 165-302183 na 19.0^, aagt met spoed gemoti- veerde aankomend 120 jr. voor 3 A 4^aSen v. St. Janstr. 50, Oost® out. Tel. 0162-46060^, direkt op manege om9- u. p.wk. Br.o.nr. 70643: USJESMAN/tuinman jr. Tel. 0164-2425" Hen na 19.00 uun,.- - Dames boven 20 lr-TSca slangstelling in kunnen nu op 'njeuK« manier goed verdien ?dt u verschillende moS® ;heden, geen invested19 Tel. 0161-222045^ ■PAS in Oud G-"00lUol 6jr.voor-en na s u v. i voólvak.0165-512399- heeft de in Kuala Lumpur werkzame Nederlander H. ten e, directeur van Europe Ma- ient Consultants, meege- Het is de bedoeling dat de Maleisiërs tot zondag in Neder land blijven, aldus Ten Have die. iditer de schermen betrokken is Ibij de mogelijke deelname van' jfeanah in een nieuw Fokker. De Fokker-curatoren hebben de Interesseerde partijen tot 1 mei *'"1 gegeven om de zaak af te i. Khazanah is daarbij uit genodigd om op de vestiging iphol-Oost de boeken van -ker in te zien. Daarna volgen oe onderhandelingen over het op- -n van een business-plan. de Nederlandse overheid is 'ooral' het behoud van kennis en kerkgelegenheid voor Nederland I e.langrtjk0 overweging bij de m""elijke deelname in een nieuw ker. '?n Have heeft bemiddeld tussen --rlandse betrokkenen en de aleisische gegadigde. Hij is opti- s°h over de kansen van een 6ttw Fokker. De zakenman zei j talleen nog details moeten wor- uitgewerkt. Nhazanah is al enige tijd geïnte- "■sseerd in een belang in Fokker, Itof §esPre'^ten- hierover lie- vertraging op na onenigheid Nederlandse betrokke- triu a *wee weken terug be- Sti i!*1 Nederlandse partijen - 1 Economische Zaken en Be- In ann"toPman A. Deleye over stemming over de manier j 5®P zij de Maleisische kandi- Ifo !ugemoet zuU9n treden. akkoord tussen de Neder- 0_ m een memo- of understanding,' is- het Khazanah voor Fokker 'te Daarbij rekenén de par- i.-e.en kapitaalinjectie van de jsiërs van 450 miljoen gul- e Nederlandse overheid zou moeten zijn voor 475 mil- Het gaat uitzendgigant Randstad al jaren voor de wind. FOTO ANP Kuala Lumpur (anp) - Een vierkoppige delegatie van het Malei sische staatsbedrijf Khazanah Nasional komt vandaag in Neder- 1 aan om óver deelname in het failliete Fokker te praten. joen, Stork voor 125 miljoen en Deleye voor 25 miljoen gulden. Volgens Ten Have ligt er een busi ness plan voor vijf jaar op tafel. Khazanah zou echter de voorkeur geven aan een plan voor twintig jaar, waarbij ook rekening wordt gehouden met de bouw van een nog te ontwikkelen toestel. Amsterdam (anp) - Een onder zoeksteam van de Europese Gemeenschap heeft in februari op het hoofdkantoor van de KLM onderzoek gedaan naar aanleiding van de EasyJet- klacht over concurrentiever valsing op de route Londen - Amsterdam. EasyJet is blij met de 'inval'. „Het werd tijd dat de Europese Com missie iets deed. We praten al acht maanden over de oneerlijke prak tijken van de KLM. Wij weten ze ker dat de KLM ver onder de kost prijs vliegt en ons op een oneerlij ke manier uit de markt probeert te verdrijven", zegt EasyJet-direc- teur Stelios Haji-Ioannou. EasyJet en de KLM beconcurre ren elkaar fel op de route Amster dam - Londen. EasyJet opende begin vorig jaar de concurrentie -door slechts 99 gulden te vragen voor een enkeltje naar de Britse hoofdstad. De KLM reageerde prompt met een forse prijsverla ging tot 190 gulden voor een re tour. De KLM is zich van geen kwaad bewust. „Het was geen inval," al dus een zegsman. „Ze waren op ons hoofdkantoor aanwezig met bet doel inzicht te krijgen in ons beleid." Van onze redactie economie Diemen - „Meneer Goldsch meding weg?" De receptio niste van het Randstad hoofdkantoor in Diemen ver bleekt lichtelijk onder haar voorjaars bruiningscrème. „Is het echf'Waar?" Waarop haar gelaatsuitdrukking