Eigenlijk leer je niet veel nuttige dingen
Van postkantoor tot poolcafé
Meiden dromen van voetbalhelden
The Orb en de vergetelheid
O
1
I
- lis
si
g 8E3
p!
3
I-
1
8
f
3.
fD
IN/1
100
0
3
J tL
ffl
WfTn m
3 3 Hs
p
Door Muriel Boll
'Kennis voor morgen', zo heette het de
bat dat van maart 1996 tot maart 1997 in
het hele land gevoerd werd om erachter
te komen hoe de maatschappij er in 2010
uit zal zien. Een centraal thema was 'le
venslang leren'. Als dat voor de toekomst
geldt, moet je er wel plezier in hebben,
dus onderwijs moet interessant zijn en
stimuleren.
Scholieren kunnen natuurlijk het beste
beantwoorden of dat zo is, daarom zijn
er jongerendebatten gehouden. Ruim
1000 jongeren hebben daaraan meege
daan, 650 hebben een formulier inge
vuld. Hier is de uitkomst.
Omgaan met vrienden is een van de leu
ke dingen van naar school gaan, vinden
de meeste leerlingen (87 Nieuwe din
gen leren en de lange vakantie is voor
ongeveer een derde een leuk aspect van
school. Onaantrekkelijk is het huiswerk
maken (71 geen geld verdienen en
gebonden zijn (27 Leraren zijn vol
gens 19% minder leuk.
Een kwart van de scholieren gaat altijd
met plezier naar school.
Tweederde van de jongeren denkt dat je
steeds moet blijven leren als je iets wil
bereiken, en bijna de helft denkt dat je
later in een baan ook moet blijven leren.
De-meeste leerlingen vinden dus dat de
school voldoende duidelijk maakt dat le
ren belangrijk is voor later, maar ze be
grijpen lang niet altijd waarom ze be
paalde dingen moeten leren en wat het
nut daarvan is voor later. Of je op school
die dingen leert die echt belangrijk zijn
voor later, is voor velen nog maar de
vraag. We spraken met leerlingen van het
Mencia de Mendoza-lyceum in Breda.
Theresia: „Ik heb mijn diploma per se no
dig voor later, maar eigenlijk leer ik niet
zoveel nuttige dingen. Ik bedoel, je leert
alles over ecosystemen, maar we hebben
nooit geleerd hoe boerenkool op het
land er uitziet."
Nutteloos? 't Is maar hoe je het bekijkt,
meent Marianne. „Als je naar de universi
teit wil, heb je alles nodig. Dus moet je
het volgen en dan is het niet nutteloos."
Bob vindt dat hij zich toch door veel
overbodige ballast moet heenworstelen.
Hij is slecht in exacte vakken, weet zeker
dat hij daar later nooit iets mee gaat
doen en toch moet hij er hard zijn best
voor doen.
Wat het nut is van wat je moet Ieren
moet volgens Paul beter duidelijk worden
gemaakt. „Je moet alles weten van sinus
en cosinus. Voor je wiskunde. Wat je er in
de praktijk mee kunt doen? Een brug
bouwen misschien, maar dat zeggen ze
er niet bij."
Willemijn vindt een diploma noodzake
lijk, maar ze denkt dat het er eigenlijk
toch vooral om gaat dat je goed met
mensen kunt omgaan. Ze wil pianiste
worden en wil haar diploma alleen halen
om iets achter de hand te hebben.
„Je hebt mensen die hartstikke goed kun
nen leren, alle rijtjes en regels uit hun
kop kennen, maar toch volslagen achter
lijk zijn," vindt Sjakie, „omdat ze nooit
ergens over nadenken. Over wat belang
rijk is voor de maatschappij. Met perma
nent leren bereik je niets, denk ik. Stel je
voor dat je dertig jaar naar school bent
gegaan en je gaat dood op je zesender
tigste... dan weet je veel, maar je weet
niet wat het leven is." Willem vindt dat je
op school wordt aangepraat dat je een
diploma moet halen, „dan vind je wel
een baan en pas dan heb je het gemaakt.
