2.313
Misschien ben ik zelf nog kind'
DE STEM
Alexander Scholtes
in finale Den Haag
Van Zweden geeft
lessen in Zwaluwe
taterix bruikbaar op school
m
Frans oratorium
van hoog niveau
3ssing met...
iel Voorintholt wordt na Perspectiefprijs in de gaten gehouden
laatsen
jetalen
D1
Scholier-pianist (14) uit Oosterhout
'Concours' voor muziekscholieren
Extra concert
Michael Jackson
in Nederland
waarheden achter de strip serieus onderzocht
|>enaSke 1588886 da"
Uitverkochte zaal bij Golgotha
X 55
blijvende oplossing.
WERFRAAIINGSTECHNIEKEN
neer verven noch tapijt
kleuren... (door u te kiezen)
loudsvriendelijk
rommel geplaatst
OOK:
Plafonds
Wanden
Vloeren
Binnendeuren
BESCHIKT VOOR:
Woningen
Kantoren
Showrooms
Winkels
Horeca
Recreatie etc....
Rainbow
IEL VOOR GRATIS OPMETEN
EN PRIJS! ...of documentatie
076 - 520 36 94
■fJ
(76-5.312.313 of faxen:
t 3 x binnen
'wijzigd laat
ft u slechts
s te betalen.
serie een
rkomt, wordt die
berekend.
BTW voor plaatsing
op zaterdag
Tariefgroep 2
Tariefgroep 3
13.68
20.48
18.24
27.31_
22.80
34.13__
27.35
40.96
ƒ31.91
4779_
36.47
54.61
ƒ41.03
61.44
45.59
68.27
mmer 14.70
jr mij een rekening
reda,
ig).
rSINGSGARANTIE I
,r een GRATIS herplaatsing^
Gids
11 11 i
DINSDAG 18 MAART 1997
„fldo Broersma
It js moeilijk hem voor
gesprek te pakken te
jjgen. Roel Voorintholt
(erft als directeur van het
ïble voor de Jeugd
n Introdans de hele we
ever. Maar voor de uit-
g van de prestigieuze
lerspektief prijs 1997
jam hij graag even van
tournee op de Neder-
udse Antillen over naar
d Cultureel Centrum in
Imstelveen.
ijdapril gaat hij met het ensem-
b naar Moskou, in juni naar
jjtenrijk en de zomervakantie
Kigthij door op Cuba, waar het
'de vorig jaar voorstellin-
W juist hij de prijs krijgt verras-
hem toch wel. „Veel prijzen
ji voor optredende mensen,
«mensen achter de schermen,
sis ik, zijn niet zo veel prijzen",
ijlArnliemmer Roel Voorintholt
lij nuchter. „Ik vind het hart-
;e bijzonder. Het is een er-
ling van het werk dat wij met
educatieve activiteiten
l" Hij krijgt de prijs voor zijn
lak, inventiviteit, vasthou-
jodheid en grote inzet voor de
iusvoor de jeugd.
De Perspektiefprijs is een aan-
noedigingsprijs voor jong schep-
»d theater- en muziektalent.
ie prijs bestaat uit een beeldje
tl een theaterspotje voorstelt,
ISOO en een vliegretour naar
Sw York. Voorintholt vindt de
rijs prestigieus. „Ik heb het ge
ul dat ik al een hele tijd jarig
Iffl. Ik krijg allemaal faxen,
jaarten. Iedereen is heel aardig
mij en allemaal willen ze
«feliciteren."
Van onze verslaggever
Den Haag - De 14-jarige pianist
Alexander Scholtes uit Ooster
hout is toegelaten tot de finale
van het Prinses Christina Con
cours op zondag 23 maart in het
Danstheater in Den Haag.
Alexander Scholtes is boven
dien toegelaten tot het interna
tionale Tsjaikovski Concours.
