DE STEM 'Wal moet die ouwe taart daar?' 4Ik zag al bussen Japanners voor me' Diana van Kolck begint op 56-jarige leeftijd aan tv-loopbaan Hanselund voor de fijnproever ISSEN (V/M) ,N (MAO IE en De nieuwe helden staan op het voetbalveld D1 Drentse Van Gogh-herberg wordt gesloopt door 'cultuurbarbaren' X 100 rgen.... (>loiteert een 24-uurs opvang en vrouwen en kinderen. ouderschapsverlof. 997; februari 1998. 1-6-97 t/m 17-2-98 en één rordt in onderling overleg men en hierover rapporteren, iportages. ek of vergelijkbaar denk- en rdigheden; lamiek en hulpverlening na H :-periode vereist is Ie werkplekken: hobbyloods en kinder- =rk. met CV en o.v.v. de erlijk tot 28 maart 1997 gencht B740, 4803 ES Breda. l.a.v. etnische groeperirige ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ii i i i ZATERDAG 15 MAART 1997 m J Diana van Kolck is een vrouw met veel gezich ten. Ze kruipt zo in de huid van een maffiawe duwe, ma Flodder, Itali aanse plattelandsmoeke, operadiva, kreng of def tige dame. Ze poseert en acteert. En presenteert sinds kort. Op 56-jarige leeftijd maakte ze haar debuut in de Veronica- serie 'Erotique: verbo den verhalen'. Door Maarten van de Rakt Een mevrouw op middel bare leeftijd, die een ero tisch programma maakt voor Veronica. Da's op zijn minst opmerkelijk. „Som mige mensen zeggen: wat moet die ouwe taart daar? Die vinden dat heel raar. Anderen mensen vinden het juist heel leuk, zo'n in valshoek. Ik doe het vanuit mezelf. Dat heeft zijn charme", weet de nieuw bakken presentatrice Dia na van Kolck. In Erotique: verboden verhalen verdiept die 'ouwe taart' zich, gekleed in keurig mantelpakje, in de wereld van parenclubs, Ii- vesexshows en SM-acts. Ze schuift een lijvig plakboek naar me toe. Het bulkt van de fo to's van advertenties, jaarversla gen, kalenders, reclamespotjes, films. Van Campina tot Postbus 51. „Dan weet je waar we over pra ten." Het boekwerk begint met wat cijfers. Via de maten 105-84- 103 haar hoedenmaat 57, •ïk ben maar een boerentrut uit Blaricum'. schoenmaat 41. Ervaring: foto model, actrice, commercials en speelfilms. Speelfilms? „Ik heb meegewerkt aan de film The Baby of Macon van Peter Greenaway. Daarin was Julia Ormond, bekend van First Knight, mijn dochter. Ach, het was een zeer bescheiden rol letje hoor, maar wel leuk om te doen. Ik ben nog op het filmfes tival in Cannes geweest. Heel bijzonder, als je over die rode lo per naar binnen gaat. Dat maak ik nooit meer mee. Ik heb ook een rolletje gehad in de verfil ming van U bent mijn moeder van Joop Admiraal. Ik was een vrouw in een trein, die tegen haar man zat te mopperen." Ze lacht: „Dat was me niet vreemd. Ging me heel makkelijk af." „Ik werk vooral als fotomodel." Ze toont een Duitse reclamefol der. Daarop staat ze afgebeeld tussen de bouwlampen en trof fels. „Ik ga een paar keer per jaar naar Duitsland. Ik zeg wel eens: waarom neem je niet een mooie schone blom? Neenee, die hebben geen uitstraling, krijg ik dan te horen. In hun ogen ben ik een degelijke huisvrouw." Schoonheid Het begon allemaal een jaar of twintig geleden. „Iedereen zei over mijn dochter: die moet mannequin worden. Zelf was ze zich niet bewust van haar schoonheid. Ik ben met haar naar zo'n opleiding gegaan. Zegt die mevrouw: waarom gaat u het zelf ook niet doen? Ik zag dat niet zo zitten, ik ben maar een boerentrut uit Blaricum. Mijn dochter drong aan: we gaan sa men. Ach, dacht ik, waarom ook niet?" „Voor die modeshows moet je het hele land door, zes weken aan een stuk. Daar word je op een gegeven moment wel ziek van. Toen liet ik me in schrijven bij het castingbureau van Moeder Anne. U bent mijn moeder was mijn eerste op dracht. Hartstikke leuk. Dat wou ik best vaker doen. Zegt Moeder Anne: maar ik