Tariefoorlog
liolt winst
Nedlloyd uit
Installatiebedrijven stuwen winst Internatio-Müller omhoog
Krupp onderhandelt, maar mes blijft op tafel
Miljardenverlies voor Renault,
acties medewerkers Vilvoorde
'Bank was betrokken
bij fraude Superclub'
'Tienduizend banen
weg bij British Steel'
Haven van
Amsterdam
raakt grote
klant kwijt
AO
dB STEM
ECONOMIE
A7
Bezorgers
Techni Call Brabant
B.V.
sleutelaars, fitters,
lassers,
elektromonteurs,
montagewerkers,
monteurs
liftinstallaties
Timmerman
autospuiter/
voorbewerker
Autoschade
centrum B.V.
Evers
K°K
JONGE
VOOR
Prijserosie kost 235 miljoen
Nedlloyd: 60p
Moerdijk
management
versterken'
Demonstratie tegen fusieplan
ECONOMIE KORT
datum
i i i i
VRIJDAG 21 MAART 1997
ill Street
signal
.brands
.tel.tel
co corp
co inc.
intern
lith
i company
I. steel
ng co
ngton sfe
pacific
iron
uita
sler
orp
i.edison
equipm.
int nemours
chemical
man kodak
in corp
motor
electric
motors
iyear
lett-pack.
lus.mach.
dustries
airlines
onnell
ck co.
oil
vd grinten
iga financ.
ps
il dutch
rs roebuck
II tr.
ico inc.
elers
iver nv
ed techn.
tinghouse
tman corp
ilworth
19/03
72
51%
35
88VJ
30'/,
12'/,
69'/.
42'/.
8%
104
78%
24%
67%
16
29%
116'/,
30%
27%
109s/,
83/.
87
101'/,
31'/.
103%
56'/.
54'/,
55'/.
138
23%
29'/.
37%
64%
91%
132%
125%
40%
44%
176
53%
104
101%
52%
188%
76%
18%
24%
23%
20/03
67%
65%
72%
50%
34%
88%
30%
11%
67%
41%
8%
104
78
24%
67
16
29%
116
30
28%
108%
101%
31%
102%
56%
54%
57
136%
23%
28%
36%
65%
90%
132%
119%
41%
42
172%
52%
102%
101
50%
183
76
advieskoers
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
ex dividend
gedaan/bieden
gedaan /laten
laten e
idaan en bieden ex dividend
3,90
a
1,70
a
5,00
3,50
1,80
1,40
44,40
b
39,00
2,10
a
8,00
2,70
7,00
8,00
13,00
33,20
36,00
17,00
3,00
9,00
0,50
3,50
0,50
125,00
a
87,50
a
28,00
b
16,00
22,00
10,00
12,00
6,00
49,50
a
35,00
0,80
4,00
1,20
6,00
2,20
b
9,00
b
3,80
b
16,00
b
8,60
24,00
35,00
52,00
0,80
a
1,00
b
5,00
12,50
6,50
15,00
7,00
20,00
10,30
25,00
13,00
30,00
17,50
a
33,00
22,00
37,00
46,50
a
55,00
b
16,00
a
12,60
10,00
7,00
38,50
34,00
4,00
6,00
0,40
0,50
14,70
14,00
2,20
1,30
4,70
4,10
a
4,00
3,00
2,80
1,80
4,00
3,00
26,70
24,90
21,90
20,00
15,80
b
14,00
0,50
b
2,50
1,30
16,80
0,50
14,30
b
1,40
3,50
6,50
a
9,00
'treekpost de Baronie B.V.
vraagt
voor wijken in Breda.
Zeer geschikt voor
tuisvrouwen en studenten.
Inl. 076-5220675.
zoekt voor diverse
projecten
kant.uren
tel. 0162-427836
Postbus 34,
4900 AA Oosterhout
gevr. voor de pendel.
0165-302702 na 18.0W_
(moeder oma stu-
3 kind. 5, 7, 9jr.
3. dinsd. dond.
15.00U. tel.0164-
3PPAS
lent) gevr.
maand,
rijd. na
.16352.
