Ll DE STEM Reinst van Heineken in 96 gedaald fc=- Partners Volker en Kondor doen het goed Van Melle blijvertje op de parallelmarkt Afstoten Fokker Services doet Stork pijn Akzo Nobel tegen collectief karakter 36-urige werkweek e Verwo I :es )0.000.-) Omzet stijgt 20 procent Samenwerking VLM en Sabena in Antwerpen economie KORT tl x 52 p^SY STEMS ig op HBO-niveau met een ing in bovengenoemde in. Vooral ervaring met het regelen van internationaal ervaring metadministra- imatiseerde systemen (bij RACLE) is van groot belang, 'erwachten wij van jou nggevende en contactuele ipen en een behoorlijke [tief. Een goede beheersing iels is een must. ling op MBO- of HBO-niveau prkeur storage control erva- Ibt met warehouse manage- emen gewerkt en hebt ruime Itieve ervaring (bij voorkeur I Je kunt zeer systematisch purig werken. Ook kun je heel werken en toon je veel Bezien het contact met onze fise klant is een goede 3 van het Engels een must. i/oor initiatief. Caliber is pn. Daarnaast bieden wij een indien je aan de eisen titae binnen 10 dagen na iHuman Resources Officer, Ikun je ook telefonisch contact Inen. Het bedrijf produceert Thagel en een groot aantal Vate label" producent voor een kostenbewuste kwaliteit Delicia biedt: Een belangrijke sleutelfunc tie in een groeiende onder neming die goede produc ten en methodieken verder wil uitbouwen om in te spe len op ontwikkelingen in de markt. Een baan in een zeer gezond bedrijf. Secundaire arbeidsvoorwaar den die u aan zullen spre ken. 9 ijn lun sollicitatie met curriculum etaresse Economie 111 11 ZATERDAG 15 MAART 1997 verdam - De fusiepartners ga Stevin en Kondor Wes- y-bouwen hun gezamenlijke jjerneming op groeiende re- laten. Volker Stevin pre- iiteerde gisteren een over ijg met 25 procent gestegen jjoffinst van 73 miljoen Kondor Wessels zit ijverwege zijn (gebroken) )tkjaar 1996/'97 met 15,4 jljoen gulden ruim 18 pro- gthoger dan een jaar eerder, jfle aannemers zijn ieder voor b optimistisch over de nabije jlomst. Volker Stevin ver- gcht voor 1997 weer een hoger jjtaat. Kondor Wessels heeft nuistverwachting voor het ge- hele boekjaar opgetrokken van een duidelijke (tussen 7 en 12 procent) naar een belangrijke stijging (tussen 12 en 20 procent). Volker Stevin slaagde er vorig jaar in de marges aanzienlijk te verbeteren met een gemiddelde brutomarge van 3,3 procent tegen 2,8 procent in 1995. De stijging is het gevolg van een toename van werken met een hoger rende ment, met name in de woning bouw waar de omzet met 29 pro cent steeg. Aan de andere kant raakte Volker Stevin vorig jaar slechter renderende activiteiten kwijt als een belang in het mi lieubedrijf Ecotechniek en een Friese mastenfabriek. Het afsto ten van die bedrijven leidde ertoe dat de productie-omzet per saldo maar 3,5 procent hoger uitkwam op bijna 2,9 miljard gulden. België Met 84 procent van de omzet be haald in eigen land profiteerde Volker Stevin vooral van 'de goe de economische omstandigheden in ons land', zo zei topman ir. A. van Baardewijk gisteren in Rot terdam in een toelichting op de cijfers. Minder goed verging het Volker Stevin in België (verlies in een land waar de overheid zeer terughoudend is in het verstrek ken van opdrachten) en Enge land, waar verlies werd geleden op een aantal teleurstellend ver lopen leidingwerkprojecten. In beide landen heeft de onderne ming de organisatie aangepast, zoals ook in Nederland bij zwak kere activiteiten is gereorgani seerd. Ruim 100 arbeidsplaatsen gingen verloren bij bedrijven in leidingwerken en verkeerstech niek. Een efficiency-maatregel voerde de onderneming door in Limburg, waar