Een complexe, boeiende puzzel z z Litera de nie Kunstbeurs Tefaf niet alleen voor patsers Werkjes ve Kerk, kunst en provocatie: van Aad de Haas tot Rob Scholte ee l d ee ini d Z D DE STEM Marge Museum Symbool Overleefd Aureool Nederlandse musea pakken uit in Brussels Paleis voor Schone Kunsten Dwarsverbanden Obscure lil 0 h V) lil 0 ui 0 j ui UJ tt DE STEM Nieuwsgierig Jeanette Wint i i i i i Een kapel zonder God Door Frits de Coninck Misschien is Aad de Haas (1920-1972) wel de laatste beeldend kunstenaar geweest die van de kerkelijke overheid de opdracht kreeg om naar ei gen artistiek inzicht een kerk volledig te beschilderen. De kerk als opdrachtgever zoals dat eeuwen lang geweest was en de kunstenaar als gelovige. In 1946 vroeg de pastoor van Wahlwiller (Zuid-Limburg) aan Aad de Haas om een kruis weg te maken en de muren van zijn kerkgebouw verder van frescos te voorzien. De kunstenaar bepaalde zelf het repertoire van de voorstellingen die hij in een half abstracte, half figuratieve stijl uitvoerde. Het was de eerste moderne kunst van na de oorlog en nog ruim voor Cobra zou doorbreken. De dorps pastoor die voor een oud geloof nieuwe, eigentijdse iconen zocht, dacht nog in de oude harmonie tussen kerk en kunst. Maar de breuk was eigenlijk al zichtbaar. Uitgerekend op Goede Vrijdag in 1949 werden de kruis wegstaties uit de kerk verwijderd op last van de bisschop. Vanuit toen nog altijd actieve fascistisch kring was met succes lasterlijk verzet gevoerd tegen de eigen tijdse visie van deze kunstenaar. Tussen de kerk en de kunst in Ne derland is het nooit meer echt goed gekomen. Als er voor de kunstenaar nog een god bestaat, dan is het hooguit in de kantlijn van het bestaan. De kerk als op drachtgeefster speelt in ieder ge val geen belangrijke rol meer. De incidentele opdrachten voor een beperkte opluistering van het li turgisch ritueel ten spijt. In 1981 werden na de restauratie van het kerkje in Wahlwiller de kruis wegstaties er weliswaar in terug geplaatst, maar de magie van de religieuze beleving is verdwenen. Het kerkje is nu een pelgrims oord, voor kunstliefhebbers wel te verstaan. Het is een schitte rend monument van de na-oor- logse moderne kunst in Neder land. En over Zuid-Limburg ge sproken, Jan Dibbets heeft voor het waterstaatskerkje van Wijlre negen schitterende glas-in- loodramen gemaakt. Het raam als een abstract schilderij, zonder religieuze voorstelling. En in Maastricht, voor de romaanse O.L. Vrouwekathedraal, heeft de protestants opgevoede Marien Schouten (1946) lelies en kruisen van lood verwerkt in albasten ra men. Symbolen van zuiverheid en wederopstanding. Dibbets, net zo goed als Schouten, doet een in greep in de kerk als architectoni sche ruimte en dat is niet noodza kelijk hetzelfde als een daad van diep geloof. Met de vraag of er eigenlijk nog een god bestaat in de eigentijdse kunst in Nederland is iets bijzon ders aan de hand. Eenvoudigweg omdat je haar noch volledig kunt ontkennen, noch voluit bevesti gen. Als aan het einde van de DONDERDAG 13 MAART 1997 D6 'Avondmaal' van Jaap de Vries twintigste eeuw het religieuze ri tueel zo naar de marge van onze samenleving is verdreven, dan geldt dat voor de beeldende kunst net zo als voor elke andere sector. De kerken zijn ontvolkt en paral lel daaraan heeft ook het beeld van een concrete god zijn domi nante plaats verloren. Des te merkwaardiger is het te zien dat bij individuele beeldend kunstenaars af en toe en vooral heel onverwacht sporen van een god opduiken. Zo geseculariseerd als wij gemakshalve aannemen is onze moderne samenleving dus niet. Af en toe springt er vanach ter het gordijn toch weer een god