Als je dat niet zo belangrijk vindt, vrijwil
ligerswerk wil gaan doen, ben je maar
tweederangs. En ze gaan er sowieso van
uit dat je in de goot belandt als je van
school gaat," voegt Theresia toe.
Er zijn leuke dingen waarvoor geen oplei
ding bestaat. Willem zou bijvoorbeeld in
een keuken willen werken, maar niet met
vlees of melk. Daar zit je dan met je
veganistische ideeën. Dat gaat Theresia
te ver: „Daar moet je zelf aan werken. Er
bestaat toch ook geen opleiding voor
anarchistische kleuterleidster!"
Aan huiswerk heeft iedereen een hekel;
dat dat op een school als die van hen
moet, is wel redelijk, maar ze zouden lie
ver in groepjes leren, meer op de praktijk
gerichte dingen doen en ze zijn er van
overtuigd dat je van een goed gesprek
meer leert dan van rijtjes stampen.
Uit de enquête bleek ook dat opdoen van
nieuwe kennis een van de leuke kanten is
van school. Deze groep is het daar hele
maal mee eens. Nieuwe media als inter
net maken het nog leuker om zelf infor
matie te zoeken. Die spullen staan ook
op de school, maar de mediatheek is
dicht. Ze waren vergeten dat er geld no
dig bleef voor telefoonverbindingen.
„Zelf informatie zoeken is leuker dan een
leraar," vindt Sjakie, „maar je doet dan
alleen wat jou interesseert. Een leraar
dwingt je ook andere dingen te doen.
Die wisselwerking is niet zo gek."
De uitslag is dus: leraar-computer 1-1.
'Er bestaat toch ook geen oplei
ding voor anarchistische kleuter
leidster!' FOTO KEES VAN DONGEN
Door Monique van de Ven
Menig meisjeshart raakt in de nineties allang niet meer
van slag bij elk nieuw jongensgroepje dat in een Britse
muziekfabriek van de lopende band rolt. De nieuwe
helden staan in het stadion op de grasmat, niet in de
spotlights op een indrukwekkend podium. Ten/vijl kers
verse ouders hun pasgeborene steeds vaker zegenen
met een vernoeming naar Jari, Jordi, Dani of Patrick,
spelen de idolen zélf de hoofdrol in menig tienerbe-
staan.
De devotie is vaak echter van korte duur. Patrick Klui-
vert, jarenlang de vleesgeworden droom van jong
vrouwelijk Nederland, heeft zijn 'playboy'-titel moeten
afstaan aan ploeggenoot Daniel de Cruz Carvalho, be
ter bekend als Dani.
„Ach, dat zie je bij elke nieuwe jonge speler die het veld
op komt", verklaart Kluivert nuchter. „Zo'n hype gaat
vaak snel over. Bovendien: Dani ziet er toch gewoon
goed uit? En daar gaat het bij die meiden meestal om."
Toch krijgt de Ajacied nog altijd zo'n tweehonderd brie
ven per maand, die grotendeels door zijn moeder en
zus worden beantwoord. „Ik zet alleen mijn krabbel op
de foto's, zij doen de rest." Jaloers op zijn vriendin An
gela, nu zes maanden in verwachting, zijn de fans over
het algemeen niet. „Ze sturen zelfs knuffelbeesten en
leven heel erg mee", aldus de twintigjarige Kluivert.
Dat het uiterlijk niet altijd voorop staat, bewijst de 15-
jarige Karin Passchier. Niet alleen is ze fan van het
goodlooking Ajax-kwartet Kluivert, Overmars, Litma-
nen en Dani; ook Van der Sar, Van Gaal en de gebroe
ders De Boer staan bij haar hoog genoteerd. „Ze zijn
gewoon hartstikke aardig tegen hun fans. Staan niet
eerst een half uur te zuchten als je met ze op de foto
wilt. En ze spelen goed, natuurlijk!"
