DESTEM Liefde voor het meeslepende Trims Broiikliorst laat het publiek pijn voelen Down Town Jazzband 50 jaar een legende Jack Nouws van Zundert naar 'het literaire circuit' Vuurslag uitgereikt in Breek pE STEM Dansvoorstelling 'Goodbye Body' in Roosendaal Afsluiting jazz-seizoen Zevenbergen Van Goghs Oogst onder veilinghamer I Gids Door Hans Rooseboom Jack Nouws huurt een kantoor in het hart van Utrecht. Ieder kwartier laat de beiaard van de Domtoren het deuntje van Goede Tijden, Slechte Tijden horen. Voor Jack Nouws (1960) zijn het momenteel goede tijden. De in Zundert geboren en getogen schrijver heeft net zijn eerste roman gepubliceerd, De gemonteerde vrouw. Het kantoortje van de schrijver doet in niets aan literatuur den ken. Jack Nouws heeft deze neu trale ruimte gehuurd om niet te worden afgeleid tijdens het schrijven van zijn verhalen en artikelen. En nu dus ook romans. Hij heeft onderdak gevonden bij de gerenommeerde uitgeverij Nijgh van Ditmar. Jack Nouws woont sinds 1979 in Utrecht, waar hij aan de univer siteit Nederlands heeft gestu deerd. Hij is fulltime schrijver, een levenskeuze die hij zich mede kan veroorloven vanwege een er fenis. Aan de muur van Nouws' kan toor hangt nog steeds het uitge werkte schema voor De gemon teerde vrouw, naast een kleurige plattegrond van Boedapest. In die stad speelt de roman zich af, een liefdesdrama in het jaar 1986. Waarom laat je dat schema voor het boek en die plattegrond han gen? Je hebt het boek toch al lang voltooid? „Zo lang is dat nog niet. Op 8 ja nuari 1997 om vijf over half ne gen legde ik de laatste hand aan het boek. Twee maanden later was het al helemaal klaar. Die snelheid komt door de techniek van tegenwoordig. Mijn boek staat op een floppy en zo gaat het rechtstreeks naar de drukpers. Dat schema aan de muur heb ik maar laten hangen, omdat ik binnenkort dit kantoor moet ver laten. Ik ben op zoek naar een nieuwe ruimte. Ik heb zoiets no dig, ook om bezoek te kunnen ontvangen. Dat kan ik niet thuis tussen onopgemaakte bedden en een keuken vol afwas." Jouw roman beschrijft de kort stondige liefdesgeschiedenis - acht dagen - van een Nederland se jongeman en een Hongaarse vrouw. Ben je zelf in Boedapest geweest? „Ja. Het idee voor dit boek ont stond toen ik in de zomer van 1986 met de trein door Europa reisde en ook Boedapest bezocht. De stad sprak me onmiddellijk aan. Die melancholie. De stad deed me sterk denken aan Ant werpen vroeger, waar we vanuit Zundert op familiebezoek gin gen. Het was mijn wens om eens een groot boek te schrijven. Tot die tijd schreef ik verhalen zoals Sjef Hendriks, slager in Zun dert." Jouw roman speelt tegen de ach tergrond van de Hongaarse Op stand en de Russische inval in 1956. Is dat niet wat lang geleden om hedendaagse lezers aan te spreken? „Uiteindelijk gaat het boek niet over 1956, maar over de relatie tussen twee mensen, Chris en Eva. Ik heb het boek gesitueerd in een dictatuur met op de ach tergrond die dramatische ge beurtenissen van 1956, om de zelfde reden waarom schrijvers een boek in de Tweede Wereld oorlog laten spelen. In omstan digheden van oorlog en crisis ko men menselijke handelingen en eigenschappen scherper tot hun recht. De gemonteerde vrouw speelt zich af in een land waar niets zeker is, waar 'de' waarheid niet bestaat, waar helden laf aards blijken te zijn. Ik heb het me gemakkelijk gemaakt door dit decor te kiezen." De hoofdpersoon is een fotograaf die geen foto's maakt. „Het is een besluiteloze jongen van 26, die verward raakt door de verschillende gedaanten die de waarheid kan aannemen. Hij is