Nieuwe Michelin geeft meer grip
Diesel
wordt stil,
schoon en
zuinig
Tweede stationcar Peugeot
Volvo studeert op
anti-whiplash-stoel
VW Passat Auto
van Europa
Nieuwe Civic van Honda
Sport-Ford voor
jonge rijders
Makelaardij en
'antiën B.V.
Kleintje
Kleintje
DESTEM
AUTO VERKEER
Klassieke pomp
maakt plaats
voor ringleiding
AUTONIEUWS KORT
Automerken steken elkaar naar de kroon
rat I Like
).G. Koop
JTEN CLAUDIUSSTEDE
22 MAART 1997
0 -14.00 uur
DAMESKAPSALON
Kamers aartgeb
1 zit/slaapkamer
Te Breda
(el met bovenverdieping
'Meeste consumenten houden vast aan gewone banden'
a King
Asymmetrisch
Stabiliteit
I I I I I
VRIJDAG 21 MAART 1997 E3
uitgerust,
;n velgen,
dsteunen voor
DGM-FI motor,
s remlicht...
want.
- voor f 1.990,-
Volvo is in Göteborg bezig met
de ontwikkeling van een nieu
we autozitting, die de kans op
whiplash na een aanrijding van
achteren verkleint. Een nieuwe
veiligheidsvoorziening na de
kreukelzone, kooiconstructie,
hoofdsteun, gordel, versterkt
portier, airbag en zij-bag.
Volvo noemt het project Whips
(whiplash protection study).
Het project borduurt voort op
de actieve hoofdsteun, die het
eveneens Zweedse Saab vorig
jaar al introduceerde. Doordat
die hoofdsteun bij een aanrij
ding omhoog én vooruit be
weegt, is de kans op nekletsel
kleiner dan bij een gewone
hoofdsteun.
Volvo gaat verder: de hele stoel
gaat bij de aanrijding een stuk
je naar achter, waarop de rug
leuning eveneens achteruit
gaat. Volvo erkent, dat hoe ge
ringer de afstand tussen hoofd
en hoofdsteun is tijdens de
aanrijding van achter, hoe ge
ringer de kans op nekletsel of
whiplash wordt. Doordat de
rugleuning tijdens de aanrij
ding iets naar achter kantelt,
wordt voorkomen dat de inzit
tende na de klap weer vooruit
gekatapulteerd wordt.
Volvo heeft recent meer dan
650 miljoen kroon geïnvesteerd,
in een nieuw veiligheids-on
derzoekcentrum in Göteborg.
Daarin kunnen o.a. ongevallen
gesimuleerd en gerecon
strueerd worden.
De nieuwe Volkswagen Passat is in Genève, waar de 68e Autosa
lon is gehouden, uitgeroepen tot Auto l van Europa. De titel is
toegekend door de lezers van negen autobladen in Europa, waar
onder het Nederlandse AutoWeek. De Nederlanders zetten trou
wens de trendy Ford Ka op eerste plaats.
De Passat verwierf 163 punten. Tweede werd de kleine Audi, de
A3 met 146 punten. De Mercedes SLK werd derde met 140 pun
ten. Ford Ka, Jaguar XK8 en Skoda Octavia volgden.
De Renault Scénic is Auto van het Jaar 1997. Die titel wordt toe
gekend door een jury van Europese autojournalisten.
De nieuwe vijfdeurs Civic van Honda.
Elegantere styling en krachti
ger motoren. Dat had Honda
op het oog met de introductie
van de nieuwe Civic vijfdeurs.
De Civic 1.5 vtec heeft 115 pk
in huis, de 1.8 vti brengt het
zelfs tot 170 pk. Maar die snel
le topversie heeft ook een
hoogst modern 'Torsen' diffe
rentieel en aangepaste wielop
hanging.
De goedkoopste Civic met vijf
deuren is de 1.4S, die vanaf
eind maart voor ƒ34.990,- te
koop is.
Honda heeft met dit nieuwe
model een compleet program
ma voor de Civic-reeks: drie-
deurs hatchback, vierdeurs se
dan, tweedeurs coupé, vijf
deurs en vanaf begin volgend
jaar een wagon. De vijfdeurs
wordt geleverd met twee air
bags. De achterbank is wat
meer geprofileerd om meer
steun te bieden.