De 14-jarige gymnasiast volgt
reeds de vooropleiding van het
Brabants Conservatorium in
Tilburg. Zaterdag werd in Den
Haag de halve finale van het
Prinses Christina Concours ge
houden, die als finalisten ople
verde: Lisanne Soeterbroek (vi
ool), Lavinia Meijer (harp),
Christine te Winkel (cello) en
Alexander Scholtes (piano),
Maria Beatriz Ramos (piano),
Charlotte en Josefien Stoppe
lenburg (zang), Marleen Hem-
mer (viool), Esme de Vries (cel
lo) en Carla Leurs (viool).
Choreograaf Roel Voorintholt, directeur van Introdans Jeugd
Van de winnaar van de Perspek
tiefprijs verwacht de stichting dat
hij zijn talenten verder ontwik
kelt tot een boeiend theatermaker
voor de nieuwe generatie. Zo
staat het althans in het juryrap-
Op OudejaartslaVDnd 1996 - hij port. „Een boeiend thëafêrmakér?
«bij vrienden - kreeg Voottnt- Ja ia1",'reageert Voorinthöjtqjtjasi
""^laatdunkend, ik lakt me graas
Memaal stil
i een teïe'foóntje, waarin hem' "Taatc
terd meegedeeld dat de prijs
air hem zou gaan. Maar hij
tocht er niets over zeggen totdat
te officieel bekend zou worden
Bakt. „Ik kan makkelijk pra-
imaar toen was ik helemaal
herinnert Voorintholt zich.
fa leek of hij helemaal niet blij
K de prijs was. Daarom belde
|ij later de stichting - waarin on-
r actrice Petra Laseur en
ier Seth Gaaikema zitting
- terug met de mededeling
«bij het een grote eer en fantas-
feh vond dat hij de prijs zou
.bijgen.
piel Voorintholt vindt het inder-
een grote eer dat hij tot de
alerij van Perspektiefprijs-
®*ars toetreedt. Theatermen-
als de regisseurs Mark Tim-
en Koos Terpstra, de choreo-
faien Ed Wubbe en Ted Brand-
en dirigent Lawrence Renes
onder anderen voor.
•wt zijn mensen die nog actief
1% in hun vakgebied. Er zit per-
Phef in", vindt Voorintholt.
pgelijkertijd legt het winnen
11 die prijs ook een soort druk
ï)e. Zo van: o jee, nu gaan ze op
ac letten, nu word je extra in de
i"en gehouden. Maar ja, daar
pjemaar overheen stappen."
graag
inspireren, maar ik zal niet erg
veranderen. Het is een stimulans
om verder te gaan en om vol te
houden", stelt Voorintholt.
Uitdagingen
In New York is hij nog nooit ge
weest. Voor zijn bezoek moet hij
nog plannen maken. De tournees
hebben voorlopig zijn aandacht
nodig. „Weet je wat het rare is?
We zijn een kleine organisatie,
hebben premières en buitenland
se optredens. Ik heb eigenlijk
geen tijd om bij de prijs stil te
staan. Je moet gewoon door."
Plannen om Introdans te verlaten
heeft hij volstrekt niet. In het be
gin van Introdans Jeugd, toen nog
Introdans Educatief genaamd, zo
rond 1990, wilde hij vijf jaar en
dan kijken hoe de zaken zouden
gaan.
„Ik ben eigenlijk automatisch
doorgegaan. Ik zou alleen weg
gaan als alles uitgekauwd was en
er geen uitdagingen meer zouden
zijn. Maar die zijn er genoeg. Het
ministerie van Onderwijs, Cul
tuur en Wetenschappen moet nog
van het belang van dans voor kin
deren overtuigd worden. Voor de
ontwikkeling daarvan is ontzet
tend veel geld nodig. Ik hoop dat
zich tot een duizendpoot, een be
naming die de jury van de Per
spektiefprijs hem gaf.
Al jong kwam Roel Voorintholt in
Enschede met dans in aanraking.