Laeven een doch terbedrijf is geworden van de Bouwbedrijven Jongen. Samen werking in ontwikkeling en werkvoorbereiding moet hier winst opleveren. Orderportefeuille De met 10 procent toegenomen orderportefeuille (ruim 2 miljard gulden) geeft Volker Stevin het vertrouwen dat het resultaat dit jaar opnieuw zal stijgen. Het be drijf heeft dan nog geen rekening gehouden met de nog te effectue ren aankoop van een deel (onder houd en storing) van de spoor- bouwactiviteiten van NS. Als de transactie doorgaat, krijgt Volker er 350 miljoen gulden omzet en 1.400 werknemers bij. Kondor Wessels haalde zijn winstgroei van ruim 18 procent uit een op eigen kracht gereali seerde stijging van de omzet met bijna 17 procent van 539 miljoen naar 629 miljoen gulden. De or derportefeuille bedraagt momen teel 1,7 miljard gulden. Ook het Rijssense concern profiteert van de goede markt voor woning bouw in Nederland en Duitsland, waar de vraag van de koopkrach tige toplaag van de bevolking goed blijft. Amsterdam/Breda (anp) - De parallelmarkt, die door de Am sterdamse effectenbeurs gedoemd is te verdwijnen, kan het be staan nog vele jaren rekken. De reden is de Bredase zoetwaren- fabrikant Van Melle, die niet van zins is de door de beurs ver foeide niet-royeerbare certificaten, een soort winstdelende obligaties, op te geven en naar de gewone aandelenmarkt te gaan. lusterdam (anp) - De nettowinst van Heineken is gedaald van 84 miljoen gulden in 1995 tot 655 miljoen gulden vorig jaar. üeomzet daarentegen is met 20 procent gestegen tot 12,2 mil- id gulden. )ii heeft de bierbrouwer giste- n bekendgemaakt. Heineken wacht dat de winst dit jaar «gaat stijgen, al kan het con- log niet zeggen in welke .sr onze verslaggever litwerpen - De Vlaamse luchtvaart Maatschappij teemt de lijn Antwerpen-Lon- (tn over van Sabena. De ge- Milijk in een felle concur- lentiestrijd verwikkelde maat- pijen hebben maanden- intensief onderhandeld «rde overeenkomst. Sabena vloog van Antwerpen op Won Heathrow, maar verloor rigeld op deze operatie. De na- Wie luchtvaartschappij moet Ween drastische sanering pro- ran om het gigantische verlies «bijna vijfhonderd miljoen gul- dit jaar weg te werken. Het ®j4en in verliesgevende verbin- %n past in dat beleid. private VLM, operator van lokkers 50, zal haar service op Won City opvoeren van vier aar vijf vluchten per dag. Sabena Wpt de helft van de stoelen bij ül. De vluchten krijgen zowel ®VLM- als een Sabena-code. tt en Sabena onderzoeken of !i gezamenlijk nieuwe routes r«f Antwerpen kunnen ontwik- «k ®(ame is net als Rotterdam een Wlaire luchthaven in Zuid- 'S-Nederland. Deurne en Rot- 'Wra liggen nabij, de incheck en zijn kort en het parkeren is Ms (Antwerpen) dan wel goed- (Botterdam.) VLM hoopt ook «profiteren van het stopzetten '®de dienst Eindhoven-Londen utydoor Denim Air. mate. De omzetstijging wordt voor 15 procent toegeschreven aan recent geconsolideerde be drijven, zoals Fischer en Groupe Saint-Arnould uit Frankrijk, Birra Moretti uit Italië, Zlaty Ba- zant uit Slowakije en een aantal drankenhandels. Ook gunstiger valutakoersen speelden een rol. De hogere omzet is slechts in be perkte mate te danken aan hoge re verkoopprijzen. Het bedrijfsresultaat is ondanks de lagere nettowinst juist 0,6 procent hoger uitgekomen op 1,01 miljard gulden. Het concern profiteerde van de gestegen bui tenlandse valuta en van acquisi ties. De solvabiliteit van Heine ken is gedaald van 52,7 procent naar 46,2 procent. In reactie op de jaarcijfers steeg het aandeel op de Amsterdamse effectenbeurs fors, met 5,50 op 335,00. De rest van de beurs was gisterochtend juist