Zijn Belgen brokkenpiloten in t 9 ker trol (v/m) 'De regels wijken soms wel af' Grensverkeer is een vanzelfsprekende zaak chnische Dienst m/v •rder T.D. m/v lercieel medewerker |i/v rder/ merker Novell m/v i/erker m/v uitzendbureau ZEELAND C4 397 X 88 ^^^^^6526168cs j Jbedrijf in Breda, zijn wij op zoek ►medewerkers in bezit van een Int naar kandidaten met een l/aring in het besturen van een libutie van materialen is een pré. u Be aanpakker en uw leeftijd ligt Bigen ook kandidaten met een b op deze functie met goede (076) 587 00 09, 1 het industrieterrein Moerdijk zoekt fcmonteur voor de technische dienst j'S-electro-opleiding vereist, alsmede lek (PLC) en installatietechniek, helse taal wordt op prijs gesteld Het Bloegen dienst en is voor zeer lange «ze baan neemt u dan zo snel mogelijk ier Veer, tel. (0168) 33 03 11, Tessellaan 5. trdijk is onze klant C.N.C. gevestigd. Lan C.N.C. zoeken wij een magazijn- Jhnische opleiding op KMBO'-niveau I een technisch magazijn. Kunt u administratieve ervaring en spreekt het Kten u aan, dan komen wij graag met len kunt u maandag 17 maart is opnemen. II. (0168) 33 03 11. fCesseJIaan 5. handel in Breda zijn wij op zoek naar ['/erktuigbouwkunde of Bring en kennis van sanitair en verwar- zaamheden bestaan voornamelijk uit Jan klanten over mogelijke toepas- [farmingsgebied en het verwerken van r computer. Het betreft een baan met J dienstverband. 'rst, tel. (076) 522 30 05, i naar een systeembeheerder voor een Breda. U hebt zeer grote kennis van Iblemen in dit systeem op te lossen. I gebruikers van dit systeem te helpen Iren hoe het systeem te gebruiken. lange tijd. lit, tel. (076) 522 68 09, J in de omgeving van Etten-Leur Jjiedewerkers voor de bediening. Wil jij jf zondag aan de slag en ben je bereid ltueel in te springen, neem dan zo snel jop. Enige horeca-ervaring is vereist. Jn, tel. (076) 503 45 52. ■nstraat 10a. gemeentelijke Belastingen, bn Informatie, de facilitaire jvan de stafafdelingen is de per verantwoordelijk voor ent, het opstellen van de bportages en jaarrekening), ■rsingsinstrumenten, Icontrole. Behalve aan de lieverd aan de Concernstaf, sater Beheer N.V. enstjaarinstrumenten; ;t opstellen van de ages (maraps) en -jaar- sffende jaarinstrumenten; den van een adequaat m voor deze afdelingen; p financieel en bedrijfs- fdelingen; ieling als schriftelijk); aris bereikbaar van 6.240,- schaal 10. gewonnen bij het hoofd van 34 75, of de heer H. de Nie, .ar een evenredige vertegen ante meer leden van etnische enst nemen. Daarom worden e solliciteren. gen schriftelijk hun sollicitatie cteur Bestuursdienst, melding van vacature- (BSTEM ZATERDAG 15 MAART 1997 tar Harold de Puysseleijr Stekene/Hulst - Het ROV signaleert de statis- feken als een probleem en laat de Stichting ftenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig- iiid (SWOV) uit Leidschendam onderzoek «oen. De opdracht is te kijken naar de achtergron- itnvande betrokkenheid van buitenlanders Pees: Belgen) bij verkeersongelukken in Zreuws-Vlaanderen. ,De hoge snelheden vormen hier een ontiege lijk probleem," zegt Aart Lodder. „Daarnaast Hen op de vijf verkeersdoden Belg. Tel daar- kij dat eenderde deel van het aantal bestuur- faoet te veel drank op de Belgische natio- laliteit heeft. De SWOV heeft eerder aange- fevm dat alcohol-ongevallen vaak leiden tot mistig letsel. Daarom denk ik dat een van de Zangrijkste aandachtspunten de relatie tus- ffl snelheid en alcohol zal zijn. Het is belang rijk om nadrukkelijk naar die combinatie te Kjken," Lodder van het ROV, dat zetelt in Middelburg, zegt uitermate benieuwd te zijn »r de uitkomsten van het SWOV-onder- taiieuwd daarnaar is ook inspecteur Han Opdorp van de politie in Zeeuws-Vlaan ten, „Alcohol en snelheid zijn voor meer te de helft de veroorzakers van ernstige ver- «songevallen." teOpdorp is voorzitter van de projectgroep tegraal Gericht Verkeers Toezicht (IGVT) wnws-Vlaanderen. Die club bestaat uit po- te, E0V, Veilig Verkeer Nederland en de 'Schillende wegbeheerders. De groep werkt pamenlijk