Ll
DE STEM
Reinst van
Heineken in
96 gedaald
fc=-
Partners Volker en Kondor doen het goed
Van Melle blijvertje
op de parallelmarkt
Afstoten Fokker Services doet Stork pijn
Akzo Nobel tegen collectief karakter 36-urige werkweek
e Verwo
I
:es
)0.000.-)
Omzet stijgt 20 procent
Samenwerking
VLM en Sabena
in Antwerpen
economie KORT
tl x 52
p^SY STEMS
ig op HBO-niveau met een
ing in bovengenoemde
in. Vooral ervaring met het
regelen van internationaal
ervaring metadministra-
imatiseerde systemen (bij
RACLE) is van groot belang,
'erwachten wij van jou
nggevende en contactuele
ipen en een behoorlijke
[tief. Een goede beheersing
iels is een must.
ling op MBO- of HBO-niveau
prkeur storage control erva-
Ibt met warehouse manage-
emen gewerkt en hebt ruime
Itieve ervaring (bij voorkeur
I Je kunt zeer systematisch
purig werken. Ook kun je heel
werken en toon je veel
Bezien het contact met onze
fise klant is een goede
3 van het Engels een must.
i/oor initiatief. Caliber is
pn. Daarnaast bieden wij een
indien je aan de eisen
titae binnen 10 dagen na
iHuman Resources Officer,
Ikun je ook telefonisch contact
Inen. Het bedrijf produceert
Thagel en een groot aantal
Vate label" producent voor
een kostenbewuste
kwaliteit
Delicia biedt:
Een belangrijke sleutelfunc
tie in een groeiende onder
neming die goede produc
ten en methodieken verder
wil uitbouwen om in te spe
len op ontwikkelingen in de
markt.
Een baan in een zeer gezond
bedrijf.
Secundaire arbeidsvoorwaar
den die u aan zullen spre
ken.
9
ijn
lun sollicitatie met curriculum
etaresse
Economie
111 11
ZATERDAG 15 MAART 1997
verdam - De fusiepartners
ga Stevin en Kondor Wes-
y-bouwen hun gezamenlijke
jjerneming op groeiende re-
laten. Volker Stevin pre-
iiteerde gisteren een over
ijg met 25 procent gestegen
jjoffinst van 73 miljoen
Kondor Wessels zit
ijverwege zijn (gebroken)
)tkjaar 1996/'97 met 15,4
jljoen gulden ruim 18 pro-
gthoger dan een jaar eerder,
jfle aannemers zijn ieder voor
b optimistisch over de nabije
jlomst. Volker Stevin ver-
gcht voor 1997 weer een hoger
jjtaat. Kondor Wessels heeft
nuistverwachting voor het ge-
hele boekjaar opgetrokken van
een duidelijke (tussen 7 en 12
procent) naar een belangrijke
stijging (tussen 12 en 20 procent).
Volker Stevin slaagde er vorig
jaar in de marges aanzienlijk te
verbeteren met een gemiddelde
brutomarge van 3,3 procent tegen
2,8 procent in 1995. De stijging is
het gevolg van een toename van
werken met een hoger rende
ment, met name in de woning
bouw waar de omzet met 29 pro
cent steeg. Aan de andere kant
raakte Volker Stevin vorig jaar
slechter renderende activiteiten
kwijt als een belang in het mi
lieubedrijf Ecotechniek en een
Friese mastenfabriek. Het afsto
ten van die bedrijven leidde ertoe
dat de productie-omzet per saldo
maar 3,5 procent hoger uitkwam
op bijna 2,9 miljard gulden.
België
Met 84 procent van de omzet be
haald in eigen land profiteerde
Volker Stevin vooral van 'de goe
de economische omstandigheden
in ons land', zo zei topman ir. A.
van Baardewijk gisteren in Rot
terdam in een toelichting op de
cijfers. Minder goed verging het
Volker Stevin in België (verlies in
een land waar de overheid zeer
terughoudend is in het verstrek
ken van opdrachten) en Enge
land, waar verlies werd geleden
op een aantal teleurstellend ver
lopen leidingwerkprojecten.
In beide landen heeft de onderne
ming de organisatie aangepast,
zoals ook in Nederland bij zwak
kere activiteiten is gereorgani
seerd. Ruim 100 arbeidsplaatsen
gingen verloren bij bedrijven in
leidingwerken en verkeerstech
niek. Een efficiency-maatregel
voerde de onderneming door in
Limburg, waar Laeven een doch
terbedrijf is geworden van de
Bouwbedrijven Jongen. Samen
werking in ontwikkeling en
werkvoorbereiding moet hier
winst opleveren.
