Zijn Belgen brokkenpiloten in t 9
ker
trol (v/m)
'De regels
wijken
soms
wel af'
Grensverkeer
is een
vanzelfsprekende
zaak
chnische Dienst m/v
•rder T.D. m/v
lercieel medewerker
|i/v
rder/
merker Novell m/v
i/erker m/v
uitzendbureau
ZEELAND
C4
397
X 88
^^^^^6526168cs j
Jbedrijf in Breda, zijn wij op zoek
►medewerkers in bezit van een
Int naar kandidaten met een
l/aring in het besturen van een
libutie van materialen is een pré. u
Be aanpakker en uw leeftijd ligt
Bigen ook kandidaten met een
b op deze functie met goede
(076) 587 00 09,
1 het industrieterrein Moerdijk zoekt
fcmonteur voor de technische dienst
j'S-electro-opleiding vereist, alsmede
lek (PLC) en installatietechniek,
helse taal wordt op prijs gesteld Het
Bloegen dienst en is voor zeer lange
«ze baan neemt u dan zo snel mogelijk
ier Veer, tel. (0168) 33 03 11,
Tessellaan 5.
trdijk is onze klant C.N.C. gevestigd.
Lan C.N.C. zoeken wij een magazijn-
Jhnische opleiding op KMBO'-niveau
I een technisch magazijn. Kunt u
administratieve ervaring en spreekt het
Kten u aan, dan komen wij graag met
len kunt u maandag 17 maart
is opnemen.
II. (0168) 33 03 11.
fCesseJIaan 5.
handel in Breda zijn wij op zoek naar
['/erktuigbouwkunde of
Bring en kennis van sanitair en verwar-
zaamheden bestaan voornamelijk uit
Jan klanten over mogelijke toepas-
[farmingsgebied en het verwerken van
r computer. Het betreft een baan met
J dienstverband.
'rst, tel. (076) 522 30 05,
i naar een systeembeheerder voor een
Breda. U hebt zeer grote kennis van
Iblemen in dit systeem op te lossen.
I gebruikers van dit systeem te helpen
Iren hoe het systeem te gebruiken.
lange tijd.
lit, tel. (076) 522 68 09,
J in de omgeving van Etten-Leur
Jjiedewerkers voor de bediening. Wil jij
jf zondag aan de slag en ben je bereid
ltueel in te springen, neem dan zo snel
jop. Enige horeca-ervaring is vereist.
Jn, tel. (076) 503 45 52.
■nstraat 10a.
gemeentelijke Belastingen,
bn Informatie, de facilitaire
jvan de stafafdelingen is de
per verantwoordelijk voor
ent, het opstellen van de
bportages en jaarrekening),
■rsingsinstrumenten,
Icontrole. Behalve aan de
lieverd aan de Concernstaf,
sater Beheer N.V.
enstjaarinstrumenten;
;t opstellen van de
ages (maraps) en -jaar-
sffende jaarinstrumenten;
den van een adequaat
m voor deze afdelingen;
p financieel en bedrijfs-
fdelingen;
ieling als schriftelijk);
aris bereikbaar van 6.240,-
schaal 10.
gewonnen bij het hoofd van
34 75, of de heer H. de Nie,
.ar een evenredige vertegen
ante meer leden van etnische
enst nemen. Daarom worden
e solliciteren.
gen schriftelijk hun sollicitatie
cteur Bestuursdienst,
melding van vacature-
(BSTEM
ZATERDAG 15 MAART 1997
tar Harold de Puysseleijr
Stekene/Hulst - Het ROV signaleert de statis-
feken als een probleem en laat de Stichting
ftenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig-
iiid (SWOV) uit Leidschendam onderzoek
«oen.
De opdracht is te kijken naar de achtergron-
itnvande betrokkenheid van buitenlanders
Pees: Belgen) bij verkeersongelukken in
Zreuws-Vlaanderen.