aan verbetering van de verkeers- «igheid in de streek. «langstelling van Van Opdorp gaat met uit naar cijfers die duidelijk maken hoe betrokkenheid van Belgen bij rijden onder ■Moed en zware verkeersongelukken zich "'houdt tot de mate waarin Vlamingen deel- teen aan het Zeeuws-Vlaamse verkeer. ■ten op drie is klant van de politie via alco- 1)1 ffl als er dan maar twintig procent Belgen te onder het totaal aantal verkeersdeelne- Zeeuws-Vlaanderen, durf ik de be- ™kkenheid groot te noemen. Maar het zou «Wijk ook zo kunnen zijn dat er een veel enwichtiger verdeling is. Daar hebben we moment geen zicht op. Hoewel het mij rea"st'sch overkomt dat één op drie au- testuurders in Zeeuws-Vlaanderen Belg is. •vs ik drie auto's zie rijden, zit daar niet tel- tes een Belg bij." ,j(! e Witte, het hoofd van de gemeentepoli- i ïa& Stekene, benadert het onderwerp an- eaV ^et> 'n teëenstellingtot Lodder Opdorp, te ver gaan om de geschetste teaj' 'n®en bestempelen als 'pro- m°biliteit is vergroot. De landsgrens is J ®aar e^n fictieve. Dus is het niet meer 'ogisch dat Vlamingen in Nederland en voo^ri 'n Vlaanderen worden gesnapt j^Mschap achter het stuur. Uit twee terK 'S vora§ ^aar inderdaad een grotere Eenheid van buitenlanders in de grens- teeri"""""™ van Duitenianders m de grens- ifea Van £eeuws-Vlaanderen gebleken. °ffl dat nu onmiddellijk een probleem te n°emen..." verschil ill!!?nze'isPrekendheid van het grensverkeer (e„ Oe Witte prachtig aan de hand van Be]„, aring met een van zijn collega's uit het is»C binnenland die een keer meewerkte '&n'riCOntrole in Stekene. ieti J,en de ganse dag door auto's met Ne- is da, se kentekens door Stekene. Voor ons eea vanzelfsprekende zaak. Maar die Pmkte bij de controle alle Nederlan- Een op de vijf verkeersdoden in Zeeuws-Vlaanderen is Belg. Een op de drie processen-verbaal die politie en marechaussee hier opmaken voor rijden onder invloed, is eveneens voor een Belgische bestuurder. Zijn onze zuiderburen brokkenpiloten? Gedragen zij zich als onverantwoordelijke dronkelappen in het verkeer? Of zijn er andere oorzaken voor de bovenmatige betrokkenheid van Belgen bij ernstige verkeersongelukken en dronken autorijden in de regio? En hoe staat het bijvoorbeeld met de betrokkenheid van Nederlanders bij ongevallen in België? Drie deskundigen laten hun licht hierover schijnen. Aart Lodder is secretaris van het Regionaal Orgaan Verkeersveilig heid (ROV) in Zeeland. Han van Opdorp is inspecteur van politie in Hulst en tevens voorzitter van de projectgroep voor veiliger verkeer (IGVT) in Zeeuws-Vlaanderen. Luc De Witte is politie commissaris in de Belgische grensgemeente Stekene. Aart Lodder: 'Ik ben be- nieuivd naar de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek'. FOTO JAAP WOLTERBEEK Han van Opdorp: 'Politie is sterk betrokken bij de menselijke drama's in het verkeer'. ders eruit. Ze waren in zijn ogen per definitie verdacht omdat het Nederlanders waren. Maar voor ons is er geen verschil. Wij behan delen Nederlanders precies hetzelfde als de mensen van hier." Nederlanders Gevraagd naar de betrokkenheid van Neder landers bij verkeersongelukken in België, komt De Witte met opmerkelijke cijfers. Al thans, afgezet tegen de cijfers die we eerder zagen over Belgische verkeersdeelnemers in Zeeuws-Vlaanderen. Het aantal Nederlandse bestuurders dat be trokken is bij verkeersongelukken in België, blijkt reuze mee te vallen. Dat valt af te leiden uit de gegevens van het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIW). Bij ver keersongevallen in België waren (in 1995) 72.847 bestuurders betrokken, waaronder 1215 Nederlanders. Voor de provincie Oost- FOTO WIM KOOYMAN Vlaanderen ging het om 178 Nederlandse slachtoffers op een bestuurderstotaal van 10.709. Het cijfer over de betrokkenheid van Neder landse vrachtwagenbestuurders bij ongeval len in Stekene geeft daarentegen wel te den ken. Van de zes ongevallen in de categorie vrachtauto's in de grensgemeente, waren er vijf met Nederlandse trucks. „De oorzaken liggen deels aan de