Weekend Dit is het visitekaartje van de PTT' Expositie over 100 jaar postbestelling in de Biesbosch Smaak DE STEM E3 Het heeft tot aan het eind van de vorige eeuw geduurd eer er een regelmatige postbestelling in de Biesbosch kwam. De dienst kwam er na aandringen van een Drimmelense postbode. Die eerste bestellingen waren avonturen die meerdere dagen duurden. Bovendien bleek de PTT gierig. In tijden waarin Nederland rap gemechaniseerd werd, bleef het voor de postbodes letterlijk roeien met de riemen die ze hadden. In het Biesbosch Museum in Werkendam is donderdag een foto-tentoonstelling geopend over 100 postbestelling in de Biesbosch. Die expositie duurt tot en met 29 juni. 22 MAART 1997 E2 11 ZATERDAG 22 MAART 1997 illustratie matt rijnders Maar het vage 'volgens mij man zwart, want hij is nooit nnen we niks mee. Wel als hij eeft, en in een Bolls rijdt. Dan teraan. Dat is niet gemeen, dat fiscus probeert boven alles zijn. Het geld voor de BV Ne- komen. Dus wat die man ont- en ik bijpassen. En persoon voor." eltel zelf ook? Wordt een du- oorgesluisd naar de inspectie: iet een raar idee. „Nee, dat •ste vraag waar wij al mee zit- beller onder zijn eigen naam. inen we niet aan." uitlaat, lachen we hem een 'elke controlerende instantie m waar hij op controleert? Re- dit jaar alle beroepskosten an opkijken," reageert hij. E® verk wordt in eerste instantie -s gedaan. Elk jaar wordt de iteld; deze keer op extra atten- eroepskosten. Maar je kunt je t de software ook een tweede heeft. Eentje dat maar bij es :n bekend is." Is zijn praatje echt waar? ere blik. En geen antwoord. gemakkelijk zijn gevallen. Zij^ ontslag uit de dienst is door oe •even als een eindeloze, eenza® wapenshow naar wapenshoi^ ijven door zocht hij oude mae :e mopperen over het verval v e 'progressieven', die elk Pr ten wilden oplossen, jeg, afgaande op de dagvaar< in dit milieutje van vervreem vlam in de pan, toen die regering Clinton) besloten e naar erop te slaan. 'Oklahotw >it getwijfeld, viel niet 1°®va„e. tweede verjaardag van de federale troepen van een zw de in Waco, Texas. De sla® treden resulteerde, is dooi de VS omgesmeed tot een Britse Sunday Times besc^ce jaar wat door hem heen g elden van 'Waco' zag. „y „e, e me aan het Plein van de [oe kon hetzelfde in Amen» g op locale schaal een p° de gevangenis steekt hij Al onder stoelen of banken. b er hij beschikt, luistert J zulke kampioenen van de als Rush Limbaugh en Jd' jj. lar, vertelde hij het weekb niet dat het juist is iem mwege zijn opvattingen- wat Smaak is niet persoonlijk. Absoluut niet, «heden en vooroordelen daar ook a zeggen. Smaak bindt. Eigen smaak bestaat niet. Wie herinnert zich niet het interieur van vijfentwintig jaar geleden? Geel jute op de muur, oranje bankstel cen taal in de doorzon-i, paarse gordijnen, namaak-let- terbak met frutsels aan de wand en een web van ma dame gevat in fietswiel voor het raam. Dat was de goede smaak van jong gehuwd en zwijgend progres sief in 1970. Tien jaar later ging dat schoonheidsge voel met het groot vuil mee. Wat nu de smaak van Nederland is, wordt getoond i n de Rotterdamse Kunsthal Vitaly Komaren Alexander Melamid hebben het uitgezocht en vormgegeven, tear en Melamid zijn zoiets als Gilbert en George of Laurel en Hardy, hoewel ze in uiterlijk meer iets hebben van de Marx Brothers. Een Siamese tweeling in de kunst, sinds ze elkaar in 1963 in een Moskous lijkenhuis ontmoetten. Daar schooierden ze rond in het kader van hun opleiding. De kunstacademie vond datanatomie aan echte, maar dan