Eigenlijk leer je niet veel nuttige dingen Van postkantoor tot poolcafé Meiden dromen van voetbalhelden The Orb en de vergetelheid O 1 I - lis si g 8E3 p! 3 I- 1 8 f 3. fD IN/1 100 0 3 J tL ffl WfTn m 3 3 Hs p Door Muriel Boll 'Kennis voor morgen', zo heette het de bat dat van maart 1996 tot maart 1997 in het hele land gevoerd werd om erachter te komen hoe de maatschappij er in 2010 uit zal zien. Een centraal thema was 'le venslang leren'. Als dat voor de toekomst geldt, moet je er wel plezier in hebben, dus onderwijs moet interessant zijn en stimuleren. Scholieren kunnen natuurlijk het beste beantwoorden of dat zo is, daarom zijn er jongerendebatten gehouden. Ruim 1000 jongeren hebben daaraan meege daan, 650 hebben een formulier inge vuld. Hier is de uitkomst. Omgaan met vrienden is een van de leu ke dingen van naar school gaan, vinden de meeste leerlingen (87 Nieuwe din gen leren en de lange vakantie is voor ongeveer een derde een leuk aspect van school. Onaantrekkelijk is het huiswerk maken (71 geen geld verdienen en gebonden zijn (27 Leraren zijn vol gens 19% minder leuk. Een kwart van de scholieren gaat altijd met plezier naar school. Tweederde van de jongeren denkt dat je steeds moet blijven leren als je iets wil bereiken, en bijna de helft denkt dat je later in een baan ook moet blijven leren. De-meeste leerlingen vinden dus dat de school voldoende duidelijk maakt dat le ren belangrijk is voor later, maar ze be grijpen lang niet altijd waarom ze be paalde dingen moeten leren en wat het nut daarvan is voor later. Of je op school die dingen leert die echt belangrijk zijn voor later, is voor velen nog maar de vraag. We spraken met leerlingen van het Mencia de Mendoza-lyceum in Breda. Theresia: „Ik heb mijn diploma per se no dig voor later, maar eigenlijk leer ik niet zoveel nuttige dingen. Ik bedoel, je leert alles over ecosystemen, maar we hebben nooit geleerd hoe boerenkool op het land er uitziet." Nutteloos? 't Is maar hoe je het bekijkt, meent Marianne. „Als je naar de universi teit wil, heb je alles nodig. Dus moet je het volgen en dan is het niet nutteloos." Bob vindt dat hij zich toch door veel overbodige ballast moet heenworstelen. Hij is slecht in exacte vakken, weet zeker dat hij daar later nooit iets mee gaat doen en toch moet hij er hard zijn best voor doen. Wat het nut is van wat je moet Ieren moet volgens Paul beter duidelijk worden gemaakt. „Je moet alles weten van sinus en cosinus. Voor je wiskunde. Wat je er in de praktijk mee kunt doen? Een brug bouwen misschien, maar dat zeggen ze er niet bij." Willemijn vindt een diploma noodzake lijk, maar ze denkt dat het er eigenlijk toch vooral om gaat dat je goed met mensen kunt omgaan. Ze wil pianiste worden en wil haar diploma alleen halen om iets achter de hand te hebben. „Je hebt mensen die hartstikke goed kun nen leren, alle rijtjes en regels uit hun kop kennen, maar toch volslagen achter lijk zijn," vindt Sjakie, „omdat ze nooit ergens over nadenken. Over wat belang rijk is voor de maatschappij. Met perma nent leren bereik je niets, denk ik. Stel je voor dat je dertig jaar naar school bent gegaan en je gaat dood op je zesender tigste... dan weet je veel, maar je weet niet wat het leven is." Willem vindt dat je op school wordt aangepraat dat je een diploma moet halen, „dan vind je wel een baan en pas dan heb je het gemaakt. Als je dat niet zo belangrijk vindt, vrijwil ligerswerk wil gaan doen, ben je maar