in de greep komt van óngeloof, ver bazing en bange twijfel. Ja, het is echt waar. Kort daar voor had Frits Goldschmeding, founding father van Randstad Uitzendbureau, bij de presenta tie van weer daverende winstcij fers (plus 27 procent!) bekend gemaakt dat hij volgend jaar mei de leiding van het bedrijf zal overdragen. De statuten van de vennootschap schrijven voor dat de president directeur, wanneer hij 65 wordt, vertrekt. En volgend jaar wordt hij 65, met hoeveel tegenzin dan ook. Nu is het voor Frits Gold schmeding niet zo'n heel groot probleem de spelregels, de statu ten, even te veranderen. Want je hebt 44 procent van de aandelen (en daarmee praktisch een meer derheidsbelang) of je hebt ze Frits Goldschmeding niet. „Ik kan het misschien nog een paar jaar uitstellen, maar wat Los ik daarmee op?" Hij wil niet eeuwig doorgaan voor de verpersoonlijking van het be drijf, voor de vleesgeworden Randstad. „Onvoorstelbaar, zegt u, Rand stad zonder Goldschmeding? Ik wil aan uw voorstellingsvermo gen geen afbreuk doen, maar het is niet goed als alles in dit bedrijf dat jaarlijks meer dan een mil joen mensen uitzendt zou afhan gen van één persoon." Hoe hij zal voorzien in zijn op volging, weet hij nog niet, al thans dat houdt hij nog binnen zijn tandenrij. „Ik houd niet van kroonprinsen. Zo iemand dient zich vanzelf wel aan. Hij of zij kan van buiten ko men, of van binnen. Als ik nu be kend zou maken dat hij of zij mijn opvolger wordt, zou die geen 'leven meer hebben. Dat moet.je-nooit doen." Frits Goldschmeding lanceerde op 29 september 1961 als eerste in Nederland de (Amerikaanse) uitzendformule en heeft nu een uitzendonderneming opgebouwd die in omzet en prestatie nummer vier van de wereld is, na reuzen als Adecco, Manpower en Olsten. Daalde in de loop der jaren, vooral na de beursgang in 1990, zijn aandelenbezit tot onder de streep van 50 procent, nimmer is hij opgehouden Randstad te run nen als zijn privé-onderneming. De (resterende) aandeelhouders hoorde je er niet over klagen, want juist gisteren maakte Gold schmeding bekend dat gezien de enorme stijging van de koers van het aandeel Randstad Holding er opnieuw tot splitsing zal moeten worden overgegaan, amper twee jaar na een eerdere splitsing. Van onze redactie economie Rijswijk - De Hollandsche Beton Groep (HBG) verwacht 'de eerste jaren' nog geen bij drage aan de winst van zijn twee grote aankopen, het Duitse Wayss Freytag en Britse Higgs Hill. Maar ook geen verlies: voor het lopende jaar voorziet de Rijswijkse aannemer een 'neutraal effect' op de resultaten van HBG. Voor het lopende jaar rekent de onderneming op eenzelfde winst niveau als in 1996, toen de netto winst met 7 procent steeg tot 111 miljoen gulden. Volgens HBG vallen de financieringslasten van de overnames per saldo mee, om dat het geld betreft dat tegen la ge rente op de bank staat. Met een te verwachten resultatenver- betering over de hele linie van bestaande activiteiten neemt het concern zonder meer aan de ac quisitie-lasten te kunnen com penseren. Nederlands grootste bouwbedrijf maakt zijn grote expansie in twee markten waar het momen teel moeilijk is. In Duitsland no teerden zowel Wayss Freytag (90 miljoen Duitse mark) als HBG-dochter Raulf Bau rode cij fers over 1996. Ook Higgs Hill, van welk be drijf HBG de constructiedelen overneemt, zit met 5,8 miljoen pond (17,5 miljoen gulden) in de verliezen. Volgens HBG's bestuursvoorzit ter ir. N. de Ronde Bresser zal het nog wel twee jaar duren voordat de Britse en Duitse markt zich »In het Ketelmeer bouwt de HBG een enorm slibdepot. herstellen. Door de overnames is de afhankelijkheid van HBG van vooral Duitsland fors toegeno men, van 11 tot 35 procent van de omzet. Het Verenigd