tevoorschijn. In Uden staat een museum voor religieuze kunst. Het museum is gevestigd in het oude klooster van de Brigitinessen en heeft een mooie collectie Middeleeuwse kunst in zijn collectie. Maar het probeert tegelijkertijd ook het re ligieuze in de kunst van vandaag in beeld te brengen en koopt daartoe ook aan. Tot de vaste col lectie behoren o.a. werken van Mare Mulders en Henk Visch, kunstenaars in wier werk een persoonlijk beeld van God voor komt. Van Henk Visch (1950) heeft het museum een beeld dat bestaat uit twee houten karrenwielen die hij in elkaar heeft vervlochten. Aan de spijlen van een van de wielen heeft hij een Christuscorpus ge monteerd, het beeld van de lij dende. Christus lijkt vermalen te gaan worden tussen de wielen, een associatie die geen enkele bij belplaats als bron heeft. Het is een eigentijds beeld van een kun stenaar die (in dit geval) gebruik maakt van objets trouvés, kant en-klare voorwerpen die zijn idee van pijn en lijden moeten uit drukken. Een eigen beeld van Henk Visch van het passieverhaal dat voor ons niks vanzelfspre kends en niks gemakkelijks heeft. In het andere werk van Henk Visch zit een religieuze interpre tatie een beeld soms .dicht op de hielen. In het Ignatiusziekenhuis in Bre da staat van hem een wit beeld van polystyreen (piepschuim) in de vorm van een madonna. Hij onthoudt zich zelf van een titel maar het feit dat het nonnen klooster dat het oude Ignatius heeft opgericht, het beeld heeft gekocht en geschonken aan het nieuwe ziekenhuis, is niet toeval lig. Onuitgesproken is dit een madonnabeeld; we benoemen het alleen niet meer met zoveel woor den. Alsof we het liever niet wil len weten. Eenzelfde terughoudendheid kom je tegen bij Mare Mulders (1958). Hij heeft Christussen ge schilderd en piëtas, hij heeft het lijden tot thema gemaakt in zijn schilderijen maar op de vraag 'Gelooft U in God' antwoordt hij: 'Nee'. Als ik dood ben is de god in mij ook dood. God is een product van de hersenen om tot beslissin gen over goed en kwaad te kun nen komen. Het kruis is van dat product het symbool (uit een in terview in NRC Handelsblad van 1991). In zijn werk is onmiskenbaar een beeld van God aanwezig als te ken van lijden. Vaker nog dan een concrete afbeelding van de ge kruisigde Christus neemt hij daarvoor kadavers van dieren als motief. De dikke verfmaterie transformeert hij tot vlees en bloed. Het is een omgang met het lijdende lichaam door de verf heen. Een geconserveerd en tijd loos beeld van het lijdensverhaal, in eigentijdse gedaante. Reinoud van Vught (1960), in zijn ideeën omtrent de schilderkunst verwant met Mulders, maakte op eigen manier het Christusbeeld weer actueel. Bij hem niet zozeer een Christus als teken van lijden waaraan niet te ontkomen valt, maar een meer afstandelijke om gang met het oude Christusbeeld. Rond 1990 maakte hij voorname lijk afdrukken van oude cruci fixen die hij op rommelmarkten tegenkwam of vond op de zolder van het klooster in Tilburg waar hij zijn atelier heeft. Hij gebruikt het beeld als een schilderkunstig motief dat als symbool nog wel fungeert maar zonder de existen tiële lading die Mare Mulders er aan geeft. In 1995 is er in museum De Wie- ger in Deurne en in museum Het Catharijneconvent in Utrecht een tentoonstelling ingericht van het beeld van Christus in de heden daagse kunst in Nederland. Het was niet bepaald een kritische in ventarisatie, veeleer een bij voor baat mislukte poging iets aan te tonen wat niet echt meer bestaat. Getuige de veelheid van werken is God zelf niet dood maar Zijn beeld maakte daar wel een erg overleefde indruk. Daar waren enkele belangrijke werken te zien. Behalve van de