Gevraagd aankomend
autospuiter/
allround a»v^-
voorbewerker.
ngstr. 19.
„x Etten Leur-
i-5012423j
of
Schellingstr.
4879 NK
076-
zelfstandig werken
-"e mensen
bediening
iden, vakantie
periode met ervarin9j
Eetcafé Stuivezana
Zundert 076-59722
(Louis).
jong
in weekenden
periode
wonze verslaggever
{otterdam - Imtech, de technische installatie-
(jjtor van Internatio-Müller, is vorig jaar de
jjterpharm Groep (medicijnengroothandel)
voorbijgestreefd als de belangrijkste winstma
ter van het Rotterdamse concern.
Internatio-Müller maakte gisteren zijn jaarcijfers
(ïer 1996 bekend. Het bedrijvenconglomeraat (be
staande uit zeventig werkmaatschappijen) zag vo
nt jaar de nettowinst met 15,3 procent stijgen tot
38°miljoen gulden. De omzet groeide ten opzichte
an 1995 met 10 procent tot 3,3 miljard gulden.
|jet Rotterdamse concern heeft zijn werkmaat-
jchappijen ondergebracht in vier hoofd-sectoren:
technische installatie (Imtech); groothandel in me
dicijnen en drogisterij-producten (Interpharm); ha
venactiviteiten en technische/chemische handel.
Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening van
Internatio-Müller bedroeg vorig jaar 133 miljoen
gulden. De Imtech-groep, waaronder Nettenbouw
in Breda en Saval in Prinsenbeek, neemt daarvan 55
miljoen voor zijn rekening. Dat is een forse stijging
15 miljoen gulden) ten opzichte van 1995.
Door de goed marktomstandigheden in Nederland
hadden de Imtech-bedrijven vorig jaar een volle or
derportefeuille. Daarnaast begint volgens bestuurs
voorzitter P. Groenenboom de clustering binnen
Imtech zijn vruchten af te werpen. De bedrijven op
het gebied van electrotechniek, werktuigbouw en
infratechniek werken steeds meer samen bij grote
projecten.
Imtech draaide vorig jaar een omzet van 1,1 miljoen
gulden. „We willen in het jaar 2000 toe naar een
omzet van 2 miljard," zei Groeneboom, die dat wil
bereiken door autonome groei en acquisities.
Tot Imtech hoort ook Saval (brandbeveiliging) in
Prinsenbeek. Dat bedrijf heeft na enkele flinke re
organisaties de draad weer opgepakt en boekte vo
rig jaar 'aanzienlijk betere' resultaten.
De Interpharm-groep (met een hoofdvestiging in
Den Bosch) tekende in 1995 nog voor de hoogste re
sultaten binnen het Rotterdamse concern. In 1996
bedroeg het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefe
ning 52 miljoen, een stijging van zes procent.
Interpharm werd geconfronteerd met lagere prijzen
(circa acht procent) door de nieuwe Wet Genees
middelen. „Er is een slachting aangericht in de prij
zen," zei Groenenboom. Door kostenbesparingen en
de uitbreiding van het marktaandeel wist Interp
harm toch betere resultaten te boeken.
De Interpharm-groep werd uitgebreid met Pharma-
Partners in Oosterhout. Dit bedrijf (42 medewer
kers, 18 miljoen gulden omzet) maakt informatie
systemen voor de gezondheidszorg.
In de technische en chemische handel (goed voor
een vijfde van de omzet) zag Internatio-Müller de
resultaten licht stijgen, terwijl in de kleinste sector
(havenactiviteiten) de winst iets lager was.
Voor 1997 verwacht Internatio-Müller een verdere
expansie van het concern en een stijging van de net
to-winst. De belastingdruk zal oplopen omdat de
fiscaal compensabele verliezen uit verleden ten ein
de lopen.
DoorWillem Reijn
Amsterdam - Een nieuwe tariefslag op de containervaart raakt
Nedlloyd hard. Het tarief per container daalde vorig jaar met
liefst 140 dollar, ofwel acht procent. De aanhoudende prijsero
sie kostte Nedlloyd vorig jaar liefst 235 miljoen gulden aan in
komsten.