tweederangs. En ze gaan er sowieso van uit dat je in de goot belandt als je van school gaat," voegt Theresia toe. Er zijn leuke dingen waarvoor geen oplei ding bestaat. Willem zou bijvoorbeeld in een keuken willen werken, maar niet met vlees of melk. Daar zit je dan met je veganistische ideeën. Dat gaat Theresia te ver: „Daar moet je zelf aan werken. Er bestaat toch ook geen opleiding voor anarchistische kleuterleidster!" Aan huiswerk heeft iedereen een hekel; dat dat op een school als die van hen moet, is wel redelijk, maar ze zouden lie ver in groepjes leren, meer op de praktijk gerichte dingen doen en ze zijn er van overtuigd dat je van een goed gesprek meer leert dan van rijtjes stampen. Uit de enquête bleek ook dat opdoen van nieuwe kennis een van de leuke kanten is van school. Deze groep is het daar hele maal mee eens. Nieuwe media als inter net maken het nog leuker om zelf infor matie te zoeken. Die spullen staan ook op de school, maar de mediatheek is dicht. Ze waren vergeten dat er geld no dig bleef voor telefoonverbindingen. „Zelf informatie zoeken is leuker dan een leraar," vindt Sjakie, „maar je doet dan alleen wat jou interesseert. Een leraar dwingt je ook andere dingen te doen. Die wisselwerking is niet zo gek." De uitslag is dus: leraar-computer 1-1. 'Er bestaat toch ook geen oplei ding voor anarchistische kleuter leidster!' FOTO KEES VAN DONGEN Door Monique van de Ven Menig meisjeshart raakt in de nineties allang niet meer van slag bij elk nieuw jongensgroepje dat in een Britse muziekfabriek van de lopende band rolt. De nieuwe helden staan in het stadion op de grasmat, niet in de spotlights op een indrukwekkend podium. Ten/vijl kers verse ouders hun pasgeborene steeds vaker zegenen met een vernoeming naar Jari, Jordi, Dani of Patrick, spelen de idolen zélf de hoofdrol in menig tienerbe- staan. De devotie is vaak echter van korte duur. Patrick Klui- vert, jarenlang de vleesgeworden droom van jong vrouwelijk Nederland, heeft zijn 'playboy'-titel moeten afstaan aan ploeggenoot Daniel de Cruz Carvalho, be ter bekend als Dani. „Ach, dat zie je bij elke nieuwe jonge speler die het veld op komt", verklaart Kluivert nuchter. „Zo'n hype gaat vaak snel over. Bovendien: Dani ziet er toch gewoon goed uit? En daar gaat het bij die meiden meestal om." Toch krijgt de Ajacied nog altijd zo'n tweehonderd brie ven per maand, die grotendeels door zijn moeder en zus worden beantwoord. „Ik zet alleen mijn krabbel op de foto's, zij doen de rest." Jaloers op zijn vriendin An gela, nu zes maanden in verwachting, zijn de fans over het algemeen niet. „Ze sturen zelfs knuffelbeesten en leven heel erg mee", aldus de twintigjarige Kluivert. Dat het uiterlijk niet altijd voorop staat, bewijst de 15- jarige Karin Passchier. Niet alleen is ze fan van het goodlooking Ajax-kwartet Kluivert, Overmars, Litma- nen en Dani; ook Van der Sar, Van Gaal en de gebroe ders De Boer staan bij haar hoog genoteerd. „Ze zijn gewoon hartstikke aardig tegen hun fans. Staan niet eerst een half uur te zuchten als je met ze op de foto wilt. En ze spelen goed, natuurlijk!" Voor Ajax blijft de Arnhemse steevast thuis. Meer sup porter dan fan? „Supporters hebben geen posters van Litmanen boven hun bed hangen, denk ik. Die gaan gewoon naar wedstrijden. Dat vind ik eng, met die Boudewijn Zenden met enkele vrouwelijke fans Feyenoord-supporters enzo. Maar ik wil wel graag naar de laatste wedstrijd tegen Vitesse, in