voornoemde kunstenaars ook werk van Ar mando, Lueebert, Anton Hey- boer, Mariene Dumas Jezus is boos heet een doek dat zij daar toonde), Otto Egberts. Dat zijn kunstenaars die overtuigen, niet omdat ze een religieus thema schilderen, maar omdat ze een voudigweg goed schilderen. Be denkelijk wordt zo'n Christus thema in handen van mindere go den. Oninteressante kunstenaars die een beeld kopiëren zonder daar een eigen en nieuwe inhoud aan te geven. Ineens wordt een thema dan een plat cliché dat niet meer van deze tijd is. Doodser kan een godsbeeld niet zijn dan in de voorstelling van derde rangskunstenaars. Veel vitaler is de benadering van Jaap de Vries (1959), die in die reizende tentoonstelling aanwe zig was met twee doeken. Een er van is zijn eigen interpretatie van Het Avondmaal. Het is een groot werk, acrylverf en inkt op papier, naar opzet en vorm een reprise van Da Vinci's Laatste Avond maal. Zoals Da Vinei plaatst De Vries het tafereel in een architec tonisch kader. Inhoudelijk is het verschil heel groot. Voor Jaap de Vries is God zoals wij die bedoe len, dood. Voor hem is het chris tendom failliet, een religie zonder leidsman. Als God dood is, dan moet Hij dus ooit bestaan hebben, en zo schildert Jaap de Vries: de beves tiging van een afwezigheid. Hij heeft zeven niet nader te identifi ceren figuren rond de tafel ge plaatst waarop het skelet ligt van een mens. Niet een zo maar mens, maar God. Als een fossiel. Bin nenste buiten gekeerd, gestroopt en tot op het bot ontleed. Van on ze God is niks meer over. Wat overblijft is het kwaad, ofwel de achterkant van ons godsbeeld. Rob Scholte heeft op een andere interessante manier een eigen tijdse draai aan het godsbeeld ge geven. Een manier die meer zegt over hem dan over god overigens. Op zijn solotentoonstelling in Boijmans van Beuningen 1988 zag ik van hem het schilderij Co ver. Het schilderij toont de cover van het weekblad Haagse Post gedateerd kerstmis 1986. Op die voorplaat het kindje Jezus met een reusachtig aureool van goud. Het kindje Jezus ligt dit keer niet in de schamele kribbe maar op een comfortabele commode, en Jezus is ook niet Jezus maar Rob Scholte zelf. Een kiekje uit het familiealbum van baby Scholte op de commode. Het doek is een satirisch com mentaar op onze Jezus-industrie, maar net zo goed een verheffing van het kunstenaarschap: Rob Scholte als god. De tentoonstel ling heette toepasselijk How to star, oftewel: hoe word ik god? Het is een provocatieve omgang met iets wat kennelijk toch leeft. God in de beeldende kunst in Ne derland, het blijft worstelen ook voor diegenen die het godsbeeld liever ontkennen. Het is als een kapel zonder god. Door Angelique Spaninks Hoog op de witte muur in een van de centrale zalen van het Brussel se Paleis voor Schone Kunsten prijken wijze woorden van de Amerikaanse kunstenaar La wrence Weiner in de verschillen de officiële landstalen van Euro pa. Dit kunstwerk, een van de 21 afkomstig uit de collectie van het Eindhovense van Abbemuseum, doet dienst als motto voor de ten toonstelling De kunst van het verzamelen, twintigste eeuwse kunst uit Nederlandse musea, die momenteel te zien is in het ze nuwcentrum van Europa. Dat ons land dit half jaar voorzit ter is van de Europese Unie vormde de aanleiding voor een buitenlandse presentatie van Ne derlandse collecties. Volgens goed gebruik brengt de Euro voorzitter namelijk altijd wat cultuur uit eigen land mee naar Brussel. Maar het Ministerie van Buitenlandse Zaken wilde meer: een museale groepsexpositie van internationaal niveau die aan trekkelijk zou zijn voor een breed publiek. Ze vonden niet alleen de tentoonstellingsdienst van het Paleis