Koninkrijk blijft goed voor zo'n 20 procent van het totaal, terwijl de Neder landse omzet relatief afneemt van 42 tot 24 procent. Op de thuismarkt had de groep in 1996 een goed jaar. Uitzondering was HCG Industrieservice dat nog in de min zat, maar na geno men maatregelen 'de weg om hoog moet inzetten'. Ook in Bel gië, Ierland en op de bagger- markt ('substantieel bijgedragen aan de winst') waren de resulta ten goed. Het totale resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening steeg met 23 procent tot 121 miljoen. Dat de nettowinst maar 7 pro cent hoger uitviel, was het gevolg van reorganisatielasten die voor het eerst in jaren niet konden worden gecompenseerd door bij zondere baten. De omzet groeide over 1996 met 7 procent tot 5,8 miljard gulden. Het nieuwe HBG komt dit jaar naar verwachting uit op onge veer 10 miljard gulden. Met de orderportefeuilles van de twee nieuwelingen meegerekend, ligt ook de werkvoorraad op dat ni veau. Leest uw dochter het meisjesblad Yes? Nou, dan zou ik maar uitkij ken! Admedia organiseerde onlangs een wedstrijdje. Re clamebureaus werden ge vraagd voor hun klanten een advertentie te maken die het best zou passen bij dë doel groepen, de Yes-lezeresjes. De winnaars bleken de crea tieven Sjoerd van Dijk jen Ni cole Prinz van het bureau Mil ler Mellaart. Zij kregen de Yes Trofee en een bijdrage van tienduizend gulden in de productiekosten. Wat hadden de reclamema kers verzonnen? De 'aller- Yes-te-advertentie' (Adfor- matie) laat ons een jongen en een meisje zien. „ZIJ Wil dat het aanblijft, HIJ hoopt dat het uitgaat," luidt het bij schrift. De advertentie voor het ondergoed-merk Sloggi sluit naadloos aan bij tjit tijd schrift voor jonge vróuwen, moeten we begrijpen- Dan weet u weer waar uw dochter zich mee bezig houdt. Trou wens, dat zij wil dat hét aan blijft, is voor u natuurlijk een meevaller. Leuke reclame is overigens wel degelijk mogelijk.. Neem nou de Remia-directeur die zijn nieuwe ketchup aanprijst. Nou ja, aanprijst. De directeur spreekt ons toe op een toon die wij tegenwoordig reserve ren voor de jonge pup die ons huisgezin tot roedel heeft ver kozen. Het moet kortom dui delijk zijn wie het baasje is! De aardigheid steekt in de prachtige teksten die de man tracht te proclameren. Hij claimt onbeholpen dat zijn ketchup de beste is en trou wens: „Dat zegt u zelf ook." Hij hakkelt als hij het markt onderzoek wil citeren, waaruit moet blijken dat tachtig pro cent van de ondervraagden Remia lekkerder vindt dan de concurrent en de Remia- ketchup ook wel wil kopen. „En dan zeggen wij: een man een man, een woord een woord." Kijk, dat zit ik wel acht keer op een avond uit. Maar'verder houdt het deze dagen niet Door Willem Reijn over. De jury van de ADCN kende vorig jaar zeven gouden en achttien zilveren lampen toe aan de beste reclamema kers van 1996. Dat zijn twaalf lampen minder dan in 1995. Even voor de statistieken: vol gens de reclamebranche wa ren de publieks-campagnes van Sire (vuurwerk), Fruitjoy (stoplicht), Melkunie (Bom metje), Centraal Beheer (Mu seum met Voodoo-Clinton en pianisten) de beste. Daarnaast waren er gouden lampen voor een doelgroepcampagne en voor grafische vormgeving. De reclamebureaus maken zich er soms wel erg makkelijk van af. De pizzadoos, vrijende mensen voor een kleding merk, dat soort dingen. En het kan nog simpeler. „Een hon dendrol met een vlaggetje is geen campagne," zegt een ju rylid in het vakblad Adforma- tie. Dat soort zaken schijnt te genwoordig 'guerilla-reclame' te heten: een sticker voor schokdempers op de verkeers drempel, een glasbak met een vlag voor Gall en Gall en een coctailprikker in een honden- hoop. „Ik vind dat je als jury het vak ook een beetje moet