2.313 Misschien ben ik zelf nog kind' DE STEM Alexander Scholtes in finale Den Haag Van Zweden geeft lessen in Zwaluwe taterix bruikbaar op school m Frans oratorium van hoog niveau 3ssing met... iel Voorintholt wordt na Perspectiefprijs in de gaten gehouden laatsen jetalen D1 Scholier-pianist (14) uit Oosterhout 'Concours' voor muziekscholieren Extra concert Michael Jackson in Nederland waarheden achter de strip serieus onderzocht |>enaSke 1588886 da" Uitverkochte zaal bij Golgotha X 55 blijvende oplossing. WERFRAAIINGSTECHNIEKEN neer verven noch tapijt kleuren... (door u te kiezen) loudsvriendelijk rommel geplaatst OOK: Plafonds Wanden Vloeren Binnendeuren BESCHIKT VOOR: Woningen Kantoren Showrooms Winkels Horeca Recreatie etc.... Rainbow IEL VOOR GRATIS OPMETEN EN PRIJS! ...of documentatie 076 - 520 36 94 ■fJ (76-5.312.313 of faxen: t 3 x binnen 'wijzigd laat ft u slechts s te betalen. serie een rkomt, wordt die berekend. BTW voor plaatsing op zaterdag Tariefgroep 2 Tariefgroep 3 13.68 20.48 18.24 27.31_ 22.80 34.13__ 27.35 40.96 ƒ31.91 4779_ 36.47 54.61 ƒ41.03 61.44 45.59 68.27 mmer 14.70 jr mij een rekening reda, ig). rSINGSGARANTIE I ,r een GRATIS herplaatsing^ Gids 11 11 i DINSDAG 18 MAART 1997 „fldo Broersma It js moeilijk hem voor gesprek te pakken te jjgen. Roel Voorintholt (erft als directeur van het ïble voor de Jeugd n Introdans de hele we ever. Maar voor de uit- g van de prestigieuze lerspektief prijs 1997 jam hij graag even van tournee op de Neder- udse Antillen over naar d Cultureel Centrum in Imstelveen. ijdapril gaat hij met het ensem- b naar Moskou, in juni naar jjtenrijk en de zomervakantie Kigthij door op Cuba, waar het 'de vorig jaar voorstellin- W juist hij de prijs krijgt verras- hem toch wel. „Veel prijzen ji voor optredende mensen, «mensen achter de schermen, sis ik, zijn niet zo veel prijzen", ijlArnliemmer Roel Voorintholt lij nuchter. „Ik vind het hart- ;e bijzonder. Het is een er- ling van het werk dat wij met educatieve activiteiten l" Hij krijgt de prijs voor zijn lak, inventiviteit, vasthou- jodheid en grote inzet voor de iusvoor de jeugd. De Perspektiefprijs is een aan- noedigingsprijs voor jong schep- »d theater- en muziektalent. ie prijs bestaat uit een beeldje tl een theaterspotje voorstelt, ISOO en een vliegretour naar Sw York. Voorintholt vindt de rijs prestigieus. „Ik heb het ge ul dat ik al een hele tijd jarig Iffl. Ik krijg allemaal faxen, jaarten. Iedereen is heel aardig mij en allemaal willen ze «feliciteren." Van onze verslaggever Den Haag - De 14-jarige pianist Alexander Scholtes uit Ooster hout is toegelaten tot de finale van het Prinses Christina Con cours op zondag 23 maart in het Danstheater in Den Haag. Alexander Scholtes is boven dien toegelaten tot het interna tionale Tsjaikovski Concours. De 14-jarige gymnasiast volgt reeds de vooropleiding van het Brabants Conservatorium in Tilburg. Zaterdag werd in Den Haag de halve finale van het Prinses Christina Concours ge houden, die als finalisten ople verde: Lisanne Soeterbroek (vi ool), Lavinia Meijer (harp), Christine te Winkel (cello) en Alexander Scholtes (piano), Maria Beatriz Ramos (piano), Charlotte en Josefien Stoppe lenburg (zang), Marleen Hem- mer (viool), Esme de Vries (cel lo) en Carla Leurs (viool). Choreograaf Roel Voorintholt, directeur van Introdans Jeugd Van de winnaar van de Perspek tiefprijs verwacht de stichting dat hij zijn talenten verder ontwik kelt tot een boeiend theatermaker voor de nieuwe generatie. Zo staat het althans in het juryrap- Op OudejaartslaVDnd 1996 - hij port. „Een boeiend thëafêrmakér? «bij vrienden - kreeg Voottnt- Ja ia1",'reageert Voorinthöjtqjtjasi ""^laatdunkend, ik lakt me graas Memaal stil i een teïe'foóntje, waarin hem' "Taatc terd meegedeeld dat