voor Schone Kunsten be reid mee te werken maar ook de vijf toonaangevende Nederlandse Musea voor hedendaagse kunst: naast het Eindhovense Van Ab bemuseum ook het Amsterdamse Stedelijk Museum, het Haags Ge meentemuseum, het Rotterdams Museum Boijmans van Beunin gen en Museum Kröller-Müller r uit Otterlo. Stuk voor stuk leen den zij een groot aantal topwer ken uit, oplopend tot ruim 150 in totaal. Om het geheel werkbaar te houden werden Hans Janssen (conservator van het Haags Ge meentemuseum) en Piet de Jonge (tegenwoordig conservator bij Boijmans, vroeger werkzaam bij het Van Abbe) tot samenstellers uitgeroepen. De definitieve selec tie van de werken was dus aan hen. En lopend door de veertien onlangs gerestaureerde zalen van het Brussels Paleis mag hen ge rust een eigenzinnige keuze voor de voeten worden geworpen. Van chronologie of een historisch verantwoorde ordening is geen sprake. En ook het verzamelbe leid van de verschillende musea is in de tentoonstelling nauwe lijks te identificeren, al doet de titel anders vermoeden. Nee, Janssen en De Jonge kozen de kant van de kunstenaars en de kunst, de kant van de significan te persoonlijkheden en opmerke lijke dwarsverbanden. Zij zetten in iedere zaal een Nederlandse kunstenaar centraal, om er ver volgens geestverwant werk van andere Nederlandse maar vooral buitenlandse kunstenaars uit eveneens Nederlandse collecties omheen te plaatsen. Vervolgens gaven ze iedere zaal een eigen stempel; bestaande uit een soms interessante maar vaak volledig uit de lucht gegrepen kreet als Mystiek, Interieur en Pijn. Het resultaat is een chaoti sche, maar veelzijdige presenta tie waarin de uitzonderlijke col lectie Nederland - dat wat onze musea sinds de jaren tien van de ze eeuw bij elkaar sprokkelden op de internationale kunstmarkt - zich openbaart als een com plexe, boeiende puzzel. Meest opmerkelijk is de keuze van de samenstellers voor de cen trale Nederlandse kunstenaars. Natuurlijk is een zaai gewijd aan Piet Mondriaan, waarschijnlijk de meest bekende en ook interna tionaal gerespecteerde kunste naar die Nederland deze eeuw voortbracht. En naast hem krijgt ook de brutalere maar minstens zo internationaal bekende kun stenaar Kees van Dongen een zaal toegewezen. Er zitten echter ook minder voor de hand liggen de keuzes tussen. Wat te denken van Joep van Lies hout met zijn levensgrote kunst stof objecten, waaronder de knal gele Biopik (1992), of van portet- en landschapsschilder Wim Schuhmacher. Zij trekken re spectievelijk de zalen Oppervlak en Controle. Nog raadselachtiger wordt het wanneer Van Lieshout aan het surrealisme van Dali ge koppeld wordt, terwijl Schuhma- chers lyrische, in zacht zilver ge dompelde werk in verband wordt gebracht met de abstracte struc turen en wetmatige beweging van Peter Struycken en de suprema- tistische werken van Malevich. Combinaties als deze vergen meer verbeeldingsvermogen van de kijker dan gebruikelijk. Het zijn dan ook juist dit soort persoonlijk getinte voorkeuren die de Kunst van het verzamelen de broodnodige lucht en verras sing geven. Van een dwarsdoor snede of volledig overzicht kan toch geen sprake zijn, al was het alleen maar omdat het Paleis niet op grote objecten en installaties berekend is. En ook de geschiede nis uit en te na herschrijven valt buiten het bereik van een opzet als deze. Door echter topstukken uit verschillende tijden en collec ties, of ze nu van Nederlandse dan wel buitenlandse makelij zijn, op een zo uitgesproken ma nier bijeen te brengen komt de kunst tot leven. Plots ontdek je dan hoe Charley Toorop - onder het obscure the ma wapening - als een centrale figuur in de beeldende kunst