Door de film Saturday Night Fe-
Roel Voorinthölt ^slaagde erin ver met John Travolta en Olivia
choreografen als Héns van Ma- 'Newton'Jbhri kre'ég hij MsplfSfiè
de subsidiënten zich daar ook
hard voor zullen maken, want we
zijn er nog niet. Ik vind het werk
ook erg leuk, ik heb het naar m'n
zin en het is nog steeds een uitda
ging."
nen, Philip Taylor, Ohad Na-
harin, Nacho Duato, Conny Jans
sen en Nils Christe voor Introdans
Jeugd te interesseren en ze ballet
ten beschikbaar te laten stellen.
Hij wil het ballet Piccolo Mondo,
dat Jyri Kylian voor Scapino
Jeugd maakte, op het repertoire
hebben. „Dat is een erg leuk bal
let. Alleen, Kylian weet het nog
niet", verzucht Voorintholt. Met
Introdans Jeugd zou hij graag
naar festivals voor kinderen in
Canada gaan. „Daar zijn zulke
leuke groepen. Misschien is het
mogelijk tot een uitwisseling te
komen."
Duizendpoot
Roel Voorintholt kwam in 1984
als danser bij het Arnhemse dans
gezelschap Introdans. Hij kreeg
belangstelling voor het educatie
ve aspect van dans. In 1989 nam
hij de leiding van Introdans Edu
catief op zich. Hij maakte er cho
reografieën als Pippi, De kleine
prins en Donder op voor. Voorint
holt nam het initiatief tot en orga
niseerde twee jeugddansfestivals,
die later uitgroeiden tot het twee
jaarlijkse Kinderfestival Debuut.
Hij regelde sponsorgelden voor
Introdans en de Introdans-Gala's.
Roel Voorintholt ontwikkelde
om dans te gaan doen. Hij ging
naar de vooropleiding aan het
conservatorium. Z'n ouders had
den er moeite mee.
Extravert
Thuis was hij een druk, beweeg
lijk baasje en kon hij geen mo
ment stil zitten. In zijn huidige
functie houdt hij het soms in ver
gaderingen niet uit. Na een half
uur moet hij gaan staan, 'dan ben
ik moe van het zitten'. Na de
vooropleiding trok hij naar Arn
hem om de dansacademie te be
zoeken. Trainen vond hij het
mooist. „Als ik train, word ik een
goede danser", heeft hij zichzelf
voorgehouden. Klassieke dans
vond hij te steriel. „Dat past niet
bij mijn type. Ik ben te extravert.
M'n haar is te zwart. Ik ben niet
iemand die makkelijk in een
keurslijf is te ritsen. Ik was een
jonge hond, te wild. Ik deed alle
lessen die ik kon meemaken."
Hij kan zich niet herinneren in
welke balletten hij danste. In de
Arnhemse schouwburg zag hij
wel leuke balletten: Ucelli van
Nacho Duato, Dream Dance van
Jyri Kylian en Bits and pieces van
Hans van Manen. Die voorstellin
gen bleven hem bij en hij vindt
het opvallend dat hij werk van die
choreografen voor zijn eigen en
semble gebruikt of wil gebruiken.
Twee jaar geleden stopte Voorint
holt met dansen. Soms mist hij
het, maar niet op een dramatische
manier. Het produceren vindt hij
(leuker, „om dé danötediffieaiiïk
'heb genoggjwerk."
Voorintholt is een echte regelaar
en zo voelt hij zich ook. Volgens
hem heeft dat te maken met zijn
verantwoordelijkheidsgevoel. „Ik
voel me verantwoordelijk voor de
dansers en voor de klanten. Om
dat ik vaak dingen ben aange
gaan."
Inkleuring
Hoe kan Roel Voorintholt in de
kinderzieltjes kijken om te weten
wat ze leuk vinden? Hij geeft een
wat ontwijkend antwoord: „Ik
kan niet zeggen hoe het moet. Ik
kan alleen maar zeggen dat ik het
zo doe omdat ik zelf heb gedanst
en m'n eigen hand er in zet als
persoonlijke inkleuring. Ik doe
het op mijn manier."
