KLEDING 'Jerry Maguire' mooie en amusante film Moderne filmkunst staat dicht bij religie YAMAHA TRACTIE! CORSA DE STEM tart a.s. 15 maart POND collectie Illusies D4 Het goede Heelal Tom Cruise vindt schuilplaats voor de storm kt«n in ur*n sens sn snde 2238 F: (0115)563033 MOTOBEN (Zeeuws-Vlaanderen) SCOOTERS (Zeeuws-Vlaanderen) indag t/m zaterdag van jpavond tot 21.30 uur) AX Terneuzen 7779 spoort) uurlijk De Stem. wdorp tot New York. iderland elkaar Geloven Door Marjan Mes Magie en illusie horen bij de cinema. Daar is het bij uitstek het medium voor. Wat in het echte leven niet kan, kan op film immers wel. Mensen die in monsters veranderen, we reldsteden die ogen als een fu turistische hel, stadjes met de zachte glans van het verloren paradijs, UFO's die op aarde neerdalen; het filmbeeld staat voor niets. Maar religieuze openbaringen en mystieke wonderen... daar hield de cine ma zich tot voor kort slechts sporadisch mee bezig. Nu cineasten de afgelopen jaren alle denkbare slechtheid van de van God los geslagen mensheid in beeld hebben gebracht, waarbij een massamoordenaar als Henry a serial killer het voorlopige diep tepunt was, voelen sommige film makers weer de behoefte om niet alleen het kwade maar ook het goede in de mens aan de orde te stellen. De films van deze regisseurs heb ben steeds vaker een onmisken baar religieuze en mystieke in houd, waarbij verlossing van het kwaad bovennatuurlijke propor ties krijgt. Is God terug in de cine ma? Een ingewikkelde vraag, want is God eigenlijk wel terug in onze samenleving? Een inslechte, door en door cor rupte politieman die een visioen van Christus krijgt en zodoende gelouterd wordt in Bad Lieute nant. Een jonge gelovige vrouw die haar lichaam aan weerzin wekkende mannen opoffert ten 1 behoeve van haar invalide echt genoot, die wonderbaarlijk ge neest in Breaking the Waves', twee religieus geladen wonderen zijn het, die ondanks het element van gruwel en religieuze kitsch de kij ker enorm aangrijpen. De betrokken regisseurs, Abel Ferrara en Lars von Trier, zijn al lebei katholiek. De Italiaanse Amerikaan Ferrara is weliswaar niet meer praktiserend, maar de Deense jood Lars von Trier, be faamd om zijn eveneens mystieke films Europa en The Kingdom, heeft zich vrij recent, als volwas sene dus, room-katholiek laten dopen, omdat hij van de symbo liek en het ritueel houdt. Voor de ze Deen is de filmkunst een reli gieus medium omdat filmen voor hem een vorm van magie is, het doen geloven in het onmogelijke. De psycholoog Jacques Janssen constateert in het blad Psycholo gie een herwaardering van de re ligie in de gedaante van een 'heil zame illusie'. En waar kan deze 'heilzame illusie' beter tot zijn recht komen dan in de cinema, de belangrijkste vormgever van illu sies in onze cultuur. Theologe en filmdeskundige Mar- jeet Verbeek volgt de nieuwe ci nema op de voet: „Het verminder de geloof in het vooruitgangsden ken heeft onder meer tot gevolg dat het geloof in de menselijke macht om het goede te realiseren is afgenomen. In de filmkunst zie je de laatste jaren een pessimisti sche wedergeboorte van het kwaad, in niet zelden duivelse verschijningsvormen. «Tegelijkertijd zien we ook films," aldus Verbeek, „die een religieus verlossingsperspectief bieden op het kwaad: het kwaad ls er, zal nooit helemaal verdwij nen, tnaar er bestaat ook nog zo iets als (goddelijke) genade, die een mens de vrijheid biedt om weer op het spoor van het mysterie DONDERDAG 13 MAART 1997 Scène uit de in 1988 fel omstreden speelfilm 'The Last Temptation of Christ' van Martin Scorsese, met Willem Dafoe als Christus en Barbara Hershey (rechts) als Maria Magdalena, zijn gedroomde bruid. te komen." Als voorbeeld noemt ze films als Pulp Fiction, Bad Lieutenant, Cape Fear en Trainspotting. Alle maal uiterst gewelddadige films, waarin de misdadigers of gestoor de en verslaafde hoofdfiguren in min of meerdere mate genade en verlossing ten deel vallen, waarin boete wordt gedaan of het kwaad vergolden wordt. Harvey Keitel is als verslaafde, corrupte, ex-katholieke politie man in Bad