van deze eeuw opereerde. Open staand voor allerlei opvattingen en ideeën knoopte zij de werelden van Picasso en Kandinsky aan die van Severini, Koch en Rae- decker. Een zaal verder hangen onder het treffender etiket Lagen enkele prachtig dubbelzinnige werken van René Daniëls. Deze worden samengebracht met de Hommage aan Apollinaire van Marc Chagall, uit de collectie van het Van Abbe, waar Daniëls naar eigen zeggen vaak naar ging kij- 0 1 AMSTERDAM Rijksmuseum - 'Spiegel van alle dag' - Nederlandse genreprenten 16e en 17eeeuw(t/m4mei)-mat/m zo 10.00-17.00 uur De Nieuwe Kerk de Dam - 'De keizerin en de kunsten' - tentoonstel, ling van kunstvoorwerpen uit de tijd van Catharina de Grote i.s.m. de Hermitage - ma t/m zo 10.00-18.00 uur (t/m 13 april) ANTWERPEN De Singel - 'Architectuur: De plaats en het gebouw' - werken van Christian Kieckens - di t/m za 14.00-18.00 uur (tot 16 mrt) KMSK/ICC Meir - 'Uit het Ongewisse' werken van Jean-Noêl Buatois, Patrick Everaert, Jo Huybrechts, Heidi Voet en Barbara Woutermaer- tens - di tot zo 10.00-12.30 en 13.30-17.00 uur (Tot 27 apr) APELDOORN Paleis Het Loo - 'Tussen twee tronen' - schatten uit Petershof van Pe- ter de Grote tot Nicolaas II - di t/m zo 10.00-17.00 uur (t/m 2 apr) BERGEN OP ZOOM Gemeentemuseum Markiezenhof - Rob Mohlmanri/schilderijen blik van boven en ander werk - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 23 mrt) BAARLE NASSAU De Verbeelding Klokkenstraat 12 - 'Tijdloze Geheimzinnigheid' - Pe- ter Langenberg/mixed media - Hans van der Weijden/objekten - Loes Plant/materiekunst - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 23 mrt) BREDA Chassé Galerie - Kunst in de krant - 38 spraakmakende kunstpagina's uit de jaren '80 en '90 - i.k.v. 75-jarig bestaan de Volkskrant (t/m 3 apr) - Bas van Brakel/sculptuur/tekeningen Pol Taverne/foto - t/m 15 mei -mat/mza 13.00-18.00 uur Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Louisette van Donkelaar/schil derijen en grafieken - di t/m vr 10.00-18.00 - do 10.00-21.00 -za lo.OO- 17.00 uur (t/m 15 mrt) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - schilder en dichter Jan Van riet/bijzondere schilderijen - wo t/m vr 13.00-17.30 - za 11.00-17.00uur (t/m 21 mrt) Atelier Madeleine Heijmans Cingelstraat 4 - Rens Horn/foto's-V tijns-Amerikaans dagboek'- za en zo 12.00-18.00 uur (t/m 30 mrt) De Beyerd Boschstraat 22 - Klaas Gubbels/overzicht diverse werken en technieken van 1958 tot heden (t/m 23 mrt) - Ik zie ik zie wat jij niet ziet/ fotografie (18 mrt t/m 6 mei) - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 13.00-17.00 uur Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - 'Expositie Instalaties' - werken van Ma- chiel Braaksma, Emma Rushton, Derek Tyman en Wineke Gartz - t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 16 mrt) Nieuwe Brabantse Kunst Stichting Reigerstraat 16 - 'Recontres' met werken van Laila Aguenaou, Arie Berkulin, A. van Campenhout en Lex van Lith - di t/m zo. 13.00-17.00 uur (t/m 30 mrt DEN HAAG Het Paleis - Deense Kunst uit de Deense Gouden Eeuw (1800-1850)- een keuze van meesterwerken uit diverse musea van Kopenhagen-di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 19 mei) Mauritshuis - 'Kunst op vleugels' - drieluik van Gerard David - twee- en drieluiken van de laat Middeleeuwen - di t/m za 10.00-17.00 uur- zo 11.00-17.00 uur (t/m 22 jun) EINDHOVEN Van Abbemuseum - 'Een keuze uit de collectie' - Marijke van War- merdam/'Enkel, dubbel, dwars' - Suchan Kinoshita/voorstelling (t/m 1! apr) GENT Museum van Hedendaagse Kunst (Rode Poort) - Werken van Martin Assig (schilderijen, tekeningen, sculpturen) en Jus Juchtmans (schilderijen) - di en zo 9.30-17.00 uur (tot 14 apr) KNOKKE Cultureel Centrum Scharpoord - 'Introspectie 5' - werken en instal laties van Johnne Benoot, Nicolaas Billa, Luc Bonehill en Albert Goet- hals - dagelijks behalve ma -10.00-18.00 uur (tot 17 mrt) LEIDEN Rijksmuseum het Koninklijk Penningkabinet - 'Euro van de Oud heid' - financiëring van een wereldrijk - di t/m za 10.00-17.00 uur-zo 12.00-17.00 uur (t/m 31 mrt) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Mols-Van Gooi/stenen en schilderin gen - di t/m zo 14.00-17.00 uur - opening 9 mrt (t/m 6 apr) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen -Thorvald Bindesboll 1846-1901 - 'vergeten pionier van Deense Art Nouveau' - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 mei) Kunsthal - Designprijs Rotterdam 1997 - 28 genomineerde producten (t/m 16 mrt) TILBURG Het Nederlands Textielmuseum - 'Ruik de tijd, hoor beweging, kijk naar klank!' - geluidsculpturen van de kunstenaar Nico Parlevliet (t/m 23 mrt) ULVENHOUT Galerie de Pekhoeve Dorpstraat 92 - Gerrit van Meer/olieverf, Joep Bevers/brons - do t/m za 11.00 -18.00 uur, zo 13.00 -17.00 uur (t/m 0 apr) 'Palais des Beaux-aards'(1983) van René Daniëls uit de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam. ken toen hij nog in Eindhoven woonde. Mooiere en diepere bin dingen tussen kunstwerken, mu sea en kunstenaars zijn nauwe lijks denkbaar. I 'De kunst van het verzamelen, twintigste eeuwse kunst uit Nederlandse musea' is nog tot en met 25 mei te zien in het Paleis voor Schone Kunsten, Koningsstraat 10, Brussel. Dagelijks 10-18 uur, maandag ge sloten. Catalogus 1200 BF, 60 gulden. Het idee dat je alleen met een goudgerande creditcard op de kunstbeurs Tefaf in Maastricht kunt shoppen, ligt voor de hand. Toch is die indruk niet helemaal juist. Ook bezoekers met een minder goed gevulde knip kun nen beslag leggen op mooie ob jecten uit een rijk geschakeerd aanbod, al is er absoluut niets te koop op vlooienmarktniveau. Maar met een slordige vijfdui zend gulden in zijn portemonnee kan de Tefaf-ganger toch aardig uit de voeten. „Dit is interessant voor een Nederlander", zegt Bernhard Descheepmaeker van het Antwerpse antiquariaat Jan Dirven, „in België raak je ze niet aan de straatstenen kwijt: her denkingspenningen van Holland se zeehelden. Deze hier van Maarten Tromp dateert van 1653. Ze werden gemaakt om zeeslagen te herdenken. Het unieke is, dat ze van puur zilver zijn en dat ze in feilloze staat verkeren. Kijk maar naar de scherpte van de de tails in de afbeeldingen. Pennin gen kunnen door veel handen gaan en dan slijt zoiets na vier honderd jaar er wel af.De prijs? „Vierduizend gulden. Afdingen? Er kan altijd wel honderd gulden vanaf. Hoe mooi en gaaf de afbeelding ook is, de schoonheid van de pen ning is een bijkomend aankoop argument, vindt Descheepmae ker. „Het punt is dat zo'n exem plaar veel meer vertelt over de vaderlandse geschiedenis dan een dik boek. Het is toch leuk dat je met de penning over het verleden kunt gaan mijmeren. Denk eens in, hij dateert uit de Gouden Eeuw, uit de tijd dat de EngelIs® en Nederlanders op de wereld zeeën heer en meester waren en overal ter wereld hun koloniën stichtten." Op de stand van Van Gelder In dian and Oriental Antique Jewel lery wurmt Fleur van Gelder een 19e eeuwse Indiase teenring aan haar vinger. Haar moeder reist» jaren kriskras door India en Chi na op zoek naar oude juwelen „En zij past alles zelf om te kij ken of het wel draagbaar is. Da' is het voordeel van een vrouwelij ke juwelier. Zie je,", de teenring schiet naar de juiste plek, „e® hij is heel goed te dragen, hl Ind» dragen de mensen juwelen overt op hun