fotograaf, maar studeert nog. Hij heeft wel een baan, maar in dienst van een producent van an sichtkaarten. Zijn grootste angst is om in zijn vader te veranderen, maar dat gebeurt al." Heb je nog iets met je geboorte dorp Zundert? „Ik kom zelden meer in Zundert sinds mijn ouders zijn overleden. Ik heb er een fijne jeugd gehad, een doorsnee jeugd. Mijn vader had een benzinepomp. Na de la gere school ging ik naar de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur, waar ik vwo heb ge daan. Elke dag fietste ik op en neer tussen Zundert en Etten- Leur. Alleen het zoontje van de dokter ging naar het gymnasium in Breda." Hoe denk je aan Zundert terug? „Ik heb het belang van Zundert pas later ontdekt. Ik ging eerst naar Utrecht om Nederlands te studeren. Ik wilde altijd al schrijver worden, als kind al. Ik Jack Nouws, fulltime schrijver dacht dat ik aan die studie iets zou hebben. Maar als je wilt le ren schrijven kun je beter naar de School voor de Journalistiek gaan. Ik heb overigens die studie wel afgemaakt, zij het niet in de richting letterkunde, maar in de richting taalbeheersing. Intussen schreef en publiceerde ik mijn ei gen boekjes en daarom werd ik gevraagd om mee te doen aan Auteur de Vincent, het culturele zomerspektakel in Zundert. Daardoor heb ik pas het belang van Zundert leren kennen, heb ik ingezien hoe belangrijk je roots zijn." Wat onderscheidt Zundert van andere dorpen? net bril 'model natuurkundeleraar' „Het verschil is dat wij Van Gogh hebben. Ik moet zeggen dat ze er in Zundert wel trots op zijn dat Vincent van Gogh er geboren is, maar ze doen er niets mee, het kan ze niets schelen. Het Van Gogh Centrum is inmiddels ook al weer verdwenen. Alles wat ou der is dan vijftig jaar wordt ge sloopt." „Vroeger stonden er aan het be gin van het dorp prachtige histo rische droogschuren, nu staat daar het lelijkste bankgebouw ter wereld. Maar ze beginnen er spijt van te krijgen. Ze kopen nu boekjes van Zundert in oude an sichten." FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP den. Wat stelde je je daarbij voor? „Iets heel anders dan wat het blijkt te zijn, namelijk keihard werken. Als kind werd ik volle dig meegesleept door boeken, zo als Pinkeltje. Daarin spreekt Pinkeltje met de schrijver, me neer Dick Laan. Dat is fascine rend. En ik las de trilogie over Panocco, de Indianenjongen, door Anne de Vries. Dat greep me bij de keel. Dat wilde ik ook. Ik heb een voorliefde voor schrij vers die dat meeslepende hebben, minder affiniteit met het literai- Je wilde altijd al schrijver wor- Welke schrijvers hebben het? Van onze kunstredactie Truus Bronkhorst was altijd een fascinerende eenling in de Nederlandse danswereld. In haar solo's Lood en Goud wist zij met haar gediscipli neerde lijf, expressieve mi miek en een paar symbolische voorwerpen hartbrekende emoties weer te geven, die je niet vaak tegen komt in de dans. Vanavond is haar dans werk Goodbye Body te zien in Roosendaal, een felle aan klacht tegen de oorlog. Bronkhorst solo's waren niet zelden subtiele choreografieën met een performance-achtig ka rakter, waarin de gebeurtenissen in een vrouwenleven op een uni verseel plan werden gebracht. Kracht en kwetsbaarheid, licht heid en diepe ernst, uitdagende poses en bijna religieuze overga ve wisselden elkaar verbluffend af. Bronkhorst werd er voor be kroond met de belangrijkste Ne derlandse dansprijzen. De afgelopen jaren verliet deze individualistische danseres het solopad om met anderen samen te gaan dansen in eigen stukken waarin geweld, tederheid en eenzaamheid in een volstrekt ei genzinnige combinatie