Lieutenant nog een grotere zondaar dan de meedo genloze criminelen die hij ver volgt. Hij krijgt een les in verge ving van een op het altaar wreed verkrachte non, die weigert de namen van haar verkrachters te noemen en wordt gelouterd door een visioen van Christus die van zijn kruis stapt en hem vergeving schenkt voor zijn misdaden. Marjeet Verbeek heeft het over 'de renaissance van het goede in de speelfilm'. „Steeds vaker wordt juist ook het goede naar voren geschoven in films. Niet als een goed dat de samenleving pro duceert, maar een goed dat men tegen de stroom van de samenle ving in weet te realiseren, onge acht de tegenstand die men on dervindt." „Soms zit aan deze films," con stateert zij, „een religieus aspect, zoals in Breaking the Waves waarin het wonder van de op standing door Lars von Trier on bevangen wordt verbeeld." Kri tiek heeft de theologe echter ook op deze succesfilm. De zich bo venmenselijk voor haar man opofferende Bess doet haar teveel denken 'aan een vrouwbeeld dat weliswaar veel recensenten lijkt aan te spreken, maar dat mij te veel herinnert aan zich totaal voor mannen opofferende vrou wen uit een toch wel duister reli gieus verleden." De theologe, die o.a. filmcursus sen geeft aan maatschappelijke hulpverleners en religieuzen, spreekt graag van 'de goddelijke bios'. „Kijken naar een goede film in een duistere bioscoopzaal biedt wat de kerk mensen vroeger mis schien bood. Als in een magisch ritueel met geest, lichaam en ziel deel hebben aan machtige verha len die getuigen van de diepste spirituele mogelijkheden waar over de mens beschikt." Lang geleden lijkt het dat de ci nema zich nog bezig hield met de worsteling met het geloof. De Zweed Ingmar Bergman schiep zijn grote meesterwerken eind ja ren vijftig, begin zestig toen de mens in een crisis belandde door zijn twijfel aan het bestaan van God. Bergman maakte een film trilogie over het afnemend Gods vertrouwen, waarvan het slot deel, De Grote Stilte uit 1965, nog altijd een van de mooiste zwart- witfilms is aller tijden. Twee vrouwen en een kind in een geïso leerd hotel in een stad waar blijk baar net een oorlog is uitgebro ken, wreed overgeleverd aan een zaamheid, vergeefs verlangen naar liefde en angst voor de dood. Hoeveel minder interessant wa ren dan al die zoetelijke, wezenlo ze speelfilms over het leven van Christus, zoals die gedurende de hele filmgeschiedenis incidenteel werden gemaakt. Zelfs The Last Temptation of Christ van nie mand minder dan Martin Scorse se wist in 1988 hoofdzakelijk aan dacht te trekken door het (ver meend) aanstootgevende karak ter. Scorsese is de Amerikaanse regisseur (en ex-priester) die met zijn schuld-en-boete-thema's in gewelddadige films als Mean Streets, Taxidriver en Raging Buil filmgeschiedenis heeft ge schreven. Op het laatste half uur na was De laatste verzoeking van Christus een saaie, op de voet gevolgde evangelie-verfilming, vol met wonderdoeningen uit de 'speciale effecten'-trucendoos van Hol lywood. Alleen het visioen van de gekruisigde Christus over een ge zinsleven met Maria Magdalena aan zijn zijde (en in zijn bed) gaf de film nog iets aandoenlijks. Het was dit seksuele aspect, waartegen fundamentalistische christenen in Amerika maar ook in Nederland fel protesteerden, hoewel Scorsese zijn Jezus, nadat deze de verlokking van het 'kwaad' had kunnen weerstaan, gewoon aan het kruis liet sterven. Nee, dan Het Evangelie van Mat- theus van Pasolini uit 1964, naar mijn smaak de enige ontroerende speelfilm over het leven van Christus. Pasolini liet een tra gisch mens zien, die leed onder zijn onmenselijk grote opdracht. Het was een uiterst sober en op recht filmikoon in zwart-wit, met amateurspelers van het Italiaanse platteland en aangrijpend muzi kaal begeleid door fragmenten uit Bachs Matthaüs Passion. De tijd van de realistische Jezus- film lijkt (voorlopig?) voorbij. Wel was er onlangs nog die door het publiek zeer gewaardeerde Britse film Priest, een bijna ouderwets pathetisch drama, waarin een En gelse priester worstelde met zijn homoseksualiteit, het kerkelijk