Tariefoorlog liolt winst Nedlloyd uit Installatiebedrijven stuwen winst Internatio-Müller omhoog Krupp onderhandelt, maar mes blijft op tafel Miljardenverlies voor Renault, acties medewerkers Vilvoorde 'Bank was betrokken bij fraude Superclub' 'Tienduizend banen weg bij British Steel' Haven van Amsterdam raakt grote klant kwijt AO dB STEM ECONOMIE A7 Bezorgers Techni Call Brabant B.V. sleutelaars, fitters, lassers, elektromonteurs, montagewerkers, monteurs liftinstallaties Timmerman autospuiter/ voorbewerker Autoschade centrum B.V. Evers K°K JONGE VOOR Prijserosie kost 235 miljoen Nedlloyd: 60p Moerdijk management versterken' Demonstratie tegen fusieplan ECONOMIE KORT datum i i i i VRIJDAG 21 MAART 1997 ill Street signal .brands .tel.tel co corp co inc. intern lith i company I. steel ng co ngton sfe pacific iron uita sler orp i.edison equipm. int nemours chemical man kodak in corp motor electric motors iyear lett-pack. lus.mach. dustries airlines onnell ck co. oil vd grinten iga financ. ps il dutch rs roebuck II tr. ico inc. elers iver nv ed techn. tinghouse tman corp ilworth 19/03 72 51% 35 88VJ 30'/, 12'/, 69'/. 42'/. 8% 104 78% 24% 67% 16 29% 116'/, 30% 27% 109s/, 83/. 87 101'/, 31'/. 103% 56'/. 54'/, 55'/. 138 23% 29'/. 37% 64% 91% 132% 125% 40% 44% 176 53% 104 101% 52% 188% 76% 18% 24% 23% 20/03 67% 65% 72% 50% 34% 88% 30% 11% 67% 41% 8% 104 78 24% 67 16 29% 116 30 28% 108% 101% 31% 102% 56% 54% 57 136% 23% 28% 36% 65% 90% 132% 119% 41% 42 172% 52% 102% 101 50% 183 76 advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim ex dividend gedaan/bieden gedaan /laten laten e idaan en bieden ex dividend 3,90 a 1,70 a 5,00 3,50 1,80 1,40 44,40 b 39,00 2,10 a 8,00 2,70 7,00 8,00 13,00 33,20 36,00 17,00 3,00 9,00 0,50 3,50 0,50 125,00 a 87,50 a 28,00 b 16,00 22,00 10,00 12,00 6,00 49,50 a 35,00 0,80 4,00 1,20 6,00 2,20 b 9,00 b 3,80 b 16,00 b 8,60 24,00 35,00 52,00 0,80 a 1,00 b 5,00 12,50 6,50 15,00 7,00 20,00 10,30 25,00 13,00 30,00 17,50 a 33,00 22,00 37,00 46,50 a 55,00 b 16,00 a 12,60 10,00 7,00 38,50 34,00 4,00 6,00 0,40 0,50 14,70 14,00 2,20 1,30 4,70 4,10 a 4,00 3,00 2,80 1,80 4,00 3,00 26,70 24,90 21,90 20,00 15,80 b 14,00 0,50 b 2,50 1,30 16,80 0,50 14,30 b 1,40 3,50 6,50 a 9,00 'treekpost de Baronie B.V. vraagt voor wijken in Breda. Zeer geschikt voor tuisvrouwen en studenten. Inl. 076-5220675. zoekt voor diverse projecten kant.uren tel. 0162-427836 Postbus 34, 4900 AA Oosterhout gevr. voor de pendel. 0165-302702 na 18.0W_ (moeder oma stu- 3 kind. 5, 7, 9jr. 3. dinsd. dond. 15.00U. tel.0164- 3PPAS lent) gevr. maand, rijd. na .16352. Gevraagd aankomend autospuiter/ allround a»v^- voorbewerker. ngstr. 19. „x Etten Leur- i-5012423j of Schellingstr. 4879 NK 076- zelfstandig werken -"e mensen bediening iden, vakantie periode met ervarin9j Eetcafé Stuivezana Zundert 076-59722 (Louis). jong in weekenden periode wonze verslaggever {otterdam - Imtech, de technische installatie- (jjtor van Internatio-Müller, is vorig jaar de jjterpharm Groep (medicijnengroothandel) voorbijgestreefd als de belangrijkste winstma ter van het Rotterdamse concern. Internatio-Müller maakte gisteren zijn jaarcijfers (ïer 1996 bekend. Het bedrijvenconglomeraat (be staande uit zeventig werkmaatschappijen) zag vo nt jaar de nettowinst met 15,3 procent stijgen tot 38°miljoen gulden. De omzet groeide ten opzichte an 1995 met 10 procent tot 3,3 miljard gulden. |jet Rotterdamse concern heeft zijn werkmaat- jchappijen ondergebracht in vier hoofd-sectoren: technische installatie (Imtech); groothandel in me dicijnen en drogisterij-producten (Interpharm); ha venactiviteiten en technische/chemische handel. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening van Internatio-Müller bedroeg vorig jaar 133 miljoen gulden. De Imtech-groep, waaronder Nettenbouw in Breda en Saval in Prinsenbeek, neemt daarvan 55 miljoen voor zijn rekening. Dat is een forse stijging 15 miljoen gulden) ten opzichte van 1995. Door de goed marktomstandigheden in Nederland hadden de Imtech-bedrijven vorig jaar een volle or derportefeuille. Daarnaast begint volgens bestuurs voorzitter P. Groenenboom de clustering binnen Imtech zijn vruchten af te werpen. De bedrijven op het gebied van electrotechniek, werktuigbouw en infratechniek werken steeds meer samen bij grote projecten. Imtech draaide vorig jaar een omzet van 1,1 miljoen gulden. „We willen in het jaar 2000 toe naar een omzet van 2 miljard," zei Groeneboom, die dat wil bereiken door autonome groei en acquisities. Tot Imtech hoort ook Saval (brandbeveiliging) in Prinsenbeek. Dat bedrijf heeft na enkele flinke re organisaties de draad weer opgepakt en boekte vo rig jaar 'aanzienlijk betere' resultaten. De Interpharm-groep (met een hoofdvestiging in Den Bosch) tekende in 1995 nog voor de hoogste re sultaten binnen het Rotterdamse concern. In 1996 bedroeg het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefe ning 52 miljoen, een stijging van zes procent. Interpharm werd geconfronteerd met lagere prijzen (circa acht procent) door de nieuwe Wet Genees middelen. „Er is een slachting aangericht in de prij zen," zei Groenenboom. Door kostenbesparingen en de uitbreiding van het marktaandeel wist Interp harm toch betere resultaten te boeken. De Interpharm-groep werd uitgebreid met Pharma- Partners in Oosterhout. Dit bedrijf (42 medewer kers, 18 miljoen gulden omzet) maakt informatie systemen voor de gezondheidszorg. In de technische en chemische handel (goed voor een vijfde van de omzet) zag Internatio-Müller de resultaten licht stijgen, terwijl in de kleinste sector (havenactiviteiten) de winst iets lager was. Voor 1997 verwacht Internatio-Müller een verdere expansie van het concern en een stijging van de net to-winst. De belastingdruk zal oplopen omdat de fiscaal compensabele verliezen uit verleden ten ein de lopen. DoorWillem Reijn Amsterdam - Een nieuwe tariefslag op de containervaart raakt Nedlloyd hard. Het tarief per container daalde vorig jaar met liefst 140 dollar, ofwel acht procent. De aanhoudende prijsero sie kostte Nedlloyd vorig jaar liefst 235 miljoen gulden aan in komsten. Nedlloyd maakte gisteren de cij- lere over 1996 bekend. „Een teerverend jaar," zei topman L. Bemdsen treffend. De container- vaart fuseerde met P&O, het con- tern verkocht dochter Neddrill ta het aandeel in North Sea Fer ries. Het bedrijf draaide op een omzet van 6,8 miljard gulden een mager winstje van 49 miljoen julden. Het resultaat uit de ge- »ne bedrijfsuitoefening daalde van 19 naar 53 miljoen gulden. Daarmee loste Nedlloyd precies de belofte in dat het concern uit derode cijfers zou blijven. „Ge zien de omstandigheden zijn we niet eens zo ontevreden," zei Berndsen over de overigens 'vol strekt onvoldoende winst'. Voor dit jaar wil de Raad van Bestuur niet verder gaan dan de prognose dat het transportconcern geen verlies zal lijden. Vertrouwen wf Topman Berndsen sprak zijn ver trouwen uit in de ontwikkelingen voor dit jaar. Opmerkelijk, omdat de containervaart door zwaar weer wordt getroffen. Nedlloyd is al gewend aan een jaarlijkse ta- nefdaling van circa honderd dol lar per container. Maar de ver snelling die eind vorig jaar op trad, verraste de reder. Gemid deld nam de opbrengst per con tainer met 200 dollar ofwel elf procent af. Die is vooral het ge volg van de vijftien procent die Mloyd aan korting moest toe staan op de Europa-Verre Oos ten-lijn. De containervaart, goed voor de helft van omzet, komt uit op een marginaal resultaat van 15 miljoen gulden. En dat terwijl tie beladingsgraad gemiddeld een stuk hoger lag dan in 1995. 