verschillen de reglementeringen," betoogt De Witte. „Dat kon je vroeger bijvoorbeeld goed merken op de Expresweg (Antwerpen/Kust, HdP). Toen waren er duidelijk veel Nederlanders betrok ken bij ongevallen bij de verkeerslichten. Als je in Nederland links afslaat bij verkeerslich ten moet je namelijk het tegemoetkomend rechtdoorgaand verkeer niet voor laten gaan. Bij ons is dat in een aantal gevallen wel zo." Toch is de Stekense politiecommissaris ervan overtuigd, dat de mensen die in de grens- De Zeeuws-Vlaamse politie laat een Belgische automobiliste blazen. Luc De Witte: 'Er wordt te snel gewezen naar de grens als oorzaak van verkeersongevalllen'. fotowimkooyman streek wonen goed van eikaars verkeersregels en -situaties op de hoogte zijn. „Alleen wat de maximumsnelheid betreft, zijn Nederlanders niet altijd op de hoogte van de situatie in Bel gië. Bij ons staat bij de komgrens alleen een plaatsnaambord zonder onderbord dat de maximumsnelheid aangeeft. Bij jullie hangt daar nog een bord '50' onder. Daarnaast heb ben wij in België veel typische lintbebouwing. Op de provinciale weg Sint Niklaas naar Hulst merken wij goed dat Nederlanders veel te hard rijden, terwijl ze in Kapellebrug bo venop de rem gaan staan." Voorlichting Bij het ontbreken van de onderborden in ei gen land heeft de Stekense politiechef zo zijn bedenkingen. „Dat is in Nederland beter ge regeld. Daarnaast zijn er ook de verschillen in infrastructuur. Asverschuivingen en wegver smallingen om een poorteffect te creëren en zodoende de snelheid te minderen, kennen wij zo niet. Hoewel er in het verkeerscirculatie plan van Stekene momenteel wel aan wordt gewerkt om daar verandering in te brengen." De Witte zoekt verdere verbetering van de verkeersveiligheid in het grensgebied in bete re voorlichting in Nederland van de specifie ke Belgische regels en omgekeerd. „Die regels wijken soms toch wel af. In grote lijnen zijn ze wel hetzelfde, alleen is er op bepaalde punten een andere toepassing." Hoe het ook zij, hij heeft sterk de indruk dat er niet echt sprake is van een groot veilig heidsprobleem. „De nationaliteit heeft naar mijn mening geen invloed. Ik heb althans niet de indruk dat Belgen sneller gaan rijden zo dra ze over de Nederlandse grens komen. Daarom schrijf ik de betrokkenheid van Bel gen bij ongevallen in Zeeuws-Vlaanderen toe aan het toeval. Mijn stelling is dat een Belg die in Zeeuws-Vlaanderen verongelukt, onder dezelfde omstandigheden in eigen land ook verongelukt kon zijn." Identiek Het ROVZ vindt het opmerkelijk dat één op de vijf dodelijke verkeersslachtoffers in Zeeuws-Vlaanderen een Belg is. „Maar je moet niet vergeten," zegt ook De Witte, „dat veel Belgen naar Zeeuws-Vlaanderen komen en omgekeerd. Er zijn veel Belgische ver keersdeelnemers in Zeeuws-Vlaanderen. Dus is het inderdaad interessant om de verhou ding te kennen. Als daar opmerkelijke ver schillen te vinden zijn, zou ik zeggen: 'Ja, er is sprake van een probleem'. Maar nu weten we dat niet. Er wordt kortom, vindt hij, te snel gewezen naar de grens als oorzaak van verkeersonge lukken. „Veeleer is er nu en dan sprake van onbekendheid. Maar dan is het risico denk ik nog identiek. Of een Belg nu van hieruit (Stekene, red.) met 150 kilometer per uur naar Belgisch Limburg rijdt of met die snel heid naar Zeeuws-Vlaanderen." Dat er naar verhouding weinig Nederlanders betrokken zijn bij letselongevallen in Vlaan deren, terwijl dat omgekeerd (Belgen in Zeeuws-Vlaanderen, red.) wel het geval is, ligt volgens Lodder deels voor de hand. Ook hij wijst er, net als commissaris De Witte, op dat waarschijnlijk meer Belgen over de Zeeuws-Vlaamse wegen rijden dan Nederlan ders over de Vlaamse. Wel vindt hij het een gemis, dat de SWOV in haar studie geen rela tie kan leggen met het aantal Belgische ver keersdeelnemers in de streek. Voor Lodder staat het buiten kijf dat samen werking op basis van onderzoek in het grens gebied noodzakelijk is. De woordvoerder van het ROV haalt in dat licht nog maar eens wat cijfers aan om dat belang te