gezag en het biechtgeheim. In de huidige cinema worstelt men over het algemeen al lang niet meer met het geloof en be treurt men evenmin zijn ongeloof, maar wil men graag geloven in mysterieuze, bovenzinnelijke krachten. In zijn bizarre zieken- huis-'soap' The Kingdom laat Lars von Trier een oude vrouw na haar dood communiceren met een vriendin, alsof het de doodge woonste zaak van de wereld is. Het is even onzinnig, magisch als vertroostend. Een van de weinige grote cineas ten van deze tijd die zich echt se rieus bezig hield met de worste ling van moderne mensen met hun geweten was de inmiddels overleden Pool Krzystof Kies- lowski. In zijn briljante tiendelige filmserie Dekalog wist hij de be tekenis van De Tien Geboden voor het handelen van mensen van nu herkenbaar en intiem over te brengen. Kieslowski geloofde dat mensen hun lot in eigen han den kunnen nemen, voorwaar geen sinecure. Mystiek schuwde hij evenmin omdat hij tevens ge loofde in het toeval dat een men senleven kan sturen, zoals in de trilogie Trots Couleurs: Blue, Blanc, Rouge en La double vie de Véronique. Science fictionfilms en horror films hebben altijd al een binding gehad met religieuze thema's. In talloze sf-films komen uit het heelal het buitenaardse kwaad of FOTO ARCHIEF DE STEM goede om de mensheid een les te lezen, zoals in Close encounters of the third kind en ET. Recent nog in Independence Day, waarin ko lossale, buitenaardse ruimtesche pen de verloederde Amerikaanse steden dreigden te vernietigen. Buitenaards en bovenzinnelijk, zonde en straf, schuld en boete; in de fantastische film hebben ze vanouds veel met elkaar te ma ken. In veel hedendaagse films zie je christelijke symbolen terug, die hun eigenlijke betekenis al heb ben verloren. Zoals in de nieuwe, videoclipachtige Romeo Julia- interpretatie van Baz Luhrmann. De hartbrekende liefde tussen twee eigentijdse tieners en de harde actie van hun rivaliserende maffiafamilies in een fictieve Zuidamerikaanse badplaats is ge drenkt in sacrale beelden. Een kathedraal vol brandende kaarsjes, oplichtende neon-krui- sen, bidprentachtige kitsch-tafe- relen en vuurwapens die de beel tenis dragen van Maria, de Heili ge Moeder, suggereren in deze modieuze actiefilm met de taal van Shakespeare veel 'katho lieks'. Maar of dat nu een teken is van de terugkeer van God in de moderne filmkunst? Ik geloof er niets van. Dat een aantal moderne, westerse cineasten op overrompelende wij ze teruggrijpt naar christelijke thema's kan echter niet worden ontkend. (Film)kunst en religie staan in onze tijd misschien wel dichterbij elkaar dan religie en dagelijks leven. Mystiek in de (film)kunst; het is misschien een troost in een door en door materi alistisch tijdperk. P°or Jos Kessels 'belter from the storm'. Met dit mooie I ,^;an Bob Dylan over een louteren- e ïefde aan het eind van de donkere ronnel eindigt regisseur Cameron Crowe If toePasselijk zijn bijzonder goede en "risante film Jerry Maguire. mui! over bee^ veel dingen; over de g ahonger en het egoïsme, over de oordende concurrentie op de werk- de vercommercialisering van i het Hl' ?ver vergaande ego-tripperij en net hielen likken van de zakelijke omge- g, over getrouwd zijn met het werk én i wlfT nog veel meer> met als terug- daaraan loyaliteit en het gebrek b,egült met een memo van Jerry toom/6 m Cruise)> een van de jonge F* bedriif> schriift a »yu be§eleidt. Daarin ®ewnJf'r-, bedrijf de Wanten omdi»kiZOU m°eten bijstaan en i uitdunt u 8 Chentèle 00k zou m°eten lp -Hij oogst applaus onder col lega's, maar een groot stilzwijgen volgt als hij prompt wordt ontslagen. Vol bravoure verkondigt Jerry dat hij zelf een bedrijf gaat beginnen en pro beert vergeefs collega's over te halen hem te volgen. Alleen de secretaresse Dorothy (Renee Zellweger) gaat met hem mee, uit idealisme. Al snel merkt Jerry dat beloften niet tegen de macht van de dollar bestand zijn. Hij wordt openlijk belazerd door mensen waarvan hij dacht dat het vrienden waren. Behalve Dorothy blijft slechts één spor ter Jerry trouw, de zwarte football-spe- ler Rod Tidwell (Cuba Gooding Jr.). Aanvankelijk tegen wil en dank, omdat Jerry de enige is die hem gouden bergen beloofd heeft. 