Nieuwe Michelin geeft meer grip Diesel wordt stil, schoon en zuinig Tweede stationcar Peugeot Volvo studeert op anti-whiplash-stoel VW Passat Auto van Europa Nieuwe Civic van Honda Sport-Ford voor jonge rijders Makelaardij en 'antiën B.V. Kleintje Kleintje DESTEM AUTO VERKEER Klassieke pomp maakt plaats voor ringleiding AUTONIEUWS KORT Automerken steken elkaar naar de kroon rat I Like ).G. Koop JTEN CLAUDIUSSTEDE 22 MAART 1997 0 -14.00 uur DAMESKAPSALON Kamers aartgeb 1 zit/slaapkamer Te Breda (el met bovenverdieping 'Meeste consumenten houden vast aan gewone banden' a King Asymmetrisch Stabiliteit I I I I I VRIJDAG 21 MAART 1997 E3 uitgerust, ;n velgen, dsteunen voor DGM-FI motor, s remlicht... want. - voor f 1.990,- Volvo is in Göteborg bezig met de ontwikkeling van een nieu we autozitting, die de kans op whiplash na een aanrijding van achteren verkleint. Een nieuwe veiligheidsvoorziening na de kreukelzone, kooiconstructie, hoofdsteun, gordel, versterkt portier, airbag en zij-bag. Volvo noemt het project Whips (whiplash protection study). Het project borduurt voort op de actieve hoofdsteun, die het eveneens Zweedse Saab vorig jaar al introduceerde. Doordat die hoofdsteun bij een aanrij ding omhoog én vooruit be weegt, is de kans op nekletsel kleiner dan bij een gewone hoofdsteun. Volvo gaat verder: de hele stoel gaat bij de aanrijding een stuk je naar achter, waarop de rug leuning eveneens achteruit gaat. Volvo erkent, dat hoe ge ringer de afstand tussen hoofd en hoofdsteun is tijdens de aanrijding van achter, hoe ge ringer de kans op nekletsel of whiplash wordt. Doordat de rugleuning tijdens de aanrij ding iets naar achter kantelt, wordt voorkomen dat de inzit tende na de klap weer vooruit gekatapulteerd wordt. Volvo heeft recent meer dan 650 miljoen kroon geïnvesteerd, in een nieuw veiligheids-on derzoekcentrum in Göteborg. Daarin kunnen o.a. ongevallen gesimuleerd en gerecon strueerd worden. De nieuwe Volkswagen Passat is in Genève, waar de 68e Autosa lon is gehouden, uitgeroepen tot Auto l van Europa. De titel is toegekend door de lezers van negen autobladen in Europa, waar onder het Nederlandse AutoWeek. De Nederlanders zetten trou wens de trendy Ford Ka op eerste plaats. De Passat verwierf 163 punten. Tweede werd de kleine Audi, de A3 met 146 punten. De Mercedes SLK werd derde met 140 pun ten. Ford Ka, Jaguar XK8 en Skoda Octavia volgden. De Renault Scénic is Auto van het Jaar 1997. Die titel wordt toe gekend door een jury van Europese autojournalisten. De nieuwe vijfdeurs Civic van Honda. Elegantere styling en krachti ger motoren. Dat had Honda op het oog met de introductie van de nieuwe Civic vijfdeurs. De Civic 1.5 vtec heeft 115 pk in huis, de 1.8 vti brengt het zelfs tot 170 pk. Maar die snel le topversie heeft ook een hoogst modern 'Torsen' diffe rentieel en aangepaste wielop hanging. De goedkoopste Civic met vijf deuren is de 1.4S, die vanaf eind maart voor ƒ34.990,- te koop is. Honda heeft met dit nieuwe model een compleet program ma voor de Civic-reeks: drie- deurs hatchback, vierdeurs se dan, tweedeurs coupé, vijf deurs en vanaf begin volgend jaar een wagon. De vijfdeurs wordt geleverd met twee air bags. De achterbank is wat meer geprofileerd om meer steun te bieden. Door Rien van der Steen Het ziet ernaar uit dat Opel het moeilijk gaat krijgen met de zeer goed verkopende Astra Station wagon. Het aantal concurrenten groeit. Peugeot lanceert in juli een stationcar op basis van het model 306. De 306 Break volgt op een face lift van de serie, die als drie-, vier- en vijfdeurs