4ik zie het geld niet aan de hangen' muur Minnares veilt brieven van Godfried Bomans DE STEM Restauratie drieli Van Heemskerck af Da Vinei-expositie roept discussie op Gouden Uil voor Van der Heijden, Etty en Van Leeuwen Weduwe Car el Willink staat werk af nitsland 1 nitsland 2 Drie hoog, vóór. Met uit zicht op onder meer het Rijksmuseum. Zo zat de schilder Carel Willink vijftig jaar loge in Am sterdam. Een etage ho ger, onder het dak, be vond zich zijn atelier. Met een raam op het noorden. Daarboven de den de wolken auditie. In dit huis een gesprek met zijn weduwe. Aan de muur ontbreken de schilderijen. Sylvia Wil- link-Quièl heeft ze uit geleend aan het museum voor Moderne Kunst in Arnhem. Door KoosTuitjer Het is een etage om onmid dellijk voor te vallen. De blik naar buiten roept on verhoeds het verlangen op om weer in Amsterdam te willen wonen. De weldadi ge sfeer in de royale zitka mer, is daar zonder twijfel ook debet aan. Hier zal het woord cultuur altijd met een hoofdletter C geschre ven blijven. Je komt ogen tekort aan wat ver zameld werd. De schilder is aan wezig dankzij twee door Sylvia Willink gemaakte portetten. Een werd er geschilderd, het ander in brons gegoten. Daarin dienen twee beschilderde labradoriet- steentjes tot ogen. Begin deze maand zou Carel Wil link 97 jaar geworden zijn. Tot twee keer toe herinnert Sylvia Willink aan deze datum. Boven - in het atelier - opent zij later de deur naar de voormalige donkere kamer onder de hanenbalken. Daar ontwikkelde hij zijn foto's, veelal van onstuimige wolken partijen. In die beslotenheid be vindt zich nóg een tastbare herin nering: het dodenmasker. Dat maakte de jonge weduwe daags na het overlijden (op 16 oktober 1983). Zij móest dat masker ma ken en deed dat in het bijzijn van een bevriend medicus. Met alles wat de weduwe die middag vertelt en laat zien, lijdt het geen twijfel: hier woont nog steeds Carel Willink. Sylvia Wil link is nu 52 jaar. Onbevangen en eerlijk gaat zij in op haar man en haarzelf. Eén keer wordt ze boos. Die reactie blijft uit wanneer je vraagt waarom ze als jonge vrouw voor een oudere man koos. Sylvia Willink: „Toen ik Carel in 1975 ontmoette, was zijn leeftijd, 75 jaar, voor mij niet iets opzien barends. Vóór hem had ik al een langdurige relatie met een jonge oudere heer gehad. Een prachtige en spirituele man. Frieder Weiss- mann, dirigent van de Berliner Staatsoper. „Ik had een vadercomplex. Carel op zijn beurt, heeft zich daar mee uit kunnen leven. Hij zei altijd kind tegen me. Want ik ben niet alleen Carels weduwe, maar ook zijn dochter. Weduwe „Kijk, als je op je 75e nog de moeite neemt om te gaan schei den, zegt dat iets over die nieuwe verhouding. Wie op die leeftijd trouwt, kiest ook voor zijn toe komstige weduwe. Zij is dan de gene, aan wie je je nalatenschap toevertrouwd. En trouwens, wat dan nog? Jonge mensen sterven ook. Kanker is een rot ziekte." De scheiding die Sylvia Willink aanroert, is die van Mathilde. Ook als model niet minder ge kend dan Sylvia. Beide vrouwen schilderde hij menigmaal. De laatste echtgenote: „Haar noem de hij de grootste vergissing van zijn leven. Telkens als hij de kans kreeg, liet hij zich dat ook ontval len." Een tragische vergissing?, vraag ik. Sylvia Willink: „Nee hoor, want hij kreeg een jonge vrouw die hem begreep. Hij had, ik be doel, wij hadden nog een heel ge lukkig leven. Ik ben niet zo'n doorsnee type dat een jong gezin netje wil. We hadden het heel fijn samen, Carel en ik." „Mijn eigen