kan je niet verkopen, want je hebt geen opleiding. Toen heb ik allerlei workshops gevolgd. Sindsdien loopt het als een trein." Haar blik zakt in het plakboek. „Kijk. Twee nonnetjes en een moeder-overste. Komt er een mooie meid langs in prachtige lingerie van Pastunette en die nonnetjes denken: o wat prach tig. Moeder-overste keert zich van hen af en schaamt zich voor dat wereldse gedrag." Ze wijst al naar de volgende prent: „Een lekker ordinaire kop. Ik houd van extreme figu ren." En ze haalt zich voor de geest hoe bloedjeheet het die dag was. „Ik mocht niet eens bewe gen. „Bij de grime word je langzaam iemand anders. Daarom kan ik me transseksuelen zo goed voor stellen. Pas hadden we zo ie mand in de uitzending. Toen hij zich ging omkleden, kreeg hij iets heel anders over zich. Dat heb ik voor een fotosessie ook. Als ik een secreet moet zijn, ga ik me gaandeweg ook zo voe len", vertelt Diana van Kolck. „Ik vind eigenlijk alle typetjes leuk. Van heel ordinair en asoci aal tot heel sjiek. Niet iets in de erotische sector, dat heb ik nooit gedaan, daar ben ik niet voor in. SM ofzo zou ik nooit doen. Een dame zijn is geen kunst. Wel de types, waarin je iemand neer moet zetten. Als die goed luk ken, is het heerlijk." „Dit is in februari opgenomen", licht ze een onderwaterfoto toe. „In een buitenbad in Soester- berg. Het was wel een verwarmd bad. Als je boven kwam, was er zoveel stoom datje het niet met een koud had. En zo gaat het door. Primafoon, Campina, Efteling, Pearle, Phi lips, Amev. En Diana als werk ster in een muziekclip met Mick Jagger. „En dit was een opdracht van Coca Cola, voor de Verenigde Emiraten. Dat was een ramp. Die kleding moest helemaal over mijn voeten, er mocht helemaal niks te Zien zijn. „Producent Gert Berg zocht voor Erotique een oudere pre sentatrice. Ik zeg: jeetje, wat moet ik daar nou mee? Ik kan wel een beetje kleppen, maar voor tv heb heb je meer nodig, dacht ik. Ben~er toch heen ge gaan. Hij wou me meteen heb ben. Gert zegt: je moet doen zo als je bent, dan kom je over." „De eerste opname was in een parenclub. Meteen in het diepe gegooid. Ik ben 38 jaar keimig netjes getrouwd, heb drie kinde ren. Kom uit een fijn-katholiek gezin. Zondags moesten we twee keer naar de kerk. Mijn achter grond is duidelijk heel anders. Ik ben helemaal niet in voor allerlei extreme dingen. En als ik er lan ger over nadenk, word ik er een beetje niet goed van. Het is niet mijn wereld. Mensen zijn vol wassen. Wie ben ik om over een ander te oordelen?" „In zo'n club huppen ze van het ene bed in het andere. Als ze in een restaurant zitten en het kop je is een beetje vuil, maken ze een hoop drukte. Ik denk soms: waar moet het allemaal heen? Het meest shockerende vind ik livesexshows. Met stelletjes die daar heel serieus mee bezig zijn. Voor hen is dat echt werk." Agressiever „Gisteren zagen we een SM-act op de bühne. Twee vrouwen als slaaf en meesteres. God-nog- aan-toe-zeg. Het is allemaal veel agressiever tegenwoordig. Die dansen ook, hè. Dat ging er in mijn tijd vriendelijker aan toe." We bladeren verder. „Dit is een soort Mrs. Slocombe-type. En hier ben ik koningin met een fa ke-koninklijke familie. Ik vind koningin-zijn eigenlijk niet zo leuk. Maar dit was duidelijk flauwekul. En hier zie je een fo tosessie waar later een filmpje van is gemaakt. Met Pistolen Paultje die mij vermoordde. Hij kon zijn lachen niet houden. „Ik ben netjes opgevoed, gewoon ouderwets, degelijk, respect voor alles en iedereen. Vooral vriendelijk zijn. Je gedragen. Dat heeft me wel eens opgebro ken. Ik ben een fatsoenlijk Ne derlands burgertrutje. Bij ons kwam vroeger nog echt elk jaar de pastoor langs om te vragen hoe het ermee stond. Of er nog een kindje onderweg was. Dat