de prijs air hem zou gaan. Maar hij tocht er niets over zeggen totdat te officieel bekend zou worden Bakt. „Ik kan makkelijk pra- imaar toen was ik helemaal herinnert Voorintholt zich. fa leek of hij helemaal niet blij K de prijs was. Daarom belde |ij later de stichting - waarin on- r actrice Petra Laseur en ier Seth Gaaikema zitting - terug met de mededeling «bij het een grote eer en fantas- feh vond dat hij de prijs zou .bijgen. piel Voorintholt vindt het inder- een grote eer dat hij tot de alerij van Perspektiefprijs- ®*ars toetreedt. Theatermen- als de regisseurs Mark Tim- en Koos Terpstra, de choreo- faien Ed Wubbe en Ted Brand- en dirigent Lawrence Renes onder anderen voor. •wt zijn mensen die nog actief 1% in hun vakgebied. Er zit per- Phef in", vindt Voorintholt. pgelijkertijd legt het winnen 11 die prijs ook een soort druk ï)e. Zo van: o jee, nu gaan ze op ac letten, nu word je extra in de i"en gehouden. Maar ja, daar pjemaar overheen stappen." graag inspireren, maar ik zal niet erg veranderen. Het is een stimulans om verder te gaan en om vol te houden", stelt Voorintholt. Uitdagingen In New York is hij nog nooit ge weest. Voor zijn bezoek moet hij nog plannen maken. De tournees hebben voorlopig zijn aandacht nodig. „Weet je wat het rare is? We zijn een kleine organisatie, hebben premières en buitenland se optredens. Ik heb eigenlijk geen tijd om bij de prijs stil te staan. Je moet gewoon door." Plannen om Introdans te verlaten heeft hij volstrekt niet. In het be gin van Introdans Jeugd, toen nog Introdans Educatief genaamd, zo rond 1990, wilde hij vijf jaar en dan kijken hoe de zaken zouden gaan. „Ik ben eigenlijk automatisch doorgegaan. Ik zou alleen weg gaan als alles uitgekauwd was en er geen uitdagingen meer zouden zijn. Maar die zijn er genoeg. Het ministerie van Onderwijs, Cul tuur en Wetenschappen moet nog van het belang van dans voor kin deren overtuigd worden. Voor de ontwikkeling daarvan is ontzet tend veel geld nodig. Ik hoop dat zich tot een duizendpoot, een be naming die de jury van de Per spektiefprijs hem gaf. Al jong kwam Roel Voorintholt in Enschede met dans in aanraking. Door de film Saturday Night Fe- Roel Voorinthölt ^slaagde erin ver met John Travolta en Olivia choreografen als Héns van Ma- 'Newton'Jbhri kre'ég hij MsplfSfiè de subsidiënten zich daar ook hard voor zullen maken, want we zijn er nog niet. Ik vind het werk ook erg leuk, ik heb het naar m'n zin en het is nog steeds een uitda ging." nen, Philip Taylor, Ohad Na- harin, Nacho Duato, Conny Jans sen en Nils Christe voor Introdans Jeugd te interesseren en ze ballet ten beschikbaar te laten stellen. Hij wil het ballet Piccolo Mondo, dat Jyri Kylian voor Scapino Jeugd maakte, op het repertoire hebben. „Dat is een erg leuk bal let. Alleen, Kylian weet het nog niet", verzucht Voorintholt. Met Introdans Jeugd zou hij graag naar festivals voor kinderen in Canada gaan. „Daar zijn zulke leuke groepen. Misschien is het mogelijk tot een uitwisseling te komen." Duizendpoot Roel Voorintholt kwam in 1984 als danser bij het Arnhemse dans gezelschap Introdans. Hij kreeg belangstelling voor het educatie ve aspect van dans. In 1989 nam hij de leiding van Introdans Edu catief op zich. Hij maakte er cho reografieën als Pippi, De kleine prins en Donder op voor. Voorint holt nam het initiatief tot en orga niseerde twee jeugddansfestivals, die later uitgroeiden tot het twee jaarlijkse Kinderfestival Debuut. Hij regelde sponsorgelden voor Introdans en de Introdans-Gala's. Roel Voorintholt ontwikkelde om dans te gaan doen. Hij ging naar de vooropleiding aan het conservatorium. Z'n ouders had den er moeite mee. Extravert Thuis was hij een druk, beweeg lijk baasje en kon hij geen mo ment stil zitten. In zijn huidige functie houdt