ll 1 du bon aroüt Nederland eet verkeerd Table a la Frarajaise wil grootste restaurant-club worden SE DE PAEPE Grote schoonmaak in de tuin EET wijzer dis restaurants Nieuwe trend in personeelsuitjes SURPLUS E2 Gemeente Sluis- Aardenburg Ambitieus JEUNES RESTAURATEURS D'EUROPE CL STATIONWAGON 1.8 Jaargids ALLIANCE GASTR0N0MIQUE NEERLANDAISE RELAIS CHATEAUX® Sterren Kastelen Kwijnend Nieuwe campagne om eetgewoonten te veranderen fail pESTEM I I I I I VRIJDAG 21 MAART 1997 Een nieuwe naam op een al overvol menu an ooit. Verschil- jai zijn namelijk eet. iccessoires, zoals Excel l.3i LS Liftback Phantasy t.w.v. f 2.900,- van binnenuit te openen achterklep brede 175 RI3 banden stuurbekrachtiging neerkiapbare achterbank Phantasy-badge Nu voor f 24.995,-. |>g eens vergroot hantasy uitkiezen U bent van harte t. I EN 20.000 KM. PER JAAR. EXCL BTW EN KEBEELD IS DE EXCEL HATCHBACK 131 LS IOMBINAT1E MET ELKAAR EN EVENTUELE I EXCEL" IS EEN PRODUKT VAN HYUNDAI ERK >rbereidingsbesluit id heeft op 20 maart 1997 beslo- dat een herziening wordt voor de bestemmingsplannen voor het grondgebied van de senten Sluis en Aardenburg voor stemmingen agrarische doelein- rangeduide agrarische bedrijven, oorbereidingsbesluit, gebaseerd i de Wet op de Ruimtelijke Orde- j>1 maart 1997 in werking en ligt voor eenieder ter inzage op de an de sector Grondgebied aan 1 te Sluis. I997. en wethouders van Sluis- urgemeester en, secretaris OoorHein Sluijter 2e zijn de twaalfde in Neder land. De organisatoren van het nieuwste samenwerkingsver band voor zelftandige restau rants, Table a la Frangaise, be treden de Nederlandse gastro nomische arena in de weten schap dat elf min of meer ver- tante groeperingen hen in de afgelopen jaren met wisselend sacces voorgingen. Elf organi saties die op dit moment ieder op hun eigen manier hun le den-restaurateurs tevreden moeten stellen en zo ook de consument moeten bekoren. Grote aantallen restaurants zijn al ergens lid van. Van Alliance I Gastronomique Neerlandaise bij- I voorbeeld of van Jeunes Restau- I wteurs d'Europe. Daar vinden ze Irouwens de komst van wéér een I op Franse leest geschoeide club [ten tikje overbodig omdat het I niets of bijna niets zou toevoegen I aan het bestaande arsenaal. Kan j Mie a la Frangaise er nog bij? I Volgens het organiserende Sop- I exa in Den Haag wel. Sopexa I promoot Franse landbouwpro ducten en levensmiddelen. Het I hoofdkantoor bevindt zich in Pa- rijs en over de gehele wereld heeft het zo'n veertig filialen. De ze Sopexa nu is de grote motor, in eerste instantie ook in financiële I zin, achter het nieuwe project. Het weet zich daarbij gesteund door twee Franse ministeries, enerzijds door landbouw, visserij en levensmiddelen en anderzijds door toerisme (Maison de la France). „Bij de anr.We bestaande restau rant-kringen gaat het veelal om de absolute top of net daaronder. Of de leeftijd van de restaura teurs speelt een rol. Dan wel het bedrijf beweegt zich in niet- Franse regionen," zegt Public Re lations Manager Colette Krans. „Wij benaderen nu nog open ter rein, namelijk de betere midden klasse en daar verwachten we I vedvan." In vier maanden tijd heeft Table a k Frangaise inmiddels een leden tal van 21 weten op te bouwen, waarvan twee in het zuidwesten: Auberge De Arent in Breda en restaurant De Munck in Aarden- burg. De andere 19 liggen ver spreid over heel Nederland. En dat is geen onaardige score als je naar de andere organisaties kijkt. Erzijn er, die daar in aantal al ja ren onder liggen. Voor de Table is bet echter nog lang