Voor Ajax blijft de Arnhemse steevast thuis. Meer sup
porter dan fan? „Supporters hebben geen posters van
Litmanen boven hun bed hangen, denk ik. Die gaan
gewoon naar wedstrijden. Dat vind ik eng, met die
Boudewijn Zenden met enkele vrouwelijke fans
Feyenoord-supporters enzo. Maar ik wil wel graag naar
de laatste wedstrijd tegen Vitesse, in Amsterdam. Om
afscheid te nemen van de spelers die weggaan."
Ook Marjolein Monshouwer uit het Brabantse Sleeu-
wijk is fan van Ajax, maar ze droomt van PSV'er Boude
wijn Zenden. Vanaf de zijlijn houdt ze hem op
trainingscomplex De Herdgang goed in de gaten. Het
bezoeken van wedstrijden vormt voor haar niet echt
een probleem, „Mijn broer gaat mee", aldus de 16-jari-
ge scholiere. „Wel handig hoor, want hij betaalt ook
wel eens voor me als ik geen geld heb. Bovendien
koopt hij vaak die duurdere voetbalbladen, zoals Voet
bal International en PSV Inside. Daar scheur ik dus
mooi alles over Boudewijn uit. Nee, daar is mijn broer
niet echt blij mee."
Boudewijn Zenden zag ze voor het eerst bij een oefen
wedstrijd van Jong Oranje tegen Papendrecht. „Toen ik
hem zag, dacht ik gelijk: 'Hee, da's een leuk ventje!'
Vanaf dat moment ben ik hem in de gaten gaan hou
den." De Eindhovense voetbalploeg interesseert haar
niet zo. „Zonder Boudewijn is er bij PSV gewoon niks
aan", concludeert Monshouwer. „Wat betreft de ploe
gen kijk ik dus liever naar Ajax."
Vriendin en klasgenote Marije Meijer (16) kijkt enigs
zins verveeld rond op De Herdgang. Ze is meegegaan
als gezelschap; haar eigen idool Martijn Reuser is in
Eindhoven niet te bezichtigen. „Ik vind het jammer dat
hij zo vaak geblesseerd is. Hij is nu eenmaal niet zo po
pulair als Patrick of Jari èn komt daardoor ook minder
vaak op tv. Het lijkt mij trouwens ook helemaal niet
leuk om fan te zijn van Patrick Kluivert. Daar is ieder
een al fan van." „En hij is niet eens knap!" vult Mons
houwer aan.
Idool Zenden ondervindt zelden last van zijn fans. „Je
merkt wel dat het in de schoolvakanties drukker is bij
de training. Dan is het wel eens duwen, want je kunt
nu eenmaal niet met iedereen tegelijk op de foto.
Maar het valt gelukkig wel mee. Misschien dat ze hier
in het zuiden toch te nuchter zijn voor gekke tafere
len."
Fanmail beantwoordt hij zoveel mogelijk zelf. „De
meeste meisjes willen gewoon een foto met handteke
ning. Maar sommigen schrijven hele persoonlijke din
gen, over problemen thuis of op school. Daar probeer
ik dan wel wat meer tijd voor te nemen."
Vader Pierre Zenden, eigenaar van een sportschool in
Maastricht, treft voor zijn deur regelmatig jonge meis
jes aan. „Die hopen dan dat ze Boudewijn kunnen
zien. Echt vervelend worden ze eigenlijk nooit. Daar
zijn de meeste fans toch te fatsoenlijk voor, denk ik."
Aan het eind van de training schuifelen fans Monshou
wer en Meijer voorzichtig richting Zenden, die onmid
dellijk wordt omringd door handtekeningenjagers en
voetballertjes in spe. Voor iedereen neemt hij geduldig
de tijd. „Natuurlijk mogen jullie met me op de foto."
Uiteindelijk voelen ook de twee vriendinnen uit Sleeu-
wijk de armen van 'Bou' om hun schouders. De ontla
ding. „Ik durfde 'm amper aan te kijken", giechelt
Monshouwer. „Ik kreeg ook meteen zö'n boei." Zelfs
Meijer is onder de indruk. „Ik sta nog helemaal te sha
kenEigenlijk is Boudewijn toch ook wel heel erg
leuk."