,De hoge snelheden vormen hier een ontiege
lijk probleem," zegt Aart Lodder. „Daarnaast
Hen op de vijf verkeersdoden Belg. Tel daar-
kij dat eenderde deel van het aantal bestuur-
faoet te veel drank op de Belgische natio-
laliteit heeft. De SWOV heeft eerder aange-
fevm dat alcohol-ongevallen vaak leiden tot
mistig letsel. Daarom denk ik dat een van de
Zangrijkste aandachtspunten de relatie tus-
ffl snelheid en alcohol zal zijn. Het is belang
rijk om nadrukkelijk naar die combinatie te
Kjken," Lodder van het ROV, dat zetelt in
Middelburg, zegt uitermate benieuwd te zijn
»r de uitkomsten van het SWOV-onder-
taiieuwd daarnaar is ook inspecteur Han
Opdorp van de politie in Zeeuws-Vlaan
ten, „Alcohol en snelheid zijn voor meer
te de helft de veroorzakers van ernstige ver-
«songevallen."
teOpdorp is voorzitter van de projectgroep
tegraal Gericht Verkeers Toezicht (IGVT)
wnws-Vlaanderen. Die club bestaat uit po-
te, E0V, Veilig Verkeer Nederland en de
'Schillende wegbeheerders. De groep werkt
pamenlijk aan verbetering van de verkeers-
«igheid in de streek.
«langstelling van Van Opdorp gaat met
uit naar cijfers die duidelijk maken hoe
betrokkenheid van Belgen bij rijden onder
■Moed en zware verkeersongelukken zich
"'houdt tot de mate waarin Vlamingen deel-
teen aan het Zeeuws-Vlaamse verkeer.
■ten op drie is klant van de politie via alco-
1)1 ffl als er dan maar twintig procent Belgen
te onder het totaal aantal verkeersdeelne-
Zeeuws-Vlaanderen, durf ik de be-
™kkenheid groot te noemen. Maar het zou
«Wijk ook zo kunnen zijn dat er een veel
enwichtiger verdeling is. Daar hebben we
moment geen zicht op. Hoewel het mij
rea"st'sch overkomt dat één op drie au-
testuurders in Zeeuws-Vlaanderen Belg is.
•vs ik drie auto's zie rijden, zit daar niet tel-
tes een Belg bij."
,j(! e Witte, het hoofd van de gemeentepoli-
i ïa& Stekene, benadert het onderwerp an-
eaV ^et> 'n teëenstellingtot Lodder
Opdorp, te ver gaan om de geschetste
teaj' 'n®en bestempelen als 'pro-
m°biliteit is vergroot. De landsgrens is
J ®aar e^n fictieve. Dus is het niet meer
'ogisch dat Vlamingen in Nederland en
voo^ri 'n Vlaanderen worden gesnapt
j^Mschap achter het stuur. Uit twee
terK 'S vora§ ^aar inderdaad een grotere
Eenheid van buitenlanders in de grens-
teeri"""""™ van Duitenianders m de grens-
ifea Van £eeuws-Vlaanderen gebleken.
°ffl dat nu onmiddellijk een probleem te
n°emen..."
verschil
ill!!?nze'isPrekendheid van het grensverkeer
(e„ Oe Witte prachtig aan de hand van
Be]„, aring met een van zijn collega's uit het
is»C binnenland die een keer meewerkte
'&n'riCOntrole in Stekene.
ieti J,en de ganse dag door auto's met Ne-
is da, se kentekens door Stekene. Voor ons
eea vanzelfsprekende zaak. Maar die
Pmkte bij de controle alle Nederlan-
Een op de vijf verkeersdoden in Zeeuws-Vlaanderen is Belg. Een
op de drie processen-verbaal die politie en marechaussee hier
opmaken voor rijden onder invloed, is eveneens voor een
Belgische bestuurder. Zijn onze zuiderburen brokkenpiloten?