niet genoeg, heplannen zijn ambitieus, oor het eind van het jaar zouden e' vijftig Nederlandse restau rants bij betrokken moeten zijn en dus voorzien moeten zijn van bet herkenningsschild op de ge vel, Tegelijkertijd moeten dan de Sopexa's in de Verenigde Staten, Japan en Ierland zo actief zijn ge weest dat in die drie landen in to- dichtbij zo'n ster. De Alliance heeft als enige samenwerkings verband een eigen tijdschrift dat ook in de boekhandel te koop is. Het is in Nederland ook de oudste gastronomische eenheid. Dit jaar wordt de dertigste verjaardag ge vierd. taal 350 leden zijn ingeschreven. Dan moet daama Canada volgen en de rest van Azië en Europa. Sopexa hoopt uiteindelijk uit te komen op minstens 800 aangeslo tenen over de hele wereld. Waar mee dan het grootste internatio nale samenwerkingsverband op het gebied van zelfstandige res taurants is verwezenlijkt. De bedoeling van het project is het imago van de Franse keuken nieuw leven in te blazen en om.te laten zien dat tafelen op z'n Frans heel toegankelijk kan zijn voor een groot publiek. Uit on derzoek is gebleken dat veel con- tie moeten worden betaald. In ruil daarvoor profiteren de leden van gezamenlijke promotie-ac ties en van publiciteit. De Table komt dit najaar met de eerste landelijke jaargids uit. Overwo gen wordt om daar een luxe uit voering aan te geven die mogelijk in de boekhandel verkrijgbaar zal zijn. En dit allemaal onder het motto gastvrij, oprecht en toe gankelijk. In het handvest van de Table worden nog veel meer zaken ge noemd, maar die gelden eigenlijk voor elk restaurant op deze we reld. Je mag immers als gast ver wachten, dat je gastvrij ontvan gen wordt, dat de tafel mooi ge dekt is, dat versheid wordt nage streefd, dat de menu- en wijn kaart helder is, dat er voldoende keus is, dat het er gezellig is en dat er seizoensproducten worden verwerkt. Overigens vind je deze voor de hand liggende voorwaar den bij alle andere samenwer kingsverbanden terug, waardoor ze eigenlijk qua doelstelling niet zo heel erg veel van elkaar ver schillen. voorschotelen. Of in elk geval la ten zien dat er een Nederlandse keuken bestaat en dat je daar net zo van kunt genieten als van uit gesproken Franse gerechten. In 1992 waren er nog 192 leden. Nu, 18 jaar na de oprichting, zijn er nog maar 15, waarvan er enkele wel zeer actief zijn. Bij Jeunes Restaurateurs d'Euro pe zijn ze allemaal jonger dan 35 jaar. Net als bij de andere organi saties voeren ze kwaliteit hoog in hun vaandel en is het schild en de vlag op de gevel voor de consu ment een teken, dat er een zekere klasse te verwachten is. De oor sprong ligt in Frankrijk. In heel West-Europa zijn er 370 leden, van wie 19 in Nederland. Behalve een jaarljkse restaurantgids ver schijnt er zes' keer per jaar een li fe-style huismagazine. - airbags, trekhaak, radio, centr. sportvelgen, 9.700 km, 1995 3. Telefoon 0117-401901 2HOONDIJKE APK-keuringen 7.500.- Bovag-garantiebewijs dagen tot 21.00 uur geopend sumenten de Franse keuken nog zien als te elitair en te duur voor een gewone, niet bijzondere gele genheid. De Table wil laten zien dat er wel degelijk sprake kan zijn van een goede verhouding tussen kwaliteit en prijs. En wil zo in het offensief gaan te gen het recent oprukken van bij voorbeeld Italiaanse, Mexicaanse en allerlei Aziatische restaurants. Naar de consument toe voert de Table drie sleutelwoorden: gast vrij, oprecht en toegankelijk. Dat komt, vertaald naar de praktijk, neer op een Frans georiënteerde keuken en een interieur dat in overeenstemming