Nedlloyd maakte gisteren de cij-
lere over 1996 bekend. „Een
teerverend jaar," zei topman L.
Bemdsen treffend. De container-
vaart fuseerde met P&O, het con-
tern verkocht dochter Neddrill
ta het aandeel in North Sea Fer
ries. Het bedrijf draaide op een
omzet van 6,8 miljard gulden een
mager winstje van 49 miljoen
julden. Het resultaat uit de ge-
»ne bedrijfsuitoefening daalde
van 19 naar 53 miljoen gulden.
Daarmee loste Nedlloyd precies
de belofte in dat het concern uit
derode cijfers zou blijven. „Ge
zien de omstandigheden zijn we
niet eens zo ontevreden," zei
Berndsen over de overigens 'vol
strekt onvoldoende winst'. Voor
dit jaar wil de Raad van Bestuur
niet verder gaan dan de prognose
dat het transportconcern geen
verlies zal lijden.
Vertrouwen wf
Topman Berndsen sprak zijn ver
trouwen uit in de ontwikkelingen
voor dit jaar. Opmerkelijk, omdat
de containervaart door zwaar
weer wordt getroffen. Nedlloyd is
al gewend aan een jaarlijkse ta-
nefdaling van circa honderd dol
lar per container. Maar de ver
snelling die eind vorig jaar op
trad, verraste de reder. Gemid
deld nam de opbrengst per con
tainer met 200 dollar ofwel elf
procent af. Die is vooral het ge
volg van de vijftien procent die
Mloyd aan korting moest toe
staan op de Europa-Verre Oos
ten-lijn. De containervaart, goed
voor de helft van omzet, komt uit
op een marginaal resultaat van
15 miljoen gulden. En dat terwijl
tie beladingsgraad gemiddeld een
stuk hoger lag dan in 1995.
9e tarieferosie wordt veroor-
raakt door een snellere capaci
teitsuitbreiding dan de vraag
naar vervoer. Voortdurende
schaalvergroting om de kosten
Per container te drukken is daar-
°P het antwoord.
her 1 januari van dit jaar hebben
Nedlloyd en de Britse rederij
™0 hun container-activiteiten
®arom in een joint-venture ge
sehoven. De nieuwe container-
Wvoerder is de grootste ter we-
'eld en die schaalgrootte moet
een kostenbesparing van 200 dol-
tar per container opleveren. Dat
ta exact het bedrag dat Nedlloyd
ïorig jaar al weer minder ontving
'Mr het vervoer van een contai
ner.
9e vruchten van de samenwer-
«ng plukt Nedlloyd pas later dit
l®r, als de bedrijven in de zomer
echt in elkaar schuiven. Dan ver-
wijnen de 1400 banen ook, die
oor de fusie overbodig worden.
„1T^eur P Bijvoets van P&O
I, Hoyd stelde niettemin dat de
^amatische tariefsverlaging' dit
laar nog zal worden opgevangen
de samenwerking. Maar
waaie winsten zal P&O Nedlloyd,
d deze week nieuwe schepen
estelde, niet genereren. Het is
j°^een overgangsjaar, stelde
9at Nedlloyd vasthoudt aan de
°tte om binnen twee jaar het
lang beloofde rendement
en procent te behalen, ba-
lart concem op de hoge dol-
oers en de gunstige ontwik-
®gen aan de landkant. Het
'«We Nedlloyd is na het afzon-
l en van de containervaart al-
een distributie- en weg-
sPortconcern geworden.
Verliespost
DhfïSie EuroPees Transport en
butie kwam op een be-
EulrlfeSï!taa? van 52 miljoen
r n Dat is 16 miljoen méér
dan in 1995, na schoning van de
fraude in Oostenrijk. Met voldoe
ning stelde Berndsen vast dat de
inktrode verliespost Duitsland op
orde is. Unitrans en NTO maak
ten weliswaar over geheel 1996
nog een verlies van enkele miljoe
nen guldens, maar dat is wel een
verbetering van 25 miljoen gul
den. „De turnaround is bereikt."