Door Claire Verpaalen
Op een gewone vrijdagavond is het stil in
Raamsdonkveer. Het lijkt wel of het uit
gaansleven hier pas op zaterdagavond op
gang komt. Toch is wel wat leven te be
kennen in het dor. Aan het begin van de
Wilhelminalaan ligt Poolcafe De Posterij:
The place to be' op zo'n gewone vrijdag
avond.
„Je zou het nu misschien niet zeggen,
maar vroeger was De Posterij het postkan
toor van Raamsdonkveer," vertelt Emory
Zeïlmans (25). Hij is de zoon van de eige
naar en zal over een tijdje in de voetspo
ren van zijn ouders treden.
„Zo'n acht jaar geleden verhuisde het
postkantoor naar een andere plek en
stond het pand ongeveer vier jaar leeg.
Mijn ouders, die ook disotheek Positive
hier in Raamsdonkveer runnen en echte
horecamensen zijn, kwamen op het idee
om een poolcafé te starten want dat was
er nog niet."
Voor de leek is er nog maar weinig te
merken van de vroegere bestemming van
het pand. Alleen een grote rode kluisdeur
verraadt dat de Raamsdonkveerders hier
vroeger hun postzegels kochten, Emory:
„We zijn acht maanden bezig geweest
met de verbouwing. Wat vroeger de tuin
was, is nu het pooldomein en waar nu de
toiletten zijn, kwamen vroeger de postbo
des met hun fiets binnen om de post voor
die dag op te halen."
Fred en Maurice, beiden 23, kunnen zich
het begin van het poolcafé nog goed her
inneren. „Toen De Posterij net begon, was
het meer een kroeg voor oudere mensen.
Als je dan als jonkie binnenkwam, keken
ze je maar vreemd aan. Langzamerhand is
dat wel veranderd, ook omdat dit de thuis
basis is van onze carnavalsvereniging."
Bier en vertier in De Posterij.
Volgens de twee vrienden is het vooral op
vrijdagavond druk in de Posterij. „Op za
terdagavond is het hier meestal verzame
len om naar Breda, Belgie of Hank te
gaan. Dan loopt Raamsdonkveer een
beetje leeg.
De Posterij lijkt met haar hoge plafond en
glimmend, blauwe darperieên langs de
FOTO KEES VAN DONGEN
ramen meer een lobby van een sjiek hotel
dan op een plaats waar veel jongeren bij-
elkaar komen. Maar de muziek (top veer
tig) is duidelijk op jongeren afgestemd en
de gemiddelde leeftijd van het publiek
ligt rond de twintig. Met rieten zitjes,
houten tafels en lampjes aan de muur is
een gezellige sfeer gecreëerd.
Een trap in een nisje leidt naar een zol
dertje, waar het meer uitziet als een jon-
gerensoos. Aan de muur hangen afbeel
dingen van James Dean en Marilyn Mon
roe. Vijf pooltafels vullen de ruimte, maar
er is ook een flipperkast waar druk ge
bruik van wordt gemaakt.
In een hoekje zitten Wilma (20) en Sabina
(19). „Wij zitten hier omdat onze vrien
den anders niet kunnen poolen. Als het
druk is, doen ze beneden namelijk platen
over de tafels zodat iedereen er op kan
gaan zitten," zegt Wilma. „Ik vind het be
neden wel gezelliger want daar zitten
meer bekenden. Dan valt er ook meer te
kletsen. Soms wordt er wel eens wat ge
organiseerd. Met met een belangrijke
voetbalwedstrijd zetten ze bijvoorbeeld
een groot scherm neer. Andere keren
houden ze een Feiglingavond meteen lo-
terijtje.
„Er hangt hier echt een familiaire sfeer,"
vinden ook Maaike (20), Peggy (19) en
Marlou (21), „Als je doordeweeks komt,
kun je altijd een praatje aanknopen met
de bazin en soms kijken we zelfs Goede
Tijden Slechte Tijden met haar. We vinden
het alleen niet zo leuk als zij muziek
draait. Dat is namelijk meestal Nederland
stalig."