verheffen." Dat is mooi gezegd, vooral door de relativerende woor den 'een beetje'. Want er mot wel wat te kankeren blijven. En vanuit deze hoedanigheid ben ik wel blij dat de bedenker van de vlag op de hondendrol zijn vinding inzendt in de hoop daarvoor onderscheiden te worden. Ik ben nog lang niet werkloos! Voorburg - In de eerste drie kwartalen van vorig jaar zijn 26.000 nieuwe bedrijven opgericht. Dat aantal ligt 5 procent boven de zelfde periode in 1995. Het aantal banen dat daardoor ontstond is eveneens gestegen ten opzichte van 1995, namelijk tot 44.300. De nieuwe bedrijven zijn vooral actief op het gebied van de dienst verlening. Arnhem - Ingenieursbureau Articon van de Nederlandse Spoor wegen wordt overgenomen door Heidemij. Articon doet met on geveer vierhonderd medewerkers per jaar voor ongeveer vijftig miljoen gulden zaken in hoofdzaak in aanleg, onderhoud en aan passing van railverbindiiigen. Den Bosch - Bank en verzekeraar SNS Groep heeft een goed jaar achter de rug. De groep zag nettowinst in 1996 met 20 procent stijgen tot 135,4 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat voor belas tingen groeide met bijna! een kwart tot 180,4 miljoen. Voor 1997 verwacht SNS een verdere stijging van de winst. De onderneming meldt dat alle activiteiteh - het bankbedrijf, het verzekeringsbe drijf en de overige activiteiten - een forse autonome groei lieten zien. De SNS Bank verbeterde zijn resultaat van 127,4 miljoen tot 157,6 miljoen. Bij het verzekeringsbedrijf kwam het be drijfsresultaat uit op 22,8 miljoen. Amsterdam - Het Nederlands Omroepproductie Bedrijf heeft een nieuwe, tweejarige CAO, waarvan de bonden zeggen dat hij flexi bele personeelsinzet combineert met zekerheid voor de werkne mers. Zo zal de ondernemingsraad in overleg met het manage ment per afdeling de werktijden kunnen vaststellen. Als het roos ter op het laatste moment wordt doorbroken krijgt de werknemer daarvoor een toeslag. De vergoedingen voor overuren en onregel matig werk gaan omhoog in ruil voor een flexibeler benadering van werkuren en vrije tijd. Den Haag (anp) - Er bestaan enorme prijsverschillen bij de verzorgde reizen naar buitenlandse steden. Bij een vliegreis naar Rome kan het prijsverschil oplopen tot maar liefst 550 gulden. Bij een tripje per vliegtuig naar Londen kan dat 350 gulden zijn. Dit blijkt uit een vergelijkend onderzoek van de Consumen tenbond dat de organisatie de ze week publiceert in een spe ciale stedengids. De bond vergeleek de prijzen van tien touroperators die een stedenprogramma hebbeii. De stedentrips van NBBS zijn vaak het goedkoopst, vooral die per vliegtuig. Ook Travel Expres is vrij voordelig. Arke komt als duurste uit de bup, ge volgd door American Express. De Consumentenbond tekent hierbij aan dat de driesterren hotels van de goedkoopste reis organisaties wel wat eenvoudi ger zijn dan die bij de duurste. Zelf organiseren loont de moei te. Het zelf regelen van vervoer en het los boeken van accom modatie via een reisorganisatie is doorgaans het voordeligst. De bond onderzocht ook de aantrekkingskracht en het prijspeil van achttien Europese steden. Berlijn, Londen, Parijs en Wenen hebben de toerist het meest te bieden op het gebied van bezienswaardigheden, winkel- en uitgaansgelegenhe den. In Boedapest, Brugge en Praag is het slecht winkelen. Liefheb bers van cafés en terrasjes kun nen beter niet naar Kopenha gen en Praag. Smulpapen heb ben weinig keus aan restau rants in München, Kopenhagen en Keulen. Van de onderzochte steden zijn Boedapest, Lissabon en Praag relatief het goedkoopst. Ko penhagen, Rome, Venetië en Londen zijn duur, hetgeen vooral komt door de hoge prij zen van de hotels.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7