9e tarieferosie wordt veroor- raakt door een snellere capaci teitsuitbreiding dan de vraag naar vervoer. Voortdurende schaalvergroting om de kosten Per container te drukken is daar- °P het antwoord. her 1 januari van dit jaar hebben Nedlloyd en de Britse rederij ™0 hun container-activiteiten ®arom in een joint-venture ge sehoven. De nieuwe container- Wvoerder is de grootste ter we- 'eld en die schaalgrootte moet een kostenbesparing van 200 dol- tar per container opleveren. Dat ta exact het bedrag dat Nedlloyd ïorig jaar al weer minder ontving 'Mr het vervoer van een contai ner. 9e vruchten van de samenwer- «ng plukt Nedlloyd pas later dit l®r, als de bedrijven in de zomer echt in elkaar schuiven. Dan ver- wijnen de 1400 banen ook, die oor de fusie overbodig worden. „1T^eur P Bijvoets van P&O I, Hoyd stelde niettemin dat de ^amatische tariefsverlaging' dit laar nog zal worden opgevangen de samenwerking. Maar waaie winsten zal P&O Nedlloyd, d deze week nieuwe schepen estelde, niet genereren. Het is j°^een overgangsjaar, stelde 9at Nedlloyd vasthoudt aan de °tte om binnen twee jaar het lang beloofde rendement en procent te behalen, ba- lart concem op de hoge dol- oers en de gunstige ontwik- ®gen aan de landkant. Het '«We Nedlloyd is na het afzon- l en van de containervaart al- een distributie- en weg- sPortconcern geworden. Verliespost DhfïSie EuroPees Transport en butie kwam op een be- EulrlfeSï!taa? van 52 miljoen r n Dat is 16 miljoen méér dan in 1995, na schoning van de fraude in Oostenrijk. Met voldoe ning stelde Berndsen vast dat de inktrode verliespost Duitsland op orde is. Unitrans en NTO maak ten weliswaar over geheel 1996 nog een verlies van enkele miljoe nen guldens, maar dat is wel een verbetering van 25 miljoen gul den. „De turnaround is bereikt." Van onze verslaggever Amsterdam - Nedlloyd gaat het management vkn Nedllo yd Road Cargo op Moerdijk versterken om de tegenvallen de resultaten bij dit bedrijf te verbeteren. „We moeten ge woon meer greep op de busi ness en de processen krijgen," zegt topman L. Berndsen. Nedlloyd Road Cargo {full load containersconcentreerde in 1995 haar activiteiten in een gro te vestiging op het industrieter rein Moerdijk. Circa zeshonderd mensen hebben Moerdijk als ba sis. Maar de integratie van de verschillende bedrijven - het oor spronkelijk in Rotterdam geves tigde Nedlloyd Road Cargo en de aangekochte transporteurs Van Swieten en Wim Vos - is moei zaam verlopen. „Dat ging niet zonder horten of stoten," zegt Berndsen. Hij meent dat de gebreken aan de organisatie nu langzaam worden gerepareerd. Daarom heeft hij een 'plusje' genoteerd in een staatje van ontwikkelingen in de landactiviteiten van het concern, zij het met de voorzichtige toe voeging 'een lichte verbetering'. Belgische Renault-medewerkers demonstreren op de Champs Elysées. foto ep/ Parijs (anp) - Werknemers van Renault-België zijn gis teren per bus naar Frankrijk getogen om daar 'verras singsacties' te houden we gens de voorgenomen slui ting van hun fabriek in Vil voorde. In Parijs verzamelden zich en kele honderden werknemers voor het hoofdkantoor van de autoproducent. Ook trokken de demonstranten over de Champs Elysées. De politie verhinderde dat ze daar een showroom van Renault binnendrongen. Later verzamelden de actievoerders zich aan de voet van de Eiffelto- ren, omringd door een grote po litiemacht. De bonden hebben de publicatie van de jaarcijfers, die gistera vond zou plaatsvinden, aange grepen om in alle Renault-vesti gingen in Europa actie te voe ren. De verwachting was dat Renault zou bekendmaken vo rig jaar een verlies te hebben geleden van zeker anderhalf miljard gulden. Het is het eerste verlies in tien jaar. De Belgische vakbondswoord voerder Karei Gacoms zei dat de acties worden verhard. Het zullen niet langer symbolische protesten zijn. „Ik vrees het erg ste. Ik