Gedragen zij zich als onverantwoordelijke dronkelappen in het
verkeer? Of zijn er andere oorzaken voor de bovenmatige
betrokkenheid van Belgen bij ernstige verkeersongelukken en
dronken autorijden in de regio? En hoe staat het bijvoorbeeld
met de betrokkenheid van Nederlanders bij ongevallen in
België? Drie deskundigen laten hun licht hierover schijnen. Aart
Lodder is secretaris van het Regionaal Orgaan Verkeersveilig
heid (ROV) in Zeeland. Han van Opdorp is inspecteur van politie
in Hulst en tevens voorzitter van de projectgroep voor veiliger
verkeer (IGVT) in Zeeuws-Vlaanderen. Luc De Witte is politie
commissaris in de Belgische grensgemeente Stekene.
Aart Lodder: 'Ik ben be-
nieuivd naar de uitkomsten van
wetenschappelijk onderzoek'.
FOTO JAAP WOLTERBEEK
Han van Opdorp: 'Politie is sterk betrokken bij de menselijke drama's in het verkeer'.
ders eruit. Ze waren in zijn ogen per definitie
verdacht omdat het Nederlanders waren.
Maar voor ons is er geen verschil. Wij behan
delen Nederlanders precies hetzelfde als de
mensen van hier."
Nederlanders
Gevraagd naar de betrokkenheid van Neder
landers bij verkeersongelukken in België,
komt De Witte met opmerkelijke cijfers. Al
thans, afgezet tegen de cijfers die we eerder
zagen over Belgische verkeersdeelnemers in
Zeeuws-Vlaanderen.
Het aantal Nederlandse bestuurders dat be
trokken is bij verkeersongelukken in België,
blijkt reuze mee te vallen. Dat valt af te leiden
uit de gegevens van het Belgisch Instituut
Voor de Verkeersveiligheid (BIW). Bij ver
keersongevallen in België waren (in 1995)
72.847 bestuurders betrokken, waaronder
1215 Nederlanders. Voor de provincie Oost-
FOTO WIM KOOYMAN
Vlaanderen ging het om 178 Nederlandse
slachtoffers op een bestuurderstotaal van
10.709.
Het cijfer over de betrokkenheid van Neder
landse vrachtwagenbestuurders bij ongeval
len in Stekene geeft daarentegen wel te den
ken. Van de zes ongevallen in de categorie
vrachtauto's in de grensgemeente, waren er
vijf met Nederlandse trucks.
„De oorzaken liggen deels aan de verschillen
de reglementeringen," betoogt De Witte. „Dat
kon je vroeger bijvoorbeeld goed merken op
de Expresweg (Antwerpen/Kust, HdP). Toen
waren er duidelijk veel Nederlanders betrok
ken bij ongevallen bij de verkeerslichten. Als
je in Nederland links afslaat bij verkeerslich
ten moet je namelijk het tegemoetkomend
rechtdoorgaand verkeer niet voor laten gaan.
Bij ons is dat in een aantal gevallen wel zo."
Toch is de Stekense politiecommissaris ervan
overtuigd, dat de mensen die in de grens-
De Zeeuws-Vlaamse politie laat een Belgische automobiliste blazen.
Luc De Witte: 'Er wordt te snel gewezen naar de grens
als oorzaak van verkeersongevalllen'. fotowimkooyman
streek wonen goed van eikaars verkeersregels
en -situaties op de hoogte zijn. „Alleen wat de
maximumsnelheid betreft, zijn Nederlanders
niet altijd op de hoogte van de situatie in Bel
gië. Bij ons staat bij de komgrens alleen een
plaatsnaambord zonder onderbord dat de
maximumsnelheid aangeeft. Bij jullie hangt
daar nog een bord '50' onder. Daarnaast heb
ben wij in België veel typische lintbebouwing.
Op de provinciale weg Sint Niklaas naar
Hulst merken wij goed dat Nederlanders veel
te hard rijden, terwijl ze in Kapellebrug bo
venop de rem gaan staan."