vader? Ik was drie maanden, toen hij stierf. Hij was een groot wit vlak in mijn leven. En dan, met gevoel voor under statement zegt ze: „Mijn voordeel was dat ik nu mijn eigen vader heb kunnen uitkiezen." Potentaat En de relatie met Weissmann Sylvia Willink: „Hij was nogal een potentaat. Dat liet ik me als een klein meisje aanleunen. Toen kwam ik Carel tegen, die liet mij in mijn waarde. Alsof ik hem al jaren kende. Weissmann was an ders. Die maakte uit wat er ge beuren moest." Dat liet je je aanleunen? Sylvia Willink: „Je wist niet be ter. Ik kon me daar niet tegen verzetten." Is het niet vervelend om dat alle maal zo te vertellen? Zij: „Het ligt er alleen aan, hoe er mee omgesprongen wordt. Ik vind het wel belangrijk dat men- Gids sen daar naar vragen. Mijn keuze is beslist niet uit de lucht komen vallen. Ik heb nooit iets om jonge mannen gegeven. Dat zit niet in mijn karma. Een lichte afwijking misschien? Maar daar doe je toch niemand mee kwaad? Nee toch?" Sylvia Quièl ontmoette Willink als collega. Hoe verliep haar loopbaan na die ontmoeting? Sylvia Willink: „Ik begreep zijn drang om te schilderen. Met mijn eigen schilderen heb ik drie stap pen terug gedaan. Ik vond het be langrijk dat hij kon schilderen. Want statistisch gesproken stond hij, 75 jaar oud, met de rug tegen de muur." „Carel heeft me drie keer geschil derd. Dat was enig om dat mee te maken. Je zit of je ligt dan dagen elkaar onbeweeglijk te zijn. Aan spierpijn ontkom je niet. Zolang hij bezig is, zie je hem niet. En dan opeens, komt-ie met zijn hoofd achter die ezel vandaan en neemt je vol aandacht op. En hups, dan verdwijnt het hoofd weer." Veranderd „Hij nam de tijd. Deed drie dagen over het haar. Zo ging dat met elk deel van je lichaam. Alles werd voortdurend nagemeten met een grote passer. Van een van mijn portretten heeft hij later het ge zicht nog eens compleet veran derd. Beiden waren we er niet echt tevreden over. De jukbeen deren waren te hoog aangezet. Alles wat gezicht was, werd toen weggeschuurd en overnieuw ge schilderd." „Ik heb hem één keer geschil derd. Daarna ben ik verder in klei gegaan. Ik kon zo niet schil deren. Daar moet je namelijk de hele dag mee bezig kunnen zijn. Maar ik vond het belangrijker om me aan hem te wijden." In het atelier staat een ezel bij het raam. En daarop zijn onvoltooid, laatste doek. Twee figuren doe men op in een verder geheel on- geschilderd schilderij. Binnen handbereik een tafeltje met een ladenkastje van karton. Sylvia Willink trekt een van de laatjes open. Honderden penseel tjes rusten er. Mij bekruipt het tintelende gevoel een schat ont dekt te hebben. De vondst ont roert tegelijkertijd. Het zijn tot en met gebruikte penseeltjes. Hij kon ze nooit weggooien. Bijpunten Tot twee maanden voor zijn dood, was Carel Willink hier aan het werk. Beneden was er even een pijnlijk moment geweest. Ik vertelde haar over een oudere schilder, die zijn schilderijen soms laat bijpunten, voordat zijn werk naar een tentoonstelling gaat. Een ingreep, die niet'theer om het lijf heeft dan het strakker inkleuren van een vlakje of zo. Of zij Willink geassisteerd had? Een blos van verontwaardiging trok toen over haar wangen. En schamper klonk het: „Belache lijk." Dan een korte, mokkende stilte. En vervolgens: „Daar wil ik niet eens over praten. Een man als Willink heeft dat toch niet no dig? De veronderstelling alleen al, dat ik zou kunnen schilderen als Willink. Niemand kan schil deren als Willink." De hoge prijzen die de