is met die keu ken: eenvoudig dan wel chic, het kan allebei. En verder op een me- nuprijs van 50 tot 80 gulden. On der de 50 gulden mag ook. Van belang is verder dat het per soneel professioneel is en in staat is de gast te adviseren over de combinatiemogelijkheden van wijnen en gerechten. Dat is al heel wat in een tijd waarin de be diening vaak bestaat uit studen ten die van toeten noch blazen weten. De gerechten mogen echter, merkwaardig genoeg, ook van Nederlandse afkomst zijn. Achter deze onduidelijkheid steekt de Franse filosofie dat wij Neder landers onze goede smaak uitein delijk en in oorsprong toch te danken hebben aan de Fransen... Zoals gebruikelijk bij samenwer kingsverbanden ondergaan aspi rant-leden eerst een gedegen con trole. Vervolgens zal er contribu- ques. Het gaat hier om een rijtje kastelen en landgoederen in een natuurlijke, rustige omgeving met een keuken die op een rede lijk hoog niveau ligt. In veel ge vallen is er tevens sprake van een hotel. Er zijn 16 leden, de 2 in België meegerekend. Weer hele maal aan de top opererend is de Belgische groepering Les Etapes du bon Gout, die in Nederland 6 bedrijven omvat, maar in België 34. Er zijn er ook nog 2 in Luxemburg. Heel wat leden kun nen bogen op Michelin-sterren. Wat Les Etapes in België wil, is eigenlijk hetzelfde wat Alliance nastreeft. Er zijn alleen wat min der activiteiten en het gaat er wat gemoedelijker aan toe. Het zal duidelijk zijn, dat al die Fransnamige groepen, inclusief de Table, één grote eigenschap gemeen hebben: zij volgen na drukkelijk de Franse keuken. Er zijn er ook, die dat niet of maar gedeeltelijk doen. Zo zijn inter nationaal bekend de wegrestau rants met het rood-blauwe her- Relais Gourmands Ook oorspronkelijk Frans is Rea- lais et Chateaux, een grote groe pering met 410 restaurants in 40 landen, waarvan 7 in Nederland. Net als bij de Table zijn er sleu telwoorden: karakter, hoffelijk heid, kalmte, charme en keuken. Vanwege de monumentale onder komens wordt wel gesproken van de 'mooiste keten ter wereld'. De Alliance Gastronomique Neerlandaise bijvoorbeeld noemt zich zo: 'Verband van keuken meesters en gastheren dat met behoud van ieders individualiteit samenwerkt om zijn gasten in een prettige ambiance het beste uit kelder en keuken te serveren'. Mooi bedacht natuurlijk, maar alle andere eetgelegenheden zou den deze formulering niet kun nen schuwen. Ook niet de toevoe ging, dat je bij de Alliance 'uit gaat eten om te feesten'. Wel on- derscheidelijk klinkt de garantie dat de gasten zo worden bediend dat ze zich onbekommerd kunnen concentreren op hun gezelschap. Het grote verschil met de andere verbanden is hier het hogere marktsegment waarin de Allian ce zich beweegt. Alleen de abso lute top kan lid zijn. Van de 36 aangesloten restaurants in Ne derland (33) en België (3) voeren er 22 Michelin-sterren. Vier heb ben er twee en achttien één. De rest van de Alliance zit gloeiend «AS [BONOMISCH MIDLtEI.Pl'XT in ut mr i x MAu Wel een Franse naam maar hele maal Nederlands is Relais de Centre. Het is al weer jaren gele den dat deze gelegenheden alleen te vinden waren in het centrum van steden of dorpen. Wel gaat de voorkeur nog steeds uit naar ou de panden. Stijl en kwaliteit lig gen in tussen top en brasserie. 