Voorlichting
Bij het ontbreken van de onderborden in ei
gen land heeft de Stekense politiechef zo zijn
bedenkingen. „Dat is in Nederland beter ge
regeld. Daarnaast zijn er ook de verschillen in
infrastructuur. Asverschuivingen en wegver
smallingen om een poorteffect te creëren en
zodoende de snelheid te minderen, kennen wij
zo niet. Hoewel er in het verkeerscirculatie
plan van Stekene momenteel wel aan wordt
gewerkt om daar verandering in te brengen."
De Witte zoekt verdere verbetering van de
verkeersveiligheid in het grensgebied in bete
re voorlichting in Nederland van de specifie
ke Belgische regels en omgekeerd. „Die regels
wijken soms toch wel af. In grote lijnen zijn ze
wel hetzelfde, alleen is er op bepaalde punten
een andere toepassing."
Hoe het ook zij, hij heeft sterk de indruk dat
er niet echt sprake is van een groot veilig
heidsprobleem. „De nationaliteit heeft naar
mijn mening geen invloed. Ik heb althans niet
de indruk dat Belgen sneller gaan rijden zo
dra ze over de Nederlandse grens komen.
Daarom schrijf ik de betrokkenheid van Bel
gen bij ongevallen in Zeeuws-Vlaanderen toe
aan het toeval. Mijn stelling is dat een Belg
die in Zeeuws-Vlaanderen verongelukt, onder
dezelfde omstandigheden in eigen land ook
verongelukt kon zijn."
Identiek
Het ROVZ vindt het opmerkelijk dat één op
de vijf dodelijke verkeersslachtoffers in
Zeeuws-Vlaanderen een Belg is. „Maar je
moet niet vergeten," zegt ook De Witte, „dat
veel Belgen naar Zeeuws-Vlaanderen komen
en omgekeerd. Er zijn veel Belgische ver
keersdeelnemers in Zeeuws-Vlaanderen. Dus
is het inderdaad interessant om de verhou
ding te kennen. Als daar opmerkelijke ver
schillen te vinden zijn, zou ik zeggen: 'Ja, er is
sprake van een probleem'. Maar nu weten we
dat niet.
Er wordt kortom, vindt hij, te snel gewezen
naar de grens als oorzaak van verkeersonge
lukken. „Veeleer is er nu en dan sprake van
onbekendheid. Maar dan is het risico denk ik
nog identiek. Of een Belg nu van hieruit
(Stekene, red.) met 150 kilometer per uur
naar Belgisch Limburg rijdt of met die snel
heid naar Zeeuws-Vlaanderen."
Dat er naar verhouding weinig Nederlanders
betrokken zijn bij letselongevallen in Vlaan
deren, terwijl dat omgekeerd (Belgen in
Zeeuws-Vlaanderen, red.) wel het geval is,
ligt volgens Lodder deels voor de hand. Ook
hij wijst er, net als commissaris De Witte, op
dat waarschijnlijk meer Belgen over de
Zeeuws-Vlaamse wegen rijden dan Nederlan
ders over de Vlaamse. Wel vindt hij het een
gemis, dat de SWOV in haar studie geen rela
tie kan leggen met het aantal Belgische ver
keersdeelnemers in de streek.
Voor Lodder staat het buiten kijf dat samen
werking op basis van onderzoek in het grens
gebied noodzakelijk is. De woordvoerder van
het ROV haalt in dat licht nog maar eens wat
cijfers aan om dat belang te onderstrepen.
Van het totale aantal ziekenhuisgewonden in
Zeeland (350) valt eenderde deel (±120) op
wegen beneden de Westerschelde. Daaronder
bevinden zich enkele tientallen Belgen. Het
dodental beweegt zich gemiddeld rond de
zestien slachtoffers per jaar, waarvan dus on
geveer drie van Belgische afkomst.
De secretaris van het ROV noemt de betrok
kenheid van Nederlanders bij ongevallen met
vrachtverkeer in de gemeente Stekene opval
lend. Hij is benieuwd hoe die verhouding ligt
in de gehele Vlaamse grensstreek. Lodder
stelt zich daarbij de vraag naar de oorzaak
van de ongevallen. „Zou je dat weten, dan
kun je bijvoorbeeld bedrijven in Zeeuws-
Vlaanderen gericht benaderen."