Door Rien van der Steen
Het ziet ernaar uit dat Opel het
moeilijk gaat krijgen met de zeer
goed verkopende Astra Station
wagon. Het aantal concurrenten
groeit. Peugeot lanceert in juli
een stationcar op basis van het
model 306.
De 306 Break volgt op een face
lift van de serie, die als drie-,
vier- en vijfdeurs en als cabrio
let vanaf eind april leverbaar
wordt. De 306 is nu exact vier
jaar op de markt. In Nederland
zijn er sinds maart 1993 ruim
31.000 van verkocht.
De 306 krijgt een nieuw front,
dat een duidelijke relatie heeft
met het gezicht van de 106 en de
406. Ook de achterzijde is gewij
zigd. Binnen zijn de deurpanelen
vernieuwd en de middenconsole
sluit beter aan op het dashboard.
Een airbag, stuurbekrachtiging,
startbeveiliging met transpon
der in de sleutel en dus eindelijk
zónder die vervelende code die
telkens ingetikt moet worden, en
een in ongelijke delen neerklap-
bare achterbank zijn standaard
op alle uitvoeringen.
De stationcar wint in het mid
densegment aan populariteit. De
belangstelling in Europa steeg
van 13,6 in 1990 naar 22,5%
vorig jaar.
Opel voert in Nederland op dit
gebied de ranglijst aan met de
Astra. Peugeot had al langer de
405 Break, die vervangen is door
de 406 Break. Daar heeft Opel
nu de Vectra Stationwagon te
genover gezet.
En Peugeot komt nu met de 306
Break om de Astra naar de kroon
te steken. De auto heeft een gro
te achterklep en verticaal ge
plaatste lichten. Met zijn lengte
van 434 m. is hij maar een fractie
korter dan de oude 405 Break.
Het bagageruim meet 442 liter.
Met de bank plat wordt dat 744
liter.
Dakrails zijn overigens niet
standaard op de basisversie.
De vernieuwde 306 wordt behal
ve met de 1,4,1,6 en 1,8 benzine
motor en de 1,9 liter (turbodie
sels leverbaar met de zestien-
kleps 1,8 en 2,0 krachtbronnen
die nu nog voorbehouden zijn
aan de 406.
Over de prijs van de nieuwe Bre
ak is de importeur volop in on
derhandeling met de fabriek.
Dat Peugeot zich daarbij sterk
zal richten op de concurrentie
staat vast. Fiat komt in septem
ber met de in Brazilië geprodu
ceerde Palio Weekend, die in elk
geval minder dan dertig mille zal
kosten.
Bij een aanrijding van achter schiet de Volvo-stoel praktisch
gelijktijdig met de klap achteruit en de leuning gaat naar ach
ter.
Hij ziet er op het eerste gezicht
uit als een opgerekte Ka, die
nieuwe Ford Puma. Een regel
rechte aanval op de Tigra van
Opel, die de afgelopen twee
jaar een redelijk koperspubliek
(ruim 4.000 Nederlandse ko
pers) getrokken heeft. Een
sportcoupé dus, compact en be
doeld voor een jeugdige groep
die sportief wil rijden, maar
zich geen echte sportwagen
kan veroorloven.
De Ford Puma heeft een nieu
we 1,7 liter motor met 125 pk,
een zogenaamde Zetec-motor
die samen met Yamaha ont
wikkeld is.
De cilinders van de krachtbron
zijn met nikkel/siliconen be
handeld en Yamaha doet dat
ook met de motoren die het be
drijf in Japan maakt. De auto is
gebaseerd op de bodemplaat
van de Fiesta, net als de iets ex
tra vagantere Ka. Standaard
zijn abs en traction control,
stuurbekrachtiging, een air
bag, centrale vergrendeling en
anti-diefstalsysteem.
Volgens de fabrikant is het de
eerste Ford, die compleet per
computer ontworpen is. De au
to biedt plek aan vier personen
en heeft een kofferruim van
240 liter, dat door de neerklap-
bare achterbank tot 725 liter te
vergroten is.
ensingel/Sophiastraat
0,- tot 245.000,- v.o.n.
oor dit project geopend van
Pres.Kennedylaan 1 Roosendaal
snt Kennedylaan 1
daal, 0165-543050
Te huur
geh. compl.
Tel 0167-522363
na 18.00uur 0167-524938
Goed, beter:
2 KAMERWON. t.h. v. stud.
Breda Lage Kant 52 omg.
kunstac. m. gebr. v. badk.
keuk. 475,- pm incl,
076-5203107 of 5200882
Per 1-4-97
m.g.v. keuken en douche
375,- p.m., 076-5147767.
r^e stati°ncar wint aan populariteit. Peugeot komt daarom met zijn tweede.