betekende weer nieuwe zieltjes. Mijn moeder had 15 kinderen van wie er vijf overleden aan kinderziektes. Maar goed, het gaat er nu allemaal heel anders aan toe." „Mijn moeder heeft eens gezegd: als ik dood ga, worden jullie al lemaal heidenen. Dat is aardig uitgekomen. Er is niet veel blij ven hangen van het geloof. Mijn eigen kinderen zijn naar een katholieke school geweest, die zijn ook afvallig, maar het zijn respectabele mensen geworden. Met die erotische serie hadden ze moeite. Ze waren bang, dat ze zich zouden moeten schamen voor moeder." „Mijn man vindt het niks. Hij is 66, duidelijk van een andere ge neratie. Ik kan begrijpen dat-ie er niet blij mee is. Eigenlijk is hij nooit enthousiast geweest. Dat is niks nieuws. Als ik alles voor ie dereen had moeten laten, weet je waar ik dan gezeten had? Thuis, achter de geraniums, helemaal verzuurd." 'Van heel ordinair tot heel sjiek'. hi Hans Rooseboom Commissaris van de Komri jn kan het tij niet keren. Relus ter stelde zich gisteren wel vier- >p achter de laatste poging om ket logement van Vincent van Gogh ii Nieuw-Amsterdam te redden. op 1 april zal de slopershamer '«laan. h het cultureel centrum De Schalm in «uw-Amsterdam is alléén gedurende lil weekeinde een tentoonstelling te zien fc het verblijf van de schilder in het veen. Relus ter Beek deed de hu is het een buitenwijk van de Drentse metropool Emmen, maar in 1883 was de Verzetting Nieuw-Amsterdam de ver- Ie uithoek van Nederland. Van Gogh er een paar maanden rust in de 'g van Hendrik Scholte. ®t legendarische pand is na meer dan Werd jaar in handen gevallen van een hjectontwikkelaar. Na de sloop zullem iure appartementen op de locatie Jrten gebouwd. Daarna zal niets meer «nimeren aan het verblijf van Vincent 'Drenthe. o— geld wint het weer van de "tuur," zegt Jan Muskee van de Com- '®ie-Van Gogh in Nieuw-Amsterdam. I "ehben dollartekens in de ogen. Ze "pen het hotel nog liever vandaag dan gen." -ommissie-Van Gogh werd ingesteld 90, bij het eeuwfeest van de sterfdag "an Gogh. Er werd toen ook al een uj®'ie ingericht over zijn Drentse pe- o--liefhebber Jan Muskee was de u^hter de commissie. „In 1990 was interieur van het hotel nog helemaal k 'arapen hingen er nog. Maar u was het eigenlijk al te laat, het was I voor twaalf. De eigenaar zag er niets uj^nd te behouden. De gemeente- helft er °°k n^s t-e8en gedaan. De ïaa „van de mensen heeft nog niet eens D- an gehoord. De sloop is voor teS'° de grootste vergissing. Het Caf. lerademaal cultuurbarbaren." restaurant Van Gogh is van binnen ba, als gesloopt. Alles is eruit, de t(tj We£» het kamertje van Van Gogh is i]ri„'anen- »Het is een droevig gezicht," Jan Muskee. "niertje ((ut^^md is het kamertje van Vin- 00 uón maal nagebouwd te zien. Het is de laatste kans voor Van Gogh- liefhebbers. Er is geen plaats te vinden om zelfs maar dit bescheiden eerbetoon aan de meester te verlengen. Jan Muskee: „De waarde wordt niet ge zien. Als we maar een klein stukje zou den kunnen bewaren. Er is geopperd: la ten we het pand steen voor steen afbre ken en een stuk verder opbouwen. Maar Vincent heeft hier gezeten en niet ergens anders. Er moet hier iets bewaard blij ven. Al is het maar een museumpje, of een standbeeld. Maar het liefst het pand zelf waar hij twee maanden woonde." Commerciële argumenten schuwt Jan Muskee niet: „Ik zag het indertijd in 1990 al helemaal voor me. Bussen Japan ners die vanuit Amsterdam de dollars naar Nieuw-Amsterdam komen brengen. Knip, knip, knip met die fototoestellen. En dan natuurlijk een mooi hotel hier. De naam Van Gogh, daar kun je aan ver dienen, daar kun je van leven. Maar ze zien het niet." Vrede De gevelsteen die in 1983 op het pand is aangebracht, zal vóór de sloop verwij derd en bewaard worden. Op de steen staat een citaat uit een brief van Vincent aan zijn broer Theo in sep tember 1883: „Waarde Theo. Ditmaal schrijf ik u heel uit de achterhoek van Drenthe, waar ik gekomen ben na een eeuwig lange tocht in de trekschuit door de heide. De plaats waar ik nu ben is Nieuw Amsterdam. Het is hier zo gans en al dat wat ik mooi vind. 