Orderportefeuille
De met 10 procent toegenomen
orderportefeuille (ruim 2 miljard
gulden) geeft Volker Stevin het
vertrouwen dat het resultaat dit
jaar opnieuw zal stijgen. Het be
drijf heeft dan nog geen rekening
gehouden met de nog te effectue
ren aankoop van een deel (onder
houd en storing) van de spoor-
bouwactiviteiten van NS. Als de
transactie doorgaat, krijgt Volker
er 350 miljoen gulden omzet en
1.400 werknemers bij.
Kondor Wessels haalde zijn
winstgroei van ruim 18 procent
uit een op eigen kracht gereali
seerde stijging van de omzet met
bijna 17 procent van 539 miljoen
naar 629 miljoen gulden. De or
derportefeuille bedraagt momen
teel 1,7 miljard gulden. Ook het
Rijssense concern profiteert van
de goede markt voor woning
bouw in Nederland en Duitsland,
waar de vraag van de koopkrach
tige toplaag van de bevolking
goed blijft.
Amsterdam/Breda (anp) - De parallelmarkt, die door de Am
sterdamse effectenbeurs gedoemd is te verdwijnen, kan het be
staan nog vele jaren rekken. De reden is de Bredase zoetwaren-
fabrikant Van Melle, die niet van zins is de door de beurs ver
foeide niet-royeerbare certificaten, een soort winstdelende
obligaties, op te geven en naar de gewone aandelenmarkt te
gaan.
lusterdam (anp) - De nettowinst van Heineken is gedaald van
84 miljoen gulden in 1995 tot 655 miljoen gulden vorig jaar.
üeomzet daarentegen is met 20 procent gestegen tot 12,2 mil-
id gulden.
)ii heeft de bierbrouwer giste-
n bekendgemaakt. Heineken
wacht dat de winst dit jaar
«gaat stijgen, al kan het con-
log niet zeggen in welke
.sr onze verslaggever
litwerpen - De Vlaamse
luchtvaart Maatschappij
teemt de lijn Antwerpen-Lon-
(tn over van Sabena. De ge-
Milijk in een felle concur-
lentiestrijd verwikkelde maat-
pijen hebben maanden-
intensief onderhandeld
«rde overeenkomst.
Sabena vloog van Antwerpen op
Won Heathrow, maar verloor
rigeld op deze operatie. De na-
Wie luchtvaartschappij moet
Ween drastische sanering pro-
ran om het gigantische verlies
«bijna vijfhonderd miljoen gul-
dit jaar weg te werken. Het
®j4en in verliesgevende verbin-
%n past in dat beleid.
private VLM, operator van
lokkers 50, zal haar service op
Won City opvoeren van vier
aar vijf vluchten per dag. Sabena
Wpt de helft van de stoelen bij
ül. De vluchten krijgen zowel
®VLM- als een Sabena-code.
tt en Sabena onderzoeken of
!i gezamenlijk nieuwe routes
r«f Antwerpen kunnen ontwik-
«k
®(ame is net als Rotterdam een
Wlaire luchthaven in Zuid-
'S-Nederland. Deurne en Rot-
'Wra liggen nabij, de incheck
en zijn kort en het parkeren is
Ms (Antwerpen) dan wel goed-
(Botterdam.) VLM hoopt ook
«profiteren van het stopzetten
'®de dienst Eindhoven-Londen
utydoor Denim Air.
mate. De omzetstijging wordt
voor 15 procent toegeschreven
aan recent geconsolideerde be
drijven, zoals Fischer en Groupe
Saint-Arnould uit Frankrijk,
Birra Moretti uit Italië, Zlaty Ba-
zant uit Slowakije en een aantal
drankenhandels. Ook gunstiger
valutakoersen speelden een rol.
De hogere omzet is slechts in be
perkte mate te danken aan hoge
re verkoopprijzen.
Het bedrijfsresultaat is ondanks
de lagere nettowinst juist 0,6
procent hoger uitgekomen op
1,01 miljard gulden. Het concern
profiteerde van de gestegen bui
tenlandse valuta en van acquisi
ties. De solvabiliteit van Heine
ken is gedaald van 52,7 procent
naar 46,2 procent.