Nog maar een keer. Hoe weet je
dat een stuk geschikt is voor kin
deren? „Ik kies voor vitaliteit, hu
mor, energie, variatie, de magie
van het theater. Op die elementen
beoordeel ik dat. Het is prikke
lend en dat vind ik zelf belang
rijk. Omdat ik zelf gedanst heb,
weet ik wat kinderen leuk vinden.
De techniek van het theater vin
den kinderen hartstikke span
nend. 't Zijn allemaal afwegin
gen. In de eerste plaats moet het
mezelf raken. Misschien ben ik
zelf nog wel een beetje een kind.
foto theo van zwam
Maar dat hebben we allemaal
toch? Gelukkig maar. Dat moeten
we niet kwijt raken."
Museum
Oliver Twist, het laatste ballet
van Introdans Jeugd"-voordat
Beestenboel in preniïëre ging, was
te moeilijk voor kinderen, „HèT
had een redelijk hoog abstractie
niveau", geeft Voorintholt toe.
„Maar als theatrale voorstelling
stond het. Het was erg mooi. 't
Heeft ook te maken met smaak.
Bestaande balletten of repertoire
waren niet het thema. In nieuw
werk zit altijd een risico: te lang
of te abstract. Maar ik vind dat
prima. Als ik alleen ouder reper
toire zou laten zien kan ik wel in
een museum gaan zitten. Ik
schuw het experiment ook niet. Je
moet risico's aangaan." Slechte
recensies doen Voorintholt in de
regel weinig, want hij bekijkt de
balletten vaak meer van de pro
ductiekant.
Kiest Roel Voorinholt voor kwan
titeit of kwaliteit? „Als ik voor
kwantiteit zou kiezen dan zouden
we driehonderd keer per jaar Pip-
pi doen. Maar je moet wel eens
veranderen. Ik kies voor kwali
teit, maar dat is ook zo'n mode
woord. Ik vertaal het naar aan
dacht, zo van: de voorstelling zag
er goed verzorgd uit. Het gaat er
mij ook om of de dansers goed
buigen en of de programmaboek
jes er goed uitzien. Kwaliteit staat
bij mij voor aandacht, verzorgd.
Ik ben een perfectionist en nooit
tevreden."
Van onze verslaggever
Lage Zwaluwe - Jaap van Zweden geeft in het najaar een mas
terclass in Lage Zwaluwe. De masterclass is bestemd voor leer
lingen van alle muziekscholen in Brabant en Zeeland.
Rooyen, Godelieve Schrama en
Rob van Bavel.
Delft (anp) - Omdat de voor
verkoop voor het concert op 8
juni in de ArenA afgelopen
zaterdag binnen een mum van
tijd was uitverkocht heeft Mi
chael Jackson besloten een
extra concert in te lassen.
Op 10 juni zal hij voor de vijfde
keer in de ArenA staan. Dat heeft
Mojo Concerts in Delft bekend
gemaakt.
Volgens Mojo-woordvoerster M.
Manders is het zeer bijzonder dat
in een zo volgeplande HlStory-j
toernee toch nog een gaatje is ge
vonden vöór een optreden. De
weinige ruimte die er was is naar
Amsterdam gegaan. Bij de start
van de toernee (september '96)
lastte hij namelijk ook al drie
concerten in toen hij hoorde dat
de ArenA klaar was. De voorver
koop voor het concert op 10 juni
is aanstaande zaterdag.
De aanmelding voor deze master
class sluit op 1 april a.s. De ver
wachting is dat er zo'n vijftig
veelbelovende leerlingen aan de
voorselectie zullen meedoen.
Uiteindelijk blijven er vijf ta
lentvolle jonge strijkers over die
door Jaap van Zweden een inten
sieve les krijgen in de Nederlands
Hervormde Kerk van Lage Zwa
luwe. De Culturele Kring Swalve
organiseert deze masterclass ter
viering van haar tienjarig be
staan.