van dans en theatraliteit uitdrukking kre gen. In Branco, een voorstelling die zij samen maakte met de be jaarde ex-danser Max Dooijes, durfde zij als een clownesk we zen ook een creatief soort gekte te laten zien. Het was een ode aan de magie en de liefde voor het theater. Sinds enkele seizoenen maakt Truus Bronkhorst dansvoorstel lingen voor een groep dansers, samen met haar levenspartner Marien Jongewaard, voormalig acteur bij Nieuw West. Hun sa menwerking heeft geresulteerd in een somber maatschappelijk engagement, want Goodbye Bo dy is een felle aanklacht tegen het oorlogsgeweld. Om een suggestie van geweld en agressie te bereiken, heeft de dansgroep gevechtstrainer Je roen Lopes Cardozo aangetrok ken. Hij leerde de dansers hoe een vuistslag gegeven moet wor den en hoe je iemand (zoge naamd) een trap in het kruis kunt verkopen waardoor de kij ker als het ware zelf inelkaar krimpt. De toeschouwer krijgt tijdens de slechts een uur durende voor stelling een lawine aan associa tieve indrukken over zich heen, die heftig op de gevoelens wer- ken.Er is afgrijzen en walging, maar ook ontroering. Het ope ningsbeeld valt al meteen niet mis te verstaan. Acht dansers zitten geconcentreerd op een rij. Gekweld door een onverdraag lijke pijn slaan ze om beurten luid zuchtend dubbel. Ze slaan hun handen voor het gezicht en kermen van pijn of verdriet. In het slotbeeld zwaait een dan ser als een dolle met stoeltjes in het rond tot iedereen roerloos op de grond ligt en je onder de klanken van Libera Me uit het Requiem van Fauré de suggestie krijgt van een slachtveld of een massabegravenis. In Bosnië of in welk ander oorlogsgebied ook. De voorstelling laat de toeschou wer de pijn van de oorlog voelen. Inmiddels 45 jaar blijft Bronk- Scène uit de dansvoorstelling 'Goodbye Body': les van een gevechtstrainer. FOTO LEO VAN VELZEN horst zelf als danseres meer op de achtergrond, hoewel het mooiste onderdeel van Goodbye Body juist de tien minuten zijn dat zij zelf op het toneel staat. Haar bewegingen zijn minimaal maar in die eenvoud ligt juist haar kracht. VRIJDAG 21 MAART 1997 Dl „Over levende Nederlandse schrijvers laat ik me niet uit. Maar aan de top staat Hermans. Ik hou van boeken waarmee je in de zon gaat zitten en voor je het weet ben je twee uur en een ver brande kop verder. Dat over kwam mij met Donna Tartt en haar De verborgen geschiedenis. Andere favorieten: John Irving, Ian McEwan. Ik heb gepobeerd een roman te schrijven zoals ik zelf graag lees. Overigens moet je ontzettend veel lezen om te leren schrijven. En dan nog moet je af wachten of het iets wordt. Om mezelf nederig te maken ga ik re gelmatig naar De Slegte. Ik heb daar jarenlang het Verzameld Werk zien staan van ene Rudy Hermans. Daar heeft nooit ie mand van gehoord, maar hij heeft wel een heel leven op dat oeuvre zitten zwoegen." Je leeft van het schrijven? „Schrijven is het enige wat ik doe. De afgelopen maanden zelfs letterlijk. Ik ben vijf kilo aange komen omdat ik helemaal geen beweging heb gehad, zelfs niet gefietst. Ik heb geschreven voor de Volkskrant, voor Playboy, Nieuwe Revue, voor universi teitsbladen. En tot nu toe had ik een eigen uitgeverijtje wwarmee ik boekjes maakte. Maar daar mee kom je de boekhandel niet binnen. Nu zit ik bij een echte uitgever en ben ik aangesloten bij SSS, de stichting Schrijvers School Samenleving. Ik zit nu in het literaire circuit. Gisteravond heb ik nog opgetreden voor vier mensen, in Krommenie." Jij bent van 1960. Is dat een bij zonder jaar? „Ach, ik was;"te' -jong' voor de punk en te oud voor .de house. Het maakt denk