ben bang dat we de woe de van de werknemers niet lan ger onder controle hebben," al dus Gacoms. De werknemers uit België togen ook naar Wavrin in het noorden van Frankrijk, waar Renault een groot opslagterrein voor zijn auto's heeft. Ze probeerden het terrein te blokkeren. Daar kwam het tot schermutselingen met de politie, die traangas ge bruikte om te proberen de ge moederen tot bedaren te bren gen. De demonstranten gooiden met stenen en bierflessen. Woensdag bevestigde Renault- topman Louis Schweitzer nog maals dat de sluiting van de fa briek in Vilvoorde definitief is. Dat kost 3100 mensen hun baan. Ook in Frankrijk verdwij nen er enkele duizenden banen. Amsterdam (anp) - Het con taineroverslagbedrijf Ceres in de Amsterdamse haven is zijn grootste klant kwijt. Zeven rederijen, verenigd in twee consortia, hebben besloten hun containers voortaan via Rotterdam en Zeebrugge te verschepen. Dat heeft directeur R. Clas- quin van rederij Hamburg Süd Nederland gisteren be vestigd. Ceres raakt door het besluit drie kwart van zijn omzet kwijt. Dat betekent een enorme klap voor de Amsterdamse haven. Het bedrijf is het grootste overslagbedrijf en de belangrijkste werkgever voor de arbeidspool SHB, die al gerui me tijd in financiële nood ver keerd. Het is nog onduidelijk wat de ge volgen zijn voor de arbeidsplaat sen, nu de rederijen uit de hoofd stad vertrekken. België De twee rederijgroepen waren weliswaar tevreden over de dienstverlening en de tarieven van de Amsterdamse haven, maar het transport van containers over land van en naar België en Frankrijk blijft vanuit Amster dam problematisch, aldus Clas- quin. De twee consortia bestaan uit Hapag Lloyd, Nedlloyd, Ham burg Süd én de Chileense rederij. Zij hebben een lijn op de Cariben (New Caribean Service) en een lijn op Zuid-Amerika (Eurosal). Het gros van de containers gaat voortaan via ECT in Rotterdam. De containers richting Zuid- Amerika gaan via Vlaanderen Container Terminal in Zeebrug ge- Ramp Clasquin voorziet 'een ramp voor Amsterdam'. Niet alleen Ceres komt in de problemen, ook de toeleveranciers zitten met een strop. „Er komt zeker ook wat so ciaal leed bij reparatiebedrijven en depots. Het is voor ons verve lend, maar wij kunnen echt niet anders." De uittocht uit Amsterdam hing al lange tijd in de lucht. Amster dam was dankzij fikse kortingen van het havenbedrijf weliswaar de goedkoopste en had de beste dienstverlening, maar Rotterdam is volgens Clasquin onverslaan baar gebleken dankzij de enorme achterlandverbindingen. Door Frans Wijnands Bonn/Düsseldorf - Gespan nen en nerveus was de sfeer tijdens de ontmoeting tussen Krupp-directeur Gerhard Cromme en zijn Thyssen-col- lega Dieter Vogel, dinsdag avond in de Düsseldorfer kanselarij van minister-pre sident Rau van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfa- len. Als ze elkaar een paar uur eer der waren tegen gekomen zou den ze elkaar met de nek hebben aangekeken. Maar ondernemers moeten in alle omstandigheden nuchter denken en naar de toe komst kijken. En praten is nog altijd beter dan schieten. Rau heeft de vijandige overval van Krupp op Thyssen voorlopig kunnen stoppen. In het belang van beide concerns, de werkne mers en de economische toe komst van Noordrijn-Westfalen heeft hij beide grootonderne mers aan tafel gekregen. Om te bekijken of er in de toekomst een nieuw, groot concern kan. ontstaan, met staal als belang rijk basisonderdeel. Acht dagen nemen de heren daar de tijd voor. Cromme heeft daar mee precies bereikt waar hij op uit was, namelijk het regelrecht onderhandelen over een fusie. Hij toont zich onderhandelings- bereid, maar heeft het mes niet van tafel gehaald. Want als het overleg mislukt, dan gaat hij ge woon door met zijn overname plannen. Thyssen-chef Vogel kan niet anders dan meepraten, omdat hij