Amsterdam. Om afscheid te nemen van de spelers die weggaan." Ook Marjolein Monshouwer uit het Brabantse Sleeu- wijk is fan van Ajax, maar ze droomt van PSV'er Boude wijn Zenden. Vanaf de zijlijn houdt ze hem op trainingscomplex De Herdgang goed in de gaten. Het bezoeken van wedstrijden vormt voor haar niet echt een probleem, „Mijn broer gaat mee", aldus de 16-jari- ge scholiere. „Wel handig hoor, want hij betaalt ook wel eens voor me als ik geen geld heb. Bovendien koopt hij vaak die duurdere voetbalbladen, zoals Voet bal International en PSV Inside. Daar scheur ik dus mooi alles over Boudewijn uit. Nee, daar is mijn broer niet echt blij mee." Boudewijn Zenden zag ze voor het eerst bij een oefen wedstrijd van Jong Oranje tegen Papendrecht. „Toen ik hem zag, dacht ik gelijk: 'Hee, da's een leuk ventje!' Vanaf dat moment ben ik hem in de gaten gaan hou den." De Eindhovense voetbalploeg interesseert haar niet zo. „Zonder Boudewijn is er bij PSV gewoon niks aan", concludeert Monshouwer. „Wat betreft de ploe gen kijk ik dus liever naar Ajax." Vriendin en klasgenote Marije Meijer (16) kijkt enigs zins verveeld rond op De Herdgang. Ze is meegegaan als gezelschap; haar eigen idool Martijn Reuser is in Eindhoven niet te bezichtigen. „Ik vind het jammer dat hij zo vaak geblesseerd is. Hij is nu eenmaal niet zo po pulair als Patrick of Jari èn komt daardoor ook minder vaak op tv. Het lijkt mij trouwens ook helemaal niet leuk om fan te zijn van Patrick Kluivert. Daar is ieder een al fan van." „En hij is niet eens knap!" vult Mons houwer aan. Idool Zenden ondervindt zelden last van zijn fans. „Je merkt wel dat het in de schoolvakanties drukker is bij de training. Dan is het wel eens duwen, want je kunt nu eenmaal niet met iedereen tegelijk op de foto. Maar het valt gelukkig wel mee. Misschien dat ze hier in het zuiden toch te nuchter zijn voor gekke tafere len." Fanmail beantwoordt hij zoveel mogelijk zelf. „De meeste meisjes willen gewoon een foto met handteke ning. Maar sommigen schrijven hele persoonlijke din gen, over problemen thuis of op school. Daar probeer ik dan wel wat meer tijd voor te nemen." Vader Pierre Zenden, eigenaar van een sportschool in Maastricht, treft voor zijn deur regelmatig jonge meis jes aan. „Die hopen dan dat ze Boudewijn kunnen zien. Echt vervelend worden ze eigenlijk nooit. Daar zijn de meeste fans toch te fatsoenlijk voor, denk ik." Aan het eind van de training schuifelen fans Monshou wer en Meijer voorzichtig richting Zenden, die onmid dellijk wordt omringd door handtekeningenjagers en voetballertjes in spe. Voor iedereen neemt hij geduldig de tijd. „Natuurlijk mogen jullie met me op de foto." Uiteindelijk voelen ook de twee vriendinnen uit Sleeu- wijk de armen van 'Bou' om hun schouders. De ontla ding. „Ik durfde 'm amper aan te kijken", giechelt Monshouwer. „Ik kreeg ook meteen zö'n boei." Zelfs Meijer is onder de indruk. „Ik sta nog helemaal te sha kenEigenlijk is Boudewijn toch ook wel heel erg leuk." Door Claire Verpaalen Op een gewone vrijdagavond is het stil in Raamsdonkveer. Het lijkt wel of het uit gaansleven hier pas op zaterdagavond op gang komt. Toch is wel wat leven te be kennen in het dor. Aan het begin van de Wilhelminalaan ligt Poolcafe De Posterij: The place to be' op zo'n gewone vrijdag avond. „Je zou het nu misschien niet zeggen, maar vroeger was De Posterij het postkan toor van Raamsdonkveer," vertelt Emory Zeïlmans (25). Hij is de zoon