De prijs van de Ford Puma is nog niet bekend. De fabrikant
wil er een betaalbare, compacte sportcoupé van maken.
lapk.
ging-
■.o.n.
Gemeub SOUTERAIN
APP. ca 70m2 CV, TV/tel.
aansl. badkam. inger. keuk.
Ginneken 076-5657826
rters met voldoende eigen geld.
indecoratie glas-spiegels kado's
zijde bloemen en inlijstwerken,
gere marktsegment.
;atie, met prima parkeerruimte.
grond 120 m2. Huurindicatie
per jaar. Br.o.nr. 3563.
Goed, beter:
Bij Toyota hebben ze een tweeli
ter viercilinder diesel in ontwik
keling mét turbo en directe in
jectie, die vier kleppen per cilin
der telt en eveneens een hoge-
druk-ringleiding. Zo'n ringlei
ding bestond al langer, maar dan
alleen voor zeer grote en zware
motoren. Hino in Japan, onder
deel van Toyota, gebruikte het
systeem al voor bussen en
vrachtwagens.
Bij directe injectie wordt de die
selbrandstof rechtstreeks in de
verbrandingskamer gespoten in
plaats van in een voorkamer.
Eén van de nadelen is de herrie.
Met een ringleiding wordt dat
diesellawaai aanzienlijk minder.
Het koppel van dit soort diesels
wordt met tientallen procenten
verhoogd en de emmisie van
kooldioxide wordt met 30 pro
cent verlaagd. Er gaan nog enke
le jaren overheen voordat de mo- De dieselmotor van de toekomst heeft geen klassieke pomp meer, maar een soort ringleiding. Deze motor is van Toyota, die hem over
tor in Toyota's verschijnt. een paar jaar in productie neemt.
Door Rob van Ginneken
De Michelin Energy zorgde een
paar jaar geleden voor blij ver
raste gezichten in de autowereld.
Banden met een extra lage rol-
weerstand kwamen voor de auto-
fabrieken bij wijze van spreken
als manna uit de hemel. Zonder
verdere aanpassingen kon het
brandstofverbruik fors, enkele
procenten zelfs, verlaagd wor
den.
Minder energie om de auto voort
te bewegen, betekent immers au
tomatisch dat het bezoek aan het
pompstation iets uitgesteld kan
worden. Je zou denken dat het
publiek massaal richting ban
denshop stroomde om zich deze
wonder-rubbers aan te schaffen.
"e zijn immers allemaal reuze
begaan met het milieu, niet?
Terugkijkend op de afgelopen
drie jaar blijkt dat in de praktijk
»ee te vallen. Volgens Michelin-
woordvoerder Peter Vermeij
worden de banden steeds meer
Sevraagd in de vervangings-
joorkt, dus bij de dealer en de
oandenspecialist. „Maar eerlijk
gezegd kan ik niet beweren dat
consument vanzelf overstapt.
»e hebben daar een onderzoek
gewaagd. Daar kwam uit, dat
"e autofabrieken weliswaar
worm veel waarde hechten aan
e 'age rolweerstand, maar parti-
De nieuwe Energy-band van Michelin heeft meer grip onder koude, natte omstandigheden. Boven
dien is de rolweerstand minder dan bij een conventionele band.
culiere kopers slechts in een op
de vier gevallen bereid zijn om
grip in te leveren voor een lager
verbruik." Alle mooie verhalen
tijdens de verjaardagsvisite en
ons symbolische lidmaatschap
van Greenpeace ten spijt meldt
het overgrote deel van de consu
menten - 72 procent - meer waar
de te hechten aan grip op een nat
of droog wegdek. Kortom: of de
heren van Michelin maar even
een band wilden ontwikkelen
met meer tractie. Maar natuurlijk
ook met een lage rolweerstand.
Fabrieken blij en wij consumen
ten blij.
De techneuten zijn inderdaad
aan de gang gegaan en de komen
de maanden zullen we het resul
taat in de bandenschappen aan
treffen. De Energy 2 zogezegd.