Hoewel de Posterij een poolcafé is, wordt
er op vrijdagavond maar weinig gebruik
gemaakt van de snooker, -pool en -biljart-
tafels. Slechts drie van de twaalf tafels
zijn in gebruik. „In het weekend is dat vrij
gebruikelijk," zegt Emory. „De meeste
mensen komen zo rond een uur of negen,
tien binnen, drinken en praten wat en
rond twaalf uur trekt iedereen zijn jas
aan. Dan gaan ze allemaal naar de Positi
ve, hier verderop. Dat is al tijden een
soort traditie hier."
Door Marjolein Rotsteeg
The Orb ontdeed ambient van de new age-waas en maakte
het verteerbaar voor de chill-outroom. Spil van The Orb is
Alex Paterson, ex-chef-kok, drumroadie bij Killing Joke en
A&R-manager bij EG Records van elektronica-wizard Brian
Eno (David Bowie, Roxy Music).
Per project werkt hij met andere gerenommeerde muzikn-
ten. Met UFOrb uit '92 brak het collectief ook commercieel
door. Een legendarische optreden in Top Of The Pops volg
de: het bestond uit een spelletje schaak.
The Orb waagde zich met succes aan remixen voor o.a. The
KLF, Yello, U2, Erasure en Depeche Mode. Alex is daarnaast
een veelgevraagde dj. The Orb ging op tournee, een van
de redenen waarom Kris Weston opstapte. Orbus Terrarum
('95) werd met gemengde gevoelens ontvangen.
Voor de nieuwe cd Orblivion werd Andy Hughes ingelijfd.
Hij werkte al enige tijd als technicus mee. Thomas Fehl-
mann is er nog steeds bij. Orblivion is als direct gevolg van
de live-optredens niet meer puur ambient, maar rijkelijk
gelardeed met drum 'n' bass. De titel is een samentrekking
van The Orb en oblivion (vergetelheid), om iedereen eraan
te herinneren dat het leven zo voorbij kan zijn. Waarvan
akte.
De basis voor Orblivion werd gelegd in Fehlmanns flat in
Berlijn, onder meer vanwege de huiselijke omgeving.
Een opvallende track is 5.A.L.T., met lange gesproken pas
sages van David Thewlis uit de Mike Leigh-film Naked. De
spreker geeft zijn visie op het einde der tijden.
FOTO MERCURY RECORDS
Hughes: „Het is maar een idee; het zet je aan het denken.
Die gozer had het in zijn hoofd helemaal uitgeknobbeld,
maar hij was gek. Voor ons heeft het in die track betekenis,
omdat we de film kennen. Ik ben benieuwd hoe mensen
die de film niet hebben gezien erop reageren."
Waar staat S.A.L.T. voor
Hughes: „Alweer zo'n vraag waarmee we je niet verder
kunnen helpen. De oplossing zit ergens in de track; dat zul
zelf moeten uitzoeken. Dat is ook juist de lol."
Paterson, zoekend in zijn platentas en genietend van zijn
zoveelste joint die dag: „Een gozer bij de perspromotie van
onze platenmaatschappij heeft er twee dagen over ge
daan. Zit niet zo te gniffelen I" Dat laatste is bedoeld voor
de al even stonede Andy.
Phil, alias Mum, brengt twee patatjes pindasaus. Hughes:
„Heerlijk Herinnert me aan vroeger, toen ik regelmatig in
Nederland woonde. Mijn vadeer werkte in de jaren '60 en
'70 vaak op Schiphol. Hij zat in de bouw. Hé, de eerste re
censie van Orblivion. In Melody Maker nog wel Bij de
laatste twee albums hadden ze niet in de gaten waar het
over ging."
Maar jullie hadden commercieel succes gekregen en dat
mag natuurlijk niet...
Hughes: „De hitlijsten zijn het establishment en als je daar
eenmaal in komt, wordt dat gezien als heulen met de vij
and."