in mi neur. Heineken stelt voor hetzelfde di vidend uit te keren als vorig jaar: 3,50. Vorig jaar september is al een interim-dividend van 1,50 uitgekeerd. De bierbrouwer gaat in de con currentiestrijd op de internatio nale biermarkt meer aandacht geven aan zijn merk Amstel. „Ons Heineken-merk, blijft kroonjuweel en ziel van de on derneming. Maar Amstel is ook een prachtig merk. De mogelijk heden daarvan zijn nog niet vol ledig benut", aldus bestuurs voorzitter K. Vuursteen gisteren bij de presentatie van de jaarcij fers. Het Amstel-offensief strekt zich in tot alle hoeken van de wereld. In de Verenigde Staten, waar Heineken met behoorlijk succes Amstel Light verkoopt, komen aan de oostkust nog voor de zo mer Amstel 1870 en Amstel Gold op de markt onder begeleiding van een krachtige reclamecam pagne. In dat geval kan de effectenbeurs de noteringsovereenkomst, die voor onbepaalde tijd is gesloten, niet beëindigen. Van Melle wenst een zware bescherming tegen een overval. „Wij zullen nooit te koop zijn", zo klinkt het gedecideerd in Breda. Van Melle (2.700 medewerkers, omzet 808 miljoen gulden) houdt in het gisteren verschenen jaar verslag over 1996 een vurig plei dooi voor onafhankelijkheid. Volgens een woordvoerder blijkt steeds weer dat die zelfstandig heid het bedrijf een betere positie verschaft bij handelspartners. Omdat het zeer rendabele Van Melle 'een zeer begerenswaardige partner' is de markt is, kloppen er regelmatig belangstellenden aan de deur. Van Melle wil echter onder geen beding overgenomen worden. En voor onafhankelijk heid staan de huidige beveiligin gen borg: als de een niet werkt, dan de ander wel. Bovendien brengt het rust in de tent, aldus de woordvoerder. Naast de certificaten kent Van Melle nog de mogelijkheid van uitgifte van preferente aandelen. Daarenboven verschaffen aande lenpakketten in vaste handen ex tra zekerheid, maar die is nooit absoluut. De als strategische partner omschreven Italiaanse Perfetti heeft een pakket van 38 procent en er is nog een pakket van 20 procent in Amerikaanse handen. De familie heeft ook nog een deel van de aandelen in han den. Op de parallelmarkt staan naast Van Melle nog niet-volgestorte aandelen Wereldhave genoteerd, alsmede stukken van het kwak kelende hightech-bedrijfje Sat- com. Deze twee fondsen vormen op den duur geen probleem bij het opheffen van de markt. Bij Wereldhave tilt men niet zwaar aan de notering op de parallel markt. Van Melle lijkt een blij vertje. De parallelmarkt is ooit opge richt als beurs voor veelbeloven de kleinere bedrijven, een soort voorportaal voor de gewone beurs. Deze markt heeft echter nooit aan de verwachtingen vol daan. Dit voorjaar komt de Am sterdamse beurs met een soortge lijke, nieuwe handelsmogelijk heid: de Nieuwe Markt van de Amsterdam Exchanges. Hal van Fokker Services in Woensdrecht. Van onze verslaggever Woensdrecht - Fokker Servi ces in Woensdrecht is de parel aan de kroon van Fokker Aviation, dat Stork in juni vo rig jaar voor 300 miljoen over nam uit de Fokker-boedel. En hu moet Stork haar jonge dochter weer afstaan. De be leggers zijn daar niet vrolijk over. Donderdag kreeg het aandeel Stork al een tik van 3,50, gisteren volgde een tweede optater van 2 waar door de koers op 81 terecht kwam. „We zijn niet licht omgegaan met onze verantwoordelijkheid voor Fokker Services," zegt prof. dr. Aart Veenman, lid van de Raad van Bestuur van Stork. „Pas toen bleek dat de Staat der Nederlan den bereid was om zelf risico dragend partner te worden, wil den we hierover praten." Fokker Services, voorheen voluit Fokker Aircraft Services gehe ten, was