van de eige naar en zal over een tijdje in de voetspo ren van zijn ouders treden. „Zo'n acht jaar geleden verhuisde het postkantoor naar een andere plek en stond het pand ongeveer vier jaar leeg. Mijn ouders, die ook disotheek Positive hier in Raamsdonkveer runnen en echte horecamensen zijn, kwamen op het idee om een poolcafé te starten want dat was er nog niet." Voor de leek is er nog maar weinig te merken van de vroegere bestemming van het pand. Alleen een grote rode kluisdeur verraadt dat de Raamsdonkveerders hier vroeger hun postzegels kochten, Emory: „We zijn acht maanden bezig geweest met de verbouwing. Wat vroeger de tuin was, is nu het pooldomein en waar nu de toiletten zijn, kwamen vroeger de postbo des met hun fiets binnen om de post voor die dag op te halen." Fred en Maurice, beiden 23, kunnen zich het begin van het poolcafé nog goed her inneren. „Toen De Posterij net begon, was het meer een kroeg voor oudere mensen. Als je dan als jonkie binnenkwam, keken ze je maar vreemd aan. Langzamerhand is dat wel veranderd, ook omdat dit de thuis basis is van onze carnavalsvereniging." Bier en vertier in De Posterij. Volgens de twee vrienden is het vooral op vrijdagavond druk in de Posterij. „Op za terdagavond is het hier meestal verzame len om naar Breda, Belgie of Hank te gaan. Dan loopt Raamsdonkveer een beetje leeg. De Posterij lijkt met haar hoge plafond en glimmend, blauwe darperieên langs de FOTO KEES VAN DONGEN ramen meer een lobby van een sjiek hotel dan op een plaats waar veel jongeren bij- elkaar komen. Maar de muziek (top veer tig) is duidelijk op jongeren afgestemd en de gemiddelde leeftijd van het publiek ligt rond de twintig. Met rieten zitjes, houten tafels en lampjes aan de muur is een gezellige sfeer gecreëerd. Een trap in een nisje leidt naar een zol dertje, waar het meer uitziet als een jon- gerensoos. Aan de muur hangen afbeel dingen van James Dean en Marilyn Mon roe. Vijf pooltafels vullen de ruimte, maar er is ook een flipperkast waar druk ge bruik van wordt gemaakt. In een hoekje zitten Wilma (20) en Sabina (19). „Wij zitten hier omdat onze vrien den anders niet kunnen poolen. Als het druk is, doen ze beneden namelijk platen over de tafels zodat iedereen er op kan gaan zitten," zegt Wilma. „Ik vind het be neden wel gezelliger want daar zitten meer bekenden. Dan valt er ook meer te kletsen. Soms wordt er wel eens wat ge organiseerd. Met met een belangrijke voetbalwedstrijd zetten ze bijvoorbeeld een groot scherm neer. Andere keren houden ze een Feiglingavond meteen lo- terijtje. „Er hangt hier echt een familiaire sfeer," vinden ook Maaike (20), Peggy (19) en Marlou (21), „Als je doordeweeks komt, kun je altijd een praatje aanknopen met de bazin en soms kijken we zelfs Goede Tijden Slechte Tijden met haar. We vinden het alleen niet zo leuk als zij muziek draait. Dat is namelijk meestal Nederland stalig." Hoewel de Posterij een poolcafé is, wordt er op vrijdagavond maar weinig gebruik gemaakt van de snooker, -pool en -biljart- tafels. Slechts drie van de twaalf tafels zijn in gebruik. „In het weekend is dat vrij gebruikelijk," zegt Emory. „De meeste mensen komen zo rond een uur of negen, tien binnen, drinken en praten wat en rond twaalf uur trekt iedereen zijn jas aan. Dan gaan ze allemaal naar de Positi ve, hier verderop. Dat is al tijden een soort traditie hier." Door Marjolein Rotsteeg The Orb ontdeed ambient van de new age-waas en maakte het verteerbaar