't Is hier vrede." Van Gogh, geboren in Zundert in 1853, was in het najaar van 1883 dertig jaar oud. Hij woonde in Den Haag, waar hij sa menleefde met de prostituee Sien en haar zoontje. Contact met zijn ouders in Brabant had hij niet meer. Wel per brief met zijn broer Theo, zijn trouwste vriend. Vincent had pas drie jaar eerder besloten dat hij kunstenaar wilde worden en hij had nog maar zeven jaar te leven, zeven jaar om de onsterfelijke Vincent te wor den die hij in zich voelde. Hij werkte zich half dood voor zijn ideaal. Hij moest weg uit Den Haag, maar hij worstelde met zijn 'gevoelens betreffende het blijven met de vrouw'. Hij voelde zich verantwoordelijk en schuldig. „Het kleine jongske is vreselijk aan mij gehecht tegenwoordig." De kunstenaar in wording was uit zijn normale doen. Doorgaans schreef Van Gogh dagelijks een lange brief aan Theo over artistieke, intellectuele en familie kwesties. Maar nu ging het bijna uitslui tend nog over de vrouw, zoals hij Sien al tijd anoniem noemde. ,,'t Is een geval waar men geen uitweg in ziet. Verhuizen is wenselijk. Ik zou erg ~w M&r ïoo granscii en #1 dat, ijj wat ik saool vind. 'tïs hier vrede W - Vincent HJ ER WOONDE EN WERKTE Vleest van Gogh TUDENS ZIJN DRENTSE PERIODE VAN 6 OCT TOT 1 DEC IS8S kfcM-T-lftBS Gevelsteen op het pand in Nieuw-Amsterdam waar Vincent van Gogh in 1883 twee maanden woonde. t foto paul huf graag naar Drenthe gaan. Ik heb het no dig om een tijd te zjjn bij een boer of zo, heel heel wijd weg, zo ver dat de natuur echt moet zijn." Echt, dat was een kernwoord bij Van Gogh. Hij ging daadwerkelijk naar Drenthe en hij schreef direct na aan komst: „In de haven van Hoogeveen zag ik heel echte turfschuiten en figuren van schippers. Het zal wel nog veel mooier blijken te zijn dieper 't land in." „De heide is veel uitgestrekter dan de Brabantse," zo viel Vincent op. Maar zo als overal viel de schilder zelf óók op. „Ik heb hier aanvankelijk enige tegenspoed met modellen gehad op de heide, waar erover gelachen werd en ik voor de gek gehouden." Logement 's Avonds, op het kamertje dat hem was toegewezen in het logement en koffiesta- tion van Hendrik Scholte aan het kanaal in Nieuw-Amsterdam, keerde Vincent van Gogh terug naar zijn beschouwende epistels aan Theo in Parijs. Veel schreef hij niet over het sombere land waar hij overdag zijn sombere schetsen maakte. Maar hij liet ondubbelzinnig blijken dat hij best in Drenthe wilde blijven, liefst met Theo samen: „Drenthe is zó mooi, zo zeer pakt het het me algeheel in dat ik, indien ik niet voor altijd hier kon zijn, ik liever 't maar niet gezien had. Toe kerel, kom mee schilde ren op de hei, 't aardappelveld, kom eens mee achter de ploeg en de schaapherder lopen - kom mee in 't vuur kijken - laat u eens doorwaaien, breek eruit. Zoek het niet in Parijs, zoek het niet in Amerika. Verander inderdaad, zoek het op de hei." Maar toch hielp het uiteindelijk allemaal niet. Op 1 december 1883, bijna twee maan den na zijn aankomst in Nieuw-Amster dam, bekende Vincent aan Theo: „Wij zijn nu op het punt dat ik zeg: momenteel kan ik niet voort." Wat hij er niet bij Vermeldde was dat geldgebrek de belangrijkste reden van vertrek was. Vincent vertrok naar het Brabantse Nue- nen, waar hij twee hele jaren bij zijn ou ders zou doorbrengen, alvorens voor de laatste ruk van vijf jaar naar Frankrijk te vertrekken. Het hotel in