Van onze verslaggever
Amsterdam - Nedlloyd gaat
het management vkn Nedllo
yd Road Cargo op Moerdijk
versterken om de tegenvallen
de resultaten bij dit bedrijf te
verbeteren. „We moeten ge
woon meer greep op de busi
ness en de processen krijgen,"
zegt topman L. Berndsen.
Nedlloyd Road Cargo {full load
containersconcentreerde in
1995 haar activiteiten in een gro
te vestiging op het industrieter
rein Moerdijk. Circa zeshonderd
mensen hebben Moerdijk als ba
sis. Maar de integratie van de
verschillende bedrijven - het oor
spronkelijk in Rotterdam geves
tigde Nedlloyd Road Cargo en de
aangekochte transporteurs Van
Swieten en Wim Vos - is moei
zaam verlopen. „Dat ging niet
zonder horten of stoten," zegt
Berndsen.
Hij meent dat de gebreken aan de
organisatie nu langzaam worden
gerepareerd. Daarom heeft hij
een 'plusje' genoteerd in een
staatje van ontwikkelingen in de
landactiviteiten van het concern,
zij het met de voorzichtige toe
voeging 'een lichte verbetering'.
Belgische Renault-medewerkers demonstreren op de Champs Elysées. foto ep/
Parijs (anp) - Werknemers
van Renault-België zijn gis
teren per bus naar Frankrijk
getogen om daar 'verras
singsacties' te houden we
gens de voorgenomen slui
ting van hun fabriek in Vil
voorde.
In Parijs verzamelden zich en
kele honderden werknemers
voor het hoofdkantoor van de
autoproducent. Ook trokken de
demonstranten over de Champs
Elysées. De politie verhinderde
dat ze daar een showroom van
Renault binnendrongen. Later
verzamelden de actievoerders
zich aan de voet van de Eiffelto-
ren, omringd door een grote po
litiemacht.
De bonden hebben de publicatie
van de jaarcijfers, die gistera
vond zou plaatsvinden, aange
grepen om in alle Renault-vesti
gingen in Europa actie te voe
ren. De verwachting was dat
Renault zou bekendmaken vo
rig jaar een verlies te hebben
geleden van zeker anderhalf
miljard gulden. Het is het eerste
verlies in tien jaar.
De Belgische vakbondswoord
voerder Karei Gacoms zei dat
de acties worden verhard. Het
zullen niet langer symbolische
protesten zijn. „Ik vrees het erg
ste. Ik ben bang dat we de woe
de van de werknemers niet lan
ger onder controle hebben," al
dus Gacoms.
De werknemers uit België togen
ook naar Wavrin in het noorden
van Frankrijk, waar Renault
een groot opslagterrein voor
zijn auto's heeft. Ze probeerden
het terrein te blokkeren. Daar
kwam het tot schermutselingen
met de politie, die traangas ge
bruikte om te proberen de ge
moederen tot bedaren te bren
gen. De demonstranten gooiden
met stenen en bierflessen.
Woensdag bevestigde Renault-
topman Louis Schweitzer nog
maals dat de sluiting van de fa
briek in Vilvoorde definitief is.
Dat kost 3100 mensen hun
baan. Ook in Frankrijk verdwij
nen er enkele duizenden banen.
Amsterdam (anp) - Het con
taineroverslagbedrijf Ceres in
de Amsterdamse haven is zijn
grootste klant kwijt. Zeven
rederijen, verenigd in twee
consortia, hebben besloten
hun containers voortaan via
Rotterdam en Zeebrugge te
verschepen.
Dat heeft directeur R. Clas-
quin van rederij Hamburg
Süd Nederland gisteren be
vestigd.
Ceres raakt door het besluit drie
kwart van zijn omzet kwijt. Dat
betekent een enorme klap voor de
Amsterdamse haven. Het bedrijf
is het grootste overslagbedrijf en
de belangrijkste werkgever voor
de arbeidspool SHB, die al gerui
me tijd in financiële nood ver
keerd.
Het is nog onduidelijk wat de ge
volgen zijn voor de arbeidsplaat
sen, nu de rederijen uit de hoofd
stad vertrekken.
