Belgische 'mannequins' zijn kruising tussen kunst en werkelijkheid rNIEUWS kort volleybal HUlSt- zaalhandbal" Table a la Franeaise 3 21 MAART 1997 urnen /ereniging Turn'87 uit Oost van twee regionale turnwed- an handeling is sporthal De seuren om 09.30 uur begint ij den algelopen. Er wordt ge- sjes en vrowuen in de catego- mannen. Deelnemende vere- Breskens, EMM Terneuzen, I L Koewacht en Olympus Sur lllll VRIJDAG 21 MAART 1997 E1 root Hulst De Troubadour houdt vanaf lijknamige café te Clinge het licap-basis van de gemeente 'andaag om 18.30 uur en gaat 3.00 uur verder. De finalepar- r afgewerkt. lhorst, J. Boogaert, T. Freijser, A 1 van Goethem. Reserves zijn: g' ien boven de Westerschelde onde van Oud-Vossemeer. Het 0 uur vertrekken, staan ruim het aantal elite en neo-ama- awse begrippen zeer bevredi- rs op pad. Onder hen sterke s Franse en Michel Rommers. e prominente collega's uit de ite-amateurs wordt gestreden estijds ingesteld door het orga- s aan hun in 1993 overleden Vossemeer proef gestoomd met e KNWTJ, waaronder een ron- ie daarmee te kampen krijgen, jury-wagen, van fiets of ma- rtzetten tot het einde. De jury aatste drie ronden anders be at. it seizoen af /an de Frapo's Boulevard City maart) de Zeeuwse winterka- n waardige afsluiting, want de oert het peloton over de fraaie aossen en duinen van Zuidwest -Vossemeer Kirsten Poorta et ideale maatje 38 hoeft een faiodel niet meer te hebben, en paspop ook niet. In België orden etalagefiguren ge lakt die allesbehalve poppe- g zijn. Ze lijken levensecht, lit af en toe een pukkeltje of •effenheid. De nieuwe trend 1 paspoppen: een kruising ®n kunst en werkelijkheid. nieten. De Hoekenees, lid van elopen zondag nog knap derde t na een aantal kwakkelmaan- lor. Hij krijgt af te rekenen met 1 Louisse en Ron le Roy. Verder 1de (ex-winnaar), Wilko de Vos chrijvingslijst, terwijl er op de amen verwacht mag worden. :n kilometer op de rol. Ook hier sen, Erik Deynen, Bram de Vis- ling goed. Het voorprogramma 00 meter, die om 15.15 uur van leter beginnen allebei om 15.30 den afgehaald in 'Flair' aan het indt plaats in het nabijgelegen er mpetitie heeft De Cocq in Vlis- op Jongepier. ZVH Morres, dat ,e iets van die kans door tegen - „Het was steeds achter de fei- ider spitsen stellen en daardoor oeelpunten," aldus Henk Maas, /res kwam met 2-0 achter maar irgden voor 2-2. Na deze tussen- ie scenario zich herhaalde. Kees rokken de score weer in balans, de pauze hielden de Vlissingers /erd het 2-2 via doelpunten van Na de doelwisseling liep De gen de Rooze en Johan Alleman, loor doelpunten van Stein Aqui- mw/Roeland heeft Outukompo voor een ver iet sterker geachte Cysouw/Roe- Antoine Thoen (2x), Ed Laudrie ?n scoorde tweemaal tegen. Lei- or met 6-0 De Lindenhof het na- ientehuis/Van Waes 3-2, Broomche- irine Service 6-4, Engelhard-Den ,a Chouette 22-57, Engelhard 21-43, 12-40, Ratjetoe 22-39, Marine Seryi- uym 22-25, Gemeentehuis/Van Wa- -18, Den Doelder 22-16, Broomche- Hulster Ambacht, D.00 uur. Racketcentrum Terneuzen. Twee de klasse: Hulster Ambacht 2 MLTC 2, 12.00 uur, Racketcen trum Kapelle; Souburg - 't Hal^ Maantje, 09.00 uur, Racketcen trum Kapelle. Derde klass SJEF-Goblin, 15.00 uur, Racket centrum Kapelle. ZATERDAG LANDELIJK VROUWEN Tweede divisie: Morres - Zovo. 17.00 uur, sporthal Den Duliae Derde divisie: WS'92-Rad1 15.00 uur, sporthal Baskenburg Vlissingen; Savok - Mikro Elec 2, 16.30 uur, gemeentelijke spo hal Sas van Gent. MANNEN .ni Tweede divisie: Morres-Genu 17.00 uur, sporthal Den Dulia Hulst. DISTRICT MANNEN Promotieklasse: Savok - Sche sport, 16.30 uur, gemeentelij sporthal Sas van Gent; De Sterr Mytilus 2, 17.30 uur, sportzak Zuiddorpe. ZONDAG Belgische competitie, vrou«e HV Hulst - Superano 2, 11-3° uw Sporthal Den Dullaert Hulst Brabantse competitie, iur HVSV - Dongen 2, 14.15 u sporthal 't Zwaantje Terneuzen- Brabantse competitie, VIoa a. HVSV - Fortuna, 13.00 uur, sp" hal 't Zwaantje Terneuzen- vervallen fabrieks- aan een doodlopende weg er in het Belgische Zaventem 's werelds mooiste pop- gemaakt. De bezoekers van voor etaleurs in gaven die titel aan de Bwe etalagepoppen van de fabrikant New John De poppen hebben iets ïus over zich. Die botjes de handen, die ribben op de Rtkas en dat kleine vetlaagje de bovenkant van de knie- En vooral: die ogen. Net tht! 11 hinnen lijkt de fabriek een ®r slachthuis. Overal hangen fanaten aan koorden of staren «e hoofden met opgedirkte ge wen je aan. Dertig mensen "ken aan zo'n vijfduizend |P® per jaar. Met allemaal andere make-up, pruiken, of huidskleur. Er zijn een "r standaard modellen, maar ®orden ook figuren op ver sgemaakt. Machines zie je er riwelijks. Het is ouderwets ■werk dat eindigt