lichaam. Ér zijn hoofd tooien, neusringen, teeming®- armbanden voor de bovenarm '11 de Indiase cultuur spelen juwej® een enorme rol. Zelfs de arms' mensen die op de straat lev®; dragen ze. Een Indiër verko°P alles, behalve zijn juwelen." Niet zeldzaam, maar wel fu\an cieel behapbaar voor de Te»1' boemelaar is de serie kopergrt' vures van Johannes Stradan die het Geldropse antiquana Paulus Swaen aanbiedt. Jan Modaal kan voor 625 gum een mooie prent uit 159" 'nc sief een 'Italiaanse handgemaas te lijst' boven het dressoir na gen. De Tefaf in het MECC in Maastricht duurt nog tot 16 maart. Op werkdagen van 20 uur, op zaterdag en zondag van r» Boe slee DoorJohan Diepstraten pe Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek zal over enkele maanden met trots melden dat er door het thema van de Boekenweek, Mijn God, nog nooit zoveel boeken zijn verkocht van De Celestijnse Belofte, De ontdekking van God, Handboek voor de ziel, I Het' Boek van God, Balsem voor de ziel, en de hele serie Is lam, Hindoeïsme en Boeddhis me voor beginners. Dat is leuk voor de CPNB, leuk voor de boekhandel, maar met litera tuur heeft het allemaal niets te maken. Dat het met de Boekenweek hele- al mis zou gaan, was al te voorspellen op basis van de aan bieding van Wie God verlaat heeft niets te vrezen, De Schrift betwist van Maarten 't Hart. 'De ze bundel zal opschudding en ge krakeel veroorzaken onder aller- ei gezindten in Nederland.' De Evangelische Omroep kan er het iele jaar mee door, maar de lite- •aire wereld zal er koud onder olijven. Dat komt omdat het the ma niet uitgelegd wordt in de be tekenis van 'de invloed van God Dp de literatuur', maar in de trant van wat religie de mensheid te genwoordig te bieden heeft. Daar zijn de NCRV, KRO en IKON voor. Dat zo'n benadering tot weinig leidt, is het beste te illustreren lan de hand van het boeken weekessay Niet te geloven van ïerrit Komrij. Het is een prieel- 'esprek tussen 'een relimaan, een •elifiel en een relifoob' die, zo ilijkt uit de discussie, over alles tletsen, maar nauwelijks over li- eratuur. Toegegeven, er is een verwij?;inkje naar Désanne van Srederode en naar Kellendonk, naar daar houdt het wel mee op. luim zestig pagina's praten /reemond, Grijphart en Boks- 'oet over godsdienst. Vreemond mt als gelovige kracht uit het ge- oof. 'Er is al zoveel onzeker in de vereld dat ik me gelukkig prijs net dit fundament van zeker- leid.' Grijphart is op zoek naar iet mysterie in de godsdienst. Waar ik nieuwsgierig naar ben is iet onzichtbare achter de reali- eit. Wat mij fascineert is de °°r Marjan Mes !e Engelse schrijfster Jeanette Wi 'eeds meer tot de Virginia Woolf n exPer'nienteel auteur die he omen van de traditionele, doo' romankunst. In interviews no Pp langrijke erfgenaam van •ment waarover zij in eigen lan -elfoverschatting en hoogmoed' schrijfster van o.a. het g ort/y fruit en het fascinerende gwel eens duur komen te sta rters. Virginia Woolf vern en Personages ondermeer on n toee).groter- kosmisch geheel e Wmteen™™ 0ok 2ij reisde °auipeajette Winterson (1959) itznm'i u r Van de zeer Meine iuwri !;t umversum, de aarde ok b n alleen een bron van 1 sch to reSefreckte aanleiding om te vernieuwen. tear nieuwst boek Gut Symm aar n t^elsus' die d^ hele we Einstein en Oppenhe' tode enT^6?^ aanwezig en ternati hebben de weg v precies zoals gods zien F erlcehjkheid die kan wo van h«' -lat de 'space th Veif verwiJderd van d "gen P;lhl°"e' waarin °S Wereld m tussen de dus Wintf>rem^d Worden tot een it Set "SOn.m.haarintroduct vier MS°gelljkindrie™ifnt dood '?tenStienlokken ons sterrenstof die wij zij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 26