In reactie op de jaarcijfers steeg
het aandeel op de Amsterdamse
effectenbeurs fors, met 5,50 op
335,00. De rest van de beurs
was gisterochtend juist in mi
neur.
Heineken stelt voor hetzelfde di
vidend uit te keren als vorig jaar:
3,50. Vorig jaar september is al
een interim-dividend van 1,50
uitgekeerd.
De bierbrouwer gaat in de con
currentiestrijd op de internatio
nale biermarkt meer aandacht
geven aan zijn merk Amstel.
„Ons Heineken-merk, blijft
kroonjuweel en ziel van de on
derneming. Maar Amstel is ook
een prachtig merk. De mogelijk
heden daarvan zijn nog niet vol
ledig benut", aldus bestuurs
voorzitter K. Vuursteen gisteren
bij de presentatie van de jaarcij
fers.
Het Amstel-offensief strekt zich
in tot alle hoeken van de wereld.
In de Verenigde Staten, waar
Heineken met behoorlijk succes
Amstel Light verkoopt, komen
aan de oostkust nog voor de zo
mer Amstel 1870 en Amstel Gold
op de markt onder begeleiding
van een krachtige reclamecam
pagne.
In dat geval kan de effectenbeurs
de noteringsovereenkomst, die
voor onbepaalde tijd is gesloten,
niet beëindigen. Van Melle wenst
een zware bescherming tegen een
overval. „Wij zullen nooit te koop
zijn", zo klinkt het gedecideerd
in Breda.
Van Melle (2.700 medewerkers,
omzet 808 miljoen gulden) houdt
in het gisteren verschenen jaar
verslag over 1996 een vurig plei
dooi voor onafhankelijkheid.
Volgens een woordvoerder blijkt
steeds weer dat die zelfstandig
heid het bedrijf een betere positie
verschaft bij handelspartners.
Omdat het zeer rendabele Van
Melle 'een zeer begerenswaardige
partner' is de markt is, kloppen
er regelmatig belangstellenden
aan de deur. Van Melle wil echter
onder geen beding overgenomen
worden. En voor onafhankelijk
heid staan de huidige beveiligin
gen borg: als de een niet werkt,
dan de ander wel. Bovendien
brengt het rust in de tent, aldus
de woordvoerder.
Naast de certificaten kent Van
Melle nog de mogelijkheid van
uitgifte van preferente aandelen.
Daarenboven verschaffen aande
lenpakketten in vaste handen ex
tra zekerheid, maar die is nooit
absoluut. De als strategische
partner omschreven Italiaanse
Perfetti heeft een pakket van 38
procent en er is nog een pakket
van 20 procent in Amerikaanse
handen. De familie heeft ook nog
een deel van de aandelen in han
den.
Op de parallelmarkt staan naast
Van Melle nog niet-volgestorte
aandelen Wereldhave genoteerd,
alsmede stukken van het kwak
kelende hightech-bedrijfje Sat-
com. Deze twee fondsen vormen
op den duur geen probleem bij
het opheffen van de markt. Bij
Wereldhave tilt men niet zwaar
aan de notering op de parallel
markt. Van Melle lijkt een blij
vertje.
De parallelmarkt is ooit opge
richt als beurs voor veelbeloven
de kleinere bedrijven, een soort
voorportaal voor de gewone
beurs. Deze markt heeft echter
nooit aan de verwachtingen vol
daan. Dit voorjaar komt de Am
sterdamse beurs met een soortge
lijke, nieuwe handelsmogelijk
heid: de Nieuwe Markt van de
Amsterdam Exchanges.
Hal van Fokker Services in Woensdrecht.
Van onze verslaggever
Woensdrecht - Fokker Servi
ces in Woensdrecht is de parel
aan de kroon van Fokker
Aviation, dat Stork in juni vo
rig jaar voor 300 miljoen over
nam uit de Fokker-boedel. En
hu moet Stork haar jonge
dochter weer afstaan. De be
leggers zijn daar niet vrolijk
over. Donderdag kreeg het
aandeel Stork al een tik van
3,50, gisteren volgde een
tweede optater van 2 waar
door de koers op 81 terecht
kwam.
„We zijn niet licht omgegaan met
onze verantwoordelijkheid voor
Fokker Services," zegt prof. dr.