'Maar dichter bij de top, bij Alli ance', vinden ze er. Vaak is de pa tron keukenmeester en diens echtgenote gastvrouw. Zij moe ten de uitnodigende formule waar maken: Voor gulle gastro nomie die nog betaalbaar is. Eveneens Nederlands is Cha teaux et Residences Gastronomi- kenningsbord Les Routiers Eu- ropéens. De naam is opnieuw Frans. Dat komt omdat deze or ganisatie zijn wortels vindt in Frankrijk, maar nu zie je hun schilden al jaren in heel Europa. Er zijn in Nederland 81 horeca bedrijven bij aangesloten. De doelgroep van deze stichting bestaat vooral uit vrachtwagen chauffeurs of anderen die vrijwel dagelijks beroepsmatig van het wegennet gebruik maken. Zij ge nieten allerlei voordelen bij on der meer servicestations, garage bedrijven, veerdiensten of attrac tieparken. En in de restaurants die beschreven staan in de Rou- tiersgids, is er voor hen een spe ciaal routiersmenu. Maar natuur lijk kan iedereen daar terecht en dan ben je verzekerd van een goed maal tegen een relatief lage prijs en met grote porties. Een vergelijking met de Van der Valk-keten gaat niet op, want daar zie je vooral personenwa gens geparkeerd staan. Bij de Routiers-restaurants domineren de vrachtwagens. De Valk hoort trouwens in het rijtje niet thuis, omdat de bedrijven niet zelfstan dig opereren. Heel duidelijk niet-Frans is het wat kwijnende gezelschap Neer- lands Dis. Het wil zijn gasten ty pisch Nederlandse gerechten Maar ook de Aziatische keukens in Nederland hebben zich ten voordele van de consument (en van hunzelf) weten te verenigen. In drie naast elkaar optredende verbanden maar liefst. Fine Eas tern Restaurants International (FER) bijvoorbeeld. Zij pretende ren sinds 13 jaar de Alliance van het Oosterse eten te zijn. Kwali teit en service zijn flink opge schroefd en laten het klassieke Chinese restaurant met zijn lam pionnetjes en zijn papier op de tafels ver achter zich. Zij waren voor heel veel Chinese restau rants buiten het verband het gro te voorbeeld. Het gaat natuurlijk niet alleen om de (echte) Chinese keuken. De keukens uit Japan, Korea, Viet nam, Thailand, Mongolië en In donesië horen er helemaal bij. Er is uiteraard een ledengids en er wordt aan de weg getimmerd met een vier keer per jaar verschij nend journaal. Alleen de toevoe ging 'International' klopt (nog) niet. Er zijn momenteel 15 leden, uitsluitend in Nederland. Ooit waren er meer. Maar die hebben zich in 1991 afgescheiden en hebben zich verenigd in Asian Restaurants. Waaróm ze zijn ver trokken, is achteraf volstrekt on duidelijk. In principe willen ze precies hetzelfde als de FER en de 28 restaurants in Nederland werken ongeveer net zo. België en Duitsland hebben elk één lid. RESTAURANTS De derde groep, Selected Indone sian Restaurants (SIR), wil graag van de gasten horen, dat er spra ke is van klasse. De 17 ingeschre venen, uitsluitend restaurants in Nederland, hebben een gezamen lijk belang in het maandtijd- schrift Indonesia Magazine. Het Bordeaux-rode schild draagt als spreuk 'Eenheid in verscheiden heid'. En daarmee zijn we terug bij af, want deze leuze gaat na tuurlijk volledig op voor alle am bitieuze restaurant-cirkels, die Nederland rijk is. Ook voor num mertje twaalf, nieuwkomer Table a la Francaise, die nog wortel moet schieten op een al druk be zet terrein. frieten met magere fritessaus zijn minder bedreigend voor het nart dan friet met mayonaise. Maar kan het met de friet zelf mis- schien wat minder? Dat soort vragen wordt gesteld in de cam- faSne 'Goede voeding, wat let je?' die vijf jaar gaat duren en vol- Me maand begint. De meeste Nederlanders blijken nog steeds ^'gesproken ongezond te eten, maar ze denken zelf dat het met Un voeding wel goed zit. rioorNico Koolsbergen ederland eet verkeerd. We den- w dat we verantwoord bezig zijn onze buren niet - maar de