hij het soms in ver gaderingen niet uit. Na een half uur moet hij gaan staan, 'dan ben ik moe van het zitten'. Na de vooropleiding trok hij naar Arn hem om de dansacademie te be zoeken. Trainen vond hij het mooist. „Als ik train, word ik een goede danser", heeft hij zichzelf voorgehouden. Klassieke dans vond hij te steriel. „Dat past niet bij mijn type. Ik ben te extravert. M'n haar is te zwart. Ik ben niet iemand die makkelijk in een keurslijf is te ritsen. Ik was een jonge hond, te wild. Ik deed alle lessen die ik kon meemaken." Hij kan zich niet herinneren in welke balletten hij danste. In de Arnhemse schouwburg zag hij wel leuke balletten: Ucelli van Nacho Duato, Dream Dance van Jyri Kylian en Bits and pieces van Hans van Manen. Die voorstellin gen bleven hem bij en hij vindt het opvallend dat hij werk van die choreografen voor zijn eigen en semble gebruikt of wil gebruiken. Twee jaar geleden stopte Voorint holt met dansen. Soms mist hij het, maar niet op een dramatische manier. Het produceren vindt hij (leuker, „om dé danötediffieaiiïk 'heb genoggjwerk." Voorintholt is een echte regelaar en zo voelt hij zich ook. Volgens hem heeft dat te maken met zijn verantwoordelijkheidsgevoel. „Ik voel me verantwoordelijk voor de dansers en voor de klanten. Om dat ik vaak dingen ben aange gaan." Inkleuring Hoe kan Roel Voorintholt in de kinderzieltjes kijken om te weten wat ze leuk vinden? Hij geeft een wat ontwijkend antwoord: „Ik kan niet zeggen hoe het moet. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het zo doe omdat ik zelf heb gedanst en m'n eigen hand er in zet als persoonlijke inkleuring. Ik doe het op mijn manier." Nog maar een keer. Hoe weet je dat een stuk geschikt is voor kin deren? „Ik kies voor vitaliteit, hu mor, energie, variatie, de magie van het theater. Op die elementen beoordeel ik dat. Het is prikke lend en dat vind ik zelf belang rijk. Omdat ik zelf gedanst heb, weet ik wat kinderen leuk vinden. De techniek van het theater vin den kinderen hartstikke span nend. 't Zijn allemaal afwegin gen. In de eerste plaats moet het mezelf raken. Misschien ben ik zelf nog wel een beetje een kind. foto theo van zwam Maar dat hebben we allemaal toch? Gelukkig maar. Dat moeten we niet kwijt raken." Museum Oliver Twist, het laatste ballet van Introdans Jeugd"-voordat Beestenboel in preniïëre ging, was te moeilijk voor kinderen, „HèT had een redelijk hoog abstractie niveau", geeft Voorintholt toe. „Maar als theatrale voorstelling stond het. Het was erg mooi. 't Heeft ook te maken met smaak. Bestaande balletten of repertoire waren niet het thema. In nieuw werk zit altijd een risico: te lang of te abstract. Maar ik vind dat prima. Als ik alleen ouder reper toire zou laten zien kan ik wel in een museum gaan zitten. Ik schuw het experiment ook niet. Je moet risico's aangaan." Slechte recensies doen Voorintholt in de regel weinig, want hij bekijkt de balletten vaak meer van de pro ductiekant. Kiest Roel Voorinholt voor kwan titeit of kwaliteit? „Als ik voor kwantiteit zou kiezen dan zouden we driehonderd keer per jaar Pip- pi doen. Maar je moet wel eens veranderen. Ik kies voor kwali teit, maar dat is ook zo'n mode woord. Ik vertaal het naar aan dacht, zo van: de voorstelling zag er goed verzorgd uit. Het gaat er mij ook om of de dansers goed buigen en of de programmaboek jes er goed uitzien. Kwaliteit staat bij mij voor aandacht, verzorgd. Ik ben een perfectionist en nooit tevreden." Van onze verslaggever Lage Zwaluwe - Jaap van Zweden geeft in het najaar een mas terclass in Lage Zwaluwe. De masterclass is bestemd voor leer lingen van alle muziekscholen in Brabant en Zeeland. Rooyen, Godelieve Schrama en Rob van Bavel. Delft (anp) - Omdat de voor verkoop voor het concert op 8 juni in de