Nieuw-Amsterdam bleef achter in de stilte, totdat het door de op rukkende beschaving langzaam werd in gekapseld en doodgedrukt. Opera Zuid oogst veel applaus in Breda Breda, Chassé Theater - Hansel und Gretel, opera van Engelbert Hum- perdinck door Opera Zuid, Gezien op 13 maart 1997. Door Jan de Breet Een volstrekt volwassen ver tolking van een voor kinderen bestemd verhaal viel donder dagavond te beleven bij de opera Hansel und Gretel door Opera Zuid in de middenzaal van het Chassé Theater. Volwassen in die zin, dat er gron dig was nagedacht over de invul ling van alle elementen. Derhalve een orkest van hoog niveau in de bak, solisten van internationale faam, die dan ook nauwelijks een steek lieten vallen, kostuums, de cors en belichtig die de dubbel heid in het verhaal mooi accentu eerden en een programmaboekje dat veel verzorgd uitgevoerde ge gevens en achtergrondinmforma- tie over deze sprookjesopera aan droeg. Regisseur Aidan Lang verscheen bij het slot-applaus niet op het toneel, maar juist hem kwam een groot deel van de dank toe van wege zijn vondsten en oplossin gen op het toneel. Hij was daarbij goed geholpen door de ontwer pers van de kostuums en de de cors die nu eens kennelijk bewust oubollig waren gehouden en dan weer in Mondriaan-achtige vlak ken het verhaal ondersteunden. De uitbeelding van de heks in de oven gaf een prachtig accent aan de angst van Hans en Grietje. De hoofdrollen van Hansel en Gretel werden met veel inle vingsvermogen in de kinderziel met grote overtuiging gezongen door Ann Taylor en Marisca Mul der. Dat de laatste als Grietje mij meer raakte lag meer in de na tuurlijkheid van haar rol tegen over de toch wat vervreemdende bijdragen van Ann Taylor, die als volwassen mezzosopraan een jongentje moest uitbeelden. De verschillende stemmingen van de moeder kregen van Linda McLeod een trefzekere vertol king. Als heks bracht zij grote angst te weeg. Schmierend en smoezend speelde zij ook haar rol als kinderlokster. Charles van Tassel was met zijn bijna twee meter hoge gestalte en zijn bron zen, energieke, expressieve stem de ideale vaderfiguur. Uitbundi ge vrolijkheid, maar ook diepe ernst wist hij overtuigend tot klinken te brengen. Er waren nog zeer prijzenswaardige bijdragen van Priti (Zandmannetje) en Machteld Baumans (Dauwman netje). Engelbert Humperdinck, de com ponist van Hansel und Gretel, heeft met weinig werken reper toire gehouden. Ten onrechte lijkt het. Humperdinck heeft dui delijk een eigen stijl, al is hij ook - niet anders dan andere compo nisten - beïnvloed geweest. We horen zeker Wagner en misschien een beetje Weber en Bruckner). Maar in zijn componeertrant zit toch veel eigens. Zijn instrumen tatie levert prachtige klanken op. Hij combineert ook fraai de een voudige coupletvorm met de doorgegecomponeerde stijl. Voor fijnproever en alleseter was er dus volop kwaliteit. Het Limburgs Symfonie Orkest zorgde voor muzikaal decor van hoge klasse. Men hoort dat dit ensemble gewend is om muziek als autonoom gegeven aan te bie den. Het gebeuren boven de bak is voor hen nooit aanleiding om perfectie als doel uit het oog te verliezen. Weelderige klank dus, grote gelijkheid, mooi afgewogen groepsprestaties en goed solis- tenwerk, al was in de vioolsoli niet alles goud wat er blonk. Dirigent Ed Spanjaard was de man die onder dit mooie orkest werk zijn handtekening zette. Het kinderkoor van de Stichting Koorschool Limburg leverde nu eens als engelen dan weer als bengel heel mooie plaatjes op in hun prachtig belichtte kostuums. Muzikaal hadden ze niet hun bes te dag. Intonatie en klankgeving lieten wel te wensen over. Een handvol publiek beloonde de uitvoeren den met veel applaus.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33