nauwelijks een af doende wapen heeft tegen een eventuele vijandige overname. Zelfs de hoop dat ze in Brussel de nieuwe staalreus zullen toet sen aan de Europese kartel- voorwaarden kan hem weinig vreugde schenken. Brussel zit op de lijn van bij voorkeur maar één staalonderneming per EU- land, hoe groot die ook moge zijn. Achteraf heeft iedereen de zich aftekenende samenwerking, danwel fusie, zien aankomen. Niet alleen vanwege de opmer kelijke stijging van Thyssen- aandelen de laatste weken. Links en rechts wordt nu ook wel toegegeven dat er in het be drijfsleven en de politiek van Noordrijn-Westfalen al eens over toekomstige onderne mingsmodellen is gedacht. Maar officiële gesprekken zijn nooit gevoerd, wordt beweerd. En Dieter Vogel verklaarde dat er dan ook geen blauwdrukken voor een Krupp-Hoesch-Thys- senconcern in een of andere bu reaula liggen. Er is in de Duitse staal de jaren door al heel wat afgesaneerd. Maar het kan altijd beter, vindt Cromme. Hij is de laatste 'roof- Dortmund (dpa/anp) - Ongeveer 6000 werknemers van Krupp- Hoesch zijn gistermorgen in een demonstratieve optocht naar de Westfalenhalle in Dortmunt getogen. Bij hen voegden zich 3000 werknemers van Thyssen om een protestvergadering bij te wo nen naar aanleiding van de fusieplannen van de twee Duitse staalconcerns. De werknemers waren eerder deze week ook al de straat opgegaan toen bekend werd dat Krupp een vijandige overneming van Thyssen in de zin had. Tegen de overneming kwam zoveel verzet, dat beide concerns nu willen praten over een fusie. De bonden vreesden bij een overneming het verlies van tienduizenden banen, maar ook bij een fusie zouden er veel arbeidsplaatsen verloren gaan. Bij twee vestigingen van Krupp in Dortmund werd het werk gisteren neergelegd. ridder' aan de Roer. Zijn voor gangers bij Krupp hebben in de bijna 190-jarige bedrijfsgeschie denis vaker concurrenten opge kocht en ingelijfd. Nadat hij en kele jaren geleden Hoesch had ingepikt moet Cromme zijn zin nen op Thyssen hebben gezet. Dat bedrijf heeft alles wat Krupp tekort komt: zeer renda bele bedrijfsonderdelen, van alle vormen van transport tot tele communicatie. Met de winsten van die bedrijfsonderdelen zou Krupp zichzelf mooi kunnen re noveren. Daarom, zo wordt nu aan de Roer geredeneerd, heeft Cromme in 1993 de verouderde hoogoven bij Rheinhausen laten sluiten. Omdat hij vroeg of laat de moderne Thyssen-Stahlwer- ke, een paar kilometer verderop, zou inlijven. Beide bedrijven werken overi gens op drie onderdelen, onder meer bij de produktie va edelst- aal, al nauw samen. Maar in de breedbandstaal is de internatio nale concurrentie het felst en juist daar moet Krupp investe ren en renoveren. Gerhard Cromme krijgt nu het grootste gelijk van de vismarkt voor zijn opvatting dat alleen een afgeslankte, uiterst moderne en grote staalreus de concurren tie aan kan. Na de crisisjaren '93/'94 blikt de staalbranche weer wat optimistischer naar de toekomst. Maar 116.000 staalar- beiders - tien jaar geleden wa ren het er nog 260.000 - is nog te veel. Ook met (veel?) minder kunnen de 40 miljoen tonnen ru we staal per jaar worden gepro duceerd. Maar de vernieuwin gen en investeringen moeten er gens van betaald worden. Crom me kan dat niet uit eigen midde len, maar heeft heel sluw een drietal banken achter zich ge kregen. Die zien in een staalfu- sie alleen maar winst; letterlijk. Zo'n grote invloed van banken is een nieuw fenomeen in de Duit se industrie. Johannes Rau en de voorzitter van de vakbond IG Metall, Zwickel, en eigenlijk de hele politiek, zijn falikant tegen die toenemende invloed van de banken. Volgens Rau hebben de banken geen boodschap aan de staaltraditie in Noordrijn-West falen, noch aan het lot van tien duizenden staalarbejders en hun families. Voor Dortmund en Duisburg tekenen zich