een van de weinige on derdelen van het oude Fokker dat jaarlijks winst maakte. Niet spectaculair, maar zwarte cijfers waren zeldzaam in het concern, dat volgens oud-topman Erik- Jan Nederkoorn vanaf de jaren tachtig nooit meer echte winst had geboekt. De toekomst lacht Fokker Servi ces bovendien tegemoet. Het be drijf heeft ambitieuze plannen om door regionale vestigingen in de grote vliegtuigmarkten dicht bij de klanten te zitten en zo nieuw werk binnen te halen. Het bedrijf was al in Jakarta aanwe zig en heeft de positie in de Indo nesische onderhoudsmarkt ver sterkt door een samenwerking met de regionale luchtvaartmaat schappij Merpati. Indonesië heeft een omvangrijke Fokker-vloot. Onlangs kocht Fokker Services een bedrijf in Singapore om van uit de stadsstaat andere landen in de regio Zuidoost-Azië te bewer ken. De verwachtingen zijn hoog gespannen: binnen drie jaar moet in Singapore honderd miljoen gulden worden omgezet. In Atlanta zette Services een ei gen bedrijf op met luchtvaartgi gant American Airlines als grote klant. Fokker Services sloot een contract voor vijf jaar, in welke tijd het bedrijf de AA-vloot van 75 Fokkers 100 moderniseert en volledig onderhoudt. Ondertussen werkt Woensdrecht aan een plan om de vloot van ver ouderde Fokkers 28 geheel aan te passen aan de milieu-, geluids- en passagierseisen van deze tijd. In de komende weken moet dui delijk worden of er voldoende klanten zijn die belangstelling hebben. Fokker Services mikt op een modernisering van 120 van de 200 nog vliegende Fellow ships, waarmee 250 mensen vijf jaar lang aan de slag kunnen. Zo'n bedrijf wilde Stork dus niet graag uit handen geven. Fokker- redder-in-spe André Deleye en het management van het Maleisi sche concern Khazanah menen echter dat een nieuw Fokker al leen goed in de markt kan wor den gezet als het een volwaardige service-afdeling heeft. „Fokker Services speelde daarom een be langrijke rol in de onderhande lingen," zegt Stork-topman FOTO GERRIT DE HEUS Veenman. Het oponthoud dat de laatste weken in de onderhande lingen optrad, had voor een flink deel met de positie van Fokker Services te maken. De Staat heeft zware druk uitge oefend om Stork toch om te krij gen. Daarbij zou zijn gedreigd dat Fokker Aviation ook niet op gulle steun hoefde te rekenen voor haar deelname in Airbus projecten als de A3XX. Stork is namelijk aangewezen om NIVR- gelden om de hoge ontwikke lingskosten te financieren. Stork heeft daarom naar garan ties gezocht voor de continuïteit. Het was een essentieel punt dat Stork samen met de Staat de meerderheid in Fokker 2 krijgt. Daardoor houdt Stork controle over wat er met haar geliefde dochter gebeurt. Fokker Services zal niet integreren met de her- startende vliegtuigbouwer. „Er komt een holding waaronder twee bedrijven hangen, de vlieg tuigbouw en services. Mocht het dan onverhoopt misgaan, kan Fokker Services rechtstreeks te rug naar Stork," zegt Veenman. V-V-" """b1" -J -«yooor Denim Air. pagne. derdelen van het oude Fokker dat gen bedrijf op met luchtvaartgi- lingen," zegt Stork-topman rug naar Stork," zegt Veen ''nonze redactie economie een dat de kortere werkweek per 1 juli 1997 zou totaal minder uren. Ook vreest hij scheve ogen 'verstandig'. „Er waren te veel knelpunten, Benzine en diesel maandag duurder Rotterdam - De prijzen van benzine en diesel gaan maandag om hoog. Benzine wordt een cent per liter duurder. De literprijs van dieselolie stijgt met 1,4 cent. Door de prijswijziging gaat ongelo de benzine f 2,06 per liter kosten. De prijs van ongelode super- benzine gaat naar f 2,11 en superbenzine met loodvervanger