Ondergeschoven kindje
Waar de Zeeuws-Vlaamse politie terug kan
vallen op deskundige ondersteuning van ge
specialiseerde diensten als ROV en SWOV,
buigt de Stekense politiecommissaris zich
louter in zijn (vrije) avonduren over de vraag
stukken van verkeersveiligheid.
Verkeer is voor hem een 'hobby', iets dat hij er
naast zijn reguliere werk uit persoonlijke in
teresse bijdoet. Dat is een wezenlijk verschil
met de Nederlandse situatie. Verkeersveilig
heid is in België lange tijd (en misschien zelfs
nog wel) een ondergeschoven kindje geweest.
Een gemiddelde van meer dan twintig ver-
FOTOWIM KOOYMAN
keersdoden per 100.000 inwoners zegt wat
dat betreft een en ander.
Het aantal doden in Zeeuws-Vlaanderen liep
tot voor enkele jaren parallel aan dat in Bel
gië. De jongste twee jaar is er, met tien doden
in 1995 en dertien doden in 1996, sprake van
een kentering. Er zijn dan echter ook binnen
het project IGVT door de verschillende part
ners veel inspanningen en onderzoeken ge
daan om de wegen veiliger te maken. „Tussen
de 132 slachtoffers in de jaren '90 is wel wat
gebeurd op het gebied van ontwikkeling van
de infrastructuur. Het landelijk gemiddelde
verkeersdoden is acht en daar willen wij nog
onder," zegt de IGVT-voorzitter.
Ten onrechte, blijkt uit een van de studies die
inmiddels zijn verricht, werd wel eens de re
latie gelegd tussen de verkeersongevallen en
de jeugd die vertier zoekt in de Vlaamse uit
gaansgelegenheden en omgekeerd.
De 'klanten' van de politie bij alcoholcontro
les langs de grens bevinden zich echter in de
leeftijdsgroep tussen de 35 en 51 jaar oud.
Een globale analyse van de vorig jaar gehou
den controles leverde de politie interessante
gegevens op over het 'daderprofiel' van de
drankrijder in Zeeuws-Vlaanderen.
Vluchtgedrag
Het gaat meestal om 'solisten'. Mensen die al
leen op pad zijn met de auto en vluchtgedrag
over de grens vertonen. Ze hebben vaak rela
tionele of emotionele problemen en proberen
die te ontvluchten door (ver) buiten hun eigen
omgeving ontspanning te zoeken, waarbij dan
wel eens te veel alcohol vloeit. Daarnaast
speelt in sommige gevallen volgens Van Op-
dorp de Bourgondische inslag van de Belg nog
wel eens een rol. Ze gaan winkelen in Hulst of
Sluis en combineren dat bezoek graag met
een hapje en een drankje, waarbij wel eens te
veel aan Bacchus wordt geofferd.
De politie in de Zeeuws-Vlaamse grensstreek
is sterk gemotiveerd om het verkeer veiliger
te krijgen. „Want ook politiemensen zijn
sterk betrokken bij de menselijke drama's die
zich afspelen. Iedereen kent wel iemand in
zijn familie- of kennissenkring die bij een
verkeersongeluk het leven heeft gelaten. Er is
geen gehucht in Zeeuws-Vlaanderen waar dat
niet het geval is. Naast bekeuringen uitschrij
ven, is er ook een andere kant van de politie.
De motivatie voor het werk zit daar zeker
voor een belangrijk deel in."
Zowel de vertegenwoordigers van de Zeeuws-
Vlaamse - en de Belgische politie als het ROV
ervaren de onderlinge (internationale) sa
menwerking op verkeersgebied als uitermate
waardevol.
Vandaar de verdere intensivering daarvan.
De vorig jaar gehouden grensoverschrijdende
alcoholcontroles krijgen daarom dit jaar zo
als elders in deze krant gemeld een vervolg.
Sterker nog, ze worden uitgebreid met grens
overschrijdende snelheidscontroles.