elijkheid is anders. Acties om eetgedrag van de Nederlan ds te veranderen, hebben weinig K_ec' gehad. Jaren werd de cam- 'Let op vet' gevoerd. De die zich er iets van aan- 'fokki en, waren de voedselfabri- 'e, "fdere informatie wil omtrent lid i"in deze biila9e. kan I ens kantooruren bellen naar «'6-5312344 of 076-5312272. ^hrifteHjk reageren kan ook. Dp c! daarv00'' is: nnt+k redactie Surplus, K .532?9'4800 MB Breda. redactie: Wim van Leest. kanten. Die maken steeds meer magere producten en daardoor krijgen de mensen wat minder on gezonde spullen binnen. Maar het eetgedrag is het zelfde gebleven. Hoog tijd dus dat de consument met zijn eigen eetgewoonten wordt geconfronteerd. Dat is de opzet van een nieuwe voorlich tingscampagne die in april begint en vijf jaar gaat duren. Ze heeft als motto: 'Goede voeding, wat let je?'. Via tv-spots, advertenties, brochures en voorlichting in bij voorbeeld supermarkten krijgt de consument ermee te maken. Hore ca, voedselfabrikanten, detailhan del, cateraars, overheid, ze doen allemaal mee. De actie is eenvoudig gehouden, want allerlei nuances worden toch vergeten, zegt Gerjo Kok, hoogle raar gezondheidsvoorlichting aan de Universiteit Maastricht. Hij is een van de mensen die via onder zoek het fundament voor de nieu we campagne hebben gelegd. „Tachtig procent van de Neder landers zit te hoog met vet", zegt hij„En tachtig procent eet te wei nig groenten en fruit." En op nieuw tachtig procent is ervan overtuigd verantwoord te eten. „Een kwart gelooft zelfs niet dat het eetgedrag niet in orde is", zegt de hoogleraar. „We kregen reac ties als: jullie meting is fout." Daarentegen wordt algemeen ver ondersteld dat andere mensen wel ongezond eten. Gerjo Kok kan dat verklaren: als je zelf een keer in de snackbar komt - dat doe je na tuurlijk maar zelden - en je ziet de buurman, rijst vanzelf de ge dachte: die doet dat iedere dag. De oorzaak van de misverstanden moet worden gezocht in gebrek aan kennis. De meeste mensen drinken al magere of halfvolle melk en smeren halvarine of dieetmargarine op hun brood. Ze proberen voorzichtig te zijn met snacks, zoutjes en gebak en den ken dat het dan wel goed zit. Maar uit onderzoeken blijkt dat in Ne derland gemiddeld zes keer per week bij de warme maaltijd vlees op tafel komt en dat driekwart van de mensen voor volvette 48+- kaas kiest. Slechts 53 procent eet dagelijks groenten en 60 procent neemt iedere dag wat fruit. Ter wijl voor een gezond menu per dag 200 gram groenten en twee stuks fruit nodig zijn. „Melkproducten hebben een ge zonde uitstraling, maar ze zijn vaak vet. Kaas bijvoorbeeld. Naar 20+-kaas moet je zoeken", zegt de hoogleraar. Wat hij zelf doet of laat om beter te eten? Nou, Gerjo Kok zondigt ook wel eens. Maar hij heeft wel altijd appels in zijn la en hoewel hij dol is op kaas, probeert hij zich toch tot de magere soorten te be perken. „Magere boerenkaas is lekker!", zegt hij. „En als er niet op staat wat erin zit, koop ik het niet." Op de meeste voedingswa ren is wel informatie over de in houd te vinden. „Albert Heijn geeft dat netjes aan. Je kunt veel minder vet eten als je er maar be wust op let." Tweehonderd gram groenten per dag dus. Maar wat voor groenten dan en hoe zit het met bladgroen ten die vol nitraten kunnen zitten? „We raden aan om gevarieerd te eten. De bereidingswijze voor groenten in blik en diepvries is tegenwoor dig zo goed dat er weinig verlies aan vitaminen of vezels optreedt. Daarom hebben we het advies al gemeen gehouden. Dat je niet ze ven dagen per week sla moet