Hoe komen jullie aan titels voor de tracks
Hughes: „Het is net Scrabble. Je neemt een hoop woorden
en plakt ze aan elkaar. Secrets heette oorspronkelijk Se
crets From A Girl With The Golden Spencer Look. Het is he
laas als Secrets op het album gekomen. De titel Orblivion
werkte wel weer. En Ubiquilty... In Glasgow zit een fantas
tisch restaurant dat The Ubiquitous Chip heet, oftewel het
alomtegenwoordige frietje."
Eenmaal aanbeland bij de categorie eten drinken is hij
niet meer te stuiten. Via raclette komt hij op zijn favoriet:
Thais. Er volgt een verhandeling over hoe calorierijk kokos
melk is. De recorder klikt uit. Ook die heeft genoeg
gehoord.
<a> jr: cc j, g.
omdat ie naar de
classenngs-
ambt enaa r mm
moet:...
padden wij ook maar
je en crirnineel JT T
kor^:.;
s
si
n
H
m
73
O
O
73
<pO
UI
EINDREDACTIE: PAUL VERLINDEN REACTIES: VIND JE JEZELF HEEL INTERESSANT, HEB JE EEN GOED IDEE OF WIL JE GEWOON JE GAL SPUWEN? SCHRIJF OF BEL NAAR: RAGAZZI, POSTBUS 3229, 4800 MB BREDA. TELEFOON: 076-5312379.
cn cn en en
en i_n en en
B ra O
3-"*«3
*7
rz 2.°
sldj
«3
Q.O 3
CL r
O
j3 3?
3 re
VI
-V
<D
O
n
o
c
Total
lover
Eterr
30
to
SL
Flam
Rems
B.E.D
Cl
O
Q.
"OLQ
fil o>
E.3
00
CU
r»
-a
3
a.
i/i
SL
UI
3
(D
O
o
3
3
CU
=f
U3
3
O
m
C
O
O S
O =P
=3
-<
O
cr
n Abra
Good to
1000 jaar
Z
3
n
CD
D3
co
S
is
Cl
O
S
p« o
n
Ir
3*
O
O)
IQ
8
O g"
3
Ol
Wl
O
O
3
"O
30 r» CJ O
O 3 m Q7 H or
O" 5 "5. Q- U rt"
Q-rtl cu S g» s»
CD r^=' E. 3
3 O t>
Sr. ÏT 2. C°
K so O
CO
CO
*T1
CU
-H
3" O
3
J
c
a.
to
Cl
to
ar
to
tD-o
Ss
3
ID [L
Tl
»gn
ftdi
dS IS
*3"
t>
«tQIO
V- o O»,
TIq-B
qj cd 3
g" c° "T!
tD
Cl
o
S
—1
=t
3_ o, E°
3* in
rt>
a
-
2
s
3.
3
w
o
s" 3
8. "te 31 n
r§ s v
'r ïfi
cd o
lig
^CQ Q- -n
ETg-f
8 cSS -
su S32
Tc
3" O
2C
Is
OQtC;
W 3 O
trro u
fl> 3 -
o. ^T
O 5? "a O 9*
I I a I -s
3 s.
2 S
I S'SS-
■t I
.a a
rö 2.
5
8:
CD
•3
2
CT ÊT
p.z-ë
m n an
3 2- B J.
OO <T-P-
O <i fD
y- O P
-d.s.g'dS 3
§-<§ 2
W Q-.
"D C
J CL nf CTQ
p era
O w F—l
3. fD '>3 Qj P
oT 3
•-J
<v
r* cl
M CL
3 cr
cl
cr a>
03 S
a
O r
a 0
m -
o
13
fD M
03
O
O
l W 8 8
OP pt* CL r3
s o
- £2. J»
03 3 cm IT 1-5
^oq gr co'
g-S ?E.|
r-r 3-i NJ
cr m Q g o.
de: a O o?
3 O- w 3
o 3 cl £T <t>
a g o>
pw
y c-t- Y/3 03 03
s 03
cu üt w os en
Cr"
B
CL*?
2 8
n-n ga
■csr
JU
A3 w
cv 15
3 3
3 (v
nn p7*
cr
B'
O--
a Q
- ST ;=Lcra SS 3'
u. 2a s «SE a
S
a.