onaandoenlijke, li chamen bestudeerd diende te worden. Hun bizarre kijk op de werkelijkheid gaat wellicht terug op dit na vrante uitgangspunt. in de Sovjet-tijd gold hun visie als provocerend en dat terwijl Komar en Melamid geenszins het moeilijke ex periment zochten. Zij stellen dat kunst voor niet-inge- wijden ontoegankelijk en onbegrijpelijk is ten niet geheel onzinnig standpunt. Ze geen pamfletten, discussieerden niet of andermans doeken, ze ironiseerden en heelden geldende stromingen met eigen werk. Een paar jaar later, toen ze via Israël hun dissh eindbestemming in de Verenigde Staten hadden ge vonden, gingen ze de straat op. Niet als demonstran ten, maar als onderzoekerc. Ze vroegen buurlui, stad genoten en voorbijgangers naar hun smaak en voor keuren. In Nederland hebben ze dat nu een heus on derzoeksbureau laten doen. En wat blijkt: de gemid delde Nederlander valt op blauw, olieverf, zadit ge rond, abstract, fijn gepenseeld en niet groter dan een krant. Realistische, grof geklodderde binnenhuistafe relen van groot formaat met naakten, religie en win ter zijn niet populair. Komar en Melamid hebben vervolgens van beide soort een schilderij geproduceerd. Het meest geliefde Nederlandse doek en het meest verafschuwde. Die hangen op een tentoonstelling 'The People's Choice', samen met de artistieke vertaling in beschimmelde worstjes, Calderiaans knikkerparcours, maquettes of koperen bordjes, die de Nederlandse dub Trademark gegeven heeft aan kernbegrippen uit de program ma's van vaderlandse politieke partijen en aan slo gansvan parlementaire cultuurwoordvoerders. Maar voor wat het volk mooi vindt, hoeft men hele maal niet naar het museum. Een avondwandeling dooreen uitiegbuurt met fel verlichte huiskamers ver telt net zo veel. Of een bezoek aar de Amsterdamse Stadsschouwburg. Daar hangt in gangen en twee eeuwen geschiedenis van goed smaak aan de wand: de portrettengalerij van het Ne derlands theater. Negentiende eeuwse statigheid in donkere teints, vooroorlogse ingetogenheid in licht geavanceerde stijl en moderne pogingen niet alleen bet uiterlijk, rnaar vooral het karakter van de afge beelde te vangen. Al deze schilderijen zijn verzameld in een boek door liesbeth van Stekelenburg. Daarin ook de normaal w uit de toop geplaatste en zodoende goeddeels onzichtbare bustes. Zelfs die van Simon Carmiggeit, ooit toneelcriticus. Hoewei die na het Boekenbal niet meer tot de collectie van de Stadsschouwburg be hoort. Een literair liefhebber moet gedacht hebben dat Carmiggeit deel uitmaakte van de versiering van dit eenmalige hemelse paradijs en dat de bronzen takel daarom beter een permanente plaats bij hem thuis kon krijgen. be illustraties in het boek zijn tekenend, maar nog wl meer de korte biografische schetsen in woorden. Ovet Ko van Dijk die niet op de toneelschool toegela ten werd omdat zijn algemene ontwikkeling veel te gebrekkig was en die zich in zijn latere loopbaan teds vaker overschreeuwde om zijn eigen intellec tuele onzekerheid te maskeren. Over Marai Francisca nu bij niemand meer bekend maar tijdens haar wpbaan die bijna de hele negentiende eeuw omvat te, niet alleen wereldberoemd tussen Singel en Leid- sdiebosje, maar nog meer gevreesd. Niemand van «ar collegae en concurrenten maakte enige kans In Mimi's buurt. Ze had een niet gering gevoel van ei- Pwaarde, heet het met een understatement. „Ze wd ervan de lakens uit te delen en daar zij zelf eer ste actrice aan de schouwburg was, was zij er steeds uit haar vroegere mededingers van het Leidsepleirr te houden," schrijft een tijdgenoot. Ze had er een Perfecte methode voor. Ze trouwde de achtereenvol- 9™e directeuren van het schouwburg-huisgezel- sthap. Over de beroemde Russische regisseur Pjotr wwoff die in Nederland de ideeën van Stanislavski «rokeerde en ondanks zijn beperkte geestelijke ?