Willinks tegenwoordig doen, beroeren haar stukken minder. Dat ande ren nu flink aan Willink verdie nen? Ze maakt zich er absoluut niet druk over. „Het enige wat vervelend is, is dat met die stij gingen ook de premies voor de verzekering van het werk op lopen. Maar verder zie ik het geld niet aan de muur hangen." Goedkoper „Alles was ooit goedkoper. In 1934 heeft Carel De Jobstijding voor ƒ400 verkocht. Nu telt dat schilderij als een van zijn belang rijkste werken. Maar waar het om gaat, is dat hij zich met dat geld een verblijf in Parijs kon veroorloven. Voor hem was dat van wezenlijk belang. Die vier honderd gulden waren voor zijn gevoel goud waard." „Wat mij aan dat geld verdienen door anderen stoort, is de brallen righeid waarmee dat gebeurt." Ik laat de naam van Loek Brons vallen, die het werk van Willink de laatste tien jaar tot en met promootte. Sylvia Willink, reso luut: „Ik weiger om ook maar één woord over hem en anderen los te laten." Ging hij met verkeerde mensen om? Sylvia Willink: „Carel wilde we ten waar zijn schilderijen bleven. Hij had daarom contact met de bezitters. Toch was hij niet altijd even blij met de mensen die zijn werk kochten. Maar wat kun je er aan doen?" Meer wil ze er niet over kwijt. Zo loopt ook het ge- hengel naar een reactie op het nieuwe museum dat onlangs met veertig werken van Willink in Noord Holland geopend is, vast in zoveel vastbeslotenheid. „Geen woord daarover." Archiefdoos Liever opent ze een archiefdoos. Daarin liggen enkele bijzondere uitgaven. Doos en boekjes wer den later door haar opnieuw gek aft. Zo omkleedde ze Willinks schatten met grote zorg. De doos in kwestie bevatten boekjes, in een zeer beperkte oplage door Du I I MAANDAG 17 MAART 1997 /\"J Den Haag (anp) - De Nederlandse schrijvers A.F.Th, van der Heijden, Elsbeth Etty en Joke van Leeuwen hebben in hun CI tegorie De Gouden Uil 1997 gewonnen. De jury van deze Né derlands/Vlaamse boekenprijs heeft dat zaterdag bekend®" maakt. wraak van de marmerwerker) Harrie Geelen (Jan en het gras) Bart Moeyaert (Mansoor) en Kar lijn Stoffels (Mosje en Reizele) Aan de Gouden Uil is een bed. van 40.000 gulden verbonden. Hi is de derde keer dat de prijzen zijn toegekend. De Gouden Uil is een initiatief van de Standaard Uitge verij, het Vlaamse blad Humo de BRTN. Van der Heijden was zaterdag we gens ziekte niet bij de bekend king van de winnaar. Hij liet teren in een verklaring weten "dl hij het prijzengeld zal invested in een nieuw boek over misdrijvt tegen kinderen. Dat doet hij in h( licht van (onder andere) de re-Dutroux. „In Nederland heeft men er na re cente gevallen van kinderdodin voor gekozen de pers zoveel moge lijk buiten de deur te houden; ij België beweert men nu al dat de waarheid omtrent de kindertragr dies nooit integraal aan het lid zal komen omdat allerlei hoi waardigheidsbekleders elkaar hand boven het beboterde hooi houden. Werk aan de winkel di voor de romanschrijver die er zij methoden van onthullen op ij houdt," aldus Van der Heijden. Van der Heijden krijgt de trofee in de categorie fictie voor De tande loze tijd, deel 3: het Hof van Barmhartigheid en Onder het pla veisel het moeras. De andere vier genomineerden in deze groep wa ren de Vlaming Hugo Claus (De Geruchten), Renate Dorrestein (Verborgen gebreken), J.J. Voskuil (Het Bureau I - meneer Berta - en Het Bureau II - vuile handen) en de dichter Benno Berhard voor zijn bundel De Schipbreukeling. In totaal kwamen 220 inzendin gen binnen. Elsbeth Etty viel in