'Show me the money' roept Tidwell maar steeds. Als Jerry een verhouding begint met Dorothy lijkt het tij te keren, maar dat is voorlopig slechts schijn. Jerry Maguire was in Amerika een groot succes en dat dankt de film echt niet al leen aan de aanwezigheid van Tom Crui se. De film valt op komische en intelli gente wijze de Amerikaanse Droom aan, maar bevestigt die tegelijk. Dat gebeurt op diverse niveau's. Jerry is een all- American boy, die denkt alles te kunnen bereiken, maar niet gerekend heeft op de hardheid van het zakenleven. Collega's laten hem genadeloos vallen, sporters vinden geld belangrijker dan vriend schap en zijn vriendin uit de gloriejaren ziet' hem niet meer staan. Jerry Maguire ontving maar liefst vijf Oscar-nominaties, onder andere voor de beste film, het beste scenario, de beste acteur (Tom Cruise) en de beste manne lijke bijrol (Cuba Gooding Jr.). Op deze nominaties valt weinig af te dingen, hoogstens op die van Tom Cruise, omdat hij in alle scènes met Cuba Gooding Jr. weggespeeld wordt door de zwarte ac teur. I 'Jerry Maguire' van Cameron Crowe draait in Casino 3 in Breda, City in Roosendaal, Cinemactueel in Ber gen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst, Heuvelpoort 2 in Tilburg. Tom Cruise en Renee Zellweger in 'Jerry Maguire'. Maborosi is een mooie Japanse film over een jonge vrouw die achtervolgd wordt door gevoelens van verdriet, eenzaamheid en onheil na de zelfmoord van haar man. Ook als ze is her trouwd en verhuisd. Ze vindt de kracht om verder te leven door de schoonheid van de natuur en de zee in deze om zijn bijzon dere fotografie in Venetië bekroonde speelfilm van Hirokazu Kore-Eda. (Chassé Cinema in Breda) Portrait of a lady van Jane Campion is het beeldschoon ogen de, maar dramatisch weinig invoelbare portret van een jonge, 19e eeuwse Amerikaanse (Nicole Kidman) in Engeland die onaf hankelijk wil zijn en haar ondergang tegemoet gaat in een hu welijk met een egoïstische Amerikaanse kunstenaar in Rome (John Malkovich). (Chassé Cinema Breda) Filmtheater Oosterhout vertoont zaterdagavond Beautiful Thing van Hettie Macdonald, een even realistische als vrolijk idyllische film over een jeugdige homoliefde in een roddelzieke Londense arbeidersbuurt. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 17 maart Blind Chance, waarin de Poolse regisseur Krzysztof Kies lowski drie mogelijke versies van het leven van een jongeman liet zien. Het toeval bepaalt in deze complexe film voor een be langrijk deel de levensloop van deze Witek. Het tiener-filmfestival Kids begint vandaag in Chassé Cinema Breda met Angels with dirty faces van Michael Curtiz ('Casa blanca') uit 1938, waarin een groep jongens slachtoffer wordt van het criminele voorbeeld van een door hen bewonderde gangster. Verder volgen: de mooie Duitse film Die Brücke van Bernard Wicki uit 1959, het omstreden Kids van Larry Clark uit 1995, Rebel without a cause van Nicholas Ray uit 1958 met het idool James Dean en If van Lindsay Anderson uit 1968 over kostschoolellende (Engels gesproken, niet ondertiteld). Het fes tival biedt een historisch overzicht van hoe pubers en hun speci fieke problemen en leefwereld door de cinema werden beke ken. Filmclub Cinema Paradiso vertoont Le Huitième Jour, de mooie, aandoenlijke en geestige film van de Belg Jaco van Dor- mael over de vriendschap tussen een overwerkte zakenman en een mongool. Maandag en dinsdag in Cinemactueel in Bergen op Zoom, woensdag in City in Roosendaal. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 -Jerry Maguire - Space Jam - Ransom -101 Dalma tians - Metro Cinema Paradiso - Le huitième Jour Roxy 1 - The Relic -101 Dalmatiers Roxy 2 - Space Jam BREDA Grand- Metro (16 j) Mignon - Space Jam (a.l) Cinesol 1 - Mars Attacks (12 j) Cinesol 2 - Romeo Juliet (16 j) Cinesol 3 - Fierce Creatures (a.l) Casino 1 -101 Dalmatiers (ned) - English patient Casino 2 - First wives club - Evita Casino 3 - Jerry Maguire Casino 4-101 Dalmatians (eng) - De klokkenluider van Notre Dame Chassé Cinema - Angels with dirty faces - Breaking the Waves - Secrets and Lies - Maborosi - Die Brücke - Kids - Pippi zet de boel op stelten (4+) - When night is falling - The portrait of a lady - Blind Chance - Rebel wit hout a cause - If... - GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 -101 Dalmatiers - Space Jam GOES Grand Theater -101 Dalmatiers - Jerry Maguire -101 Dalmatians Podium't Beest - Naar de Klote - Pulp Fiction HULST Koning van Engeland - Jerry Maguire - Metro -101 Dalmatiers - Space Jam - Ransom - The English Patient - Romeo and Juliet - De klokkenlui der van Notre Dame -101 Dalmatians - Fierce Creatures MIDDELBURG Cinema Middelburg - Romeo and Juliet - Vive l'Amour Bibliotheek - hist, films: Westerschelde - Van Gewest tot Gewest Ar chief Schuttershof - Drop Dead Fred - Een vlucht regenwulpen - De Ruslui - Brandende Liefde - Westerschelde - Van Gewest tot Gewest OOSTBURG Ledeltheater - Westerschelde - Brandende Liefde - Het is een schone dag geweest - Solo, de wet van de favela - Drop Dead Fred OOSTERHOUT Filmtheater - Beautiful thing OUDENBOSCH Fidei et Arti - Boyz'n the Hood ROOSENDAAL City 1-2-3 - Jerry Maguire - Metro - Space Jam -101 Dalmatiers Cinema Paradiso - Le huitième Jour Filmhuis - Beautiful thing TERNEUZEN Zuidlandtheater - El Patrullero TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Fierce Creatures (a.l) - Jerry Maguire (a.l) - Ransom (16 j) - De klokkenluider van Notre Dame (a.l) - Space Jam (a.l) - The English Patient (12 j) - Evita (a.l) - Mars Attacks (a.l) Cinecitta 1 - Romeo and Juliet - Als twee druppels water - Sneak pre view Cinecitta 2 - The evening star - The people vs Harry Flint Cinecitta 3 - Secrets and lie - Shine Midi -101 Dalmatiers - Metro Filmtheater Louis - Mon homme - Rebel without a cause - Papa is op zakenreis - Stop making sense - Jan zonder vrees - Die Brücke VLISSINGEN Alhambra Theater - Metro - Space Jam -101 Dalmatiers (ned en orig) - English Patient - Fierce Creatures - Mars Attacks ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur Pinokkio 20.00 uur Portrait of a lady 22.30 uur The relic Zaal 2 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Extreme measures Zaai 3 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mars Attacks Zaal 4 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur One fine day Zaal 5 -14.30 en 20.00 uur The English Patient 22.45 uur Fierce Creatures Zaal 6 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The people vs Harry Flint Zaal 7 -14.30 en 17.00 Ransom 20.00 en 22.30 uur Last man standing Zaal 8 -14.30 en 17.00 uur Space Jam 20.00 en 22.30 uur Jerry Maguire Zaal 9 -14.30 en 17.00 uur Jerry Maguire 20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Star trek Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Everyone says I love you Zaal 12 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Evita Zaal 13-14.30 uur Matilda 20.00 uur The English Patient 20.00 en 22.30 uur Space Jam Zaal 14-14.30 en 17.00 uur The crucible 20.00 en 22.30 uur Lost Highway Zaal 15 -14.30 en 17.00 uur De Klokkenluider van de Notre Dame 20.00 uur Shine 22.30 uur Trigger effect Zaal 16 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Daylight Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The mirror has two faces Zaal 18 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Last man standing 20.00 en 22.30 uur The crucible Zaal 20 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The ghost and the darkness Zaal 21 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Fierce Creatures 22.00 uur The English Patient Zaal 22 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The first wives club Zaal 23 -14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur Flirting with disaster Zaal 24 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Maximum Risk Voor aanvangstijden van films in de bioscopen in de regio verwijzen wij u naar de dagklapper in het regiokatern.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23