Herkenbaar aan de letters R+W
op de flanken. Dat staat voor 'Ro
ad and Winter'. Niet dat we hier
te maken hebben met een winter-
band. De aanduiding geeft aan
dat deze banden extra grip geven
bij regen en koude omstandighe
den. „Hollands weer dus," con
stateert Peter Vermeij met een te
vreden glimlach om de lippen.
Ook hebben ze zelfs nog een iets
lagere rolweerstand dan hun
voorgangers.
Eén detail is zelfs voor de een
voudige passant zichtbaar: we
hebben hier te maken met een zo
genaamd asymmetrisch profiel.
Net als bij sommige supersport
banden. De linker en de rechter
helft zien er dus totaal anders uit.
En ze moeten op een bepaalde
manier gemonteerd worden.
Daardoor hoefden er minder
compromissen ingestopt te wor
den en kon er zo hier en daar dus
nog een paar procent gewonnen
worden. In de praktijk krijgt de
binnenkant extra veel profiel
blokjes en geultjes mee, terwijl de
buitenkant juist wat meer rubber
op de weg zet.
Blijven drie typisch Nederlandse
vragen'over: wat kost dat, hoe zit
het met de levensduur en werkt
het ook echt? Het antwoord op de
eerste vraag is simpel: ze kosten
precies even veel als hun voor
ganger. Zoals bij Michelin ge
bruikelijk wel iets meer dan mo
daal dus. Gelukkig melden de
techneuten dat ze ook even lang
of zelfs iets langer mee zullen
gaan.
Om de werking te beoordelen, re
den we op diverse soorten wegen
met de oude en de nieuwe Ener
gy. Gemonteerd onder dezelfde
auto. Soms bleken de verschillen
nauwelijks merkbaar, maar een
paar keer was de verbetering
zelfs vanachter het stuur goed
merkbaar. Vooral in een grotere
stabiliteit. Opvallend genoeg bij
auto's die toch al een tikje ner
veus aanvoelden. Ook optrekken
en remmen lijken betere resulta
ten te geven.
Of het verbruik inderdaad lager
is? Dat moet de praktijk uitwij
zen. Alsof dat ons echt iets kan
schelen, trouwens. Maar het
klinkt in elk geval lekker tijdens
de verjaardagsvisite...
■BEa
[oor Rien van der Steen
Fiat en Toyota zijn het klaarblij
kelijk zat dat VW/Audi en een
paar andere grote automobiel-
constructeurs als Mercedes en
jMW de laatste tijd goede sier
naken met stille, snelle en zuini
ge dieselmotoren. Het gaat daar
bij telkens om diesels met direc
te brandstof injectie.
Fiat en Toyota hebben op de ont-
«ikkelingsafdelingen dus wat
extra gas gegeven. Het resultaat
sou in enkele opzichten verge
lijkbaar zijn met de andere be
langrijke omschakeling: die van
carburatie naar brandstof injec
tie van benzinemotoren.
Het systeem van Fiat, Unijet ge
naamd, zorgt er volgens de Itali
anen voor dat benzine- en die
selmotoren qua prestaties en
comfort meer naar elkaar toe
groeien. Unijet vervangt de klas
sieke dieselpomp, een ingewik
keld en duur apparaat, door een
common rail, een soort ringlei
ding waarin een extreem hoge
druk van 1350 bar en meer opge
bouwd wordt.
Mercedes had al zo'n systeem in
ontwikkeling en Toyota kondigt
aan met een zelfde techniek aan
bet werk te gaan. Vanuit de ring
leiding wordt brandstof gevoerd
naar een nieuw soort dieselver
stuivers, die in veel opzichten
lijken op de elektro-magnetisch
geregelde injectoren van benzi
nemotoren. Vervolgens worden
inspuitmoment en -hoeveelheid
door een elektronisch motorma-
nagement geregeld, net zoals bij
een moderne benzinemotor.
De dieselbrandstof wordt zeer
fijn verneveld door de extreem
boge druk. En dat leidt tot een
betere verbranding en betere
emissie. De nieuwe techniek is
volgens Fiat veel goedkoper dan
de klassieke dieselpomp met zijn
complexe regelsysteem. Fiat is
met Bosch overeengekomen, dat
het systeem daar verder ontwik
keld wordt en voor andere 'die-
selmerken' beschikbaar komt.
Binnenkort verschijnen bij Fiat
enkele modellen met een direct
ingespoten diesel, voorzien van
het Unijet-systeem. Dat moeten
dan de nieuwe Alfa 155 (eind dit
jaar) en de Lancia Dedra zijn.