Aart Veenman, lid van de Raad
van Bestuur van Stork. „Pas toen
bleek dat de Staat der Nederlan
den bereid was om zelf risico
dragend partner te worden, wil
den we hierover praten."
Fokker Services, voorheen voluit
Fokker Aircraft Services gehe
ten, was een van de weinige on
derdelen van het oude Fokker dat
jaarlijks winst maakte. Niet
spectaculair, maar zwarte cijfers
waren zeldzaam in het concern,
dat volgens oud-topman Erik-
Jan Nederkoorn vanaf de jaren
tachtig nooit meer echte winst
had geboekt.
De toekomst lacht Fokker Servi
ces bovendien tegemoet. Het be
drijf heeft ambitieuze plannen
om door regionale vestigingen in
de grote vliegtuigmarkten dicht
bij de klanten te zitten en zo
nieuw werk binnen te halen. Het
bedrijf was al in Jakarta aanwe
zig en heeft de positie in de Indo
nesische onderhoudsmarkt ver
sterkt door een samenwerking
met de regionale luchtvaartmaat
schappij Merpati. Indonesië heeft
een omvangrijke Fokker-vloot.
Onlangs kocht Fokker Services
een bedrijf in Singapore om van
uit de stadsstaat andere landen in
de regio Zuidoost-Azië te bewer
ken. De verwachtingen zijn hoog
gespannen: binnen drie jaar moet
in Singapore honderd miljoen
gulden worden omgezet.
In Atlanta zette Services een ei
gen bedrijf op met luchtvaartgi
gant American Airlines als grote
klant. Fokker Services sloot een
contract voor vijf jaar, in welke
tijd het bedrijf de AA-vloot van
75 Fokkers 100 moderniseert en
volledig onderhoudt.
Ondertussen werkt Woensdrecht
aan een plan om de vloot van ver
ouderde Fokkers 28 geheel aan te
passen aan de milieu-, geluids-
en passagierseisen van deze tijd.
In de komende weken moet dui
delijk worden of er voldoende
klanten zijn die belangstelling
hebben. Fokker Services mikt op
een modernisering van 120 van
de 200 nog vliegende Fellow
ships, waarmee 250 mensen vijf
jaar lang aan de slag kunnen.
Zo'n bedrijf wilde Stork dus niet
graag uit handen geven. Fokker-
redder-in-spe André Deleye en
het management van het Maleisi
sche concern Khazanah menen
echter dat een nieuw Fokker al
leen goed in de markt kan wor
den gezet als het een volwaardige
service-afdeling heeft. „Fokker
Services speelde daarom een be
langrijke rol in de onderhande
lingen," zegt Stork-topman
FOTO GERRIT DE HEUS
Veenman. Het oponthoud dat de
laatste weken in de onderhande
lingen optrad, had voor een flink
deel met de positie van Fokker
Services te maken.
De Staat heeft zware druk uitge
oefend om Stork toch om te krij
gen. Daarbij zou zijn gedreigd
dat Fokker Aviation ook niet op
gulle steun hoefde te rekenen
voor haar deelname in Airbus
projecten als de A3XX. Stork is
namelijk aangewezen om NIVR-
gelden om de hoge ontwikke
lingskosten te financieren.
Stork heeft daarom naar garan
ties gezocht voor de continuïteit.
Het was een essentieel punt dat
Stork samen met de Staat de
meerderheid in Fokker 2 krijgt.
Daardoor houdt Stork controle
over wat er met haar geliefde
dochter gebeurt. Fokker Services
zal niet integreren met de her-
startende vliegtuigbouwer. „Er
komt een holding waaronder
twee bedrijven hangen, de vlieg
tuigbouw en services. Mocht het
dan onverhoopt misgaan, kan
Fokker Services rechtstreeks te
rug naar Stork," zegt Veenman.
V-V-" """b1" -J
-«yooor Denim Air. pagne. derdelen van het oude Fokker dat gen bedrijf op met luchtvaartgi- lingen," zegt Stork-topman rug naar Stork," zegt Veen
''nonze redactie economie een dat de kortere werkweek per 1 juli 1997 zou totaal minder uren. Ook vreest hij scheve ogen 'verstandig'. „Er waren te veel knelpunten,
Benzine en diesel maandag duurder
Rotterdam - De prijzen van benzine en diesel gaan maandag om
hoog. Benzine wordt een cent per liter duurder. De literprijs van
dieselolie stijgt met 1,4 cent. Door de prijswijziging gaat ongelo
de benzine f 2,06 per liter kosten. De prijs van ongelode super-
benzine gaat naar f 2,11 en superbenzine met loodvervanger gaat
f 2,18 kosten. De literprijs van diesel komt door de prijsverhoging
op 145,8 cent per liter.