en als cabrio let vanaf eind april leverbaar wordt. De 306 is nu exact vier jaar op de markt. In Nederland zijn er sinds maart 1993 ruim 31.000 van verkocht. De 306 krijgt een nieuw front, dat een duidelijke relatie heeft met het gezicht van de 106 en de 406. Ook de achterzijde is gewij zigd. Binnen zijn de deurpanelen vernieuwd en de middenconsole sluit beter aan op het dashboard. Een airbag, stuurbekrachtiging, startbeveiliging met transpon der in de sleutel en dus eindelijk zónder die vervelende code die telkens ingetikt moet worden, en een in ongelijke delen neerklap- bare achterbank zijn standaard op alle uitvoeringen. De stationcar wint in het mid densegment aan populariteit. De belangstelling in Europa steeg van 13,6 in 1990 naar 22,5% vorig jaar. Opel voert in Nederland op dit gebied de ranglijst aan met de Astra. Peugeot had al langer de 405 Break, die vervangen is door de 406 Break. Daar heeft Opel nu de Vectra Stationwagon te genover gezet. En Peugeot komt nu met de 306 Break om de Astra naar de kroon te steken. De auto heeft een gro te achterklep en verticaal ge plaatste lichten. Met zijn lengte van 434 m. is hij maar een fractie korter dan de oude 405 Break. Het bagageruim meet 442 liter. Met de bank plat wordt dat 744 liter. Dakrails zijn overigens niet standaard op de basisversie. De vernieuwde 306 wordt behal ve met de 1,4,1,6 en 1,8 benzine motor en de 1,9 liter (turbodie sels leverbaar met de zestien- kleps 1,8 en 2,0 krachtbronnen die nu nog voorbehouden zijn aan de 406. Over de prijs van de nieuwe Bre ak is de importeur volop in on derhandeling met de fabriek. Dat Peugeot zich daarbij sterk zal richten op de concurrentie staat vast. Fiat komt in septem ber met de in Brazilië geprodu ceerde Palio Weekend, die in elk geval minder dan dertig mille zal kosten. Bij een aanrijding van achter schiet de Volvo-stoel praktisch gelijktijdig met de klap achteruit en de leuning gaat naar ach ter. Hij ziet er op het eerste gezicht uit als een opgerekte Ka, die nieuwe Ford Puma. Een regel rechte aanval op de Tigra van Opel, die de afgelopen twee jaar een redelijk koperspubliek (ruim 4.000 Nederlandse ko pers) getrokken heeft. Een sportcoupé dus, compact en be doeld voor een jeugdige groep die sportief wil rijden, maar zich geen echte sportwagen kan veroorloven. De Ford Puma heeft een nieu we 1,7 liter motor met 125 pk, een zogenaamde Zetec-motor die samen met Yamaha ont wikkeld is. De cilinders van de krachtbron zijn met nikkel/siliconen be handeld en Yamaha doet dat ook met de motoren die het be drijf in Japan maakt. De auto is gebaseerd op de bodemplaat van de Fiesta, net als de iets ex tra vagantere Ka. Standaard zijn abs en traction control, stuurbekrachtiging, een air bag, centrale vergrendeling en anti-diefstalsysteem. Volgens de fabrikant is het de eerste Ford, die compleet per computer ontworpen is. De au to biedt plek aan vier personen en heeft een kofferruim van 240 liter, dat door de neerklap- bare achterbank tot 725 liter te vergroten is. ensingel/Sophiastraat 0,- tot 245.000,- v.o.n. oor dit project geopend van Pres.Kennedylaan 1 Roosendaal snt Kennedylaan 1 daal, 0165-543050 Te huur geh. compl. Tel 0167-522363 na 18.00uur 0167-524938 Goed, beter: 2 KAMERWON. t.h. v. stud. Breda Lage Kant 52 omg. kunstac. m. gebr. v. badk. keuk. 475,- pm incl, 076-5203107 of 5200882 Per 1-4-97 m.g.v. keuken en douche 375,- p.m., 076-5147767. r^e stati°ncar wint aan populariteit. Peugeot komt daarom met zijn tweede. De prijs van de Ford Puma is nog niet bekend. De fabrikant wil er een