België
De twee rederijgroepen waren
weliswaar tevreden over de
dienstverlening en de tarieven
van de Amsterdamse haven, maar
het transport van containers over
land van en naar België en
Frankrijk blijft vanuit Amster
dam problematisch, aldus Clas-
quin.
De twee consortia bestaan uit
Hapag Lloyd, Nedlloyd, Ham
burg Süd én de Chileense rederij.
Zij hebben een lijn op de Cariben
(New Caribean Service) en een
lijn op Zuid-Amerika (Eurosal).
Het gros van de containers gaat
voortaan via ECT in Rotterdam.
De containers richting Zuid-
Amerika gaan via Vlaanderen
Container Terminal in Zeebrug
ge-
Ramp
Clasquin voorziet 'een ramp voor
Amsterdam'. Niet alleen Ceres
komt in de problemen, ook de
toeleveranciers zitten met een
strop. „Er komt zeker ook wat so
ciaal leed bij reparatiebedrijven
en depots. Het is voor ons verve
lend, maar wij kunnen echt niet
anders."
De uittocht uit Amsterdam hing
al lange tijd in de lucht. Amster
dam was dankzij fikse kortingen
van het havenbedrijf weliswaar
de goedkoopste en had de beste
dienstverlening, maar Rotterdam
is volgens Clasquin onverslaan
baar gebleken dankzij de enorme
achterlandverbindingen.
Door Frans Wijnands
Bonn/Düsseldorf - Gespan
nen en nerveus was de sfeer
tijdens de ontmoeting tussen
Krupp-directeur Gerhard
Cromme en zijn Thyssen-col-
lega Dieter Vogel, dinsdag
avond in de Düsseldorfer
kanselarij van minister-pre
sident Rau van de Duitse
deelstaat Noordrijn-Westfa-
len.
Als ze elkaar een paar uur eer
der waren tegen gekomen zou
den ze elkaar met de nek hebben
aangekeken. Maar ondernemers
moeten in alle omstandigheden
nuchter denken en naar de toe
komst kijken. En praten is nog
altijd beter dan schieten.
Rau heeft de vijandige overval
van Krupp op Thyssen voorlopig
kunnen stoppen. In het belang
van beide concerns, de werkne
mers en de economische toe
komst van Noordrijn-Westfalen
heeft hij beide grootonderne
mers aan tafel gekregen. Om te
bekijken of er in de toekomst
een nieuw, groot concern kan.
ontstaan, met staal als belang
rijk basisonderdeel.
Acht dagen nemen de heren daar
de tijd voor. Cromme heeft daar
mee precies bereikt waar hij op
uit was, namelijk het regelrecht
onderhandelen over een fusie.
Hij toont zich onderhandelings-
bereid, maar heeft het mes niet
van tafel gehaald. Want als het
overleg mislukt, dan gaat hij ge
woon door met zijn overname
plannen. Thyssen-chef Vogel
kan niet anders dan meepraten,
omdat hij nauwelijks een af
doende wapen heeft tegen een
eventuele vijandige overname.
Zelfs de hoop dat ze in Brussel
de nieuwe staalreus zullen toet
sen aan de Europese kartel-
voorwaarden kan hem weinig
vreugde schenken. Brussel zit op
de lijn van bij voorkeur maar
één staalonderneming per EU-
land, hoe groot die ook moge
zijn.
Achteraf heeft iedereen de zich
aftekenende samenwerking,
danwel fusie, zien aankomen.
Niet alleen vanwege de opmer
kelijke stijging van Thyssen-
aandelen de laatste weken.
Links en rechts wordt nu ook
wel toegegeven dat er in het be
drijfsleven en de politiek van
Noordrijn-Westfalen al eens
over toekomstige onderne
mingsmodellen is gedacht. Maar
officiële gesprekken zijn nooit
gevoerd, wordt beweerd. En
Dieter Vogel verklaarde dat er
dan ook geen blauwdrukken
voor een Krupp-Hoesch-Thys-
senconcern in een of andere bu
reaula liggen.
Er is in de Duitse staal de jaren
door al heel wat afgesaneerd.