voor de chill-outroom. Spil van The Orb is Alex Paterson, ex-chef-kok, drumroadie bij Killing Joke en A&R-manager bij EG Records van elektronica-wizard Brian Eno (David Bowie, Roxy Music). Per project werkt hij met andere gerenommeerde muzikn- ten. Met UFOrb uit '92 brak het collectief ook commercieel door. Een legendarische optreden in Top Of The Pops volg de: het bestond uit een spelletje schaak. The Orb waagde zich met succes aan remixen voor o.a. The KLF, Yello, U2, Erasure en Depeche Mode. Alex is daarnaast een veelgevraagde dj. The Orb ging op tournee, een van de redenen waarom Kris Weston opstapte. Orbus Terrarum ('95) werd met gemengde gevoelens ontvangen. Voor de nieuwe cd Orblivion werd Andy Hughes ingelijfd. Hij werkte al enige tijd als technicus mee. Thomas Fehl- mann is er nog steeds bij. Orblivion is als direct gevolg van de live-optredens niet meer puur ambient, maar rijkelijk gelardeed met drum 'n' bass. De titel is een samentrekking van The Orb en oblivion (vergetelheid), om iedereen eraan te herinneren dat het leven zo voorbij kan zijn. Waarvan akte. De basis voor Orblivion werd gelegd in Fehlmanns flat in Berlijn, onder meer vanwege de huiselijke omgeving. Een opvallende track is 5.A.L.T., met lange gesproken pas sages van David Thewlis uit de Mike Leigh-film Naked. De spreker geeft zijn visie op het einde der tijden. FOTO MERCURY RECORDS Hughes: „Het is maar een idee; het zet je aan het denken. Die gozer had het in zijn hoofd helemaal uitgeknobbeld, maar hij was gek. Voor ons heeft het in die track betekenis, omdat we de film kennen. Ik ben benieuwd hoe mensen die de film niet hebben gezien erop reageren." Waar staat S.A.L.T. voor Hughes: „Alweer zo'n vraag waarmee we je niet verder kunnen helpen. De oplossing zit ergens in de track; dat zul zelf moeten uitzoeken. Dat is ook juist de lol." Paterson, zoekend in zijn platentas en genietend van zijn zoveelste joint die dag: „Een gozer bij de perspromotie van onze platenmaatschappij heeft er twee dagen over ge daan. Zit niet zo te gniffelen I" Dat laatste is bedoeld voor de al even stonede Andy. Phil, alias Mum, brengt twee patatjes pindasaus. Hughes: „Heerlijk Herinnert me aan vroeger, toen ik regelmatig in Nederland woonde. Mijn vadeer werkte in de jaren '60 en '70 vaak op Schiphol. Hij zat in de bouw. Hé, de eerste re censie van Orblivion. In Melody Maker nog wel Bij de laatste twee albums hadden ze niet in de gaten waar het over ging." Maar jullie hadden commercieel succes gekregen en dat mag natuurlijk niet... Hughes: „De hitlijsten zijn het establishment en als je daar eenmaal in komt, wordt dat gezien als heulen met de vij and." Hoe komen jullie aan titels voor de tracks Hughes: „Het is net Scrabble. Je neemt een hoop woorden en plakt ze aan elkaar. Secrets heette oorspronkelijk Se crets From A Girl With The Golden Spencer Look. Het is he laas als Secrets op het album gekomen. De titel Orblivion werkte wel weer. En Ubiquilty... In Glasgow zit een fantas tisch restaurant dat The Ubiquitous Chip heet, oftewel het alomtegenwoordige frietje." Eenmaal aanbeland bij de categorie eten drinken is hij niet meer te stuiten. Via raclette komt hij op zijn favoriet: Thais. Er volgt een verhandeling over hoe calorierijk kokos melk is. De recorder klikt uit. Ook die heeft genoeg gehoord. <a> jr: cc j, g. omdat ie naar de classenngs- ambt enaa r mm moet:... padden wij ook maar je en crirnineel JT T kor^:.; s si n H m 73 O O 73 <pO UI EINDREDACTIE: PAUL VERLINDEN REACTIES: VIND JE JEZELF HEEL INTERESSANT, HEB JE EEN GOED IDEE OF WIL JE GEWOON JE GAL SPUWEN? SCHRIJF OF BEL NAAR: RAGAZZI, POSTBUS 3229, 4800 MB BREDA. TELEFOON: 076-5312379. cn cn en en en i_n en en B ra O 3-"*«3 *7 rz 2.