Leerlingen op de instrumenten
viool, altviool, cello en contra
bas, in de leeftijd tot en met 18
jaar mogen deelnemen. De jury
die de kandidaten zal selecteren -
dat gebeurt in het Brabants Con
servatorium - bestaat uit drie le
den van Het Brabants Orkest, te
weten Maurits van den Berg en
-Heide-Poessé (viool, altviool) en
Paul Uyterlinden, (cello, contra
bas)*. De Culturele Kring Swalve
heeft in de loop van tien jaar et
telijke 'grote' namen naar de mo-
numenteel gerestaureerde Zwa-
luwse kerk gelokt, niet alleen op
muziekgebied: Thijs van Leer,
Louis van Dijk, Jaap van Zwe
den, Midas Dekkers, Edwin Rut
ten, Lenny Kuhr, Laurens van
"Chris Klaassens
le heeft ze niet gelezen, de
I "palbums van Asterix de
I'toto en zijn companen
®'x, Panoramix en Abra-
|j?urcix? Uitdrukkingen als
"piter en Rare jongens
I Romeinen zijn gevleugel-
L toeten geworden. De al-
unszijn en blijven populair.
Ijl? wie denkt dat de albums
lijn Nestige plaatjesboekjes
L ""'sproten aan een jolige
fc Zlt er behoorlijk naast.
maal waarheidsgetrouw zijn
eraard niet, maar ze bevat-
Loaanz'®lijk meer historisch-
'»eet I8 a"3ums heeft gelezen,
iid" 11661 wat van de oud~
'J historicus René van
Hij kan het weten. Hij do-
iv„ 6 §eschiedenis aan de
n lsitcit van Amsterdam. Sa-
r«srV» c'assica Sunny va van
Itrir» fchreef hij het boek As-
Waarheid.
ken htel sterk doet den-
dn een nieuw strip-album,
gaat het hier om een boek óver de
strip. Aan de hand van de teke
ningen in de stripalbums van
René Goscinny en Albert Uderzo
laten Van Royen en Van der Vegt
de werkelijke wereld in de tijd
van Asterix zien.
„Het aardige van Asterix is dat
de strip de oudheid laat leven,"
zegt Van Royen. „Archeologen
kunnen door middel van vond
sten huizen en zelfs hele dorpen
reconstrueren. Maar we zien het
niet, de oudheid is voor ons: an
tieke vazen achter het glas van
een museum. In de albums léven
de mensen, ze zijn vrolijk of hu
meurig, net als wij."
Goscinny en Uderzo gebruikten
geschriften uit de oudheid om
meer te weten te komen over de
leefwijze van de Galliërs en de
Romeinen en creërden zo de 'le
vende' wereld van Asterix. Van
Royen en Van der Vegt bewande
len de omgekeerde weg.
Gebruikmakend van de kennis
uit de archeologie en teksten uit
de klassieke literatuur, tonen ze
aan hoe de albums een verras
send hoog waarheidsgehalte be
vatten. Uit het boek leren we bij
voorbeeld dat met Bij Toutatis
eigenlijk de Keltische god Teuta-
tis, die de stam beschermt, wordt
aangeroepen. Maar ook het leven
in een Romeins legerkamp, de
eetgewoonten van de Kelten, hun
kleding en wapens komen aan
bod. Toverdrank bestond er na
tuurlijk niet, maar de verwoes
tende aanvalsmethoden van As
terix en zijn vrienden zijn wel
degelijk kenmerkend voor de
Kelten. Asterix en de Waarheid
is een leuk, helder geschreven
boek dat veel aardige wetens
waardigheden bevat.
Het schetst op een prettige ma
nier de wereld van de oudheid en
geeft de Asterix-albums een ex
tra dimensie die de liefhebber zal
aanspreken. Jammer is dat de
auteurs niet de moeite hebben
genomen een trefwoorden-index
op te nemen in het boek, zodat
het niet als snel een handig na
slagwerk kan worden gebruikt.