PTT verlaagt tarieven 'buzzer'
Den Haag - PTT Telecom heeft de tarieven voor zijn 'buzzer', de
kleurige semafoon voor jongeren, met gemiddeld 35 procent ver
laagd. Sinds gisteren kost een oproep een gulden, ongeacht het
tijdstip. Tot nu toe betaalde de klant 1,95 tussen tijdens kan
tooruren en 's avonds en in het weekeinde drie kwartjes.
Hogere winst voor Wolters Kluwer
Amsterdam - Wolters Kluwer heeft in 1996 de nettowinst zien
stijgen van 452 miljoen tot 479 miljoen. Een jaar geleden
hield het uitgeversconcern nog rekening met een nulgroei, maar
in augustus zag de situatie er al beter uit. De laatste maanden van
1996 blijken boven verwachting goed te zijn verlopen. De omzet
ging vorig jaar van 2.944 miljoen gulden naar 4.315 miljoen gul
den. De winst per aandeel steeg iri 1996 van 6,70 naar 7,03.
Meer aardappels verkocht vanwege kou
Den Haag - De aardappelman heeft in 1996 goede zaken gedaan
door het koude periodes aan het begin en het einde van het jaar.
De Nederlander heeft vorig jaar twee procent meer aardappelen
gekocht dan in 1995. De Nederlander at vorig jarig gemiddeld
ongeveer 86 kilo aardappelen; 53 kilo vers en 33 kilo in de vorm
van bewerkte producten als frites, chips en puree.
Supermarktproef op NS-stations
Utrecht - Na de benzinestations krijgen ook de NS-stations een
supermarkt. De supermarktketen A&P gaat in eerste instantie op
drie stations een winkel openen. Om welke stations het gaat, wil
len NS noch A&P zeggen. Het gaat om stations in grotere steden.
De proef geldt voor een jaar.
KLM bestelt vier Boeings 737
Den Haag - KLM heeft bij de Amerikaanse vliegtuigfabriek
Boeing een order geplaatst voor vier Boeing 737-800 vliegtuigen.
De toestellen zullen in de zomer van 1999 afgeleverd worden. Met
de order is een bedrag van ongeveer 360 miljoen gulden gemoeid.
Van onze redactie economie
wihem - Akzo Nobel heeft de kiem gelegd
voor een conflict met de industriebonden
over een 36-urige werkweek. Het chemie
concern voelt niets voor een collectieve in
voering van de 36 uur. Het chemieconcern
ft'l dat de 14.000 van de 18.000 werknemers
Nederland die het aangaat individueel
lezen voor meer vrije tijd of meer loon.
opstelling wordt toegejuicht door de vereni-
s™g van hoger personeel, maar bij FNV en CNV
men hierin woordbreuk.
17een vrijwillige werkweekverkorting gaat Ak-
Nobel vanaf 24 maart praten met de vakbon-
n' Inzet van het overleg is de vraag of de Se
ll6 werkweek - zoals bij cao-overleg in 1995 af -
I sproken - per 1 juli moet worden ingevoerd,
^stargroep kwam begin februari tot de con-
'o dat aan de hoofdvoorwaarden voor invoe-
„1Was voldaan: bedrijfsvoering en werkgele
ed voeren er wel bij.
gcns de industriebonden is daarmee de weg
i voor de korte werkweek. Maar R. de Leij, di-
voeltUr arbeidszaken bij Akzo Nobel Nederland,
ter m®ts vo°r een 'dwingend opleggen' van kor-
hii m n' vee^ werknemers zullen het, denkt
plicht' ^em eens zÜn' "ïk vréés dat een ver'
ivert 36~urige werkweek niet g
Ahzr ^r' Weet we' ze^er'"
e 36-urige werkweek niet goed valt op de
lil
Nobel en vakbonden kwamen in 1995 over
een dat de kortere werkweek per 1 juli 1997 zou
worden ingevoerd op voorwaarde dat de werkge
legenheid ermee gediend zou zijn. De gemiddeld
kortere werkweek zou hand in hand gaan met
flexibilisering van de werktijden. Het chemiecon
cern zou daardoor bijvoorbeeld seizoenspieken
beter kunnen opvangen.