° sldj «3 Q.O 3 CL r O j3 3? 3 re VI -V <D O n o c Total lover Eterr 30 to SL Flam Rems B.E.D Cl O Q. "OLQ fil o> E.3 00 CU r» -a 3 a. i/i SL UI 3 (D O o 3 3 CU =f U3 3 O m C O O S O =P =3 -< O cr n Abra Good to 1000 jaar Z 3 n CD D3 co S is Cl O S p« o n Ir 3* O O) IQ 8 O g" 3 Ol Wl O O 3 "O 30 r» CJ O O 3 m Q7 H or O" 5 "5. Q- U rt" Q-rtl cu S g» s» CD r^=' E. 3 3 O t> Sr. ÏT 2. C° K so O CO CO *T1 CU -H 3" O 3 J c a. to Cl to ar to tD-o Ss 3 ID [L Tl »gn ftdi dS IS *3" t> «tQIO V- o O», TIq-B qj cd 3 g" c° "T! tD Cl o S —1 =t 3_ o, E° 3* in rt> a - 2 s 3. 3 w o s" 3 8. "te 31 n r§ s v 'r ïfi cd o lig ^CQ Q- -n ETg-f 8 cSS - su S32 Tc 3" O 2C Is OQtC; W 3 O trro u fl> 3 - o. ^T O 5? "a O 9* I I a I -s 3 s. 2 S I S'SS- ■t I .a a rö 2. 5 8: CD •3 2 CT ÊT p.z-ë m n an 3 2- B J. OO <T-P- O <i fD y- O P -d.s.g'dS 3 §-<§ 2 W Q-. "D C J CL nf CTQ p era O w F—l 3. fD '>3 Qj P oT 3 •-J <v r* cl M CL 3 cr cl cr a> 03 S a O r a 0 m - o 13 fD M 03 O O l W 8 8 OP pt* CL r3 s o - £2. J» 03 3 cm IT 1-5 ^oq gr co' g-S ?E.| r-r 3-i NJ cr m Q g o. de: a O o? 3 O- w 3 o 3 cl £T <t> a g o> pw y c-t- Y/3 03 03 s 03 cu üt w os en Cr" B CL*? 2 8 n-n ga ■csr JU A3 w cv 15 3 3 3 (v nn p7* cr B' O-- a Q - ST ;=Lcra SS 3' u. 2a s «SE a S a. Cf 03 03 2 os 3 cd cd cv a <x> 3 s 3 a 2 13 N 2 3 era' 3 E a. a a ps 3 tjera S s o ÖJ g S» e,2S>3s°!=l 1 d 03 H cl 2. o rs 5 2 HJ v CL. O". g O cd i - m era S3 3 »3 _4 cv a P 3 5' cl h g %- E 3 £L N a a o 3 g g 05 S a 2. £L o era p 3<ra 2L cm a oïi - s- ■3 g I S bi <V O O cv tx 8 g Êm "-S-S CD >~^rnPoP-''-2-, prCTQ H, S 3 3 01 N CL CT3 P £L^ KJ 03 m 2 3_ i V - i J c-r- 2- tr 03 ct" m 2 2 C P cv td r+ yi fD 2-cre B 'S r 2 «B. g' S 3 S ti S 2 cv O O 3 3 g-s SLg 3 EB 3!I rr £- B 2 S g. w ?r EL 2 CD 3- 3 SS ig-Og&S1 1 w 2 s' 5 3 S I-» 3 m 33 O n> g T3 S'S m -i S T> CD B1. co was- Hif cd i p— CTQ cr <3 cd CTQ a 03 O a cr b era w. p 03 a XV n g CL b PW a ca cv v a w 3 cr a g 3- 3- &1? P* a hh fD cr<- K p Sg: ■3"§g P ET c-r ft O A P CL - B i era P- i oT cr 2 P cd p- CL era o B Ö- K' S T7 o. - cd cd cd Ls I CL CL a- t, 2 cr o w n cd 3 g-E cn p P CD M S3 g-cra •era o; era o - ft r CL n cd CV cd o «ar tw C) j-b Qj cv Vo cl a o 2 S-R N I t—, 03 03 BL -CQ_gc»_ era a M 3 w- o pr o- >r o o O SA3 tra g cd cr M P 5' co fx a Dj K 3 2.9 i» 3 o 2 si 3 05 w S. e- F 2 tS f 3 Is CD O S o CD 3 g a o-o o, era or 3 N b a? (t 2 2 B cr. P P g C5 3 'g-cra 13 CL P" 2 n CD b Pir 3 M a- B g <J <J 3 8 I gciQ a g L? t-s 5 tt ie 3 3 p p cr cd ka.. i i l— 3»Sa 3 p cr gr 1 8 cd 03 P co a o CL o - öj d a a p p O) cv CV *3 CV 2- 3 era' o cr w 2 P *zi P cd P CD 0 cr cr CL P TA ±8- j— (Ti ■§rN" If 9 cd cr f» P P_ w CL CTQ. B w S os 5 ri cd 3- 2 «Ep-ü g ra S 5.'O g 3 S- 3 a 2cd ^03* 3 "S 7 *3. B f? 3-^S- cd hth <3 cd i-l a O O o a cl 03 cd 3 P co CO CL W 03 CD s Kt S o lï <1 FT" S? >33 SLr-a w. o - cd 2 a o> co r-K H-1' QTQ *-i cd fD a f— a cra -SD ju as O a CL cd c co co cd a tr o -CL p c§ a f— cd «r+- O O ai P- cd O cd a P-» S" cd w a cr fd 0 cna o as P- cd P T3 Pb P B. fD C-+- •■O N P Pb O cd tr tr j=L cd F-B- p I tr cd c-r I f-b* cd tr cd <rt~ I1 S, 3 0 as Pb cT 1 f-b. cd

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 40