betaalbare, compacte sportcoupé van maken. lapk. ging- ■.o.n. Gemeub SOUTERAIN APP. ca 70m2 CV, TV/tel. aansl. badkam. inger. keuk. Ginneken 076-5657826 rters met voldoende eigen geld. indecoratie glas-spiegels kado's zijde bloemen en inlijstwerken, gere marktsegment. ;atie, met prima parkeerruimte. grond 120 m2. Huurindicatie per jaar. Br.o.nr. 3563. Goed, beter: Bij Toyota hebben ze een tweeli ter viercilinder diesel in ontwik keling mét turbo en directe in jectie, die vier kleppen per cilin der telt en eveneens een hoge- druk-ringleiding. Zo'n ringlei ding bestond al langer, maar dan alleen voor zeer grote en zware motoren. Hino in Japan, onder deel van Toyota, gebruikte het systeem al voor bussen en vrachtwagens. Bij directe injectie wordt de die selbrandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer gespoten in plaats van in een voorkamer. Eén van de nadelen is de herrie. Met een ringleiding wordt dat diesellawaai aanzienlijk minder. Het koppel van dit soort diesels wordt met tientallen procenten verhoogd en de emmisie van kooldioxide wordt met 30 pro cent verlaagd. Er gaan nog enke le jaren overheen voordat de mo- De dieselmotor van de toekomst heeft geen klassieke pomp meer, maar een soort ringleiding. Deze motor is van Toyota, die hem over tor in Toyota's verschijnt. een paar jaar in productie neemt. Door Rob van Ginneken De Michelin Energy zorgde een paar jaar geleden voor blij ver raste gezichten in de autowereld. Banden met een extra lage rol- weerstand kwamen voor de auto- fabrieken bij wijze van spreken als manna uit de hemel. Zonder verdere aanpassingen kon het brandstofverbruik fors, enkele procenten zelfs, verlaagd wor den. Minder energie om de auto voort te bewegen, betekent immers au tomatisch dat het bezoek aan het pompstation iets uitgesteld kan worden. Je zou denken dat het publiek massaal richting ban denshop stroomde om zich deze wonder-rubbers aan te schaffen. "e zijn immers allemaal reuze begaan met het milieu, niet? Terugkijkend op de afgelopen drie jaar blijkt dat in de praktijk »ee te vallen. Volgens Michelin- woordvoerder Peter Vermeij worden de banden steeds meer Sevraagd in de vervangings- joorkt, dus bij de dealer en de oandenspecialist. „Maar eerlijk gezegd kan ik niet beweren dat consument vanzelf overstapt. »e hebben daar een onderzoek gewaagd. Daar kwam uit, dat "e autofabrieken weliswaar worm veel waarde hechten aan e 'age rolweerstand, maar parti- De nieuwe Energy-band van Michelin heeft meer grip onder koude, natte omstandigheden. Boven dien is de rolweerstand minder dan bij een conventionele band. culiere kopers slechts in een op de vier gevallen bereid zijn om grip in te leveren voor een lager verbruik." Alle mooie verhalen tijdens de verjaardagsvisite en ons symbolische lidmaatschap van Greenpeace ten spijt meldt het overgrote deel van de consu menten - 72 procent - meer waar de te hechten aan grip op een nat of droog wegdek. Kortom: of de heren van Michelin maar even een band wilden ontwikkelen met meer tractie. Maar natuurlijk ook met een lage rolweerstand. Fabrieken blij en wij consumen ten blij. De techneuten zijn inderdaad aan de gang gegaan en de komen de maanden zullen we het resul taat in de bandenschappen aan treffen. De Energy 2 zogezegd. Herkenbaar aan de letters R+W op de flanken. Dat staat voor 'Ro ad and Winter'. Niet dat we hier te maken hebben met een winter- band. De aanduiding geeft aan dat deze banden extra grip geven bij regen en koude omstandighe den. „Hollands weer dus," con stateert Peter Vermeij met een te vreden