ik niet uit in welke tijd je leeft. Mijn ouders trouwden in 1958. Die gingen op huwelijksreis naar het Atomium in Brussel. Het was de tijd van de strakke moderne interieurs, maar hoe richten ze zich in? Met zware, neo-antieke meubelen." Je bril dateert uit 1963, zo te zien. Wat is daarvan de reden? „Dat is het model 'natuurkunde leraar', zo heet dat model. Ik heb hem in Amsterdam gekocht in een winkel met restpartijen. Ik draag vanaf mijn derde jaar een bril vanwege een lui oog. Ik heb die brillen altijd vreselijk gevon den, maar lenzen wil ik niet, dat vind ik zo kaal. Daarom heb ik maar gekozen voor een het-kan- me-niet-bommen-bril. I Jack Nouws: 'De gemonteerde vrouw'. Uitg. Nijgh Van Ditmar, prijs/ 34,90. De Vlaamse kunsthistoricus Jan Klinckaert heeft gisteren in i Breda De Vuurslag in ontvangst genomen. De Vuurslag is de be- I langrijkste prijs in Nederland op het gebied van kunstgeschiedenis en is drie jaar geleden ingesteld door de Kunst- en Antiekbeurs Breda. De uitreiking geschiedde gisteren aan de vooravond van de beurs door de ambassadeur van België, J. F. Willems. Jan Klinckaert is expert op het gebied van middeleeuwse beeldhouwkunst, een 'wit te vlek' in de kunstgeschiedenis. De prijswinnaar werkt in het Centraal Museum in Utrecht. Het is de bedoeling dat de prijs, die f 25.000 bedraagt, wordt besteed aan wetenschappelijk onder zoek. FOTO COR Vim De huidige achtmans-bezetting van de DTJB. Geheel links op richter Roefie Hueting Van onze verslaggever Zevenbergen - Het jazz-seizoen in Zevenbergen wordt zaterda-1 vond afgesloten met een concert van de Down Town Jazz Band Dit dixieland-orkest staat aan de vooravond van het 50-ji jubileum. I 'Goodbye Body' van Truus Bonkhorst en Marien Jongewaard is vanavond te zien in schouwburg De Kring in Roosendaal (TheaterSaion, 19.30 uur). De man die het orkest in 1949 oprichtte is na bijna 50 jaar nog altijd de leider en de pianist van de band. Het is Roefie Hueting. Met hem als spil heeft de DTJB vele bezettingen overleefd. Tientallen jaren lang fungeerde de Down Town Jazz Band samen met de Dutch Swing College Band landelijk als boegbeeld van de Nederlandse dixieland. Hun faam bouwden allebei de orkesten op via wekelijkse vaste radio-uitzendingen, die in het tv-loze tijdperk een grote luis terdichtheid hadden. De Dowwn Town Jazz Band en de De Dutch Swing College Band ontstonden beide in Den Haag. De DSCB dateert uit de feestroes van de meidagen van 1945 en was oorspronkelijk een dansorkest. Een paar jaar later begon Roefie Hueting met zijn echte jazz-orkest, in de stijl van de Hot Five. DSCB ging op haar beurt die succesvolle jazz-for- mule weer navolgen. Dit voor de historische helderheid. De DTJB bestaat momenteel uit acht instrumentalisten. Kern van de bezetting zijn twee trom petten, waarmee het orkest te ruggaat tot de bezetting van King Oliver. De helft van de stukken wordt gespeeld met tu ba als bas, de andere helft I contrabas. Ter gelegenheid van het f jubileum is de dubbel-cd Don' Town Highlights uitgebracht met de beste opnamen die DTJB vanaf 1954 heeft gemaakt Tijdens hun concert in hotel Van I der Hooft in Zevenbergen spele" ze ijzeren standards als Potet" Head Blues, I've Found a JW Baby, At The Jazzband Creole Love Song, Do You Km" i What It Means To Miss New O' f leans, Jafa e.v.a. Down Town Jazz Band, zaterdag 22*iC I 22.00 uur, hotel Van der Hooft aan"6 Markt te Zevenbergen. Londen (afp) - Een aquarel van Vincent van komt onder de hamer bij hetBfl'1 se veilinghuis Sotheby's in L°c I den. Het gaat om Récolte en^l vence dat sinds 1948 niet meer 1 het