°Eens i^nlang het zicht op de grote Russen «Paalde, Jeanne van Schaik-Willing, toonaangevend «ca gedurende decennia, vond dat 'er eigenlijk 9«n zinnig woord met hem te praten viel' „Ik be- of hij een mulo-diploma had kunnen halen, ™ar zijn mtuïtie was geniaal. Zijn zielkundige vond- w hadden niets van de ideeën van een psycholoog, aar bezaten de ongereptheid van de natuurmens." «ent blijkt niet aan intelligentie of sociale klasse ge- ™ioen. Willem de Kooning bijvoorbeeld kwam uit W armoedig en gebroken gezin en begon op Jaalfjange leeftijd ais manusje van alles in een schil- rsmaterialenzaak. Het is met kunst met anders dan «sport Begaafdheid hangt niet samen met de 2 de beginjaren van het edele voetbalspel be- d het Nederlands elftal uit jonkers, tandartsen en «n e tóe putjesschepper, in Duitsland dan ook ter woging van zijn status als Privatlehrer voorgesteld. s er nauwelijks nog een international voorhanden «V eigen naam kan spellen. *f t «jndividueel, smaak niet. Dat is een en dus werkelijk democratisch. 'Een motorboot zal weinig nut opleveren' Door Norbert Bökkerink aar ook ter land: binnen 24 uur besteld. Daar gaan ze bij de PTT al jaren prat op. Maar die van-klep-tot-klep-limiet wordt wel eens overschreden. Met als meest opzienbarende gevolg dat een brief of ansichtkaart soms vele jaren na datum poststempel zomaar en op eens, bijna per ongeluk, alsnog bij de geadres seerde, diens nazaten of navolgende huisbe woners op de mat valt. Maar tegenover dergelijke postale wanpres taties kan de PTT ook voorbeelden stellen, waarbij kosten noch moeite worden gespaard om die taakopvatting wel waar te maken. Een al vaak aangehaald voorbeeld daarvan is de postbestelling in De Biesbosch. Het was een van de laatste gebieden die door de PTT in de landelijke postbestelling werden opgenomen, om precies te zijn 1897. Dat dit indertijd veel voeten in de aarde - in dit geval wellicht beter de blubber - heeft ge had, blijkt uit een onderzoek dat J. van Ger- wen, voormalig directeur van het postkantoor in Raamsdonksveer, in 1960 aan de hand van archiefstukken uitvoerde. Zijn overzicht begint met een brief van 13 ok tober 1896 van de Inspectie Breda. Daaruit blijkt dat de Drimmelense brievengaarder C. Stal en de directeur van het postkantoor in Werkendam hebben voorgesteld om 'een postdienst in werking te brengen op de be woonde polders van den Biesbosch'. Niet al leen ten behoeve van de daar gevestigde boe ren, maar ook van de Biesbosch-arbeiders uit omliggende dorpen, die noodgedwongen de hele werkweek in dat gebied moeten door brengen en alleen in de weekeinden huis waarts keren. De Bredase inspecteur ziet het idee van 'beide Heeren' wel zitten, maar vindt wel dat er eerst een proef moet plaatshebben. „Dit zal moeten worden opgedragen aan een volko men vertrouwd en in den Biesbosch bekend schipper, die als postbode zoude zijn aan te stellen en die zoude belast worden om 3 maal per week, n.l. op Dinsdag, Donderdag en Za terdag te vertrekken uit de haven van Drim- melen om zijn weg te nemen bij vloed door de vaarwaters het Zijkgat, Middelgat van de Plomp, Gat van de Zuiderklip, ten noorden van de Bloemplaat of de Dood, Gat van de Noorderklip en deze afvarende, langs de Amer terug. Bij