ArenA afgelopen zaterdag binnen een mum van tijd was uitverkocht heeft Mi chael Jackson besloten een extra concert in te lassen. Op 10 juni zal hij voor de vijfde keer in de ArenA staan. Dat heeft Mojo Concerts in Delft bekend gemaakt. Volgens Mojo-woordvoerster M. Manders is het zeer bijzonder dat in een zo volgeplande HlStory-j toernee toch nog een gaatje is ge vonden vöór een optreden. De weinige ruimte die er was is naar Amsterdam gegaan. Bij de start van de toernee (september '96) lastte hij namelijk ook al drie concerten in toen hij hoorde dat de ArenA klaar was. De voorver koop voor het concert op 10 juni is aanstaande zaterdag. De aanmelding voor deze master class sluit op 1 april a.s. De ver wachting is dat er zo'n vijftig veelbelovende leerlingen aan de voorselectie zullen meedoen. Uiteindelijk blijven er vijf ta lentvolle jonge strijkers over die door Jaap van Zweden een inten sieve les krijgen in de Nederlands Hervormde Kerk van Lage Zwa luwe. De Culturele Kring Swalve organiseert deze masterclass ter viering van haar tienjarig be staan. Leerlingen op de instrumenten viool, altviool, cello en contra bas, in de leeftijd tot en met 18 jaar mogen deelnemen. De jury die de kandidaten zal selecteren - dat gebeurt in het Brabants Con servatorium - bestaat uit drie le den van Het Brabants Orkest, te weten Maurits van den Berg en -Heide-Poessé (viool, altviool) en Paul Uyterlinden, (cello, contra bas)*. De Culturele Kring Swalve heeft in de loop van tien jaar et telijke 'grote' namen naar de mo- numenteel gerestaureerde Zwa- luwse kerk gelokt, niet alleen op muziekgebied: Thijs van Leer, Louis van Dijk, Jaap van Zwe den, Midas Dekkers, Edwin Rut ten, Lenny Kuhr, Laurens van "Chris Klaassens le heeft ze niet gelezen, de I "palbums van Asterix de I'toto en zijn companen ®'x, Panoramix en Abra- |j?urcix? Uitdrukkingen als "piter en Rare jongens I Romeinen zijn gevleugel- L toeten geworden. De al- unszijn en blijven populair. Ijl? wie denkt dat de albums lijn Nestige plaatjesboekjes L ""'sproten aan een jolige fc Zlt er behoorlijk naast. maal waarheidsgetrouw zijn eraard niet, maar ze bevat- Loaanz'®lijk meer historisch- '»eet I8 a"3ums heeft gelezen, iid" 11661 wat van de oud~ 'J historicus René van Hij kan het weten. Hij do- iv„ 6 §eschiedenis aan de n lsitcit van Amsterdam. Sa- r«srV» c'assica Sunny va van Itrir» fchreef hij het boek As- Waarheid. ken htel sterk doet den- dn een nieuw strip-album, gaat het hier om een boek óver de strip. Aan de hand van de teke ningen in de stripalbums van René Goscinny en Albert Uderzo laten Van Royen en Van der Vegt de werkelijke wereld in de tijd van Asterix zien. „Het aardige van Asterix is dat de strip de oudheid laat leven," zegt Van Royen. „Archeologen kunnen door middel van vond sten huizen en zelfs hele dorpen reconstrueren. Maar we zien het niet, de oudheid is voor ons: an tieke vazen achter het glas van een museum. In de albums léven de mensen, ze zijn vrolijk of hu meurig, net als wij." Goscinny en Uderzo gebruikten geschriften uit de oudheid om meer te weten te komen over de leefwijze van de Galliërs en de Romeinen en creërden zo de 'le vende' wereld van Asterix. Van Royen en Van der Vegt bewande len de omgekeerde weg. Gebruikmakend van de kennis uit de archeologie en teksten uit de klassieke literatuur, tonen ze aan hoe de albums een verras send hoog waarheidsgehalte be vatten. Uit het boek leren we bij voorbeeld dat met Bij Toutatis eigenlijk de Keltische god Teuta- tis, die de stam beschermt, wordt aangeroepen. Maar ook het leven in een Romeins legerkamp, de eetgewoonten van de Kelten, hun kleding en wapens komen aan bod. Toverdrank bestond er na tuurlijk niet, maar de verwoes tende aanvalsmethoden van As terix en zijn vrienden zijn wel