gaat f 2,18 kosten. De literprijs van diesel komt door de prijsverhoging op 145,8 cent per liter. PTT verlaagt tarieven 'buzzer' Den Haag - PTT Telecom heeft de tarieven voor zijn 'buzzer', de kleurige semafoon voor jongeren, met gemiddeld 35 procent ver laagd. Sinds gisteren kost een oproep een gulden, ongeacht het tijdstip. Tot nu toe betaalde de klant 1,95 tussen tijdens kan tooruren en 's avonds en in het weekeinde drie kwartjes. Hogere winst voor Wolters Kluwer Amsterdam - Wolters Kluwer heeft in 1996 de nettowinst zien stijgen van 452 miljoen tot 479 miljoen. Een jaar geleden hield het uitgeversconcern nog rekening met een nulgroei, maar in augustus zag de situatie er al beter uit. De laatste maanden van 1996 blijken boven verwachting goed te zijn verlopen. De omzet ging vorig jaar van 2.944 miljoen gulden naar 4.315 miljoen gul den. De winst per aandeel steeg iri 1996 van 6,70 naar 7,03. Meer aardappels verkocht vanwege kou Den Haag - De aardappelman heeft in 1996 goede zaken gedaan door het koude periodes aan het begin en het einde van het jaar. De Nederlander heeft vorig jaar twee procent meer aardappelen gekocht dan in 1995. De Nederlander at vorig jarig gemiddeld ongeveer 86 kilo aardappelen; 53 kilo vers en 33 kilo in de vorm van bewerkte producten als frites, chips en puree. Supermarktproef op NS-stations Utrecht - Na de benzinestations krijgen ook de NS-stations een supermarkt. De supermarktketen A&P gaat in eerste instantie op drie stations een winkel openen. Om welke stations het gaat, wil len NS noch A&P zeggen. Het gaat om stations in grotere steden. De proef geldt voor een jaar. KLM bestelt vier Boeings 737 Den Haag - KLM heeft bij de Amerikaanse vliegtuigfabriek Boeing een order geplaatst voor vier Boeing 737-800 vliegtuigen. De toestellen zullen in de zomer van 1999 afgeleverd worden. Met de order is een bedrag van ongeveer 360 miljoen gulden gemoeid. Van onze redactie economie wihem - Akzo Nobel heeft de kiem gelegd voor een conflict met de industriebonden over een 36-urige werkweek. Het chemie concern voelt niets voor een collectieve in voering van de 36 uur. Het chemieconcern ft'l dat de 14.000 van de 18.000 werknemers Nederland die het aangaat individueel lezen voor meer vrije tijd of meer loon. opstelling wordt toegejuicht door de vereni- s™g van hoger personeel, maar bij FNV en CNV men hierin woordbreuk. 17een vrijwillige werkweekverkorting gaat Ak- Nobel vanaf 24 maart praten met de vakbon- n' Inzet van het overleg is de vraag of de Se ll6 werkweek - zoals bij cao-overleg in 1995 af - I sproken - per 1 juli moet worden ingevoerd, ^stargroep kwam begin februari tot de con- 'o dat aan de hoofdvoorwaarden voor invoe- „1Was voldaan: bedrijfsvoering en werkgele ed voeren er wel bij. gcns de industriebonden is daarmee de weg i voor de korte werkweek. Maar R. de Leij, di- voeltUr arbeidszaken bij Akzo Nobel Nederland, ter m®ts vo°r een 'dwingend opleggen' van kor- hii m n' vee^ werknemers zullen het, denkt plicht' ^em eens zÜn' "ïk vréés dat een ver' ivert 36~urige werkweek niet g Ahzr ^r' Weet we' ze^er'" e 36-urige werkweek niet goed valt op de lil Nobel en vakbonden kwamen in 1995 over een dat de kortere werkweek per 1 juli 1997 zou worden ingevoerd op voorwaarde dat de werkge legenheid ermee gediend zou zijn. De gemiddeld kortere werkweek zou hand in hand gaan met flexibilisering van de werktijden. Het chemiecon cern zou daardoor bijvoorbeeld seizoenspieken beter kunnen opvangen. Volgens afspraak is geruime tijd geëxperimen teerd met korter en flexibel werken. De uitkom sten waren overwegend positief. Volgens