ebbe wordt de tegenoverge stelde richting gevolgd." Roeien Dat 'drie maal per week' heeft alles te maken met het feit, dat de bestelling goeddeels per roeiboot moet worden gedaan, wat twee da gen in beslag zal nemen. De 'postschipper' moet daarbij volgens de inspecteur de eerste dag maar zien hoever hij afhankelijk van 'weer en getijde, zoomede de omvang der te bestellen stukken', kan komen. Na overnach ting bij een boer kan hij dan op de tweede dag 'de reis en de bestelling' voortzetten. Brievengaarder Stal vindt al snel 'een be kwaam en ter plaatse bekend schipper' in de persoon van Leen van der Hoeven. Die vol doet bovendien aan nog een andere, door de inspecteur gestelde belangrijke voorwaarde: hij zal zijn eigen roeiboot meebrengen. Op maandag 23 november 1896 begint Van der Hoeven aan zijn eerste postbestelling in een proefperiode van twee weken. Met vijf brieven op zak, alle geadresseerd aan een ze kere Jeronimus in de polder Ganzewei, roeit hij die dag vanuit Drimmelen De Biesbosch in. Om de volgende dag met welgeteld drie Bij eb moest in vroeger tijden het laatste stukje naar de adressen te voet afgelegd worden. foto biesbosch museum brieven, megegeven door bewoners van de polders Maltha en Turfzak, weer in zijn thuis haven te arriveren. Als hij op 26 november van zijn tweede ronde terugkeert is zijn post zak met 11 brieven al aanmerkelijk beter ge vuld. De proef leidt op 7 december tot een en thousiast verslag van Stal richting inspectie Breda. Van der Hoeven heeft 'den dienst gere geld kunnen waarnemen' meldt de brieven gaarder, behalve op maandag 30 november en dinsdag 1 december vanwege de bevroren wa terwegen. Toen moest Van der Hoeven onver- richterzake terugkeren, 'ofschoon hij beide dagen nog op reis geweest is', rapporteert Stal prijzend. Sinds vijf jaar is Cor de Wijs (48) de post bode voor de Biesbosch, maar als vaste vervanger van zijn voorganger Kees Schuller stapte hij achttien jaar geleden al voor bet eerst in de enige postboot van Ne derland. De roeiboot van toen is inmiddels een motorvlet, waarvan Leen van der Hoeven niet eens heeft kunnen dromen. Afgezien van de PTT-rode uitvoering onderscheidt het 'Biesbosch' gedoopte vaartuig zich in niets van een doorsnee plezierjacht. Maar nog steeds blijft het varen door De Biesbosch volgens De Wijs iets weghebben van een avontuur. „Zeker bij mist. Ik heb geen radar aan boord, alleen een marifoon, waarmee je contact kunt onderhouden met andere schippers. De eerst keer dat ik bij mist de Amer over moest, zal ik nooit vergeten. Ik durfde toen nog maar amper door de mari foon te praten. Nu zeggen ze af en toe, 'Cor hou je klep nou eens even'. Maar die eerste keer... je ziet niets, alleen datgene wat in de ruiten wordt weerspiegeld. Angst heb ik niet meer, maar het blijft spannend als je over steekt en moet blindvaren op de aanwijzin gen van schippers, die op hun radar wel alle scheepvaartverkeer kunnen zien." Maar af gezien van die keer dat hij met zijn mast ach ter een boom bleef hangen en de andere keer dat hij enige tijd stuurloos ronddobberde, is met het verdwijnen van eb en vloed ook de heroïek verleden tijd. De Wijs beseft als geen ander dat de huidige functie van postbode in de Biesbosch er een is waarnaar sommigen wel eens met scheve ogen kijken. „Maar ver geet niet: naast deze vijf heb ik er ook nog eens honderzeventig afgiftepunten in Drim melen bij," zegt hij gekscherend. „Want je moet nooit te gauw zeggen dat je het fijn hebt, want dat maakt anderen soms jaloers." Cor de Wijs op zijn