eten, is wel bekend." Het valt met de kwaliteit van 'ge- maksvoedsel' ook best mee, vindt Kok. Het is hygiënisch. Het kan perfect in orde zijn. En vegeta risch eten is niet automatisch ge zond. In veel vegetarische gerech ten worden bijvoorbeeld noten (rijk aan olie) verwerkt. „De beste manier om de vetconsumptie te verminderen, is minder vlees gaan eten." Vis komt nog steeds weinig op tafel. Pasta's (rijk aan vezels) worden veel gegeten, maar omdat ze op zijn Nederlands vaak wor den verdronken in allerlei sausjes en versiering, is het effect gering. Er zijn geen grote verschillen tus sen de regio's of sociaal-economi sche groepen. „Het ouderwetse idee dat lager opgeleiden slechter eten is in zijn algemeenheid niet waar", zegt Kok. De boodschap is duidelijk: minder vet, tweehonderd gram groenten, twee stuks fruit. Maar denk er wel bij na. „Baby's moeten wél vet hebben", zegt Kok. „In de Vere nigde Staten komen al ondervoe de baby's voor!" Door Ruurd Hielkema Trendwatchers, onderzoekers en wat dies meer zij vergeten het nog wel eens, maar de moeder aller trends is dat het meeste heel lang bij het oude blijft en maar heel langzaam verandert. Dat geldt ook voor lentekrie bels. Met het lengen der dagen en de komst van aangenamere temperaturen neemt de drang om 'iets' aan het huis te doen nog steeds hand over hand toe. Toch is er de afgelopen jaren wel wat veranderd. Eertijds was 21 maart, het of ficiële begin van de lente, een mooie peildatum voor de grote schoonmaak. Pasen kwam er aan, en dus werd het tijd voor het politoeren van de wc-bril. Voor een nieuw behangetje in de gang. Voor het ontruimen van de kelder waarbij steevast nog wel een over het hoofd ge ziene pot inmaakvruchten werd gevonden. Voor de jaar lijkse boenwasbeurt van de vloer. En voor het aanbrengen van nieuw kastpapier op de planken in de keuken. Niet vergeten om in de hoekjes van de kast peper te strooien, te gen motten. Tegenwoordig wordt in de noordelijke provincies en aan de boorden van het IJsselmeer nog steeds een maartse ver- kooppiek voor schoonmaak- en boenmiddelen geconsta teerd. Maar in heel Nederland uit het lente-instinct zich ook, en veel meer dan vroeger, in de aanschaf van nieuwe meubel tjes en frutsels voor in en om het huis. Vooral voor om het huis. Tuinieren wordt wel om schreven als dé hobby van de volgende eeuw. Feitelijk is het nu al een van de meest geliefde bezigheden van de Nederlander, en een belangrijk gespreksthema op feestjes en partijen. Acht op de tien Nederlandse huishoudens beschikt over een tuin. In de grote steden is dat maar vijftig procent, maar daarbuiten stijgt dat percen tage tot dik boven de tachtig uit. Vier op de tien tuinbezit- ters staan tegenwoordig meer malen per week te harken, wieden en schoffelen, het win terseizoen dan even buiten be schouwing gelaten. En zeven tig procent doet dat minstens eens per week. De trend is daarbij duidelijk positief: de meeste tuinbezitters zeggen de afgelopen twee a drie jaar meer in hun tuin te zijn gaan werken dan ze voorheen de den. Jaarlijks besteedt Neder land dan ook zo'n 2,4 miljard gulden aan groen in en om het huis. De helft daarvan wordt besteed in tuincentra, maar deze ondervinden in toene mende mate concurrentie van bouwmarkten, supermarkten en zelfs benzinestations. Daar zijn ze ook lang niet gek. De toenemende belangstelling voor alles wat met tuinieren te maken heeft uit zich ook in steeds meer tijdschriften en zelfs televisieprogramma's over tuin en vrije tijd, waarin de nieuwste 'trends' van het moment worden