I René van Royen Sunnyva van der Vegt:
'Asterix en de Waarheid'. Uitg. Bert Bak
ker, prijs 29,90.
Asterix en Obelix, veel gelezen en nagespeeld, nu ook gecontroleerd op historische juistheid fotoap
de inspiratie vormde voor dit
werk.
Martin heeft temidden van de
velescholen en richtingen een
eigen weg gevonden, die zich uit
in een ook voor traditioneel in
gestelde luisteraars begrijpelijke
toontaal. Elementen uit het ver
leden zijn daarin organisch ver
werkt als verre echo's; zo denk je
bij het openingskoor met zijn
drievoudige aanroep toch even
aan het begin van Bachs Johan
nes Passion.
De uitvoering deed recht aan al
die elementen en ademde een
echt Franse sfeer. Het door
Louis Buskens uitstekend voor
bereide Brabantkoor bleek veel
aandacht aan de uitspraak te
hebben besteed en zong met een
breed spectrum aan bij de tekst
passende kleuren.
In het sterke solistenkwintet
gaat de erepalm voor mij naar
Wout Oosterkamp, die sonoor
zingend in zeer fraai Frans de
gemoedswisselingen van Chris
tus indringend typeerde. Van de
vertellende passages van bas
Huub Claessens herinner ik me
de huivering waar het over Ju
das ging. Tenor Alex Vermeulen
gaf dramatisch gestalte aan de
gewetensnood die Martin bij Pi-
latus aanbrengt.
Het ijl uitdunnen van de medita
tie na de tempelscène was een
van de sterkste momenten van
sopraan Bernadette Degelin. Het
begin van het tweede deel met
zijn reminiscenties aan Bach
werd door de alt Ans van Dam
ingetogen onder spanning ge
houden.
Het orkest schilderde intens mee
aan de geschakeerde klanklagen
die Martin vaak aanbrengt; of
het nu Ravelachtig gediviseerde
strijkersgedeelten betrof, of hef
tige erupties van koper en slag
werk, maestro Mare Soustrot
kreeg het allemaal van ze ge
daan. Hulde voor deze gave
prestatie.
Breda - Chassé Theater (mid
denzaal). Concert door Het
Brabants Orkest mmv het Bra
bant Koor en solisten. Diri
gent: Mare Soustrot. Gehoord
op 16 maart 1997.
Door Frans Baljeu
De uitverkochte zaal zondag
middag bij het oratorium
Golgotha, leek aan te sluiten
bij de hype die er, mede tot
uiting komend in het boeken
weekthema Mijn God, heerst
voor religieuze uitingen. Dit
was des te opvallender, om
dat het op muziek uitgevoer
de lijdensverhaal van Jezus
Christus, waar velen de
koopmiddag voor lieten wat
die was, niet een van Bachs
Passionen was, maar een
werk uit de 20e eeuw.
Met de keuze van Frank Martins
oratorium Golgotha bleken Bra
bants Orkest en Brabantkoor
een waardig alternatief gevon
den te hebben voor Bachs Pas
sionen. Het anderhalf uur du
rende werk werd zonder pauze
uitgevoerd en hield de zaal,
dankzij de voortreffelijke kwali
teiten van de uitvoering, ook al
die tijd tot het uiterste gecon
centreerd.
Martin, die de vertelling van het
lijdensverhaal zelf samenstelde
uit de vier evangelieën, wisselt
deze vertelling af met meditaties
van Augustinus, die qua tekst
kwaliteit meer niveau hebbem
dan de door Bach gebruikte
commentaarteksten. Martin is
eerder een ingetogen componist,
die zijn onderwerpen met een
contemplatieve geest benadert.
Dit gegeven verhindert, evenmin
als het seriële uitgangspunt, niet
dat er zeer levensechte, rijk ge
schilderde taferelen opklinken.
Naast de veelvoorkomende
mildheid is er ook het scherpe
licht van de Rembrandt-ets, die