onderstrepen. Van het totale aantal ziekenhuisgewonden in Zeeland (350) valt eenderde deel (±120) op wegen beneden de Westerschelde. Daaronder bevinden zich enkele tientallen Belgen. Het dodental beweegt zich gemiddeld rond de zestien slachtoffers per jaar, waarvan dus on geveer drie van Belgische afkomst. De secretaris van het ROV noemt de betrok kenheid van Nederlanders bij ongevallen met vrachtverkeer in de gemeente Stekene opval lend. Hij is benieuwd hoe die verhouding ligt in de gehele Vlaamse grensstreek. Lodder stelt zich daarbij de vraag naar de oorzaak van de ongevallen. „Zou je dat weten, dan kun je bijvoorbeeld bedrijven in Zeeuws- Vlaanderen gericht benaderen." Ondergeschoven kindje Waar de Zeeuws-Vlaamse politie terug kan vallen op deskundige ondersteuning van ge specialiseerde diensten als ROV en SWOV, buigt de Stekense politiecommissaris zich louter in zijn (vrije) avonduren over de vraag stukken van verkeersveiligheid. Verkeer is voor hem een 'hobby', iets dat hij er naast zijn reguliere werk uit persoonlijke in teresse bijdoet. Dat is een wezenlijk verschil met de Nederlandse situatie. Verkeersveilig heid is in België lange tijd (en misschien zelfs nog wel) een ondergeschoven kindje geweest. Een gemiddelde van meer dan twintig ver- FOTOWIM KOOYMAN keersdoden per 100.000 inwoners zegt wat dat betreft een en ander. Het aantal doden in Zeeuws-Vlaanderen liep tot voor enkele jaren parallel aan dat in Bel gië. De jongste twee jaar is er, met tien doden in 1995 en dertien doden in 1996, sprake van een kentering. Er zijn dan echter ook binnen het project IGVT door de verschillende part ners veel inspanningen en onderzoeken ge daan om de wegen veiliger te maken. „Tussen de 132 slachtoffers in de jaren '90 is wel wat gebeurd op het gebied van ontwikkeling van de infrastructuur. Het landelijk gemiddelde verkeersdoden is acht en daar willen wij nog onder," zegt de IGVT-voorzitter. Ten onrechte, blijkt uit een van de studies die inmiddels zijn verricht, werd wel eens de re latie gelegd tussen de verkeersongevallen en de jeugd die vertier zoekt in de Vlaamse uit gaansgelegenheden en omgekeerd. De 'klanten' van de politie bij alcoholcontro les langs de grens bevinden zich echter in de leeftijdsgroep tussen de 35 en 51 jaar oud. Een globale analyse van de vorig jaar gehou den controles leverde de politie interessante gegevens op over het 'daderprofiel' van de drankrijder in Zeeuws-Vlaanderen. Vluchtgedrag Het gaat meestal om 'solisten'. Mensen die al leen op pad zijn met de auto en vluchtgedrag over de grens vertonen. Ze hebben vaak rela tionele of emotionele problemen en proberen die te ontvluchten door (ver) buiten hun eigen omgeving ontspanning te zoeken, waarbij dan wel eens te veel alcohol vloeit. Daarnaast speelt in sommige gevallen volgens Van Op- dorp de Bourgondische inslag van de Belg nog wel eens een rol. Ze gaan winkelen in Hulst of Sluis en combineren dat bezoek graag met een hapje en een drankje, waarbij wel eens te veel aan Bacchus wordt geofferd. De politie in de Zeeuws-Vlaamse grensstreek is sterk gemotiveerd om het verkeer veiliger te krijgen. „Want ook politiemensen zijn sterk betrokken bij de menselijke drama's die zich afspelen. Iedereen kent wel iemand in zijn familie- of kennissenkring die bij een verkeersongeluk het leven heeft gelaten. Er is geen gehucht in Zeeuws-Vlaanderen waar dat niet het geval is. Naast bekeuringen uitschrij ven, is er ook een andere kant van de politie. De motivatie voor het werk zit daar zeker voor een belangrijk deel in." Zowel de vertegenwoordigers van de Zeeuws- Vlaamse - en de Belgische politie als het ROV ervaren de onderlinge (internationale) sa menwerking op verkeersgebied als uitermate waardevol. Vandaar de verdere intensivering daarvan. De vorig jaar gehouden grensoverschrijdende alcoholcontroles krijgen daarom dit jaar zo als elders in deze krant gemeld een vervolg. Sterker nog, ze worden uitgebreid met grens overschrijdende snelheidscontroles.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27