motorvlet: „lk heb waarschijnlijk de grootste en mooiste wijk van Nederland met het minste aantal adressen.foto cor viveen Maar hij verheelt de geneugten van zijn Ton de' niet. Als hij zin heeft in koffie, soep of een blik Chinees eten, hoeft hij bijvoorbeeld niet op een aanbieding te wachten. „Dat maak ik dan zelf hier aan boord. En welke postbode in Nederland kan mij dat nazeggen? En dat geldt voor zoveel dingen hier. Ik heb waar schijnlijk de grootste en mooiste wijk van Nederland met het minste aantal adressen. Ik vaar dertig veerig kilometer per dag en ben daardoor langer op weg dan de meeste colle ga's. Maar dit is ook geen wijk om doorheen te knallen, hier moet je van genieten. Anders ben je het niet waard om De Biesbosch te mo gen doen." Natuurlijk is De Wijs zich van dit alles niet altijd bewust. „Ook ik heb wei eens baaldagen, hoewel ik altijd zeg: 'Je moet er wat van maken, want als je dat niet doet, heb je helemaal niks'. En er zijn ook dagen dat ik meer naar binnen dan naar buiten zit te kij ken. Bijvoorbeeld teksten of liedjes zit te be denken voor het jaarlijkse sauwelen of de clownsrol, die ik af en toe samen met een maat pro deo speel." Cor de Wijs is niet zo bevreesd dat De Biesbosch als 'wijk' ooit nog eens zal worden opgedoekt. „Dit is toch een van de visitekaartjes van de PTT. We maken het hier waar dat de post overal wordt be steld, waar ook ter land. Er zijn trouwens ook adressen elders in het land waarvoor tien ki lometer met een auto moet worden omgere den en die dus ook niet rendabel te noemen zijn. Bovendien, de postboot is zo uniek dat het bijna een toeristische attractie is. Vooral in de zomermaanden als er veel bezoekers in de Biesbosch zijn. Dan moet ik met de boot vaak op de foto. Zo ontmoette ik laatst een Amerikaan. Die viel haast achterover van verbazing toen hij hoorde waarvoor ik door De Biesbosch vaar. Hij en al die andere men sen vertellen het natuurlijk door. Betere re clame kun je toch niet maken?" De bewoners van De Biesbosch tonen zich volgens hem ook 'zeer ingenomen met de proefneming en 't uitzicht op eenen voor vast in te stellen postdienst'. Over medewerking had Van der Hoeven dan ook geen klagen: er was telkens wel ergens plaats voor overnach ting en 'overal werd hij liefderijk bejegend', meldt Stal. Begin januari 1897 neemt de directeur-gene raal van de posterijen een definitief besluit: met de plaatsing van vijf brievenbussen wordt ook De Biesbosch postaal ontgonnen en de dan 30-jarige Van der Hoeven krijgt een vaste aanstelling. Motor Naar het schijnt aanvankelijk zonder klagen roeit deze vervolgens jaar in jaar uit zijn tweedagelijkse rondje, daarbij niet zelden ge hinderd door weer en wind en eb en vloed. Pas in 1911 snijdt Van der Hoeven voor het eerst bij zijn meerderen de aanschaf van een buitenboordmotor aan. Een van de redenen is dat de taak van Van der Hoeven onevenredig zwaarder is dan postbe stelling op de wal en hij inmiddels ook een dagje ouder is geworden. Maar ook rijzen er telkens problemen als hij ziek of met verlof is. Want niemand staat dan te trappelen om de op zijn zachtst gezegd vermoeiende, vaak meer dan tien uur durende postbestelling in De Biesbosch over te nemen. Bijkomend voor deel van een motor op de roeiboot is volgens Van der Hoeven dat hij de postbestelling dan zelfs dagelijks kan gaan uitvoeren. Maar hij weet zijn baas, directeur G. Bos in Geertruidenberg, niet te overtuigen. „Een motorboot zal weinig nut opleveren, daar er bij laag water in de geulen en kreken toch ge roeid zal