de prijzen met haar biografie Liefde is heel het leven niet. Henriëtte Roland Holst 1896-1952. Andere genomineer den in deze categorie waren Hans Goedkoop (Geluk. Het leven van Herman Heijermans), Barbara Smit (Heineken. Leven in de brouwerij), Reinout van der Heij den (De vloek van Oesovo) en Ge rard Mulder en Paul Koedijk (Lees die krant! Geschiedenis van het naoorlogse Parool). In de categorie Kinder- en Jeugd boeken won Joke van Leeuwen met Iep. Zij kreeg daarvoor on langs al de Woutertje Pieterse Prijs. Andere genomineerden wa ren Willy Van Dorselaer (De ngSTEM NEDERLAND 1 J700 J°urnaal ,05 (ZW) Mr Ed ,]2j ontbijt-TV 5)0 Journaal ,05 Get the Picture (herh) J33 ook dat nog (herh) Jij Vesuvius (herh) Ij oe late ochtend (tot 11.49! «08 Kookgek (herh) 0 Passie voor tuinen, (herh) -jo 'n Goeiedag met Jos Brink dagmagazine IjjO Cosby Show, comedy Ijj7 Alles kits, kindermagazini 0m 16.57 Bamboo Bears; Kinderen van de wereld; 17 en ik; 17.44 Video kits; 17.47 kits kwis U 5, Roseanne, comedy Hg Get the Picture, spelletje 1854 Ja, natuurlijk, film over de c kat in Spanje 1)23 Waku waku, spelletje 20.00 Journaal 3023 Netwerk, actualiteitenrubrii 2)57 U/eeroverzicht 2103 Opsporing verzocht 2157 De beesten, de baas, repo serie 2)26 Dokument: Weg van huis, mentaire 23,11 Cheers, comedy 23 3 6 Miniatuur (tot 23.41) Twee maal Sylvia Willink: „Ik ben niet alleen Carels weduwe, maar ook zijn dochter. FOTO RIANNE DENBALVERT Perron gemaakt. „Hele stoute boekjes soms," weet ze. „Eddy Du Perron was zijn grote vriend," zegt ze. „Ik heb me toen ik hier kwam wonen verdiept in alles wat hij bewaard had. Hij was er wel eens verbaasd over, dat het me allemaal zo interes seerde. Maar ik deed dat om me alles van hem eigen te maken." Na een telefoontje moét ze weg. Iemand wacht inmiddels al twin tig minuten op haar komst. Langs steile trappen gaan we omlaag. Hoe ging dat met hem, dat trap pen lopen?, roep ik de diepte in. „Tot twee maanden voor zijn dood ging hij nog gewoon naar boven." zegt ze. En inmiddels een halve trap verder: „Hij was slank en soepel, niet stram." Buiten lopen we samen op. „Ik moet hard hollen," zegt ze. We hollen nu samen door het spits- uurverkeer. Zij naar haar af spraak, ik naar de tram. Op de brug voor het Rijksmuseum kijk ik even naar opzij. Naast me rent een vrouw met wapperende blon de haren. Gekleed, dat wel. Maar zó zou ze ook geschilderd kunnen zijn in een perfect geschilderd verlaten Amsterdams straat beeld. Van Willink. Carel Willink 1900-1983, collectie Sylvia Quièl. Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem, di. t/m za. 10- 17, zo. 11-17 uur, toten met 13 april. Haarlem (anp) - Het schilderij Püatus toont Christus aan he volk van Maarten van Heemskerck (1498-1574) is na een tauratie die anderhalf jaar heeft geduurd, binnenkort weerl zien in het Frans Halsmuseum in Haarlem. Het museum is te vreden met het resultaat van de opknapbeurt van het kolossa drieluik dat als één van de topstukken van de collectie wor gezien. Een clubje deskundigen uit binnen- en buitenland heeft het doet oil der andere grondig gereinigd. Verder zijn oude vernislagen en oveif schilderingen verwijderd. Volgens het museum was vóór de restaur! tie nog maar weinig van het oorspronkelijke werk te zien. In de loo der eeuwen was het kunstwerk uitgebreid overgeschilderd. Deze in] grepen zijn zoveel mogelijk ongedaan gemaakt. NEDERLAND 2 09,30 Zig-zag: Biotopen (tot 09.50) 1)00 Huisje, boompje, beestje 10.20) 1Ü0 Fryslan Dwerstroch (tot 10.: Wat en waar is wiskunde 11.20) 11.30 Mijlpalen in de natuurwi schap: Biologie (tot 11.45) 12.30 Como dice (Spaans voor ners) 13.00 Studio Sport (herh) 15,00 Spreekuur. Thema: Politiek 15.55 PP: Uitzending WD 16.00 Journaal 16.07 Nationaal kennisdebat disc 1729 2Vandaag, actualiteiten me 17.30 en 18.00 Journaal; Sportjournaal en vanaf Hoofdpunten uit het nieuw volgd door het weer 18.59 Meer tuinplezier, magazine [19.29 Radar, consumentenrubriek 03 Het IJmeer, documentaire |20.33 Verrassend buitenland: Zeeland 121.16 Door weer en wind, documi re-serie over weerssituaties ter wereld [21.44 Rembrandtkade 10, documi re-serie 122.16 Het elfde uur, praatprogrami Ni 3.15 Studio NOS (tot 23.55) NEDERLAND 3 12.07 Journaal MiddagEditie, actueel mie Boston (rtr/anp) - De Da Vinei-expositie die ruim een jaar gele den in Rotterdam te zien was, heeft in de Verenigde Staten toj een debat over de authenticiteit van sommige tentoongesteld! werken geleid. De expositie over de Italiaanse schilder, weten schapper en uitvinder Leonardo da Vinei (1452-1619) issini' deze maand te bekijken in het Museum of Science in Boston.Dl expositie in de Rotterdamse Kunsthal, van november 1995 toj maart 1996, trok ruim 116.000 bezoekers. Kort na de opening besteedde de krant The Boston Globe op zijn voorpagina uitvoerig aandacht aan de twijfels van sommige des kundigen over de echtheid van sommige tekeningen en beelden. James Ackerman, emeritus hoog leraar kunstgeschiedenis aan de gerenommeerde universiteit van Harvard, stapte op als adviseur Door Jan Koesen Godfried Bomans' liefdesleven wordt woensdag geveild. Hij hield 22 jaar van een ander, maar bleef bij zijn vrouw, kind en huis. Het magi sche woord kwam nooit uit pen of strot. Al eerder lekten zijn verboden relaties uit. „Honderden meisjes zouden verliefd op mij kunnen wor den als ik het zou willen." En: „Ik kan het niet helpen dat ik van je houd en dat is mijn enige slecht heid." Godfried Bomans overleed in 1971 plot seling aan een hartaanval en het hele land weende. De populaire schrijver en spreker veroverde ook stormenderhand radio en tv. Ondertussen bleef echte li teraire erkenning uit, waaronder Bo mans zeer gebukt ging. De uiterlijk schuchtere, jongensachtige, verlegen en onhandige auteur was in de liefde alles behalve terughoudend. Zijn brieven aan zijn minnares Maria Gude, die tekenares was onder de schuilnaam Pluvier, worden woensdag geveild. De 250 brieven plus originele envelop aan zijn minnares Maria Gude, moeten veel geld opbrengen. Enkele brieven van Bomans zijn ondertussen al Godfried Bomans verkocht. Op dun papier, dikwijls niet meer dan een velletje met fijn, steil handschrift in vergeelde inkt. Voor 300 tot 500 gulden. Veilinghuis Van Gendt Book Auctions bv in Amsterdam heeft bij monde van directeur H.Tijenk veel fiducie in de handel. De koper van het onuitgegeven en voor intieme consumptie bedoelde proza moet wel bedenken dat er juridi sche maren zijn die te maken hebben met het auteursrecht en dat enige kies heid wel gewenst is. Die kiesheid kan Maria Gude niet meer opbrengen. Twintig jaar geleden zag ze in dat het toch nooit echt iets met Godfried zou worden. Ze huwde een ander en kwam onlangs op de economische gedachte hun correspondentie in de verkoop te gooien. Een middenklasauto kan ze roy aal aan de veiling overhouden. Godfried Bomans kreeg veel brieven van fans. Die accepteerde hij als zijn van God gegeven recht. Maar een brief je trof hem, dat van Maria Gude