Maar het kan altijd beter, vindt
Cromme. Hij is de laatste 'roof-
Dortmund (dpa/anp) - Ongeveer 6000 werknemers van Krupp-
Hoesch zijn gistermorgen in een demonstratieve optocht naar de
Westfalenhalle in Dortmunt getogen. Bij hen voegden zich 3000
werknemers van Thyssen om een protestvergadering bij te wo
nen naar aanleiding van de fusieplannen van de twee Duitse
staalconcerns. De werknemers waren eerder deze week ook al de
straat opgegaan toen bekend werd dat Krupp een vijandige
overneming van Thyssen in de zin had. Tegen de overneming
kwam zoveel verzet, dat beide concerns nu willen praten over
een fusie. De bonden vreesden bij een overneming het verlies
van tienduizenden banen, maar ook bij een fusie zouden er veel
arbeidsplaatsen verloren gaan. Bij twee vestigingen van Krupp
in Dortmund werd het werk gisteren neergelegd.
ridder' aan de Roer. Zijn voor
gangers bij Krupp hebben in de
bijna 190-jarige bedrijfsgeschie
denis vaker concurrenten opge
kocht en ingelijfd. Nadat hij en
kele jaren geleden Hoesch had
ingepikt moet Cromme zijn zin
nen op Thyssen hebben gezet.
Dat bedrijf heeft alles wat
Krupp tekort komt: zeer renda
bele bedrijfsonderdelen, van alle
vormen van transport tot tele
communicatie. Met de winsten
van die bedrijfsonderdelen zou
Krupp zichzelf mooi kunnen re
noveren. Daarom, zo wordt nu
aan de Roer geredeneerd, heeft
Cromme in 1993 de verouderde
hoogoven bij Rheinhausen laten
sluiten. Omdat hij vroeg of laat
de moderne Thyssen-Stahlwer-
ke, een paar kilometer verderop,
zou inlijven.
Beide bedrijven werken overi
gens op drie onderdelen, onder
meer bij de produktie va edelst-
aal, al nauw samen. Maar in de
breedbandstaal is de internatio
nale concurrentie het felst en
juist daar moet Krupp investe
ren en renoveren.
Gerhard Cromme krijgt nu het
grootste gelijk van de vismarkt
voor zijn opvatting dat alleen
een afgeslankte, uiterst moderne
en grote staalreus de concurren
tie aan kan. Na de crisisjaren
'93/'94 blikt de staalbranche
weer wat optimistischer naar de
toekomst. Maar 116.000 staalar-
beiders - tien jaar geleden wa
ren het er nog 260.000 - is nog te
veel. Ook met (veel?) minder
kunnen de 40 miljoen tonnen ru
we staal per jaar worden gepro
duceerd. Maar de vernieuwin
gen en investeringen moeten er
gens van betaald worden. Crom
me kan dat niet uit eigen midde
len, maar heeft heel sluw een
drietal banken achter zich ge
kregen. Die zien in een staalfu-
sie alleen maar winst; letterlijk.
Zo'n grote invloed van banken is
een nieuw fenomeen in de Duit
se industrie. Johannes Rau en de
voorzitter van de vakbond IG
Metall, Zwickel, en eigenlijk de
hele politiek, zijn falikant tegen
die toenemende invloed van de
banken. Volgens Rau hebben de
banken geen boodschap aan de
staaltraditie in Noordrijn-West
falen, noch aan het lot van tien
duizenden staalarbejders en hun
families. Voor Dortmund en
Duisburg tekenen zich dramati
sche ontwikkelingen af. In Duis
burg heerst nu al een werkloos
heid van 18 procent. De burge
meester vergeleek zijn stad van
de week somber met een fa
brieksstad in de slechtste tijden
van de DDR. Massa-ontslagen in
de staal betekenen een ramp.
Want niet alleen werk wordt
schaars, ook plaatsvervangend
werk is zeldzaam.