moeten worden," zo redeneert Bos. Maar hij is wel bereid een tweede postbeamb te aan te stellen, wat in die tijd immers goed koper is dan de aanschaf van een buiten boordmotor met alle bijkomende kosten. Bo vendien: door het Biesboschgebied in tweëen te splitsen, kan er met twee beambten ook da gelijks post besteld gaan worden. In januari 1912 volgt dan ook de benoeming van een tweede postbode, Barend Verhoeven. Per saldo betekent deze 'oplossing' natuurlijk geen taakverlichting voor Van der Hoeven en zijn collega. Immers, in plaats van drie keer per week de 'hele' Biesbosch, moet ieder nu zes keer een 'halve' roeiend, soppend en glibberend voor zijn rekening nemen. Pas vier jaar later, als directeur Bos is ver trokken, komt de kwestie opnieuw aan de or de. Bos' opvolger Duijnstee besluit in mei 1915 acht dagen met het duo op te trekken en raakt daarvan behoorlijk onder de indruk. Hij brengt minutieus verslag uit aan de Bre dase Inspectie en komt tot de conclusie: „Ik heb de volle overtuiging dat de postboden zich niet aan overdrijving schuldig maken en deze dienst noodzakelijk moet worden ver licht. De arbeid is zwaar. De beambten hebben in de zomer van de hitte ongewoon veel te lijden, in de winter hebben zij met storm, ijsgang, sneeuwjacht en dergelijke te kampen". De 'meest wenselijke oplossing' is ook volgens Duijnstee de aanschaf van een buitenboord motor. De Inspectie in Breda raakt echter niet onder de indruk. Duijnstee wordt geadviseerd om via inschakeling van een derde postbode een dienst van 'gemiddeld negeneneenhalf uur' per werkdag te bewerkstelligen. En een bui tenboordmotor zien ze in Breda nog steeds niet zitten. 'Die kan kapot gaan en dan heb je er nog niks aan', zo luidt samengevat de rede nering van de inspecteur. Duijnstee laat dat niet over zijn kant gaan. „Ai zou de motor voor een paar dagen wegens een defect buiten dienst moeten zijn, nu heb ben zij dat hulpmiddel nimmer," schrijft hij de inspecteur terug. En fijntjes voegt hij er aan toe: "Ook een rijwiel is wel eens buiten dienst voor bestelling." Geen brandstof Het duurt uiteindelijk nog tot december 1916 voordat de postbodes de beschikking krijgen over hun eerste gemotoriseerde roeiboot. Maar veel plezier beleven ze er de eerste jaren niet aan: als gevolg van de eerste wereldoor log is brandstof schaars en blijft het vaartuig noodgedwongen de meeste tijd aan de kant liggen. Over de postbestelling en de daarbij in te zet ten mankracht en vaartuigen is sinsdien nog vaak veel te doen geweest. Maar nu, tachtig jaar later, is de postbestelling in De Biesbosch in velerlei opzichten in rustiger vaarwater ge komen. Eb en vloed zijn nagenoeg verdwenen en van de oorspronkelijk 40 a 50 vaste adressen zijn er nog maar vijf over: een kooiker, twee agra riërs, een boswachter en het waterwinbedrijf de Brabantse Biesbosch. Dat laatste adres is weliswaar vanuit Werkendam over land be reikbaar, maar omdat het bedrijf nog net op grondgebied van de gemeente Made ligt, valt het volgens PTT-logica onder de verantwoor delijkheid van de Drimmelense postbode. I Het Biesbosch Museum ligt aan de Hilweg, op 12 km van Werkendam. Het is te bereiken door op de A-27 de afslag Werkendam te nemen of vanuit Dordrecht met de pont bij de Kop van 't Land over te varen. Borden wijzen de bezoekers verder de weg. Het museum is van dinsdag tot en met zaterdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 12.00 tot 17.00 uur. Op maan dagen is het museum gesloten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 43