uit de Belgischestraat 63 te Zaandam. En hij schreef zijn eerste brief, nog keurig ge richt aan Mejuffrouw met de aanspre king U. Dat werd later anders. („Dat ik in je zachte armen lag, dicht tegen je mooie vrouwenborsten"). Hij schreef haar vanuit de hele wereld. Over zijn werk, zijn gebrek aan erkenning, zijn onzekerheid, het geloof, maar ook over praktische kwesties. Zo wilde hij Maria helpen met haar beroep als tekenares. Bomans' huwelijk met Gertrud Maria Verscheure (Pietsie) die hij tijdens zijn studie in Nijmegen (wijsbegeerte en psychologie; hij woonde in de Pater Brugmanstraat) had leren kermen, wordt als 'bevroren, kattig en lelijk' om schreven. En Maria sist jaren later in de NRC: „Pietsie? Ik haat haar. Ik kan 'r wel verscheuren. De arrogantie! Ik heb haar nooit ontmoet. Toevallig heb ik haar ooit eens kunnen observeren. Zij hield van hem en ik ook toevallig. Als hij een hekel aan haar had gehad, dan was het anders verlopen. Dan was ik in staat geweest een bom op haar huis te gooien. Dat wil je dan. Maar ik deed niets, eigenlijk was ik de schuldige." Passie dus royaal aanwezig. Maar God fried beperkte zich als geboren versier der nooit tot éen minnares. Maria weer: „De helft van die vrouwen lag klau wend in het gras voor zijn deur." Daar stond tegenover dat Bomans onveran derd charmant kon zijn en attent. En natuurlijk was hij Bomans: onnavolg baar. Als hij zijn keel schraapte, lag het volk al in een deuk. Een intellectueel die humor produceerde voor grote en kleine hersenen. In een brief aan Maria rept hij van een Dickens-lezing. Een vrouw uit zijn ge hoor komt op hem af en vraagt hoe het tegenwoordig met meneer Dickens gaat. Hij beklaagt zich over de roomse cen suur van de toen zeer katholieke Volks krant waar hij wel tegen de rooien te keer mag gaan, maar niet tegen kardi naal Alfrink. En hij kan geen uitnodi ging afslaan, hij laat zich, door ijdelheid gedreven, overal voor strikken. Dan treurt hij in een brief over zijn schrij- Maria Gude versblokkade. De enige literaire lof die hem deelachtig is geworden geldt zijn jeugdwerken Erik en Pieter Bas. Gerard Reve sabelt hem neer. „Geslachtloze schrijfsels... van de hoofdletter aan het begin tot en met de punt aan het einde gelogen. Bij zoveel activiteit ook nog die kop roosvrij houden, dat lijkt mij een opgave." Bomans wil en eist aandacht. En hij zwabbert als de ware overspelige tussen plicht en gevoelens. In een brief aan Maria zegt hij dat hij ontzettend veel van haar houdt, maar kennelijk niet voldoende. „Anders zou ik vrouw, huis en vrienden voor jou verlaten hebben." En dan: „Ik weet eigenlijk niet goed wat eerlijkheid is. De voorbeelden die ik zie, vind ik nogal saai." Hij schreef haar omdat ze in Zaandam woonde, 'zowat de enige plaats in Ne derland waar ik nooit een lezing heb ge houden.' Als hun liefde begint is hij 34 en zij 22. „Ik dacht - zegt Maria - dat hij een oude man was, maar hij was bloed- jong." En Godfried voelt zijn dood na deren. „Ik wou dat je kon doodgaan zonder te sterven." Als Maria telefoon krijgt, houdt de correspondentie op, maar niet de brievenstroom. Voor wie de tocht woensdag naar Am sterdam wil maken, dit is er te koop: Handgeschreven brieven aan Maria, dikwijls met de originele enveloppen, alle gesigneerd, opdrachtexemplaren en curiosa van de auteur. Correspondentie over de liefde, het werken voor Elsevier en De Volkskrant, Pa Pinkelman, zijn verblijf als journalist in Italië, zijn op treden als Sinterklaas in Rome, zijn ve