De Leij zijn ze echter niet representatief voor het hele concern. Omdat de experimenten op basis van vrijwilligheid werden gehouden stonden de deel nemers meer dan gemiddeld positief tegenover korter werken. De Leij stelt genoeg signalen te hebben dat tal van andere medewerkers niet zitten te wachten op korter werken - en iets minder verdienen. Daarnaast plaatst hij vraagtekens bij de ver meende winst voor de bedrijfsvoering en de werk gelegenheid. Bij de experimenten ging in 80 pro cent van de gevallen de bedrijfsvoering erop vooruit. De Leij kijkt met nadruk naar die andere 20 procent dat de bedrijfsvoering niet verbeterde. „Ik zeg dat dat percentage zal oplopen." Wat de winst voor de werkgelegenheid betreft, heeft de directeur arbeidszaken zijn twijfels. Bij de evaluatie van de experimenten is geschat dat 40 tot 60 procent van de vrijvallende uren is her bezet. De Leij vreest evenwel dat de 36-uur leidt tot meer mensen aan het werk maar wel voor in totaal minder uren. Ook vreest hij scheve ogen binnen het bedrijf doordat bijvoorbeeld de een te gen zijn zin wordt gedwongen minder te werken terwijl de ander wel wil maar niet mag. En me nigeen heeft liever meer geld dan erxtra vrije tijd, aldus De Leij. Akzo Nobel wil daarom onderhandelen over een loonsverhoging per 1 juli. Wie kiest voor gemid deld 36 uur krijgt die verhoging niet. Overwerk wil het chemieconcern uitbetalen in vrije tijd. Daarbij geldt dat voor een uur overwerk een uur plus een toeslag wordt vergoed. Andersom wil De Leij dat als het werk een keer een uur sneller dan normaal is gedaan de werknemer geen volledig uur hoeft in te leveren. In zijn afwijzing van een collectieve maatregel verwijst De Leij naar de verkorting van de werk week van 40 naar 38 uur. Omdat dit in de praktijk niet altijd bleek te werken - mensen kregen hun werk niet af - werd daar later een mouw aan ge past door de verkoop van vrije dagen mogelijk te maken. Buitenland De Leij krijgt met zijn opstelling een warm ont haal van bestuurder Wim ter Welle van VHP Ak zo, de bond van hoger personeel. In deze groep bestond veel verzet omdat men juist daar voorzag dat korter werken niet was te rijmen met de hoe veelheid werk. Ter Welle noemt de opstelling van Akzo Nobel 'verstandig'. „Er waren te veel knelpunten, bij voorbeeld bij leidinggevenden die grote proble men hadden met de inroostering. Maar ook heb je het over werkdruk of kleine afdelingen waar kor ter werken weinig of geen extra banen oplevert." Ter Welle oppert dat het verdergaand maatwerk waar Akzo Nobel voor kiest 'uiteindelijk een be ter resultaat zal opleveren dan wanneer je het dwingend oplegt'. De industriebonden van FNV en CNV zijn echter onaangenaam verrast. Bij de FNV wijst woord voerder Martin Siecker erop dat aan de voor waarden voor invoering is voldaan en dat de uit komsten van de experimenten door een stuur groep zijn onderschreven en daarmee ook door Akzo Nobel zijn erkend. Volgens De Leij heeft hij zich als voorzitter van die stuurgroep echter al leen uitgesproken over de experimenten en niet over invoering binnen alle Nederlandse dochters. Siecker houdt vast aan een collectieve invoering. „Hoe minder mensen voor die kortere werkweek kiezen, des te minder effect is er op de werkgele genheid. Bij CNV Chemie en Energie meent men dat Akzo Nobel door te kiezen voor een loonsver hoging de continuïteit van bedrijfsonderdelen on der druk zet. Daarbij wordt gewezen op het feit dat activiteiten (als in Ede) vanwege de loonkos ten naar het buitenland worden overgeheveld. Akzo Nobel-fabriek FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7