dramati sche ontwikkelingen af. In Duis burg heerst nu al een werkloos heid van 18 procent. De burge meester vergeleek zijn stad van de week somber met een fa brieksstad in de slechtste tijden van de DDR. Massa-ontslagen in de staal betekenen een ramp. Want niet alleen werk wordt schaars, ook plaatsvervangend werk is zeldzaam. Economie Zeeland groeit het traagst Voorburg - Van alle provincies kende Flevoland de afgelopen ja ren veruit de sterkste economische groei, aldus cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek: gemiddeld 4,2 procent per jaar. Voor heel Nederland is het groeicijfer in die periode 1,9 pro cent. De provincies met een sterke groei van de economie liggen in het midden en zuiden van het land: Utrecht (2,5 procent), Gel derland (2,2 procent), Overijssel (2,1 procent) en Noord-Brabant (2,1 procent). Hekkensluiter is de provincie Zeeland met een gemiddelde econo mische groei van 0,7 procent per jaar. De groei fluctueert boven dien hevig doordat de streek zwaar leunt op de conjunctuurge voelige chemische industrie. Ook Groningen (0,9 procent), Fries land (1,6 procent), Zuid-Holland (1,5 procent) en Drenthe (0,9 procent) hadden een laag groeicijfer. Verkoop, winst en omzet BMW op record München - De Duitse autoproducent BMW heeft vorig jaar qua verkoop, omzet en winst records geboekt. Het concern maakte gisteren bekend dat de winst na belastingen is gestegen met 18,5 procent tot 820 miljoen mark. Voor belastingen ging het resultaat omhoog met 21,4 procent tot 1,66 miljard mark.Er werden ruim 644.000 BMW's verkocht, 9,2 procent meer dan in 1995. De ver koop van Rover, de Britse dochteronderneming van BMW, groei de met 5 procent tot ruim 507.000 auto's. De aandeelhouders pro fiteren mee. Ze krijgen een dividend voorgelegd van 15 mark per aandeel. In 1995 was dat 13,50 mark. De omzet nam toe met 13,3 procent tot 42,27 miljard mark. Banen weg bij Akzo Nobel in Delfzijl Delfzijl - Bij Akzo Nobel Base Chemicals in Delfzijl zal de ko mende jaren een fors aantal banen verdwijnen. Oorzaak is het te genvallende resultaat over 1996. Wat dat resultaat was, heeft het bedrijf niet bekendgemaakt.Base Chemicals voert op dit moment bij alle afdelingen een efficiency-onderzoek uit dat twee maan den in beslag zal nemen. „De tegenvallende resultaten van diver se producten nopen ons kritisch naar de kosten te kijken. Reduc ties op arbeidsplaatsen zijn daarbij niet uit te sluiten. Maar de ge ruchten dat we 200 tot 500 arbeidsplaatsen zouden schrappen, zijn nergens op gebaseerd," aldus woordvoerder Gregoire. Tsjechen niet in zee met Gasunie Groningen - De Tsjechische overheid kiest niet voor de Gasunie als leverancier van 2 miljard kubieke meter aardgas per jaar. De keus is definitief op de Noren gevallen. Door dit besluit mist de Gasunie een eerste slag om voet aan de grond te krijgen op de groeiende Oost-Europese markt. Tsjechië zoekt andere leveranciers om minder afhankelijk te wor den van Russisch gas. De afwijzing maakt de Gasunie niet wan hopig. In 1996 exporteerde het bedrijf 45,9 miljard kubieke me ter. De Gasunie heeft met het Poolse gasbedrijf een intentiever klaring getekend voor de levering van 2 miljard kubieke meter per jaar voor een periode van twintig jaar. Minder haring aangevoerd in havens Voorburg - De aanvoer van diepgevroren haring in Nederlandse havens was vorig jaar bijna een kwart lager dan in 1995. De prijs van verse haring steeg bovendien fors van 29 cent per kilo in 1995 tot 63 cent per kilo vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).Volgens het CBS heb ben horsmakrelen de afgelopen jaren snel aan belang gewonnen. De soort was in 1996 goed voor de helft van de aanvoer van diep- vriesvis. In 1994 ging het om 122 miljoen kilo. De hoeveelheid was in 1996 al opgelopen tot 206 miljoen kilo. In totaal