in de meest «hgieuze etalages over de he- ,!eif ^en ^1^ lang waren er gelijks poppen voor de win- on te zien. Maar paspop- ogen weer en dan het liefst fiatuurlijk mogelijk. J Klein begon ooit een door gewone jongens en Vaa 'de straat te plukken' f-voor de camera van de mo- "graaf te zetten. De waar in Voor het natuurlijke ui- Es' vneemt toe- in de win" L ^us ook in de etalages, "genaamde 'Eye-Iight'-pop- i Z1in niet glamoureus, houte- - popperig. Het lijken le- chte mensen. Alleen in En- (0rj 1 de Verenigde Staten L" wee vergelijkbare typen fegemaakt. K, hebben er tegenwoor- Lgeld voor over. Een beet- l5nn^ei>0'3 bosi- ai snel tussen en 2500 gulden. Voor een rijke etalage heb je er toch De zogenaamde 'Eye-light'-poppen zijn niet glamoureus, houterig en popperig. Het lijken levensechte mensen. foto-s marc bolsius Etalagepoppen met menselijke trekjes standaard pruik en een stan daard glimlach. „Verschrikkelijk." De Deense ontwerper Alex Thorup gruwt daarvan. Hij is de vader van de serie Eye-light-poppen. „Manne quins," verbetert hij, want voor hem zijn de figuren veel meer dan poppen. Thorup deed een beeldhouwopleiding in Kopen hagen, wat duidelijk terug te vinden is in de belichaming van zijn creaties. Voor zijn poppen staan door gaans gewone mensen model, die hij ziet in het café of op straat. „Ik heb doorgaans al een beeld van een model in mijn hoofd. Soms kom ik iemand tegen die precies aan dat plaatje voldoet. Ik maak dan foto's van mensen of ik vraag of ze model willen staan. Onder het boetseren ontstaat dan het etalagefiguur." Thorup kneedt het lichaam eerst van klei. Van de omtrek wordt een mal gemaakt, die gevuld wordt met het basismateriaal en metaal. Na het schuren van de buitenkant worden de lichaams delen diverse malen bespoten met grondlak en huidskleur. Kapsters zetten een net gekapte pruik op het hoofd en visagistes kleuren de ogen, wenkbrauwen en monden in. De geboorte van een paspop duurt tien dagen. Ondanks de natuurlijke uitstra ling van de poppen, de rimpels en de verschillende lengten, is het lichaam meestal wel perfect ge proportioneerd. „Ik zou mijn mannequins graag wat lelijker willen maken. Dan krijgen ze na melijk meer karakter. Het wor den dan net échte mensen", zegt Thorup. „Maar de commercie wil ook wat. Mensen kijken graag naar een mooi lichaam. En dus ook naar een mooie etalagepop." Het lichaam van de poppen is meestal wel perfect geproportio neerd. „Maar de commercie wil ook wat. Mensen kijken graag naar een mooi lichaam,zegt maker Alex Thorup. een stuk of drie nodig. Maar het gaat weer wat beter met de eco nomie en dus kan er ook weer geïnvesteerd worden in winkel presentatie. Dat is wel eens anders geweest. Tot vorig jaar waren een tijd lang de torso's heel populair. Die zijn goedkoop, overal te plaatsen en er hoeft geen etaleur bij te komen om de pop aan te kleden. Nu mo gen paspoppen ook weer een be langrijke rol spelen in de winkel presentatie. De klant moet zich kunnen identificeren met de kle ding en het beeld van de pop. Maar etalagefiguren dragen niet alleen mode. Ze kunnen ook zelf uit de mode raken. Een winkelier houdt hooguit een jaar of drie dezelfde pop in de etalage. „De houdingen van poppen zijn erg tijdgebonden. Twee jaar geleden keken de figuren nog uitdagend en schreeuwerig. Nu ogen ze rus tig en 'back tot basic'," zegt Ad Vlemmix, directeur van het gelij knamige bedrijf in Breda dat de exclusieve poppen in Nederland levert. Net als met mode waaien Elke pop krijgt zijn eigen specifieke gelaatstrekken. trends snel over. „Winkeliers willen hun zaak onderscheiden van een ander. Als iedereen aan geklede torso's in de etalages zet, ga je op zoek naar iets anders." De etalagepop is een onopval lende lokker. Vlemmix: „Mensen lopen langs een etalage en maken dan hun keuze of ze naar binnen gaan of niet. Ze kijken niet be wust naar de figuren achter het raam, maar laten zich er toch door beïnvloeden. Ik zou bijvoor beeld nooit een winkel binnen stappen, waar een pop met een kapsel uit de jaren zestig me toe lacht. Dat past niet bij mijn stijl." Paspoppen maken deel uit van het hele winkelinterieur. Ze hoe ven dus niet alleen achter de ra men naar buiten te loeren. Om de huisstijl te promoten plaatst de winkelier vaak etalagepoppen die bij zijn doelgroep passen. Vlemmix vindt het gros van de etalages in Nederland er niet al te best uitzien. Want winkeliers die er niet teveel geld aan willen besteden, plaatsen standaard poppen. De meeste figuren rollen van de lopende band in Azië. Met een standaard make-up, een Nederland heeft er restaurant- dub bij PAGINA De diesel wordt steeds stiller PAGINA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 11