glimlach om de lippen. Ook hebben ze zelfs nog een iets lagere rolweerstand dan hun voorgangers. Eén detail is zelfs voor de een voudige passant zichtbaar: we hebben hier te maken met een zo genaamd asymmetrisch profiel. Net als bij sommige supersport banden. De linker en de rechter helft zien er dus totaal anders uit. En ze moeten op een bepaalde manier gemonteerd worden. Daardoor hoefden er minder compromissen ingestopt te wor den en kon er zo hier en daar dus nog een paar procent gewonnen worden. In de praktijk krijgt de binnenkant extra veel profiel blokjes en geultjes mee, terwijl de buitenkant juist wat meer rubber op de weg zet. Blijven drie typisch Nederlandse vragen'over: wat kost dat, hoe zit het met de levensduur en werkt het ook echt? Het antwoord op de eerste vraag is simpel: ze kosten precies even veel als hun voor ganger. Zoals bij Michelin ge bruikelijk wel iets meer dan mo daal dus. Gelukkig melden de techneuten dat ze ook even lang of zelfs iets langer mee zullen gaan. Om de werking te beoordelen, re den we op diverse soorten wegen met de oude en de nieuwe Ener gy. Gemonteerd onder dezelfde auto. Soms bleken de verschillen nauwelijks merkbaar, maar een paar keer was de verbetering zelfs vanachter het stuur goed merkbaar. Vooral in een grotere stabiliteit. Opvallend genoeg bij auto's die toch al een tikje ner veus aanvoelden. Ook optrekken en remmen lijken betere resulta ten te geven. Of het verbruik inderdaad lager is? Dat moet de praktijk uitwij zen. Alsof dat ons echt iets kan schelen, trouwens. Maar het klinkt in elk geval lekker tijdens de verjaardagsvisite... ■BEa [oor Rien van der Steen Fiat en Toyota zijn het klaarblij kelijk zat dat VW/Audi en een paar andere grote automobiel- constructeurs als Mercedes en jMW de laatste tijd goede sier naken met stille, snelle en zuini ge dieselmotoren. Het gaat daar bij telkens om diesels met direc te brandstof injectie. Fiat en Toyota hebben op de ont- «ikkelingsafdelingen dus wat extra gas gegeven. Het resultaat sou in enkele opzichten verge lijkbaar zijn met de andere be langrijke omschakeling: die van carburatie naar brandstof injec tie van benzinemotoren. Het systeem van Fiat, Unijet ge naamd, zorgt er volgens de Itali anen voor dat benzine- en die selmotoren qua prestaties en comfort meer naar elkaar toe groeien. Unijet vervangt de klas sieke dieselpomp, een ingewik keld en duur apparaat, door een common rail, een soort ringlei ding waarin een extreem hoge druk van 1350 bar en meer opge bouwd wordt. Mercedes had al zo'n systeem in ontwikkeling en Toyota kondigt aan met een zelfde techniek aan bet werk te gaan. Vanuit de ring leiding wordt brandstof gevoerd naar een nieuw soort dieselver stuivers, die in veel opzichten lijken op de elektro-magnetisch geregelde injectoren van benzi nemotoren. Vervolgens worden inspuitmoment en -hoeveelheid door een elektronisch motorma- nagement geregeld, net zoals bij een moderne benzinemotor. De dieselbrandstof wordt zeer fijn verneveld door de extreem boge druk. En dat leidt tot een betere verbranding en betere emissie. De nieuwe techniek is volgens Fiat veel goedkoper dan de klassieke dieselpomp met zijn complexe regelsysteem. Fiat is met Bosch overeengekomen, dat het systeem daar verder ontwik keld wordt en voor andere 'die- selmerken' beschikbaar komt. Binnenkort verschijnen bij Fiat enkele modellen met een direct ingespoten diesel, voorzien van het Unijet-systeem. Dat moeten dan de nieuwe Alfa 155 (eind dit jaar) en de Lancia Dedra zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15