degelijk kenmerkend voor de Kelten. Asterix en de Waarheid is een leuk, helder geschreven boek dat veel aardige wetens waardigheden bevat. Het schetst op een prettige ma nier de wereld van de oudheid en geeft de Asterix-albums een ex tra dimensie die de liefhebber zal aanspreken. Jammer is dat de auteurs niet de moeite hebben genomen een trefwoorden-index op te nemen in het boek, zodat het niet als snel een handig na slagwerk kan worden gebruikt. I René van Royen Sunnyva van der Vegt: 'Asterix en de Waarheid'. Uitg. Bert Bak ker, prijs 29,90. Asterix en Obelix, veel gelezen en nagespeeld, nu ook gecontroleerd op historische juistheid fotoap de inspiratie vormde voor dit werk. Martin heeft temidden van de velescholen en richtingen een eigen weg gevonden, die zich uit in een ook voor traditioneel in gestelde luisteraars begrijpelijke toontaal. Elementen uit het ver leden zijn daarin organisch ver werkt als verre echo's; zo denk je bij het openingskoor met zijn drievoudige aanroep toch even aan het begin van Bachs Johan nes Passion. De uitvoering deed recht aan al die elementen en ademde een echt Franse sfeer. Het door Louis Buskens uitstekend voor bereide Brabantkoor bleek veel aandacht aan de uitspraak te hebben besteed en zong met een breed spectrum aan bij de tekst passende kleuren. In het sterke solistenkwintet gaat de erepalm voor mij naar Wout Oosterkamp, die sonoor zingend in zeer fraai Frans de gemoedswisselingen van Chris tus indringend typeerde. Van de vertellende passages van bas Huub Claessens herinner ik me de huivering waar het over Ju das ging. Tenor Alex Vermeulen gaf dramatisch gestalte aan de gewetensnood die Martin bij Pi- latus aanbrengt. Het ijl uitdunnen van de medita tie na de tempelscène was een van de sterkste momenten van sopraan Bernadette Degelin. Het begin van het tweede deel met zijn reminiscenties aan Bach werd door de alt Ans van Dam ingetogen onder spanning ge houden. Het orkest schilderde intens mee aan de geschakeerde klanklagen die Martin vaak aanbrengt; of het nu Ravelachtig gediviseerde strijkersgedeelten betrof, of hef tige erupties van koper en slag werk, maestro Mare Soustrot kreeg het allemaal van ze ge daan. Hulde voor deze gave prestatie. Breda - Chassé Theater (mid denzaal). Concert door Het Brabants Orkest mmv het Bra bant Koor en solisten. Diri gent: Mare Soustrot. Gehoord op 16 maart 1997. Door Frans Baljeu De uitverkochte zaal zondag middag bij het oratorium Golgotha, leek aan te sluiten bij de hype die er, mede tot uiting komend in het boeken weekthema Mijn God, heerst voor religieuze uitingen. Dit was des te opvallender, om dat het op muziek uitgevoer de lijdensverhaal van Jezus Christus, waar velen de koopmiddag voor lieten wat die was, niet een van Bachs Passionen was, maar een werk uit de 20e eeuw. Met de keuze van Frank Martins oratorium Golgotha bleken Bra bants Orkest en Brabantkoor een waardig alternatief gevon den te hebben voor Bachs Pas sionen. Het anderhalf uur du rende werk werd zonder pauze uitgevoerd en hield de zaal, dankzij de voortreffelijke kwali teiten van de uitvoering, ook al die tijd tot het uiterste gecon centreerd. Martin, die de vertelling van het lijdensverhaal zelf samenstelde uit de vier evangelieën, wisselt deze vertelling af met meditaties van Augustinus, die qua tekst kwaliteit meer niveau hebbem dan de door Bach gebruikte commentaarteksten. Martin is eerder een ingetogen componist, die zijn onderwerpen met een contemplatieve geest benadert. Dit gegeven verhindert, evenmin als het seriële uitgangspunt, niet dat er zeer levensechte, rijk ge schilderde taferelen opklinken. Naast de veelvoorkomende mildheid is er ook het scherpe licht van de Rembrandt-ets, die

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19