le reizen over de gehele wereld, ansicht kaarten, nevenactiviteiten, de hokjes geest in Nederland alsmede illustraties en foto's. De nummers worden eerst apart, en vervolgens tezamen geveild. uit ongenoegen met het b van de museumdirectie om mige werken ten toon te st „Ik zag dat er veel kunstwerk! bij waren die in de literatuur on Leonardo nooit zijn genoemd verdienden het niet hier te wordf getoond", zegt Ackerman. Een omstreden tekening is Lieve Vrouw van de Rotsen, uit een particuliere collectie a.j komstig is. Het origineel hangt' het Parijse Louvre en een tof in de National Galiery in L Volgens Ackerman is het onwaarschijnlijk dat Da Vinei ze tekening driemaal heeft maakt en moet het tentoongf de werk een kopie zijn. serman, emeritus hoogi kunstgeschiedenis in Philad' hia, zet vragen bij de tweebeek in de expositie. Hoewel Leor" enkele beelden maakte, is er® van overgebleven", zegt hij Het museum erkent overige® aan de authenticiteit wordt twijfeld. Op een tekstbord er de beelden meldt het datnie® er zeker van kan zijn dat de den werkelijk door Da Vinei gemaakt, maar het meent da'1' erop wijst dat dat wel het ge' Directeur David Ellis van hetc^ seum in Boston zegt dat he' bedoeling was de ideeën va® Vinei te presenteren en echtheid van zijn werken '®1 cussie te stellen. „Wij rijn! kunstmuseum. Wij pn0^'* ideeën en de breedte en het denken weer te geven va®1 man die echt buitengewoon®1 aldus Ellis. De tentoonstelling is beha®'; Nederland ook in Zweden en Oostenrijk te s* weest. Na Boston Singapore. BELGIË FRANS 1 j12.50 Nieuws 13.15 Du bout des jmagazine 13.40 Highway to Heaven, 14.30 Grand document: Images ir Pies-La guerre du Vietnam. Deel 15.25 La chanson du siècle (h) 16.35 L Wstère, serie 17.35 The Fall Guy, laadserie 18.30 Régions soir 18.50 C V table, magazine 19.10 Le quoti Jbes sports 19.30 Nieuws 20.10 L'écra f°in: Mélanie, Franse tv-film van En fuel Finkiel 21.45 L'écran témoin: Le gat, discussie n.a.v. de hiervoor uitge pen film 23.05 Nieuws 23.30 Javas, jaanstips (tot 23.45) BELGIË FRANS 2 Kl5 lei Bla bla 17.10 Highway to ft serie 18.00 ici Bla bla 19.00 Du ps ailes, magazine 19.30 Nieuws 2 Jetran témoin: Mélanie, Franse tv |in Emmanuel Finkiel 21.40 Onbel J55 Nieuws 22.20 Javas, uitgaan r'J Ees Schubertiades. Werken T rt: Mélodie hongroise, uitgevi P Alan Weiss, piano 22.35 Carte: [able 22.45 L'hebdo (h) 23.15 La pe Maliste (tot 23.45) MO Morgenmagazin 09.00 Tagessi ML Mona Lisa 09.45 Osteopoi [ymnastik 10.00 Tagesschau 10.03 V\ Rgel 10.45 Recht in Deutschland 1f Pgesschau 11.04 Verstehen Sie Spass Press«ichau 13.00 Tagessi L M'Ltagsmagazin 13.45 Plusmi s' economisch magazine 14.00 L u. '4.03 Wunder der Erde: „®e Bar.in Eisund Schnee (h) 14.45 l5nn t ner Gansemutter, vertellin Tagesschau 15.03 Wunsch «-DO Tagesschau 16.03 -.talkshow 17.00 Tagesschau 17.15 -ja9a2ine 17-55 Verbotene Li L ,!8,25 Marienhof, serie 18.55 Ge pn Wind serie 70.00 Tagesschau 2( l jrder Erde 21.00 Report 21.4C ten ,!rJpfarrer. serie 22.30 Tages larhtn, Tatort, politieserie O1 L' ^amn 00.45 Richard Brooks/ L Wl1 "ons-cyclus: Sweet Bird fth. speelfilm 1 13-45 Gesundl iFahrtlByton-FünfFreundeaufc '•35 it/iL j'32 Tdeos Geburtstagsi V" r ieunH mifeumagazine Dur^i,H 15.00 Logo, jeugdjoun SelJKn:aMh)h15-35°alli 'diama Heute 16.05 Telel OoS2?, 16'10 Vorsicht' F far Alte mej Abendmagazin 1Ï is.00 h»,T ,aadserie 1845 Leute Hc BS? 19,25 WIS°, sociaal-ecc F rnagazine 20.15 Alte Liebe,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10