Cf 03 03
2 os
3
cd cd
cv a <x>
3 s
3 a 2
13 N
2
3 era' 3
E a. a a
ps 3 tjera S
s o ÖJ g S»
e,2S>3s°!=l
1 d 03 H
cl 2. o rs 5
2 HJ v
CL. O".
g O
cd i -
m era
S3 3
»3 _4
cv a
P 3 5'
cl h
g %-
E 3
£L N
a
a o 3 g g
05 S a
2. £L o era p
3<ra
2L cm a oïi
- s-
■3 g
I S bi
<V O O
cv tx
8 g
Êm "-S-S
CD >~^rnPoP-''-2-,
prCTQ H, S 3 3 01 N
CL CT3 P £L^ KJ 03
m 2
3_
i V - i J c-r-
2-
tr 03
ct"
m 2 2
C P cv td r+ yi fD
2-cre B 'S
r 2 «B. g'
S
3 S
ti
S 2
cv O
O 3
3 g-s
SLg 3
EB 3!I
rr £- B 2 S
g. w ?r EL 2
CD 3-
3 SS
ig-Og&S1
1 w 2
s' 5 3
S I-»
3 m 33 O
n> g T3
S'S m
-i S
T>
CD
B1.
co
was-
Hif
cd
i p—
CTQ
cr
<3 cd
CTQ a
03 O
a cr b era w.
p 03 a
XV n g
CL
b
PW
a ca cv v
a w 3 cr a
g 3- 3- &1?
P* a hh
fD cr<-
K p
Sg:
■3"§g
P
ET c-r
ft O A P
CL - B
i era
P- i
oT cr 2
P cd
p- CL era o B
Ö- K' S T7 o.
- cd cd cd
Ls I
CL
CL a- t,
2 cr o w
n
cd
3 g-E
cn
p
P CD
M
S3
g-cra
•era
o; era o
- ft r CL
n cd CV
cd o «ar tw C) j-b
Qj cv Vo cl a o
2 S-R N I
t—, 03 03
BL -CQ_gc»_
era
a M 3
w-
o pr o- >r
o o O SA3
tra g cd cr
M P 5'
co fx a
Dj K
3 2.9 i»
3 o 2 si
3
05 w
S. e- F
2 tS f
3 Is
CD O
S o
CD
3 g
a o-o
o, era or 3
N b a? (t 2
2 B cr. P P g
C5 3 'g-cra 13 CL
P" 2 n
CD b Pir 3 M
a- B g <J <J
3 8
I gciQ a g
L? t-s
5 tt ie 3
3 p p cr
cd ka.. i i l—
3»Sa
3 p cr
gr
1 8
cd
03 P
co a o
CL o
-
öj d
a
a
p p
O) cv
CV *3 CV
2- 3
era' o cr
w 2 P
*zi P
cd
P
CD
0 cr cr
CL P
TA ±8-
j— (Ti
■§rN"
If 9
cd cr
f» P P_ w
CL CTQ. B w S
os 5 ri cd 3- 2
«Ep-ü g
ra S
5.'O g 3 S- 3
a 2cd ^03*
3 "S 7 *3.
B f? 3-^S-
cd hth
<3 cd i-l
a O
O o
a
cl 03
cd 3
P co CO
CL W
03 CD
s Kt
S o lï
<1 FT"
S?
>33
SLr-a
w. o
-
cd 2
a
o>
co
r-K
H-1'
QTQ
*-i
cd
fD
a
f—
a
cra
-SD
ju
as
O
a
CL
cd
c
co
co
cd
a
tr
o
-CL
p
c§
a
f—
cd
«r+-
O
O
ai
P-
cd
O
cd
a
P-»
S"
cd
w a
cr
fd
0
cna
o
as
P-
cd
P
T3
Pb
P
B.
fD
C-+-
•■O
N
P
Pb
O
cd
tr tr
j=L
cd
F-B-
p
I
tr
cd
c-r
I
f-b*
cd
tr
cd
<rt~
I1
S,
3
0
as
Pb
cT
1
f-b.
cd