is vorig jaar ruim 540 miljoen kilo vis aangevoerd. Driekwart daarvan be stond uit ingevroren vis. Hasselt (anp) - Justitie in Hasselt vermoedt een link tussen aandelenfraude bij de inmiddels opgeheven videoketen Super club en de Antwerpse Kredietbank. Woensdag is de vroegere KB-topman Eddy Wauters ondervraagd. Onder leiding van Wauters zou de bank een te positieve inschat ting van de waarde van de aande len Superclub hebben gemaakt. Dinsdag arresteerde justitie Su- perclub-oprichter Maurits de Prins. Woensdag volgde de aan houding van Jozef Delcroix, broer van de Belgische christen democratische senator en oud minister van Defensie Leo Delc roix. Beiden wordt oplichting en valsheid in geschrifte verweten. De politicus Delcroix ontkent in middels elke betrokkenheid. Jus titie overweegt hem echter ook te verhoren. Jozef Delcroix richtte in januari 1989 de Luxemburgse firma EFP op. Daarin werd onder meer ka pitaal van de familie Delcroix ondergebracht. EFP kocht vrij snel een grote partij aandelen Su perclub, die via een dochteron derneming forse winst boekte. Deze dochteronderneming was weer gelieerd aan de Amerikaan se keten van Superclub. Justitie vermoedt nu dat de winst van de videoketen kunstmatig werd opgehoogd via illegale aan delenhandel tussen verschillende bedrijven, een zogeheten aande- lencarroussel. Op grond van de positieve cijfers van Superclub wist De Prins in 1989 de Bel gische staatsholding Kempense Steenkoolmijnen te verleiden voor 1,3 miljard frank 71,5 miljoen) 900.000 aandelen in het videobedrijf te kopen. Aan die verkoop lag een rappor tage van de Kredietbank ten grondslag, die ervan uitging dat de aandelen Superclub op dat moment eigenlijk nog meer waard waren. In ruil voor de par ticipatie in Superclub zou De Prins bovendien een forse inves tering doen in een grootschalig winkel- en recreatieproject op een voormalig mijnterrein in Bel gisch Limburg. Dit project werd met vele miljar den gesteund door de Belgische overheid om de werkloosheid ten gevolge van de mijnsluitingen te beperken. De door De Prins be loofde investering vond nooit plaats. Ook kwam De Prins een terugkoopgarantie voor de aan delen niet na. Londen (afp) - Bij British Steel verdwijnen de komende vijf jaar 10.000 banen, zo heeft de Britse krant The Guardian giste ren gemeld. Het staalconcern zou vandaag met de officiële be kendmaking komen. Op het ogenblik werken er bij het grootste staalconcern van Europa 50.000 mensen. Aan het begin van de jaren tachtig waren het er bijna 200.000. De positie van Bri tish Steel wordt op het ogenblik bedreigd door de fusieplannen van de Duitse concurrenten Thyssen en Krupp-Hoesch. De grote personeelsvermindering is volgens The Guardian ingege ven door de hoge koers van het pond sterling, die de producten van British Steel in het buiten land een stuk duurder heeft ge maakt. Tegenover de gulden is de koers van de Britse munteenheid in een jaar tijd ongeveer 20 pro cent gestegen. Het staalconcern zou de bonden per brief hebben laten weten dat de hoge koers van het pond en de concurrentie dwingen 'om met meer verbeeldingskracht en min der mensen' te werk te gaan. Zelf wilde British Steel de berichtge ving van The Guardian niet be vestigen. Een woordvoerder wil de wel kwijt dat het maximum aantal van duizend banen dat per jaar mag verdwijnen, zoals de laatste jaren gold, de komende tijd aanzienlijk zal worden ver hoogd. Financiële deskundigen menen dat de hoge koers van het pond de ■winst van British Steel sterk heeft aangetast. Ze gaan ervan uit dat in het huidige boekjaar, dat eind deze maand afloopt, de winst wordt gehalveerd tot 500 miljoen pond en in 1997/'98 nog verder zal dalen. Het afgelopen boekjaar kwam de winst uit op het record van 1,1 miljard pond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7