Economie Zeeland groeit het traagst
Voorburg - Van alle provincies kende Flevoland de afgelopen ja
ren veruit de sterkste economische groei, aldus cijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek: gemiddeld 4,2 procent per
jaar. Voor heel Nederland is het groeicijfer in die periode 1,9 pro
cent. De provincies met een sterke groei van de economie liggen
in het midden en zuiden van het land: Utrecht (2,5 procent), Gel
derland (2,2 procent), Overijssel (2,1 procent) en Noord-Brabant
(2,1 procent).
Hekkensluiter is de provincie Zeeland met een gemiddelde econo
mische groei van 0,7 procent per jaar. De groei fluctueert boven
dien hevig doordat de streek zwaar leunt op de conjunctuurge
voelige chemische industrie. Ook Groningen (0,9 procent), Fries
land (1,6 procent), Zuid-Holland (1,5 procent) en Drenthe (0,9
procent) hadden een laag groeicijfer.
Verkoop, winst en omzet BMW op record
München - De Duitse autoproducent BMW heeft vorig jaar qua
verkoop, omzet en winst records geboekt. Het concern maakte
gisteren bekend dat de winst na belastingen is gestegen met 18,5
procent tot 820 miljoen mark. Voor belastingen ging het resultaat
omhoog met 21,4 procent tot 1,66 miljard mark.Er werden ruim
644.000 BMW's verkocht, 9,2 procent meer dan in 1995. De ver
koop van Rover, de Britse dochteronderneming van BMW, groei
de met 5 procent tot ruim 507.000 auto's. De aandeelhouders pro
fiteren mee. Ze krijgen een dividend voorgelegd van 15 mark per
aandeel. In 1995 was dat 13,50 mark. De omzet nam toe met 13,3
procent tot 42,27 miljard mark.
Banen weg bij Akzo Nobel in Delfzijl
Delfzijl - Bij Akzo Nobel Base Chemicals in Delfzijl zal de ko
mende jaren een fors aantal banen verdwijnen. Oorzaak is het te
genvallende resultaat over 1996. Wat dat resultaat was, heeft het
bedrijf niet bekendgemaakt.Base Chemicals voert op dit moment
bij alle afdelingen een efficiency-onderzoek uit dat twee maan
den in beslag zal nemen. „De tegenvallende resultaten van diver
se producten nopen ons kritisch naar de kosten te kijken. Reduc
ties op arbeidsplaatsen zijn daarbij niet uit te sluiten. Maar de ge
ruchten dat we 200 tot 500 arbeidsplaatsen zouden schrappen,
zijn nergens op gebaseerd," aldus woordvoerder Gregoire.
Tsjechen niet in zee met Gasunie
Groningen - De Tsjechische overheid kiest niet voor de Gasunie
als leverancier van 2 miljard kubieke meter aardgas per jaar. De
keus is definitief op de Noren gevallen. Door dit besluit mist de
Gasunie een eerste slag om voet aan de grond te krijgen op de
groeiende Oost-Europese markt.
Tsjechië zoekt andere leveranciers om minder afhankelijk te wor
den van Russisch gas. De afwijzing maakt de Gasunie niet wan
hopig. In 1996 exporteerde het bedrijf 45,9 miljard kubieke me
ter. De Gasunie heeft met het Poolse gasbedrijf een intentiever
klaring getekend voor de levering van 2 miljard kubieke meter
per jaar voor een periode van twintig jaar.
Minder haring aangevoerd in havens
Voorburg - De aanvoer van diepgevroren haring in Nederlandse
havens was vorig jaar bijna een kwart lager dan in 1995. De prijs
van verse haring steeg bovendien fors van 29 cent per kilo in 1995
tot 63 cent per kilo vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).Volgens het CBS heb
ben horsmakrelen de afgelopen jaren snel aan belang gewonnen.
De soort was in 1996 goed voor de helft van de aanvoer van diep-
vriesvis. In 1994 ging het om 122 miljoen kilo. De hoeveelheid was
in 1996 al opgelopen tot 206 miljoen kilo. In totaal is vorig jaar
ruim 540 miljoen kilo vis aangevoerd. Driekwart daarvan be
stond uit ingevroren vis.
Hasselt (anp) - Justitie in Hasselt vermoedt een link tussen
aandelenfraude bij de inmiddels opgeheven videoketen Super
club en de Antwerpse Kredietbank. Woensdag is de vroegere
KB-topman Eddy Wauters ondervraagd.