Volgens afspraak is geruime tijd geëxperimen
teerd met korter en flexibel werken. De uitkom
sten waren overwegend positief. Volgens De Leij
zijn ze echter niet representatief voor het hele
concern. Omdat de experimenten op basis van
vrijwilligheid werden gehouden stonden de deel
nemers meer dan gemiddeld positief tegenover
korter werken.
De Leij stelt genoeg signalen te hebben dat tal
van andere medewerkers niet zitten te wachten
op korter werken - en iets minder verdienen.
Daarnaast plaatst hij vraagtekens bij de ver
meende winst voor de bedrijfsvoering en de werk
gelegenheid. Bij de experimenten ging in 80 pro
cent van de gevallen de bedrijfsvoering erop
vooruit. De Leij kijkt met nadruk naar die andere
20 procent dat de bedrijfsvoering niet verbeterde.
„Ik zeg dat dat percentage zal oplopen."
Wat de winst voor de werkgelegenheid betreft,
heeft de directeur arbeidszaken zijn twijfels. Bij
de evaluatie van de experimenten is geschat dat
40 tot 60 procent van de vrijvallende uren is her
bezet. De Leij vreest evenwel dat de 36-uur leidt
tot meer mensen aan het werk maar wel voor in
totaal minder uren. Ook vreest hij scheve ogen
binnen het bedrijf doordat bijvoorbeeld de een te
gen zijn zin wordt gedwongen minder te werken
terwijl de ander wel wil maar niet mag. En me
nigeen heeft liever meer geld dan erxtra vrije tijd,
aldus De Leij.
Akzo Nobel wil daarom onderhandelen over een
loonsverhoging per 1 juli. Wie kiest voor gemid
deld 36 uur krijgt die verhoging niet. Overwerk
wil het chemieconcern uitbetalen in vrije tijd.
Daarbij geldt dat voor een uur overwerk een uur
plus een toeslag wordt vergoed. Andersom wil De
Leij dat als het werk een keer een uur sneller dan
normaal is gedaan de werknemer geen volledig
uur hoeft in te leveren.
In zijn afwijzing van een collectieve maatregel
verwijst De Leij naar de verkorting van de werk
week van 40 naar 38 uur. Omdat dit in de praktijk
niet altijd bleek te werken - mensen kregen hun
werk niet af - werd daar later een mouw aan ge
past door de verkoop van vrije dagen mogelijk te
maken.
Buitenland
De Leij krijgt met zijn opstelling een warm ont
haal van bestuurder Wim ter Welle van VHP Ak
zo, de bond van hoger personeel. In deze groep
bestond veel verzet omdat men juist daar voorzag
dat korter werken niet was te rijmen met de hoe
veelheid werk.
Ter Welle noemt de opstelling van Akzo Nobel
'verstandig'. „Er waren te veel knelpunten, bij
voorbeeld bij leidinggevenden die grote proble
men hadden met de inroostering. Maar ook heb je
het over werkdruk of kleine afdelingen waar kor
ter werken weinig of geen extra banen oplevert."
Ter Welle oppert dat het verdergaand maatwerk
waar Akzo Nobel voor kiest 'uiteindelijk een be
ter resultaat zal opleveren dan wanneer je het
dwingend oplegt'.
De industriebonden van FNV en CNV zijn echter
onaangenaam verrast. Bij de FNV wijst woord
voerder Martin Siecker erop dat aan de voor
waarden voor invoering is voldaan en dat de uit
komsten van de experimenten door een stuur
groep zijn onderschreven en daarmee ook door
Akzo Nobel zijn erkend. Volgens De Leij heeft hij
zich als voorzitter van die stuurgroep echter al
leen uitgesproken over de experimenten en niet
over invoering binnen alle Nederlandse dochters.
Siecker houdt vast aan een collectieve invoering.
„Hoe minder mensen voor die kortere werkweek
kiezen, des te minder effect is er op de werkgele
genheid. Bij CNV Chemie en Energie meent men
dat Akzo Nobel door te kiezen voor een loonsver
hoging de continuïteit van bedrijfsonderdelen on
der druk zet. Daarbij wordt gewezen op het feit
dat activiteiten (als in Ede) vanwege de loonkos
ten naar het buitenland worden overgeheveld.
Akzo Nobel-fabriek
FOTO ANP