openbaar is vertoond. T 'Oogst in de Provence' moetp^ weg 24 miljoen gulden gen. Het wordt daarmee duurste werk van de mod®] kunst dat sinds 1990 in Europa verkocht. NEDERLAND 1 07.00 07.05 07.29 09.00 09.05 09,33 10,23 10.54 11.05 15.17 15.45 16.39 17.06 18.05 18.32 19.00 19.29 20.24 20.59 21.07 21.42 22.32 23.12 23.14 Journaal (ZW) Mr. Ed Ontbijt-TV journaal Get the Picture (h) 'n Goeiedag met Jc Moslim magazine Beeldenstorm De late ochtend (to Wildlife Internatio stranden van de Seyc 'n Goeiedag met Jo Cosby Show Alles kits met Het w 17.31 Zevensprong; 1 kwis Roseanne, comedy Get the Picture, spe Alle dieren teilen i ne Schoolstrijd, spelletj Journaal Netwerk, actualiteit* Blik op de weg, ver ne ER, ziekenhuisserie Niet geschikt voor Inleiding The Rutles The Rutles, speelfilm NEDERLAND 2 09.00 10.00 10.30 11.00 11.30 12.30 13.00 13.25 13.55 14.35 15.00 16.00 16.08 16.33 16.58 17.29 19.00 19.31 20.00 20.50 21.45 22.41 23.12 23.15 Koekeloere (h, tot 09 Nieuws uit de natui Willem Barendsz (to Schooltv-Weekjourn Mentor Magazine (ti Globetrotter, een se sche verkenningen (h Ik weet het beter (hj AC-tv(h) Man/Vrouw (h) Nederland zingt (h) Spreekuur. Thema: Ps Journaal Widget (h) Mr. Bogus (h) Mega Top 100, muzie 2Vandaag, actualiteit en 18.00 Journaal, 18.' naai en 18.51 Hoofdpc nieuws Koppen dicht... Jeugc Kukulkan, magazine Dierenmanieren op r Fort Alpha, serie. Afl. Pirates! and the Poli High Sea, documentaii Sesjun, jazzprogramm SOCUTERA Een op 20. ding van Simavi Studio NOS, sportma 23.55) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie met om Sportjournaal 13.00 Journaal 13.08 (PP); Unie 55+ (h) 13.11 B&W(h) 13.40 Lingo (h) 14.05 Het Lagerhuis (h) 14.57 Goede daden bij dag! 15.22 In alle toonaarden (hj 15.33 Asfaltnomaden (h) 16.00 Journaal BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.15 Du bou 13,40 Highway to Heaven, seri singes de la mort, documentair* tantsavoir 16.00 Sindbad, mag; Le roi mystère, serie 17.30 Th misdaadserie 18.30 Régions soi* t« sur table, magazine 19.10 L des sports 19.30 Nieuws 20.20 end 21.15 Une fille a papa, tv-fi 23.00 Carré noir: Marcel Mor Nieuws BELGIË FRANS 2 16.15lei Blabla 17.10Highway serie 18.05lei Blabla 19.00Du 1 les 19.30 Nieuws 20.00 Ligeti, jarige Hongaarse componist Gy 21.05 Concert Ligeti-Dvorak Schubertiades: Klavierstück nr. 1 gevoerd door Eliane Rodrigi 22.05 Nieuws 22.25 Cartes 22.40 A bout portant 22.55 PME res, cursus midden- en kleinb 23.25) DUITSLAND 1 .041 65.30 Morgenmagazin 69-03 Dallas (h) 09.45 den Winter 10.00 landsjournal 10.35 in 11.00 Tagesschau 11.1 Hitparade 12.05 abend: Joachi 12.55 Presseschau 13.1 ™hagsmagazin 13.4 seonomisch magazine ■63 höchstpersönlich: Annemarie Wendl w wilde Tiere, het et Edwardmeer in Heldin namens Erfurtse viering gesschau 16.03 ment 16.30 Alfreuissu "e 17'00 Tagesschau san'. magazine 17.5! He 18.25 Marienhof, 'ja1, amusement °w 20.00 Tages ""d Gerechtigkeit, Exdusiv 22.15 Ta* aas Bonn en sport" 2320 Scattered «film. Deel All Ame (ZW)The Decks 09.00 1 JOYrobi* Tagesschau Info s Ran Arbeit Die vol! Ratgeber Rer Tim Fuchsb .OOTagessc .45 Plusmi 14.00 T Linden 14.30 dierenlevei Centraal-Afr Esther, repot van Purim Rückwart no! Culina urn fünf Verbotene f, serie 18.55 1.25 Herzblat chau 20.15 rechtbankse isthemen. Mr 22.50 Wat is? Promises, tv 00.50 Nach l Girl, cornel Red, speelfilr Rolle I Tagesschau keit, rechiudim Tagesthemen. 1 American DUITSLAND 2 0s-3O Zie o, 9ut deutsch, Maus, j Duitsland 113.45 Geni c"' culinair magazine 14 Jeugdfilm (h) 14.42 Theo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22