Onder leiding van Wauters zou
de bank een te positieve inschat
ting van de waarde van de aande
len Superclub hebben gemaakt.
Dinsdag arresteerde justitie Su-
perclub-oprichter Maurits de
Prins. Woensdag volgde de aan
houding van Jozef Delcroix,
broer van de Belgische christen
democratische senator en oud
minister van Defensie Leo Delc
roix. Beiden wordt oplichting en
valsheid in geschrifte verweten.
De politicus Delcroix ontkent in
middels elke betrokkenheid. Jus
titie overweegt hem echter ook te
verhoren.
Jozef Delcroix richtte in januari
1989 de Luxemburgse firma EFP
op. Daarin werd onder meer ka
pitaal van de familie Delcroix
ondergebracht. EFP kocht vrij
snel een grote partij aandelen Su
perclub, die via een dochteron
derneming forse winst boekte.
Deze dochteronderneming was
weer gelieerd aan de Amerikaan
se keten van Superclub.
Justitie vermoedt nu dat de winst
van de videoketen kunstmatig
werd opgehoogd via illegale aan
delenhandel tussen verschillende
bedrijven, een zogeheten aande-
lencarroussel. Op grond van de
positieve cijfers van Superclub
wist De Prins in 1989 de Bel
gische staatsholding Kempense
Steenkoolmijnen te verleiden
voor 1,3 miljard frank 71,5
miljoen) 900.000 aandelen in het
videobedrijf te kopen.
Aan die verkoop lag een rappor
tage van de Kredietbank ten
grondslag, die ervan uitging dat
de aandelen Superclub op dat
moment eigenlijk nog meer
waard waren. In ruil voor de par
ticipatie in Superclub zou De
Prins bovendien een forse inves
tering doen in een grootschalig
winkel- en recreatieproject op
een voormalig mijnterrein in Bel
gisch Limburg.
Dit project werd met vele miljar
den gesteund door de Belgische
overheid om de werkloosheid ten
gevolge van de mijnsluitingen te
beperken. De door De Prins be
loofde investering vond nooit
plaats. Ook kwam De Prins een
terugkoopgarantie voor de aan
delen niet na.
Londen (afp) - Bij British Steel verdwijnen de komende vijf
jaar 10.000 banen, zo heeft de Britse krant The Guardian giste
ren gemeld. Het staalconcern zou vandaag met de officiële be
kendmaking komen.
Op het ogenblik werken er bij het
grootste staalconcern van Europa
50.000 mensen. Aan het begin
van de jaren tachtig waren het er
bijna 200.000. De positie van Bri
tish Steel wordt op het ogenblik
bedreigd door de fusieplannen
van de Duitse concurrenten
Thyssen en Krupp-Hoesch.
De grote personeelsvermindering
is volgens The Guardian ingege
ven door de hoge koers van het
pond sterling, die de producten
van British Steel in het buiten
land een stuk duurder heeft ge
maakt. Tegenover de gulden is de
koers van de Britse munteenheid
in een jaar tijd ongeveer 20 pro
cent gestegen.
Het staalconcern zou de bonden
per brief hebben laten weten dat
de hoge koers van het pond en de
concurrentie dwingen 'om met
meer verbeeldingskracht en min
der mensen' te werk te gaan. Zelf
wilde British Steel de berichtge
ving van The Guardian niet be
vestigen. Een woordvoerder wil
de wel kwijt dat het maximum
aantal van duizend banen dat per
jaar mag verdwijnen, zoals de
laatste jaren gold, de komende
tijd aanzienlijk zal worden ver
hoogd.
Financiële deskundigen menen
dat de hoge koers van het pond de
■winst van British Steel sterk
heeft aangetast. Ze gaan ervan
uit dat in het huidige boekjaar,
dat eind deze maand afloopt, de
winst wordt gehalveerd tot 500
miljoen pond en in 1997/'98 nog
verder zal dalen. Het afgelopen
boekjaar kwam de winst uit op
het record van 1,1 miljard pond.