beschreven. Zonnebloemen en sierkalebas- sen zijn in, emmers en gieters van zink evenzeer, rotan meu bels nemen de plaats in van burgerlijk plastic, voor de wat bredere beurs is er het teak houten bankje en terracotta potten mogen natuurlijk ner gens meer ontbreken. Maar het is vooral erg modern om in de tuin 'geheeltjes' te creëren. Men neme dus een bij de sloop weg gehaald, bij voorkeur wat gebladderd Frans stoeltje, voege daar een zinken emmertje, een ver steend kippetje en een kale- basje aan toe, rangschikke dit op verantwoorde wijze... en leune tevreden achterover. Al les moet dus mooier, aparter, verantwoorder en onderschei- dender dan vroeger. 'My house is my castle' maar daar hoort de tuin zeer bij. Een simpel gazonnetje volstaat niet meer, de tuin moet een prieeltje, een lusthof zijn in deze tijden van werkdruk, tijdstress en twin tig uur per week te kort. Ont haasten in de tuin dus. Recent werd ons zelfs de revi val der tuinkabouters aange kondigd. Die mogen weer, en daarbij komen we uit bij de grootmoeder aller trends: alles is cyclisch, alles komt en gaat en komt toch weer terug. Prangende vraag voor alle tuinkabouters onder ons is al leen, hoe zo'n beeld geïnte greerd kan worden in het ver antwoorde zinken geheeltje. Ruurd Hielkema is directeur bij Trend box, bureau voor strategisch markton derzoek. Door Marijke Prins Er lijkt sprake van een nieuwe trend in personeelsuitjes. Binnen drie weken kreeg ik van verschillende vrienden het bericht dat zij met hun werk 'waren gaan koken'. Het is een nieuwe trend die perfect past in het tijdsbeeld. De belangstelling voor koken en bijzondere keukens is nog nooit zo groot geweest in Neder land. Dat komt doordat de Nederlanders zelf steeds meer reizen, maar ook doordat de mensen die uit andere landen zich in Ne derland vestigden, restaurateur zijn geworden. Ook in Breda kan binnenkort worden gekookt met collega's. In het nieuwe Kookmuseum, dat volgens plan medio april open gaat, worden niet alleen demonstraties gegeven, maar kun je ook terecht met groepen. Wat ik van mijn vrienden heb begrepen, is dat je bij zo'n perso neelsuitje vooral veel snijdt en hakt en dat de finishing touch, het bakken en braden, door de eigenaar van de kookstudio wordt gedaan. Aan het einde van de avond krijgen de gasten hun menu in recepten mee. Zo komen ze niet alleen met een dikke buik en dito verhalen thuis, maar ook met nieuwe inspiratie voor het eigen fornuis. Een van de vrienden die uit koken was gegaan, zette mij dan ook een heerlijk voorafje voor, waarvan de saus met collega's bij een kookstudio was gekookt. Onmisbaar voor dit recept is wel de balsamico - azijn, een niet echt zure, donkere Italiaanse azijn. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 15 minuten vier dunne plakken rauwe ham twee sneetjes Brabants roggenbrood twee rijpe avocado's voor de salsa verde: 0.2 dl balsamico-azijn 1 dl. olijfolie 1 groene sla - ui 2 tenen knoflook 4 takken peterselie 1 takje basilicum 2 ansjovisfilets 2 augurken 10 gram pijnboompitten 1 eetlepel kappertjes Je kunt ook een veelvoud van de saus maken en hem goed afge sloten bewaren in een weckfles; de saus past namelijk bij aller lei soorten salades. Doe de ingrediënten in een keukenmachine en maal totdat er een egale massa is ontstaan. Leg op vier bordjes een plak ham, een halve, in parten gesneden avocado en een paar reepjes gesneden roggenbrood. Giet de saus over de ham en avocado. Heerlijk als voorafje bij een pasta maaltijd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13